اخذ پذیرش تحصیلی از استرالیا 2024 | شرایط و مراحل
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    تحصیل در استرالیا سالیان سال است که یکی از روش‌های برتر و ارجح مهاجرتی به این کشور قلمداد شده و استرالیا به طور متوسط سالانه میزبان بیش از 500 هزار دانشجوی بین‌المللی می‌باشد. بنابراین با توجه به محدود بودن روش‌های مهاجرتی به این کشور یا سخت بودن دیگر روش‌ها معمولا دو روش مهاجرت تحصیلی و مهاجرت کاری به استرالیا از همه بیشتر طرفدار دارد که گزینه‌ی تحصیل در استرالیا به عنوان گزینه برتر تلقی می‌شود. شرح آنکه چرا برای استرالیا یا دیگر مقاصد مهاجرتی محبوب مشابه مانند کانادا، آمریکا و... گزینه ارجح و برتر بوده، خود نیاز به شرحی جداگانه در یک مقاله کامل را می‌طلبد اما برای آن دسته متقاضیانی که آینده و مسیر مهاجرتی خود به کشور استرالیا را از طریق تحصیل می‌بینند، در این مطلب به بیان مراحل اخذ پذیرش تحصیلی از استرالیا در 5 مرحله ساده خواهیم پرداخت؛ تا انتهای این مقاله ما را همراهی فرمایید.

    مرحله اول: آزادسازی و آماده‌سازی مدرک تحصیلی

    مرحله اول: آزادسازی و آماده‌سازی مدرک تحصیلی

    اگر که هنوز مشغول به تحصیل در مقطع و رشته تحصیلی فعلی خود هستید، تا حد امکان سعی کرده تا دوره تحصیلی خودتان را با بالاترین معدل و ریز نمرات به پایان برسانید؛ چرا که معدل یکی از شروط اصلی از پذیرش تحصیلی در کنار نمره مدرک زبان می‌باشد. اگر هم که تحصیل شما هم اکنون به اتمام رسیده است، نسبت به آزادسازی مدرک تحصیلی خود (اصل مدرک + ریزنمرات) اقدام نمایید. ترجیحا مدرک در دست، باید اصل مدرک تحصیلی باشد اما در صورت عدم امکان از سوی دانشگاه مبدا در ایران، مدرک موقت نیز برای اقدام پذیرش تحصیلی از استرالیا قابل قبول است؛ اما باید اصل مدرک همراه با ریز نمرات نیز بعدا ارائه گردد. برای ارائه نیز توجه نمایید که باید مدرک ترجمه شده و معادل سازی شده باشد. برای استرالیا داشتن حداقل معدل 13 الی 14 برای کارشناسی و حداقل معدل 14 الی 15 برای کارشناسی ارشد و حداقل معدل 16 برای مقطع دکتری پیشنهاد می‌شود و همچنین در هر حالت نیز بهتر است که ریز نمرات دروس مرتبط با رشته‌ی انتخابی نیز بالا باشد.

    مرحله دوم: دانش کافی در زبان انگلیسی و اخذ مدرک زبان

    مرحله دوم: دانش کافی در زبان انگلیسی و اخذ مدرک زبان

    از مزایای اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی از استرالیا این ده که در صورت عدم توان، اجبار نبوده که همان ابتدا مدرک زبان خود را ارائه دهید (اما همانند بند قبل مربوط به مدرک تحصیلی، این مورد را هم باید بعدا حتما ارائه دهید) و در استرالیا به عنوان کشوری انگلیسی زبان، مسلما امکان تحصیل صرفا به زبان انگلیسی امکانپذیر می‌باشد و بنابراین ارائه یکی از مدارک زبان انگلیسی معتبر نزد دانشگاه‌های استرالیا با نمره بالا و قابل قبول الزامی است. دانشگاه‌های استرالیا عمدتا 3 مدرک زبان آیلتس، تافل و PTE را قبول دارند و برای نمره‌ی زبان هم برای تقریبا همه‌ی دانشگاه‌های این کشور، به مدرک زبان آیلتس حداقل نمره اورال 6.5 یا معادل آن برای دیگر مدارک زبان نیاز خواهید داشت (تافل حداقل 79 تا 93 یا PTE حداقل 58 تا 63) که این یک شرط عمومی است و جزئیات این نمره‌ی ملاک، بنا به رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی می‌تواند متفاوت باشد و ممکن است از شما حداقل نمره‌ی بیشتری را بخواهند. البته شخصی که دارای آیلتس کمتر از 6.5 بوده (البته در حد 6 یا در بدترین حالت 5.5 و نه کمتر!) می‌تواند برای اخذ پذیرش مشروط نیز اقدام نماید و پس از گذراندن دوره زبان در استرالیا، دوره دانشگاهی خود را شروع نماید.

    مرحله سوم: انتخاب رشته، مقطع تحصیلی و موسسه(ها) آموزشی مورد نظر

    مرحله سوم: انتخاب رشته، مقطع تحصیلی و موسسه(ها) آموزشی مورد نظر

    مقطع تحصیلی شخص متقاضی که مشخص است و می‌شود همان مقطع تحصیلی بعدی؛ مگر آنکه متقاضی قصد تحصیل مجدد در مقطع تحصیلی قبل خود را داشته باشد (برای مثال متقاضی دارای مدرک کارشناسی ارشد شاید مایل باشد به جای تحصیل در مقطع دکتری، نسبت به تحصیل در کارشناسی ارشد مجدد اقدام نماید). همچنین برای انتخاب رشته نیز باید رشته‌ای انتخاب شود که مرتبط با رشته تحصیلی مقطع تحصیلی ماقبل باشد. حال در این مرحله با توجه به مقطع تحصیلی‌ و رشته‌ی انتخابی‌ می‌توانید یک یا چند دانشگاه، کالج یا موسسه آموزشی را برای اخذ پذیرش انتخاب کنید. توجه نمایید که شما هیچ محدودیتی درباره اینکه به چند دانشگاه برای اخذ پذیرش تحصیلی درخواست می‌دهید، نخواهید داشت اما بهتر است که مراکز آموزشی را انتخاب نموده که از نظر شرایط و صلاحیت‌ها و همچنین از نظر شهریه تحصیلی و دیگر موارد مهم و مانند موقعیت جغرافیایی‌شان و... بیشتر به شرایط و خواسته‌های شما نزدیک باشد. پس در این مرحله با مشخص شدن مقطع، رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر، همه مدارک و الزامات خواسته شده از سوی آن دانشگاه برای شما تا به الان مشخص شده که برای مرحله بعدی توضیح داده شده است.

    مرحله چهارم: تهیه و ترجمه مدارک و ارسال درخواست (اخذ پذیرش تحصیلی)

    مرحله چهارم: تهیه و ترجمه مدارک و ارسال درخواست (اخذ پذیرش تحصیلی)

    پس از عبور از 3 مرحله شرح داده شده‌ی فوق، تا به اینجا همه مدارک و الزامات مورد نیاز برای رشته، مقطع و دانشگاه مورد نظر برای شخص متقاضی مشخص خواهد شد؛ از مدارک بدیهی مانند مدارک هویتی گرفته تا مدارک اصلی مربوط به سوابق تحصیلی مانند اصل مدرک تحصیلی، مدرک زبان، انگیزه نامه و دیگر مدارک مورد نیاز از سوی دانشگاه منتخب. در این مرحله شما به عنوان شخص متقاضی مهاجرت به استرالیا از طریق تحصیل، باید با دقت و وسواس بالایی نسبت به تهیه، ترجمه و معادل سازی کلیه این مدارک اعلام شده بدون هیچگونه اشتباه اقدام نمایید. حال که کلیه مدارک الزامی از سوی دانشگاه مقصدتان را برای رشته و مقطع تحصیلی مد نظر تهیه و ترجمه کردید، آن‌ها را به همراه فرم‌های مربوط به درخواست پذیرش تحصیلی، به دانشگاه ارسال نمایید و هزینه‌های لازم برای هزینه ثبت نام، ودیعه (که معمولا به اندازه شهریه یک ترم و حدود 15 تا 20 هزار دلار استرالیا خواهد بود) و... را پرداخت نموده و کلیه فیش‌ها، رسیدهای الکترونیکی و ایمیل‌ها را نزد خود محفوظ نگهداری نمایید.

    مرحله پنجم: اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا

    مرحله پنجم: اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا

    بعد از آن که شما موفق شده تا از یک یا چند دانشگاه و مرکز آموزشی در استرالیا نامه پذیرش دریافت نمایید بدان معنی است که با درخواست پذیرش تحصیلی شما در آن دانشگاه یا مرکز تحصیلی موافقت شده و در این مرحله شما می‌بایست یک نامه پذیرش تحصیلی (توجه نمایید فقط یک نامه پذیرش تحصیلی) از موسسه آموزشی منتخب را به همراه دیگر مدارک مورد نیاز سفارت و اداره مهاجرت استرالیا، تهیه و معادل سازی کرده و آماده برای ارسال داشته باشید. کلیه این مدارک مورد نیاز باید بدون هیچگونه نقص یا اشتباه برای ورود به پروسه و صدور ویزای دانشجویی به سفارت ارسال گردد؛ نکته قابل توجه در این مرحله این است که بر خلاف تصور اخذ پذیرش تحصیلی الزاما به معنای صدور قطعی ویزای تحصیلی برای شخص متقاضی نخواهد بود و به عبارت دیگر شما وقتی که وارد مرحله و پروسه‌ی صدور ویزای دانشجویی پس از اخذ پذیرش تحصیلی می‌شوید کاملا امکان دارد که با حتی یک اشتباه ساده (مانند نقص مدارک، ارائه مدارک جعلی، داشتن سوء سابقه، اشتباه در ترجمه مدارک و ده‌ها دلیل دیگر برای ریجکتی ویزای تحصیلی)، با درخواست ویزای شما موافقت نگردد. اما در صورتی که کلیه دستورالعمل‌های ذکر شده را به درستی و کامل و بدون کمترین اشتباهی دنبال کنید، آنگاه می‌توان گفت که در این وضعیت معمولا احتمال آن کم است که شما با داشتن نامه پذیرش تحصیلی معتبر از یک مرکز آموزشی و دانشگاه معتبر و بدون وجود نقص در مدارک یا مشکل قانونی از سمت خود برای سفارت، با ریجکتی درخواست ویزای تحصیلی خود مواجه شوید. از مزایای پروسه‌ی ویزای تحصیلی استرالیا در مقایسه با رقبای انگلیسی زبان خود این بوده که استرالیا در خاک ایران بر خلاف دیگر کشورها (کانادا یا آمریکا و...) سفارت و کنسولگری دارد.

    ویزای تحصیلی استرالیا

    ویزای تحصیلی استرالیا

    همانطور که در ذکر مراحل فوق نیز شرح داده شده، برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا نیاز به اخذ پذیرش تحصیلی معتبر قبل از آن خواهید داشت که طبق مراحل تا حد امکان توضیح داده شده است و حال در این بند کمی بیشتر می‌خواهیم درباره‌ی ویزای تحصیلی استرالیا صحبت نماییم. با تکمیل مدارک ویزای تحصیلی استرالیا و ارائه آن به سفارت استرالیا معمولا تا حداکثر 3 الی 4 ماه منتظر پاسخ نهایی سفارت استرالیا برای ویزای خود بمانید و بازه زمان پاسخگویی سفارت استرالیا مبنی بر ویزا شدن شما اغلب بین 1 تا 3 ماه است اما در برخی موارد ممکن است این روند اخذ ویزا کمی طولانی‌تر گردد. شما پس از اخذ ویزای تحصیلی استرالیا می‌توانید 90 روز قبل از شروع ترم تحصیلی وارد خاک استرالیا شوید و اتفاقا این یک فرصت عالی برای آشنایی با این کشور و شروع زندگی در راستی مهاجرت تحصیلی شما بوده و در کل بهترین فرصت برای آشنایی با محیط و فرهنگ استرالیا خواهد بود.

    هزینه اقدام برای ویزا دانشجویی استرالیا که ویزای سابکلس 500 نام داشته، در سفارت استرالیا 620 دلار استرالیا می‌باشد که این مبلغ می‌بایست توسط متقاضی در خود سفارت استرالیا یا به صورت آنلاین پرداخت شود. مدت ویزای تحصیلی استرالیا به مدت زمان مقطع تحصیلی متقاضی صادر می‌شود و پس از اتمام تحصیل نیز متقاضی 1 سال فرصت داشته تا در خاک استرالیا اقامت داشته باشد و در صورت تمایل در این مدت به دنبال اشتغال و ویزای کاری بوده تا در صورت تمایل، برای اقامت دائم اقدام کرده و در استرالیا بماند.

    اخذ اقامت استرالیا پس از تحصیل

    اخذ اقامت استرالیا پس از تحصیل

    متقاضیان تحصیل در استرالیا در هر مقطع تحصیلی می‌توانند پس از اتمام تحصیل تا 1 سال در استرالیا مانده و در این مدت برای کاریابی و اشتغال اقدام نمایند و پس از پیدا نمودن شغل مناسب و کارفرمای مناسب، نسبت به تغییر ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری اقدام نماید. این نوع ویزا به ویزای 485 موقت فارغ‌التحصیلان معروف است که میزان اعتبار این ویزا برای دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد آموزش محور 2 سال، برای کارشناسی ارشد تحقیقات محور 3 سال و برای دوره دکترا 4 سال می‌باشد. همچنین پس از اخذ مجوز و ویزای کاری، برخلاف گذشته که نیاز به 2 الی 3 سال کار بوده، در حال حاضر تنها با 1 سال کار پس از اتمام دوره تحصیلی، می‌تواند برای اقامت دائم استرالیا اقدام نمایید.

    سوالات متداول اخذ پذیرش تحصیلی از استرالیا 2024 | شرایط و مراحل

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت