شرایط سنی تحصیل در استرالیا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    استرالیا گاهی علیرغم جمعیت نسبتاً کمی که دارد، موفقیت‌های زیادی در علم، فناوری و هنر کسب کرده است؛ بنابراین جای تعجب نیست که سیستم آموزشی استرالیا یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان باشد. مدارس و دانشگاه‌های استرالیا از یک استانداردهای قوی آموزشی، برنامه درسی جامع و معلمان و اساتید با تجربه بهره می‌برند. از سویی دیگر، استرالیا با بیش از 800 هزار دانشجوی بین المللی توانسته به یکی از مقاصد برتر برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شود. با این حال، مهم است که دانش آموزان و دانشجویان از شرایط سنی تحصیل در استرالیا مطلع باشند تا بتوانند با خیال راحت به استرالیا مهاجرت کنند. ما در این مطلب به طور کامل در مورد محدودیت‌های سنی تحصیل در استرالیا صحبت می‌کنیم.

    سیستم آموزشی در استرالیا

    سیستم آموزشی در استرالیا

    مدارس در سراسر استرالیا از یک سیستم مشابه پیروی می‌کنند. مدارس ابتدایی و متوسطه بین سنین 6 تا 16 سال اجباری است. مدرسه به مدت 12 سال برای اخذ دیپلم طول می‌کشد که به سطوح زیر تقسیم می‌شوند:

    مقطع

    سن

    مهد کودک

    قبل از 5 سال

    پیش دبستانی

    5 سال

    دبستان

    6 تا 12 سال

    راهنمایی

    12 تا 16 سال

    دبیرستان

    16 تا 18 سال

    دانشگاه

    بالای 18 سال

    همه کودکان در استرالیا ملزم به حضور در مدرسه هستند تا زمانی که به 16 سالگی برسند. مدارس ابتدایی در استرالیا برنامه‌هایی را از سال پایه (پیش دبستانی) تا سال ششم یا هفتم ارائه می‌دهند. این بدان معناست که کودکان تا 12 سالگی به مدرسه ابتدایی می‌روند. در این مرحله، سیستم آموزشی بر توسعه سواد، حساب و مهارت‌های اجتماعی ضروری و همچنین ارائه دانش اولیه به کودکان در مورد دنیای اطرافشان متمرکز است.

    برخلاف انگلستان، هیچ امتحان رسمی برای کودکان در مقطع ابتدایی وجود ندارد. در عوض، می‌توانید انتظار تکالیف معمولی را داشته باشید. همه دانش آموزان در استرالیا باید حداقل تا سال 16 سالگی آموزش تمام وقت را بگذرانند. پس از آن دانش آموزان می‌توانند این انتخاب را داشته باشند که دو سال دیگر تا 18 سالگی آموزش تمام وقت را بگذرانند یا آموزش را تا حداقل 17 سالگی به اتمام برسانند. آموزش تا 18 سالگی به معنای امکان ورود به دانشگاه خواهد بود. به دانش ‌آموزانی که دبیرستان خود را در سال 12 به پایان می‌رسانند، گواهی آموزش متوسطه یا همان دیپلم اعطا می‌شود. نام این گواهی در سیستم‌های آموزشی ایالتی استرالیا متفاوت است که در ادامه لیست کرده‌ایم:

    • نیو ساوت ولز: گواهی مدرسه عالی (HSC)
    • ویکتوریا: گواهی آموزش ویکتوریا (VCE)
    • کوئینزلند: گواهی آموزش و پرورش کوئینزلند (QCE)
    • استرالیای غربی: گواهی آموزش استرالیای غربی (WACE)
    • استرالیای جنوبی: گواهی آموزش استرالیای جنوبی (SACE)
    • قلمرو شمالی: گواهی آموزش و پرورش ناحیه شمالی (NTCE)
    • تاسمانی: گواهی آموزش تاسمانی (TCE)

    صرف نظر از نام گواهی، هر کدام از این مدارک در تمام دانشگاه‌های استرالیا و جهان پذیرفته هستند. با دریافت این گواهی نامه می‌توان وارد دانشگاه شد. دانشگاه در 3 مقطع از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجوی می‌پذیرند. دوره‌های کارشناسی بین سه تا چهار سال، کارشناسی ارشد بین یک تا دو سال و دکتری بین سه تا پنج سال بسته به رشته تحصیلی انتخابی زمان می‌برند. اگر شما از 18 سالگی وارد دانشگاه شوید، تقریبا بین 3 تا 11 سال تحصیل خواهید کرد که در صورت پیوستگی مقاطع تحصیلی در نهایت در سن 29 سالگی با مدرک دکتری می‌تواندی فارغ التحصیل شوید.

    شرایط سن برای تحصیل در استرالیا

    شرایط سن برای تحصیل در استرالیا

    عموما هیچ محدودیتی سنی در استرالیا برای تحصیل وجود ندارد. اگر فرزند شما در دوره اجباری تحصیل در مدرسه قرار دارد، اما به دلایل مختلفی نتوانسته هر سال تحصیلی مطابق با سن سپری کند، باید برای تحصیل در مدارس بین المللی و خصوصی درخواست دهید. مدارس دولتی برای دانش آموزانی که محدودیت سنی را رعایت نکرده‌اند، خدمات ارائه نمی‌دهند. اگر فرزند شما زیر 18 سال دارد و به دنبال ویزا برای تحصیل در استرالیاست، به مدارک اضافی نیاز خواهید داشت. مدرک می‌تواند دیپلم دبیرستان باشد که به عنوان استعدادهای درخشان به دانش آموزان نمونه اعطا شده است. این دسته از دانش آموزان معمولا دوره متوسطه را زودتر از موعد می‌گذرانند.

    هیچ محدودیت سنی برای درخواست ویزای دانشجویی برای دانشجویان بالای 18 سال در استرالیا وجود ندارد. شما می‌توانید قبل از 50 سالگی برای ویزای دانشجویی ساب کلاس 500 درخواست دهید. با اینکه محدودیت سنی وجود ندارد، اما دانشگاه‌ها معمولا به متقاضیان جوان‌تر توجه بیشتری می‌کنند و بیشتر روی گپ تحصیلی تمرکز دارند. برای مثال، اگر سن شما بین 18 تا 22 سال است، احتمال اینکه از دانشگاه‌های معتبری مانند دانشگاه ملبورن یا سیدنی بتوانید برای دوره‌های کارشناسی پذیرش بگیرید، بسیار بیشتر از فردی با 30 سال سن است.

    سنین پیشنهادی برای مقاطع تحصیلی مختلف در استرالیا طبق جدول زیر است:

    مقطع تحصیلی

    سن

    کارشناسی

    18 تا 23

    کارشناسی ارشد

    23 تا 28

    دکتری

    28 تا 35

    گپ تحصیلی در استرالیا

    گپ تحصیلی در استرالیا

    گپ تحصیلی به عنوان فاصله زمانی یا وقفه تحصیلی است. برای مثال، اگر شما به جای سن 18 سالگی در 22 سالگی برای کارشناسی اقدام کنید، چهار وقفه تحصیلی داشته‌اید. گپ تحصیلی بین یک تا دو ساله در اکثر دانشگاه‌های استرالیا قابل درک و قابل قبول است. برای مدت طولانی‌تر، باید دلایل قوی با شواهد و مدارک نشان دهید تا نیت و تمایل واقعی خود را برای ادامه تحصیل در استرالیا به ویژه برای سطح تحصیلات پایین‌تر (لیسانس و دیپلم) نشان دهید.

    اگر بتوانید به وضوح توضیح دهید که چرا چنین فاصله طولانی وجود دارد، ممکن است شانس پذیرش خود افزایش دهید. همچنین باید مدارک پشتیبانی مربوطه را ارائه دهید. بدون اطلاعات و مدارک کافی، ممکن است شانس کمی داشته باشید تا بتوانید ویزای تحصیلی استرالیا را بگیرید. برای یک سن خاص مانند 40 سالگی، نیاز به دلیل و مدارک پشتیبان بسیار قوی‌تری دارید. از دلایل رایج برای گپ تحصیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    مسائل مربوط به سلامتی

    گاهی اوقات نمی‌توانیم از موقعیت‌های غیرمنتظره مانند بیماری اجتناب کنیم. ممکن است از مریض شوید و نتوانید برای تحصیل طبق سن تعیین شده تحصیل کنید. هنگامی که بهبود یافتید و برای ادامه تحصیل در استرالیا آماده شدید، باید مدارک لازم را برای پشتیبانی از بیماری خود مانند موارد تشخیصی، گزارش‌های سلامتی و جزئیات قرار ملاقات با پزشک ارائه دهید تا بتوانید دلیل گپ تحصیلی خود را توضیح دهید.

    مسائل خانوادگی و مالی

    اگر قبل از درخواست ویزای دانشجویی استرالیا با مشکلات خانوادگی دست و پنجه نرم می‌کنید، ممکن است فعلا نتوانید برای تحصیل مطابق با سن توصیه شده اقدام کنید. شما می‌توانید در مورد گپ تحصیلی قبلی خود به دانشگاه اطلاع دهید یا در بیانیه GTE خود در مورد شرایطتان در مورد مسائل خانوادگی بنویسید. سپس هیئت پذیرش در مورد شرایط تصمیم گیری می‌کند. برای مواردی مانند ازدواج، طلاق، تولد فرزند به طور عمومی مدت زمان 6 ماه گپ تحصیلی قابل توجیه را در نظر می‌گیرند.

    تجربه کاری و حرفه‌ای

    تجربه کاری و حرفه‌ای

    چه کسی نمی‌خواهد آنچه را که در مدرسه می‌آموزد را در بازار کار به واقعیت بدل کند؟ به همین دلیل است که کسب تجربه کاری یکی از مهمترین دلایل در گپ تحصیلی است. حتی برخی از دانشگاه‌ها به دانشجویانی پذیرش می‌دهند که تجربه کاری کافی داشته باشند؛ بنابراین تا زمانی که مدرک داشته باشید، یک تا چهار سال تجربه کار در یک شرکت و کسب می‌تواند از طرف دانشگاه قابل قبول است. اگر بتوانید ارتباط بین تجربه کاری خود و رشته تحصیلی را توضیح دهید، شانس بیشتری برای ویزای تحصیلی استرالیا دارید. توجه فرمایید که کار شما باید با رشته تحصیلی قبلی شما مرتبط باشد.

    آمادگی برای آزمون‌های ورودی

    شرکت برای آمادگی برای آزمون‌های ورودی می‌تواند باعث وقفه تحصیلی شود. برای مثال، شرکت در آزمون ورودیUMAT ، UCAT و GAMSAT دشوار است و شاید متقاضیان بخواهند یک یا دو سال را برای قبولی در این آزمون سپری کنند. همچنین برای ایرانیان داشتن نمره مناسب از آزمون‌های آیلتس و تافل ضروری است. همین امر می‌تواند باعث وقفه در تحصیلات عالیه شود. ارائه توضیحات در بیانیه GTE و ضمیمه کردن مدارک آزمون می‌تواند شانس شما را برای ویزا افرایش دهید.

    فعالیت‌های داوطلبانه شخصی

    شما می‌خواهید قبل از مهاجرت به استرالیا از این کشور دیدن کنید تا ببینید آیا مقصد مناسبی برای تحصیل و زندگی است یا خیر. این زمان می‌تواند باعث گپ تحصیلی شود. شما باید با ارائه اسناد معتبر وقفه ایجاد شده را توضیح دهید. فعالیت‌های داوطلبانه شخصی همچنین می‌تواند شامل کمک به اقدامات خیرخواهانه در کشور خود یا کشورهای دیگر یا شرکت در مسابقات ورزشی یا سایر موارد باشد.

    خدمت سربازی برای آقایان

    برای کلیه آقایانی که مشمول خدمت سربازی بوده و به خدمت رفته و کارت پایان خدمت دریافت کرده‌اند، به مدت زمان خدمتشان، گپ تحصیلی آن‌ها توجیه خواهد شد.

    تحصیل در استرالیا با ادب ویزا

    تحصیل در استرالیا نه تنها باعث می‌شود مدرک معتبر بگیرید، بلکه می‌توانید چندین مهارت ضروری زندگی را نیز کسب کنید. شما این امکان را دارید بدون محدودیت سنی در استرالیا تحصیل کنید، فقط یادتان باشد که هر چقدر گپ تحصیلی بیشتر باشد، شانس اخذ پذیرش برای شما دشوار می‌شود. برای طرح هرگونه سؤال در مورد انتخاب دانشگاه یا کالج، نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول شرایط سنی تحصیل در استرالیا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت