تحصیل ادبیات انگلیسی در کانادا 2024
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    با توجه به نیاز روزافزون جهت فراگیری زبان‌های زنده و کاربردی دنیا، رشته زبان انگلیسی و زیر شاخه‌های مرتبط با آن از جمله ادبیات انگلیسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. این زبان که به عنوان اولین زبان زنده دنیا در ارتباطات افراد در نظر گرفته شده ، در بسیاری از کشورها به عنوان زبان رسمی دوم(Second Language) به رسمیت شناخته شده است. البته مفهوم دیگری از این زبان نیز در بعضی کشورهای دیگر از جمله ایران وجود دارد که از آن با عنوان زبان خارجی (Foreign Language) یاد می‌شود.

    سیستم‌های آموزشی در کانادا راه را برای یادگیری این زبان و تحصیل در رشته‌های مربوط به آن هموار کرده‌اند که از جمله می‌توان به تحصیل در دانشگاه و آموزش‌هایی که در موسسات خصوصی داده می‌شود اشاره کرد. در هر یک از موارد ذکر شده، سیستم آموزشی شما را تا پایان مسیر یادگیری زبان و بهره‌مندی کامل از مزایای آن در طول دوره تحصیل در کانادا همراهی خواهد کرد و شما راحت‌تر برای انتخاب مسیر تحصیلی‌تان، تصمیم‌گیری خواهید نمود.

    مزایای تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی

    تحصیل در این رشته شما را قادر می‌سازد تا درک کامل‌تری نسبت به گذشته ادبیات کشور خود و جهان داشته باشید. این رشته با آشنا کردن شما با فرهنگ‌ها و سنن گذشته، مهارت‌های ارتباطی شما را تقویت می‌نماید. تفکر نقادانه در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است که مزیتی دیگر برای تحصیل در این رشته را رقم زده است. شما با مطالعه آثار فاخر مشاهیر این رشته همچون ویلیام شکسپیر، جان میلتون، چارلز دیکنز و بسیاری دیگر به وسیع‌تر نمودن دانش از دایره واژگان و درک مناسب‌تر از قواعد زبان دست خواهید یافت.

    اگر مایل به تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی به صورت آکادمیک باشید، چه در داخل و چه خارج از ایران، می‌توانید از مزایای آن نیز بهره‌مند شوید و اگر قصد مهاجرت داشته باشید، تحصیل در کانادا قطعا یکی از بهترین گزینه‌ها برای اخذ مدرک و مهاجرت تحصیلی خواهد بود. چرا که این کشور به دلیل بهره‌مندی از استانداردهای بالای زندگی و تحصیلی، شما را تشویق به حضور در آن کشور می‌نماید. جهت تحصیل ادبیات انگلیسی در کانادا دانستن چندین نکته ضروری است. این نکات که بسیار حائز اهمیت هستند، به شما در این پروسه کمک می‌کنند که با درک کامل‌تری از شرایط پیش‌ رو تصمیم بگیرید.

    نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل ادبیات انگلیسی در کانادا

    آزمون‌های بین‌المللی زبان در سال‌های اخیر به یکی از معتبرترین منابع برای سنجش دانش زبانی دانشجویان خارجی تبدیل شده است. این آزمون‌ها شامل آیلتس، تافل، جی آر ای و آزمون‌های دیگری نیز مانند دولینگو و پی تی ایی که پس از بحران کرونا اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند، می‌باشند. هر دانشگاه با مشخص کردن میزان نمره مورد نظر در آن تست، از دانشجو درخواست ارائه آن نمره را می‌دهد. حداقل نمره مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا در رشته زبان انگلیسی و زیر شاخه‌های مرتبط آن، نمره 6.5 در بخش آکادمیک آزمون آیلتس و معادل آن در سایر آزمون‌ها میباشد. اگر دانشجویی موفق به کسب نمره مورد نظر نگردد، برخی از دانشگاه‌ها جهت سهولت در پروسه پذیرش دانشجویان خود آن‌ها را به صورت مشروط می‌پذیرند. در این صورت دانشجو می‌بایست برای گذراندن دوره‌ای کوتاه نسبت به کسب نمره مد نظر اقدام نماید تا بتواند از تسهیلات دانشگاه استفاده نماید.

    رشته‌های پیشنهادی برای تحصیلات تکمیلی ادبیات انگلیسی

    خوشبختانه رشته زبان انگلیسی در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سراسر دانشگاه‌های دنیا از جمله کانادا در حال تدریس می‌باشد. این رشته به بررسی متون پیچیده ادبی، آثار فاخر ادبی جهان و نقد‌های مختلف در زمینه نمایشنامه‌ها و فیلم‌نامه‌ها می‌پردازد. این رشته در خارج از ایران با طیف متفاوتی از زیر شاخه‌های مرتبط خود در ارتباط است. زیر شاخه‌های آن شامل ادبیات تطبیقی، نویسندگی خلاقانه، بررسی دوره‌های متفاوت تاریخ ادبیات از جمله رنسانس، قرون وسطی، دوره مدرن و موضوعات متنوع دیگری می‌شود.

    تحصیل مقطع ارشد در رشته ادبیات انگلیسی

    دوره ارشد رشته زبان انگلیسی بین یک سال تا دو سال با توجه به انتخاب دوره مورد نظر، متغیر است. تحصیل در این دوره با ارائه پایان‌نامه و بدون آن نیز ممکن است. تحصیل در دوره ارشد تنها منوط به گذراندن دوره کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی می‌باشد. از آنجایی که ادبیات طیف وسیعی از معنی واژگان را در برمیگرد، تحصیل در مقطع ارشد این رشته، علاقه‌مندان را با موضوعات جذاب و متنوعی آشنا می‌سازد و آن‌ها را با بازارهای کاری متناسب آماده می‌سازد.

    تحصیل مقطع دکتری در رشته ادبیات انگلیسی

    تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی در مقطع دکتری در دانشگاه‌های کانادا امکان آشنایی و مصاحبت با بهترین اساتید و متخصصین حوزه زبان را برای شما به ارمغان می‌آورد. برای پذیرش در این مقطع که بین 4 تا 6 سال و به صورت تمام وقت بوده، نیاز به نوشتن یک پروپوزال قوی در کنار رزومه و تایید استاد راهنمای خود دارید. نکته‌ای که اینجا بسیار حائز اهمیت است، گرفتن اقامت دائم پس از پایان تحصیل در این مقطع می‌باشد و در این راستا اگر پیش‌تر سابقه تالیف کتاب یا مقاله داشته باشید، شانس خود را به صورت قابل توجهی افزایش خواهید داد. ضمنا در این دوره شما قادر خواهید بود که 20 ساعت به طور معمول در هر هفته کار دانشجویی داشته باشید.

    دوره‌های آنلاین دانشگاه در دوران کرونا

    همزمان با ورود و شیوع ویروس کرونا در جهان، بسیاری از معتبرترین دانشگاه‌های کانادا، تمام دوره‌های آموزشی خود را به صورت آنلاین برگزار کردند. این روند تا پایان واکسیناسیون در کل کشور ادامه پیدا خواهد کرد و از آن پس نیز، کلاس‌ها در فضای بزرگ‌تر و با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می‌شود. اما از آنجایی که تحصیل امری ضروری در این کشور به شمار می‌آید، همیشه راهی برای چگونگی یافتن شرایط مناسب جهت برگزاری کلاس‌ها و دوره‌ها خواهند یافت.

    بازار کار رشته ادبیات انگلیسی چگونه است؟

    تحصیل در این رشته یکی از راه‌های تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای کاری و به دنباله آن اقامت دائم است. از این رو علاقه‌مندان بسیاری به دنبال تحصیل در این رشته و زیر شاخه‌های آن می‌باشند. البته نکته‌ای دیگر که بسیار حائز اهمیت است، شرایط شغلی مناسب و فراوان این حوزه می‌باشد. از جمله می‌توان به کار در کتابخانه، ویراستاری، اشتغال در سیستم آموزشی (مدرسه)، تدریس خصوصی و مترجمی اشاره نمود. یافتن شغل از طریق موسسات کاریابی معتبر، راه را هموارتر می‌نماید. چرا که آن‌ها با در دست داشتن اطلاعات جامعی از مراکز کاریابی می‌توانند به کارجو و کارفرما کمک شایانی کنند. این امر با دریافت درصدی از حقوق کارجو و کارفرما میسر می‌گردد.

    بهترین زمان مناسب برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های کانادا

    دانشجویان علاقه‌‌مند به ادبیات انگلیسی که متقاضی ادامه تحصیل در کانادا هستند، باید اطلاعات کاملی از زمان و نحوه پذیرش دانشگاه مورد نظر را داشته باشند. چرا که هر دانشگاه بسته به سیاست‌های مورد نظر خود، شرایطی خاصی را جدای از شرایط عمومی پذیرش اتخاذ کرده است. از این جهت مطلع بودن از آن‌ها، شما را قادر می‌سازد تا در زمان مناسب نسبت به پذیرش خود اقدام نمایید. این پروسه در اغلب دانشگاه‌ها به صورت آنلاین انجام می‌گردد. متقاضی باید از اطلاعات جامعی از زمان پذیرش دانشکده مورد نظر، استاد راهنما و شرایط پیش‌رو به خصوص شرایط مربوط به آن دانشگاه در این مسیر را آغاز نماید. بهترین زمان پذیرش در اکثر دانشگاه‌ها، از اوایل ماه جولای تا پایان ماه آگوست برای ترم پاییز و اوایل ماه نوامبر تا پایان ماه دسامبر برای ترم زمستان است. متقاضی باید مطلع باشد که پذیرش وی تنها در این زمان و در صورت کامل بودن مدارک وی از طریق دانشگاه صورت می‌پذیرد.

    بهترین دانشگاه‌ها برای ادامه تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی

    بهترین دانشگاه جهت تحصیل برای هر متقاضی بطور طبیعی متفاوت می‌باشد. از آنجایی که دیدگاه و خواسته هر دانشجو از دیگری متفاوت است، یافتن مناسب‌ترین گزینه نیازمند مطلع بودن از خواسته‌های خود و شرایط دانشگاه مورد نظر می‌باشد. اکثر دانشگاه‌های کانادا گزینه اول انتخاب دانشجویان بین‌المللی می‌باشند که از جمله آن‌ها بویژه برای تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی می‌توان به تعدادی از بهترین دانشگاه‌ها به شرح ذیل اشاره کرد:

    • دانشگاه بریتیش کلمبیا

    • دانشگاه تورنتو 

    • دانشگاه کوئین 

    • دانشگاه آلبرتا 

    • دانشگاه اتاوا 

    • دانشگاه یورک

    سوالات متداول تحصیل ادبیات انگلیسی در کانادا 2024

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (6 پاسخ)
    2023-02-20

    سلام. من سال ۸۲ فارغ التحصیل ادبیات انگلیسی شدم از دانشگاه تهران. معدلم ۱۷.۴۸ هست. از سال ۸۲ تا الان هم به عنوان مترجم کار کرده ام. می تونم برای ارشد ادبیلت انگلیسی یا مترجمی پذیرش و بورسیه بگیرم؟

    2023-02-25

    سلام. بله امکانش هست اما باید شرایطتون بیشتر بررسی شه و برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-02-06

    سلام و وقت بخیر. من کارشناسی ادبیات انگلیسی دانشگاه تبریز رو دارم،8 ساله فارغ التحصیل شدم و وارد بازار کار تقریبا غیرمرتبط با رشته م شدم.36 سالمه. شانسی برا پذیرش گرفتن همراه با فاند دارم یا نه، چون خیلی برام مهمه و اینکه معدل لیسانسم 15/75 هست .

    2023-02-13

    سلام. شما گپ تحصیلی دارید و از الزامات توجیه گپ تحصیلی، سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی هست که عدم آن حتی پذیرش عادی رو چالش برانگیز میکنه اما برای بررسی بیشتر شرایط با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2022-11-09

    سلام وقت بخیر. ۳۷سالمه. مدرک لیسانس مترجمی انگلیسی دارم . چند سال بعنوان مدرس و مترجم کار کردم. الان میتونم برای ارشد ادبیات انگلیسی در کانادا اقدام کنم؟

    2022-11-12

    سلام. بله میتونیم براتون به راحتی پذیرش بگیریم، برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2022-06-16

    سلام خسته نباشید من در حال حاضر دانشجوی ادبیات انگلیسی دانشگاه الزهرا هستم و قصد مهاجرت تحصیلی برای ارشد دارم.سوالی که داشتم اینه که با چه شرایطی امکان داره که به من فول فاند برای ارشد داده بشه؟ اصلا ممکن هست؟ چون از لحاظ مالی برام مهمه که هزینه های تحصیلم پوشش داده بشه، پس در این صورت آیا کشور کانادا کشور مناسبی از لحاظ هزینه های مالی برای این رشته هست؟ و اینکه آیا دشتن مدرک زبان فرانسه میتونه در فاند گرفتن از کانادا تاثیر گذار باشه؟ در کل، خیلی شک دارم که چه کشوری برای این رشته در کنار آموزش برتر از لحاظ هزینه هم متعادل باشه. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    2022-06-18

    سلام. بورسیه نیاز به یکسری شرایط داره از جمله معدل بالا و نمره‌ی زبان بالا و چندین فاکتور دیگه...در رابطه با بورسیه یا تردیدتون برای مقصد بهتره با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنماییتون کنن: 02171400111

    2022-03-07

    سلام، خسته نباشید، من 27 سالمه و ارشد ادبیات انگلیسی دارم از دانشگاه آزاد. معدلمم 16.78 برای کانادا میتونم اقدام کنم؟ دانشگاه‌های کانادا برای مقطع دکترا شرط مقاله نذاشتن؟ ترجمه مدارک و آیلتس 6.5 یعنی اتمام کار برای من واسه‌ی ورود به اون کشور؟؟؟ دکترا توی کشورهای دیگه شنیدم چون خودش شغل محسوب میشه به عنوان دستیار استان به عنوان مدرس یا محقق حقوق براش در نظر میگیرن، توی کانادا هم به همین صورته؟

    2022-03-08

    سلام. شرایطتون خوبه و میتونین اقدام کنین. برای دکتری تو کانادا باید شهریه پرداخت کنین اما اخذ بورسیه و فاند براش راحته در صورت شایستگی متقاضی

    2021-08-19

    سلام وقتتون بخیر من مدرک کارشناسی ادبیات انگلیسی دارم سال ۸۶ فارغ التحصیل شدم تقریبا یک سال و نیم تدریس خصوصی میکردم و هشت سال هم تو یه شرکت به عنوان کارشناس فروش کار کردم تا قبل از کرونا. در حال حاضر هم دارم برای ایلتس میخونم ایا میتونم اقدام کنم برای ارشد ادبیات؟

    2021-09-13

    سلام. بله و سعی کنین آیلتس حداقل 6.5 رو بگیرید؛ موفق باشید

    مشاوره رایگان مهاجرت