درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    تحصیل رایگان در کانادا

    مقدمه‌ایی بر تحصیل رایگان در کانادا

    کلیه مراکز آموزشی دولتی ماقبل دانشگاه در کانادا به شهروندان و افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند خدمات تحصیلی رایگان ارائه می‌دهند و برای مقاطع تحصیلی دانشگاهی نیز صرفا هزینه کمی به نسبت دانشجویان بین‌المللی (حدود یک چهارم یا یک پنجم) دریافت می‌شود و متوسط شهریه دانشگاهی برای شهروندان کانادا در سال جاری میلادی در حدود 6700 دلار در سال بوده؛ در حالی که این متوسط هزینه برای مقاطع دانشگاهی به میزان 25 هزار دلار در سال برای دانشجویان بین‌المللی خواهد بود. پس به طور کلی تحصیل دانشجویان بین‌المللی در کلیه مقاطع در کانادا همراه با شهریه است. در مراکز آموزشی غیر دولتی کانادا نیز معمولا شهریه‌ای که از دانشجویان بین‌المللی اخذ می‌شود بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که از دانشجویان بومی دریافت می‌شود. اما راه حل هایی نیز برای تحصیل رایگان برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا وجود دارد.

    حال آیا می‌خواهید بدانید که چگونه به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی می‌توانید به طور رایگان در کانادا تحصیل کنید؟ تنها یک راه برای تحصیل در کانادا آن هم به صورت رایگان وجود دارد. از آنجا که در این کشور هیچ دانشگاه یا کالجی بدون شهریه حتی برای شهروندان کانادایی وجود ندارد، پس باید بورسیه تحصیلی کانادا را دریافت کنید که هزینه شهریه، اقامت و خورد و خوراک شما را پوشش ‌دهد. حال سوال اینجاست که چگونه می‌توان بورسیه‌هایی گرفت که موجب تحصیل رایگان در کانادا شود؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به راحتی از جزئیات درخواست بورسیه و تحصیل رایگان در کانادا مطلع شوید.

    شرایط کلی برای اخذ تحصیل رایگان در کانادا

    مقدمه‌ایی بر تحصیل رایگان در کانادا

    قبل از هر چیزی، شما می‌بایست به یک دانشگاه یا موسسه آموزشی معتبر در کانادا درخواست پذیرش دهید. در ادامه، ما به سراغ مؤلفه‌های اصلی و موثر برای ارائه یک درخواست پذیرش تحصیلی معتبر خواهیم رفت که شما را قادر به دریافت بورسیه‌های تحصیلی فول فاند (تحصیل رایگان) در کانادا می‌سازد. با یک درخواست پذیرش کامل و معتبر شانس موافقت با درخواست بورسیه شما نیز می‌تواند بالا برود. همچنین شما باید با انواع بورسیه‌ها و منابع ارائه دهنده بورسیه‌های تحصیلی در کانادا آشنا شوید تا بتوانید یک یا چند بورسیه مناسب برای خودتان را پیدا کنید و با توجه به شرایط و ضوابط ارائه درخواست بورسیه، درخواست خود را برای منابع ارائه دهنده بورسیه ارسال کنید.

    • فقط حتما به این نکته توجه داشته که اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا به ویژه از نوع فول فاند یا همان تحصیل رایگان، بیشتر برای مقاطع دکتری و یا کارشناسی ارشد می‌باشد و به عبارتی اخذ بورسیه تحصیلی به ویژه از نوع بورسیه کامل برای مقطع کارشناسی بسیار سخت‌تر و رقابتی‌تر از دو مقطع مذکور دیگر است.
    • همچنین بورسیه تحصیلی بیشتر به دوره‌های تحصیلی تمام وقت تعلق می‌گیرد.

    برای ارائه یک درخواست بورسیه تحصیلی کامل، موارد زیر جزء مولفه‌های یک درخواست برای شانس بالا برای تحصیل رایگان و اخذ بورسیه فول فاند در کانادا هستند:

    معدل و ریزنمرات بالا

    معدل و ریزنمرات بالا برای مقطع تحصیلی ماقبل برای افرادی که متقاضی ادامه تحصیل در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری هستند، بسیار مهم و جزء شروط اصلی و تاثیرگذار در راستای این امر می‌باشد. در واقع معدل، یک معیار کلیدی است که کالج‌ها و دانشگاه‌ها از آن برای سنجش موفقیت دانشجویان بالقوه در یک محیط دانشگاهی استفاده می‌کنند. همچنین در کنار معدل، ریزنمرات مرتبط با رشته‌ی مد نظر نیز مهم است. برای مثال کسی که بخواهد در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد، طبیعتا نه صرفا برای بورسیه بلکه به عنوان یک شرط اصلی باید در دروس زیست، شیمی و... نمرات بالایی داشته باشد؛ حال اگر این امر برای اخذ بورسیه باشد حساسیت روی ریزنمرات مرتبط بیشتر خواهد بود. در این راستا معدل پیشنهادی، معدل بالای 17 یا حداقل 16.5 می‌باشد اما باز هر دانشگاهی شروط خودش را در این راستا دارد.

    نمره مدرک زبان (آیلتس، تافل و...)

    نمره اخذ شده از آزمون‌های زبان معتبر و مورد قبول اکثر دانشگاه‌های کانادا و جهان از جمله آیلتس، تافل، PTE، دولینگو و... که امتحان‌هایی در راستای سنجش مهارت زبان انگلیسی شما هستند، از دیگر ملاک‌های مهم و مستقیما موثر برای اخذ بورسیه تحصیلی می‌باشد. شما اگر دانشجوی بین‌المللی هستید و اهل کشور انگلیسی زبان نیستید، برای درخواست باید در یکی از آزمون‌های زبان مذکور شرکت نموده و نمره بسیار بالایی در آن‌ها کسب کنید تا بدین ترتیب از شانس مزایای تحصیل رایگان در کانادا بهره‌مند خواهید شوید. اگرچه این مورد هم نیز مستقیما به تصمیم خود دانشگاه مقصد بستگی دارد اما نمره پیشنهادی ما، آیلتس 7.5 یا 8 به بالا (یا معادل آن در دیگر آزمون‌های زبان معتبر و مورد قبول در دانشگاه مورد نظر) می‌باشد.

    تجربیات تحقیقاتی

    تجربیات تحقیقاتی و پژوهشی برای متقاضیان فارغ‌التحصیل، به ویژه در زمینه‌های STEM (منظور از STEM زمینه‌های تحقیقاتی علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات می‌باشد) بسیار مهم است. داشتن یک تجربه تحقیقاتی در قالب یک پروژه، اثر، مقاله چاپی و... باعث افزایش قابل توجه احتمال پذیرش درخواست بورسیه شما از دانشگاه و موسسه آموزشی مورد نظر شده و باعث می‌گردد که شانس تحصیل رایگان یعنی بورسیه کامل یا همان فول فاند برای شما در کانادا نیز افزایش یابد. شما اگر متقاضی ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد هستید و تجربه‌های تحقیقاتی مطابق آنچه که در فوق گفته شد دارید، از مزیت بالایی برخوردار خواهید بود.

    سابقه کار و یا تجربه کارآموزی 

    اگر شما دارای سابقه کاری و یا تجربه کارآموزی باشید، از مزایا و شانس بیشتر به میزان قابل توجهی برای اخذ بورسیه تحصیل رایگان و فول فاند در کانادا بهره‌مند خواهید شد. از سوی بسیاری از دانشگاه‌های کانادا در مقطع دکتری و حتی گاها در مقطع ارشد برای برخی از رشته‌هایی مانند MBA به طور پیش‍فرض و نه به عنوان یک امتیاز و بلکه به عنوان یک اجبار از شما مدارک سوابق کاری و یا حداقل دوره‌های کارآموزی در رابطه با آشنایی با محیط کار پیرامون رشته تحصیلی و تخصص خودتان را خواهند خواست. اما از سوی موسسه آموزشی و دانشگاه مورد نظر شما برای هر مقطع تحصیلی، داشتن سابقه کار یا تجربه دوره کارآموزی (مخصوصا به میزان 1 الی 2 سال یا بیشتر) تاثیر به سزایی را در بالا بردن شانس اخذ بورسیه تحصیلی خواهد داشت.

    آزمون GRE، GMAT، Casper و...

    آزمون GRE در کنار آزمون GMAT (که آزمون دوم برای رشته‌های مدیریتی و کسب و کار به کار می‌آید) یکی از آزمون‌های غالبا لازم و اجباری برای دوره‌های کارشناسی ارشد یا دکتری برای تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های کانادا می‌باشد. اما اگر شما در این آزمون (ها) نمره بسیار بالا و عالی‌ای را کسب نمایید و یا در وضعیتی بهتر یعنی وجود فرصت بیشتری برای شما بدین صورت که اگر این آزمون از طرف دانشگاه مد نظر اجبار نبوده، شما داوطلبانه در آن شرکت کرده و نمره بسیار بالا و عالی‌ای را کسب نمایید شانس‌تان برای اخذ بورسیه تحصیلی به ویژه از نوع فول فاند و تحصیل رایگان بالاتر می‌رود. آزمون GRE آزمونی برای سنجش مهارت‌های ادراکی و تحصیلی شخص و عموما در 3 زمینه ریاضیات و محاسبات، ادراک مفاهیم و مقاله‌نویسی می‌باشد.

    ارائه مقالات

    دانشجویانی که در دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد، در یک ژورنال آکادمیک، مقاله‌ایی را منتشر کرده‌ند، از نظر قدرت آکادمیک از جمله برای شانس بیشتر برای دریافت بورسیه تحصیلی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. البته مقالات تحقیقاتی و پژوهشی  و همچنین تجربیات تحقیقاتی که در بندهای فوق به آن‌ اشاره شده، کار چند روز و چند هفته نیستند و شخصی که به دنبال یک آینده درخشان و قدرتمند از نظر آکادمیک از جمله شایستگی برای دریافت بورسیه تحصیلی به ویژه از نوع بورسیه کامل هست می‌بایست برای چنین مواردی از همان آغاز تحصیل و در حین تحصیل به صورت دستاوردهایی با گذاشتن زمان و با جمع‌آوری محتویات با ارزشی عمل نماید و نهایت برای هدف مد نظر خود که در این مقاله هدف اخذ بورسیه است، این دستاوردها را ارائه دهد.

    خدمات اجتماعی

    انجام یا شرکت در برنامه‌ها و پروژه‌های خدمات اجتماعی به صورت کاملا داوطلبانه، جنبه دیگری از برتری شما از منظر صلاحیت‌ها برای اخذ بورسیه تحصیلی کامل و فول فاند را نشان خواهد داد.

    نحوه یافتن بورسیه‌های تحصیلی کامل

    نحوه یافتن بورسیه‌های تحصیلی کامل

    منابع اینترنتی بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای یافتن انواع بورسیه‌های تحصیلی در کانادا از جمله بورسیه‌های تحصیلی کامل یا همان فول فاند استفاده نمایید. ابتدا به شما توصیه می کنیم برای یافتن بورسیه‌های تحصیلی کامل به صفحه بورس تحصیلی کانادا مراجعه نمایید. روش دوم، مرسوم‌تر و ساده‌تر این است که عبارت "رشه مد نظرتان" + بورسیه‌های تحصیلی در کانادا" را در Google جستجو نمایید تا لیست سایت‌های منابع اطلاع‌ رسانی بورسیه‌های تحصیلی را مشاهده نموده و با رفتن به هر کدام اطلاعاتی که می‌خواهید را در آنجا پیدا کنید. برای مثال اگر شما قصد یافتن بورسیه‌های تحصیلی برای رشته مهندسی نفت را دارید، طبق گفته بالا نام رشته یعنی مهندسی نفت (petroleum engineering) + بورسیه‌های تحصیلی در کانادا (scholarships in canada) را میزنید؛ پس می‌شود:  petroleum engineering scholarships in canada

    هنگامی که از طریق روش فوق منبع مورد نظرتان را پیدا کردید، ضروری است به وب سایت‌های رسمی بورسیه تحصیلی که از آن‌ها ارجاع و لینک داده شده، مراجعه نمایید تا اطلاعات اصلی، معتبر و دقیق را درباره آن بورسیه مورد نظر بدست آورید. اطلاعاتی که در صفحه منبع لیست‌های بورسیه مد نظر و همچنین لینک ارجاع به صفحه اصلی آن موجود است، عموما عبارتند از: نام بورسیه، نوع بورسیه (دولتی، غیردولتی، دانشگاهی)، رشته مورد نظر برای بورسیه، دانشگاه‌ (ها) ارائه دهنده آن بورسیه، مهلت برای اپلای آن، میزان کمک هزینه (بورسیه کامل یا کمک هزینه تحصیلی که در کانادا دارای تنوع از 500 دلار به ازای هر ترم تا بیش از 70 هزار دلار در سال را دارد). البته با توجه به محتوای این مطلب و از آنجایی که به دنبال بورسیه کامل هستید می‌توانید در سایت منبع از فیلتر "نمایش صرفا بورسیه‌های کامل" استفاده نموده و یا در همان ابتدا هنگام جست و جو به جای عبارت scholarships in canada، عبارت fully funded scholarships in canada را جست و جو نمایید.

    • پس از جستجوی این بورسیه‌ها، شما می‌بایست برای چندین مورد از آن‌ها درخواست ارسال کنید. همانطور که بارها در همین مطلب تاکید گردید، گرفتن بورسیه‌های کامل بسیار دشوار است، بنابراین شما باید شانس خود را با درخواست چندین مورد افزایش دهید. سپس دستورالعمل بورسیه‌ها را با دقت بخوانید و درخواست، مدارک و الزامات مورد نیاز را تکمیل و ارسال نمایید.

    نکاتی برای دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا

    نکاتی برای دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا

    بورسیه‌های تحصیلی مختلفی برای دانشجویان متقاضی تحصیل در کانادا در دسترس است. اگر متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی هستید، چند مورد وجود دارد که باید بدانید:

    • از قبل برنامه ریزی کنید: اهمیت جستجوی به موقع بورسیه‌های تحصیلی را نمی‌توان نادیده گرفت. آمار نشان داده است که دانشجویانی به بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های کانادا دست یافته اند که حتی در دوران دبیرستان اقدام به ثبت نام برای بورسیه نموده‌اند. پس اگر می‌خواهید شانس خود برای دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا را افزایش دهید، باید خیلی زودتر از زمان مد نظر برای اخذ پذیرش برنامه‌ریزی کنید.

    • درباره فرصت‌های دیگر و انواع بورسیه تحقیق نمایید: درباره بورسیه‌های تحصیلی اعطایی توسط دولت کانادا، دولت‌های استانی، بنیادهای خصوصی و سازمان‌های غیر انتفاعی تحقیق کنید.
    • در مورد الزامات و مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی اطلاعات لازم را بدست آورید و آن‌ها را به موقع برآورد کنید.
    •  بورسیه‌های تحصیلی کوچک را فراموش نکنید:  اگر در صورتی که شانس اخذ بورسیه کامل و فول فاند را نداشته‌اید و از طرفی موفق به اخذ بورسیه کمک هزینه تحصیلی شده‌اید، اگر که دیدید مبلغ کمک هزینه بورسیه مورد نظر با توجه به تمکن مالی خودتان، کفاف خواهد داد، آن را از دست ندهید. 

    البته اگر موفق به دریافت بورسیه کامل نشدید، نباید نگران شد. چرا که شهریه دانشگاه‌های کانادا نسبت به دیگر کشورهای تراز اول ارزان‌تر است. تحصیل در کانادا برای کسانی که به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی به دنبال هزینه‌های تحصیلی مقرون به صرفه‌تر در میان برترین کشورهای جهان از نظر نظام آموزشی هستند، بسیار عالی است. 

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول تحصیل رایگان در کانادا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (12 پاسخ)
    2024-03-02

    چطور و از کجا شروع کنم درخواست بورسیه کاملآ رایگان دولت کانادا را؟

    2024-03-06

    سلام. ما در صورتی که متقاضی شرایط خوب از بابت معدل، نمره زبان، مقالات و... داشته باشه با بورسیه براشون اقدام خواهیم کرد و پیشنهاد میدم برای اطلاعات بیشتر و ارزیابی رایگان شرایط خود با کارشناسان ما تماس بگیرید: 02171400111

    2023-12-02

    سلام وقت بخیر. من فارغ التحصیل رشته مهندسی نفت از مقطع کارشناسی با معدل ۱۶٫۳ هستم. یک مقاله کنفرانسی ثبت شده در سایت سیویلیکا دارم. چهار تا مقاله ISI تحت داوری دارم. دو عدد پروپوزال دارم. مدرک زبان دولینگو ۱۰۵ هم دارم. ایا با این شرایط می تونم در مقطع ارشد کانادا اقدام کنم و قبول شم. ( تنها مشکل رزومه من مدرک زبانم هست که نمرش کمه )

    2023-12-03

    سلام. شما شرایط بسیار خوبی برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا دارید و چه بسا با توجه به شرایطتون امکان اخذ بورسیه تحصیلی را نیز خواهید داشت. نمره زبانتون هم معادل آیلتس 6.5 خواهد بود که نمره خوب و مناسبی هست. در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-09-23

    سلام من از افغانستان میخواهم که در کشور کانادا تحصیل کنم باید چی کار کنم که در بورسیه راه پیدا کنم و نمرات فیصدی چقدر باید باشه

    2023-09-25

    سلام. متاسفانه برای اتباع اقدامی نداریم.

    2023-08-31

    سلام خسته نباشید . بنده 17 ساله و امسال وارد پایه یازدهم میشم ! آیا امکانش هست که برای ادامه تحصیل به کانادا برم ؟ و رشته بنده ریاضی هستش می‌خوام تغییر رشته بدم! و اینکه اگر امکانش هست همین سال میتونم برم یا ن برای پایه دوازدهم اقدام کنم؟

    2023-09-02

    سلام. ما هم میتونیم برای پایه 11 و 12 و هم برای دانشگاه براتون (بعد از دیپلم) اقدام کنیم که در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-07-14

    سلام وقتتون بخیر من ۲۳ سالمه لیسانس میکروبیولوژی دانشگاه آزاد با معدل ۱۶/۷۶ هستم میخوام برای آیلتس و مقاله اقدام کنم اگر اینهارو انجام بدم با نمره خوب شانسم برای فول فاند در کانادا چقدره واقعا ؟شرایطم برای بورسیه تحصیلی خوبه ؟

    2023-07-23

    سلام. با این شرایط شانس بسیار خوبی خواهید داشت و ما میتونیم براتون اقدام کنیم که این شانس بالاتر بره؛ برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-04-18

    سلام وقت بخیر! من 22 سالمه و سال 2023 مدرک کارشناسی مدیریت مالی رو از دانشگاه آزاد میگیرم. با معدل 17 و آیلتس 7 و بدون مقاله میتونم فول فاند انگلستان یا کانادا بگیرم؟

    2023-04-24

    سلام. مقاله هم بهتره که داشته باشید و ما میتونیم برای کانادا براتون اقدام کنیم، برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2022-12-31

    سلام من 32 سالمه و توی ایران ارشد معماری گرفتم ولی دانشگاهم غیرانتفاعی بوده حالا می خوام ارشد دوباره در کانادا بخونم. آیا اونا متوجه می شن که قبلن ارشد خوندم و اینکه امکان فاند تحصیلی دارم؟ باتوجه به اینکه نمره زبانم 7/5 هست؟ ممنون از راهنمایی

    2023-01-01

    سلام. ارشد مجدد برای کانادا مشکلی نیست و فقط باید گپ تحصیلی نداشته باشید و در اون صورت با داشتن معدل بالا، شانس برای فاند هم خواهید داشت.

    2022-12-27

    سلام و خسته نباشید من سی سالمه دارم برای آزمون آیلتس آماده میشم ارشد صنایع دارم با معدل لیسانس 17.74 و ارشد 18.47 و می خوام ارشد مجدد اقدام کنم. سابقه کاری 4 ساله دارم و 16 ماه هم خدمت سربازی دارم که تو یکی از قرارگاه های وابسته به سپاه بوده. یک کتاب چاپ کردم . گروه امدادرسانی به مناطق محروم دارم و آخرین مورد هم سیل پل دختر رفتیم اما خب بیشتر زمینه فعالیتم سبد کالا و معیشت هستش. مسئول اصلی گروه هم خودم هستم. آیا بنظر شما من شاسی برای فول فاند دارم و حدودا چند درصد این شانس برای من وجود داره؟

    2023-01-01

    سلام. بله شانستون خوبه و برای اطلاع بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید: 02171400111

    2022-12-16

    سلام. اگر بتونم تمکن مالی رو ثابت کنم، صرف نظر از بحث اون، میخواستم بپرسم اگر در دانشگاهی پذیرش تحصیل رایگان دکتری بگیرم، آیا با کار پاره وقت دانشجویی در ایالات نسبتا ارزانی مثل کبک، امکان تامین مخارج اولیه زندگی برای چند ماه اول فراهم هست؟

    2022-12-17

    سلام. بله میتونید

    2022-12-12

    من خواهان تحصیل و کار در کشور کانادا هستم .

    2022-12-13

    سلام. تماس بگیرید و شرایطتون رو بفرمایید تا کارشناسان ما کامل راهنماییتون کنند: 02171400111

    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ