تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کشور کانادا از لحاظ کیفیت آموزش، سطح اساتید، امکانات و تجهیزات، تحقیقات علمی و بسیاری از موارد دیگر جزء کشورهای برتر جهان است. اما تحصیل در این کشور نیاز به یک سری مدارک دارد که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استادی پرمیت، پاسپورت، ریز نمرات تحصیلی، مدرک زبان و ویزای تحصیلی اشاره کرد. داشتن مدرک زبان به خصوص آیلتس یکی از شرایط اصلی اخذ پذیرش در کانادا است؛‌ با این حال برخی از دانشگاه‌های این کشور این امکان را برای دانش‌آموزان و دانشجویان از سراسر جهان فراهم می‌کنند تا بدون داشتن مدرک زبان هم به تحصیلات خود ادامه داده یا در آزمون‌های مشابه با آیلتس شرکت کنند.

    اما چه کسانی می‌توانند بدون مدرک زبان در کانادا تحصیل کنند؟ انجام این کار نیاز به چه مدارک و شرایطی دارد و به چه روش‌های انجام می‌شود؟ مراحل انجام آن به چه صورتی است؟ در ادامه به تمام این سوالات پاسخ داده شده و در انتها با کالج‌ها و دانشگاه‌هایی که می‌توانید با مدارک جایگزین آیلتس در آن‌ها تحصیل کنید؛ آشنا خواهید شد.

    آیا تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است؟

    آیا تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است؟

    بله این امر امکان‌پذیر است و امروزه هزاران نفر از سراسر دنیا بدون داشتن مدرک زبان اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی از مدارس و دانشگاه‌های کانادا می‌کنند. به عنوان مثال بسیاری از دانشگاه‌های کانادا به دانشجویانی که دارای نمره پایین آیلتس یا فاقد مدرک زبان هستند، پذیرش مشروط داده و از آن‌ها می‌خواهند که برای تقویت زبان خود در یک سری دوره‌های انگلیسی خاص شرکت کنند. این تنها یکی از روش‌های اخذ پذیرش بدون داشتن مدرک زبان در کانادا است و راه‌های مختلفی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه در رابطه با تمام آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

    توجه داشته باشید که آیلتس مهم‌ترین آزمون زبانی است که دانشجویان با استفاده از آن می‌توانند به تحصیلات خود در کشور کانادا ادامه دهند. اما مسئله اینجاست که بسیاری از افراد برای کسب نمره کافی در این آزمون دچار مشکل می‌شوند. با این حال نکته مثبت در رابطه با دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا این است که اکثر آن‌ها نمرات سایر آزمون‌های زبان مانند تافل و سلپیپ را نیز قبول دارند که شرکت در آن‌ها برای برخی از دانشجویان آسان‌تر است. این نکته را نیز فراموش نکنید که هر مدرسه، دانشگاه‌ و موسسه‌ای در کانادا در رابطه با تحصیل بدون مدرک زبان دارای قوانین و شرایط مخصوص به خود است و در نتیجه نمی‌توان یک قانون کلی برای آن در نظر گرفت. علاوه بر این شرایط آن‌ها معمولا هر سال تغییر می‌کنند و در نتیجه بهتر است برای اطلاع از آخرین تغییرات صورت گرفته با دانشگاه یا کالج انتخابی خود یا یک موسسه مهاجرتی متخصص در اعزام دانشجو به کانادا تماس بگیرید.

    چه کسانی می‌توانند بدون مدرک زبان در کانادا تحصیل کنند؟

    در مجموع دانش‌آموزان و دانشجویان با انگیزه‌ها و اهداف مختلفی می‌توانند بدون داشتن مدرک زبان در کانادا تحصیل کنند که جزئیات آن‌ها به صورت زیر است:

    • کسانی که کسب نمره بالا در آزمون آیلتس یا تافل برای آن‌ها دشوار است.
    • افرادی که به دنبال ورود به دانشگاه‌هایی هستند که اخذ پذیرش از آن‌ها نیازی به مدرک زبان ندارد.
    • کسانی که با گرفتن پذیرش مشروط یا کاندیشنال می‌خواهند وارد دانشگاه‌های کانادا شوند.

     توجه: امروزه موسسات مهاجرتی مختلفی ادعا می‌کنند که می‌توانند بدون مدرک زبان و در کمترین زمان ممکن برای شما پذیرش بگیرند. بنابراین توصیه می‌شود که قبل از سپردن پرونده مهاجرتی خود به چنین موسساتی در رابطه با اعتبار، مجوزها و سوابق آن‌ها حتما تحقیق کنید.

    مزایای تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

    مزایای تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

    دانشگاه‌ها و مدارس کانادا در کل از لحاظ کیفیت آموزش، امکانات تحصیلی، سطح اساتید و بسیاری از جنبه‌های دیگر جزء رتبه‌های برتر دنیا هستند. بنابراین چه با مدرک زبان و چه بدون آن اقدام به اپلای کنید؛ در این صورت می‌توانید از مزیت‌های مختلفی بهره‌مند می‌شوید. با این حال تحصیل بدون مدرک زبان در این کشور دارای یک سری مزایای اختصاصی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    • می‌توانید با اخذ پذیرش مشروط وارد دانشگاه شوید.
    • دیگر نیاز نیست زمان زیادی را صرف مطالعه زبان انگلیسی کنید.
    • دانشگاه‌ها معمولا مدارک آزمون‌های مختلفی را قبول دارند.
    • با شرکت در دوره‌های انگلیسی کانادا می‌توانید زبان خود را با سرعت بیشتری تقویت کنید.

    معایب تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

    تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان می‌توانند باعث ایجاد چالش‌های در زندگی دانش‌آموزی یا دانشجویی شما در این کشور شود که در ادامه برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

    • امکان تحصیل بدون مدرک زبان در تمام دانشگاه‌های کانادا وجود ندارد.
    • عدم آشنایی با زبان انگلیسی می‌تواند تاثیر منفی بر زندگی کاری و تحصیلی شما بگذارد.
    • تا حدی باعث کاهش شانس دریافت پذیرش قطعی و ویزای تحصیلی می‌شود.

    روش‌های تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

    روش‌های تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

    شما به روش‌های گوناگونی و بدون داشتن مدارک زبانی مانند آیلتس یا TCF می‌توانید به تحصیلات خود در دانشگاه‌ها و کالج‌های کشور کانادا ادامه دهید که رایج‌ترین آن‌ها را عبارتند از:

    مهاجرت از یک کشور انگلیسی یا فرانسوی زبان: معمولا کسانی که از یک کشور انگلیسی زبان مانند آمریکا به کانادا مهاجرت می‌کنند نیازی به ارائه مدارک زبان ندارند زیرا این افراد نیتیو هستند و مشکلی برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های کانادا ندارند. این موضوع در رابطه با کسانی که از یک کشور فرانسوی زبان به کبک مهاجرت می‌کنند نیز صدق می‌کند. این گزینه همچنین شامل کسانی که حداقل ۴ سال در این کشورها تحصیل کرده‌اند‌ نیز می‌شود.

    شرکت در آزمون‌های جایگزین آیلتس: اکثر دانشگاه‌های کانادا علاوه بر آیلتس سایر مدارک زبان مانند تافل، سلپیپ و PTE را نیز قبول دارند. با اینکه در این روش باز هم نیاز به ارائه مدرک دارید ولی نکته مثبت در رابطه با آن این است که انتخاب نوع آزمون با شماست و این یعنی داشتن آزادی عمل بیشتر.

    تحصیل در رشته‌های مرتبط با زبان: کسانی که قبلا در یکی از رشته‌های مرتبط با زبان مانند مترجمی یا آموزش زبان انگلیسی تحصیل کرده و مسلط به این زبان هستند نیز می‌توانند بدون ارائه مدارک زبان بین‌المللی وارد دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا شوند. البته افراد برای انجام این کار نیاز به ارائه مدارک دانشگاهی دارند و علاوه بر این داشتن توصیه‌نامه اساتید نیز می‌تواند در این رابطه کمک بسیاری بکند.

    تحصیل در مدارس زبان: دانش‌آموزان بین‌المللی که تحصیلات خود را در مدارس کانادا یا سایر کشورهای انگلیسی زبان گذرانده‌اند، برای ورود به دانشگاه‌های این کشور معمولا نیازی به ارائه مدرک زبان ندارند. فراموش نکنید که برای استفاده از این گزینه باید در دوره دبیرستان حداقل ۷۰ درصد (معدل ۱۴) از نمرات را کسب کرده باشید.

    تحصیل در دانشگاه‌های فاقد شرط زبان: برخی از دانشگاه‌های کانادا این امکان را به دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی می‌دهند تا تحت شرایط خاصی و بدون مدرک زبان به تحصیلات خود ادامه دهند.

    کار در مشاغل مرتبط با زبان: افراد دارای سابقه فعالیت حرفه‌ای و مفید در مشاغلی مانند تدریس و مترجمی زبان، تور لیدری، استادی زبان انگلیسی در دانشگاه و... معمولا می‌توانند بدون مدرک زبان در کانادا ادامه تحصیل دهند.

    اخذ پذیرش مشروط: پذیرش مشروط یا کاندیشنال به وضعیتی گفته می‌شود که در آن فرد متقاضی موفق به رعایت شرایط دانشگاه مورد نظر خود نشده است اما از طرف دانشگاه این فرصت به او داده می‌شود تا در مدت زمان مشخصی موارد درخواستی آن‌ها را برآورده کند. به عنوان مثال دانشگاه مورد نظرتان ممکن است برای پذیرش دانشجویان نمره آیلتس 6.5 را درخواست کند؛ اما شما نمره 5.5 را کسب کرده‌اید. در چنین شرایطی دانشگاه از شما می‌خواهد تا در یکی از دوره‌های زبان انگلیسی مورد تایید شرکت کرده و دوباره در آزمون آیلتس ثبت‌نام و نمره کافی را بدست آورید.

    شرکت در دوره‌های زبان: برخی دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی که فاقد مدرک زبان یا دارای نمره آیلتس پایینی هستند، دوره زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. افراد در پایان دوره و در صورت داشتن تسلط کافی می‌توانند از دانشگاه انتخابی خود پذیرش دریافت کنند. به عنوان مثال دانشگاه‌های تورنتو، واترلو و کلگری به ترتیب دوره‌های زبان انگلیسی ELP، ELPE و EAP را برگزار می‌کنند.

    انجام مصاحبه انگلیسی: ممکن است برخی دانشگاه‌ها به منظور اطمینان از سطح زبان انگلیسی افراد فاقد مدرک زبان با آن‌ها مصاحبه زبان انگلیسی کنند که البته این روش چندان رایج نیست.

    شرکت در آزمون زبان دانشگاه: درصدی از دانشگاه‌های کانادا با برگزاری آزمون‌های اختصاصی زبان، این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کنند تا بدون داشتن مدرک زبان انگلیسی نامه پذیرش دریافت کنند.

    شرکت در مدارس و کالج‌های زبان: امروزه کالج‌ها و مدارس زبان مختلفی در کانادا وجود دارند که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مدرسه زبان ILSC و کالج WanWest اشاره کرد. افراد معمولا در صورت کسب نمره خوب در آزمون‌های پایان دوره چنین مراکزی می‌توانند به صورت مستقیم و بدون نیاز به مدرک زبان وارد دانشگاه شوند.

    تحصیل در مدارس کانادا بدون مدرک زبان

    تحصیل در مدارس کانادا بدون مدرک زبان

    دانش‌آموزان برای تحصیل در مدارس کانادا معمولا نیازی به ارائه مدارکی مانند آیلتس، تافل، دلف یا TCF ندارند و سنجش مهارت‌ زبانی آن‌ها معمولا از طریق آزمون آنلاین انجام می‌شود. با این حال ممکن است برخی مدارس برای اطمینان از سطح زبان دانش‌آموزان از آن‌ها درخواست مدرک زبان کنند. جدای از این مسئله دانش‌آموزان برای درک کامل مطالب تدریس شده و همچنین برقرای ارتباط با معلمین، افراد جامعه و هم‌کلاسی‌های خود بهتر است قبل از مهاجرت به کانادا تا حدی زبان انگلیسی یا فرانسه خود را تقویت کنند.

    تحصیل در کالج‌های کانادا بدون مدرک زبان

    امروزه کالج‌های متعددی در سراسر کشور کانادا وجود دارد که هر یک برنامه‌ها و دوره‌های گوناگونی را برگزار می‌کند. اصطلاح کالج در کانادا معمولا اشاره به موسساتی دارد که با شرکت در کلاس‌های آن‌ها می‌توانید خود را برای ورود به دانشگاه آماده و همچنین اقدام به اخذ دیپلم یا مدارک فنی، زبان، هنر و سایر موارد مشابه کنند. هر کالجی نیز در رابطه با شرط زبان دارای قوانین مخصوص به خود است؛ با این حال طبق بررسی‌های انجام شده، دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در آن‌ها باید به طور میانگین نمره ۶ را در آزمون آیلتس کسب کنند. افراد فاقد مدرک زبان برای ورود به کالج‌های کانادا می‌توانند از گزینه‌های مختلفی استفاده کنند. به عنوان مثال بسیاری از کالج‌ها برای چنین افرادی دوره‌های اختصاصی زبان انگلیسی برگزار می‌کنند و برخی نیز با ارائه نامه پذیرش مشروط به متقاضیان، این فرصت را به آن‌ها می‌دهند تا در مدت زمان مشخصی اقدام به تقویت زبان خود کنند. افراد در صورت موفقیت در پایان دوره می‌توانند بدون هیچ مشکلی وارد کالج مورد نظر خود شوند.

    تحصیل مقطع کارشناسی بدون مدرک زبان

    تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا معمولا بین ۳ تا ۴ سال به طول می‌انجامد و برای ورود به آن نیاز به مدارکی مانند دیپلم، ریز نمرات درسی و نمره آیلتس ۶ یا ۶.۵ یا تافل ۶۰ تا ۸۵ دارید و بهتر است در ۲ سال آخر تحصیلی خود نیز حداقل معدل ۱۵ را کسب کرده باشید. اخذ پذیرش مشروط رایج‌ترین روش برای کسانی است که می‌خواهند بدون مدرک زبان اقدام به اپلای در مقطع کارشناسی کنند. افراد دارای پذیرش مشروط باید در دوره زبان تعیین شده توسط دانشگاه ثبت‌نام کرده و در پایان دوباره در آزمون زبان مربوطه شرکت و نمره کافی را کسب کنند. این نکته را به یاد داشته باشید که قوانین پذیرش مشروط در هر دانشگاه و استان متفاوت است.

    تحصیل مقطع کارشناسی ارشد بدون مدرک زبان

    تحصیل مقطع کارشناسی ارشد بدون مدرک زبان

    دوره کارشناسی ارشد در کانادا در کل به دو صورت آموزش-محور و پژوهش-محور برگزار شده و یکی از محبوب‌ترین مقاطع برای ادامه تحصیل در این کشور است که معمولا بین ۱ تا ۲ سال به طول می‌انجامد. تحصیل در این مقطع نیز نیاز به یک سری شرایط دارد که از میان آن‌ها می‌توان مواردی مانند داشتن مدرک کارشناسی معتبر، سوابق تحصیلی، انگیزه‌نامه، حداقل معدل ۱۵، مدرک آیلتس ۶.۵ تا ۷.۵ (تافل ۷۹ تا ۱۰۹) را نام برد. شما در این مقطع نیز می‌توانید از گزینه پذیرش مشروط استفاده کنید؛ با این حال انجام این کار کمی نسبت به دوره کارشناسی دشوارتر است. بنابراین به منظور جلوگیری از ریجکتی احتمالی توصیه می‌شود تمام تلاش خود را برای اخذ نمره زبان مورد نیاز بکار بگیرید یا حداقل بر روی سایر روش‌های اشاره شده در این مقاله تمرکز کنید.

    تحصیل مقطع دکترا بدون مدرک زبان

    شانس تحصیل در مقطع دکترا بدون مدرک زبان بسیار پایین است و در نتیجه بهتر است برای جلوگیری از رد شدن درخواست اخذ پذیرش حتما در آزمون مد نظر دانشگاه شرکت کرده و نمره مورد نیاز را بدست آورید. تحصیل مقطع دکترا نیز مانند کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای شرایط خاص خود است و برای اخذ پذیرش آن باید حداقل به طور میانگین نمره آیلتس ۶.۵ را کسب کنید.

    مراحل اخذ ویزای تحصیلی کانادا بدون مدرک زبان

    همانطور که در ابتدا اشاره شده هر دانشگاهی در رابطه با شرط زبان دارای قوانین مخصوص به خود است. با این حال متقاضیان بهتر است برای اخذ ویزای تحصیلی بدون مدارک زبان مراحل زیر را طی کنند:

    ۱. با شرایط اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی بدون مدرک زبان آشنا شوید.
     
    ۲. در رابطه با شرایط دانشگاه‌هایی که اخذ پذیرش از آن‌ها نیازی به مدرک زبان ندارد، تحقیق کنید.
     
    ۳. وارد وب‌سایت دانشگاه‌ یا کالج مورد نظر خود شده و یک حساب کاربری ایجاد کنید.
     
    ۴. تمام فرم‌ها، مدارک و اطلاعات مورد نیاز را به دانشگاه بفرستید.
     
    ۵. در صورت داشتن هر نوع مدرک زبان غیر رسمی، آن را به دانشگاه ارسال کنید.
     
    ۶. درخواستی را برای اخذ پذیرش ایجاد کنید.
     
    ۷. برای دریافت پاسخ از طرف دانشگاه منتظر بمانید.
     
    ۸. در صورت موافقت درخواست ارسالی، دانشگاه یک نامه قبولی پذیرش مشروط یا قطعی به شما می‌فرستد.
     
    ۹. شهریه دانشگاه و سایر هزینه‌های مورد نیاز را پرداخت کنید.
     
    ۱۰. برای دریافت استادی پرمیت و ویزای تحصیلی اقدام کنید.
     
    ۱۱. در زمان مشخص شده به کانادا سفر و در کلاس‌های دانشگاه یا دوره زبان آن شرکت کنید.

    نکته: اخذ ویزای تحصیلی کانادا بدون داشتن مدرک زبان کمی دشوار است. بنابراین به منظور افزایش شانس خود بهتر است مراحل فوق را با کمک یک موسسه متخصص در اعزام دانشجو به کانادا انجام دهید.

    تحصیل در کانادا بدون داشتن مدرک آیلتس

    تحصیل در کانادا بدون داشتن مدرک آیلتس

    به جرات می‌توان گفت که داشتن نمره کافی در آزمون آیلتس یکی از شرایط اصلی پذیرش دانشجویان در اکثر دانشگاه‌های کشور کانادا است. با این حال برخی دانشگاه‌ها این انتخاب را به دانشجویان می‌دهند تا به جای آیلتس در سایر آزمون‌های زبان شرکت کنند که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تافل، PTE، سلپیپ، C1 Advanced، AEPUCE، دولینگو، CAEL و CanTest‌ اشاره کرد. توجه داشته باشید که لزوما هر دانشگاهی تمام آزمون‌های فوق را قبول ندارد.

    شرایط تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

    اگر می‌خواهید بدون مدرک زبان در کانادا تحصیل کنید، در این صورت باید یک سری شرایط را برآورده کنید که جزئیات آن به صورت زیر است:

    • آشنایی حداقلی با زبان انگلیسی یا فرانسه
    • رعایت شرایط مرتبط با مدرک زبان برای ورود به کالج یا دانشگاه
    • اطمینان از بودن نام کالج یا مرکز برگزار کننده دوره زبان در لیست موسسات DLI
    • شرکت منظم در کلاس‌های زبان تعیین شده توسط دانشگاه
    • رعایت قوانین مهاجرتی کانادا

    توجه: موارد فوق جدای از شرایط کلی است که هر فرد متقاضی مهاجرت به کانادا باید آن‌ها رعایت کند.

    مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

    کسانی که می‌خواهند بدون داشتن مدرک زبان اقدام به اخذ پذیرش و استادی پرمیت کنند، باید مجموعه‌ای از مدارک و اسناد مشخصی را به دانشگاه، کالج یا مدرسه انتخابی خود و اداره مهاجرت کانادا تحویل دهند که در ادامه فهرست آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

    • مدارک مرتبط با تمکن مالی، گاردین، بیومتریک، ویزای همراه، سلامت جسمی و روانی، رضایت‌نامه والدین و اسکان
    • مدارک و ریزنمرات تحصیلی ترجمه رسمی شده همراه با مهر آموزش، وزارت امور خارجه و دادگستری
    • دو قطعه عکس پاسپورتی جدید،رنگی و پشت‌نویسی شده
    • پاسپورت سالم، معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار
    • گواهی عدم سوء پیشینه
    • نامه پذیرش مدرسه، کالج یا دانشگاه
    • استادی پرمیت، eTA و ویزای تحصیلی
    • انگیزه نامه، توصیه‌نامه و رزومه (در صورت درخواست)
    • مدرک GMAT، GRE یا SAT (در صورت نیاز)
    • مدارک مرتبط با حساب بانکی در کانادا
    • نامه مرجع (Letter of Reference)
    • رسید تمام هزینه‌های پرداختی
    • هر مدرک غیر رسمی که نشان‌دهنده تسلط شما به زبان است
    • سایر مدارک درخواستی از طرف دانشگاه، مدرسه یا اداره مهاجرت
    • کارت اعتباری برای ثبت‌نام

    تحصیل در استان کبک بدون مدرک زبان

    تحصیل در استان کبک بدون مدرک زبان

    کبک (Quebec) یکی از استان‌های کشور کانادا با حدود ۹ میلیون نفر جمعیت و زبان رسمی فرانسه است و دانشجویان معمولا برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آن نیاز به ارائه یکی از مدارک معتبر زبان فرانسه دارند که از جمله می‌توان به مدارک زبان فرانسوی TCF، TEF، TEFAQ، DELF و DALF را نام برد. توجه داشته باشید که کبک تنها استانی است که اکثر مردم آن به زبان فرانسه صحبت می‌کنند و بنابراین سیستم آموزشی آن کمی با استان‌های انگلیسی زبان کانادا مانند انتاریو تفاوت دارد. برای تحصیل در استان کبک بهتر است آشنایی حداقلی با زبان فرانسه داشته باشید و پذیرش مشروط نیز معمولا رایج‌ترین روشی است که دانشجویان بدون داشتن مدرک زبان می‌توانند وارد دانشگاه‌های آن شوند. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که اکثر دانشگاه‌های کبک مانند مک‌گیل و مونترال علاوه بر مدارک فرانسه، نمرات آزمون‌هایی مانند آیلتس و تافل را نیز قبول دارند.

    دوره‌های آمادگی زبان در کشور کانادا

    دانشگاه‌ها‌ و کالج‌های کانادا برای کسانی که زبانشان ضعیف است یا بدون مدرک زبان وارد این کشور شده‌اند، دوره‌های انگلیسی یا فرانسه برگزار می‌کنند که در ادامه به صورت خلاصه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

    دوره ELP: ای‌ال‌پی یا ELP ( مخفف English Language Program) اشاره به دوره‌های زبان انگلیسی دارد که توسط برخی دانشگاه‌های کانادا مانند وینیپگ برای تقویت مهارت‌های زبانی دانشجویان برگزار می‌شوند.

    دوره EAP: انگلیسی برای اهداف آکادمیک یا EAP (مخفف English for Academic Purposes) دوره‌های فشرده‌ای هستند که تمرکز آن‌ها بیشتر بر روی بهبود مهارت‌های زبانی مورد نیاز دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان است. دانشگاه‌های ساسکاچوان و نیوبرانزویک از جمله برگزارکنندگان چنین دوره‌هایی در کانادا هستند.

    دوره ESL: انگلیسی به عنوان زبان دوم یا ESL (مخفف English as a Second Language) نوعی دوره آموزشی است که با هدف تقویت مهارت‌های زبان عمومی و آکادمیک دانشجویان غیر-بومی برگزار می‌شوند. دوره‌های ESL بر خلاف EAP چندان تخصصی نیستند.

    دوره FCE: اشاره به دوره‌هایی دارد که افراد با حضور در آن‌ها می‌توانند خود را برای آزمون FCE دانشگاه کمبریج آماده کنند. سطح این دوره‌ها متوسط رو به بالا بوده و تمرکز آن‌ها بر روی تقویت ۴ مهارت اصلی زبان انگلیسی است.

    دوره CAE: دوره‌های پیشرفته زبان انگلیسی هستند که با هدف آماده‌سازی دانشجویان برای آزمون CAE کمبریج برگزار می‌شوند. به این آزمون C1 Advanced نیز می‌گویند.

    دوره FSL: فرانسه به عنوان زبان دوم یا FSL (مخفف French as a Second Language) نیز به دوره‌های گفته می‌شود که دانشجویان با شرکت در کلاس‌های آن‌ها می‌توانند‌ زبان فرانسه خود را تقویت کنند. این دوره‌ها معمولا در استان کبک برگزار می‌شوند.

    هزینه تحصیل در دوره‌های زبان کانادا

    دوره‌های زبان انگلیسی و فرانسه مختلفی توسط کالج‌ها و دانشگاه‌های کشور کانادا برگزار می‌شوند که جزئیات شهریه‌ آن‌ها در مجموع به صورت زیر است:

    هزینه تحصیل در دوره‌های زبان کانادا

    توجه: قیمت‌های فوق به صورت میانگین در نظر گرفته شده و دقیق نیستند. در نتیجه برای کسب اطلاعات دقیق‌تر با کالج یا دانشگاه برگزار کننده دوره در تماس باشید.

    نکاتی در رابطه تحصیل بدون مدرک زبان در کانادا

    نکاتی در رابطه تحصیل بدون مدرک زبان در کانادا

    اگر برای اخذ پذیرش به دنبال شرکت در آزمون‌های جایگزین آیلتس هستید یا می‌خواهید بدون داشتن مدرک زبان در کانادا تحصیل کنید، در این صورت بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

    • لزوما بدون داشتن مدرک زبان نمی‌توانید از هر دانشگاهی پذیرش بگیرید.
    • با نداشتن مدرک زبان یا کسب نمره پایین در آن شانس شما برای اخذ پذیرش تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.
    • برای یافتن بهترین روش تحصیل بدون مدرک زبان بهتر است پرونده خود را به یک موسسه مهاجرتی معتبر بسپارید.
    • قبل از هر اقدامی مطمئن شوید که بدون مدرک زبان هم می‌توانید در دانشگاه مورد نظر خود تحصیل کنید.
    • برای افزایش شانس پذیرش خود بهتر است از سوابق تحصیلی و تمکن مالی خوبی برخوردار باشید.
    • به افرادی که بدون مدرک زبان اپلای می‌کنند توصیه می‌شود تا حد ممکن زبان انگلیسی خود را تقویت کنند.
    • بهتر است با ارائه مدارک کافی علت عدم شرکت در آزمون زبان را به دانشگاه یا اداره مهاجرت کانادا توضیح دهید.
    • در صورت امکان در یکی از آزمون‌های جایگزین آیلتس مانند دولینگو یا سلپیپ شرکت کنید.
    • هر دانشگاه، مدرسه، کالج و استانی در رابطه با تحصیل بدون مدرک زبان دارای قوانین مخصوص به خود است.
    • در هنگام اپلای معمولا نباید از تاریخی که در دوره زبان دانشگاه شرکت کرده‌اید، بیش از ۲ سال گذشته باشد.
    • اکثر دانشگاه‌های کانادا مدرک آیلتس آکادمیک را قبول دارند و نه آیلتس جنرال.
    • نداشتن مدرک زبان شانس ریجکتی را تا حدی افزایش می‌دهد.
    • از قبل خود را برای مصاحبه احتمالی به زبان انگلیسی آماده کنید.

    دانشگاه‌هایی که بدون داشتن مدرک آیلتس می‌توان در آن‌ها تحصیل کرد

    شما لزوما نمی‌توانید با هر مدرک زبانی در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنید و بنابراین قبل از اقدام به ارسال نامه درخواست پذیرش به خوبی با شرایط و قوانین دانشگاه‌ها مورد نظر خود آشنا شوید. در ادامه با‌ برخی از دانشگاه‌هایی که بدون مدرک آیلتس هم مي‌توان در آن‌ها تحصیل کرد را به تفکیک شهر، رتبه کشوری و جهانی در سال ۲۰۲۴ و مدارک زبان قابل قبول مشاهده می‌کنید:

    نام دانشگاه

    معادل انگلیسی

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    شهر

    حداقل نمره زبان

    دانشگاه مک‌گیل

    McGill University

    ۳

    ۵۸

    مونترال

    آیلتس: ۶.۵

    دولینگو: ۱۲۵

    تافلiBT : ۸۶ تا ۹۰

    PTE: ۶۵

    CAEL: ۷۰%

    دانشگاه آلبرتا

    University of Alberta

    ۴

    ۷۰

    ادمونتون

    آیلتس: ۷

    دولینگو: ۱۲۰

    تافلiBT : ۹۲

    CAE: ۱۸۰

    PTE: ۶۲

    CAEL: ۷۰%

    CanTest: ۴.۵‌

    دانشگاه  واترلو

    University of Waterloo

    ۵

    ۸۵

    واترلو

    آیلتس: ۶.۵

    دولینگو: ۱۲۰

    تافلiBT : ۹۰

    CAE: ۱۸۰

    PTE: ۶۳

    CAEL: ۷۰%

    دانشگاه اتاوا

    University of Ottawa

    ۱۱

    ۱۹۲

    اتاوا

    DALF: C1 یا C2

    DELF: B2

    TCF: B2

    TEF EXPRESS: B2

    آیلتس: ۶.۵

    دولینگو: ۱۲۰

    تافلiBT : ۸۶

    PTE: ۶۰

    CAEL: ۶۰%

    دانشگاه ساسکاچوان

    University of Saskatchewan

    ۱۷

    ۲۷۸

    ساسکاتون

    آیلتس: ۶.۵

    دولینگو: ۱۱۰

    تافل iBT: ۸۶

    CAE: ۱۷۶

    PTE: ۶۳

    ELP: تکمیل سطح ۴

    CAEL: ۷۰%

    دانشگاه گوئلف

    University of Guelph

    ۱۹

    ۳۱۳

    گوئلف

    آیلتس: ۶.۵

    دولینگو: ۱۲۰

    تافلiBT : ۸۹

    CAE: ۱۷۶

    PTE-A: ۶۰

    ELC: سطح پیشرفته

    CAEL: ۷۰%

    دانشگاه کارلتون

    Carleton University

    ۲۰

    ۳۲۱

    اتاوا

    آیلتس: ۶.۵

    دولینگو: ۱۲۰

    تافلiBT : ۸۶

    CAE: ۱۷۶

    PTE: ۶۰

    CAEL: ۷۰%

    دانشگاه کنکوردیا

    Concordia University

    ۲۱

    ۳۴۹

    مونترال

    آیلتس: ۷

    دولینگو: ۱۲۰

    تافلiBT : ۹۵

    CAE: ۱۸۰

    PTE: ۶۱

    CAEL: ۷۰%

    دانشگاه مموریال نیوفاندلند

    Memorial University of Newfoundland

    ۲۲

    ۴۲۱

    سنت جانز

    آیلتس: ۶.۵

    دولینگو: ۱۱۵

    تافلiBT : ۷۹

    CAE: ۱۷۶

    PTE-A: ۵۸

    CAEL: ۶۰%

    CanTest: ۴.۵

    دانشگاه رجینا

    University of Regina

    ۲۷

    ۷۵۷

    رجینا

    آیلتس: ۶.۵

    دولینگو: ۱۲۰

    تافلiBT: هر مهارت ۲۰

    CAE: ۱۸۰

    PTE: ۵۹

    CanTest: ۴.۵

    CAEL: ۷۰%

    CELT: ۶۰

    دانشگاه براک

    Brock University

    ۲۹

    ۸۰۳

    سنت کاترینز

    آیلتس: ۶.۵

    دولینگو: ۱۱۰

    تافل iBT : ۸۸

    CAE: ۱۷۶

    PTE: ۵۸

    IELP: تکمیل سطح ۵

    CAEL: ۷۰%

    دانشگاه وینیپگ

    University of Winnipeg

    ۴۰

    ۱۳۹۴

    وینیپگ

    آیلتس: ۶.۵

    دولینگو: ۱۲۰

    تافلiBT: ۸۶

    CAE: ۱۸۰

    PTE: ۵۸

    ELP: تکمیل سطح ۵

    CAEL: ۶۰%

    AEPUCE: تکمیل دوره

    دانشگاه براندون

    Brandon University

    ۵۰

    ۱۸۹۹

    براندون

    آیلتس: ۶.۵

    تافلiBT : ۸۰

    CAE: ۱۷۶

    PTE: ۵۸

    EAP: تکمیل سطح ۴

    CAEL: ۶۰%

    CanTest: ۴.۵

    کالج سنکا

    Seneca College

    ۶۹

    ۴۹۹۱

    تورنتو

    آیلتس: ۶

    دولینگو: ۱۱۵ تا ۱۲۰

    تافلiBT : ۸۴

    CAE: ۱۷۶

    PTE: ۶۰

    CAEL: ۷۰%

    کالج اوکاناگان

    Okanagan College

    ۸۰

    ۶۲۴۳

    کلونا

    آیلتس: ۶.۵

    تافلiBT : ۹۰

    CAE: ۱۸۰

    PTE: ۶۵

    CAEL: ۷۰%

    دانشگاه آلگوما

    Algoma University

    ۸۲

    ۶۳۴۳

    سو سنت‌ماری

    آیلتس: ۶

    دولینگو: ۱۱۰

    تافلiBT : ۷۹

    CAE: ۱۷۶

    PTE: ۶۰

    CAEL: ۶۰%

    کالج کمبرین

    Cambrian College

    ۱۱۲

    ۸۵۱۶

    سادبری

    آیلتس: ۶.۵

    دولینگو: ۱۲۰

    تافلiBT : ۸۸

    PTE: ۶۱

    CAEL: ۷۰%

    سوالات متداول تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت