شرایط تمکن مالی برای اخذ ویزای کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    ارائه تمکن مالی یکی از الزامات و ارکان‌های مهم برای اخذ ویزای کانادا است؛ حال می‌خواهد یک ویزای توریستی بوده و یا ویزایی بلند مدت‌تر مانند ویزای تحصیلی برای تحصیل در کانادا و یا ویزای کاری برای اشتغال در بازار کار بسیار خوب و کارآمد این کشور. پس این نکته را در نظر داشته که شرط تمکن مالی برای اخذ کلیه ویزاهای کانادا وجود دارد و شرطی بسیار مهم است؛ تا جایی که سختگیری‌های حاکم برای ارائه و اثبات تمکن مالی به میزان کافی و اعلام شده، باعث ریجکت شدن تعداد قابل توجهی از پرونده‌های ویزای کانادا در هر سال و بازه زمانی می‌گردد.

    حال سوال اینجاست که چطور باید شرط تمکن مالی برای مهاجرت به کانادا را برآورد کنیم؟ میزان مبلغ تمکن مالی چقدر است؟ چه شروط و تبصر‌هایی وجود دارد؟ موسسه مهاجرتی ادب ویزا به عنوان نماینده رسمی در جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا با مجوز از وزارت علوم فعالیت دارد و در ادامه به پاسخ این سوال در رابطه با تمکن لازم برای تحصیل در کانادا و ویزای تحصیلی خواهیم پرداخت. فقط توجه داشته باشید که شرایط ذکر شده برای کلیه استان‌های کانادا به جز استان کبک حاکم می‌باشد که برای آن هم به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

    شرایط تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا

    شرایط تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا

    برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا همانطور که اشاره شد، همانند پروسه اخذ هر نوع ویزای دیگر، ارائه تمکن مالی به میزان لازم، کافی و اعلام شده به سفارت و اداره مهاجرت کانادا الزامی است. برای ویزای تحصیلی به بیان مختصر و مفید، ارائه تمکن مالی به میزان 1 سال شهریه تحصیلی + حداقل هزینه 1 سال زندگی در کانادا الزامی می‌باشد. حداقل هزینه برای 1 سال زندگی برای دانشجویان در کانادا 10 هزار دلار کانادا است اما هزینه‌ی معمول بین 11 تا 16 هزار دلار کانادا در سال می‌تواند متغییر باشد که این یک هزینه کلی است. هزینه در شهرهای کوچک می‌تواند کمتر شده و همچنین برعکس همین قضیه برای شهرهایی بزرگ مانند تورنتو، ونکوور و...

    اما تمکن مد نظر سفارت کانادا بابت هزینه زندگی در این کشور که از شما خواسته شده، به میزان صرفا 10 هزار دلار است. پس با توجه به مختصر اشاره‌ای که شد، تمکن مالی لازم برای ویزای تحصیلی می‌‍‌شود: میزان شهریه سالانه دانشگاه یا موسسه آموزشی که از آن پذیرش اخذ نموده‌اید به علاوه 10 هزار دلار کانادا. بنابراین برای تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا:

    • دانشجو حداقل باید شهریه 1 سال خود + 10 هزار دلار کانادا را به سفارت ارائه دهد.
    • اگر دانشجو متاهل باشد یا دارای همراه بالای 18 سال باشد و قصد مهاجرت با همراه خود را داشته باشد، به ازای همسر (یا هر همراه بالای 18 سال) علاوه بر شهریه یک سال، باید 14 هزار دلار دیگر را نیز به سفارت ارائه دهد. به عبارت واضح‌تر، به ازای همسر یا هر همراه بالای 18 سال مبلغ 4 هزار دلار دیگر به مبلغ مذکور در بند اول اضافه می‌شود. (کلیه مبالغ به دلار کانادا)
    • اگر دانشجو فرزند داشته باشد و قصد مهاجرت با فرزند خود را داشته باشد، به ازای هر فرزند زیر 18 سال علاوه بر شهریه یک سال، باید 13 هزار دلار دیگر را نیز به سفارت ارائه دهد. به عبارت واضح‌تر، به ازای هر فرزند زیر 18 سال، 3 هزار دلار دیگر به مبلغ مذکور در بند اول اضافه می‌شود. (کلیه مبالغ به دلار کانادا)

    مثال: مبلغ تمکن مالی یک فرد متاهل و دارای 1 فرزند همراه = شهریه سالانه + 10 هزار دلار + 4 هزار دلار + 3 هزار دلار = شهریه سالانه + 17 هزار دلار

    شرایط تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا در استان کبک

    شرایط تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا در استان کبک

    قوانین تمکن مالی برای اخذ ویزا و مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل، اگر که مقصد زندگی و تحصیل شما در استان کبک این کشور باشد درست مشابه قوانین ذکر شده در بخش ماقبل بوده و تنها دارای کمی تغییرات در اعداد و ارقام به شرح زیر هستند:

    • دانشجو حداقل باید شهریه 1 سال خود + 11 هزار دلار کانادا را به سفارت ارائه دهد.
    • اگر دانشجو متاهل باشد یا دارای همراه بالای 18 سال باشد و قصد مهاجرت با همراه خود را داشته باشد، به ازای همسر (یا هر همراه بالای 18 سال) علاوه بر شهریه یک سال، باید 16100 دلار دیگر را نیز به سفارت ارائه دهد. به عبارت واضح‌تر، به ازای همسر یا هر همراه بالای 18 سال مبلغ 5100 دلار دیگر به مبلغ مذکور در بند اول اضافه می‌شود. این مبلغ به ازای هر همراه دیگر بعد ازاولین همراه، 5120 دلار خواهد بود. (کلیه مبالغ به دلار کانادا)
    • اگر دانشجو فرزند داشته باشد و قصد مهاجرت با فرزند خود را داشته باشد، به ازای اولین فرزند زیر 18 سال علاوه بر شهریه یک سال، باید 14800 دلار دیگر را نیز به سفارت ارائه دهد. به عبارت واضح‌تر، به ازای 1 فرزند زیر 18 سال، 3800 دلار دیگر به مبلغ مذکور در بند اول اضافه می‌شود. این مبلغ به ازای فرزند های دیگر 1903 دلار خواهد بود (کلیه مبالغ به دلار کانادا).

    مثال: مبلغ تمکن مالی یک فرد متاهل و دارای 1 فرزند همراه در استان کبک = شهریه سالانه + 11 هزار دلار + 5100 دلار + 3800 دلار = شهریه سالانه + 8900 دلار

    مثال 2: مبلغ تمکن مالی یک فرد متاهل و دارای 2 فرزند همراه در استان کبک = شهریه سالانه + 11 هزار دلار + 5100 دلار + 3800 دلار + 1903 دلار = شهریه سالانه + 10803 دلار

    آیا برای سنجش تمکن مالی تنها ارز و حساب بانکی معیار است؟

    آیا برای سنجش تمکن مالی تنها ارز و حساب بانکی معیار است؟

    بله! توجه فرمایید که ارائه و اثبات تمکن مالی به سفارت کانادا، فقط از طریق حساب بانکی و وجه در آن حساب قابل انجام است و ممکن است که از جاهای زیادی بشنوید که اسناد ملک، ماشین، زمین و مغازه و... هم می‌توانند به عنوان تمکن مالی به اداره مهاجرت کانادا ارائه شوند که این اصلا درست نیست. شما باید به میزان مبلغ خواسته شده، از طریق پول در حساب بانکی خود، تمکن مالی را نشان داده و تمکن مالی مازاد بر آن مبلغ یا ارائه مواردی مانند اسناد ملک، ماشین، زمین و مغازه و... صرفا در جهت قوی‌تر شدن پرونده به ویژه از بابت تمکن مالی تاثیر مثبت دارد. بنابراین:

    • تمکن مالی باید به میزان مبلغ خواسته شده، از طریق پول در حساب بانکی نشان داده شود.
    • مواردی مانند اسناد ملک، ماشین، زمین و مغازه و... صرفا در جهت قوی‌تر شدن پرونده تاثیر مثبت دارد اما تمکن محسوب نمی‌شود.
    • برای اثبات و ارائه تمکن مالی، میانگین گردش حساب چهار ماهه برای تمکن مالی ملاک است.
    • بورسیه، فاند یا اسکالرشیپ به هر میزانی که باشد جز توان مالی فرد محسوب می‌شود پس حتما آن را به اداره مهاجرت ارائه کنید تا به ازای میزان مبلغ بورسیه و اسکالرشیپ، از میزان مبلغ تمکن مالی لازم کسر گردد.

    شهریه‌های تحصیل در کانادا

    شهریه‌های تحصیل در کانادا

    از آنجا که در همه بخش‌های این مطلب، میزان مبلغ لازم برای ارائه تمکن مالی به سفارت با ذکر میزان شهریه بدون ارائه هیچ عدد و رقمی بیان شده و از آنجا هم که شهریه‌ها در راستای مهاجرت تحصیلی به کانادا بسته به دانشگاه، شهر و استان، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و... متغیر بوده و بنابراین عدد ثابتی را نمی‌توان ارائه داد، بنابراین در این بخش به بیان شهریه‌های تحصیل در کانادا به طور کلی و متوسط خواهیم پرداخت. همانطور که پیش‌تر نیز گفته‌ایم، هزینه تحصیل برای یک دانشجو در کانادا مستقیما به دانشگاه مورد نظر و محل قرارگیری (شهر و استان)، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی وابسته است.

    بنابراین رنج‌های شهریه می‌تواند بسیار متفاوت باشد و برای مثال در یک دوره تحصیلی و در یک دانشگاه شاید بتوان با شهریه کمتر از 10 هزار دلار کانادا در سال هم تحصیل نمود و در عین حال در دانشگاه دیگری همین شهریه برای همان رشته و مقطع ممکن است بیش از 40 هزار دلار کانادا در سال برسد و ده‌ها مثال‌ دیگر درباره تفاوت بین رشته‌ها، دانشگاه‌ها، مقطع تحصیلی، محل زندگی و...

    اما ما برای مشخص کردن هزینه‌های تحصیل در کانادا، میانگینی از میزان شهریه کلیه دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا، مقاطع تحصیلی و همچنین رشته‌های تحصیلی مختلف را ارائه کرده و بنابراین به طور کلی و متوسط، هزینه تحصیل در کانادا فارغ از رشته، مقطع و دانشگاه، بین 20 الی 25 هزار دلار کانادا در سال خواهد بود. حال در اینجا، هزینه کلی ذکر شده را کمی بیشتر برای مقاطع تحصیلی مختلف، رشته‌ها و... تفکیک خواهیم کرد و بدین ترتیب:

    • متوسط شهریه مدرسه: 8 تا 16 هزار دلار کانادا در سال (مدارس عمومی) و 6 تا 26 هزار دلار کانادا در سال (مدارس خصوصی)
    • متوسط شهریه کالج‌ها: 7 تا 29 هزار دلار کانادا در سال
    • متوسط شهریه مقطع کارشناسی: 25 هزار دلار کانادا در سال
    • متوسط شهریه مقطع کارشناسی ارشد: 21 تا 28 هزار دلار کانادا در سال
    • متوسط شهریه مقطع دکتری: 9 تا 15 هزار دلار کانادا در سال
    • حداقل شهریه دانشگاه: 7 هزار دلار کانادا برای کارشناسی / 3 هزار دلار کانادا برای کارشناسی ارشد
    • متوسط شهریه رشته‌های پزشکی: 30 تا 120 هزار دلار کانادا در سال (رنج شهریه رایج‌تر: 40 تا 60 هزار دلار کانادا)
    • متوسط شهریه رشته‌های مهندسی: 30 هزار دلار کانادا در سال
    • متوسط شهریه رشته‌ MBA: 33 تا 100 هزار کانادا دلار در سال

    در تکمیل توضیحات فوق پیرامون شهریه تحصیلی این را هم جا دارد اشاره کنیم که در کل فارغ از ارقام میانگین مذکور باید گفت در کانادا عموما به ترتیب رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، کارشناسی ارشد مدیریت (MBA)، داروسازی، اکثر رشته‌های مهندسی، وکالت و حقوق جزء رشته‌های تحصیلی با شهریه‌های گران‌تر هستند.

    سوالات متداول شرایط تمکن مالی برای اخذ ویزای کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2022-06-06

    درود فراوان. آیا تمکن مالی بر اساس موجودی یک روز کافیست یا باید گردش حساب برای ویزای دانشجویی کانادا ارائه بشود؟ سپاس

    2022-06-07

    سلام. تمکن مالی به میزان 1 سال تحصیل و هزینه زندگی باید ارائه گردد.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ