مقایسه کامل ایران و کانادا | کدام یک برای زندگی بهتر است؟
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:

    کانادا یکی از بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت است و طبق آخرین آمارها، مهاجران حدود ۲۳% از  جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. با این حال مهم است که قبل از مهاجرت به این کشور حتما به مقایسه زندگی در ایران و کانادا بپردازید. بله همه ما می‌دانیم که کانادا از بسیاری از جهات مانند شاخص توسعه انسانی، سرانه درآمدی، کیفیت آموزش و... رتبه خوبی در دنیا دارد اما افراد با وجود تمام این مزایا ممکن است پس از مهاجرت به این کشور با چالش‌های مختلفی مواجه شوند.

    به عنوان مثال برخی از ایرانیان ترجیح می‌دهند که در کشوری با آب‌وهوای سرد مانند کانادا زندگی نکنند. ما در این مقاله می‌خواهیم از جهات مختلفی دو کشور ایران و کانادا را با هم مقایسه کنیم و در پایان به شما بگوییم که کدام کشور برای زندگی بهتر است. پس تا انتهای مقاله با ما بمانید.

    توجه: برای مقایسه بهتر، تمام هزینه‌ها در ایران و کانادا به دلار آمریکا محاسبه شده‌اند.

    مقایسه هزینه زندگی در ایران و کانادا

    ایران در مقایسه با کانادا کشور ارزان‌تری به شمار می‌آید. با این وجود میزان درآمد ماهانه در این کشور بسیار پایین‌تر است. طبق آمار وب‌سایتDundas Life ، هر فرد در کانادا ماهانه ۴۹۴۱ دلار آمریکا درآمد دارد و مخارج زندگی در این کشور نیز حدود ۳۶۰۰ دلار در ماه است. البته در کانادا نیز مانند هر کشور دیگری در دنیا، هزینه زندگی در برخی شهرها و استان‌ها بیشتر و در برخی دیگر پایین‌تر است.

    به عنوان مثال، هزینه زندگی هر فرد در شهرهای تورنتو و مونترال به ترتیب حداقل حدود ماهانه ۳۶۵۳ و ۲۷۴۴ است که قطعا تفاوت آن‌ها قابل توجه می‌باشد. این موضوع در رابطه با ایران نیز صدق می‌کند و میانگین درآمد و هزینه زندگی در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان و شیراز بیشتر از شهرهایی با جمعیت کمتر از چند صد هزار نفر است.

    طبق بررسی‌های صورت گرفته هزینه زندگی هر خانوار در شهرهای بزرگ ایران حدود ۵۵۰ دلار در ماه است و این میزان در شهرهای کوچک کمی پایین‌تر از ۳۰۰ دلار می‌باشد. البته این موضوع را فراموش نکنید که هزینه زندگی رابطه مستقیمی با تعداد نفرات یک خانواده و سبک زندگی آن‌ها دارد.

    مقایسه شهریه دانشجویی در ایران و کانادا

    هر دانشجو در کانادا به طور متوسط سالانه ۲۵،۰۰۰ دلار شهریه پرداخت می‌کند. احتمال تحصیل رایگان در کانادا بسیار پایین است؛ با این حال با گرفتن فول فاند ممکن است این امکان برای شما فراهم شود. در کانادا نوع مقطع تحصیلی، رشته، دوره و دانشگاه انتخابی بر میزان شهریه پرداختی تاثیر می‌گذارند.

    شهریه تحصیل در کانادا به تفکیک مقطع

    نام مقطع

    میانگین شهریه سالانه

    کارشناسی

    ۳۶،۱۰۰ دلار

    کارشناسی ارشد

    ۲۱،۱۰۰ دلار

    دکترا

    ۱۴،۰۰۰ دلار

     

    در ایران نیز تحصیل در نوبت روزانه دانشگاه‌های دولتی رایگان است اما دانشجویان نوبت شبانه باید برای هر واحد درسی بین ۱۰  تا ۲۵ دلار شهریه پرداخت کنند. میزان شهریه ثابت هر نیم سال تحصیلی برای دانشجویان نوبت دوم نیز بین ۲۴.۵ تا ۵۷ دلار است. این شهریه معمولا در مقاطع ارشد و دکتری بیشتر می‌باشد.

    شهریه دانشگاه‌ آزاد نیز متغیر است و دانشجویان کارشناسی هر ترم بین ۷۳ تا ‍۱۴۷ دلار شهریه می‌پردازند. با این حال، دانشجویان مقطع ارشد و دکتری دانشگاه آزاد نیز باید رقم بسیار بیشتری را پرداخت کنند. انواع دیگری از دانشگاه در ایران وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به پیام نور، غیرانتفاعی و علمی کاربردی اشاره کرد که شهریه آن‌ها پایین‌تر از دانشگاه آزاد است. در مجموع نیز می‌توان گفت که شهریه دانشگاه‌ها در ایران ارزان‌تر از کانادا است.

    مقایسه هزینه هر خانواده در ایران و کانادا

    هزینه سالانه هر خانواده ۴ نفره در کانادا به طور متوسط ۸۴،۰۰۰ دلار می‌باشد که این رقم نسبتا به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است. این درآمد تنها نیازهای ضروری مانند اجاره منزل، خرید مواد غذایی، خدمات آب، برق، گاز و هزینه حمل و نقل عمومی را پوشش می‌دهد و شامل مواردی مانند هزینه ثبت‌نام در دانشگاه، باشگاه ورزشی، انجام فعالیت‌های تفریحی متوسط تا گران، پرداخت هزینه مراقبت از کودک و... نمی‌شود.

    بنابراین در صورت مهاجرت خانوادگی بهتر است تا حد امکان از فرزند بالای ۱۸ سال یا همسر خود بخواهید که در این کشور مشغول به کار شود؛ زیرا انجام این کار در نهایت باعث افزایش کلی درآمد خانواده و کاهش فشارهای مالی خواهد شد. میزان مخارج سالانه هر خانواده در ایران نیز بسته به نوع شهر و منطقه و نحوه سکونت (زندگی در یک خانه اجاره‌ای یا ملک شخصی) به طور میانگین سالانه بین ۲۶۷۱ تا ۴۷۵۸ دلار است که البته سبک زندگی می‌تواند باعث افزایش یا کاهش آن شود.

    در ایران، ۵ شهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد گران‌ترین شهرها برای زندگی هستند. یاسوج، یزد، بیرجند، ایلام، قم و خرم ‌آباد نیز ارزان‌ترین شهرهای ایران برای زندگی می‌باشند. در مقابل ونکوور، کلگری، تورنتو، ویکتوریا، همیلتون، ادمونتون و رجینا گران‌ترین شهرهای کانادا هستند. تدفورد مین، ویندزور، مونکتون، تروا ریویر، ساسکاتون و هالیفاکس نیز از جمله ارزان‌ترین شهرهای این کشور به شمار می‌آیند. با استفاده از جدول زیر می‌توانید به آسانی هزینه زندگی در دو کشور ایران و کانادا را با هم مقایسه کنید:

    نوع هزینه

    ایران

    کانادا

    رستوران و کافه

    هر وعده غذا در یک رستوران معمولی

    ۳.۸۲ دلار

    ۱۸.۱۶ دلار

    هر بطری آب کوچک

    ۰.۰۸ دلار

    ۱.۷۱ دلار

    هر بطری نوشابه کوچک

    ۰.۲۰ دلار

    ۲.۱۰ دلار

    هر عدد پیتزا

    ۳.۵ دلار

    ۹.۳۹ تا ۱۸.۶۹ دلار

    هر عدد ساندویچ

    ۱.۵ دلار

    ۵ تا ۱۱ دلار

    یک فنجان قهوه در کافه

    ۱ تا ۱.۵ دلار

    ۲.۹۵ دلار

    مواد غذایی

    شیر (۱ لیتری)

    ۰.۴۵ دلار

    ۲.۱۴ دلار

    هر قرص نان

    ۰.۰۱ تا ۰.۰۸ دلار

    (بسته به نوع نان)

    ۲.۶۵ دلار

    (هر قرص نان ۵۰۰ گرمی)

    برنج (۱ کیلوگرمی)

    ۱ تا ۳ دلار

    ۳.۷ دلار

    تخم ‌مرغ (۱۲ عددی)

    ۰.۸ دلار

    ۳.۴۷ دلار

    پنیر محلی (۱ کیلوگرم)

    ۵ دلار

    ۱۱.۴۱ دلار

    موز (۱ کیلوگرم)

    ۱.۲۷ تا ۱.۵۹ دلار

    ۴.۱۷ دلار

    سیب (۱ کیلوگرم)

    ۰.۵ تا ۱ دلار

    ۱.۴۳ دلار

    پرتقال (۱ کیلوگرم)

    ۰.۸۳ دلار

    ۳.۸۲ دلار

    بطری آب (۱.۵ لیتری)

    ۰.۱۴ دلار

    ۱.۸۰ دلار

    پاکت سیگار (۲۰ عددی)

    ۰.۴۳ دلار

    ۱۳.۸۰ دلار

    هزینه حمل و نقل

    بلیت مترو و اتوبوس (تک سفره)

    ۰.۰۵ دلار

    ۲.۵۴ دلار

    قیمت سفر با تاکسی

    هر کورس ۰.۰۹ دلار

    شروع از ۳.۲۷ دلار

    قیمت بنزین

    ۰.۰۲۵ تا ۰.۰۵ دلار

    ۱.۱۷ دلار

    بلیت هواپیما

    ۴۵ دلار (تهران - شیراز)

    ۱۵۶ دلار (تورنتور - مونترال)

    قیمت تویوتا کرولا مدل ۲۰۲۴

    ۵۴،۰۰۰ دلار

    ۲۳،۴۹۰ تا ۳۱،۱۵۰ دلار

    قیمت بنز S 350 مدل ۲۰۱۰

    ۱۳۹،۰۰۰ دلار

    ۱۸،۰۰۰ دلار

    خدمات عمومی (آب، برق و...)

    هزینه آب، برق، گاز، گرمایش، سرمایش و... یک واحد ۸۵ متر مربعی

    ماهانه ۸ دلار

    ماهانه ۱۵۰.۹۶ دلار

    هزینه ۱۰ گیگابایت اینترنت و قبض موبایل

    ماهانه ۱.۱ دلار

    ماهانه ۴۶.۸۹ دلار

    اینترنت ADSL

    ماهانه ۳ دلار

    ماهانه ۶۱.۸۲ دلار

    (سرعت ۶۰ مگابیت بر ثانیه)

    هزینه باشگاه و فعالیت‌های تفریحی

    باشگاه بدنسازی

    ماهانه ۲۵ دلار

    ماهانه ۴۱.۳۳ دلار

    بلیت سینما

    ۰.۰۹ تا ۰.۱۸ دلار

    ۷.۲۷ دلار

    اجاره زمین تنیس (۱ ساعت)

    ۵ دلار

    ۱۷.۹۱ دلار

    بلیت استخر

    ۳ دلار

    ۷.۴۱ دلار

    تور ۱ روزه

    ۱۲ دلار

    ۶۰۰ دلار

    کفش و لباس

    شلوار جین Levis 501

    ۵۰ دلار

    ۵۶.۸۵ دلار

    لباس (Dress)

    ۱۷ دلار

    ۴۰.۲۵ دلار

    یک جفت کفش اسپرت نایک

    ۵۵ دلار

    ۸۸.۱۹ دلار

    یک جفت کفش چرم مردانه

    ۲۵ تا ۸۰ دلار

    ۱۰۸.۱۱ دلار

    تی شرت

    ۲  تا ۲۰ دلار

    میانگین ۲۰ دلار

    مقایسه کیفیت زندگی در ایران و کانادا

    شاخص توسعه انسانی یا HDI (مخفف Human Development Index) یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت زندگی در کشورها است. میزان شاخص توسعه انسانی در دو کشور ایران و کانادا به ترتیب ۰.۷۸۰ (رتبه ۷۸ دنیا) و ۰.۹۳۵ (رتبه ۱۸ دنیا) است که همین امر نشان دهنده کیفیت بالاتر زندگی در کشور کانادا می‌باشد.

    کانادا همچنین از بسیاری از جنبه‌ها مانند درآمد، آموزش، بهداشت، رضایت از زندگی، رفاه و... عملکرد خوبی در سطح جهانی دارد. در کانادا حدود ۷۰% از افراد ۱۵ تا ۶۴ سال دارای شغل هستند. این میزان در کشورهای OECD نزدیک به ۶۶%‌ است. در کانادا داشتن تحصیلات و مهارت‌های شغلی مرتبط از مهم‌ترین فاکتورهای استخدام هستند. شاخص امید به زندگی در کانادا نیز حدود ۸۲ سال است.

    در یک نظرسنجی از کانادایی خواسته شد تا با دادن عددی بین ۰ تا ۱۰، میزان رضایت خود از زندگی را مشخص کنند. نتیجه این نظرسنجی، نمره ۷ بود که نسبت به بیشتر کشورهای پیشرفته عدد خوبی به شمار می‌رود. کیفیت زندگی در ایران نیز مانند هر جای دیگری در دنیا به محل زندگی و نوع خانواده بستگی دارد.

    به عنوان مثال در کلانشهر تهران کیفیت زندگی در مناطق ۱ و ۱۸ اصلا قابل مقایسه نیستند. طبق داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ اشتغال به کار در ایران برای افراد با سن ۱۵ سال و بیشتر حدود ۴۱.۳ درصد است که با وجود رشد قابل توجه‌ خود همچنان پایین‌تر از اکثر کشورهای جهان است. شاخص امید به زندگی  نیز در ایران ۷۴.۵۶ سال است که از این لحاظ در رتبه ۸۳ دنیا قرار دارد.

    مقایسه آب و هوای ایران و کانادا

    کانادا با توجه به موقعیت مکانی خود کشور نسبتا سردی به شمار می‌آید. میانگین دمای هوا شهرهایی مانند مونترال و وینیپگ در برخی از ماه‌های سال حتی به زیر صفر هم می‌رسد. با این حال، باید توجه داشته باشید که در کانادا، آب‌وهوا می‌تواند از منطقه‌ای به منطقه دیگر بسیار متفاوت باشد.

    در بسیاری از نقاط کانادا، به ویژه در استان‌های مرکزی مانند ساسکاچوان و منیتوبا، زمستان‌ها بسیار سرد و برفی است. کانادا را می‌توان کشوری با آب‌وهوای قاره‌ای به شمار آورد و این یعنی زمستان‌ها سرد و تابستان‌ها نیز متعادل می‌باشد.

    در مقابل، ایران کشوری با تنوع آب‌وهوایی و دمایی بالایی است که در اصطلاح به آن چهار فصل می‌گویند. البته دمای هوای ایران در تابستان بسیار گرم‌تر از کانادا است و میزان آن در برخی شهرها حتی به بالای ۵۰ درجه هم می‌رسد. در شمال غرب ایران، ما شاهد زمستان‌هایی سرد با بارش برف شدید و دمای زیر صفر درجه هستیم و آب‌وهوا در بهار و پاییز نیز نسبتا معتدل است.

    در جنوب ایران نیز، زمستان‌ها معتدل و تابستان‌ها بسیار گرم است. سه استان شمالی مازندران، گلستان و گیلان و همچنین استان خوزستان در تابستان دارای رطوبت بسیار بالایی هستند. میانگین بارندگی سالانه در بیشتر نقاط ایران، حدود ۲۲۸ میلی متر (رتبه ۱۶۲) است. این میزان در کانادا حدود ۵۳۷ میلی متر (رتبه ۱۳۹) می‌باشد. در جدول زیر میانگین آب‌وهوای مهم‌ترین شهرهای ایران و کانادا را بر حسب درجه سانتیگراد مشاهده می‌کنید:

    مقایسه میانگین دمای شهرهای ایران و کانادا

    میانگین دمای شهرهای ایران

    میانگین دمای شهرهای کانادا

    تهران

    ۱۸.۲

    تورنتو

    ۹.۵

    مشهد

    ۱۵.۵

    مونترال

    ۷

    اصفهان

    ۱۶.۸

    کلگری

    ۴.۵

    کرج

    ۱۶.۱

    اتاوا

    ۶.۵

    اهواز

    ۲۷.۲

    ونکوور

    ۱۰.۵

    شیراز

    ۱۸.۶

    وینیپگ

    ۳

    تبریز

    ۱۳.۸۵

    ادمونتون

    ۴

    قم

    ۲۰

    شهر کبک

    ۴

    مقایسه فرهنگ ایران و کانادا

    فرهنگ ایران یا پارسی از تاثیرگذارترین فرهنگ‌های جهان به شمار می‌آید و تاریخ‌نویسان سرشناس جهان، ایران را یکی از مهم‌ترین مهدهای تمدنی می‌دانند. ایران به خاطر موقعیت ژئوپلیتیکی خود در جهان توانسته فرهنگ‌ها و ملت‌های بسیاری را از اروپای جنوبی گرفته تا آسیای مرکزی، شبه جزیره عربستان، آسیای جنوبی، آناتولی، منطقه قفقاز، آسیای جنوب شرقی و... به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد. تاریخ ایران در حوزه‌های مختلفی مانند هنر، معماری، شعر، علم و فناوری، پزشکی، فلسفه و مهندسی تاثیر شگرفی در جهان داشته است.

    فرهنگ کانادایی نیز ابتدا توسط ساکنین بومی قاره آمریکای شمالی شکل گرفت اما با گذشت زمان فرهنگ و آداب و رسوم مردمان اروپایی به ویژه فرانسوی‌ها و بریتانیایی‌ها در این منطقه چیرگی پیدا کرد. شما می‌توانید فرهنگ کانادایی را در عناصر هنری، آشپزی، آثار ادبی، طنز، موسیقی و... این کشور مشاهده کنید. فرهنگ کانادا همچنین در طول تاریخ بارها دچار دگرگونی شده است.

    بخش‌ قابل توجهی از جمعیت انگلیسی زبان کانادا نیز به‌دلیل اشتراکات زبانی، نفوذ قابل توجه رسانه‌ها و نزدیکی جغرافیایی، به اشکال مختلفی تحت تأثیر فرهنگ آمریکایی قرار گرفته‌اند. کانادا در مجموع نیز یک کشور چند فرهنگی به شمار می‌آید و شما می‌توانید در جامعه ترکیبی از فرهنگ‌‌های آمریکایی، بومی، فرانسوی و بریتانیایی را مشاهده کنید. فرهنگ کانادا همچنین تا حد زیادی تحت تاثیر جمعیت بزرگ ۹ میلیون نفری مهاجران قرار دارد.

    مقایسه اقتصاد ایران و کانادا

    کانادا کشوری با اقتصادی ترکیبی است که توانسته با تولید ناخالص ملی (Nominal GDP) ۲.۲۴۲ تریلیون دلاری، رتبه ۱۰ دنیا را به خود اختصاص دهد. تولید ناخالص ملی ایران در سال ۲۰۲۴ نیز ۴۶۴ میلیارد دلار است که از این لحاظ در رتبه ۳۴ جهان قرار دارد. البته با در نظر گرفتن شاخص تولید ناخالص ملی بر اساس برابری قدرت خرید (GDP PPP)، اختلاف رتبه دو کشور کمی کاهش پیدا می‌کند.

    کانادا و ایران با تولید ناخالص ملی (برابری قدرت خرید) ۲.۴۷۲ و ۱.۸۵۴ تریلیون دلاری به ترتیب دارای رتبه ۱۶ و ۱۹ دنیا هستند. بیشترین معاملات اقتصادی ایران نیز با ۵ کشور چین، ترکیه، کویت، امارات و برزیل انجام می‌پذیرد و آمریکا، اتحادیه اروپا، چین نیز به ترتیب بزرگ‌ترین شرکای اقتصادی کانادا هستند.

    بورس اوراق بهادار تورنتو با ارزش ۴.۲۳ تریلیون دلاری، دهمین بورس بزرگ جهان به شمار می‌آید و بورس تهران نیز با ارزش کلی ۱.۴۵ تریلیون دلاری جزو بهترین‌ها در خاورمیانه است. با استفاده از جدول زیر می‌توانید دو کشور ایران و کانادا را از لحاظ اقتصادی با هم مقایسه کنید:

    مقایسه اقتصاد کانادا و ایران

     

    ایران

    کانادا

    تولید ناخالص ملی

    ۴۶۴ میلیارد دلار (رتبه ۳۴)

    ۲.۲۴۲ تریلیون دلار (رتبه ۱۰)

    تولید ناخالص ملی

    (بر اساس قدرت خرید)

    ۱.۸۵۴ تریلیون دلار (رتبه ۱۹)

    ۲.۴۷۲ تریلیون دلار (رتبه ۱۶)

    میزان صادرات سالانه

    ۷۶ میلیارد دلار (رتبه ۵۲)

    ۷۱۷ میلیارد دلار (رتبه ۱۴)

    میزان واردات سالانه

    ۲۶ میلیارد دلار (رتبه ۷۳)

    ۵۶۷ میلیارد دلار (رتبه ۱۴)

    میانگین درآمد ماهیانه

    ۴۴۲ دلار (رتبه ۱۱۳)

    ۴۵۷۲ دلار (رتبه ۱۷)

    میانگین درآمد ماهیانه

    (بر اساس قدرت خرید)

    ۱۷۶۸ دلار (رتبه ۷۸)

    ۵۰۴۱ دلار (رتبه ۲۵)

    رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۴

     ۳.۳ درصد (رتبه ۸۳)

    ۱.۲ درصد (رتبه ۱۶۵)

    نرخ تورم سالیانه

     ۳۲.۲ درصد

    ۲.۵ درصد

    درصد جمعیت زیر خط فقر

    ۳۰ درصد

    ۷.۴ درصد

    شاخص جینی

    (نابرابری درآمدی)

    ۳۴.۸

    ۳۱.۷ (عملکرد بهتر)

    شاخص توسعه انسانی

    ۰.۷۸۰ (رتبه ۷۸ دنیا)

    ۰.۹۳۵ (رتبه ۱۸ دنیا)

    نرخ بیکاری

    ۷.۷ درصد

    ۶.۴ درصد

    ارزش ذخایر معدنی

    ۳۳.۲ تریلیون دلار (رتبه ۴)

    ۲۷.۳ تریلیون دلار (رتبه ۵)

    مقایسه زبان‌های رسمی ایران و کانادا

    کانادا یک کشور با دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی است. امروزه علاوه بر انگلیسی و فرانسوی، زبان‌های مختلف دیگری نیز در کانادا صحبت می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به چینی، پنجابی، آلمانی، ایتالیایی و فارسی اشاره کرد. استان کبک تنها استان با اکثریت فرانسوی زبان کانادا است. نیو برانزویک نیز تنها استان کانادا با دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی می‌باشد.

    کانادا همچنین دارای ۳ قلمروی سرزمینی به نام یوکان، نوناووت و قلمروی شمالی است که بیشتر مردمان آن‌ها به زبان‌های بومی این کشور صحبت می‌کنند. با این‌ حال، اغلب این زبان‌های بومی با خطر انقراض مواجه می‌باشند. بر اساس سرشماری‌های انجام شده، زبان‌های انگلیسی و فرانسوی به ترتیب زبان مادری ۵۶ و ۲۱ درصد از کانادایی‌ها هستند.

    در مجموع نیز ۸۶.۲% کانادایی‌ها می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند، در حالی که این میزان برای سخنوران زبان فرانسوی ۲۹.۸% است. فارسی ‌نیز زبان ملی و رسمی کشور ایران است. فارسی همچنین پرگویش‌ترن زبان ایران می‌باشد؛ البته زبان‌ها و گویش‌های دیگری نیز مانند ترکی آذربایجانی، کردی، لری و... نیز وجود دارد که بیشتر در مناطق غربی و شمال غرب ایران رایج صحبت می‌شوند. زبان انگلیسی‌، فرانسوی و آلمانی نیز به ترتیب مهم‌ترین زبان‌های خارجی در ایران هستند.

    مقایسه جمعیت و مساحت شهرهای ایران و کانادا

    اتاوا و تورنتو به ترتیب پایتخت و بزرگترین شهر کانادا هستند. تهران نیز همزمان پایتخت و بزرگترین شهر ایران است. در جدول زیر بزرگترین شهرهای ایران و کانادا را به تفکیک جمعیت و مساحت (کیلومتر مربع) مشاهده می‌کنید:

    بزرگترین شهر‌های ایران

    بزرگترین شهر‌های کانادا

    رتبه کشوری

    نام شهر

    جمعیت

    مساحت

    رتبه کشوری

    نام شهر

    جمعیت

    مساحت

    ۱

    تهران

    ۹،۰۰۰،۰۰۰

    ۶۱۵

    ۱

    تورنتو

    ۲،۹۳۰،۰۰۰

    ۶۳۰

    ۲

    مشهد

    ۳،۶۵۰،۰۰۰

    ۳۵۱

    ۲

    مونترال

    ۱،۷۸۰،۰۰۰

    ۴۳۱

    ۳

    اصفهان

    ۲،۱۰۰،۰۰۰

    ۵۵۱

    ۳

    کلگری

    ۱،۲۴۰،۰۰۰

    ۸۲۰

    ۴

    کرج

    ۱،۶۰۰،۰۰۰

    ۱۶۲

    ۴

    اتاوا

    ۱،۰۰۰،۰۰۰

    ۲۷۹۰

    ۵

    اهواز

    ۱،۴۰۰،۰۰۰

    ۱۸۵

    ۵

    ادمونتون

    ۹۸۱،۰۰۰

    ۷۶۵

    ۶

    تبریز

    ۱،۹۰۰،۰۰۰

    ۳۲۵

    ۶

    وینیپگ

    ۷۴۹،۰۰۰

    ۴۶۱

    ۷

    شیراز

    ۲،۰۵۰،۰۰۰

    ۲۴۰

    ۷

    ونکوور

    ۶۷۵،۰۰۰

    ۱۲۳

    ۸

    قم

    ۱،۶۰۰،۰۰۰

    ۱۱۵

    ۸

    شهر کبک

    ۵۴۲،۰۰۰

    ۴۵۲

    مقایسه سیستم آموزشی ایران و کانادا

    سیستم آموزشی ایران شامل ۲ دوره ابتدایی و متوسطه می‌شود که در مجموع ۱۲ سال (پایه ۱ تا ۱۲) به طول می‌انجامد. سن ورود به مدرسه در ایران بین ۶ تا ۸ سال است و دانش‌آموزان معمولا در سنین ۱۷ تا ۱۸ سالگی دیپلم دریافت می‌کنند. امروزه انواع مختلفی از مدارس در ایران وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دولتی، غیرانتفاعی، نمونه دولتی و تیزهوشان اشاره کرد. دانش‌آموزان در ایران باید به محض اتمام پایه نهم انتخاب رشته کنند. انتخاب رشته در مجموع یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که به صورت مستقیم بر آینده تحصیلی و کاری دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد.

    دانش‌آموزان پس از اخذ دیپلم و با شرکت در کنکور سراسری می‌توانند در صورت اخذ رتبه مناسب وارد دانشگاه مورد نظرشان شوند. دانشگاه‌ها در ایران به ۵ دسته دولتی، آزاد، غیر انتفاعی، علمی کاربردی و پیام نور تقسیم‌بندی می‌شوند. سیستم آموزشی در دانشگاه‌های ایران به صورت ترمیک است و هر ترم معمولا ۶ ماه به طول می‌انجامد. دانشجویان بسته به نوع دانشگاه و رشته انتخابی می‌توانند در یکی از ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل کنند.

    مقاطع تحصیلی مدارس کانادا شامل پیش‌دبستانی، ابتدایی و متوسطه می‌شود و هر استان و قلمرو این کشور دارای نظام آموزشی منحصر به فرد خود است. با این حال تمام مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا باید همچنان بر اساس یک سری قوانین و دستورالعمل‌های فدرال عمل کنند.

    در کانادا، دانش‌آموزان از سنین ۶ تا ۷ سالگی وارد دوره ابتدایی می‌شوند و در سن ۱۸ سالگی نیز دیپلم دریافت می‌کنند. تحصیل در مدارس کانادا اجباری بوده و معمولا ۱۱ سال زمان می‌برد. البته دانش‌آموزان در استان کبک باید ۱۲ سال به مدرسه بروند. در این استان، دانش‌آموزان پس از اتمام پایه یازدهم باید در دوره‌هایی به نام CEGEP‌ شرکت کنند. تمام کلاس‌ها در مدارس کانادا به یکی از دو زبان انگلیسی و فرانسه برگزار می‌شوند.

    دانش‌آموزان پس از پایان دوره متوسطه یا همان دبیرستان به انتخاب خود وارد کالج یا دانشگاه می‌شوند. بر خلاف ایران، شما برای تحصیل در دانشگاه نیازی به شرکت در کنکور ندارید، بلکه تنها باید شرایط رشته و دانشگاه مورد نظر خود را برآورده کنید. به عنوان مثال برای اپلای دوره کارشناسی بهتر است حداقل معدل ۱۳ یا ۱۴ را در مقطع دبیرستان بدست آورده باشید یا موفق به دریافت مدرک آیلتس با نمره ۶.۵ شوید. مدارس و دانشگاه‌های کانادا از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار هستند و شما با تحصیل در آن‌ها می‌توانید از انواع بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی بهره‌مند شوید اما بر خلاف ایران، در این کشور امکان تحصیل رایگان وجود ندارد.

    دانشگاه‌های کانادا از جنبه‌های مختلفی مانند کیفیت آموزش، امکانات و تجهیزات، رتبه جهانی و... توانسته‌اند عملکرد خوبی در سطح جهان داشته باشند. دانشگاه‌های ایران نیز جزو بهترین‌ها در سطح خاورمیانه هستند. با استفاده از جدول زیر می‌توانید به آسانی رتبه جهانی ۸ دانشگاه‌ برتر ایران و کانادا را مقایسه کنید:

    مقایسه سیستم آموزشی ایران و کانادا

    بهترین دانشگاه‌های ایران

    بهترین دانشگاه‌های کانادا

    نام دانشگاه

    رتبه جهانی

    نام دانشگاه

    رتبه جهانی

    دانشگاه‌ شریف

    ۳۴۲

    دانشگاه تورنتو

    ۲۵

    دانشگاه تهران

    ۳۶۸

    دانشگاه مک‌گیل

    ۲۹

    دانشگاه امیرکبیر

    ۴۰۳

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    ۳۸

    دانشگاه علم و صنعت

    ۴۳۶

    دانشگاه آلبرتا

    ۹۶

    دانشگاه صنعتی اصفهان

    ۴۸۹

    دانشگاه واترلو

    ۱۱۵

    دانشگاه تبریز

    ۵۵۲

    دانشگاه وسترن

    ۱۲۰=

    دانشگاه شیراز

    ۷۰۰ - ۶۹۱

    دانشگاه مونترال

    ۱۵۹=

    مقایسه نرخ بیکاری در ایران و کانادا

    طبق آمارهای موجود در سال ۲۰۲۴، کشور کانادا با نرخ بیکاری ۶.۴ درصد توانسته از بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان مانند فرانسه، ایتالیا و اسپانیا عملکرد بهتری داشته باشد. نرخ بیکاری در ایران نیز طبق آمارهای رسمی وزارت ۷.۷ درصد است که این میزان در شهرهای بزرگ به نسبت کمتر می‌باشد. جزئیات نرخ بیکاری در پرجمعیت‌ترین استان‌های ایران و کانادا به صورت زیر است:

    نرخ بیکاری در پر جمعیت‌ترین استان‌های ایران

    نرخ بیکاری در پر جمعیت‌ترین استان‌های کانادا

    رتبه کشوری

    نام شهر

    نرخ بیکاری

    رتبه کشوری

    نام شهر

    نرخ بیکاری

    ۱

    تهران

    ۵.۴%

    ۱

    انتاریو

    ۵.۷%

    ۲

    خراسان رضوی

    ۵.۳%

    ۲

    کبک

    ۴.۵%

    ۳

    اصفهان

    ۸.۹%

    ۳

    بریتیش کلمبیا

    ۵.۲%

    ۴

    البرز

    ۶.۹%

    ۴

    آلبرتا

    ۵.۹%

    ۵

    خوزستان

    ۱۰.۷%

    ۵

    منیتوبا

    ۴.۸%

    ۶

    فارس

    ۷.۵%

    ۶

    ساسکاچوان

    ۴.۸%

    ۷

    آذربایجان شرقی

    ۷.۱%

    ۷

    نوا اسکوشیا

    ۶.۳%

    ۸

    مازندران

    ۵.۱%

    ۸

    نیو برانزویک

    ۶.۶%

    مقایسه سیستم حمل و نقل ایران و کانادا

    تاکسی ، مترو، قطار، بی‌آرتی و اتوبوس ۵ جزو اصلی سیستم حمل‌ونقلی ایران به شمار می‌آید که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تقریبا در هر نقطه‌ای از کشور جابجا شوید. با وجود گسترش سیستم حمل‌ونقل عمومی مسئله ترافیک در برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران همچنان پابرجاست.

    امروزه سیستم‌ حمل‌ونقلی کشور دارای یک سری مشکلات است که از جمله آن‌ها می‌توان مواردی مانند شلوغی مترو و اتوبوس، عدم محبوبیت استفاده از دوچرخه، دودزا بودن برخی وسایل نقلیه عمومی و عدم به کارگیری فناوری‌های جدید را نام برد. شما همچنین برای جابجایی درون‌شهری می‌توانید از پلتفرم‌های حمل‌ونقلی جدید مانند اسنپ و تپسی استفاده کنید. نکته مثبت در رابطه با سیستم حمل‌ونقلی ایران این است که هزینه استفاده از وسایل نقلیه عمومی در آن همچنان بسیار ارزان‌تر از بیشتر کشورهای دنیا است.

    در مقابل کانادا دارای یکی از پیشرفته‌ترین و امن‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقلی در جهان می‌باشد. تقریبا تمام شهرهای بزرگ کانادا دارای سیستم حمل و نقل عمومی هستند. این سیستم‌ها تحت نظارت دپارتمان حمل‌نقل کانادا (Transports Canada) بوده و شامل وسایل نقلیه‌ای‌ مانند اتوبوس، قطار، مترو و قطارهای ریلی سبک می‌شود.

    در کانادا، اتوبوس مهم‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی به شمار می‌رود. سیستم حمل‌ونقل عمومی کانادا دارای یک سری مزایا است که از میان آن‌ها می‌توان به کرایه‌ مقرون به صرفه، پوشش گسترده در مناطق شهری، پایین بودن آلایندگی وسایل نقلیه و پایین بودن ترافیک اشاره کرد، استفاده از سوخت‌های فسیلی در برخی وسایل نقلیه عمومی و ترافیک سنگین در جاده‌ها و مسیرهای اصلی (در ساعات پیک) از جمله مهم‌ترین معایب چنین سیستمی هستند.

    مقایسه تاریخ ایران و کانادا

    بر اساس اطلاعات وب‌سایتWorld Atlas ، ایران با قدمت تاریخی چند هزار ساله، قدیمی‌ترین کشور جهان به شمار می‌آید. جغرافیای ایران باستان منطقه بسیار بزرگی (آناتولی تا هندوستان) را در بر می‌گرفت و مساحت آن در حدود ۲۵۰۰ سال پیش حدود ۵.۵ میلیون کیلومتر مربع بود.

    مادها در سال ۶۷۸ قبل از میلاد، اولین بار ایران را به عنوان یک ملت و پادشاهی متحد کردند. امپراطوری هخامنشی (۵۵۰ - ۳۳۰  قبل از میلاد) که توسط کوروش کبیر تاسیس شد، از منطقه بالکان تا شمال آفریقا و همچنین آسیای مرکزی را تحت سیطره خود قرار می‌داد.

    پس از هخامنشیان، امپراطوری‌های سلوکی، اشکانیان و ساسانی حدود ۸۰۰ سال بر ایران حکومت کردند. کشور ایران در طول تاریخ خود با وجود تمام تحولات و تهاجمات مختلف از سوی سایر کشورها و ملت‌ها همچنان تا به امروز فرهنگ، زبان، هویت ملی و آداب و رسوم خود را حفظ کرده است.

    تاریخ کانادا نیز با ورود سرخپوست‌ها به آمریکای شمالی در هزاران سال پیش آغاز می‌شود. سرزمین‌هایی که امروزه به عنوان کانادا شناخته می‌شود برای هزاران سال در گذشته محل سکونت سرخپوست‌های بومی بود. جمعیت بسیار بزرگی از مردمان بومی این منطقه با ورود اروپایی‌ها از بین رفتند. از اواخر قرن پانزدهم، فرانسوی‌ها و بریتانیایی‌ها بارها بر سر تصرف مناطق مختلف کانادا به جنگ با هم پرداختند.

    مستعمره فرانسه جدید (New France) در سال ۱۵۳۴ در این منطقه ایجاد شد اما فرانسوی‌ها تقریبا تمام سرزمین‌ها و دارایی‌های خود در آمریکای شمالی را پس از ۷ سال جنگ و با امضای معاهده پاریس که در سال ۱۷۳۶ منعقد شد، به بریتانیای کبیر واگذار کردند.

    این سرزمین‌ها طی مدت چند صد سال بارها از لحاظ جغرافیایی دچار تغییراتی شدند و استان‌ها و مناطق مختلفی به هم ملحق پیوستند و تا اینکه بالاخره در سال ۱۷۹۱ نام کانادا به طور رسمی برای این ناحیه وسیع به کار گرفته شد. کانادا امروزه دارای یک نظام فدرال پارلمانی پادشاهی مشروطه است و در آن پادشاه بریتانیا به عنوان رئیس کشور شناخته می‌شود.

    مزایای زندگی در ایران

    در ادامه مهم‌ترین مزایای زندگی در ایران را مشاهده می‌کنید:

    • آب‌وهوای متعادل و چهار فصل
    • طبیعت زیبا و بکر
    • تنوع جاذبه‌های گردشگری
    • نرخ مالیات نسبتا پایین
    • آموزش نسبتا ارزان
    • زندگی دانشجویی ارزان
    • ارزانی قیمت سوخت
    • فرهنگ و تاریخ برجسته
    • نبود قوانین ادرای پیچیده
    • بودن در کنار دوستان و خانواده

    مزایای زندگی در کانادا

    مهم‌ترین مزایای زندگی در کانادا عبارتند از:

    • سرانه درآمدی و شاخص توسعه انسانی بالا
    • سیستم درمانی پیشرفته
    • اقتصاد پویا و رو به رشد
    • کیفیت زندگی بالا
    • سیستم آموزشی مدرن
    • تنوع بالای فعالیت‌های تفریحی
    • فرصت‌های شغلی متنوع
    • نرخ بیکاری پایین
    • تورم پایین
    • تنوع فرهنگی بالا
    • امکانات اجتماعی و رفاهی متنوع

    خلاصه‌ای از مقایسه دو کشور ایران و کانادا

    در جدول زیر خلاصه‌ای از مهم‌ترین تفاوت‌های دو کشور کانادا و ایران را مشاهده می‌کنید:

     

    کانادا

    ایران

    واحد پول

    دلار کانادا (CAD)

    ریال (IRR)

    جمعیت در سال ۲۰۲۴

    ۳۹،۱۱۵،۰۴۳ نفر (رتبه ۳۸)

    ۸۹،۸۲۴،۹۹۷ نفر (رتبه ۱۷)

    مساحت کشور

    ۹،۹۸۴،۶۷۰ کیلومتر مربع (رتبه ۲)

    ۱،۶۴۸،۱۹۵ کیلومتر مربع (رتبه ۱۷)

    نرخ رشد جمعیت سالیانه

    ۰.۸۴%

    ۰.۷۱%

    نرخ فرزندآوری

    هر زن میانگین ۱.۵ فرزند

    هر زن میانگین ۱.۷ فرزند

    نرخ سواد

    ۹۹%

    ۸۹%

    رتبه اقتصادی

    ۱۰

    ۳۴

    زبان‌ رسمی

    انگلیسی و فرانسوی

    فارسی

    پایتخت

    اتاوا

    تهران

    بزرگترین شهر

    تورنتو

    تهران

    زندگی در ایران بهتر است یا کانادا؟

    پاسخ این سوال بستگی به عوامل مختلفی دارد. اگر به دنبال زندگی با کیفیت، امکانات رفاهی و اجتماعی متنوع، سیستم درمانی مدرن، درآمد بالاتر و فرصت‌های شغلی بهتر هستید، کانادا گزینه مناسبی برای شما است. اگر هم زندگی در آب‌وهوای سرد، دوری از خانواده، پرداخت مالیات با نرخ بالا، سازگاری فرهنگی، تکلم به زبان انگلیسی یا فرانسوی و... برای شما دشوار است، در چنین حالتی زندگی در ایران بهتر است.

    سخن پایانی

    مهاجرت به کشور دیگری مانند کانادا، استرالیا و... یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که افراد ممکن است در طول زندگی بگیرند. چنین تصمیمی می‌تواند از جهات مختلفی آینده افراد مهاجر را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ ‌بنابراین حتما باید قبل از اقدام به انجام چنین کاری، به خوبی با چالش‌ها و مزایای زندگی در کشور مقصد آشنا شوید.

    در این مقاله تلاش شد تا شما را با مهم‌ترین تفاوت‌های دو کشور کانادا و ایران آشنا کنیم و به شما بگوییم که کدام کشور برای زندگی بهتر است، با این باز هم اگر در تصمیم خود تردید دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن با موسسه ادب ویزا تماس بگیرید. کارشناسان ما شنبه‌ الی چهارشنبه‌ از ساعات ۹ تا ۱۸ پاسخگوی سوالات شما هستند. زمان پاسخگویی در روز پنجشنبه نیز ۹ الی ۱۵ است.

    سوالات متداول مقایسه کامل ایران و کانادا | کدام یک برای زندگی بهتر است؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت