چگونه به کانادا پس از دستور خروج برگردیم؟
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    به گزارش ادب ویزا از اداره مهاجرت کانادا، دولت کانادا می‌تواند به افرادی که شهروندی کانادا را ندارند، دستور ترک کانادا را دهد. از جمله عمده دلایل صدور این دستور، ارتکاب به جرم و یا نقض قوانین سازمان مهاجرتی کانادا و در این راستا عموما پیرامون نقض قوانین پیرامون اختیارات شخص به عنوان مهاجر بدون داشتن شهروندی کانادا می‌باشد و بنابراین در در این راستا مواردی مانند الزام به خروج از کانادا به دلایل دیگر (مانند منقضی شدن اعتبار ویزا) را با این قضیه نباید اشتباه گرفت. کسانی که به کانادا مهاجرت کردند و با این مشکل مواجه شده‌اند نیاز به "مجوز بازگشت به کانادا" (ARC) دارند. در این راستا آنچه که از همه مهمتر است این است که چه نوع حکمی را برای ترک کانادا دریافت کرده‌اید و در راستای هر کدام باید چه اقدامی انجام داد. حکم ترک کانادا 3 دسته است که از سبک‌ترین نوع تا سخت‌گیرانه‌ترین آن را به ترتیب شرح خواهیم داد.

    حکم خروج (Departure Order)

    در طی این حکم شما ملزم به ترک خاک کانادا تا فرصت و تاریخی معین شده هستید. در این موقعیت، شما محدود برای بازگشت به کانادا و زمانی که می‌توانید باز گردید نخواهید بود. اگر به شما دستور خروج در یک بازه زمانی معین شده داده شود و حکم خروج‌تان را نزد یک افسر مهاجرتی هنگام خروج از خاک کانادا تایید و تصدیق نمایید، دیگر نیازی به ARC یا همان مجوز بازگشت به کانادا را نخواهید داشت. اما اگر از تاریخ معین شده 30 روز بگذرد و یا خروج‌تان را با افسر مهاجرتی هنگام عزیمت تایید نکنید، آنگاه حکم دستور خروج تبدیل به حکم دیپورت می‌گردد که شدیدترین نوع دستور ترک کانادا بوده که در بند سوم توضیح داده شده است و شدت و سختگیری آن بیشتر بوده و آنگاه شما ملزم به پشت سر گذاشتن پروسه ARC خواهید بود (شرایط ARC نیز در بند آخر توضیح داده شده است).

    حکم محرومیت (Exclusion Order)

    در طی این حکم شما ملزم به ترک کانادا تا نهایت تاریخی معین شده خواهید بود و تا حداقل 12 ماه (یک سال) اجازه ورود مجدد به خاک کانادا را نخواهید داشت. اگر شما مشمول حکم محرومیت شوید، می‌بایست همانند حکم خروج شرح داده شده در بند بالا ابتدا خروج‌تان از خاک کانادا را با یک افسر مهاجرتی و شخص دارای قدرت  قانونی در زمینه مهاجرت به کانادا هنگام ترک خاک این کشور و در زمان تعیین شده تصدیق نمایید، در غیر این صورت یعنی عدم تصدیق خروج از کانادا به دلیل حکم محرومیت و یا ورود مجدد به خاک کانادا در کمتر از بازه زمانی 12 ماه، آنگاه در این مورد نیاز به مجوز بازگشت به خاک کانادا و طی کردن پروسه‌ی ARC را خواهید داشت.

    حکم دیپورت (Deportation Order)

    اگر شما حکم دیپورت دریافت نمایید، شما برای همیشه از حضور در خاک کانادا محروم خواهید شد. این بدان معنی بوده که نیاز به ARC خواهید داشت؛ آن هم بدون در نظر گرفتن اینکه چگونه خاک کانادا را ترک کرده‌اید و یا چه مدت زمانی از خروج‌تان می‌گذرد.

    روش اقدام برای اجازه بازگشت به کانادا (ARC)

    اگر می‌خواهید برای پروسه ARC اقدام نمایید، نباید برای آن به صورت جداگانه تقاضا دهید، بلکه باید پروسه مجوز بازگشت به کانادا را همراه با اقدام خود برای اخذ ویزای کانادا (مانند ویزای کاری، تحصیلی و...) بطور همزمان انجام دهید و در واقع شما در مرز کانادا یا داخل خاک این کشور نمی‌توانید برای ARC اقدام نمایید. اگر شما به ARC نیاز پیدا کردید، می‌بایست مبلغ 400 دلار کانادا را برای رسیدگی به درخواستتان پرداخت نمایید و همچنین می‌بایست نامه‌ایی مکاتبه نمایید که در آن شرح دهید که چرا باید دولت کانادا به شما مجوز بازگشت به کانادا را اعطا کند و به عبارتی آفیسر بررسی کننده پرونده را متقاعد نمایید. نامه‌ی مذکور باید به زبان انگلیسی و یا فرانسوی و بصورت چاپی و با رنگ مشکی حروف تایپ گردد.

    در راستای بند اول و دوم هم اگر دیرتر از موعد تعیین شده خاک کانادا را ترک کرده و یا خروج‌تان را با افسر مهاجرت تصدیق نکرده باشید، احتمالا دولت کانادا با شما قرار مصاحبه‌ایی را ترتیب خواهد داد که دلیل کارتان را توضیح دهید و همچنین یک سری مدارک دیگر را ممکن است از شما بخواهند. دولت کانادا در راستای بررسی درخواست‌های اجازه بازگشت مجدد به کانادا فاکتورهای زیر را ملاک قرار می‌دهد:

    • به چه دلیل برای شما حکم صادر شده و نیاز به ARC پیدا کرده‌اید
    • وجود احتمال تکرار عملی که منجر به خروج شما از کانادا شده چقدر باشد
    • چه مدتی از زمان ارتکاب به جرم یا تخطی از قانون و صدور حکم شما گذشته و چه تاریخی خاک کانادا را ترک کرده‌اید
    • بررسی رفتار شما از زمان ترک خاک کانادا

    همچنین در حین انجام پروسه توجه فرمایید که دریافت ARC قطعی نبوده و همچنین رسیدگی به این پروسه ممکن است زمانبر باشد و لازم است که تاکید کنیم که برای درخواستتان، دلایل قانع‌کننده‌ایی را در قالب نامه مورد نیاز ذکر شده و ارائه مدارک لازم ارائه دهید.

    سوالات متداول چگونه به کانادا پس از دستور خروج برگردیم؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2023-07-17

    روز بخیر من 7 ماه قبل از آمریکا رفتم در کانادا و از طرف پولیس های باردر کانادا دوباره به آمریکا دیپورت شدم و یک تعداد مدارکی که برای من دادند گفتند که به مدت 12 ماه اجازه ورود به خاک کانادا را ندارم . و من الان آمدم در آلمان هستم چطوری میتوانم و از چه طریقی دوباره برگردم به کانادا. ممنونم

    2023-07-23

    سلام. زمینه فعالیت ما صرفا مهاجرت تحصیلی برای کشورهای کانادا، استرالیا است

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ