کانادا و استرالیا: زوج‌ های جوان به کدام مهاجرت کنند؟
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • آموزشی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    هنگامی که زوج‌های جوان با همدیگر به کشوری جدید مهاجرت کرده، مسلما به عنوان یک خانواده مستقل همانند مبداء خود یعنی ایران، دغدغه‌های خود را از جمله دغدغه‌های تحصیلی، شغلی، پیشرفت مالی و اقتصادی، اجتماعی و... را خواهند داشت و معمولا افرادی که به صورت زوج مهاجرت کرده، در بیشتر موارد اینطور بوده که یکی از زوجین با ویزای تحصیلی رفته و همسر وی نیز او را با ویزای کاری با اجازه‌ی کار تمام وقت و تحت هر شغل و کارفرمای دلخواه همراهی می‌نماید. یا در سناریویی دیگر بالعکس و شخص با ویزای کاری رفته و همسر نیز به عنوان همراه برای تحصیل اقدام می‌نماید. برای مثال کسی که برای تحصیل در کانادا مهاجرت کند، به همسر وی ویزای کاری از نوع Open work Permit تعلق خواهد گرفت.

    در بسیاری از موارد هم هر دو زوجین با ویزای کاری به کشور مقصد می‌روند که این حالت از لحاظ وجود 2 منبع درآمد برای قدرت اقتصادی و پیشرفت در کشور مقصد محبوبیت خاص خود را دارد. از سوی دیگر هم این حالت که هر دو زوجین با ویزای تحصیلی بروند، کمتر رخ می‌دهد؛ مگر آنکه دارای منابع مالی کافی و بسیار خوبی باشند.

    به هر حال، با توجه به سناریوهای اشاره شده، مسلما وضع اقتصاد، اشتغال، نظام آموزشی و تحصیل، میزان حقوق و درآمد، امکان پیشرفت، وجود تنوع و فرصت‌های مختلف و متنوع و در دیدی وسیع‌تر، کیفیت زندگی در کشور مقصد، امنیت و آرامش، سطح رضایت از زندگی، میزان رفاه و شادی مردم، حقوق بشر، شاخص‌های مختلف سیاسی و اقتصادی، بسیار برای زوجین مهم خواهد بود که در این مطلب دو کشور کانادا و استرالیا را در این موارد بررسی خواهیم کرد.

    مقایسه کلی کانادا با استرالیا برای زندگی

    مقایسه کلی کانادا با استرالیا برای زندگی

    قبل از آنکه بخواهیم دو کشور استرالیا و کانادا را برای مهاجرت زوج‌های جوان مقایسه کنیم باید بگوییم که این دو کشور یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی برای جوانان به خصوص متقاضیان ایرانی است. در نتیجه انتخاب هر یک از کشورها برای مهاجرت می‌تواند تصمیم بسیار شایان، هوشمندانه و با آینده‌ی بسیار درخشانی باشد و در شرایط فعلی گروه مهاجرتی ادب برای زوج‌های جوان هم مهاجرت به کانادا و هم مهاجرت به استرالیا را به متقاضیان پیشنهاد می‌دهد؛ هرچند که انتخاب بیشتر ایرانیان در حال حاضر، مقصد کانادا می‌باشد. در ادامه شرایط مهاجرت به هر دو کشور را با هم مقایسه خواهیم نمود.

    زبان رسمی هر دو کشور کانادا و استرالیا، زبان انگلیسی می باشد و بنابراین متقاضیان برای انتخاب هر یک از این کشور ها می‌ بایست بر زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشند. لهجه مردم استرالیا بیشتر نزدیک به لهجه مردم بریتانیایی است و لهجه مردم کانادا نیز بیشتر نزدیک به لهجه مردم آمریکایی است. اما از آنجا که کانادا دو زبان رسمی داشته و زبان فرانسوی نیز در کنار زبان انگلیسی جزء زبان‌ های رسمی این کشور است، پس با داشتن مدرک زبان فرانسوی نیز می‌توان در این کشور تحصیل، کار و زندگی کرد؛ اما در جامعه‌ای به نسبت محدودتر.

    مساحت کشور کانادا از استرالیا بزرگتر است و کانادا دومین کشور بزرگ جهان و استرالیا ششمین کشور بزرگ جهان می‌باشد. همچنین کانادا از لحاظ جمعیت نیز نسبت به استرالیا پیشتاز است. جمعیت کانادا مطابق با آخرین تخمین در حدود 39 میلیون نفر است و در حالی که جمعیت کشور استرالیا بیش از 26 میلیون نفر می‌باشد. کانادا کشوری عموما سردسیر اما استرالیا کشوری عموما با آب و هوای معتدل می‌باشد.

    از نظر اقتصادی نیز باید گفت که کانادا کشوری ثروتمندتر نسبت به استرالیا می‌باشد و قدرت اقتصادی کانادا از لحاظ میزان تولید ناخالصی داخلی (GDP) بالاتر است. کانادا در سال جاری میلادی از بابت قدرت اقتصادی در میزان تولید ناخالصی، در جایگاه هشتم قرار گرفته و در حالی که استرالیا جایگاه 12ام را از آن خود نمود. مطابق آخرین آمار، میزان تولید ناخالصی ملی کانادا 1.71 تریلیون دلار بوده که این رقم برای استرالیا 1.34 تریلیون دلار بوده است.

    موقعیت‌های شغلی، تحصیلی و...

    موقعیت‌های شغلی، تحصیلی و...

    از نظر اقتصادی همانطور که اشاره شد، کانادا کشوری ثروتمندتر نسبت به استرالیا بوده و قدرت اقتصادی کانادا از لحاظ میزان تولید ناخالصی داخلی (GDP) بالاتر است و کانادا رتبه‌ی 8 جهانی را در سال جاری میلادی داشته و استرالیا رتبه 12 را از آن خود کرده است. البته صنعت تجارت و بازرگانی، بسیار در استرالیا بزرگ و عظیم و رو به رشد بوده و کلیه مشاغل و فعالیت‌های پیرامون تجارت و بازرگانی و به ویژه مدیریت این تخصص‌ها و یا سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها از رونق بسیار بالایی برخوردار است. اما هر دو کشور موقعیت‌های شغلی با درآمد بالا، تنوع شغلی و تخصص‌ها، رضایت و رفاه شغلی را در دل خود و به ویژه در شهرهای بزرگ و اصلی خود جای داده اند. وقتی صحبت از شهرهای بزرگ استرالیا و کانادا شده برای هر کشور اسم 2 شهر در ذهن همه ما می‌آید: تورنتو و ونکوور از کانادا و سیدنی و ملبورن از استرالیا.

    اگر بخواهیم بزرگترین شهرهای استرالیا و کانادا برای مثال سیدنی و تورنتو را با هم مقایسه کنیم، باید گفت که از نظر آب و هوایی تورنتو سردتر است و بارندگی بیشتری را به همراه دارد. اما سیدنی دارای هوایی آفتابی و کمی شرجی به شکلی مطلوب و دلپذیر می‌باشد. هر دو شهر ساحلی هستند اما ساحل‌های سیدنی بیشتر و جذاب‌تر هستند. جمعیت سیدنی بیش از 5.3 میلیون نفر است اما تورنتو جمعیت کمتری دارد و جمعیت این شهر بیش از 2.9 هزار نفر مطابق با آخرین آمار در سال جاری میلادی می‌باشد.

    اگر بخواهیم هزینه زندگی در سیدنی و تورنتو را مقایسه کنیم باید بگویم که زندگی در سیدنی گران‌تر بوده و هزینه اجاره بها در سیدنی حدود 10% بیشتر از تورنتو است. هزینه حمل و نقل در سیدنی حدودا 47% از تورنتو گران تر است و همچنین هزینه پوشاک 3.8% در سیدنی بیشتر از تورنتو است. اما میزان حقوق و درآمد در سیدنی از تورنتو به همان نسبت بیشتر است.

    کلیه مثال‌های ذکر شده در اختلاف‌های هزینه بین سیدنی و تورنتو به طور کلی به همین شکل بین همه‌ی شهرهای کانادا و استرالیا صادق است. در واقع به طور خلاصه هزینه‌های زندگی در استرالیا گرانتر از کانادا بوده اما در عین حال اما میزان حقوق و درآمد در استرالیا از کانادا به همان نسبت بیشتر است. متوسط درآمد در کانادا 4100 دلار کانادا در ماه بوده در حالی که متوسط درآمد در استرالیا 5200 دلار در ماه است. اما با اختلاف کمی باید گفت که موقعیت و تنوع شغلی در کانادا بیشتر از استرالیا است.

    برای موقعیت‌های تحصیلی نیز باید گفت که هم تحصیل در کانادا و هم تحصیل در استرالیا بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در کل جهان هستند. هر دو کشور دارای قوی‌ترین نظام‌های آموزشی و دانشگاهی در جهان بوده و همچین هر دو کشور سالانه پذیرای بیش از 400 الی 500 هزار نفر دانشجوی بین‌المللی هستند. همچنین هر دو کشور دارای محبوب‌ترین شهرهای دانشجویی جهان در دل خود هستند، از جمله ملبورن، سیدنی و آدلاید در استرالیا و مونترال، تورنتو و ونکوور در کانادا. همچنین وجود موقعیت‌های عالی برای اشتغال و اخذ مجوز کار پس از اتمام تحصیل و دریافت اقامت دائم هر یک از این کشورها پس از اتمام تحصیل نیز مزایی دیگر تحصیل در این کشورها می‌باشد و در حال حاضر روش تحصیلی برای هر 2 کشور بهترین روش ممکن تلقی می‌شود. البته نظام آموزشی و دانشگاهی استرالیا در رتبه بندی‌های جهانی به نسبت کانادا کمی قوی‌تر بوده اما از طرفی هزینه تحصیل در کانادا ارزان‌تر است؛ به ویژه برای مقطع دکتری.

    مقایسه فرهنگ و رفاه اجتماعی کانادا با استرالیا

    مقایسه فرهنگ و رفاه اجتماعی کانادا با استرالیا

    در این بخش شاخص‌هایی مرتبط با فرهنگ، رفاه اجتماعی، شاخص‌های حقوق بشری، دموکراسی و آزادی سیاسی و... را بین دو کشور مورد بحث مقایسه خواهیم نمود:

    معیار

    کانادا

    استرالیا

    رتبه شاخص توسعه انسانی

    13

    7

    رتبه در دموکراسی

    12

    9

    رتبه در آزادی مطبوعات

    14

    17

    رتبه در شادی و رضایت مردم

    14

    11

    رتبه در ملی‌گرایی

    14

    3

     

    معیار

    کانادا

    استرالیا

    رتبه در امید به زندگی

    16

    8

    رتبه در شاخص صلح

    10

    16

    رتبه در امنیت

    11

    18

    رتبه در رفتار دوستانه

    10

    37

    رتبه در ضد نژادپرستی

    2

    13

     

    معیار

    کانادا

    استرالیا

    رتبه در کمترین میزان فساد

    12

    11

    رتبه در سواد

    1

    10

    رتبه در بالا بودن بیکاری

    102

    115

    رتبه در بالا بودن اعتیاد

    38

    62

    رتبه در تمیزی محیط زیست

    101

    103

     

    معیار

    کانادا

    استرالیا

    رتبه در حقوق زنان

    6

    16

    رتبه در حقوق کودکان

    21

    32

    رتبه در حقوق اقلیت‌ها‌ جنسی

    3

    10

    رتبه در حقوق حیوانات

    18

    10

    رتبه در آزادی دینی

    4

    9

     

    مقایسه ذخایر و سرمایه ملی کانادا و استرالیا

    مقایسه ذخایر و سرمایه ملی کانادا و استرالیا

    در این بخش شاخص‌هایی مرتبط با اقتصاد، ذخایر و سرمایه ملی و... را بین دو کشور مورد بحث مقایسه خواهیم نمود:

    معیار

    کانادا

    استرالیا

    مساحت

    9.985 میلیون کیلومتر مربع (رتبه 2)

    7.692 میلیون کیلومتر مربع (رتبه 6)

    متوسط حقوق ماهانه

    4100 دلار کانادا

    5200 دلار استرالیا

    میزان تولید ناخالصی

    1.71 تریلیون دلار

    1.34 تریلیون دلار

    ذخایر نفت

    171 میلیارد بشکه (رتبه 3)

    119 میلیارد بشکه (رتبه 38)

    ذخایر گاز

    6.67 میلیون متر مکعب (رتبه 18)

    2.83 میلیون متر مکعب (رتبه 27)

    ذخایر ذغال سنگ

    7.26 تن (رتبه 16)

    160 تن (رتبه 2)

    تولید برق

    644 هزار گیگاوات بر ساعت (رتبه 6)

    265 هزار گیگاوات بر ساعت (رتبه 19)

     

    معیار

    کانادا

    استرالیا

    ذخایر طلا

    تقریبا 0 تن (فروش همه ذخایر)

    80 تن (رتبه 39)

    ذخایر الماس و جواهرات در جهان

    سهم 12.5 درصد (رتبه 3)

    سهم 1.2 درصد (رتبه 10)

    تنوع گونه گیاهی

    3893 گونه (رتبه 63)

    19324 گونه (رتبه 7)

    تنوع گونه جانوری

    1960 گونه (رتبه 57)

    7329 گونه (رتبه 6)

    تنوع آبزیان

    1140 گونه (رتبه 31)

    4934 گونه (رتبه 1)

     

    معیار

    کانادا

    استرالیا

    منابع آب شرب

    2900 کیلومتر مکعب (رتبه 4)

    490 کیلومتر مکعب (رتبه 22)

    میزان جنگل در کشور

    38.2 درصد (رتبه 79)

    16.3 درصد (رتبه 128)

    زمین زراعی قابل کشت

    44 میلیون هکتار (رتبه 7)

    46 میلیون هکتار (رتبه 6)

    شاخص پرورش دام و طیور

    106.5 (رتبه 56)

    103.5 (رتبه 92)

    ذخیره جو و گندم

    35 میلیون تن (رتبه 5)

    14.5 میلیون تن (رتبه 14)

     

    معیار

    کانادا

    استرالیا

    میزان بارندگی در سال

    537 میلیمتر (رتبه 138)

    1110 میلیمتر (رتبه 84)

    منابع اورانیوم

    3800 تن (رتبه 4)

    6200 تن (رتبه 2)

    ثروت ملی بر حسب GDP

    1.647 تریلیون دلار (رتبه 10)

    1.324 تریلیون دلار (رتبه 13)

    انتشارات کتاب

    16 هزار عنوان در سال (رتبه 26)

    30 هزار عنوان در سال (رتبه 16)

    میزان قشر جوان

    رتبه 32 در جهان

    رتبه 9 در جهان

     

    سوالات متداول کانادا و استرالیا: زوج‌ های جوان به کدام مهاجرت کنند؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2023-05-02

    روش مهاجرت از طریق توریستی و ریجکت نشدن

    2023-05-09

    سلام. زمینه فعالیت ما صرفا مهاجرت تحصیلی برای کشورهای کانادا، استرالیا، آمریکا، قبرس شمالی و نیوزلند است.

    مشاوره رایگان مهاجرت