معرفی استان آلبرتا کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    آلبرتا، خانه‌ی بیش از چهار میلیون نفر کانادایی است که بر اساس اهدافی که دولت کانادا تدوین کرده است، به پیشرفت سریع خود ادامه می‌دهد. بخش عمده‌ای از جمعیت این استان در دو شهر بزرگ آلبرتا یعنی ادمونتون به عنوان مرکز استان و کلگری زندگی می‌کنند. آلبرتا در صنعت نفت و گاز به عنوان یکی از مراکز پیشرو جهان است و یک اقتصاد صنعتی و خدماتی پر رونق و در حال رشد دارد. به لطف فرصت‌هایی که به دلیل استاندارهای بالای زندگی و رشد اقتصادی ایجاده شده‌اند، آلبرتا به یکی از مقاصد برتر برای مهاجرت به کانادا تبدیل شده است. پس اگر قصد مهاجرت به کانادا و زندگی در این استان را دارید، ما در این بررسی به طور کامل در مورد استان آلبرتا کانادا صحبت خواهیم کرد.

    استان آلبرتا کجاست؟

    استان آلبرتا کجاست؟

    آلبرتا (Alberta) یکی از 13 استان و قلمرو کانادا است که در بخش غربی این کشور قرار دارد. آلبرتا از غرب با بریتیش کلمبیا، از شرق با ساسکاچوان، از شمال با مناطق شمال غربی (NWT) و از جنوب با ایالت مونتانا ایالات متحده همسایه است. آلبرتا به همراه ساسکاچوان از استان‌های محصور در خشکی در کشور کانادا هستند. بخش شرقی استان توسط دشت‌های بزرگ اشغال شده است، در حالی که بخش غربی را کوه‌های راکی تشکیل داده‌اند.

    تاریخچه استان آلبرتا کانادا

    تاریخچه استان آلبرتا کانادا

    آلبرتا در سال 1905 به عنوان یک استان مجزا به کنفدراسیون کانادا پیوست. این استان به نام چهارمین دختر ملکه ویکتوریا نامگذاری شده است. آلبرتا قبل از به دست آوردن موقعیت خود به عنوان یک استان، توسط قلمروهای شمال غربی اداره می‌شد. تا سال 1868 قلمروی استان، همراه با سایر بخش‌های بزرگی که امروزه کانادا را تشکیل می‌دهند، توسط «شرکت خلیج هادسون کانادا» کنترل می‌شد.

    قبل از ورود مهاجران اروپایی در دهه 1700، اولین ملل بومی آلبرتا بیش از 8 هزار سال در این منطقه ساکن بودند. بسیاری از این مردم بومی به دلیل استقرار اروپاییان آواره شدند. با این حال، جوامع بومی به بقای خود ادامه دادند و به بخش مهمی از تاریخ آلبرتا تبدیل شدند. آلبرتا در سال 1905 به عنوان یک استان به همراه همسایه خود در شرق یعنی ساسکاچوان، وارد کنفدراسیون کانادا شد.

    آلبرتا در تاریخ اولیه خود، عمدتا استانی کشاورز محور بود که برخی فعالیت‌های معدنی نیز در آن انجام می‌شدند. این استان به شدت تحت تاثیر رکود دهه 1920 قرار گرفت، اما با مداخله شدید دولت از رکود خارج شد. رونق نفت و گاز که امروزه به نفع تمامی استان ادامه دارد، در سال 1947 آغاز شد. به لطف رونق حاصل از این ثروت طبیعی، آلبرتا توانست در اقتصاد و آموزش خود سرمایه گذاری کند تا اقتصاد مدرن و قوی ایجاد کند که امروزه در جای به جای این استان مشاهده می‌شود.

    شهرهای بزرگ استان آلبرتا

    شهرهای بزرگ استان آلبرتا

    در دو شهر بزرگ این استان شامل کلگری و ادمونتون هستند. شهرهای دیگر آلبرتا شامل رد دير، لث‌بریج، فورت مک موری، مدیسین هت و گرند پریری هستند. بیش از ۸۰ درصد جمعیت این استان در مناطق شهری زندگی می‌کنند. در ادامه به معرفی دو شهر بزرگ استان آلبرتا می‌پردازیم:

    کلگری

    کلگری بزرگترین شهر آلبرتا و پنجمین منطقه شهری بزرگ در کانادا است. این شهر همچنین یکی از شهرهایی است که سرعت بالایی در رشد داشته و مجموعه‌ای از ساکنان چند فرهنگی را در خود جای داده است. برخی از جوامع بزرگ این شهر شامل جمعیتی متشکل از چینی-کانادایی و مردم جنوب آسیا هستند. جوامع بومی، فیلیپینی و آمریکای لاتین در این شهر زندگی می‌کنند.

    اقتصاد کلگری حول محور صنعت نفت، مؤسسات مالی و صنایع با فناوری پیشرفته است. برخی از شرکت‌های بزرگی که دفتر مرکزی آنها در این شهر قرار دارند شامل راه آهن اقیانوس آرام کانادا، امپریال اویل (Imperial Oil)، انکانا (EnCana) و پترو-کانادا (Petro-Canada) هستند. همانطور که شهر به رشد خود ادامه می‌دهد، شرکت‌های بزرگ چند ملیتی بیشتری در حال استقرار دفتر خود در کلگری هستند که نشان دهنده اهمیت روز افزون این شهر در اقتصاد استان است. کلگری به دلیل کیفیت بالای زندگی و رشد اقتصادی در سراسر جهان شناخته شده است.

    نظرسنجی که در سال 2007 توسط مجله فوربس انجام شد، نشان داد که کلگری ربه عنوان تمیزترین شهر جهان رتبه بندی شده است، در حالی که نظرسنجی‌های Mercer Consulting و The Economist این شهر را از نظر کیفیت زندگی بسیار بالا (به ترتیب 25 و 10 در جهان) رتبه بندی کردند. کلگری دارای استعداد چند فرهنگی است و میزبان بازی‌های المپیک زمستانی 1988 بوده است. این اعتبار چشمگیر همچنان هر ساله افراد زیادی را برای زندگی و کار به شهر می‌کشاند.

    ادمونتون

    ادمونتون مرکز استان آلبرتا و ششمین شهر بزرگ کانادا است که کمی کوچکتر از کلگری است. در حالی که این شهر بیش از یک میلیون نفر را در خود جای داده است، شهری با تراکم جمعیت بسیار پایینی محسوب می‌شود که مساحتی در حدود 684 کیلومتر مربع دارد. این سرزمین بزرگ، فضای سبز زیادی را در اختیار ساکنانش قرار داده است که باعث شده یکی از جاذبه‌های اصلی شهر محسوب شود. دره رودخانه ادمونتون بیش از 20 برابر بزرگتر از پارک مرکزی نیویورک است.

    از زمان شروع رونق نفت در اواخر دهه 1940، جمعیت ادمونتون به طور پیوسته افزایش یافته است. این شهر در دهه 1980 و اوایل دهه 1990 یک رکود را تجربه کرد، اما در دهه‌های بعدی به رشد خود ادامه داد. امروزه این شهر یک قطب صنعتی قوی است و شرکت‌هایی مانند IBM، TELUS، Dell و جنرال الکتریک در شهر ادمونتون، دفتر مرکزی دارند.

    آب و هوای استان آلبرتا

    آب و هوای استان آلبرتا

    از تابستان‌های گرم گرفته تا زمستان‌های برفی، آلبرتا چهار فصل دارد. این استان بیشترین تعداد روزهای آفتابی را در کانادا با حداکثر 18 ساعت نور روز در تابستان و بیش از 312 روز آفتابی در سال دارد. درست است که در زمستان هوا سرد می‌شود، اما با پوشیدن لباس گرم می‌توانید از روزهای زمستانی نهایت لذت را ببرید. آلبرتا همچنین آفتابی‌ترین استان کانادا است که با میانگین 20 تا 25 درجه سانتی گراد در تابستان از ساکنان شهر میزبانی می‌کند. تابستان زمان خوبی برای گشت و گذار و پیک نیک در آلبرتا است.

    دولت استانی آلبرتا کانادا

    دولت استانی آلبرتا کانادا

    دولت کانادا بر اساس یک سیستم فدرال کار می‌کند که کنترل برخی از امور مربوط به دولت ملی در اتاوا و سایر امور تحت کنترل دولت‌های استانی را بر عهده دارد. استان آلبرتا دارای پارلمان منتخب دموکراتیک خود (معروف به مجمع قانونگذاری آلبرتا) است که در مرکز استان ادمونتون قرار دارد.

    دولت فعلی این استان توسط حزب دموکراتیک جدید آلبرتا به ریاست نخست وزیر راشل نوتلی که جایگزین نخست وزیر سابق «جیم پرنتیس» شد، رهبری می‌شود. آلبرتا مانند دیگر استان‌های کانادا، کنترل گسترده‌ای بر سلامت، آموزش و سایر خدمات خود دارد. به لطف ثروت طبیعی استان، دولت آلبرتا قادر است خدمات با کیفیت بالا را ارائه دهد و در عین حال از مردم مالیات کمتر بگیرد.

    فرهنگ استان آلبرتا

    فرهنگ استان آلبرتا

    آلبرتا دارای یک فرهنگ منحصر به فرد و پر جنب و جوش است که عمدتا توسط مهاجرانی که در این استان ساکن شده‌اند شکل گرفته است. در سرتاسر استان، به ویژه در شهرهای بزرگ کلگری و ادمونتون، می‌توان فرهنگ غذایی، موسیقی و هنری جوامع مختلف از سراسر جهان را پیدا کرد. یکی از نمونه‌های این فرهنگ مهاجر که به نمایش گذاشته شده است،Carifest  کلگری است که جشن سالانه فرهنگ کارائیب محسوب می‌شود.

    شهرهای آلبرتا به لطف درآمیختگی فرهنگی، جهان وطنی هستند. در سال 1988، زمانی که کلگری میزبان بازی‌های المپیک زمستانی بود، به یکباره در جهان به شهری معروف تبدیل شد. ادمونتون به خاطر جشنواره‌های دیدنی که دارد، به‌ ویژه جشنواره فرینج ادمونتون شناخته می‌شود که دومین جشنواره بزرگ در نوع خود در جهان پس از جشنواره ادینبورگ است. ادمونتون همچنین به‌ خاطر مرکز خرید وست ادمونتون شهرت دارد. که زمانی بزرگ‌ترین مرکز خرید سرپوشیده در جهان بود.

    فرهنگ آلبرتا همچنین تا حدی از تاریخ سکونتگاه‌های مرزی و کشاورزی سنتی خود تاثیر پذیرفته است. بزرگترین نمونه از این «فرهنگ گاوچرانی» کلگری است. این مراسم یک جشنواره تابستانی سالانه است که رویدادهایی مربوط به به فرهنگ گاوچرانی را برگزار می‌کند. جشن‌های کلگری هر سال بیش از 1.2 میلیون بازدیدکننده را به خود جلب می‌کنند و همچنین دانشجویانی که به این استان مهاجرت تحصیلی کرده نیز از این استان و به ویژه شهرهایی مانند ادمونتون و کلگری به عنوان یکی از بهترین فرصت‌ برای تجربه یک دوره فوق‌العاده دانشجویی یاد می‌کنند.

    جمعیت و تنوع قومیتی آلبرتا

    جمعیت و تنوع قومیتی آلبرتا

    آلبرتا خانه بیش از چهار میلیون نفر کانادایی است که تقریبا یک دهم کل جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند. حدود نیمی از این جمعیت در دو شهر بزرگ استان متمرکز شده‌اند و بیش از یک میلیون نفر در هر یک از کلان ‌شهرهای کلگری و ادمونتون زندگی می‌کنند. پس از این شهرها، مراکز جمعیتی قابل توجهی عبارتند از:

    • رد دير با جمعیت 98 هزار نفر
    • لث‌بریج با جمعیت 93 هزار نفر
    • فورت مک موری با جمعیت 63 هزار نفر
    • مدیسین هت با جمعیت 60 هزار نفر
    • گرند پریری با جمعیت 55 هزار نفر

    مهاجرت نقش مهمی در شکل دادن به جمعیت آلبرتا داشته است. در نتیجه مهاجرت اولیه ملت‌ها، جمعیت استان افزایش یافت. بخش بزرگی از ساکنان اولیه استان را از بریتانیای کبیر، آلمان، ایرلند، اوکراین و فرانسه تشکیل داده‌اند. آلبرتا همچنین دارای جوامع بزرگی از میراث آسیای جنوبی و چین است. از آنجایی که امروزه مهاجرت به آلبرتا به سطح بالایی رسیده است، این استان همچنان از مهاجران از اقصی نقاط جهان برای مهاجرت دعوت می‌کند. اکثریت مردم در آلبرتا مسیحی هستند و ادیان دیگر شامل هندو، مسلمان، سیک، یهودی و بودایی خواهند بود.

    اقتصاد و اشتغال در آلبرتا

    اقتصاد و اشتغال در آلبرتا

    بعد از بیش از یک دهه نرخ رشد بالا، آلبرتا همچنان پتانسیل بالایی برای رشد اقتصادی دارد. اقتصاد آلبرتا توسط صنعت انرژی پررونق آن هدایت می‌شود. صنعت انرژی به طور مستقیم از هر 16 شغل در استان، یک شغل را به خود اختصاص داده است. انتظار می‌رود این بخش حتی بیشتر از این رشد کند، زیرا پیشرفت‌های فناوری امکان توسعه ماسه‌های نفتی در شمال استان را فراهم می‌کنند.

    نرخ بالای رشد اقتصادی آلبرتا به صنعت انرژی محدود نمی‌شود، زیرا این استان اقتصاد متنوعی دارد. حجم بخش تولید آلبرتا در دهه گذشته دو برابر شده است و نوآوری باعث ایجاد صنایع جدیدی شده که آلبرتا را به یک رقیب قوی در بازارهای جهانی تبدیل کرده است. فراتر از نفت و گاز، جنگلداری همچنان یک صنعت مهم با ارزش سالانه بیش از شش میلیارد دلار است.

    صنایع بزرگ کشاورزی و دامداری از دیرباز در آلبرتا پر رونق بوده است که به عنوان بخش مهمی از فرهنگ و اقتصاد استان محسوب می‌شود. با سرعت سریع توسعه اقتصادی در استان، آلبرتا مکانی عالی برای یافتن کار در کانادا است. آلبرتا از بیکاری حدود 5.8 درصد برخوردار است در حالی که میانگین ملی کل کشور کانادا در حدود 5 درصد است. نرخ پایین بیکاری نشان می‌دهد که فرصت‌های شغلی زیادی برای مهاجران در استان وجود دارند.

    در سال‌های اخیر آلبرتا توانسته به تعداد مهاجران مقیم دائم و نیروهای متخصص خارجی موقت بیفزاید. با این حال نرخ بیکاری همچنان رو به کاهش است. نظرسنجی‌های بین المللی به طور مداوم کلگری و ادمونتون را در میان شهرهای برتر جهان برای کار رتبه بندی می‌کنند. علاوه بر در دسترس بودن مشاغل، مردم از کار در آلبرتا به دلیل استاندارد بالای زندگی، لذت می‌برند.

    استاندارد زندگی در آلبرتا

    استاندارد زندگی در آلبرتا

    به لطف نرخ پایین بیکاری و تقاضای زیاد برای نیروهای کاری متخصص، میانگین دستمزد و حقوق آلبرتا با بقیه کانادا بسیار رقابتی است. حداقل دستمزد در آلبرتا به صورت میانگین 10.20 دلار کانادا در ساعت است. نکته قابل توجه این است که خانواده‌ها در آلبرتا بالاترین میانگین درآمد را از بین همه اعضای خانواده در کانادا دارند.

    آلبرتایی‌ها همچنین به لطف منابع طبیعی، کمترین مالیات را پرداخت می‌کنند. کم بودن مالیات در آلبرتا ناشی از سیستم مالیاتی تک نرخی پایین، عدم مالیات فروش عمومی، پایین‌ترین نرخ مالیات بر بنزین در میان استان‌ها و مالیات کم بر دارایی است. همه این‌ها به معنای درآمد بیشتر خانواده‌ها برای صرف هزینه‌های زندگی است.

    میزان جرم و جنایت در آلبرتا بسیار پایین است که همین امر باعث شده شهرهای این استان به مکان‌هایی دلپذیر برای زندگی و تشکیل خانواده تبدیل شوند. علاوه بر این، زیبایی‌های طبیعی استان از جمله جنگل‌های وسیع و کوه‌های راکی، به ایجاد یک محیط زندگی ایده آل کمک زیادی کرده‌اند. سطح زندگی در آلبرتا یکی از مهم‌ترین عوامل جذب مهاجر در این استان است.

    هزینه‌های زندگی و مسکن در آلبرتا

    هزینه‌های زندگی و مسکن در آلبرتا

    هزینه زندگی در آلبرتا کمتر از استان‌هایی مانند بریتیش کلمبیا است. مطابق یک نظرسنجی اخیر، خانواده‌های آلبرتا پس از کسر مالیات، میانگین درآمد 104 هزار دلار کانادا کسب کردند. این عدد بالاتر از میانگین کل کشور در حدود 92400 دلار کانادا است. بنابراین، شهرهای بزرگ این استان بسته به میزان درآمد و هزینه‌های زندگی بسیار ارزان‌تر از تورنتو، مونترال یا ونکوور هستند.

    آلبرتا یکی از مقرون به صرفه‌ترین بازارهای مسکن در کانادا را دارد. اگرچه نرخ بالای مهاجرت به استان، همراه با افزایش درآمد برای ساکنان آلبرتا، موجی از تقاضا را ایجاد کرده که باعث افزایش قیمت‌ها شده است، اما این استان مکانی مقرون به صرفه برای خرید یا اجاره خانه است. با توجه به ساخت خانه‌های جدید توسط سازندگان، انتظار می‌رود که هزینه‌های مسکن در چند سال آینده کاهش یابند. میانگین قیمت خانه در آلبرتا تقریبا 400 هزار دلار کانادا است که این هزینه برای ادمونتون 368 هزار دلار کانادا و کلگری 455 هزار دلار کانادا است.

    سیستم آموزشی در آلبرتا

    سیستم آموزشی در آلبرتا

    آلبرتا دارای یک سیستم آموزشی قوی از مهدکودک تا دانشگاه است. تمامی شهروندان و ساکنان دائمی در کانادا که زیر 20 سال دارند، از طریق سیستم مدارس دولتی تا پایان دبیرستان حق تحصیل رایگان را خواهند داشت. هنگامی که شما به آلبرتا نقل مکان می‌کنید، فرزندان شما گزینه‌های مختلفی را برای تحصیل خواهند داشت که همه آنها بدون هزینه تامین مالی می‌شوند و بنابراین استان آلبرتا یکی از گزینه‌های عالی برای تحصیل در کانادا می‌باشد.

    جدای از سیستم اصلی مدارس دولتی، مدارس فرانسوی زبان برای آموزش به زبان فرانسوی و همچنین مدارس کاتولیک نیز وجود دارند. آلبرتا همچنین دارای برنامه‌های آموزشی آنلاین/مجازی و همچنین مدارس جایگزین به عنوان گزینه‌های آموزشی است. برخی از مردم این استان تصمیم می‌گیرند فرزندان خود را به مدارس خصوصی بفرستند. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق از مدارس دولتی استفاده می‌کنند که کیفیت بالا و هزینه کمی دارند (هزینه فقط برای وسائل مدرسه  و خدماتی جانبی است).

    سیستم آموزش عالی آلبرتا دارای 26 موسسه است که شامل چهار دانشگاه با مجموع بیش از 115 هزار دانشجوی تمام وقت و نیمه وقت است. هزینه سرانه این استان برای آموزش پایه همچنان در میان بالاترین آمارها در کانادا قرار دارد. آلبرتایی‌ها به طور متوسط 5700 دلار کانادا در سال برای تحصیلات پس از متوسطه پرداخت می‌کنند. با این حال، دولت آلبرتا برنامه‌های متعددی برای کمک به کاهش بار مالی و امکان پس انداز تحصیلی پس از اتمام دبیرستان ارائه داده است.

    طرح آموزش 100 ساله آلبرتا در سال 2005 راه اندازی شد. این طرح شامل 500 دلار کانادا است که به عنوان پس انداز تحصیلی برای هر کودک متولد شده در آلبرتا داز سال 2005 به بعد در نظر گرفته شده است. این برنامه به گونه‌ای طراحی شده است که به والدین انگیزه دهد تا هر چه زودتر برنامه ریزی و پس انداز برای تحصیلات پس از دبیرستان فرزندشان را آغاز کنند. در سال 2004، کل کمک به دانشجویان آلبرتا حدود 439 میلیون دلار کانادا بود. همچنین دانشگاه‌های معتبر استان آلبرتا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • دانشگاه آلبرتا
    • دانشگاه کلگری
    • دانشگاه مک ایون
    • دانشگاه لث بریج
    • دانشگاه مونت رویال

    مراقبت‌های بهداشتی در آلبرتا

    مراقبت‌های بهداشتی در آلبرتا

    طبق قانون کانادا، همه استان‌ها و مناطق باید مراقبت‌های بهداشتی همگانی با بودجه عمومی را به همه شهروندان و ساکنان قانونی کانادا ارائه دهند. به عبارت دیگر، اکثر خدمات بهداشتی اولیه در کانادا بدون هزینه مستقیم برای بیمار ارائه می‌شوند. برخی از رویه‌هایی که ضروری تلقی نمی‌شوند مانند جراحی زیبایی و تعدادی از روش‌های مراقبت از دندان عموما تحت پوشش بیمه نیستند، اما فهرست خدماتی که برای عموم پرداخت می‌شود از استانی به استان دیگر متفاوت است. آلبرتا مانند بقیه مناطق کانادا، دارای سیستم مراقبت بهداشتی قوی با بودجه عمومی است. تقریبا 7 هزار دلار دلار سرانه هر سال برای مراقبت‌های بهداشتی در این استان هزینه می‌شود که از بالاترین نر‌خ‌ها در کانادا است.

    تحصیل در کانادا با ادب ویزا

    آلبرتا به دلیل کیفیت زندگی و فرصت‌های اقتصادی یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای مهاجرت به کانادا است. از طریق توافق با دولت کانادا، این استان نقش فزاینده‌ای در انتخاب مهاجرانی که در استان مستقر خواهند شد، ایفا می‌کند. وزارت اشتغال و مهاجرت آلبرتا در تصمیم ‌گیری در مورد جذب مهاجر و نامزدی برای مهاجرت افراد دارای مالکیت مشارکت قوی دارد. برنامه نامزدهای مهاجر آلبرتا (AINP) راهی عالی برای مهاجران آینده نگر با مهارت‌ها و تجربه‌های شغالی بالاست. اگر قصد مهاجرت به کانادا را از مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب مشاوره بگیرید. برای طرح هرگونه سوال با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول معرفی استان آلبرتا کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت