8 روش تقویت مهارت شنیداری Listening در خانه
  • نویسنده: زهرا قمی
  • آموزشی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی شامل خواندن، شنیدن، گفتن و نوشتن می‌شود که برای سنجش سطح دانش زبانی فرد، مورد آزمون قرار می‌گیرند. اغلب افراد گمان می‌کنند که برای یادگیری زبان و یا تقویت مهارت‌های خود باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کرده و یا در بهترین کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی شرکت کنند. در این مطلب می‌خواهیم این پیشفرض عمومی را زیر سوال برده و روش‌هایی را معرفی کنیم که شما بتوانید با کمترین هزینه و در خانه به تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی خود بپردازید.

    بهترین فرصت برای تحصیل در کانادا و استرالیا؛ برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید: 02171400111

    راهنمای کامل تحصیل در کانادا

    مهارت شنیداری چیست و چه اهمیتی دارد؟

    مهارت شنیداری به شما کمک می‌کند تا قصد و معنای مکالمات، سخنرانی‌ها و هرآنچه را که می‌شنوید، دریابید. این مهارت در افزایش سطح زبان شما تاثیر شگرفی دارد، زیرا به طور مستقیم به توانایی درک مطلب مربوط شده و بر دیگر مهارت‌ها نیز اثر می‌گذارد. همچون مهارت خواندن، مهارت شنیداری نیز اغلب در مراحل اولیه یادگیری زبان شکل می‌گیرد و تسلط در آن به تقویت مهارت نوشتاری و گفتاری می‌انجامد. شما از طریق این مهارت با نحوه بیان کلمات، تلفظ صحیح آن‌ها، تاکیدهای عبارات و به طور کلی نحوه رساندن معنا در زبان مقصد آشنا می‌شوید و به نوعی آن زبان به بخشی از جهان ذهنی شما تبدیل می‌شود.

    مهارت شنیداری نه تنها به فهم جهان و آدم‌ها کمک می‌کند، بلکه بر مهارت‌های اجتماعی شما نیز اثری عمده دارد. افرادی که در این مهارت تسلط کافی داشته باشند، با سرعت و سهولت بیشتری می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند. به عبارت دیگر شما می‌توانید از طریق تقویت مهارت شنیداری، اعتماد به نفس و توانایی خود را برای بیان آنچه در ذهنتان است نیز افزایش دهید، زیرا با رویه‌های کلی زبان مقصد در هنگام بیان مطالب آشنایی دارید.

    در واقع مهارت شنیداری درک و استنباط شما را توسعه بخشیده و موجب می‌شود تا آنچه را می‌شنوید به تکه‌های جزئی قابل فهم در ذهن خود تقسیم کنید تا فهم معنای کلی آن ساده‌تر گردد. همچنین با تسلط در این مهارت شما می‌توانید آنچه را می‌شنوید، تفسیر و تعبیر کرده و ارتباط میان جملات و مفاهیم را برقرار سازید. یعنی ذهن شما به تدریج توانایی پردازش اطلاعات ورودی را به طور دقیقی پیدا کرده و می‌تواند حتی از نحوه بیان یک عبارت معنای نهفته آن را دریابد.

    چگونه مهارت شنیداری خود را تقویت کنیم؟

    تقویت مهارت شنیداری تقریبا نسبت به دیگر مهارت‌ها ساده‌تر و در دسترس‌تر است. شما می‌توانید به صورت کاملا رایگان و به تنهایی تسلطی کاملا حرفه‌ای را در این زبان کسب کنید. بدین منظور باید از منابعی که به طور روزانه به آن‌ها دسترسی دارید، حداکثر استفاده را برده و با تمرکز و اراده‌ای حقیقی به تمرین روزانه و مکرر بپردازید. برای افزایش بهره‌وری و یادگیری تکنیک‌های مهم یادگیری و تقویت زبان انگلیسی می‌توانید به مطلب تقویت مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی در خانه مراجعه کنید.

    در ادامه با 8 روش تقویت مهارت شنیداری در خانه آشنا می‌شوید که مداومت در انجام آن‌ها می‌تواند در مدت زمانی کوتاه، می‌تواند مهارت شما را به نحو چشمگیری افزایش دهد:

    تماشای فیلم و سریال انگلیسی

    یکی از رایج‌ترین روش‌های تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی تماشای فیلم و سریال است. در واقع شما می‌توانید از طریق تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها توانایی درک مطلب خود را افزایش داده و جهان انگلیسی زبان را به نحو عمیق‌تری درک کنید. حتما در اطراف خود مشاهده کرده‌اید که افرادی که مدت زمان طولانی را به تماشای فیلم و سریال انگلیسی زبان می‌گذرانند، تسلط بهتری در این زبان پیدا می‌کنند. با این حال بهتر است بدانید که تماشای فیلم و سریال به منظور یادگیری زبان انگلیسی تفاوت عمده‌ای با حالت عادی دارد. در حالت عادی شما فهمی کلی از زبان مقصد پیدا می‌کنید، در حالیکه با به کارگیری چندین تکنیک ساده می‌توانید به طور ویژه مهارت شنیداری خود را تقویت کنید.

    مهم‌ترین تکنیکی که در این زمینه باید به آن عمل کنید این است که فیلم یا سریالی مورد علاقه خود را انتخاب کنید. بار نخست آن را با زیرنویس فارسی تماشا کنید و صرفا به فهم کلی داستان و یا معنای حرف‌ها توجه کنید. بار دوم همان فیلم یا سریال را با زیرنویس انگلیسی دیده و این بار به نحوه تلفظ کلمات و بیان عبارات دقیق شوید. بار سوم بدون هیچ زیرنویسی به تماشای فیلم یا سریال مورد نظر مشغول شده و سعی کنید دقت کنید که به طور مثال افراد هنگام بیان یک جمله بر روی کدام کلمات تاکید می‌کنند؟ (به این موضوع در زبان انگلیسی Stress می‌گویند) و یا اینکه لحن افراد با حرکات بدن و صورتشان چه ارتباطی دارد؟ حتی می‌توانید چشمان خود را ببندید و آن مکالمه را دوباره بشنوید و سعی کنید تا از طرز بیان شخصیت‌ها متوجه احساس درونی آن‌ها شوید (حس خوشحالی، اشتیاق، ناراحتی، عصبانیت و ...).

    پرسشی که بسیاری از افراد با آن روبه‌رو هستند این است که چه فیلم یا سریالی را باید تماشا کنند که به تقویت مهارت شنیداری آن‌ها کمک بیشتری بکند؟ اگر شما نیز در انتخاب فیلم و سریال مورد نظر تردید دارید می‌توانید از لیست زیر استفاده کنید:

    لیست فیلم‌های مناسب برای تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی:

    1-Forrest Gump

    اگر تا به حال این شاهکار آمریکایی را با بازی تام هنکس و رابین رایت تماشا نکرده‌اید، همین امروز آن را در لیست خود قرار دهید! داستان این فیلم در مورد پسری است که بهره هوشی آن کمی از حد نرمال پایین‌تر بوده اما قلبی مهربان به وسعت یک دریا دارد. شما با ماجراجویی‌های زندگی فارست همراه می‌شوید، همراه با او می‌خندید، غمگین می‌شوید و درس‌های مهمی فرا می‌گیرید. این فیلم برای تمام افرادی که قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارند به ویژه آن‌ها که همچنان در سطح مبتدی هستند بسیار مناسب است، زیرا شخصیت اصلی از کلماتی بسیار ساده استفاده کرده و سرعت بیان آن نیز کاملا قابل فهم است.

    2-The King’s Speech

    برای تقویت مهارت شنیداری چه فیلمی بهتر از داستان فردی است که می‌خواهد لکنت زبان خود را درمان کند؟ این فیلم بر اساس داستانی واقعی بر اساس زندگی شاه جورج (پدر ملکه الیزابت فعلی) ساخته شده که می‌کوشد بر مشکل لکنت زبان خود فائق آید. با کمک این فیلم شما نیز می‌توانید همراه با شاه انگلستان با نحوه ادای کلمات آشنا شوید و حتی گوش‌های خود را به لهجه بریتیش آشنا سازید.

    3-My Fair Lady

    فیلم‌های موزیکال اغلب طرفداران خاص خود را دارند و شاید اکثریت افراد تمایل چندانی به تماشای آن‌ها نداشته باشند. اما این فیلم زیبا با بازی آدری هپبورن، می‌تواند تفاوت نحوه بیان استاندارد در زبان انگلیسی را با بیان عامیانه آن به شما آموزش دهد. داستان این فیلم درباره گلفروشی دوره‌گرد است که توسط استادی زبان‌شناسی آموزش داده می‌شود تا تبدیل به یک بانوی متشخص با بیانی شیوا و استاندارد شود. تماشای آن می‌تواند تمرین مناسبی برای افرادی باشد که در سطح متوسط و بالاتر قرار داشته و می‌خواهند با مبحثintonation در زبان انگلیسی بیشتر آشنا شوند.

    4-Clueless

    فیلم‌های دبیرستانی یا به اصطلاح تینیجری نه تنها محتوایی سرگرم‌کننده و عاشقانه دارند، بلکه بستر مناسبی برای یادگیری اصطلاحات و عبارات عامیانه زبان انگلیسی هستند. از آنجایی که نوجوانان و جوانان با زبان استاندارد و رسمی صحبت نمی‌کنند، شما می‌توانید idiomهای متعددی را از طریق تماشای این ژانر فیلم‌ها آموخته و با نحوه بیان عامیانه آمریکایی بیشتر آشنا شوید. این فیلم یکی از مشهورترین فیلم‌های ژانر تینیجری آمریکایی است که با وجود سال‌های زیادی که از ساخت آن می‌گذرد همچنان یکی از محبوب‌ترین‌هاست.

    5-Dead Poets Society

    شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که می‌خواهید علاوه بر یادگیری زبان، اثری ارزشمند را در میان آثار سینمایی تماشا کنید. در این صورت اگر هنوز این فیلم را ندیده‌اید، بدون شک باید همین حالا باید در لیست شما قرار بگیرد. انجمن شاعران مرده با بازی به یادماندنی رابین ویلیامز یکی از محبوب‌ترین و در عین حال تلخ‌ترین فیلم‌های تاریخ سینماست که می‌توان چندین و چندباره بدون خستگی آن را تماشا کرد و همراه با شاگردان کلاس محو صحبت‌های آقای معلم شد. این فیلم مناسب افرادی تمامی افرادی است که می‌خواهند با سطحی ادبی‌تر و حرفه‌ای‌تر در زبان انگلیسی آشنا شوند.

    6- 500 Days of Summer

    ژانر رمانتیک کمدی احتمالا انتخاب بسیاری از افراد هنگام انتخاب فیلمی برای تماشا است. هیجانات ناشی از روابط عاشقانه بین شخصیت‌ها به همراه طنز موجود در داستان موجب می‌شود تا تماشای این فیلم‌ها لذت بسیاری داشته باشد. اگر شما نیز به ژانر رمانتیک کمدی علاقه‌مندید، این فیلم انتخاب مناسبی در این میان برای یادگیری زبان انگلیسی است. شما می‌توانید صفت‌ها و واژگان متعددی را از طریق مونولوگ‌ شخصیت اصلی فرا بگیرید و یا از طریق توجه به زبان بدن و لحن شخصیت‌ها در مکالمات به تقویت مهارت شنیداری خود بپردازید.

    7-The Social Network

    داستانی واقعی درباره یکی از مهم‌ترین پدیده‎های قرن حاضر: فیسبوک! شما از طریق این فیلم با داستان شروع این شبکه اجتماعی محبوب آشنا شده و حتی نسبت به شخصیت مارک زاکربرگ شناخت زیادی پیدا می‌کنید. این فیلم به دلایل بی‌شماری در لیست فیلم‌های مناسب ما برای یادگیری زبان انگلیسی قرار گرفته است. پیش از هرچیز زبان کلی فیلم در عین استفاده از لغات تخصصی مربوط به تکنولوژی، عامیانه است، به عبارت دیگر نه تنها شما را با واژگان تخصصی آشنا می‌کند، بلکه فهم کلی مطالب چندان سخت نیست زیرا مکالمات روزمره افراد را شامل می‌شود. همچنین فیلم در فضایی دانشگاهی رخ می‌دهد، یعنی در میان نسل جوان که عبارات و اصطلاحات خاص خود را استفاده می‌کنند و از این نظر نیز منبع بسیار مهمی برای یادگیری idiom ها و slangهای زبان انگلیسی است. مهم‌ترین نکته نیز این است که شخصیت‌ها نسبتا سریع صحبت می‌کنند، پس اگر در سطح متوسط و پیشرفته قرار داشته باشید، می‌توانید مهارت شنیداری خود را از طریق توجه به نحوه اتصال جملات و عبارات تقویت کنید.

    8-Notting Hill

    تقریبا هر زبان‌آموزی می‌داند که لهجه‌های مختلفی در زبان انگلیسی همچون لهجه بریتانیایی، آمریکایی، استرالیایی و... وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند. اما تا به حال فیلمی را با هردو لهجه تصور کرده‌اید؟ فیلم ناتینگ هیل در مورد بازیگری آمریکایی با بازی جولیا رابرتز است که به لندن می‌رود و با کتابفروشی انگلیسی با بازی هیو گرانت آشنا می‌شود. علاوه بر جذابیت‌های رابطه عاشقانه دو ستاره بزرگ سینمای آمریکا و انگلستان، تضاد و تفاوت‌های دو لهجه آمریکایی و بریتانیایی به خوبی در مکالمات آن‌ها مشهود است و می‌تواند تمرینی عالی برای آشنایی شما با هردو لهجه باشد.

    9-TO KILL A MOCKINGBIRD

    یکی دیگر از شاهکارهای ادبی و سینمایی تاریخ «کشتن مرغ مقلد» است. این فیلم که بر اساس رمانی معروف ساخته شده در مورد وضعیت سیاه‌پوستان آمریکا، اوضاع آمریکا در دوران رکود بزرگ و سیستم قضایی آن است. مهم‌ترین جنبه این فیلم که تقویت مهارت شنیداری شما کمک می‌کند، وجود لهجه‌های مختلف آمریکن در آن است. شما به سادگی می‌توانید لهجه سیاه‌پوستان فقیر را با وکیل داستان مقایسه کرده و تفاوت‌های آن‌ها را دریابید.

    10-Australia

    اغلب زبان‌آموزان آشنایی چندانی با لهجه استرالیایی ندارند و از ویژگی‌های آن بی‌خبرند. یکی از بهترین روش‌ها برای آشنایی با این لهجه از طریق تماشای فیلم‌های استرالیایی است، اما سینمای آمریکا و انگلستان شهرت و محبوبیت بیشتری به نسبت استرالیا دارند. با این حال حتی اگر به یادگیری این لهجه نیازی ندارید، توصیه می‌کنیم که حتما برای آشنایی گوش‌های خود با آن چندین فیلم معروف استرالیایی را تماشا کنید. یکی از بهترین انتخاب‌ها در این زمینه، فیلم «استرالیا» است. این فیلم عاشقانه با بازی نیکول کیدمن و هیو جکمن داستانی جذاب و مهیج داشته و بی‌شک از تماشای آن لذت خواهید برد.

    لیست سریال‌های مناسب برای تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی:

    1-Friends

    شاید شما هم شنیده باشید که تماشای سریال فرندز برای یادگیری و تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی بسیار مفید است. داستان این سیتکام کمدی درباره جمعی از دوستان صمیمی در نیویورک آمریکا است که از دهه 1990 آغاز می‌شود. از آنجایی که روند سریال بر محور مکالمات متعدد در میان شخصیت‌ها استوار است، زبان‌آموزان می‌توانند به خوبی با نحوه بیان کلمات و جملات، لحن و تن صدا، تلفظ‌ها و حتی اصطلاحات عامیانه فرهنگ آمریکایی آشنا شوند. در واقع سریال فرندز نه تنها در تقویت مهارت شنیداری شما تاثیری شگرف دارد، بلکه حتی شما می‌توانید از طریق تکرار دیالوگ‌ها، مهارت گفتاری خود را نیز بهبود ببخشید.

    2- House of Cards

    اگر سطح دانش زبانی شما متوسط و یا بالاتر از آن است، ممکن است که بخواهید با کلماتی تخصصی‌تر آشنا شوید. در این صورت سریال خانه پوشالی می‌تواند گزینه مناسبی برای لیست شما باشد. این سریال زمینه‌ای سیاسی دارد و ممکن است در ابتدا خسته‌کننده باشد، اما اگر به موضوعات این چنینی علاقه‌مند باشد، می‌توانید واژگان و جملات مهمی را یاد بگیرید که در محیط کار و یا بحث‌های اجتماعی استفاده می‌شوند.

    3-Newsroom

    سریال‌هایی که درونمایه‌ای خبری دارند، اغلب برای افرادی مناسب است که در سطحی پیشرفته از زبان انگلیسی قرار گرفته‌اند. این سریال درباره یک اتاق خبری است و طیف وسیعی از موضوعات همچون روابط عاشقانه، وضعیت سیاسی، اقتصاد، محیط کار و ... را دربرمی‌گیرد. به دلیل تنوع موضوعات تخصصی و سرعت بالای صحبت کردن بازیگران، این سریال می‌تواند منبع بسیار مهمی برای تقویت مهارت شنیداری شما در سطح حرفه‌ای و پیشرفته باشد.

    4- Sherlock

    سریال‌های بریتانیایی می‌تواند در تقویت لهجه بریتیش شما و آشنایی با دنیای انگلستان موثر باشند. سریال شرلوک هولمز نسخه بازسازی شده و مدرنی از داستان محبوب کاراگاهی به نام شرلوک هولمز است که درونمایه‌ای جنایی و معمایی دارد. شما می‌توانید از طریق این سریال مهارت شنیداری خود را بهبود ببخشید.

    5-How I Met Your Mother

    این سیتکام که همچون سریال فرندز، از درونمایه‌ای کمدی برخوردار است، یکی دیگر از منابع مهمی است که می‌تواند در تقویت مهارت شنیداری شما موثر باشد. عبارات و اصطلاحات عامیانه‌ای که شخصیت‌ها استفاده می‌کنند، تفاوت‌های فرهنگی و زبانی آمریکایی و کانادایی و داشتن راوی اول شخص همگی از دلایلی هستند که این سیتکام محبوب را به منبعی برای یادگیری زبان انگلیسی تبدیل می‌کنند.

    تقویت مهارت زبان از طریق پادکست

    2-گوش کردن روزانه به پادکست

    مدت زیادی نیست که پادکست‌ها در فضای مجازی گسترش یافته و مخاطبین زیادی را به خود جذب کرده‌اند. با این حال نمی‌توان از لذت گوش سپردن به آن‌ها در طول روز صرف نظر کرد. شاید شما هم نام پادکست‌های معروف فارسی همچون چنل‌بی یا رادیو چهرازی را شنیده و یا بارها و بارها به هر اپیزود گوش کرده‌اید. اما جالب است بدانید که پادکست‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در تقویت مهارت شنیداری شما بازی کنند. کافیست چندین پادکست مناسب را انتخاب کرده و هر روز یک اپیزود از آن را بشنوید. توجه داشته باشید که نیازی نیست تا حتما معنای تمامی لغت‌های گفته شده را متوجه شوید، بلکه هدف، آشنایی بیشتر شما به زبان انگلیسی و عادت به لحن و آوای کلمات آن است. حتی می‌توانید پس از مدتی اپیزودهای مورد علاقه خود را چندین و چندباره شنیده و جملات آن را تکرار کنید تا به خوبی بر آن مسلط شوید و مهارت گفتاری خود را نیز بهبود ببخشید. برخی از مهم‌ترین پادکست‌های زبان انگلیسی که برای یادگیری زبان مناسب هستند، عبارتند از:

    1- Luke’s English Podcast

    لوک معلمی شوخ‌طبع است که اعتقاد دارد یادگیری زبان باید همراه با سرگرمی و تفریح باشد. او در هر اپیزود درباره موضوعی جذاب صحبت می‌کند و گاهی نیز افراد دیگری در کنارش حضور دارند.

    2- Voice of America Learning English

    شبکه خبری VOA از انواع پلتفرم‌های آنلاین همچون وبسایت، کانال یوتیوب، اینستاگرام و .. استفاده می‌کند تا خدمات خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های این شبکه که در یادگیری زبان انگلیسی تاثیر خیلی مهمی دارد، پادکست است که طیف وسیعی از موضوعات خبری، تاریخی و علمی را در بر می‌گیرد. شما می‌توانید از طریق گوش دادن روزانه به این پادکست خبری، مهارت شنیداری خود را تقویت کرده و مطالب آموزنده‌ای را فرا بگیرید.

    3- The English We Speak

    این پادکست به شبکه خبری BBC وابسته بوده و با لهجه بریتیش به آموزش اصطلاحات عامیانه در زبان انگلیسی می‌پردازد. این پادکست می‌تواند شما را با سطحی از زبان انگلیسی که توسط افراد نیتیو به کار برده می‌شود، آشنا سازد و عبارات مهمی را به شما آموزش دهد که در مهارت گفتاری شما تاثیرگذار است.

    4- Here’s the Thing

    اگر شما نیز به برنامه‌های تاک شو تلویزیونی علاقه‌مند هستید، این پادکست می‌تواند جایگزین شنیداری خوبی برای آن‌ها باشد. الک بالدوین، بازیگر مشهور آمریکایی، به عنوان مجری این برنامه با مشهورترین افراد در حوزه سیاست، سرگرمی و هنر مصاحبه کرده و در مورد دستاوردها و پیشرفت‌هایشان گفتگو می‌کند.

    5- Stuff to Blow Your Mind

    این پادکست در هر اپیزود خود درباره موضوعات مختلف علمی، فناوری و فلسفی صحبت می‌کند. از طریق گوش کردن به آن، شما می‌توانید دایره لغات تخصصی خود را گسترش داده و فهم بهتری از مباحث علمی داشته باشید.

    6- All Ears English

    این پادکست توسط دومجری با لهجه آمریکایی بوستون و نیویورکی ارائه می‌شود و گزینه مناسبی برای افرادی است که در سطح متوسط و بالاتر قرار دارند. موضوع هر اپیزود درباره تاریخ و فرهنگ آمریکایی است و عبارات روزمره مهمی را در این میان به شنوندگان خود آموزش می‌دهند.

    7- This American Life

    اگر در سطحی پیشرفته از زبان انگلیسی هستید و با این حال می‌خواهید از طریق گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی بهترین استفاده را از زمان خود ببرید، این پادکست بهترین گزینه است. ترکیبی از خبرنگاری و داستان‌گویی که ساختار آن را تشکیل داده، جذابیت زیادی به این پادکست بخشیده است. همچنین شما می‌توانید تا حد بسیار زیادی از طریق این پادکست با زندگی و فرهنگ آمریکایی آشنا شوید.

    8- Learn English

    گوش دادن به پادکست تنها مختص افرادی نیست که از دانش زبانی خوبی برخوردارند، بلکه حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند از این طریق به تقویت مهارت شنیداری خود بپردازند. این پادکست یکی از بهترین پادکست‌ها بوده که از طریق گفتگوهای روزمره به آموزش زبان انگلیسی می‌پردازد و برای افراد سطح مبتدی مناسب است.

    3-گوش کردن به موزیک انگلیسی

    موسیقی در زندگی بسیاری از ما نقشی محوری بازی می‌کند، در واقع اغلب افراد عادت دارند که هنگام انجام کارهای روزمره خود مانند رانندگی، ورزش، پیاده‌روی، آشپزی و... به موزیک‌های مورد علاقه‌شان گوش دهند. جالب است بدانید که گوش کردن به موزیک‌های انگلیسی‌زبان می‌تواند تاثیر مهمی در تقویت مهارت شنیداری شما داشته باشد. شما می‌توانید از طریق چند تکنیک ساده، بیشترین بازدهی را از گوش کردن به موزیک‌های انگلیسی داشته باشید. پیش از هرچیز موزیک را در تمامی اوقات فراغت خود پخش کنید و بگذارید به عنوان صدایی در پس زمینه عمل کرده تا گوش شما به شنیدن آن عادت کند. پس از مدتی متن آهنگ را از طریق جستجوی اینترنتی پیدا کرده و هنگام گوش دادن به آهنگ همزمان به متن آن و نحوه بیان هر کلمه توجه کنید. شما می‌توانید با تمرین کافی همزمان از روی متن و پس از حفظ کردن آن، بدون متن همراه با آهنگ بخوانید تا تلفظ واژگان در ذهنتان تثبیت شود.

    4-گوش کردن به کتاب صوتی

    کتاب‌های صوتی یکی از جدیدترین اشکالی هستند که رواج پیدا کرده و محبوبیت زیادی در میان افرادی دارند که فرصت و یا علاقه‌ای به مطالعه کتاب‌های چاپی ندارند. جالب است بدانید که گوش کردن به کتاب‌های صوتی انگلیسی زبان می‌تواند تا حد زیادی بر مهارت شنیداری شما موثر باشد. کافیست کتاب‌هایی را متناسب با سطحی که قرار دارید، انتخاب کرده و به صورت روزانه به آن‌ها گوش دهید. همچون پادکست‌ها، نیازی نیست که معنای تمامی لغات موجود را بدانید، بلکه هدف از این کار، فهم کلی مطلب و عادت به طرز بیان جملات است. برخی از بهترین کتاب‌های صوتی که با توجه به سطح خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، عبارتند از:

    *بهترین کتاب‌های صوتی برای سطح مبتدی:

    1-Oh the Places You’ll Go

    با اینکه دکتر سوس نویسنده کتاب‌های کودکان است، اما جذابیت داستان و سادگی متن آن برای تمامی زبان‌آموزانی که در سطح مبتدی قرار دارند، کاملا مناسب است.

    2-The Wind in the Willows

    یکی دیگر از کتاب‌های مشهور کودکان که از شیوانی و سادگی لازم برای زبان‌آموزان مبتدی برخوردار است.

    3-Alice’s Adventures in Wonderland

    اغلب ما با داستان آلیس در سرزمین عجایب آشنا هستیم، اما گوش دادن به نسخه صوتی انگلیسی زبان آن می‌تواند موجب تقویت مهارت شنیداری شما گردد.

    *بهترین کتاب‌های صوتی برای سطح متوسط:

    1-The Picture of Dorian Gray

    رمان مشهور اسکار وایلد که از داستانی مهیج و جذاب برخوردار است، می‌تواند بهترین گزینه برای علاقه‌مندان به یادگیری زبان انگلیسی از طریق کتاب‌های صوتی باشد. شما از طریق همراه شدن با داستان می‌توانید با لهجه‌ها و گویش‌های مختلف آشنا شده و مهارت شنیداری خود را بهبود ببخشید.

    2-Robinson Crusoe

    شاید مجموعه کارتونی رابینسون کروزوئه را همچنان به خاطر داشته باشید که روزی راهی سفری دریایی شده و در نهایت مجبور می‌شود در جزیره‌ای دورافتاده زندگی کند. نسخه صوتی این داستان هیجان‌انگیز، در تقویت مهارت شنیداری شما موثر خواهد بود.

    3-Time Machine

    اگر طرفدار داستان‌های علمی و تخیلی هستید، حتما این کتاب صوتی را در لیست خود قرار دهید. داستانی درباره سفر به زمان و آینده بشریت که شما را با مفاهیم جدیدی در زبان انگلیسی آشنا می‌سازد.

    *بهترین کتاب‌های صوتی برای سطح پیشرفته:

    1-Pride and Prejudice

    رمان‌های عاشقانه کلاسیک فرصت بسیار خوبی برای به چالش کشیدن دانش زبانی شما و افزایش دایره لغاتتان هستند. این اثر مشهور تاریخی از جین آستین، گزینه مناسبی برای تمامی افرادی است که در سطح پیشرفته قرار دارند و از داستان‌های عاشقانه لذت می‌برند.

    2-Cloud Atlas

    یکی دیگر از کتاب‌های ژانر تخیلی که برای تقویت مهارت شنیداری علاقه‌مندان تاثیرگذار است. این کتاب از 6 زاویه دید مختلف در زمان‌هایی متفاوت و با گوینده‌ای مجزا روایت می‌شود و به همین دلیل می‌تواند منبع مهمی برای مهارت شنیداری زبان‌آموزان باشد.

    3-The Great Gatsby

    اگر نسخه سینمایی این داستان جذاب و سرگرم‌کننده را تماشا کرده باشید، می‌دانید که با چه جزئیات و شکوهی روبه‌رو هستید. گوش دادن به نسخه صوتی این اثر دایره لغات شما را ارتقا بخشیده و توانایی درک مطلبتان را افزایش خواهد داد.

    نوشتن فایل های صوتی که می شنویم

    5-نوشتن فایل‌های صوتی که می‌شنویم.

    فرقی نمی‌کند که در حال گوش دادن به پادکست، کتاب صوتی و یا موزیک باشید. در هر حالت، یکی از بهترین تمرین‌ها برای تقویت مهارت شنیداری، یادداشت برداری از شنیده‌هاست. در وهله اول می‌توانید برای سنجش مهارت‌های خود آغاز به نوشتن کرده و سپس در مقایسه با متن اصلی، متوجه نقص‌ها و یا اشتباهات خود شده و آن‌ها را اصلاح کنید. همچنین بهتر است که هنگام شنیدن اصطلاحات، لغات و یا دستورزبان‌های مهم، آن‌ها را یادداشت کنید تا در نوشته‌ها و یا مکالمات خود از آن‌ها استفاده کنید.

    6-توجه به معطوف به کلیت در مراحل اولیه و در مراحل بعدی جزئیات

    بسیاری از افراد باور دارند که گوش کردن به یک فایل صوتی سخت و پیچیده است و آن‌ها بخش مهمی از آن را را متوجه نمی‌شوند. توجه داشته باشید که هر مهارتی به تدریج و با مرور زمان رشد می‌کند، پس هرگز نباید از خود توقع داشته باشید که در اولین مرتبه بی‌هیچ مشکلی تمامی متن را فرا بگیرید. شما باید در مراحل اولیه تنها به فهم کلیت موضوع اکتفا کرده و به تدریج با تمرین روزانه توجه خود را به جزئیات و لغات معطوف کنید. به طور مثال اگر در حال شنیدن کتابی صوتی هستید، بار نخست تنها به روند داستان توجه کنید. بار دوم تمامی لغات و اصطلاحاتی را که با معنای آن آشنایی ندارید، یادداشت کرده، جستجو کنید و به خاطر بسپارید. بار سوم که فهم نسبتا جامعی از مطالب بیان شده پیدا کردید، به نحوه بیان، زیر و بم صداها، لهجه، تن صدا و تلفظ واژگان توجه کنید. در نهایت می‌توانید برای تقویت مهارت گفتاری خود تمام آنچه را که می‌شنوید تکرار کنید.

    راه های تقویت زبان

    7-گوش کردن به لهجه‌های مختلف

    همانطور که می‌دانید لهجه‌های مختلفی در زبان انگلیسی همچون آمریکایی، بریتانیایی، استرالیایی و... وجود دارد. برای تقویت مهارت شنیداری خود بهتر است که با تمامی این لهجه‌ها آشنا شوید وتفاوت‌های آن‌ها را دریابید. به خصوص اگر در حال آمادگی برای آزمون آیلتس هستید، گوش کردن به فایل‌های صوتی با لهجه‌های متفاوت را در دستور کار خود قرار دهید. بدین منظور می‌توانید از کانال‌های خبری و یا مستندها استفاده کنید که توسط کشورهای مختلف انگلیسی زبان تولید می‌شوند، همچون:

    - Planet Earth

    سیاره زمین نام مستندی بسیار معروف از شبکه BBC با صداپیشگی David Attenborough است. صدای گرم و بیان استاندارد و صحیح بریتیش او موجب شده تا این مستند علاوه بر جذابیت مطالب، منبع بسیار مهمی برای آشنایی و تقویت لهجه بریتیش علاقه‌مندان در سراسر جهان باشد.

    - Cosmos: A Spacetime Odyssey

    این مستند مهیج و آموزنده درباره پیدایش جهان، علوم نجوم و ستارگان توسط Neil Tyson ارائه می‌شود که در حال بیان مباحث عمده نظریات کارل سیگن، اخترشناس مشهور آمریکایی است. اگر می‌خواهید با لهجه آمریکایی بیشتر آشنا شده و در عین حال به مباحث علمی علاقه‌مند هستید، حتما این مستند را تماشا کنید.

    - The Sounds of Aus

    تا کنون فکر کرده‌اید که لهجه استرالیایی چگونه ایجاد شده و چه خصوصیاتی دارد؟ اگر شما نیز به یادگیری این لهجه علاقه‌مندید حتما این مستند را تماشا کرده و نکات بسیار مهمی را در این زمینه فرا بگیرید.

    8-تقویت مهارت شنیداری از طریق شبکه‌های اجتماعی

    این‌روزها با رواج شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک و یوتیوب ابزارهای آموزشی جدیدی ظهور پیدا کردند. یکی از موضوعاتی که آموزش آن به طور رایگان از طریق شبکه‌هایی چون یوتیوب و اینستاگرام ارائه می‌شود، زبان انگلیسی است. شما می‌توانید از خانه و بدون دسترسی به تجهیزات ویژه‌ای از طریق کانال‌های یوتیوب و پیج‌های اینستاگرام به تقویت مهارت شنیداری خود بپردازید. برای آشنایی با بهترین منابع در این زمینه به مطلب یادگیری زبان از طریق شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنید.

    تقویت مهارت شنیداری در آزمون آیلتس و تافل

    آزمون آیلتس و تافل بر محور مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی یعنی خواندن، شنیدن، نوشتن و گفتن بنا شده‌اند. در نتیجه برای موفقیت در این آزمون و کسب نمره بالاتر، باید تکنیک‌های مرتبط با هر مهارت را فرا گرفته و تمرین کرد. اگرچه تمامی روش‌های ذکر شده می‌تواند در تقویت مهارت شنیداری شما برای آزمون آیلتس و تافل نیز تاثیرگذار باشد، مطالعه منابعی که مستقیما بر اساس ساختار آزمون و پرسش‌های آن طراحی شده‌اند، اهمیت فراوانی دارد. برخی از مهم‌ترین منابعی که در این زمینه باید مطالعه کنید، عبارتند از:

    1-کتاب Collins English for Exams Listening for IELTS

    این کتاب به طور اختصاصی بر مهارت شنیداری آیلتس تمرکز کرده و متقاضیان می‌توانند با مطالعه و حل تمرین‌های آن، نمره بسیار خوبی را در آزمون کسب کنند.

    2-کتاب Tactics For Listening

    یکی از مشهورترین منابعی است که زبان‌آموزان برای تقویت مهارت شنیداری خود از آن استفاده می‌کنند. به کمک این کتاب می‌توانید ترفندهای مهمی را برای این مهارت بیاموزید که در نحوه عملکرد شما در هر دو آزمون تافل و آیلتس تاثیرگذار خواهد بود.

    3- کتاب IELTS Advantage

    این منبع بر دو مهارت شنیداری و گفتاری تاکید داشته و نمونه سوالات آزمون آیلتس را بررسی می‌کند.

    4-کتاب Skills for the TOEFL iBT Test – Listening & Speaking

    انتشارات کالینز بی‌شک یکی از مهم‌ترین منابع آزمون‌های زبان است. این کتاب در دو جلد طراحی شده که در جلد اول آن به مهارت‌های شنیداری و گفتاری پرداخته و تکنیک‌های مربوط به این مهارت‌ها را آموزش می‌دهد.

    5- Delta’s Key to the Next Generation TOEFL Test/Cracking TOEFL iBT

    مجموعه کامل آمادگی آزمون دلتا مهم‌ترین منبع برای آزمون تافل است که هرچهار مهارت را پوشش داده و شما را با ساختار آزمون و نحوه سوالات آن آشنا می‌سازد.

    شما چه منابع دیگری را برای تقویت مهارت شنیداری در زبان انگلیسی می‌شناسید؟

    سوالات متداول 8 روش تقویت مهارت شنیداری Listening در خانه

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (2 پاسخ)
    2023-08-16

    من وقتی که سال اول دبیرستان بودم (سال 73) معلم ما یه پیشنهاد احمقانه داد که ما دیکشنری انگلیسی به انگلیسی بگیریم و من بصورت فوق العاده نسبت به زبان انگلیسی ناامید شدم و همون پیشناد احمقانه رو تو خیلی از سایتها می بینم حتی احمق ترین آدمها هم می دونند که فیلم برای بسیاری از کاربرها هیچ کاربردی برای تقویت مهارت شنیداری نداره و کاملا برعکس باعث ناامید شدن اونها میشه پس لطفا چرت و پرت نگید

    2023-08-19

    دوست عزیز حالا اگه شما نتیجه نگرفتید متاسفم اما دلیل نمیشه از این لحن و الفاظ استفاده کنین، از بچه کوچیک بگیرید تا بزرگترها همه میگن یا با فیلم و سریال یاد گرفتن و یا تاثیر قابل توجهی تو مسیرشون داشته، یا مثال دیگه من نوعی هم بیش از 80 درصد دانش انگلیسیمو مدیون یا فیلم و سریال هستم و یا محتواهای (غیرآموزشی) زبان انگلیسی تو فضای مجازی و یوتیوب و... پس مهم نحوه استفاده درست ازش هستش، به هر حال امیدوارم موفق بشید

    2021-10-12

    عالی بود .. دمتون گرم

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ