انتخابات 2021 کانادا: برنامه هر حزب درباره مهاجرین چیست؟
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    به گزارش ادب ویزا از اداره مهاجرت کانادا کلیه احزاب اصلی کانادا برای کمپین‌های انتخاباتی 2021 درباره مهاجرت سخن می‌گویند و وعده‌هایی می‌دهند. حتی در میان بحران افغانستان در حالی که کشورهای دیگر دست رد به سینه پناهجویان افغانی می‌زنند، کانادا متعهد گشته که پذیرای آنان خواهد بود. حزب لیبرال که در حال حاضر این کشور را اداره می‌کند وعده داده که تعداد 20000 پناهجو افغانی را اسکان می‌دهد و در حالی که هیچکدام از احزاب دیگر با این قضیه مخالفتی نشان ندادند.

    در کانادا جمله‌ی "آیا ما می‌توانیم مهاجر قبول کنیم؟" هیچوقت به عنوان سوال مطرح نبوده، بلکه "چگونه می‌توانیم به بهترین شکل پذیرای آن‌ها باشیم؟" همیشه سوال و دغدغه برای دولت و اداره امور مهاجرت این کشور برای متقاضیان مهاجرت به کانادا بوده است. حتی با وجود همه‎گیری و عدم ثبات اقتصادی، حزب لیبرال فعلی وعده داده تا بیش از 400 هزار نفر مهاجر را در طی 3 سال آینده پذیرا باشد. با این وجود هنوز برخی معضلات حل نشده در سیستم مهاجرتی این کشور وجود دارد؛ از جمله انباشه شدن درخواست‌های رسیدگی نشده، استفاده‌ی همچنان از روش‌ها و تکنولوژی‌های منقضی شده در امور مهاجرت و عدم قطعیت هیچ شخص یا سازمانی در زمینه با تصمیم‌گیری برای پرونده‌های والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها (پرونده‌های PGP).

    در اینجا یک سری موارد و نظرات اشاره شده توسط 4 حزب اصلی لیبرال، محافظه کار، حزب بلوک کبکوا و حزب دموکرات جدید پیرامون مهاجران را بررسی می‌کنیم.

    حزب لیبرال

    جاستین ترودو رهبر حزب لیبرال کانادا است. از طیف سیاسی، لیبرال‌ها به عنوان میانه/چپ‌گرا در نظر گرفته می‌شوند. برنامه کامل انتخابات حزب لیبرال در خصوص متقاضیان مهاجرت به کانادا هنوز منتشر نشده است و این حزب در حال حاضر برنامه‌های خود را به تدریج بیان می‌نماید. ترودو وعده داده که تعداد 20000 افغانی را در صورت انتخاب مجدد اسکان خواهد داد. این بار اول نیست که ترودو در هنگام انتخابات وعده از افزایش پذیرش مهاجر و پناهجو می‌دهد و در انتخابات سال 2015 همین وعده را درباره پذیرش 25000 نفر از مردم سوریه را داد. ترودو همچنین وعده داده است که مسکن را برای خریداران جدید مانند تازه واردان مقرون به صرفه تر کند.

    هنگام همه‌گیری ویروس کرونا، مارکو مندوسینو وزیر امور مهاجرت دستور مدرنیزه کردن سیستم مهاجرت را داد که در حال انجام است؛ مانند دیجیتال‌سازی پرونده‌های کاغذی برنامه‌های مهاجرتی استان‌ها از اوایل سال جاری. حزب لیبرال پذیرش مهاجر را به صورت سالیانه از زمان روی کار آمدن یعنی سال 2015 افزایش داده است و حتی در دوران همه‌گیری وعده افزایش مهاجرت برای شکستن یک رکورد تاریخی را نیز داده‌اند! آنان این برنامه افزایش مهاجر را مدیون همکاری مهاجران با جامعه کانادایی تقلی نموده‌اند. همچنین بروک سیمپسون سخنگوی حزب لیبرال حضور مهاجران را اینگونه توصیف کرد: "در سراسر کشور، مهاجران جدید سخت کوش هستند، به کودکان ما تعلیم می‌دهند، از ما به هنگام مریضی مراقبت می‌کنند، کسب و کارهای جدید راه می‌اندازند و مشاغل خوبی را ایجاد می‌کنند." و در ادامه نیز افزود: "در حال حاضر نیاز به این همکاری و تعاونی از سوی مهاجران بیشتر از هر زمانی شده است، چرا که داریم از دل یک همه‌گیری که تاثیر عمیقی بر کشور ما و نیروی کاری‌مان گذاشته ظهور مجدد می‌کنیم."

    از برنامه‌های شاخص حزب لیبرال در جهت پذیرش مهاجر می‌توان این موارد را نام برد: برنامه مهاجرتی چندساله‌ی چند مرحله‌ایی که سهام‌دارن زمان بیشتری را برای پذیرش مهاجر بیشتر داشته باشند، برنامه استعداد جهانی برای پذیرش و صدور مجوز کاری سریع برای تکنسین‌ها، برنامه صنایع غذایی برای پذیرش مهاجران ماهر در این زمینه، برنامه مهاجرتی روستایی و شمالی که به انتخاب مهاجران کاندید از دید شهرداران کمک می‌کند و برنامه مهاجرتی آتلانتیک که به کارفرمایان 4 استان آتلانتیک کانادایی کمک می‌کند تا استعدادهای خارجی را راحت‌تر پیدا کنند.

    حزب محافظه کار

    حزب محافظه کار از دید سیاسی میانه/راست‌گرا هستند و در حال حاضر تنها اپوزیسیون و حزب متضاد اصلی برای لیبرال به حساب می‌آیند که دارای دومین کرسی در مجلس عوام است. این حزب تنها حزب دیگر به غیر از لیبرال‌ها است که اداره امور کشوری را ترجیح می‌دهد در سطح فدرالی نگه دارد. رهبر این حزب "ارین اوتول" برنده انتخابات مجلس عوام کانادا از ناحیه دورهام در سال 2012 است. محافظه کاران خواهان یک سیستم مهاجرتی هستند که از استعدادهای بین المللی استقبال کند ، مدافع حقوق بشر و کسانی که از آزار و شکنجه دیده‌اند و فراری و پناهجو هستند باشد و به آن‌ها پناه دهد و خانواده‌های مهاجران را به هم پیوند دهد.

    یکی از برنامه‌ی حزب محافظه‌کار این است که به متقاضیان اجازه دهند تا در جهت تسریع پرونده خود هزینه‌ایی را پرداخت نمایند و درآمدهای حاصل از این هزینه‌ها صرف استخدام کارکنان بیشتر برای رسیدگی به کارهای عقب مانده اداری می‌شود. آن‌ها همچنین می‌خواهند با کاهش سخت‌گیری‌ها در قوانین مهاجرتی ، ساده سازی برنامه‌ها و استفاده از منابع به طور کامل ، پردازش تقاضاها را تسریع نمایند. این حزب همچنین خواهان یک سیستم مهاجرتی منصفانه‌ و کارآمدتر هستند و آن‌ها نه تنها می‌خواهند که کلیه عملیات مربوط به پذیرش مهاجرت را بصورت آنلاین نمایند، بلکه کلیه تعاملات بین متقاضیان و افسرهای رسیدگی به پرونده‌ها را ثبت و ضبط نمایند. به گفته خود این حزب، این تصمیم‌گیری در جهت اطمینان از "نظارت دقیق، رعایت انصاف و مسئولیت پذیری" در سیستم مهاجرت اتخاذ شده است.

    آن‌ها همچنین خواهان افزایش برنامه‌های تعلیم و آگاه‌سازی فرهنگی هستند تا افسرهای رسیدگی به پرونده‌ها از بافت فرهنگی و درک بهتر از شرایط متقاضی بیشتر تفهیم گردند و به مراتب تصمیم منصفانه‌تر و قطعی‌تری بگیرند. از طرفی آن‌ها می‌خواهند به متقاضیان اجازه دهند تا اشتباهات در پرونده خود را پس از ارسال درخواست در طول یک بازه زمانی مشخص شده‌ایی بتوانند اصلاح کنند. حزب محافظه کار همانند انتخابات گذشته، خواهان بهبود تشخیص اعتبار امور مهاجرتی در حال انجام هستند و کمپین انتخاباتی اوتول وعده تشکیل یک نیروی ویژه برای بهبود تشخیص اعتبار برای انجام مطالعات همه راه‌حل‌های ممکن را داده است.

    حزب محافظه کار قرار است که سیستم لاتاری مربوط به برنامه والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را باطل کنند و آن را با سامانه "اولویت خدمات با افرادی که زودتر آمده‌اند" جایگزین می‌کنند و در این راستا آن‌ها یک سیستم توازنی را در نظر دارند که در صورت نیاز مراقبت متقاضی از کودک یا حمایت از خانواده‌اش، وی در اولویت قرار گیرد و در این راستا به مهارت زبان متقاضی هم بسیار اهمیت خواهند داد. محافظه کاران همچنین در منابع متعدد جدیدی سرمایه‌گذاری خواهند کرد که به هر نحوی به روند رسیدگی به پرونده‌ها سرعت بخشند. همچنین آن‌ها به خانواده‌های خارجی خود مردم کانادا امکان اسکان موقت تا سقف 5 سال را خواهند داد که این اقامت با پرداخت بیمه سلامت بطور مکرر قابل تمدید می‌باشد.

    حزب بلوک کبکوا

    حزب بلوک کبکوا یک حزب ملی‌گرای استان کبک می‌باشد که تمرکز آن بر حفاظت از منافع استان کبک و حاکمیت بر آن می‌باشد. این حزب خواهان استقلال کبک به عنوان یک کشور مستقل و جدایی آن از کانادا می‌باشد. اغلب این حزب را از منظر طیف سیاسی به عنوان میانه/چپ‌گرا تلقی می‌کنند. نامزدهای این حزب فقط در استان کبک هستند چرا که کبک حق حاکمیت این حزب را دارد. از سال 2019 رهبر این حزب ایو فرانسوا بلانشه می‌باشد؛ شخصی که دارای پیشینه هنری و سیاسیِ استانی می‌باشد. بنا به برنامه انتخاباتی اعلام شده این حزب در فرانسه، به پروسه متقاضیان مهاجرت به کبک با سرعت بیشتری رسیدگی خواهد شد؛ در حالی که در حال حاضر بطور معمول برعکس این قضیه صادق است و رسیدگی به پرونده‌های استان کبک از دیگر استان‌ها کندتر می‌باشد.

    کبک در همین حال حاضر نیز سیستم مهاجرتی تقریبا مستقل‌تری را نسبت به بقیه کانادا دارد اما حزب بلوک خواهان کنترل مستقل برنامه مهاجرت کاری به کانادا برای مهاجران موقت شاغل هستند که معتقد هستند با این کار تسهیلات در جهت استخدام نیروی کار خارجی بیشتر فراهم خواهد شد. آن‌ها همچنین از دولت می‌خواهند که از رزومه‌های ناشناس در پست‌های خدمات عمومی برای جلوگیری از ایجاد تبعیض در روند استخدام استفاده کند. همچنین آن‌ها خواهان لغو برنامه توافق مشترک پذیرش پناهنده با آمریکا به امید ریشه‌کنی ترددهای بی نظم و بی حساب و کتاب بین مرز دو کشور هستند. به باور آن‌ها بدین ترتیب فرصت‌های مهاجرتی در این استان افزایش یافته و همچنین آن‌ها خواهان اسکان همه پناهجویان فرانسوی زبان در کبک هستند و سرانجام برنامه‌ی دیگر این حزب، در نظر گرفتن امتیازات مالیاتی برای افراد تحصیل کرده و مهاجرانی که خواهان اسکان در خارج از کلانشهرهای بزرگ این استان بوده، می‌باشد.

    حزب جدید دموکرات

    حزب جدید دموکرات (NDP) به عنوان بال سمت چپ طیف سیاسی کشور کانادا تلقی می‌گردد. چرا که کانادا تا به حال دولت NDP در سطح فدرال را تجربه نکرده و نظرسنجی‌های متعددی نشان داده‌اند که رهبر این حزب "جاگمیت سینگ" محبوب‌ترین کاندید در این انتخابات می‌باشد؛ به عبارتی رقیب اصلی جاستین ترودو، جاگمیت سینگ است. برنامه انتخاباتی حزب دموکرات ابتدا وعده عدم پشت گوش انداختن پرونده‌های والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها (پرونده‌های PGP) و رسیدگی به پرونده‌های عقب افتاده در این زمینه را داده است. آن‌ها همچنین می‌گویند که با استان‌ها برای بهبود خدمات اسکان‌دهی به مهاجران و به رسمیت شناختن اعتبار خارجیان همکاری خواهند کرد. این حزب همچنین وعده داده که از مشاوران مهاجرت خبره استفاده کنند تا مطمئن شوند که صنعت کشور تحت تاثیر وجود مهاجران کاملا با نظم به کار خود ادامه دهد. آنان همچنین امتیازاتی را برای مراقبان و پرستاران خانگی مهاجر و خانواده آن‌ها در نظر خواهند گرفت.

    همچنین در زمینه پناهندگی آن‌ها وعده داده‌اند که به عقب افتادن پرونده‌های پناهجویان خاتمه بدهند که البته در این راستا هیچ روش و برنامه‌ایی را تا به حال ارائه ندادند. حزب جدید دموکرات همچنین تساوی حقوق را برای پایان بخشیدن به تبعیض دستمزد بر اساس جنسیت در اولویت قرار می‌دهند که این امر بسیار زندگی مهاجران خانم را هم از نظر معیشتی و مهمتر از آن هم از نظر جایگاه اجتماعی تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

    سوالات متداول انتخابات 2021 کانادا: برنامه هر حزب درباره مهاجرین چیست؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت