ترفندهایی برای بهتر شدن نمره آزمون زبان
  • نویسنده: کیوان کاری
  • آموزشی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    آموزش یک زبان به خصوص مانند انگلیسی طیف وسیعی از مزایا مانند فرصت‌های سفر، پیشرفت شغلی، پیدا کردن دوست و همچنین اخذ پذیرش از دانشگاه را ارائه می‌دهد. با این حال، اگر تحصیل در دانشگاهی در خارج از کشور را انتخاب می‌کنید، ناگزیر باید حداقل یک آزمون را پشت سر بگذارید. آزمون‌های زیادی وجود دارند که برای بسیاری استرس‌زا هستند و می‌توانند متقاضیان را تحت فشار قرار دهند. در اغلب موارد، آزمون‌های آیلتس و تافل مهمتر هستند، اما دانشگاه ممکن است نمرات آزمون‌های PTE، دولینگو، کمبریج و غیره را نیز از دانشجویان قبول کنند. اما در راستای هدفتان مثلا برای مهاجرت تحصیلی نیاز است که نمره مناسب برای هر آزمون را دریافت کنید. در این مقاله به ترفندهایی برای بهتر شدن نمره آزمون زبان اشاره می‌کنیم تا بتوانید شانس پذیرش خود را در دانشگاه مورد نظرتان افزایش دهید.

    نحوه بهتر شدن نمره آزمون زبان

    نحوه بهتر شدن نمره آزمون زبان

    ترفندهایی وجود دارند که برای همه حوزه‌های موضوعی مختلف از جمله آموزش زبان کاربرد دارند. برای مثال، مدیریت زمان و نحوه سازماندهی مطالب، موارد مهمی هستند که برای تمرین بیشتر جهت موفقیت در امتحانات زبان ضروری خواهند بود. ایجاد یک برنامه مطالعاتی هدفمند و همچنین در نظر گرفتن زمان استراحت و فعالیت‌های اجتماعی، نقطه شروع کار شما خواهند بود.

    نگاهی عمیق‌تر به نحوه مطالعه زبان برای به بهبود نمره خود در یک آزمون بسیار مهم است. نکات و تکنیک‌های زیادی برای مطالعه وجود دارند که یادگیری زبان را آسان‌تر می‌کنند و باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شوند. در ادامه به ترفندهایی برای بهتر شدن نمره آزمون زبان اشاره می‌کنیم:

    1- زمان را به طور مساوی برای چهار مهارت تقسیم کنید

    یک برنامه مطالعاتی ایجاد کنید که زمان شما را به طور مساوی بین دروس مختلف تقسیم کند. به عنوان مثال، شما باید زمان مساوی را به تمرین ریدینگ و درک مطلب، تمرین رایتینگ، تمرین لیسنینگ و سپس تمرین اسپیکینگ اختصاص دهید. این چهار مهارت به طور استثنایی یکدیگر را کامل می‌کنند، بنابراین وقتی در حال تمرین ریدینگ هستید، ناخواسته ترجمه را نیز تمرین می‌کنید و زمانی که در حال تمرین اسپیکینگ هستید، لیسنینگ را نیز تمرین خواهید کرد.

    2- مطالعه زبان را در زندگی روزمره خود بگنجانید

    2- مطالعه زبان را در زندگی روزمره خود بگنجانید

    مطالعه روزانه زبان می‌تواند تأثیر زیادی بر کسب نمره خوب در آزمون زبان داشته باشد. با تماشای فیلم و سریال، گوش دادن به موسیقی یا حرف زدن با خودتان می‌توانید مهارت خود را افزایش دهید. همچنین توصیه می‌کنیم به رادیو گوش دهید، زیرا این کار شما را در معرض لغات، جملات و نحوه صحبت کردن قرار می‌دهد که برای بخش شنیداری و گفتاری آزمون‌ها بسیار مفید باشد. غوطه‌ور کردن خود در زبان باعث می‌شود تا مباحث با سرعت بیشتری در حافظه شما ثبت شوند.

    3- برای آموزش زبان به دنبال یک دوست باشید

    اگر هنوز در دبیرستان درس می‌خوانید، از یکی از همکلاسی‌های خود بخواهید که با شما به تمرین زبان بپردازد، یا اگر به طور فردی در حال یادگیری هستید، به دنبال یک دوست باشید. داشتن یک دوست نه تنها انگیزه شما را برای ادامه تحصیل بالا می‌برد، بلکه دوست شما می‌تواند نقاط ضعفتان را به شما یادآوری کند. نکته دیگر این است که شما و دوستتان سعی کنید چیزی را بنویسید و سپس کارهای یکدیگر را بخوانید تا اشتباهات را به هم یادآور شوید. دوست انگیزشی ما تاثیر زیادی در موفقیت‌تان خواهد داشت.

    4- از سایت‌های تبادل زبان استفاده کنید

    https://adabvisa.com/uploads/uploader/22930257/image/lg-9847b7bd48e2b2e99144a67b39b1d9c4.jpg

    پلتفرم‌های تبادل زبان راهی عالی برای تمرین مهارت‌های گفتاری و شنیداری شما هستند و همچنین به افزایش اعتماد به نفستان در صحبت کردن کمک می‌کنند. تعداد زیادی سایت‌ها مختلف از جمله iTalki و Speaky وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها با افرادی زیادی ملاقات کنید. افرادی که در این سایت‌های حضور دارند، مانند شما هستند و برای تقویت زبان خود دور هم جمع شده‌اند. نکته دیگر این است که سایت‌هایی مانند Meetup به شما کمک می‌کنند تا دوستان نزدیک به محل زندگی خود را پیدا کنید. استفاده از سایت‌های تبادل زبان راه بسیار خوبی برای ملاقات با دوستان جدید و انجام فعالیت‌های یادگیری زبان است.

    5- از ابزار بازنگری واژگان استفاده کنید

    ابزارهایی مانند فلش کارت راه بسیار خوبی برای کمک به بهبود واژگان شما هستند. مواردی مانند املای کلمات می‌توانند ما را در آزمون‌های زبان یک گام به جلو ببرند و باعث شوند نمره‌های خوبی به دست آوریم. از ابزارهایی مانند فلش کارت‌ها و استیکرهای چسبان استفاده کنید و هر جایی از خانه که آنها را قرار دهید. به خصوص پیشنهاد می‌کنیم روی لپت تاپ، میز تحریر، یخچال و حتی آینه سرویس بهداشتی از این برچسب‌ها بهره ببرید. این کار راه بسیار خوبی برای یادگیری و به خاطر سپردن واژگان هستند.

    6- از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های زبان بهره ببرید

    6- از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های زبان بهره ببرید

    تنوع بسیار زیادی از اپ‌های زبان، بازی‌ها و ابزارهای ترجمه در اپ استور و گوگل پلی استور وجود دارند. دیکشنری و ابزارهای ترجمه مانند  WordReference برای ترجمه سریع و آسان کلمات جدید عالی هستند. برنامه‌هایی مانند iTalki، همانطور که قبلا ذکر کردیم، برای تمرین اسپیکینگ عالی هستند. اپ‌هایی مانند FlashAcademy برای بازنگری موضوعات در قسمت‌های پنج دقیقه‌ای و انجام بازی‌های سرگرم کننده بسیار مفید خواهند بود. استفاده از برنامه‌هایی مانند مورد قبل اغلب هیجان انگیز است و راهی عالی برای تنوع بخشیدن به آمادگی برای آموزش زبان است.

    7- مطالعه و خواندن را در روال کار خود انجام دهید

    خواندن کتاب‌ها، مجلات، وبسایت‌ها و روزنامه‌ها راهی عالی برای آشنایی با واژگان جدید است. کسانی که آزمون‌های زبان را برگزار می‌کنند، انتظار دارند که دانشجویان دایره لغات وسیعی داشته باشند. شما می‌توانید با خواندن مقالات یا کتاب‌ها به مدت کمتر از پنج دقیقه در روز به دانش خود بیفزایید. خواندن سایت‌های خبری به و اطلاع از مسائل جاری در دنیا نیز به آگاهی بیشتر شما از اتفاقات و مهارت درک زبان کمک می‌کند. همچنین در آزمون‌های آیلتس و تافل چه برای آزمون جنرال باشد یا چه آکادمیک برای مهاجرت تحصیلی (برای مثال تحصیل در استرالیا با کانادا، آمریکا و...)  از مسائل روز سوال طرح می‌شود. بنابراین خواندن خبر به شدت توصیه می‌شود.

    8- دستور زبان خود را تقویت کنید

    8- دستور زبان خود را تقویت کنید

    دستور زبان احتمالاً کم هیجان‌ترین بخش یادگیری زبان است، اما گرامر یکی از مهم‌ترین بخش‌هاست که در نمره آزمون تاثیر زیادی دارد. نکته اصلی ایجاد جداول دستور زبان با رنگ‌های مختلف برای افعال رایج با صرف زمان‌های مختلف است. این امر به شما کمک می‌کند تا دستور زبان را بیاموزید تا بتوانید در هنگام امتحانات از آن‌ها به خوبی استفاده کنید. این موضوع به ویژه در مورد افعال نامنظم مفید است، زیرا اغلب در تست‌ها به عنوان راهی برای فریب دادن شما استفاده می‌شوند. یادگیری الگوهای گرامر ممکن است وقت گیر باشد، اما خواندن آن‌ها به شما کمک می‌کند تا نمره خوبی کسب کنید.

    9- یک فرهنگ لغت کاربردی تهیه کنید

    احتمالاً در هر روز با کلمات جدید و متفاوتی روبرو خواهید شد و می‌خواهید این کلمات را به خاطر بسپارید تا بتوانید آنها را در امتحانات زبان به کار بگیرید. بنابراین برای ثبت آنها در فرهنگ لغت شخصی وقت بگذارید. استفاده از یک اپلیکیشن ترجمه مانند WordReference یا FlashAcademy Object Translator مفید خواهد بود. اما اگر واقعاً کلماتی را که ترجمه می‌کنید را در جایی ذخیره نکنید، به احتمال زیاد آن‌ها را به سرعت فراموش خواهید کرد. کلمه و ترجمه آن را جایی ذخیره کنید. کسانی که آزمون‌های زبان را برگزار می‌کنند، به دانش شما نسبت به استفاده صحیح از واژگان اهمیت زیادی می‌دهند.

    10- در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید

    10- در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید

    شرکت در یک آزمون آزمایشی یک راهی عالی برای بهتر شدن نمره در آزمون زبان است. انجام تنها چندی آزمون آزمایشی قبل از امتحان اصلی اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا به نحوه جوابگویی به تست‌ها عادت کنید. شرکت در آزمون‌های آزمایشی برای نحوه مدیریت زمان و اختصاص زمان برای هر بخش از آزمون بسیار مفید خواهد بود.

    نکات مهم در بهتر شدن نمره آزمون

    نکات مهم در بهتر شدن نمره آزمون

    مطالعات نشان داده‌اند که وقتی دانش‌آموزان یک فصل کتاب درسی را دوباره می‌خوانند، نسبت به کسانی که فقط یک بار آن را خوانده‌اند، هیچ پیشرفتی در یادگیری ندارند. خواندن یک متن بارها و بارها مشخص نمی‌کند که مشکلات در یادگیری کجا هستند، فقط این تصور نادرست را ایجاد می‌کنند که آنچه می‌خوانید به حافظه بلند مدت شما رفته است. خلاصه نویسی تنها زمانی مؤثر است که فرد مهم‌ترین بخش‌های متن را انتخاب کند. با این گفته، بیایید به استراتژی‌هایی بپردازیم که در واقع به شما در مطالعه موثر و کسب نمره بهتر در آزمون کمک می‌کند:

    یک محیط آرام ایجاد کنید

    شما به مکانی نیاز دارید که بتوانید بدون هیچ مزاحمتی مطالعه کنید. ترجیحاً این فضا نباید اتاق خواب شما نباشد، زیرا باعث حالت خواب آلودگی در شما می‌شود. فضاهایی مانند آشپزخانه، اتاق غذاخوری یا اتاق نشیمن مناسب‌تر هستند. هیچ وسیله الکترونیکی نباید در اتاق باشد و هرگونه عوامل حواس پرتی را محدود کنید. وسایلی مانند نوشت افزار باید در نزدیکی شما باشند تا حواس شما پرت نشود یا مجبور به ترک محل مطالعه خود نشوید. فضای اتاق باید روشن، ساکت و مینیمال باشد. فضاهای شلوغ اغلب باعث حواس پرتی می‌شوند.

    سبک یادگیری خود را مشخص کنید

    هر دانش آموزی به شکل متفاوتی یاد می‌گیرد. شما باید ببینید که آیا سبک یادگیری شما به صورت دیداری، شنیداری، حرکتی یا خواندن و نوشتن است. این امر بر نحوه ارائه اطلاعات و ثبت آموزه‌ها در ذهن شما تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، فردی که به موارد بصری علاقه دارند، به نمودارها بهتر پاسخ می‌دهد، در حالی که یک فرد با قدرت یادگیری شنیداری، در حین تماشای یک ویدیو یا گوش دادن به صحبت‌های دیگران، اطلاعات را در حافظه خود ذخیره می‌کند. پس بررسی کنید که ثبت یادگیری شما چگونه است.

    در مدت زمان کوتاه و با فاصله از هم مطالعه کنید

    جلسات کوتاه و مکرر بهتر از یک جلسه طولانی بزرگ هستند. بدین دلیل که اطلاعات را به صورت عمیق‌تر به خاطر می‌سپارید. فواصل کوتاه به شما کمک می‌کنند تا مطالب را به صورت بخش‌های جدا تقسیم کنید و هر بخش را جداگانه یاد بگیرید. این امر خستگی را کاهش می‌دهد و تمرکز را بالا می‌برد. برای مثال، دو ساعت را به واژگان اختصاص دهید، سپس نیم ساعت برای مثال با گوشی خود بازی کنید. دوباره دو ساعت به درک مطلب بپردازید و نیم ساعت استراحت کنید. مدت زمان کوتاه در کنار استراحت و وقفه به حفظ انرژی و یادگیری عمیق‌تر کمک می‌کند.

    تصاویری را در ذهن خود تداعی کنید

    هنگام مطالعه زبان دوم خود در راستای هدفتان برای مهاجرت کاری، تحصیلی و... (برای مثال برای تحصیل در کانادا یا استرالیا و...)، سعی کنید تصویرسازی کنید. به عنوان مثال، هنگامی که در حال یادگیری افعال مختلف هستید، یک تصویر واقعی از زندگی خود را در ذهنتان ترسیم کنید که به افعال مربوط می‌شوند. این کار موثرتر از نوشتن کلمات در یک دفتر است. ویدیوها همچنین راه بسیار خوبی برای تقویت نوشتن هستند، زیرا آن‌ها یک تصویر صوتی و تصویری را در ذهنتان ارائه می‌دهند. این کار به یادگیری شما معنی می‌دهد و همچنین به شما کمک می‌کند تا قوه تخیل خود تقویت کنید.

    در اول صبح برای خواند زبان وقت بگذارید

    در اول صبح برای خواند زبان وقت بگذارید

    شما بیشترین انرژی و اراده را در هنگام صبح دارید. هنگامی که سخت‌ترین بخش روز خود را به پایان رساندید، احساس خوبی نسبت به خود خواهید داشت و احتمالاً حتی انگیزه بیشتری برای انجام کارهای بیشتر خواهید داشت. این تکنیک «خوردن قورباغه» نام دارد. شما سخت‌ترین کار روز خود را شناسایی می‌کنید و آن را زودتر از بقیه به پایان می‌رسانید. این کار به یک عادت تبدیل می‌شود، بنابراین شما این کار را هر روز تکرار می‌کنید. پس آموزش زبان را در اول روز قرار دهید.

    سعی کنید از خودتان آزمون بگیرید

    هر جلسه را بعد از چند روز با انجام یک تست سریع مرور کنید. یادآوری فوری می‌تواند یادگیری را تا 30 درصد افزایش دهد، زیرا مغز را به چالش می‌کشد تا مطالب را به یاد آورد. خودآزمایی باعث می‌شود تا مطالب را برای مدت بیشتری در حافظه خود نگه ‌دارید. شما می‌توانید در پایان هر بخش یک آزمون از خود بگیرید. این آزمون می‌تواند استفاده از تست‌های آزمایشی باشد. همچنین سعی کنید هر دو یا سه روز یکبار دوباره از مباحث روزهای قبل از خود آزمون بگیرید.

    استرس را از خود دور کنید

    سعی کنید قبل از آزمون اضطراب خود را کاهش دهید. در عوض، توجه خود را بر تلاش‌تان متمرکز کنید. یک خواب خوب شبانه عالی بهتر از دیر وقت بیدار ماندن برای مرور مطالب جدید است. قبل از امتحان، نفس عمیقی بکشید، سوالاتی را که در ابتدا می‌دانید امتحان کنید و از سوالاتی که مطمئن نیستید بگذرید. شما زمان کافی خواهید داشت تا به سوالاتی که نادیده گرفته‌اید بازگردید. مدیریت خوب استرس یک مهارت عالی است که در دراز مدت و حتی در دوران تحصیل در دانشگاه برای شما مفید خواهد بود.

    مهاجرت تحصیلی با ادب ویزا

    در حالی که همه این نکات و تکنیک‌های مطالعه هنگام یادگیری زبان ارزشمند هستند، وقتی زمان امتحان فرا می‌رسد و سطح استرس بالا می‌رود، ممکن است همه چیز را فراموش کنید! ابتدا مطمئن شوید که قبل از امتحان زمان زیادی را برای مطالعه در اختیار دارید تا مجبور نشوید کار را در مدت زمان کوتاهی فشرده کنید. توصیه می‌کنیم در روز امتحان مطالعه نکنید، زیرا احتمالاً چیز جدیدی یاد نخواهید گرفت و فقط به استرس بیشتر می‌افزایید. در روز امتحان یک صبحانه خوب بخورید و سعی کنید قبل از آن یک خواب راحت داشته باشید. برای طرح هرگونه سوال در مورد انتخاب دانشگاه یا کالج، نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول ترفندهایی برای بهتر شدن نمره آزمون زبان

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت