شرح کامل تفاوت اقامت دائم و شهروندی
  • نویسنده: کیوان کاری
  • آموزشی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    افراد اغلب اقامت دائم با شهروندی را اشتباه می‌گیرند! اگرچه بین این دو اصطلاح شباهت‌هایی وجود دارد اما تفاوت PR (اقامت دائم) و شهروندی (سیتیزنشیپ) می‌تواند روند زندگی مهاجران در کشور مقصد را به کلی تغییر دهد. اگر شما قصد مهاجرت به کانادا، آمریکا یا کشورهای اروپایی را دارید، باید با اطلاعات مربوط به رزیدنتی این کشورها را آشنا شوید. در این بررسی قصد داریم تفاوت بین اقامت دائم و شهروندی را به طور کامل توضیح دهیم.

    بهترین فرصت برای تحصیل در کانادا و استرالیا؛ برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید: 02171400111

    راهنمای کامل تحصیل در کانادا

    اجازه اقامت (Residence Permit) چیست؟

    اجازه اقامت (Residence Permit) چیست؟

    اجازه اقامت سندی است که به شما این امکان را می‌دهد تا بسته به شرایط خود برای مدتی در کشور مقصد بمانید. وضعیت مجوز اقامت باید به طور مرتب تمدید شود تا معتبر بماند. اجازه اقامت اغلب به شما این امکان را می‌دهد که در هر زمان وارد کشور شوید، ملک بخرید، بیمه درمانی دریافت کنید و فرزندان خود را در مدرسه ثبت نام نمایید. اگر مجوز اقامت در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را دارید، می‌توانید هر شش ماه یکبار تا 90 روز بدون ویزا از سایر کشورهای شنگن  (اتحادیه اروپا) بازدید کنید. اجازه اقامت در هر کشوری شرایط مختص به خود را دارد.

    اقامت دائم (Permanent Resident) چیست؟

    اقامت دائم (Permanent Resident) چیست؟

    برای اقامت دائم یا PR یک کشور، باید مقیم قانونی آن کشور باشید، حتی اگر شهروند آن کشور نباشید. صرف نظر از اینکه شهروند هستید یا نه، شما حق قانونی اقامت دائم در کشور را دارید. برای مثال، «ساکنان دائم ایالات متحده آمریکا اغلب به عنوان دارندگان گرین کارت شناخته می‌شوند.»

    در اصل، مقیم دائم به معنای داشتن اقامت دائم و همیشگی است. مجوز اقامت دائم به شما این امکان را می‌دهد که برای مدتی بی‌پایان در این کشور بمانید. تفاوت عمده بین اقامت موقت و دائم در این مدت زمان آن است. اقامت دائم را می‌توان در عمل در تمام کشورهای اتحادیه اروپا با اقامت قانونی در این کشور به مدت پنج یا هفت سال به دست آورد.

    هر پنج سال یکبار کارت اقامت دائم تمدید می‌شود. دارندگان مجوز اقامت دائم تقریباً از امتیازات مشابه شهروندان برخوردار هستند. شما می‌توانید به راحتی زندگی، کار و تجارت کنید و از امتیازاتی مانند تحصیل رایگان برای فرزندان خود بهره‌مند شوید. بزرگترین محدودیت این است که شما نمی‌توانید رای دهید یا پست دولتی داشته باشید.

    شهروندی (Citizenship) چیست؟

    شهروندی (Citizenship) چیست؟

    از طرف دیگر شهروند بودن یا داشتن تابعیت دارای اهمیت ویژه‌ای است. شهروند عضو قانونی یک کشور است. شرایط به رسمیت شناخته شدن به عنوان شهروند از یک کشور به کشوری دیگر متفاوت خواهد بود. فرد می‌تواند به دلیل تولد در یک کشور، 5 تا 10 سال زندگی در آن کشور یا دریافت وضعیت پناهندگی توسط دولت، شهروند یک کشور خاص شود.

    تفاوت PR (اقامت دائم) و شهروندی (سیتیزنشیپ) چیست؟

    تفاوت PR (اقامت دائم) و شهروندی (سیتیزنشیپ) چیست؟

    ما اکنون درک اساسی از معنای مقیم دائم و شهروندی یک کشور داریم. موضوع بعدی که باید در نظر گرفت این است که چگونه این شرایط با یکدیگر مقایسه می‌شوند. ما به تفاوت بین شهروندی و مقیم دائم خواهیم پرداخت:

    واجد شرایط بودن برای پاسپورت

    مهم‌ترین تفاوت بین شهروندی و اقامت دائم، توانایی درخواست پاسپورت کشوری است که در آن ساکن هستید. ساکنان دائمی حق درخواست پاسپورت را ندارند. اگر پاسپورت کشوری را دارید که در حال حاضر در آن ساکن هستید، گزینه‌های بیشتری برای مهاجرت دارید. کار و تحصیل در خارج از کشور نیز در دسترس شما قرار دارند. در نتیجه، داشتن پاسپورت به عنوان شهروند بسیار سودمند است. اگرچه برای مواردی مانند تحصیل، می‌توان از همان ابتدا مهاجرت تحصیلی نمود.

    حق رای برای مهاجران

    یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین شهروندی و اقامت دائم، حق رای است. در اکثر کشورها، شما نمی‌توانید در انتخابات رای دهید، مگر اینکه برای زمان خاصی در کشور زندگی کرده باشید. پس از اقامت در یک کشور برای مدت زمان خاصی، می‌توانید برای سیتیزنشیپ درخواست دهید و بنابراین در انتخابات و همه پرسی‌ها رای دهید. اگر شهروند یک کشور هستید، تا زمانی که معیارهای سنی آن کشور را داشته باشید، از حق رای کامل برخوردار می‌باشید.

    الزامات مربوط به اقامت

    در برخی کشورها، در صورتی که مدتی خارج از کشور بمانید، وضعیت اقامت دائم شما باطل می‌شود. به عنوان مثال، اگر برای ماندن در بریتانیا وضعیت مرخصی نامحدودی دارید، اگر بیش از دو سال در این کشور غایب باشید، ممکن است وضعیت ILR شما از بین برود. با این حال، شهروندی مادام العمر است و به خارج شدن شما از کشور به مدت نامعلوم ربطی ندارد.

    خلاصه تفاوت اقامت دائم و شهروندی

    خلاصه تفاوت اقامت دائم و شهروندی

    شهروندی

    اقامت دائم

    حق رای و کاندید شدن برای مناصب دولتی اعطا می‌شود.

    قادر به رای دادن یا نامزدی در مناصب دولتی نیست.

    تابعیت را نمی‌توان لغو کرد.

    اقامت دائم را می‌توان لغو کرد.

    به مجوز اقامت نیاز نیست.

    به مجوز اقامت نیاز است.

    تابعیت مادام العمر است.

    کارت اقامت باید تمدید شود.

    تابعیت می‌تواند به فرزندان شما منتقل شود.

    بسته به شرایط و صلاحیت فرزندان شما اعطا می‌شود.

    در ادامه به تفاوت اقامت دائم و شهروندی در دو کشور کانادا و آمریکا اشاره می‌کنیم:

    تفاوت اقامت دائم و شهروندی کانادا

    تفاوت اقامت دائم و شهروندی کانادا

    شهروندی کانادا به این معناست که شما یک فرد کاملاً کانادایی هستید. به عنوان یک شهروند کانادایی، حق رای دادن و کاندیداتوری برای مناصب سیاسی را دارید. در صورت لزوم می‌توانید پاسپورت کانادایی دریافت کنید و از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خارج از کشور حمایت دیپلماتیک دریافت کنید.

    شما می‌توانید تا زمانی که بخواهید کانادا را ترک کرده و بدون توجه به مدت زمانی که دور بوده‌اید، آزادانه وارد کانادا شوید. اینها تنها تعدادی از امتیازاتی هستند که شهروندان کانادایی از آن برخوردارند، خواه آنها شهروند کانادا به دنیا آمده باشند و یا بعداً در زندگی خود شهروند کانادا شده باشند (فرآیندی که به عنوان تابعیت شناخته می‌شود).

    از سوی دیگر، مقیم دائم افرادی هستند که به کانادا مهاجرت کرده‌اند اما شهروند کانادا نیستند. مانند شهروندان، ساکنان دائم کانادا نیز می‌توانند از خدمات بهداشتی و آموزشی با بودجه عمومی و سایر امتیازات استفاده کنند. در حالی که ساکنان دائم از مزایایی مشابه شهروندان کانادایی برخوردار هستند اما این موارد با محدودیت‌هایی همراه می‌باشند. برای مثال، اگرچه ساکنان دائمی می‌توانند در هر نقطه از کانادا زندگی و کار کنند اما مانند برخی از مشاغل هستند که فقط به شهروندان کانادایی اعطا می‌شود.

    برای حفظ وضعیت اقامت دائم خود باید حداقل دو سال یا 730 روز در پنج سال گذشته در کانادا باشید. در برخی شرایط، برخی از ساکنان دائمی می‌توانند زمان خود را در خارج از کانادا برای 730 روزه حساب کنند اما این به طور کلی مستلزم این است که شما در خارج از کشور برای یک کسب ‌و کار یا دولت کانادا کار کنید یا با همسر یا شریکی زندگی کنید که خود شهروند کانادایی یا دائمی است.

    اگر در نهایت شرط دو سال از پنج سال را برآورده نکنند، ممکن است وضعیت اقامت دائم‌شان را از دست بدهند. خبر خوب برای ساکنان دائمی که مایلند شهروند کانادا شوند این است که کانادا یکی از سخاوتمندانه‌ترین فرآیندهای تابعیت شهروندی در جهان را ارائه می‌دهد. پس اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید و می‌خواهید در این کشور زندگی و کار کنید، باید رزومه خوبی داشته باشید تا مراحل گرفتن سیتیزنشیپ این کشور برای شما راحت‌تر شود.

    تفاوت اقامت دائم و شهروندی آمریکا

    تفاوت اقامت دائم و شهروندی آمریکا

    در حالی که هم ساکنان دائم و هم شهروندان از آزادی زیادی نسبت به سایر مهاجران و دارندگان ویزا برخوردارند، مرزبندی گسترده‌ای بین این دو اصطلاح وجود دارد. مهمترین تفاوت‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند:

    • محافظت در برابر اخراج
    • حق رای
    • مهاجرت خانواده محور
    • اشتغال و درآمد
    • سفر کردن با پاسپورت آمریکا

    یکی از تفاوت های اصلی بین اقامت دائم و شهروندی آمریکا این است که آیا می‌توانید اخراج شوید یا نه. ارتکاب بسیاری از جرایم مختلف به عنوان یک مقیم دائم می‌تواند منجر به اخراج شما منتهی شود. برعکس، سیتیزنشیپ ایالات متحده از افراد در برابر اخراج محافظت می‌کند. همچنین ساکنان دائمی محدودیت‌های بیشتری نسبت به شهروندان ایالات متحده در سفر کردن دارند. برای ورود مجدد به ایالات متحده، ساکنان دائمی ملزم به داشتن کارت سبز منقضی نشده هستند.

    یکی دیگر از تفاوت‌های کلیدی بین ساکنان دائم و شهروندان ایالات متحده، حق رای است. شهروندان ایالات متحده ممکن است در انتخابات فدرال رای دهند. برخی از ایالت‌ها به ساکنان دائمی اجازه می‌دهند در انتخابات شرکت کنند اما ایالت‌های زیادی با محدودیت حق رای همراه هستند. شما با مهاجرت به آمریکا و زندگی در این کشور می‌توانید اقامت دائم و سپس شهروندی این کشور را دریافت کنید. همه ساکنان دائم، پس از مدت زمان معینی (معمولاً 5 سال)، واجد شرایط درخواست شهروندی ایالات متحده هستند.

    در حالی که هم ساکنان دائم و هم شهروندان هر دو حق حمایت از مهاجرت به ایالات متحده را دارند، ساکنان دائم شرایط محدودتری خواهند داشت. ساکنان دائم فقط می‌توانند از همسران و فرزندان مجرد در ایالات متحده حمایت کنند. شهروندان ایالات متحده فرصت‌های شغلی و درآمد بیشتری نسبت به ساکنان دائم دارند. شهروند بودن فرصت‌های شغلی در پوزیشن‌های دولتی را به همراه دارد.

    کلام آخر

    داشتن وضعیت اقامت به طور قانونی به شما اجازه می‌دهد برای مدت زمان مشخصی در کشور مقصد زندگی کنید. وضعیت اقامت دائم یک قدم فراتر است و به شما امکان اقامت نامحدود را می‌دهد. ساکنان دائم پاسپورت یا حق رای دریافت نخواهند کرد. اما در شهروندی همه الزامات زندگی در کشور مقصد برای فرد مهاجر وجود دارد. او هم حق رای دارد و هم می‌تواند پاسپورت دریافت کند. در هر صورت، اگر قصد مهاجرت به اروپا، نیوزلند، کانادا و آمریکا را دارید، با تیم مشاوره گروه مهاجرتی ادب جهت اطلاع از تفاوت PR (اقامت دائم) و شهروندی (سیتیزنشیپ) تماس بگیرید.

    سوالات متداول شرح کامل تفاوت اقامت دائم و شهروندی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ