تمدید ویزای تحصیلی کانادا
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانش‌آموزان و دانشجویان بسیاری در دانشگاه‌ها، مدارس و کالج‌های کانادا مشغول به تحصیل هستند. این افراد پس از پایان تحصیلات خود یا باید اقدام به تمدید ویزای تحصیلی خود کنند یا در صورت عدم تمایل، خاک کانادا را ترک کرده یا مجوز کار یا همان ورک پرمیت بگیرند. توجه داشته باشید که برخی دانشجویان به دلیل عدم آشنایی با قوانین و شرایط تمدید ویزای تحصیلی در کانادا با مشکلات مختلفی برمی‌خورند‌ که این امر حتی در مواردی باعث ریجکتی درخواست آن‌ها از طرف اداره مهاجرت این کشور (IRCC) می‌شود. علاوه بر این سناریوهای مختلفی در رابطه با تمدید ویزا پس از اتمام تحصیل در کانادا وجود دارد که در ادامه با تمام آن‌ها آشنا خواهید شد. اما ویزای تحصیلی چیست و چه تفاوتی با استادی پرمیت دارد؟ مراحل تمدید ویزا به چه شکلی انجام می‌پذیرد؟ برای انجام این کار نیاز به چه شرایط و مدارکی داریم و هزینه آن چقدر است؟ در صورت ریجکت شدن درخواست خود چکار کنیم؟ در ادامه به طور کامل با پاسخ تمام این پرسش‌ها آشنا می‌شوید.

    ویزای تحصیلی کانادا چیست؟

    ویزای تحصیلی نوعی روادید است که از طرف دولت کانادا به صورت موقت و مشروط صادر شده و دانشجویان و دانش‌آموزان بین‌المللی با استفاده از آن می‌توانند وارد خاک این کشور شوند. البته افراد برای اقامت و تحصیل در کانادا حتما باید اقدام به دریافت مجوزی به نام استادی پرمیت کنند. ویزای تحصیلی در واقع از طرف افسری مهاجرتی در یکی از نقاط ورودی کانادا صادر شده و این فرد می‌تواند پس از بررسی شرایط شما با ورود شما به این کشور موافقت یا مخالفت کند.

    نکته مهم: وقتی در مقالات موجود در اینترنت اشاره به تمدید ویزای تحصیلی می‌کنند، منظور آن‌ها همان تمدید استادی پرمیت است. زیرا بر خلاف ویزای تحصیلی، فرآیند دریافت و تمدید استادی پرمیت بسیار پیچیده‌تر است و نیاز به رعایت قوانین و شرایط متعددی دارد. بنابراین تمام نکات مرتبط با تمدید در این مقاله صرفا مختص استادی پرمیت است و نه ویزای تحصیلی کانادا.

    استادی پرمیت چیست؟

    مجوز تحصیلی یا استادی پرمیت (Study Permit) مدرکی است که از اداره مهاجرت کانادا صادر شده و دانش‌آموزان و دانشجویان با استفاده از آن می‌توانند در این کشور تحصیل کنند. توجه داشته باشید که اگر نام دانشگاه‌ یا موسسه آموزشی در سامانه DLI موجود نباشد، امکان دریافت استادی پرمیت نخواهید داشت. علاوه بر این صرفا با داشتن استادی پرمیت نمی‌توانید در کانادا مشغول به تحصیل شوید و حتما باید اقدام به دریافت ویزای تحصیلی (Student Visa) نیز کنید.

    استادی پرمیت معمولا به اندازه طول دوره تحصیلی به علاوه ۹۰ روز اعتبار دارد و پس از آن باطل می‌شود. این ۹۰ روز در واقعی فرصتی است که به شما داده می‌شود تا مجوز تحصیلی خود را تمدید کرده یا کشور کانادا را ترک کنید. تاریخ انقضای استادی پرمیت نیز در گوشه بالا سمت راست آن قرار دارد. از تاریخ 22 ژانویه 2024 افرادی که می‌خواهند از خارج از کانادا درخواستی را برای اخذ مجوز تحصیلی ایجاد ‌کنند نیاز به گواهینامه استانی (PAL) دارند که البته دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا از دریافت PAL معاف هستند.

    کلیات تمدید ویزای تحصیلی کانادا

    اگر می‌خواهید به تحصیلات خود در کانادا ادامه دهید، باید حداقل 30 روز قبل از انقضای مجوز تحصیلی برای تمدید آن اقدام کنید. همچنین مطمئن شوید که پاسپورت شما همزمان با مجوز تحصیلی منقضی نمی‌شود. در واقع شما تنها می‌توانید استادی پرمیت خود را تا تاریخ انقضای پاسپورت تمدید کنید و نه بیشتر.

    اگر قبل از انقضای مجوز تحصیلی خود درخواست را برای تمدید آن ایجاد کنید، می‌توانید با همان شرایط موجود در استادی پرمیت فعلی به تحصیلات خود ادامه دهید و سپس باید منتظر تصمیم اداره مهاجرت کانادا بمانید. البته این حالت تنها تا زمانی قابل استفاده است که در کانادا بمانید. اگر تحصیلات خود را زودتر از زمان مورد انتظار به پایان برسانید، در چنین حالتی مجوز تحصیلی شما در یکی از تاریخ‌های زیر که زودتر فرا برسد، منقضی خواهد شد:

    • تاریخ مشخص شده در استادی پرمیت یا
    • ۹۰ روز پس از اینکه تحصیلات خود را تکمیل کردید.

    اما این ۹۰ روز از چه زمانی شروع می‌شود؟

    دو سناریو برای پاسخ این پرسش وجود دارد :

    • ۹۰ روز از تاریخی که دانشگاه، کالج یا مدرسه مورد نظرتان پیامی را مبنی بر تکمیل دوره تحصیلی به شما ارسال کند یا
    • ۹۰ روز از زمانی که مدرک یا گواهینامه تحصیلی خود را دریافت ‌کنید.

    فارغ‌التحصیلی پس از زمان تعیین شده در استادی پرمیت

    اگر دیرتر از زمان مشخص شده فارغ‌التحصیل شوید، باید حداقل 30 روز قبل از تاریخ انقضای استادی پرمیت ‌فعلی آن را تمدید کنید. اگر مجوز تحصیلی شما منقضی شده است و می‌خواهید به تحصیلات خود در کانادا ادامه دهید، در چنین حالتی باید:

    • درخواستی را برای یک مجوز تحصیلی ایجاد کنید یا
    • وضعیت اقامت موقت خود در کانادا را به‌روز کنید.

    نکته ۱: افراد معمولا برای دریافت استادی پرمیت نیاز به گواهی‌نامه استانی دارند. بنابراین با درخواست کسانی که بدون گواهی‌نامه استانی اقدام می‌کنند مخالفت شده و هزینه ایجاد درخواست اخذ مجوز تحصیلی نیز به آن‌ها بازگردانده خواهد شد.

    نکته ۲: تمدید مجوز تحصیلی تاثیری بر وضعیت ویزای اقامت موقت یا همان TRV ندارد. در صورت تمایل به ترک و ورود مجدد به کانادا مطمئن شوید که TRV شما همچنان معتبر است. کسانی که قصد دریافت TRV جدید دارند نیز باید از طریق حساب امن IRCC اقدام کنند.

    نکته ۳: با تمدید استادی پرمیت، به طور خودکار یک مجوز الکترونیکی سفر (eTA) برای شما صادر می‌شود. با این حال، اگر قبل از تمدید مجوز قصد خروج و بازگشت به کانادا را دارید، باید به طور جداگانه برای eTA اقدام کنید.

    نکته ۴: اگر دارای فرزندی هستید که به مدرسه می‌رود، در چنین وضعیتی باید به طور همزمان برای مجوز تحصیلی او و خود اقدام کنید.

    نکته ۵: کسانی که در هنگام بررسی وضعیت استادی پرمیت خود کانادا را ترک می‌کنند، در هنگام بازگشت باید با ارائه مدرک به افسر مهاجرتی ثابت کنند که از تمام شرایط مورد نیاز برای بازگشت به این کشور و ادامه تحصیل برخوردار هستند.

    نکته ۶: اگر پس از انقضای استادی پرمیت فعلی خود درخواست تمدید آن را دهید، می‌توانید در کانادا بمانید اما معمولا تا زمانی که مجوز جدیدی صادر یا وضعیت اقامت شما به‌روز نشود امکان ادامه تحصیل برای شما وجود نخواهد داشت.

    نکته ۷: از تاریخ 30 ژانویه 2024، تنها باید از نسخه جدید فرم درخواست تمدید مجوز تحصیلی (IMM5709) استفاده کنید، در غیر این صورت درخواست شما مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

    مراحل تمدید ویزای تحصیلی

    مراحل تمدید ویزای تحصیلی

    هر دانش‌آموز و دانشجویی دارای شرایط مخصوص به خود است و نمی‌توان یک نسخه کلی برای تمام آن‌ها در نظر گرفت، با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهند که افراد برای تمدید ویزای تحصیلی باید مراحل زیر را به یکی از دو روش آنلاین و کاغذی دنبال کنند:

    تمدید آنلاین ویزای تحصیلی

    تمدید استادی پرمیت در این روش به صورت آنلاین و از طریق حساب امن IRCC انجام می‌پذیرد. در مجموع نیز بهتر است برای افزایش سرعت فرآیند تمدید از روش آنلاین استفاده کنید. اگر نام دانشگاه، کالج یا مدرسه شما دیگر در لیست موسسه آموزشی منتخب (DLI) نباشد، در چنین حالتی دو گزینه پیش روی شماست:

    • تا زمانی که مجوز فعلی شما منقضی نشده به تحصیلات خود ادامه دهید یا
    • به یک موسسه آموزشی دیگری که مبتنی بر DLI است انتقالی بگیرید.

    نکته: برای تمدید استادی پرمیت باید در یک موسسه آموزشی مبتنی بر DLI ثبت‌نام کنید.

    اگر می‌خواهید قبل یا بعد از درخواست تمدید مجوز تحصیلی کانادا را ترک کنید، اجازه ورود مجدد به این کشور را نخواهید داشت مگر اینکه:

    • دارای یک مجوز تحصیلی معتبر باشید.
    •  معرفی‌نامه‌ای دارید که نشان می‌دهد که شما واجد شرایط دریافت مجوز تحصیلی هستید.
    • یک تراول داکیومنت معتبر دارید.

    اگر ثبت‌نام خود را به تعویق بیندازید و مجوز DLI مدرسه یا دانشگاهی که از آن پذیرش دریافت کرده‌اید نیز قبل از شروع تحصیلات باطل شود، در این صورت نمی‌توانید به تحصیلات خود ادامه دهید. در مجموع اگر با یک مجوز تحصیلی معتبر در کانادا هستید، در چنین شرایطی باید:

    • درخواستی را برای یک موسسه آموزشی با مجوز DLI ایجاد کنید و از آن پذیرش بگیرید.
    • اطلاعات مربوط به موسسه آموزشی خود را در حساب MyAccount به‌روز کنید.

    مراحل تمدید آنلاین ویزای تحصیلی

    تمدید آنلاین ویزای تحصیلی در ۸ مرحله انجام می‌شود که جزییات آن‌ به شکل زیر است:

    مرحله ۱: ابتدا با جدیدترین شرایط و قوانین مرتبط با تمدید ویزای تحصیلی آشنا شوید زیرا ممکن است به مرور زمان دچار تغییراتی شوند.

    مرحله ۲: مطمئن شوید دقیقا برای تمدید استادی پرمیت به چه مدارکی نیاز دارید. دانش‌آموزان و دانشجویان بسته به وضعیت تحصیلی خود (دانشجوی جدید یا قدیم) یکی از مدارک زیر را از طرف موسسه آموزشی خود دریافت می‌کنند:

    • نامه پذیرش (LOA)
    • نامه ثبت‌نام (LOE)

    اگر موسسه آموزشی شما نامه پذیرش را در مهلت مشخص شده تایید نکند، اداره مهاجرت درخواست شما را رد کرده و هزینه پرداختی را نیز به حسابتان بازمی‌گرداند. بنابراین قبل از ایجاد درخواست تمدید با موسسه آموزشی مورد نظر خود تماس گرفته و مطمئن شوید که در بازه زمانی مشخص شده نامه پذیرش یا ثبت‌نام شما توسط آن‌ها تایید می‌شود.

    نکته ۱: با استفاده از فرم IMM 5555‌ می‌توانید با جزییات مدارک درخواستی بهتر آشنا شوید.

    نکته ۲: هنگامی که برای تمدید مجوز تحصیلی درخواست می‌دهید، باید نامه پذیرش دریافتی خود را در قسمت مربوطه بارگذاری کنید.

    نکته ۳: ناقص بودن مدارک ارسالی می‌تواند باعث ریجکتی یا افزایش زمان بررسی درخواست شما شود.

    نکته ۴: داشتن کارت اعتباری یا دبیت کارت معتبر و یک اسکنر (یا دوربین) برای ایجاد یک نسخه کپی الکترونیکی از اسناد و مدارک

    الزامی است.

    مرحله ۳: خواندن دستورالعمل‌های مورد نیاز

    قبل از تکمیل درخواست خود، دستورالعمل‌های موجود را با دقت بخوانید. این دستورالعمل‌ها نحوه تکمیل هر فیلد در فرم‌ها را به صورت کامل توضیح می‌دهند.

    مرحله ۴: آماده‌سازی پاسخ‌ها

    قبل از بارگذاری فرم‌ یا فرم‌های خود باید به چند پرسش پاسخ دهید. اداره مهاجرت با استفاده از پاسخ‌های شما چک لیستی شخصی‌سازی شده از اسناد و مدارک مورد نیاز را برایتان ایجاد می‌کند.

    مرحله ۵: پرداخت هزینه‌‌ها

    بیشتر هزینه‌ها به خاطر بررسی درخواست تمدید ویزای دانشجویان و دانش‌آموزان دریافت می‌شود. IRCC در پایان ایجاد درخواست تمدید از شما می‌خواهد تا تمام هزینه‌های مورد نیاز را پرداخت کنید.

    مرحله ۶: ایجاد یا ورود به حساب کاربری

    دانشجویان توجه داشته باشید که برای ایجاد درخواست تمدید ویزای تحصیلی حتما از حساب امن IRCC (IRCC Secure Account) استفاده کنید. حتی اگر قبلا برای دریافت استادی پرمیت از حساب دیگری استفاده کرده‌اید، بازهم برای تمدید مجوز تحصیلی نیاز به حساب امن دارید. شما از طریق این حساب کاربری می‌توانید:

    • هزینه‌های خود را پرداخت کنید.
    • درخواست تمدید ویزای خود را ثبت کنید.
    • وضعیت پرونده خود را بررسی کنید.

    مرحله ۷: دانلود استادی پرمیت

    مجوز تحصیلی پس از موافقت IRCC به حساب کاربری شما ارسال می‌شود. کافیست آن را دانلود و سپس پرینت کنید.

    مرحله ۸: ارسال استادی پرمیت

    پس از دریافت استادی پرمیت جدید، آن را به دانشگاهی که از آن پذیرش دریافت کرده‌اید، ارسال کنید.

    مزایای تمدید آنلاین ویزای تحصیلی

    تمدید آنلاین ویزای تحصیلی دارای مزیت‌های مهمی است که شامل موارد زیر می‌شود:

    • دیگر نیاز نیست برای مواردی مانند پیک و تحویل نامه هزینه پرداخت کنید.
    •  درخواست شما در کمترین زمان ممکن به اداره مهاجرت ارسال می‌شود.
    • درخواست شما سریع‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
    • به شما کمک می‌کند تا قبل از ایجاد درخواست از کامل و درست بودن آن اطمینان حاصل کنید.
    • شما می‌توانید به سرعت اسناد و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید.
    • امکان تصحیح اشتباهات وجود دارد.
    • می‌توانید به آسانی آخرین وضعیت درخواست خود را از طریق حساب کاربری مشاهده کنید.

    تمدید آفلاین ویزای تحصیلی

    در این روش نیز افراد به صورت آفلاین یا همان کاغذی ویزای خود را تمدید می‌کنند. فراموش نکنید که استفاده از این شیوه به دلیل طولانی شدن روند بررسی درخواست تمدید توصیه نمی‌شود. در مجموع نیز شما معمولا باید درخواست تمدید ویزای خود را از روش آنلاین ارسال کنید. با این حال ممکن است اداره مهاجرت تحت شرایط خاصی این امکان را به شما بدهد تا از روش کاغذی استفاده کنید.

    چه کسانی واجد شرایط استفاده از روش کاغذی هستند؟

    افراد در صورت داشتن یکی از شرایط زیر می‌توانند درخواست خود را به شکل کاغذی ارسال کنند:

    • به دلیل داشتن معلولیت نمی‌توانید از روش آنلاین استفاده کنید.
    • استفاده از روش‌ آنلاین برای شما امن نیست.
    • مانعی وجود دارد که از ایجاد درخواست آنلاین جلوگیری می‌کند.

    مراحل تمدید کاغذی ویزای تحصیلی

    برای ایجاد درخواست کاغذی مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

    مرحله 1: دانلود فرم‌ها و راهنمای مورد نیاز

    در این مرحله باید فایل‌های راهنما و فرم‌های درخواستی را دانلود کنید. قبل از پر کردن فرم‌ها حتما دستورالعمل‌های موجود در فرم IMM 5552 را بخوانید و علاوه بر این به نکات زیر نیز توجه کنید:

    • شما می‌توانید به آسانی فرم‌ها را پر کرده و آن‌ها را در رایانه خود ذخیره کنید.
    • مطمئن شوید که از نسخه ۱۰ یا بالاتر نرم‌افزارAdobe Reader  استفاده می‌کنید.
    • جاوا اسکریپت مرورگر شما نباید غیرفعال باشد.
    • پر کردن فرم در کامپیوتر آسان‌تر از تکمیل دستی آن است.
    • شما ممکن است به یکی از فرم‌های IMM 5555، IMM 5709، IMM 5409، IMM 5646 و IMM 5476 نیاز داشته باشید.
    • IMM 5709 و IMM 5555 مهم‌ترین فرم‌های مورد استفاده برای تمدید استادی پرمیت هستند.

    در صورت داشتن هرگونه سوالی در مورد فرم‌ها به سامانه Help Centre اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید.

    مرحله 2: آماده‌سازی فرم‌ها

    مطمئن شوید که تمام صفحات فرم‌ یا فرم‌ها‌ را ارسال می‌کنید. برای آماده‌سازی فرم‌ها مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

    ۱. روی دکمه "Validate" که در بالا یا پایین فرم قرار دارد، کلیک کنید. با انجام این کار تایید می‌کنید که به درستی به تمام سوالات موجود در فرم پاسخ داده‌اید.

    ۲. یک صفحه جدید با بارکد و یک بخش امضاء به طور خودکار در انتهای فرم شما اضافه می‌شود.

    ۳. فرم را چاپ، امضاء و سپس تاریخ‌گذاری کنید. مطمئن شوید که پرینت شما لیزری است.

    ۴. صفحه بارکد را در بالای فرم‌ خود قرار دهید.

    مرحله 3: پرداخت هزینه‌ها

    این هزینه‌ها برای بررسی درخواست تمدید ویزای تحصیلی شما و افرادی که نام‌ آن‌ها را در فرم مربوطه ذکر کرده‌اید، دریافت می‌شود. با استفاده از دستورالعمل‌های شماره ۵۵۵۲ اداره مهاجرت کانادا می‌توانید به طور کامل از جزییات و نحوه پرداخت هزینه‌های درخواستی در مسیر مهاجرت به کانادا مطلع شوید.

    نکته ۱: شما برای پرداخت هزینه‌های نیاز به داشتن یک ایمیل معتبر و کارت بانکی (کارت اعتباری، دبیت کارت ویزا یا مسترکارت ) دارید.

    نکته ۲: از تمام پرداخت‌های خود ۲ نسخه کپی تهیه کنید. یکی از نسخه‌ها را به درخواست ایجاد شده پیوست کرده و دیگری را نیز نزد خود نگه دارید.

    مرحله 4: ارسال درخواست

    درخواست خود را به همراه رسیده هزینه‌های پرداختی و تمام مدارک لازم به آدرس مورد نظر ارسال کنید.

    تمدید ویزای تحصیلی یا تغییر وضعیت پس از انقضای استادی پرمیت

    تمدید ویزای تحصیلی یا تغییر وضعیت پس از انقضای استادی پرمیت

    کسانی که استادی پرمیت آن‌ها منقضی شده به منظور تمدید آن یا تغییر وضعیت تحصیلی خود باید روند زیر را طی کنند که البته انجام این کار نیاز به پرداخت ۳۷۹ دلار دارد. این هزینه بابت بازگرداندن وضعیت دانشجویی (229 دلار) و تمدید ویزای تحصیلی (150 دلار) از شما دریافت می‌شود.

    مواردی که باعث می‌شوند تا افراد وضعیت دانشجویی خود در کانادا را از دست دهند:

    • مجوز تحصیلی فعلی شما قبل از ایجاد درخواست تمدید آن منقضی شود.
    • شرایط موجود در مجوز تحصیلی فعلی خود را تغییر دهید که شامل مواردی مانند تغییر موسسه آموزشی و بازه زمانی تحصیل
    • عدم رعایت شرایط موجود در استادی پرمیت

    نکته: افرادی که وضعیت دانشجویی خود را از دست می‌دهند امکان ادامه تحصیل در کانادا را ندارند مگر اینکه اقدام به بازیابی آن کنند.

    چگونه وضعیت دانشجویی خود در کانادا را بازیابی کنیم؟

    اگر مجوز شما منقضی شود، می‌توانید به آسانی برای بازگرداندن وضعیت دانشجویی خود اقدام کنید اما این امر تنها زمانی امکان‌پذیر است که تمام شرایط اقامت و مجوز تحصیلی خود را رعایت کنید. در هر صورت اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارید باید:

    • برای دریافت مجوز تحصیلی جدید اقدام کنید.
    • اقدام به بازگرداندن وضعیت اقامت موقت خود در کانادا کنید.
    • تمام هزینه‌ها مورد نیاز را بپردازید.

    نکته: دانشجویان تا زمانی که درخواست‌ بازیابی وضعیت تحصیلی مورد بررسی قرار می‌گیرد می‌توانند در کانادا بمانند با این حال هیچ تضمینی برای تایید این درخواست وجود ندارد.

    نکاتی در رابطه با تمدید وضعیت دانشجویی

    دانشجویان به منظور انجام درست فرآیند تمدید وضعیت دانشجویی باید به نکات زیر توجه داشته باشند:

    • حتما گزینه "Restore my status" که در بالای فرم بخش 3 قرار دارد را انتخاب کنید.
    • در یادداشتی توضیح دهید که چرا می‌خواهید مجوز تحصیلی خود را تمدید کنید.
    • رسید یا مدارک مرتبط با هزینه‌های پرداختی را در درخواست خود بگنجانید.

    اگر وضعیت اقامت موقت شما تمدید شود:

    • يک مجوز تحصیلی جدید دریافت می‌کنید که در آن تمام شرایط اقامت شما در کانادا مشخص شده است.
    • وضعیت اقامت موقت شما در کانادا تا تاریخ مشخصی تمدید می‌شود.

    بازیابی وضعیت اقامت اعضای خانواده

    اگر همسر، شریک زندگی یا فرزند خود را نیز به کانادا آورده‌اید، در این صورت ممکن است نیاز به تمدید وضعیت آن‌ها داشته باشید.

    مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای تمدید ویزای تحصیلی 

    افراد برای تمدید ویزای تحصیلی خود نیاز به ارائه یک سری مدارک و اطلاعات دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

    • مدرک فارغ‌التحصیلی
    • استادی پرمیت فعلی
    • تاییدیه پذیرش یا ثبت‌نام
    • گواهی تمکن مالی
    • نام دوره تحصیلی
    • زمان شروع دوره تحصیلی و تاریخ احتمالی پایان آن
    • فتوکپی‌ از ریز نمرات بدست آمده در ۲ سال آخر تحصیلی (مخصوص دبیرستان و دانشگاه)
    • یک نامه از دفتر مدرسه و نسخه کپی از کارنامه آخرین تحصیلی (مخصوص دانش‌آموزان ابتدایی)
    • یک نسخه کپی از CAQ (مخصوص استان کبک)
    • تعداد دروس و ساعات برگزاری کلاس‌ها در هر هفته (مخصوص دانش‌آموزان)
    • سایر مدارک درخواستی از طرف IRCC

    شرایط مورد نیاز برای تمدید ویزای تحصیلی

    شرایط مورد نیاز برای تمدید ویزای تحصیلی

    پس از مهاجرت تحصیلی به کانادا افراد برای تمدید ویزای تحصیلی خود نیاز به رعایت شرایط مختلفی دارند که جزییات آن‌ها به شکل زیر است:

    شرکت منظم در کلاس‌ها: بهتر است به منظور جلوگیری از هر گونه مشکلی به طور منظم در کلاس‌های دانشگاه‌، کالج یا مدرسه شرکت کنید.

    رعایت شرایط و قوانین: تمام افرادی که در کانادا مشغول به تحصیل هستند باید قوانین و شرایط مهاجرتی این کشور را رعایت کنند.

    توجه به اصل راستگویی و عدم ارائه اطلاعات غلط: در هنگام ایجاد درخواست تحت هیچ شرایطی اطلاعات اشتباه وارد نکنید زیرا این امر می‌تواند منجر به ریجکتی درخواست شما شود.

    توجه به ضرب‌العجل تعیین شده: به طور دقیق به ضرب‌العجل‌های تعیین شده از طرف IRCC توجه کرده و مدارک، اسناد و فرم‌های درخواستی را در زمان تعیین شده ارسال کنید.

    پذیرفته‌شدن در تست‌های بیومتریک: از تاریخ 3 دسامبر 2019، افراد در صورت ایجاد درخواست در داخل خاک کانادا باید مشخصات بیومتریک (عکس و اثر انگشت) ارائه دهند. البته این نوع مشخصات تنها هر ۱۰ سال یکبار از افراد دریافت می‌شوند.

    انجام تست‌های پزشکی: دولت کانادا ممکن است به منظور اطمینان از سلامت جسمانی و روانی افراد یکسری تست‌های پزشکی و شخصیتی از آن‌ها بگیرد.

    ریجکت شدن درخواست تمدید ویزای تحصیلی

    اداره مهاجرت کانادا ممکن است بنا به دلایل گوناگونی با درخواست شما برای تمدید ویزای تحصیلی مخالفت کند. در چنین شرایطی ابتدا نامه ریجکتی را با دقت مطالعه کرده و سپس به منظور کسب اطلاعات دقیق‌تر و دریافت راهنمایی با اداره مهاجرت کانادا تماس بگیرید. اگر اشتباه از طرف اداره مهاجرت رخ داده باشد، در چنین وضعیتی می‌توانید به آن اعتراض کرده و مشکل موجود را حل کنید. اگر هم ریجکتی به دلیل نداشتن تمکن مالی یا مواردی مانند عدم رعایت شرایط مهاجرتی اتفاق افتاده باشد، در چنین شرایطی به احتمال زیاد اعتراض شما برای تمدید ویزای تحصیلی مورد قبول واقع نخواهد شد.

    هزینه تمدید ویزای تحصیلی کانادا

    طبق آخرین آمار وب‌سایت IRCC‌ در سال ۲۰۲۴ افراد برای تمدید ویزای تحصیلی خود در کانادا باید ۱۵۰ دلار پرداخت کنند که البته ممکن است در صورت لزوم ۸۵ دلار نیز بابت انجام تست‌های بیومتریک از آن‌ها دریافت شود.

    بایدها و نبایدها تمدید ویزای تحصیلی کانادا

    اگر قصد تمدید ویزای تحصیلی را دارید، بنابراین توصیه می‌شود به نکات زیر حتما توجه کنید:

    • زمان انقضای استادی پرمیت نشان می‌دهد که چه زمانی باید تحصیل را متوقف کرده و خاک کانادا را ترک کنید.
    • برای تمدید ویزا تنها باید از طریق حساب “IRCC Secure Account” اقدام کنید و نه “IRCC Portal”.
    • به منظور سرعت‌بخشی به فرآیند تمدید ویزا بهتر است از جدیدترین فرم IMM5709 استفاده کنید.
    • اداره مهاجرت ممکن است برای اطمینان از درستی تاریخ فارغ‌التحصیلی با دانشگاه یا مدرسه تماس بگیرد.
    • شما برای اثبات تاریخ فارغ‌التحصیلی نیاز به ارائه مدرک معتبر از طرف دانشگاه یا مدرسه خود دارید.
    • به منظور جلوگیری از هرگونه مشکلی در هنگام تمدید آنلاین ویزا از تمام صفحات اسکرین شات بگیرید.
    • تمام مدارس دوره ابتدایی و متوسطه به طور خودکار مبتنی بر DLI هستند.
    • استادی پرمیت و ویزای تحصیلی را باهم اشتباه نگیرید.
    • مطمئن شوید که پاسپورت شما بیشتر از مجوز تحصیلی دریافتی اعتبار دارد.
    • ممکن است پس از تمدید استادی پرمیت نیاز به اخذ ویزای اقامت موقت (TRV) یا دریافت دوباره eTA داشته باشید.
    • پیش از ثبت درخواست تمدید با دقت چند بار آن را مرور کنید.
    • اگر می‌خواهید فایل‌های بسیاری را به صورت یکجا بفرستید، بدین ترتیب همه ‌‌آن‌ها را در قالب یک فایل PDF فشرده‌سازی کنید.
    • درخواست شما باید دارای تاریخ و امضاء باشد.
    • قسمت‌هایی از فرم‌ که ارتباطی با پرونده شما ندارد را با عبارت “Not Applicable” پر کنید.
    • افراد زیر ۱۷ سالی که دارای والدین یا گاردین قانونی هستند باید صفحات ۱ و ۲ فرم IMM 5646 را تکمیل کنند.
    • تمام اسناد و مدارک ارسالی باید به یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسه ترجمه رسمی شوند.
    • در صورت ایجاد درخواست تمدید ویزای تحصیلی، شرایط مالی جدید برای شما اعمال خواهد شد و در نتیجه اداره مهاجرت پس از بررسی‌های مختلف به شما اعلام خواهد کرد که آیا از توانایی مالی کافی برای ادامه تحصیل و زندگی در کانادا برخوردار هستید یا خیر.

    نکاتی در رابطه با تمدید ویزای تحصیلی برای دانشجویان ایرانی

    نکاتی در رابطه با تمدید ویزای تحصیلی برای دانشجویان ایرانی

    یک سری قوانین تمدید ویزای تحصیلی مختص دانشجویان ایرانی است که در ادامه توجه شما به آن‌ها را جلب می‌کنیم. توجه داشته باشید که این شرایط و قوانین به طور موقت تا 28 فوریه 2025 تمدید شده‌اند. دولت کانادا با توجه به شرایط موجود در ایران (بسته بودن سفارت)، اقدامات ویژه‌ای را برای حمایت از ساکنان موقت ایرانی در کانادا و همچنین شهروندان کانادایی مقیم ایران ارائه کرده است. در مجموع ایرانیان با وضعیت اقامت موقت در کانادا برای انجام کارهای زیر نیازی به پرداخت هزینه ایجاد درخواست یا انجام تست‌های بیومتریک ندارند:

    • تمدید وضعیت اقامت موقت فعلی
    • تغییر وضعیت اقامت موقت (به عنوان مثال تغییر وضعیت توریستی به کاری یا تحصیلی)
    • دریافت ورک پرمیت آزاد یا مجوز تحصیلی اضافی

    سوالات متداول تمدید ویزای تحصیلی کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت