معرفی شهر مونترال، کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    شهر مونترال در کانادا مقصدی محبوب برای مهاجران و دانشجویان بین المللی است زیرا بسیاری از شرایط ایده آل تحصیل و کار را فراهم می‌کند. افراد و خانواده‌هایی که می‌خواهند تجربه ناب زندگی در یکی بهترین شهرهای جهان را به دست آوردند، مونترال را انتخاب می‌کنند. اما چرا این شهر محبوب تا این اندازه مهاجرپذیر است؟ برای پاسخ به این پرسش و بسیاری سؤالات دیگر، با مقاله دیگری از وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

    مونترال کجاست؟

    جزیره مونترال در جنوب غربی استان کبک واقع شده است. مرز ایالات متحده کمتر از یک ساعت رانندگی به جنوب و استان انتاریو کانادا دقیقاً در غرب مونترال فاصله دارد (70 کیلومتر). جزیره مونترال در محل تلاقی رودخانه‌های سنت لارنس و اوتاوا قرار گرفته است. کسانی که می‌خواهند تجارب متفاوتی در یک شهر چندزبانی داشته باشند می‌توانند مونترال را به عنوان مقصد مهاجرت خود در نظر بگیرند.

    نقشه مونترال را می‌توانید در عکس زیر مشاهده کنید:

    نقشه مونترال

    تاریخچه مونترال

    در سال 1635 مکتشف فرانسوی «ژاک کارتیه» به جزیره مونترال رسید. سپس در سال 1642، گروهی از شهرک نشینان فرانسوی به رهبری «پل دو کومدی دی میسون» به مونترال رفتند. شهرک جدید در تجارت خَز رونق گرفت. در سال 1760، انگلیسی‌ها مونترال را تصرف کردند. در آن زمان شهر حدود 5000 نفر جمعیت داشت.

    سپس در نوامبر 1775، آمریکایی‌ها مونترال را تصرف کردده اما پس از 7 ماه عقب نشینی کردند. در همین حال، مونترال تحت حاکمیت انگلیس رونق گرفت. بانک مونترال در سال 1817 تأسیس شد و در سال 1825 کانال لاچین افتتاح شد.

    با این حال در طول قرن نوزدهم امکانات رفاهی در مونترال به تدریج بهبود یافت. اداره پلیس مونترال در سال 1843 تشکیل شد. سپس در سال 1847، مونترال از طریق راه آهن به لاچین متصل شد. در سال 1852 جمعیت مونترال حدود 58000 نفر بود و به سرعت به رشد خود ادامه داد. در سال 1914 به حدود نیم میلیون نفر رسیده بود. کلیسای جامع کلیسای مسیح در سال 1859 و پل ویکتوریا در سال 1860 افتتاح شد.

    در دهۀ 1920، بسیاری از آمریکایی‌ها برای سفر وارد مونترال شدند و شهر یکباره شکوفا شد. پُل بزرگ ژاک کارتیه در سال 1930 افتتاح شد. با شروع جنگ جهانی دوم، رونق به مونترال بازگشت. در سال 1951 جمعیت مونترال بیش از 1 میلیون نفر رسید. سیستم مترو مونترال در سال 1966 افتتاح شد. سپس در سال 1976، بازی‌های المپیک در مونترال برگزار شد. کاخ کنگره مونترال در سال 1983 ساخته شد و مرکز تجارت جهانی نیز در سال 1992 افتتاح شد.

    جمعیت و زبان مردم مونترال

    مونترال

    مونترال از نظر قومی شهری بسیار متنوع است و این مهم را می‌توان در محله‌های مختلف شهر به راحتی مشاهده کرد. مونترال دارای محله چینی‌ها، ایتالیای کوچک، پرتغال کوچک و محله‌های مختلف دیگر است که توسط مهاجران به عنوان محل زندگی خود پذیرفته شده است. همین تنوع قومیتی باعث شده است تا بتوان از نزدیک با مجموعه‌ای غنی از انواع فرهنگ و آداب و رسوم آشنا شد.

    مردم مونترال بیشتر به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند؛ 73 درصد از ساکنان شهر زبان فرانسه را به عنوان زبان اصلی خود می‌دانند. طبق آخرین سرشماری (2016) فقط 11 درصد از جمعیت مونترال بزرگ انگلیسی را به عنوان زبان مادری خود می‌شناسند.

    تعدادی از مناطق شهر مطلقاً به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. تمام علائم خیابان و اعلامیه‌های عمومی به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند، بنابراین برای افرادی که قصد مهاجرت به کانادا و شهر مونترال را دارند، یادگیری زبان فرانسوی ضروری است.

    جمعیت مونترال در سال 2021 در حدود 42.474.46 میلیون نفر تخمین زده شده است. این برآوردها نمایانگر تراکم شهری مونترال است که به طور معمول علاوه بر جمعیت خودِ شهر مونترال، مناطق حومه‌ای مجاور را نیز شامل می‌شود.

    بزرگترین گروه‌های قومی در مونترال شامل فرانسه (26 درصد) ، ایتالیایی (7 درصد)، ایرلندی (6 درصد)، انگلیسی (4 درصد)، اسکاتلندی (3 درصد) و اسپانیایی (2 درصد) است. جمعیت ایرانیان در منطقه مونترال بزرگ حدود 23.410 هزار نفر بودند (سرشماری سال 2016).

    هزینه زندگی در مونترال

    هزینه زندگی در مونترال

    بزرگترین مزیتی که برای زندگی در مونترال وجود دارد، این است که قیمت ملک و اجاره به طور معمول از بسیاری از شهرهای دیگر کانادا مقرون به صرفه‌تر است. قیمت متوسط ​​اجاره یک آپارتمان در مرکز شهر می‌تواند از 1000 تا 2000 دلار در ماه برای یک آپارتمان دو خوابه متغییر باشد.

    محله‌های گران قیمتی مانند وستمونت و اوترمونت نرخ اجاره تقریباً 1400 تا 3000 دلار برای یک آپارتمان دو خوابه هستند. برای کسانی که علاقه‌مند به خرید خانه در مونترال هستند، متوسط ​​قیمت یک خانه دو خوابه تقریبا 386000 دلار است.

    زندگی خانوادگی در مونترال امکان انتخاب، راحتی و مقرون به صرفه بودن را فراهم می‌کند. آب و برق خانگی قیمت کاملاً مناسبی دارند. با این وجود هزینه مواد غذایی از حد متوسط بیشتر است. برخی از هزینه های زندگی در مونترل بر طبق جدول زیر است:

    جزئیات

    دلار آمریکا

    آپارتمان

    798

    حمل و نقل

    83

    غذا

    300

    برق

    95

    اینترنت، تلفن و برق

    80

    گردش و سرگرمی

    100

    هزینه های جانبی

    حداکثر 100

    کل هزینه در ما

    1556

    کل هزینه در سال

    18672

     

    ارقام جدول به صورت تقریبی هستند. بسته به سبک زندگی و محل اقامت (مرکز یا اطراف شهر)، مقادیر ممکن است متغییر باشد.

    حمل و نقل در مونترال

    حمل و نقل در مونترال

    اگر قصد استفاده از خودروی شخصی خود را ندارید، به احتمال زیاد از سیستم مترو شهر استفاده خواهید کرد. مترو مونترال اولین بار در سال 1967 راه اندازی شد. مترو چهار خط و 68 ایستگاه دارد و از نظر میزان استفاده روزانه، شلوغ‌ترین سیستم مترو در کانادا است.

    مترو توسط شرکت حمل و نقل مونترال (STM) اداره می‌شود. مترو در تمام روزهای هفته تقریباً تا ساعت 12.30 صبح و شب‌های جمعه و شنبه تا ساعت 1.30 صبح کار می‌کند. در مقایسه با سیستم‌های حمل و نقل عمومی در سایر شهرهای بزرگ کانادا، حمل و نقل عمومی مونترال نسبتاً ارزان است.

    مهاجران تازه واردی که قصد رانندگی در سطح شهر را دارند، باید به رانندگی در سمت راست عادت کنند. مونترال صدها کیلومتر مسیر دوچرخه سواری را برای شهروندان فراهم کرده است. سیستم دوچرخه عمومی مونترال (BIX) که به مدت سه فصل از آوریل (فروردین) تا نوامبر (آبان) در دسترس است. با هزاران دوچرخه و بیش از 600 ایستگاه در سراسر شهر، ثبت نام برای اشتراک BIXI به کاهش هزینه های ماهانه کمک می‌کند.

    آب و هوای مونترال

    مونترال شهری چهار فصل است. برف زمستانی از اوایل دسامبر (آذر) تا اواخر مارس (اسفند) شهر را می‌پوشاند. ژانویه (دی) و فوریه (بهمن) بسیار سرد هستند و دمای هوا معمولاً به منفی 20 درجه سانتیگراد یا کمتر است.

    فصل بهار کوتاه است و به سرعت در ماه مه (اردیبهشت) به تابستان‌های گرم و مرطوب منتهی می‌شود، جایی که می‌توان دمای بسیار بالاتر از 20 درجه سانتیگراد را تجربه کرد. در فصل پاییز، برگ‌های نارنجی و قهوه‌ای، کوه رویال و پارک‌های بزرگی که در اطراف شهر قرار دارند را می‌پوشانند.

    اقتصاد و کار در مونترال

    اقتصاد و کار در مونترال

    تا اواخر دهۀ 1970، مونترال مرکز تجاری کانادا بود و از نظر جمعیت و قدرت اقتصادی نیز بالاتر از تورنتو بود. مونترال همچنان در صنایع مختلف از جمله هوا فضا، نرم افزار، الکترونیک، داروسازی، ساخت و ساز و حمل و نقل نقش مهمی را ایفا می‌کند.

    سه صنعت بزرگ در جزیره مونترال شامل خدمات بازرگانی، تولید و خرده فروشی است. تقریباً نیمی از افراد شاغل در مونترال در آخرین سرشماری اعلام کردند که شغل آنها در صنعت فروش و خدمات بوده است.

    مونترال در حال حاضر از عوارض همه گیر ویروس کرونا رنج می برد و یارانه دستمزد اضطراری کانادا برای کمک به کارفرمایان در حفظ کارکنان تا اوت 2020 ارائه شده است. نرخ بیکاری که در کانادا به معنای تعداد افرادی است که به طور فعال در جستجوی کار هستند اما قادر به یافتن کار نیستند، در مونترال 14 درصد (مه 2020) بالاتر از میانگین کبک است.

    قوانین زبان مونترال مستلزم آن است که کارکنانی که با مردم کار می کنند بتوانند به زبان فرانسه به طرز شایسته‌ای صحبت کنند اما بیشتر کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که هم به زبان فرانسه و هم انگلیسی صحبت می‌کنند تا بتوانند به عموم مردم خدمات مناسب دهند.

    بیش از 26 میلیون تُن بار از بندر شلوغ مونترال عبور می‌کند. این شهر مرکز حمل و نقل قند، غلات و فرآورده‌های روغنی است که به بازارهای جهانی اختصاص یافته است. فعالیت‌های بندر مونترال سالانه 1.5 میلیارد دلار است و تا کنون بیش از 18000 شغل ایجاد کرده است. همچنین، مونترال یکی از بزرگترین مراکز ریلی کانادا و مقر اصلی راه آهن ملی کانادا است.

    حداقل حقوق دریافتی برای هر ساعت کار در مونترال برابر با 12 دلار و 50 سنت است. ساعات کاری معمول در این شهر از دوشنبه تا جمعه از 9 صبح تا 5 عصر و گاهی اوقات 7 بعدازظهر است. در محیط‌های کاری تأکید زیادی بر فردگرایی و برابری بین افراد وجود دارد اما برخی از شرکت‌ها به صورت سلسله مراتبی اداره می‌شوند که بیشتر شبیه شرکت‌های سنتی اروپایی هستند.

    تحصیل در مونترال

    تحصیل در مونترال

    سیستم آموزشی کبک با سایر استان‌ها و شهرهای دیگر کانادا متفاوت است. بین دبیرستان و دانشگاه یک سطح کالج اضافی به نامCEGEP وجود دارد که به معنی کالج آموزش عمومی و حرفه‌ای است. این کالج دوره‌های آمادگی دانشگاه و تخصص‌های کار فنی را ارائه می‌دهد.

    22 دوره مختلف برای CEGEP ارائه می‌شود (17 تا به زبان فرانسوی و پنج تا زبان انگلیسی). کودکانی که در مقطع ابتدایی و در مدارس دولتی در کبک تحصیل می‌کنند باید در مدارس فرانسه درس بخوانند مگر اینکه ساکن موقت کبک یا در مدرسه کانادایی به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشند.

    دولت کبک همچنین به خانواده‌هایی که فرزندان خود را به یک مدرسه خصوصی شناخته شده می‌فرستند، کمک‌های مالی و بورسیه‌های مختلفی ارائه می‌دهد. کبک همچنین بودجه‌ای را برای یک سال کلاس‌های فرانسه برای بزرگسالان غیر فرانسوی زبان متقاضی اقامت دائم فراهم می‌کند.

    مونترال بالاترین آمار دانش آموزان دوره متوسطه را در آمریکای شمالی دارد. به ازای هر صد نفر ساکن هر، تقریباً 4.5 دانشجو وجود دارد. در شعاع هشت کیلومتری شهر، چهار دانشگاه انگلیسی، دو دانشگاه فرانسه ئ دوازده کالج پایه وجود دارند.

    بهترین دانشگاه مونترال، «دانشگاه مک گیل» است. مک گیل هر ساله جزء سه دانشگاه برتر کانادا و در لیست 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. مک گیل یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا است. همچنین، انگلیسی زبان اصلی تدریس در مک گیل است.

    دانشگاه کنکوردیا بزرگترین دانشگاه بعدی در مونترال است و طیف وسیعی از برنامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می‌دهد که زبان انگلیسی در بسیاری از آنها زبان اصلی آموزش است.

    دانشگاه مونترال دومین دانشگاه تحقیقاتی بزرگ کانادا است که فقط دو دانشکده مهندسی و دانشکده تجارت دارد. این دانشگاه همچنین برای دانشجویان علاقه‌مند به یادگیری یا بهبود مهارت‌های زبان فرانسه برنامه‌های زیادی را ارائه می‌دهد. ناگفته نماند، شهریه دانشگاه‌ها در مونترال نسبت به دیگر شهرهای بزرگ کانادا مناسب است.

    خدمات سلامتی در مونترال

    سیستم جامع مراقبت‌های بهداشتی مونترال برای همۀ ساکنین کارت سلامتی صادر می‌کند که هزینۀ درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات بهداشتی و سلامتی را به طور کامل پوشش می‌دهد. در مونترال و بیشتر مناطق استان، 24 ساعت در روز و 7 روز در هفته، یک متخصص مراقبت‎های بهداشتی پاسخگوی خط تلفنی (Info-Santé) است که هدفش ارائه مشاوره‌های لازم برای عموم مردم است.

    کلام آخر

    مونترال شهری بی‌نظیر است زیرا تنها شهر بزرگ فرانسوی زبان کانادا است. اما مونترال طیف گسترده‌ای از فرهنگ های را در خود جای داده است و شهری چند قومیتی شناخته می‌شود. برای ایرانیانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، مونترال می‌توانند از نظر هزینه‌های زندگی، کار و زندگی ایده آل شهری مناسب باشد.

    اگر قصد مهاجرت به مونترال را دارید و می‌خواهید از شرایط ویزای تحصیلی و ویزای کاری کانادا مطلع شوید، با تیم پشتیبانی مجرب گروه مهاجرتی ادب در تماس باشید.

    سوالات متداول معرفی شهر مونترال، کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت