اخذ پذیرش مشروط از کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی از جمله متقاضیان تحصیل در کانادا در حالی که از شرایط تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی از جمله شرایطی مانند داشتن مدرک تحصیلی و معدل خوب و دیگر مدارک لازم برخوردار هستند، به دلیل عدم موفقیت در اخذ مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی با نمره حد نصاب یا بالاتر از آن، از اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه یا موسسه آموزشی مورد نظر محروم می‌گردند. این اتفاق برای متقاضی؛ در حالی که کلیه شرایط و مدارک دیگر برای اخذ پذیرش را دارد بسیار ناخوشایند خواهد بود و اگر از هر دید؛ چه از دید متقاضی و چه از دید حتی دانشگاه یا کشور مقصد نگاه کنیم، منصفانه نیست؛ بنابراین در این راستا گزینه‌ایی به نام پذیرش مشروط از سمت خود دانشگاه‌ها و همچنین اداره مهاجرت قرار گرفته که به تبع آن، جنبه منصفانه بودن این قضیه رعایت گردد و شخصی با داشتن کلیه صلاحیت‌ها، صرفا به دلیل کمبود مهارت زبان از میزان حد نصاب مد نظر، از تحصیل محروم نگردد. حال در ادامه درباره شرایط کامل اخذ پذیرش مشروط از دانشگاه‌های کانادا توضیح خواهیم داد»آ؛ با وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

    پذیرش مشروط چیست؟

    پذیرش مشروط چیست؟

    پذیرش مشروط که تحت عنوان پذیرش کاندیشنال نیز شناخته می‌گردد (با عناوین انگلیسی conditional acceptance و یا conditional admission) همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد برای وضعیتی است که متقاضی با وجود داشتن همه شرایط و صلاحیت‌های مهاجرت تحصیلی و اخذ پذیرش از دانشگاه مقصد، بنا به وجود نقصی در مدارک و شرایط لازم در اخذ پذیرش از دانشگاه مقصد که بیشتر این مورد (و بحث ما در این مطلب) درباره مدرک زبان اتفاق می‌افتاد، بجای اخذ پذیرش عادی، با درخواست پذیرش مشروط از دانشگاه، بدین طریق می‌تواند از دانشگاه پذیرش مشروط گرفته و برای بعد و با گذراندن یک سری شروط لازم، پذیرش عادی و قطعی بگیرد. مسلما منظور از برآورد شروط هم شرط اخذ نمره زبان انگلیسی و فرانسوی به میزان یا بالاتر از حد نصاب دانشگاه مقصد می‌باشد (دانشگاه‌های کانادا ارائه دروس را به زبان انگلیسی و گاها فرانسوی به ویژه در استان‌های فرانسوی زبان ارائه می‌دهد) که در ادامه درباره چگونگی برآورد این شرط و در کل شرایط پذیرش مشروط صحبت خواهیم نمود. اما آنچه که تا به اینجای موضوع مشخص شده، پذیرش مشروط، تضمینی برای اخذ پذیرش قطعی و عادی نداشته و حتما باید الزامات و شروط مورد نیاز از سمت دانشگاه و موسسه آموزشی از سوی متقاضی برآورد گردد.

    شرایط پذیرش مشروط به چه صورت است؟

    شرایط پذیرش مشروط به چه صورت است؟

    برای دریافت پذیرش مشروط از یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی در کانادا، همانطور که اشاره شد شرایط به گونه‌ایی است که یک متقاضی که کلیه الزامات و صلاحیت‌های لازم برای اخذ پذیرش را فراهم داشته اما برای مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی طبق آنچه که به عنوان حداقل نمره لازم برای مدرک زبان از سوی آن موسسه یا دانشگاه اعلام شده، در کسب حداقل نمره حد نصاب ناموفق بوده، می‌تواند درخواست پذیرش مشروط دهد.

    پس تا الان حتما برایتان این قضیه روشن شده که در راستای اخذ پذیرش مشروط، شما با داشتن تمام الزامات و صلاحیت‌های اخذ پذیرش و صرفا با نداشتن مدرک زبان؛ یعنی عدم اقدام برای اخذ مدرک زبان؛ نمی‌توانید پذیرش مشروط دریافت نمایید، بلکه روند کار اینطور است که شما در کنار صلاحیت‌هایی که دارا هستید، حتما می‌بایست در آزمون زبان قبل از درخواست پذیرش شرکت نمایید و مدرک آن را حال با نمره پایین‌‌تر از حد نصاب دانشگاه مقصد دریافت نمایید و سپس با ارائه مدرک زبان با نمره کمتر از حد نصاب در کنار دیگر مدارک (که مدارک و الزامات دیگر طبق آنچه که گفته شد باید کامل باشند) به دانشگاه مقصد، درخواست پذیرش مشروط می‌نمایید.

    نکته قابل توجه دیگر این است که نمره مدرک اخذ شده برای پذیرش مشروط باید مناسب باشد؛ منظور آن است که اگر حد نصاب و حداقل نمره قبولی نمره مدرک زبان برای دانشگاه‌های کانادا آیلتس 6.5 یا 6 باشد، نمره ناکافی مدرک زبان شما باید برای مثال حداقل 5.5 باشد (یا دیگر در بدترین حالت و به اصطلاح حالت استثنایی نمره 5) باشد؛ در واقع فلسفه پذیرش مشروط این است که شما شاید الزامات اخذ پذیرش را بطور کامل نداشته اما پتانسیل خوبی برای اخذ پذیرش دارید و بنابراین با اعطای پذیرش مشروط به شما، فرصتی دوباره داده می‌شود تا تمام تلاش خود را برای نشان دادن توانایی‌های خود و عوض کردن نظر مسئولین آموزشی موسسه مقصد بنمائید. وگرنه نداشتن مدرک زبان و یا نمره مدرک پایین‌تر از 5.5 یا 5 به معنای ضعف قابل توجه شما پیرامون صلاحیت‌های تحصیلی می‌باشد و حتی برای پذیرش مشروط هم مورد قوبل نیست. توجه نمایید که در این راستا منظور از اثبات توانایی در فرصت داده شده، صرفا گذراندن دوره الزامی کلاس‌های زبان از طرف آن دانشگاه و کسب نمره قبولی برای تبدیل پذیرش مشروط به پذیرش قطعی می‌باشد که در این باره در بند " تبدیل پذیرش مشروط به پذیرش قطعی " بیشتر توضیح داده خواهد شد.

    در مرحله بعد و پس از آماده‌سازی مدارک اصلی دیگر بطور تمام و کمال + مدرک زبان با نمره پایین‌تر از حد نصاب، برای اخذ پذیرش مشروط از دانشگاه یا موسسه آموزشی مقصد در کانادا در راستای مهاجرت تحصیلی به شیوه بیان شده در بند زیر اقدام خواهید نمود.

    نحوه دریافت پذیرش مشروط

    نحوه دریافت پذیرش مشروط

    همانطور که قبل‌تر اشاره کوچکی شد، شما پس از آماده‌سازی مدارک اصلی دیگر بطور تمام و کمال + مدرک زبان با نمره پایین‌تر از حد نصاب، برای اخذ پذیرش مشروط از دانشگاه یا موسسه آموزشی مقصد در کانادا اقدام خواهید نمود. در این راستا باید توجه نمایید که اگرچه اکثر کشورها از جمله کانادا و اکثر دانشگاه‌های این کشور؛ از دانشگاه‌ها و کالج‌های با رتبه‌ تک رقمی مانند دانشگاه دانشگاه تورنتو، بریتیش کلمبیا و... گرفته تا دانشگاه‌های با رتبه‌هایی در انتهای لیست پذیرش مشروط دارند اما همه‌ی دانشگاه‌های کانادا پذیرش مشروط را نمی‌پذیرند؛ بنابراین بعد از آماده‌سازی مدارک، باید ابتدا درباره دانشگاه و موسسه آموزشی مد نظر تحقیق نمایید که آیا پذیرش مشروط ارائه می‌دهد یا خیر.

    در مرحله بعد، باید از سوی موسسه آموزشی و دانشگاه مقصد تحقیق کرده که نحوه دریافت پذیرش مشروط چگونه است و به غیر از شرایط کلی گفته شده در بندهای فوق، چه شرایط و الزامات دیگری را از شما می‌خواهند که این اطلاعات از طریق اطلاعات موجود در وبسایت دانشگاه مقصد و یا در صورت عدم وجود یا نقص در آن، از طریق مکاتبه یا تماس با آن دانشگاه قابل دسترسی است. همچنین از میان دانشگاه‌هایی که پذیرش مشروط ارائه میدهند، برخی در بخشی از وب سایت‌شان فرم مخصوص پذیرش مشروط را دارند که مسلما باید آن فرم را دانلود کرده، پر کرده و به انضمام دیگر مدارک به آن دانشگاه ارسال گردد و در غیر این صورت، درخواست پذیرش را همانند پذیرش نوع عادی (قطعی) ارسال نموده اما در ارسال نامه درخواست پذیرش و انجام مکاتبات با دانشگاه مقصد، به درخواست پذیرش مشروط اشاره گردد.

    از طرفی برای برخی دانشگاه‌ها در کنار مواقع فوق، در کنار ارسال درخواست پذیرش مشروط و ارسال مدارک، در وب سایت دانشگاه ذکر می‌کنند که در طول پروسه لازم است تا برای اخذ پذیرش مشروط برای رشته مورد نظر، باید شما، نماینده قانونی‌تان و یا موسسه مهاجرتی که از طریق آن اقدام می‌نمایید با سرپرست و مسئول آموزشی، استاد راهنما و... آن دانشکده و دپارتمان برای تبادل اطلاعات و در صورت نیاز به ارسال مدارک بیشتر در ارتباط باشید.

    • اگر کلیه شرایط مطابق با روال پیش رفته و مشکلی پیش نیاید، با پذیرش مشروط شما موافقت شده و بجای صدور ویزای دانشجویی برای پذیرش قطعی در آن دانشگاه، ویزای تحصیلی برای سفر به کانادا و شرکت در کلاس‌های زبان الزامی که از طرف دانشگاه برگزار خواهد شد صادر شده و شما تا رسیدن به میزان سواد کافی در زبان انگلیسی یا فرانسوی به مدت حداقل 3 ماه و حداکثر 2 سال، دوره پیش‌نیاز زبان را طی خواهید نمود.

    تبدیل پذیرش مشروط به پذیرش قطعی

    تبدیل پذیرش مشروط به پذیرش قطعی

    شما پس از اخذ پذیرش مشروط بجای ویزای دانشجویی برای تحصیل در دانشگاه مقصد، ویزای تحصیلی موقت کوتاه مدت برای شرکت در کلاس‌های پیش‌نیاز و الزامی آموزش زبان از سوی دانشگاه مد نظرتان برای رسیدن به حد نصاب سواد در زبان انگلیسی یا فرانسوی مورد نظر دانشگاه دریافت نموده که مدت زمان این ویزا حداقل 3 ماه و حداکثر 2 سال است که بسته به مهارت و توانایی شما، می‌توانید حتی در کمتر از 1 سال یا 6 ماه این دوره را بگذرانید. پس از گذراندن دوره زبان الزامی از سوی دانشگاه و شرکت در آزمون و کسب نمره قبولی، شما بایستی درخواست پذیرش غیر مشروط را داده و شما با تغییر وضعیت از پذیرش مشروط، از سوی دانشگاه به عنوان یک دانشجوی پذیرفته شده قطعی شناخته خواهید شد. پس از اخذ پذیرش قطعی از دانشگاه، به احتمال زیاد مجددا از سمت اداره مهاجرت کانادا مدارک شما مانند مدارک مالی، هویتی، تحصیلی و... بررسی شده و مجددا احتمالا از شما مدارک دیگری را بخواهند و بنابراین تا صدور ویزای دانشجویی، در مورد نامه‌های سفارت و الزامات جدید از سوی اداره مهاجرت پیرامون مدارک و... باید آگاه و پیگیر بوده و در صورتی که مشکل دیگری نباشد، پس از دوره زبان و اخذ نمره قبولی، ویزای دانشجویی شما بی قید و شرط صادر و به دانشگاه‌تان ارسال خواهد شد.

    • توجه نمایید که علاوه بر پیگیر بودن الزامات دیگر از سوی اداره مهاجرت، پس از قبولی در دوره پیش‌نیاز زبان، سریع درخواست خود را برای اخذ پذیرش تحصیلی قطعی به دانشگاه داده و این مورد را اصلا به تاخیر نیندازید.

    تغییر قانون اداره مهاجرت کانادا برای پذیرش مشروط

    تغییر قانون اداره مهاجرت کانادا برای پذیرش مشروط

    در گذشته، پروسه صدور ویزای تحصیلی برای پذیرش مشروط در یک مرحله انجام می‌گردید؛ بدین صورت که پس از اخذ پذیرش مشروط برای شما 1 بار یعنی کلا در یک مرحله ویزای تحصیلی صادر می‌گردید که شما به کانادا رفته و پس از اتمام دوره‌های فشرده الزامی زبان، در صورت قبولی برای حد نیاز دانش زبان، تحصیل خود را در دانشگاه مقصد شروع می‌کردید اما از سال 2016 تا به امروز این قانون تغییر کرده و در 2 مرحله ویزا صادر می‌گردد: مرحله اول همان صدور ویزای تحصیلی 3 ماهه تا 2 ساله برای دوره الزامی آموزش زبان و پس از آن و در صورت اخذ پذیرش، در مرحله دوم اقدام مجدد برای ویزای دانشجویی و شروع تحصیل در دانشگاه مد نظر و در صورت عدم قبولی در پیش‌نیاز زبان، عدم صدور ویزا و اجبار به بازگشت به ایران شیوه پروسه کار است.

    پذیرش مشروط و ریسک ریجکتی ویزا

    پذیرش مشروط و ریسک ریجکتی ویزا

    اخذ پذیرش مشروط مسلما در راستای شانس ریجکتی ویزا تاثیر خواهد داشت؛ چرا که اداره مهاجرت کانادا نسبت به پذیرش مشروط و صدور ویزا برای آن بسیار سخت‌گیری بخرج می‌دهد و ضعف زبان شما را به عنوان یک معضل و ریسک برای ویزادهی می‌داند. اما این قضیه برای بخش اخذ پذیرش مشروط بوده و شما پس از شرکت در دوره‌های الزامی پیش‌نیاز زبان و اخذ نمره قبولی، به راحتی و بدون ریسک در صورتی که مشکل دیگری پیش نیاید از سوی اداره مهاجرت کانادا ویزای دانشجویی خود را به عنوان یک دانشجوی پذیرش شده قطعی، دریافت خواهید نمود.

    سوالات متداول اخذ پذیرش مشروط از کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت