کاستودین یا سرپرست دانش آموز در کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کانادا به عنوان سومین کشور برتر جهان از نظر سیستم آموزشی رتبه بندی شده است، پس جای تعجب ندارد که چرا اتباع خارجی در هر سنی برای ادامه تحصیل از دبستان تا دبیرستان به این کشور مهاجرت می‌کنند. همانطور که قانون مهاجرت کانادا ایجاب می‌کند، اگر دانش آموزان بین المللی می‌خواهند در کانادا تحصیل کنند باید مجوز تحصیل بگیرند. برای اخذ این مجوز به اظهارنامه سرپرست و سایر مدارک نیاز است. ممکن است از خود بپرسید: «کاستودین یا سرپرست دانش آموز کیست؟» ما در مقاله دیگری از وبسایت «ادب ویزا» به طور کامل در مورد کاستودین دانش آموز برای تحصیل در کانادا صحبت می‌کنیم.

    دانش آموز ماینر (Minor) کیست؟

    هر استان و منطقه در کانادا برای دانش آموزان ماینر خود یک سن قانونی تعیین کرده است. سن قانونی در شش استان از جمله آلبرتا، مانیتوبا، انتاریو، جزیره پرنس ادوارد، کبک و ساسکاچوان 18 سال است. سن قانونی در چهار استان و سه منطقه دیگر از جمله بریتیش کلمبیا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند، مناطق شمال غربی، نوا اسکوشیا، نوناووت و یوکان 19 سال است.

    کاستودین یا سرپرست کیست؟

    کاستودین یا سرپرست کیست؟

    کاستودین که به عنوان «قیم» یا «سرپرست» نیز شناخته می‌شود، یک بزرگسال مسئولیت پذیر است که از دانش آموزان ماینر در حین تحصیل در کانادا مراقبت و حمایت می‌کند. سرپرستان قانونا موظفند از دانش آموز با ارائه حمایت‌های مالی و اجتماعی مراقبت کنند. کاستودین در صورت بروز شرایط اضطراری باید به راحتی قابل دسترسی باشد. به همین دلیل، قیم باید در نزدیکی دانش آموز زندگی کند. مدارس از دانش ‌آموزان ماینر بین ‌المللی به صورت الزامی می‌خواهند که قیم داشته باشند تا مطمئن شوند که در صورت نیاز از مراقبت کافی و حمایت‌های لازم برخوردار می‌شوند.

    شرایط قیم شدن برای دانش آموزان ماینر عبارتند از:

    • شهروندی و اقامت: یک قیم باید یک شهروند کانادایی یا مقیم دائم کانادا باشد.
    • سن: قیم باید 19 سال یا بیشتر سن داشته باشد.
    • اثبات قانونی: یک کاستودین باید گذرنامه یا کارت اقامت دائم را برای اثبات دو مورد از شرایط ذکر شده در بالا (سن و شهروندی یا اقامت دائم) ارائه دهد.
    • تعداد دانش آموزان: هر سرپرست فقط می‌تواند تعداد محدودی از دانش آموزان را برای مراقبت داشته باشد. اگر شخص بخواهد سرپرست تعداد دانش آموز بیشتری باشد، باید یک نماینده برای خود تعیین کنند. برای انجام این کار، قیم باید نامه کتبی نمایندگی و شناسه عکس نماینده را به مدرسه مورد نظر ارسال کند.

    اظهارنامه کاستودین چیست؟

    دانش آموزان بین المللی اگر می‌خواهند 6 ماه یا بیشتر در کانادا و بدون والدین خود تحصیل کنند باید برای اخذ مجوز تحصیل اقدام کنند. حال برای تعیین سرپرست، باید موارد زیر را به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) ارائه دهید:

    • درخواست مجوز تحصیل دانش آموز ماینر (پر کردم فرم‌های مربوطه)
    • فرم تکمیل شده اظهارنامه سرپرستی

    دانش‌ آموزان زیر سن قانونی (دانش آموزان ماینر) باید یک پرونده اظهارنامه سرپرستی محضری را به همراه کلیه مدارک درخواست شده برای مجوز تحصیل را ارائه کنند. اظهارنامه محضری به این معناست که اسناد و امضاها باید توسط یک دفتر اسناد رسمی تایید شوند.

    اظهارنامه سرپرستی شامل دو صفحه است، صفحه اول باید توسط کاستودین قانونی (والدین یا سرپرستان دیگر) دانش آموز ماینر در کشور مبدا (برای مثال ایران) امضا شود. صفحه دوم نیز باید توسط قیم و کاستودین در کانادا امضا شود. علاوه بر این، اگر دانش آموزان به تمدید مجوز تحصیل خود در داخل کانادا نیاز داشته باشند، باید پرونده اظهارنامه سرپرست را نیز به درخواست خود پیوست کنند.

    مسئولیت‌های کاستودین یا سرپرست دانش آموز

    مسئولیت‌های کاستودین یا سرپرست دانش آموز

    اگرچه سرپرستان از نظر قانونی در قبال دانش آموز مسئولیتی ندارند، اما قیم بودن همچنان یک مسئولیت مهم و جدی است. قیم باید مراقبت و حمایت مورد نیاز از دانش آموز برای اطمینان از موفقیت آن‌ها در حین حضور در مدرسه و زندگی در کانادا را فراهم کند. وظایف اصلی یک کاستودین‌ عبارتند از:

    • یک سرپرست باید به آماده سازی ورود دانش آموز به کانادا کمک کند و تمام جزئیات لازم را در مورد ورود ارائه دهد.
    • سرپرستان دانش ‌آموزان دبیرستانی اغلب در آزمون سنجش مدرسه شرکت می‌کنند. آن‌ها با مدرسه قرار ملاقات می‌گذارند و تمام مدارک اصلی مندرج در برنامه را برای ثبت نام دانش آموز و انتخاب رشته به همراه دارند. آن‌ها همچنین می‌توانند در مورد برنامه مدرسه و سایر فعالیت‌های فوق برنامه به دانش آموزان خود مشاوره دهند.
    • سرپرستان باید بیمه سلامت دانش آموز را بررسی کنند تا مطمئن شوند که مراقبت‌های پزشکی مناسب طبق قوانین کانادا ارائه می‌شود.
    • سرپرستان این موضوع را کنترل می‌کنند که دانش آموزان آن‌ها ظرف سه ماه از ورود به کانادا به کلینیک پزشکی انتخابی مراجعه کرده و نسخه انگلیسی پرونده خود را ارائه دهند. جزئیات ممکن است بسته به استان و قلمروی کانادا که مدرسه انتخابی دانش آموز در آن قرار دارد متفاوت باشد.
    • سرپرستان باید به دانش‌ آموزان تحت سرپرستی خود در تمدید و یا تغییر اطلاعاتشان برای مدرسه کمک کنند. آن‌ها باید ببینند که آیا دانش‌آموز فرم تمدید مدرسه را به موقع دریافت می‌کند یا خیر و همچنین به هنگام پرداخت شهریه با والدین دانش آموز تماس بگیرند.
    • سرپرستان به دانش آموزان خود برای انتقال به مدرسه دیگر در صورت لزوم یا صلاح، کمک می‌کنند. آن‌ها تدابیر لازم برای پر کردن فرم انتقال مدرسه و تعیین قرار ملاقات با مدرسه جدید را در جهت انجام امور اداری و... انجام می‌دهند و دانش آموز را برای انتخاب رشته همراهی می‌کنند.
    • سرپرستان به دانش آموزان کمک می‌کنند تا ویزای تحصیلی یا مجوز تحصیلی خود را به روز کرده و طبق قوانین کانادا فرم‌ها را امضا کنند.
    • یک کاستودین ارتباط مستقیمی با مدرسه دانش آموز دارد. او تمام مسائل مربوط به دانش آموز را بررسی می‌کند. سرپرست همچنین در تمام مصاحبه‌های ضروری اولیا و مربیان مدرسه شرکت می‌کند.
    • سرپرستان باید به طور منظم با مدرسه و والدین قانونی دانش آموزان در مورد مسائل مدرسه ارتباط برقرار کنند. آن‌ها اجازه دارند در صورت نیاز مدرسه برای برنامه‌های تحصیلی و فعالیت‌های فوق برنامه (سفر علمی) رضایت خود را ارائه دهند.
    • سرپرستان باید اطلاعات تماس خود را به مدرسه ارائه دهند. همچنین اگر در شرایط اضطراری امکان برقراری ارتباط با آن‌ها وجود ندارد، حتما باید یک شماره تماس اضطراری و همیشه در دسترس نیز در اختیار مدرسه قرار دهند
    • سرپرستان اغلب به عنوان مدافع دانشجویان تحت سرپرستی خود در کانادا عمل می‌کنند. آن‌ها از طرف والدین در مورد هرگونه مسائل تحصیلی، رفتاری یا عاطفی از دانش آموزان دفاع می‌کنند. همچنین سرپرست و کاستودین موظف است تا فورا والدین دانش آموز را در مورد هر یک از این مسائل مطلع خواهند کرد.

    نکات مهم در مورد کاستودین یا سرپرست دانش آموز

    نکات مهم در مورد کاستودین یا سرپرست دانش آموز

    دانش آموزانی که از سراسر جهان برای امر تحصیل، مهاجرت به کانادا می‌کنند، باید خود را با محیط جدید وفق دهند. این وظیفه سرپرستان است که آن‌ها را با برخی از جنبه‌های اساسی زندگی روزمره و تحصیل در کانادا آشنا کنند و در واقع در زمینه‌ی کسب این تجربه و وقف دهی با محیط جدید، آن‌ها را حمایت و کمک اساسی کنند. در واقع برای سرپرستان امری حیاتی است که با دانش آموزانی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند، ارتباط منظم خود را حفظ کنند. همچنین باید با متصدی اقامتگاه دانش آموز در تماس باشند تا شرایط زندگی دانش آموز را رصد کنند. اگر تغییری در محل اقامت و آدرس منزل ایجاد شود، باید بلافاصله به مدرسه اطلاع داده شود.

    گاهی اوقات، قیم یا کاستودین ممکن است در دسترس نباشد یا باید استان یا کشور را برای مدتی به طور موقت ترک کند، اگر چنین است، کاستودین باید این مورد را به مدرسه به صورت کتبی اطلاع دهد. به بیان واضح‌تر و دقیق‌تر کلیه سرپرستان امر موظفند در صورت عدم حضور بیش از 48 ساعت یا خروج از استان یا کشور، کتبا یک نماینده برای خود در هنگام عدم حضور خود تعیین کنند. همچنین یک کاستودین می‌تواند از قیم بودن انصراف دهد. در این صورت، شخص قیم باید نامه‌ای بنویسند و به والدین اطلاع دهند که او دیگر نمی‌خواهند سرپرست فرزندشان در حین تحصیل در کانادا باشد. در این صورت والدین دانش آموز باید این تضمین را داشته باشند که 30 روز وقت دارند تا بتوانند سرپرست دیگری را جای وی تعیین و جایگزین کنند. توجه شود که در این حالت کاستودین قبلی تا زمانی جایگزینی قیم جدید، همچنان مسئول امور دانش آموز  تحت سرپرستی خود است.

    نحوه پیدا کردن کاستودین یا سرپرست دانش آموز

    اگر برای یافتن سرپرست نیاز به کمک دارید، می‌توانید با یکی از اعضای خانواده خود که در کانادا زندگی می‌کند و اقامت دائم/شهروندی این کشور را داشته، تماس بگیرید. سپس در صورت لزوم با یک دوست خانوادگی یا آشنای تجاری در کانادا تماس بگیرید. اگر آشنا یا دوستی ندارید، سازمان‌هایی در کانادا هستند که برای خدمات کاستودین دانش آموز ماینر (زیر سن قانونی) هزینه‌ای دریافت می‌کنند و همه امور فرزند شما را انجام می‌دهند. بنابراین در صورت نداشتن هیچ شخص، فامیل، دوست و آشنایی در کانادا، این امر به راحتی از طریق این سازمان‌ها به شکل کاملا امن و قابل اعتماد قابل انجام است.

    آیا باید فرم اظهارنامه سرپرستی را محضری کرد؟

    آیا باید فرم اظهارنامه سرپرستی را محضری کرد؟

    فقط مدارکی که توسط یک دفتر اسناد رسمی تایید شده باشند توسط افسران مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) پذیرفته می‌شوند. پس از آن، فرم اظهارنامه کاستودین باید به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا ارسال شود. این فرم محضری ثابت می‌کند که تمهیدات مناسبی برای مراقبت و حمایت از دانش آموزان ماینر (زیر سن قانونی) وجود دارد.

    دفتر اسناد رسمی سراسری کانادا می‌تواند به شما کمک کند تا اظهارنامه سرپرستی خود را برای تحصیل در کانادا به صورت محضری ثبت کنید. جالب اینجاست که سردفتران می‌توانند به صورت مجازی شاهد امضای فیزیکی و اظهارات سوگند شما باشند و دفتر اسناد رسمی تمام کانادا خدمات اسناد رسمی و مجازی را ارائه می‌دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به صورت آنلاین یک قرار ملاقات رزرو کنید و اظهارنامه سرپرستی خود را برای تحصیل دانش آموز ماینر در کانادا در دفتر اسناد رسمی سراسری کانادا به صورت محضری ثبت کنید.

    تحصیل در کانادا با ادب ویزا

    در طول اقامت دانش آموزان ماینر، سرپرست و کاستودین نقش بسیار مهمی را در حین تحصیل و کسب تجربه‌ی دانش آموز در کانادا دارد. کاستودین باید در صورت نیاز کمک‌های لازم را به دانش آموز ارائه دهد. همه بزرگسالان نمی‌توانند در کانادا قیم باشند. به طور کلی برای شرایط سرپرستی در قانون اداره مهاجرت کانادا، سرپرست باید شهروند یا مقیم دائم کانادا باشد.

    سرپرست وظایفی زیادی از جمله شرکت در جلسه‌های پذیرش مدرسه، ملاقات با مشاور تحصیلی دانش آموز، پیگیری پیشرفت تحصیلی و رفتاری دانش آموز، شرکت در مصاحبه‌های اولیا و مربیان، ارسال گزارش پیشرفت برای والدین اصلی دانش آموز، ارتباط با والدین دانش آموز در مورد وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموز و سایر موارد را بر عهده دارد. برای طرح هرگونه سوال در مورد نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول کاستودین یا سرپرست دانش آموز در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت