بررسی بازار کار تاسیساتی در کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    تخصص‌های مربوط به تاسیسات از جمله تخصص‌های زیرشاخه رشته مکانیک و برق و یا ترکیبی از آن دو است و در واقع تکنسین‌های تاسیساتی می‌توانند به طور کلی در زمینه تاسیسات الکتریکی و یا تاسیسات مکانیکی یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها فعالیت داشته باشند. از جمله اصلی‌ترین مشاغل تاسیساتی زیر شاخه تاسیسات الکتریکی و یا تاسیسات مکانیکی عبارتند از: تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، جوشکاری، برقکاری ساختمان و دستگاه‌ها، کارهای تاسیساتی در صنایع نفت و گاز، تاسیسات تهویه هوا، تاسیسات گاز رسانی، تاسیسات بهداشتی مانند آب و فاضلاب، تاسیسات آتش نشانی، تاسیسات مربوط به انواع لوله کشی ساختمان، تاسیسات استخر (استخر، سونا، جکوزی و...).

    کسانی که در یکی از مشاغل مربوط به تاسیساتی مهارت داشته می‌توانند یا در یک یا چند زمینه مربوطه تخصص و مهارت داشته و بدون مدرک تحصیلی دانشگاهی شروع به کار می‌نماید و یا اینکه با تحصیل در کانادا و در رشته مدیریت تاسیسات یا یکی از رشته‌های مهندسی مربوط به یکی از تخصص‌های تاسیساتی، به عنوان مدیر یا مهندس ناظر پروژه‌های تاسیساتی یا اشتغال به کارهای اداری در شرکت‌های مربوط به خدمات تاسیساتی مشغول به کار شوند که در این مطلب پیرامون این موضوع به طور کامل توضیح خواهیم داد.

    بازار کار مشاغل تاسیساتی در کانادا

    بازار کار مشاغل تاسیساتی در کانادا

    تکنسین‌های تاسیساتی و کسانی که در رشته‌های مربوطه دارای مدرک دانشگاهی هستند؛ مانند مدیریت تاسیسات، مهندس تاسیسات و... در کانادا و سایر نقاط جهان، بازار کار بسیار خوبی از نظر وجود فرصت‌های شغلی و همچنین بالا بودن میزان حقوق و درآمد در انتظار آن‌ها می‌باشد. البته این قضیه کاملا منطقی است چرا که مشاغل پیرامون تخصص‌های مربوط به تاسیسات و خدمات آن همیشه، در هر زمان و در هر مکان از دنیا برای آن تقاضا وجود دارد. حتی در شرایطی وخیم مانند همه‌گیری کرونا که چه بسا بیش از پیش نیاز به افراد در این صنف شغلی حس شده بود.

    پس به طور کلی و از آن جهت که برای این تخصص و رشته‌های مرتبط با آن در هر کجا سازه‌ای وجود داشته بنابراین وجود متخصصین و تکنسین‌ها، مهندسان و مدیران تاسیساتی نیز در هر نقطه از کانادا و در واقع جهان الزامی است و کشور کانادا به عنوان دومین کشور پهناور دنیا و کشوری که بسیار به تامین منابع مختلف انرژی و وجود تسهیلات در انواع سازه و مکان با توجه به رشد جمعیت و شهرهای آن نیاز داشته، بسیار تقاضا برای این رده شغلی را بالا می‌برد. برای مثال HVAC از جمله مهمترین زیر شاخه‌های رشته‌ی تاسیسات است که به بررسی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی می‌پردازند و متخصصین و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند  در شرکت‌های تولید و عرضه محصولات گرمایشی و سرمایشی، شرکت‌های خدمات پشتیبانی و تعمیرات سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، بخش تاسیسات کارخانه‌ها و ساختمان‌های بزرگ از جمله هتل‌ها و... مشغول به کار شوند یا به صورت خود اشتغالی به خدمات نصب، تعمیر و خرید و فروش سیستم های گرمایشی و سرمایشی و ارائه خدمات مربوط به آن بپردازند. 

    بنابراین فارغ از بحث تحصیلات، کلیه افرادی که در راستای تاسیسات و خدمات تاسیساتی دارای مهارت و تخصص بوده؛ حال چه یک کارگر متخصص بوده و یا چه یک مدیر یا مهندس تاسیساتی مجرب، در هر جای دنیا و به خصوص در کشورهایی مانند کانادا، همواره فرصت شغلی و آن هم با حقوق و درآمدهای مناسب خواهند داشت.

    مهاجرت به کانادا برای متخصصین تاسیسات

    مهاجرت به کانادا برای متخصصین تاسیسات

    برای توضیح روند مهاجرتی در این مسیر باید گفت که مهاجرت به کانادا از طریق کار بر اساس مشاغل مورد قبول در این کشور  مطابق با سیستمی دقیق، فدرالی و ایالتی عمل نموده که این سیستم و قوانین هر ساله و چه بسا حتی در بازه‌های کوتاه‌تر بنا به نیازهای اقتصادی و بازار کار کشور کانادا دستخوش تغییر می‌شود و در واقع در هر سال به روز رسانی می‌شود. رده بندی ملی مشاغل کانادا که اختصارا با اصطلاح NOC شناخته شده، انواع مشاغل و تخصص‌های پیرامون تکنسین‌ها و مشاغل تسهیلاتی طبقه‌بندی شده را در خود شامل دارد. برای مثال تکنسین تاسیسات سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در رده شغلی مشاغل کانادا یا همان NOC در دسته‌ی B قرار گرفته و با کد شغلی 7313 در این لیست قرار داشته و شناخته می‌گردد. 

    از طرفی هم اداره مهاجرت کانادا برای متقاضیان مهاجرت کاری، مهاجرت به این کشور را برای رده‌های شغلی که جزء 3 دسته 0, A, B قرار داشته باشد تسهیل‌تر از سایر رده‌های شغلی نموده که اکثر مشاغل و تخصص‌های تسهیلاتی در دسته‌ی B و یا یکی از این 3 دسته قرار می‌گیرد. برای مثال یک متقاضی مهاجرت به کانادا از طریق تخصص خود و از روش اکسپرس اینتری با کسب 67 امتیاز در مهارت‌های شغلی و تخصصی، میزان سابقه کار، میزان دانش زبان، مدرک تحصیلی و میزان تحصیلات، تمکن مالی و... درخواست شما برای ویزای کاری و صلاحیت برای اخذ اقامت دائم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بنابراین در این مسیر داشتن تحصیلات برای هر نوع مهاجرت چه مهاجرت تحصیلی یا چه مهاجرت کاری، داشتن مدارک تحصیلی دانشگاهی الزامی نیست و برای مثال شخصی که از طریق کاری بخواهد برود، به طور عمومی با ارائه‌ی یک مدرک معتبر نظیر دیپلم فنی و حرفه‌ای یا سرتیفیکیت دوره کارآموزی، صلاحیت خود را از بابت تخصص نشان دهد؛ البته در کنار دیگر موارد الزامی مانند الزام زبان انگلیسی یا فرانسوی، سابقه کار، سن متقاضی و...

    شرايط مهاجرت متخصصین تاسیسات به کانادا

    شرايط مهاجرت متخصصین تاسیسات به کانادا

    • شرایط تحصیلی: حداقل ارائه یک مدرک معتبر نظیر دیپلم فنی و حرفه‌ای یا سرتیفیکیت دوره کارآموزی یا مدارک بالاتر یعنی مقاطع دانشگاهی (نظیر مدرک مدیریت تاسیساتی و...)
    • شرایط دانش زبان: اگر برای تحصیل در این رشته قصد مهاجرت به کانادا داشته به مدرک زبان آیلتس با نمره‌ی حداقل 6.5 نیاز داشته و برای مهاجرت کاری حداقل نمره‌ی 5 الی 5.5 (یا معادل همین نمرات برای مدارک زبان مورد قبول دیگر و همچنین برای زبان فرانسوی در جهت اشتغال در شهرها یا پوزیشن‌های شغلی فرانسوی زبان در کانادا)
    • شرایط سابقه کار: برای کسانی که از روش کاری می‌خواهند اقدام کنند داشتن سابقه کاری ترجیحا بالای حداقل 3 سال الزامی است.
    • شرایط سنی: سن متقاضی زیر 45 سال باشد و هرچه کمتر، امتیاز بیشتر. برای سن‌های بالاتر از 45 شرایط واقعا سخت خواهد بود و چه بسا در اغلب موارد ناممکن
    • امتیازات همسر: در صورت تاهل، در صورت مساعد بودن شرایط همسر شما در معیارهای بالا، برای شما هم امتیازی اضافه خواهد شد.
    • انطباق پذیری: که شامل حضور در کانادا یا اشتغال در این کشور بوده که معمولا شامل متقاضیان کمتری خواهد شد.

    روش‌های مهاجرت متخصصین تاسیسات به کانادا

    روش‌های مهاجرت متخصصین تاسیسات به کانادا

    برای متخصصین تاسیسات، روش‌های مهاجرت به کانادا می‌تواند راه‌های متنوعی داشته باشد که در زیر به آن‌ها اشاره نموده و پیرامون هر یک اندک توضیحاتی خواهیم داد.

    تحصیل در کانادا: در صورتی که شما به کانادا مهاجرت تحصیلی نموده و در این کشور در رشته‌ای مرتبط با خدمات و تخصص‌های مربوط به تاسیسات تحصیل نمایید، پس از اتمام تحصیل می‌توانید برای مجوز کار و اخذ اقامت دائم کانادا اقدام نمایید. مشهورترین رشته‌ی دانشگاهی در کانادا که در ارتباط با بازار کار تاسیساتی بوده، رشته مدیریت تاسیسات است که بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌گردد.

    مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری: در طی اقدامی نوین و منقلب کننده برای برنامه مهاجرتی به کانادا از طریق کار و همچنین در جهت تغییراتی مثبت در زیر ساخت‌های اقتصادی و بازار کار کانادا، دولت این کشور از سال 2015 برای افزایش رشد اقتصادی و جذب نیروی کار ماهر، برنامه و سیستم جدیدی را به نام اکسپرس اینتری (EXPRESS ENTRY) برای شهروندی و مهاجرت به کانادا را معرفی و به اجرا درآورده است که این سیستم تقاضاهای مهاجرت به کانادا را برای اخذ اقامت کانادا از سه طریق بررسی می‌کند: برنامه‌ی نیروی کار ماهر فدرال Federal Skilled Worker Program (FSWP)، برنامه نیروی کار ماهر اسکیلد تریدز The Federal Skilled Trades class (FSTP) و برنامه مهاجرت از طریق تجربه کار در کانادا The Canadian Experience Class (CEC) که متقاضی در این روش در طی دو مرحله اگر حداقل امتیازات لازم را از بابت شرایط ذکر شده در بند ماقبل بتواند بدست آورد، اقامت کانادا و اجازه‌ی کار به وی تعلق خواهد گرفت.

    مهاجرت از طریق جاب آفر: یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای اخذ ویزای کاری کانادا و همچنین برای اخذ اقامت کانادا، دریافت پیشنهاد کار یا همان Job Offer از یک کارفرمای کانادایی (یا در حالت کلی شهروند کانادا) می‌باشد که به دنباله‌ی آن ویزای جاب آفر کانادا را دریافت خواهید نمود. در این طرح به دلیل وجود نیاز جدی در برخی از نقاط (استان یا شهرهای کانادا) به برخی مشاغل و نیروهای متخصص در آن شغل‌ها، لیستی از مشاغل مورد نیاز ارائه می‌گردد و آنگاه در حالتی که شرایط متقاضی نظیر داشتن تخصص پیرامون آن شغل، سابقه کار، سطح تحصیلات و... با آن شغل همخوانی داشته باشد می‌تواند با مصاحبه  با کارفرمایان و سپس توافق، پیشنهاد کار دریافت نموده و سپس ویزای کاری خود را دریافت نمایید. در این راستا همانطور که اشاره هم شد، از آنجا که مشاغل تاسیساتی در دسته‌های شغلی A، B و 0 و اکثرا دسته‌ی B در سیستم طبقه بندی شغلی کانادا قرار می‌گیرند، معمولا شانس بهتری برای مهاجرت کاری چه از طریق جاب آفر و چه از طریق اکسپرس اینتری داشته و همیشه تقاضا و نیاز برای این شغل و تخصص در این کشور بالا می‌باشد.

    برنامه‌های نامزد استانی: هر استان کانادا برنامه‌های مهاجرتی متنوع خود را دارد که در بخش‌های مربوط به مهاجرت کاری یا تحصیلی این استان‌ها، ممکن است مشاغل مربوط به تاسیسات و در کل مشاغل خدماتی بیشتر مورد توجه بوده و متقاضی با توجه به شرایط برنامه مهاجرتی استان مورد نظر، راحت‌تر بتواند به کانادا ورود کند.

    کارآفرینی: شخصی که در ایران یا هر کشور دیگر به عنوان یک کارفرما در زمینه خدمات تاسیساتی و مشاغل تخصصی پیرامون آن، صاحب کار یا حداقل دارای تجربه بوده و از نظر توانایی شغلی و همچنین تمکن مالی، امکان سرمایه‌گذاری و راه اندازی کسب و کار جدید و استخدام شهروندان کانادایی در یک شغل مربوط به بازار کار تاسیسات را داشته باشد و بتواند اشتغال زایی و کارآفرینی کند، واجد شرایط کار از این طریق و اخذ اقامت دائم و شهروندی کشور کانادا خواهد بود.

    میزان حقوق و درآمد مشاغل تاسیساتی در کانادا

    میزان حقوق و درآمد مشاغل تاسیساتی در کانادا

    متوسط درآمد مدیر تاسیسات در کانادا برای تکنسین‌های تاسیساتی که اغلب بدون مدرک دانشگاهی بوده، بین 55 تا 65 هزار دلار در سال می‌باشد که این درآمد برای کسانی که مدرک مدیریت تاسیساتی داشته و پیرامون این مدرک و دانش، اشتغال دارد هم به طور متوسط 80 تا 85 هزار دلار در سال درآمد خواهد داشت. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان درآمد مدیر تاسیسات در استان‌های مختلف کانادا متفاوت است. به طور مثال متوسط درآمد مدیر تاسیسات در استان آلبرتا 83.000 دلار، استان انتاریو 82.000 دلار ، استان بریتیش کلمبیا 72.000 دلار و استان نواسکوشیا 70.000 دلار در سال است و به طور عمومی درآمد خوبی به دنبال این شغل در کانادا وجود دارد. درآمد ماهیانه تکنسین‌های تاسیسات فعال در شاخه HVAC بین 3400 دلار تا 8300 دلار می‌تواند متغییر باشد و بنابراین فارغ از عدد میانگین ذکر شده، حقوق سالیانه به بیش از 90 تا 100 هزار دلار هم می‌تواند برسد. همچنین درآمد این شغل در 2 استان ساسکاچوان و آلبرتا بسیار بیشتر است؛ به ویژه مشاغلی مانند لوله کشی و جوشکاری.

    سوالات متداول بررسی بازار کار تاسیساتی در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (2 پاسخ)
    2023-11-29

    سلام خدمت تان، من مهندس تاسیسات یعنی مهندس طرح و دیزاین سیستم های HVAC میباشم، فعلاً در افغانستان زندگی میکنم ، لیسانس مکانیک هستم ، چطور میتوانم به کانادا مهاجرت نمایم ، انگلیسی هم بلدم ولی آزمون آیلتس ندادم ، دارای هفت سال سابقه کاری میباشم، لطفاً رهنمایی ام نمائید؟

    2023-12-03

    سلام. اگر که اتباع هستید متاسفانه موسسه اقدامی در این زمینه نداره اما اگر ایرانی مقیم افغانستان هستید، با شماره 02171400111 تماس گرفته تا کامل راهنماییتون کنیم.

    2021-06-10

    سلام الان هم اقدام میشه کرد؟ چقدر طول میکشه روندش تا ویزا بیاد؟ شرایط اینکه من بتونم اقدام کنم چیه؟ مثل زبان چند می خواد؟ سرمایه اولیه چقدر می خواد ؟ سابقه کاری رو چه جوری باید اثبات کنم؟ آیا برای شهر ویکتورا میتونم لوله کشی اقدام کنم؟

    2021-06-13

    حتما پیشنهاد میکنم اگر می خواهید جواب سوالا تونو کامل بدونید با مشاورین ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان شوید 02126422005

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ