مونترال یا ونکوور؟ مقایسه شهر مونترال با ونکوور برای زندگی 2023
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، ونکوور و مونترال ممکن است لیستی انتخابی از شهرهایی باشند که هدف اصلی شما برای زندگی، کار یا تحصیل هستند. پس این پرسش مطرح می‌شود: «آیا ونکوور بهتر است یا مونترال؟» پاسخ به این سوال بستگی به ویژگی‌هایی دارد که شما به دنبال آن هستید. این ویژگی می‌تواند هزینه‌های زندگی، آب و هوا، موقعیت‌های شغلی و... باشند. به طور کلی، هر دو شهر زیبا هستند و ویژگی‌های زیادی برای ارائه دارند، بنابراین بهترین مکان برای زندگی بهتر به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. به هر روی، ما در این مقاله به مقایسه شهر مونترال با ونکوور می‌پردازیم؛ با وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

    آب و هوا

    آب و هوا

    به عنوان شمالی‌ترین کشور در قاره آمریکای شمالی، تمام کانادا در طول زمستان سرد می‌شود. با این حال، آب و هوا در سراسر کشور متفاوت است. ونکوور آب و هوای معتدل‌تری دارد زیرا در تابستان گرم نیست و در زمستان هم آنقدرها سرد نمی‌شود. تغییرات دما در مونترال شدیدتر است، جایی که رطوبت می‌تواند تابستان‌ها را گرم و زمستان‌ها را بسیار سرد کند. اگر عاشق دمای تابستان هستید، ونکوور انتخاب بهتری خواهد بود.

    پایداری محیط زیستی

    ریزش آب در کوه‌های مجاور 93 درصد برق ونکوور را بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی برای شهرداری تامین می‌کند. دولت محلی همچنین قوانین متعددی را برای کمک به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش ضایعات و همچنین ترویج تجارت سبز تصویب کرده است.

    مونترال همچنین به سمت شهری سبزتر حرکت می‌کند. در سال 2018، دولت محلی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را در این شهر ممنوع کرد. 97 درصد برق شهر از منابع تجدید پذیری تولید می‌شود و این شهر برنامه‌های بازیافت گسترده‌ای را اجرا می‌کند. هر دو شهر برای یک جامعه دوستدار محیط زیست مناسب هستند.

    هزینه‌های زندگی

    هزینه‌های زندگی

    برای زندگی، ونکوور شهر گران‌‌تری نسبت به مونترال است. آپارتمان‌ها در داخل مرکز شهر و خارج از آن می‌توانند تقریباً پنجاه درصد در ونکوور گران‌تر از مونترال باشند. در حالی که قیمت در داخل و خارج شهر تفاوت چشمگیری دارد اما این تفاوت بسته به نوع محله و منطقه ممکن است خیلی زیاد نباشد.

    اگر که یک خانواده هستید، مونترال برای شما بهتر است ولی برای افراد مجرد، اشتراک اتاق می‌تواند راهی برای کاهش هزینه‌های اجاره خانه باشد. توجه به این نکته مهم است که اگر شما به دنبال کار هستید، ونکوور بیست درصد بیشتر از مونترال حقوق به افراد پرداخت می‌کند.

    از جنبه‌های دیگر، مونترال مکان ارزان‌تری برای زندگی نسبت به ونکوور است. خرید لباس در مونترال تقریباً 10 درصد ارزان‌تر و صرف غذا در رستوران‌ها معمولاً حدود 15 درصد کمتر از ونکوور است. خرید مواد غذایی می‌تواند تا 30 درصد مقرون به صرفه‌تر باشد و فعالیت‌های اوقات فراغت مانند رفتن به سینما نیز تقریباً پنج درصد کمتر از ونکوور هستند.

    معدود چیزهایی‌هایی که در آن مونترال گران‌تر از ونکوور است، هزینه‌های آب و برق خواهد بود. این گرانی هزینه‌های آب و برق به احتمال زیاد به دلیل گرمایش در طول زمستان و حمل و نقل است. حتی با وجود تفاوت در هزینه‌های زندگی به دلیل حقوق بالاتری که ساکنان ونکوور دریافت می‌کنند، خیلی مهم نخواهد بود. با این حال، تنها هزینه‌ای که واقعاً ونکوور را گران‌تر از مونترال می‌کند، هزینه مسکن و هزینه مراقبت از کودکان است.

    موقعیت جغرافیایی

    موقعیت جغرافیایی

    ونکوور کمی بالاتر از شمال غربی ایالات متحده واقع شده است اما مونترال درست بالای شمال شرقی ایالات متحده قرار دارد. در بریتیش کلمبیا، برجسته‌ترین شهرهای واقع در نزدیکی ونکوور، ویکتوریا، کلگری و ادمونتون هستند. مونترال واقع در استان کبک، نزدیک به شهر کبک، تورنتو و اتاوا است. ونکوور درست روی اقیانوس است، در حالی که مونترال محصور به خشکی است. سفر به هر دو شهر آسان است و جاذبه‌های فراوانی در اطراف دو شهر قرار دارد. همچنین امکان بازگشت به ایالات متحده از هر دو شهر وجود دارد.

    آموزش عالی

    آموزش عالی

    در حالی که خود شهر ونکوور هیچ دانشگاهی ندارد، حدود پنج دانشگاه دولتی در منطقه ونکوور وجود دارند. این منطقه همچنین دارای 6  دانشگاه خصوصی و 4 موسسه در سطح کالج با بودجه عمومی است. از سوی دیگر، مونترال دارای بالاترین تعداد دانشجویان پس از دبیرستان در قاره آمریکای شمالی است، با بیش از بیست موسسه آموزشی مختلف برای تحصیل پس از متوسطه که مدارک لیسانس تا دکترا را ارائه می‌دهند. در میان این مؤسسات، بسیاری از دانشگاه‌های فرانسوی زبان نیز وجود دارند که کلاس‌ها در آنها به زبان فرانسوی برگزار می‌شوند. با همه این مؤسسات آموزشی، این شهر به ازای هر 100 نفر در منطقه 4.38 دانشجو دارد.

    هر دو شهر دارای چندین دانشگاه و کالج با شهرت جهانی هستند و گزینه‌های عالی برای تحصیل در کانادا هستند. چیزی که واقعاً به آن بستگی دارد، این است که می‌خواهید در دوران دانشگاه فرهنگ زندگی شما چه باشد. دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور قرار دارد که یکی از 40 دانشگاه برتر جهان محسوب می‌شود. دانشگاه سایمون فریزر که در این منطقه واقع شده است، معمولاً در رتبه بندی 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. این موسسات از بسیاری جهات برای دانشجویان بین المللی مناسب زیرا انگلیسی به عنوان زبان دوم آنها شناخته می‌شود.

    اگر به دنبال حفظ یک زندگی اجتماعی سالم هستید، مونترال انتخاب خوبی برای کالج خواهد بود. دانشگاه مک گیل در مونترال قرار دارد که در سال 2021 رتبه 31 را از نظر بهترین دانشگاه‌ها در جهان کسب کرد. این شهر دارای سیستم حمل و نقل عمومی بسیار خوب است، بنابراین دانشجویان نیازی به خودرو ندارند. به دلیل تأکید بر داشتن یک زندگی اجتماعی خوشایند، مجرد بودن دانشجو در شهر اساساً نویدی برای یک تجربه سرگرم کننده در دانشگاه است.

    فرصت‌ها برای فرزندان

    اگر والدین هر دو کار می‌کنند، هزینه مراقبت تمام روز از کودک در پیش دبستانی در ونکوور گران‌تر از مونترال است. با این حال، ونکوور پارک‌ها و جاذبه‌های طبیعی بسیار بیشتری دارد که می‌توانید کودکان را به آنجا ببرید. همچنین، در استان کبک که مونترال در آن قرار دارد، سیستم آموزشی کمی با بقیه آمریکای شمالی متفاوت است.

    در مونترال به جای گذراندن کلاس دوازدهم، دبیرستان در کلاس یازدهم به پایان می‌رسد و معمولاً انتظار می‌رود دانش آموزان قبل از رفتن به دانشگاه به مدت دو سال به یک مدرسه فنی پیش دانشگاهی بروند. از سوی دیگر، مونترال دارای مدارس ابتدایی انگلیسی زبان و مدارس ابتدایی فرانسوی زبان است، بنابراین اگر می‌خواهید فرزندانتان دو زبانه باشند، این شهر می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

    حمل و نقل عمومی

    حمل و نقل عمومی

    هر دو شهر سیستم حمل و نقل عمومی گسترده‌ای دارند. ونکوور از یک شبکه عمومی به نام «قطار آسمان» استفاده می‌کند که از 53 ایستگاه تشکیل شده است که بیست تا از این ایستگاه‌ها در محدوده شهر قرار دارند. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری اصلی شهر به این خط متصل نیستند. همانطور که گفته شد، شهر فشار قابل توجهی برای تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به جای ماشین شخصی خود انجام داده است.

    سیستم حمل و نقل در ونکوور ارزان‌تر از مونترال است. سیستم مترو مونترال بسیار بهتر است که روز به روز در حا کامل شدن است. سیستم اتوبوس دارای بیش از دویست مسیر در روز و بیش از بیست مسیر در شب است. این سیستم روزانه بیش از صد مسافر را جابجا می‌کند. مونترال دو ویژگی برتر دارد، اولی سیستم حمل و نقل قوی و دومی هزینه‌های کمتر برای استفاده از اتوبوس، مترو و قطار است.

    بافت فرهنگی

    بافت فرهنگی

    فرهنگ این دو شهر بسیار متفاوت از یکدیگر است. در ونکوور، تأثیر شدید آسیایی بر فرهنگ وجود دارد. ونکوور بزرگ‌‌ترین محله چینی‌های کانادا را در خود جای داده است و مردم چینی تبار بیش از یک چهارم جمعیت آن را تشکیل می‌دهند که به این شهر مهاجرت کرده‌اند. به دلیل موقعیت مکانی، ونکوور حس و حال آرامش بخش‌تری دارد. دسترسی به طبیعت محیطی آرام ‌تری را ایجاد می‌کند که در آن مردم تمایل دارند برای لذت بردن از فضای باز وقت بگذارند.

    از سوی دیگر، مونترال بیشتر یک شهر مهمانی است. با جمعیت جوان‌‌تر و تعداد دانشجویان زیاد، زندگی شبانه بسیار پر جنب و جوشی‌تری نسبت به ونکوور دارد. همچنین جشنواره‌های متعددی در طول سال برگزار می‌شوند. به عنوان یک مرکز اجتماعی، کشش به سمت هنر در مونترال بیشتر است، بنابراین هنرمندان می‌توانند این شهر را برای زندگی خود مناسب بدانند. همچنین، مونترال یک شهر عالی برای کسانی است که مجرد هستند و به ارتباط گرفتن با افراد مختلف علاقه دارند.

    اگر حس ماجراجویی دارید، مونترال ممکن است شهر مناسبی برای شما باشد. مونترال که به داشتن یکی از متنوع‌‌ترین شهرها از نظر فرهنگ غذا شناخته می‌شود. این شهر میزبان چندین جشنواره غذا در طول تابستان و پاییز است، از جمله میزبانی بزرگ‌ترین گردهمایی کامیون‌های مواد غذایی در کانادا که یک بار در هفته برگزار می‌شود.

    ونکوور همچنین گزینه‌های غذایی زیادی دارد اما در ارائه بهترین غذاهای سبک آسیایی موفق‌تر است. از آنجایی که تقریباً چهل و پنج درصد از شهر ونکوور آسیایی تبار هستند، این شهر دارای تعداد زیادی رستوران‌های آسیایی است. برای آسیایی ها ونکوور بهتر است اما اگر به فرهنگ غذای ملل علاقه دارید، مونترال انتخابی عالی است.

    زبان مردم

    مونترال در استان کبک، منطقه‌ای در کانادا است که از زبان فرانسوی به عنوان زبان غالب استفاده می‌کند. در حالی که اکثر کانادایی‌ها در مدرسه زبان فرانسه می‌خوانند، بومیان مونترال به این زبان مسلط هستند؛ اما تقریباً هم مردم انگلیسی نیز صحبت می‌کنند، بنابراین برای زندگی در این مکان لازم نیست فرانسوی صحبت کنید. زبان غالب مردم در ونکوور انگلیسی است و شما نیاز به آموزش زبان فرانسوی ندارید. انتخاب نوع زبان به ترجیحات شما بستگی دارد.

    تراکم جمعیت و میزان امنیت

    تراکم جمعیت و میزان امنیت

    در حالی که هر دو شهر جمعیت زیادی دارند، تراکم جمعیت ونکوور بیشتر از مونترال است. در ونکوور، تقریباً 5250 نفر در هر کیلومتر مربع زندگی می‌کنند.  جمعیت این شهر بیش از 630 هزار نفر است. از این مقدار، بیش از 45 درصد آنها آسیایی الاصل و 47 درصد اروپایی الاصل هستند و هشت درصد دیگر ترکیبی از سایر اقلیت‌ها می‌باشند. میانگین سنی جمعیت تقریباً چهل و دو سال است که این نشان‌ دهنده جامعه‌ای متشکل از خانواده‌های بیشتر است.

    در مونترال، جمعیت 1.7 میلیون نفر است اما تراکم جمعیت آن تنها در حدود 2200 نفر در کیلومتر مربع می‌باشد، بنابراین به اندازه ونکوور شلوغ نیست. جمعیت تقریباً 66 درصد از مردم اروپایی تبار و تقریباً 34 درصد اقلیت‌ها را تشکیل می‌دهد که شایع‌ترین اقلیت‌ها، سیاه پوستان یا آفریقایی تبار با تقریباً 10 درصد هستند. میانگین سنی جمعیت کمی کمتر از سی و هفت سال است.

    مقایسه امنیت مونترال و ونکوور

    در ونکوور، دولت تقریباً بیست درصد از بودجه شهر را به نیروی پلیس اختصاص می‌دهد. ونکوور نهمین و بالاترین میزان جرم و جنایت را در بین سی و پنج شهر ثبت شده در کانادا دارد. این تعداد پنج رتبه کمتر از زمانی است که نظرسنجی در اواسط دهه 2000 انجام شد. این شهر دارای شاخص شدت جرایم خشونت آمیز کمتر از 73 است.

    جنایات خشونت آمیز در مونترال در دهه گذشته رو به کاهش بوده است. تنها حوزه‌ای که در آن شاهد افزایش جرایم بوده‌ایم، جرایم جنسی و کلاهبرداری بوده است. مونترال دارای شاخص شدت جرایم خشونت آمیز کمی بیش از 73 است. این دو شهر علیرغم تفاوت جمعیتی، تقریباً میزان جنایات مشابهی دارند.

    اقتصادهای محلی

    اقتصادهای محلی

    در حالی که ونکوور یکی از بزرگ‌ترین مراکز صنعتی کانادا است، به دلیل موقعیتی که به عنوان یک شهر بندری دارد، مفهوم تجارت گسترده است. این شهر نه تنها قطب تجاری کانادا است بلکه قرار گرفتن آن در کنار کوه‌ها باعث کمک آن به صنایع معدنی و محصولات جنگلی شده است. در سال‌های اخیر، ونکوور به مرکزی برای صنایع سرگرمی و فناوری تبدیل شده است.

    مونترال دومین اقتصاد بزرگ کانادا را در خود جای داده است. این شهر کمک زیادی به فناوری و صنایع تولیدی می‌کند. مونترال همچنین از نظر آموزش عالی و مشاغل پژوهش سرآمد دیگر شهرهای کانادا است. این شهر به عنوان قطب راه آهن کانادا شناخته می‌شود و سهم قابل توجهی در صنعت حمل و نقل دارد. صنعت سرگرمی و فناوری نیز در این شهر قوی است.

    فرصت‌های ورزشی و جشنواره‌های هفتگی

    فرصت‌های ورزشی و جشنواره‌های هفتگی

    اگر عاشق ورزش در فضای باز هستید، ونکوور بهترین شهر برای شماست. این شهر تقریباً هر نوع شرایط طبیعی را دارد؛ از اقیانوس و رودخانه گرفته تا کوه‌ها و مناطق جنگلی، ونکوور سرشار از مناظر طبیعی است. در زمستان، یک پیست اسکی با ماشین سی دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد. در تابستان، دوچرخه سواری در کوهستان و ورزش‌های ساحلی به وفور وجود دارد.

    اگر به ورزش‌های روزمره مانند دویدن علاقه دارید، مونترال هر ساله دارای مسابقات ماراتن و همچنین مسابقات دوچرخه ‌سواری است. مونترال همچنین به امکانات ورزشی عالی دسترسی دارد. هر دو شهر دارای سالن‌های بدنسازی هستند، اگرچه عضویت در باشگاه در ونکوور گران‌تر از مونترال است.

    مونترال به داشتن فستیوال‌های زیادی در تمام طول سال، به ویژه در ماه‌های گرم‌تر شهرت دارد. این رویدادها اغلب صحنه مهمانی غذا و سرگرمی‌های فرهنگی هستند که هر آخر هفته در مونترال انجام می‌شوند. در مونترال بیکار نخواهید نشست! و شما همیشه در حال گذراندن وقت خود در رویدادها و جشنواره‌های مختلف هستید. ونکوور نیز جشنواره‌ها و رویدادهای زیادی دارد اما مونترال از این نظر موفق‌تر است.

    کلام آخر

    هر دو شهر ونکوور و مونترال، مکان‌هایی عالی برای زندگی هستند؛ اما دو عامل مهم در تصمیم گیری برای انتخاب اینکه کدام شهر برای مهاجرت بهتر است، یکی پول و دیگر فرهنگ است. اگر پول زیادی ندارید، مونترال ممکن است انتخاب بهتری باشد. با این حال، اگر علاقه مند به زندگی طولانی مدت در یکی از این شهر هستید، شاید بهتر باشد فرهنگ محلی را در نظر بگیرید. در هر صورت، هر دو شهر چیزهای زیادی برای ارائه دارند و شما مطمئناً بدون توجه به اینکه در کدام شهر هستید، از زندگی در کانادا لذت خواهید برد.

    سوالات متداول مونترال یا ونکوور؟ مقایسه شهر مونترال با ونکوور برای زندگی 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت