برنامه مهاجرتی استان آلبرتا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    استان آلبرتا، استانی غربی در کشور کانادا همانند چندی دیگر از استان‌های این کشور، برنامه مهاجرتی خود را دارد که با در اختیار قرار دادن چند جریان و زیر برنامه مهاجرتی، امر مهاجرت به کانادا از طریق این استان را بر پایه یک سری شرایط و قوانین خاص به خود تسهیل نموده است. بر پایه این برنامه استانی که تحت عنوان AINP (Alberta Immigrant Nominee Program) شناخته می‌شود متقاضیان مهاجرت به این استان در کانادا از طریق چند روش مختلف معرفی شده در برنامه مذکور و با بررسی صلاحیت‌های خود، در این برنامه شرکت کرده و در صورت داشتن شرایط لازم و کافی و کسب امتیازات لازم در سیستم امتیازبندی ، می‌توانند از طریق استان آلبرتا و با زندگی در این استان، اقامت کانادا را اخذ نمایند که در ادامه بطور کامل راجع به برنامه مهاجرتی استان آلبرتا AINP و شرایط شرکت در آن صحبت خواهیم نمود؛ با وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

    مختصری درباره استان آلبرتا

    مختصری درباره استان آلبرتا

    استان آلبرتا یکی از 13 استان کانادا و واقع در غرب این کشور است. مرکز آن شهر ادمونتون بوده، مهمترین و بزرگترین شهر آن کلگری است و شهر بنف، از نظر توریستی، دیدنی‌ترین نقطه در این استان می‌باشد. این استان همراه با استان ساسکاچوان و استان مانیتوبا جز 3 استان دشتی کشور کانادا هستند و از سمت غرب با رشته کو‌‌های راکی کانادا دارای مرز می‌باشد. این استان ششمین استان بزرگ کانادا و از نظر جمعیت هم در رتبه چهارم قرار دارد. مساحت استان 661848 کیلومتر مربع است (6.6 درصد از خاک کانادا). جمعیت استان آلبرتا به صورت تخمینی در سال 2021، تعداد 4444000 نفر است که با توجه به مساحت آن دارای تراکم جمعیتی به میزان 6.4 نفر در هر کیلومتر مربع می‌باشد و نیمی از این جمعیت در شهر ادمونتون و کلگری ساکن هستند. پس از این دو شهر پرجمعیت‌ترین شهرها، لث بریج و رد دیر هستند که هر کدام بیش از 100 هزار نفر جمعیت دارند.  فاصله شمال تا جنوب استان 1200 کیلومتر مربع می‌باشد و در نتیجه باید انتظار تنوع آب و هوایی را در این استان داشت، بدین گونه که دمای هوا در ماه ژانویه در این استان از 0 درجه در بخش جنوب غربی استان تا گاها حتی -24 درجه در بخش شمالی آن تنوع دارد و دارای آب و هوای کمی خشک است، هرچند که بارش برف به خصوص در نواحی شمالی استان در زمستان زیاد است. تنوع دمایی استان در طول سال بطور تقریبی بین -6 درجه در فصول سرد تا 25 درجه در فصول گرم می‌باشد. استان آلبرتا به دلیل منابع طبیعی فراوان آن از جمله نفت و ذخایر معادن، دارای کمترین مالیات بوده و یکی از به صرفه ترین استان‌ها از نظر هزینه‌های زندگی، خرید ملک و ... می‌باشد. همچنین زیبایی‌های بسیار در این استان و امنیت بسیار بالای حاکم در آن از دیگر امتیازات زندگی در استان آلبرتا می‌باشد.

    نگاه کلی به برنامه مهاجرتی استان آلبرتا

    نگاه کلی به برنامه مهاجرتی استان آلبرتا

    برنامه مهاجرتی استان آلبرتا یا همان AINP، اقامت دائم را برای افرادی که مهارت‌ها و صلاحیت‌های ضروری و مورد نظر را داشته و به کمبود نیروی کار در این استان کمک کرده و یا قصد شروع تجارتی را در این استان دارند، در نظر گرفته است. هر برنامه استانی دارای تنوع برنامه‌ایی مختلفی بوده و برنامه استانی آلبرتا دارای تفاوت با دیگر برنامه‌های استانی می‌باشد. برنامه استانی AINP بیشتر بجای آنکه بر یکسری مهارت‌ها و مشاغل خاص تمرکز کند، لیستی از مشاغل و مهارت‌ها را ارائه می‌دهد که فاقد صلاحیت برای شرکت در برنامه مهاجرتی این استان می‌باشد و در این راستا 5 جریان و زیر برنامه برای مهاجرت به این استان را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد:

    1. برنامه فرصت آلبرتا (AOS)
    2. برنامه اکسپرس اینتری آلبرتا
    3. برنامه مهاجرت کارآفرینی فارغ‌التحصیلان بین المللی (IGEIS)
    4. برنامه کشاورزان خوداشتغال
    5. ویزای استارت آپ فارغ‌التحصیلان خارجی (FGSVS)

    1.برنامه فرصت آلبرتا (AOS)

    1.برنامه فرصت آلبرتا (AOS)

    برنامه فرصت آلبرتا از ماه ژوئن سال 2018 به جریان افتاده و مخصوص افراد نیروی کار موقت مهاجر می‌باشد که در حال حاضر در استان آلبرتا به صورت تمام وقت مشغول به کار بوده و از طرف کارفرمایی در آلبرتا و در یکی از مشاغل مورد نظر در این برنامه پیشنهاد شغلی برای کار تمام وقت دارد. داوطلبان برای شرکت در این برنامه باید ارزیابی مثبتی را در زمینه تاثیر در بازار کاری مد نظر از خود ارائه داده و یا دارای یکی از معافیت‌های مورد قبول در مجوزهای کاری با تاثیر مثبت در بازار کار را داشته باشد. شرایط برای شرکت در برنامه فرصت آلبرتا به شرح زیر می‌باشد:

    • باید در یکی از مشاغل مورد قبول مشغول به کار باشد. اکثر حرفه‌های زیرمجموعه طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا (NOC) و سطح مهارت‌های 0,A,B,C و D و فقط با وجود چند مورد استثنا، مابقی مشاغل مورد قبول است.
    • متقاضی باید در حال حاضر اجازه موقت کار به عنوان نیروی کار خارجی را در استان آلبرتا داشته باشد.
    • متقاضیان دارای مجوز کار تحصیلات تکمیلی (PGWP) باید در یکی از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار باشند.
    • پیشنهاد شغلی باید توسط یک کارفرما در استان آلبرتا امضا گردد و همچنین این پیشنهاد شغلی باید تمام وقت و به صورت ممتد به شخص استخدامی به مدت 12 ماه یا بیشتر حقوق پرداخت کند.
    • شغل مورد نظر باید در زمینه شغلی فعلی خود متقاضی باشد.
    • حقوق آن شغل باید بیشتر از حداقل دستمزد در استان آلبرتا باشد.
    • داشتن حداقل 12 ماه سابقه کار تمام وقت در اشتغال فعلی در استان آلبرتا در بازه زمانی 18 ماهه در حین ارائه درخواست و یا 24 ماه سابقه کاری تمام وقت در اشتغال فعلی در هر جای جهان از جمله کانادا در بازه زمانی 30 ماه اخیر در حین ارائه درخواست.
    • برای متقاضیان دارای مجوز کار تحصیلات تکمیلی، داشتن 6 ماه سابقه کار تمام وقت در اشتغال فعلی در استان آلبرتا و در طی 18 ماه اخیر موقع ارائه درخواست کافی است.
    • برای سطح مهارت 0, A یا B  در طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا حداقل سطح زبان 5 برای انگلیسی یا فرانسوی الزامی است.
    • برای سطح مهارت C یاD  در طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا حداقل سطح زبان 4 برای انگلیسی یا فرانسوی الزامی است.
    • برای کد شغلی NOC 3413 که مربوط به پرستاران، دستیاران پرستاران، خدمه بیمارستان و مشاغل مربوط به خدمات‌رسانی به بیماران است، حداقل سطح زبان 7 در انگلیسی و یا فرانسوی الزامی است.
    • حداقل تحصیلات معادل تحصیلات کامل دبیرستانی در استان آلبرتا (به جز متقاضیان دارای مجوز کار تحصیلات تکمیلی)

    2.برنامه اکسپرس اینتری آلبرتا

    2.برنامه اکسپرس اینتری آلبرتا

    برنامه اکسپرس اینتری آلبرتا، به این استان اجازه می‌دهد که تعدادی محدودی از کاندیدهای دارای صلاحیت شرکت کننده در این برنامه را طبق سیستم اکسپرس اینتری اداره مهاجرت این استان انتخاب نماید. در این برنامه داوطلبانی که روابط قوی‌ای و سازگاری خوبی را با آلبرتا نشان داده‌اند یا می‌توانند به توسعه اقتصادی و اولویتهای گوناگون دولت در زمینه اشتغال کمک کنند، می‌توانند درخواست خود را ارائه دهند. همچنین فارغ‌التحصیلان بین‌المللی از موسسات تحصیلی پس از دوره متوسطه و دارای سابقه تحصیل در کانادا نیز امکان شرکت در این برنامه را دارند. توجه داشته باشید که برای شرکت در این برنامه، فرد نباید در زیر برنامه دیگری در برنامه استانی آلبرتا شرکت نماید و هرگونه کلاهبرداری و ارائه اطلاعات نادرست از قصد در این برنامه، شما را می‌تواند تا 5 سال از ارائه مجدد درخواست در هر زیر برنامه از برنامه‌های مهاجرتی استان آلبرتا محروم نماید. در این راستا:

    • شخص متقاضی باید از طرف برنامه مهاجرتی استان آلبرتا پیامی مبتنی بر تایید فرد برای شرکت در برنامه و نامه Noi را دریافت کرده باشد.
    • یک پروفایل و پرونده معتبر تشکیل شده در سیستم اکسپرس اینتری اداره مهاجرت داشته باشد.
    • باید امکان و علاقه به زندگی و کار در استان آلبرتا در یکی از مشاغل مورد حمایت در جهت توسعه و کمک به اقتصاد این استان را داشته باشد.
    • حداقل امتیاز 300 از سیستم جامع رتبه بندی (CRS) را کسب نماید.
    • دارای شرایط و صلاحیت در یکی از برنامه‌های فدرالی "برنامه تجربه کار کانادا"، "نیروی کار ماهر فدرال" یا "برنامه فدرالی اسکیل تریدز"
    • همچنین داشتن تجربه یا پیشنهاد شغلی در استان آلبرتا، داشتن مدرک از یک موسسه آموزشی برای تحصیلات بعد از دبیرستان (در سطح دانشگاه) در کانادا و داشتن والد، فرزند یا همسر دارای اقامت دائم یا شهروندی کانادا در استان آلبرتا نیز شانس شما را در این راستا افزایش خواهد داد.

    نحوه امتیازبندی برنامه اکسپرس اینتری

    متقاضی باید از مجموع 100 امتیاز کل به شرح زیر حداقل 67 امتیاز را کسب نماید:

    امتیاز تحصیلات (حداکثر 25 امتیاز)

    دکترا

    25 امتیاز

    کارشناسی ارشد

    23 امتیاز

    تحصیلات دانشگاهی بیش از 3 سال

    22 امتیاز

    تحصیلات دانشگاهی 3 سال

    21 امتیاز

    تحصیلات دانشگاهی 2 سال

    19 امتیاز

    تحصیلات دانشگاهی 1 سال

    15 امتیاز

    تحصیلات دبیرستان

    5

    امتیاز زبان (حداکثر 28 امتیاز)

    مهارت خواندن

    حداقل 4 و حداکثر 6 امتیاز

    مهارت نوشتن

    حداقل 4 و حداکثر 6 امتیاز

    مهارت تکلم

    حداقل 4 و حداکثر 6 امتیاز

    مهارت شنیداری

    حداقل 4 و حداکثر 6 امتیاز

    مهارت زبان دوم در هر 4 زمینه فوق

    4 امتیاز

    امتیاز سن (حداکثر 12 امتیاز)

    زیر 18 سال

    0 امتیاز

    18-35 سال

    12 امتیاز

    36 سال

    11 امتیاز

    37 سال

    10 امتیاز

    38 سال

    9 امتیاز

    39 سال

    8 امتیاز

    40 سال

    7 امتیاز

    41 سال

    6 امتیاز

    42 سال

    5 امتیاز

    43 سال

    4 امتیاز

    44 سال

    3 امتیاز

    45 سال

    2 امتیاز

    46 سال

    1 امتیاز

    47 سال یا بیشتر

    0 امتیاز

    37 سال

    10 امتیاز

    37 سال

    10 امتیاز

    37 سال

    10 امتیاز

    امتیاز سابقه کار (حداکثر 15 امتیاز)

    6 سال یا بیشتر

    15 امتیاز

    4 الی 5 سال

    13 امتیاز

    2 الی 3 سال

    11

    1 سال

    9

    امتیاز سازگاری (حداکثر 10 امتیاز)

    سابقه کار حداقل 1 سال در کانادا

    10 امتیاز

    سابقه کار حداقل 1 سال همسر در کانادا

    5 امتیاز

    حداقل 2 سال تحصیل تمام وقت در کانادا

    5 امتیاز

    حداقل 2 سال تحصیل تمام وقت همسر در کانادا

    5 امتیاز

    داشتن فامیل در کانادا (والدین، پدربزرگ یا مادربزرگ، فرزند، نوه، خاله،دایی، عمو، عمه، خواهرزاده با برادرزاده

    5 امتیاز

    امتیاز زبان همسر

    5 امتیاز

    امتیاز سابقه کار مداوم و منظم (حداکثر 10 امتیاز)

     

    3. برنامه مهاجرت کارآفرینی فارغ‌التحصیلان بین المللی (IGEIS)

    3. برنامه مهاجرت کارآفرینی فارغ‌التحصیلان بین المللی (IGEIS)

    این برنامه به فارغ‌التحصیلان بین‌المللی دارای صلاحیت که از یکی از موسسات آموزشی معتبر و در سطح دانشگاهی استان آلبرتا فارغ‌التحصیل شده‌اند اجازه می‌دهد تا از طریق کارآفرینی و در این راستا به وسیله راه اندازی یا خریداری یک کسب و کار در آلبرتا برای اقامت دائم کانادا اقدام نمایند. افراد در این راستا باید شرایط زیر را دارا باشند:

    • حداقل 2 سال در یکی از موسسات آموزشی بعد از دبیرستان (آموزش دانشگاهی) در استان آلبرتا بطور تمام وقت تحصیل کرده باشید.
    • مشمولیت در برنامه مجوز کار برای فارغ‌التحصیلان (PGWPP) و داشتن اعتبار مجوز کار حداقل به میزان 2 سال در زمان بررسی درخواست
    • حداقل معیار سطح زبان 7 در انگلیسی یا فرانسوی
    • راه اندازی یا خریداری یک کسب و کار معتبر در استان آلبرتا و حداقل تملک 34 درصدی در آن کسب و کار
    • حداقل 6 ماه تجربه کار تمام وقت در زمینه مدیریت یا تملک یک کسب و کار یا داشتن تجربه معادل با گذراندن دوره‌های درسی تجارت و کارآفرینی
    • تجربه کاری می‌تواند داخل یا خارج کانادا باشد

    همچنین داشتن صلاحیت‌های زیر برای شانس بیشتر کمک می‌کند:

    • توانایی ایجاد سود اقتصادی به استان آلبرتا بوسیله: اشتغال‌زایی، فعالیت در بخشی اقتصادی، ناحیه‌ایی تجاری، سرمایه‌گذاری، توسعه املاک، کسب موفقیت تجاری قابل توجه و...
    • سن بین 21 تا 49 سال
    • یکسال سابقه کار ممتد همسر در استان آلبرتا یا دو سال تحصیل در یکی از موسسات آموزشی بعد از دوره متوسطه در این استان یا داشتن نمره زبان سطح 5 یا بالاتر در انگلیسی و یا فرانسوی
    • شما یا همسرتان فامیل درجه یک که بصورت تمام وقت در استان آلبرتا ساکن است داشته باشید.

    4. برنامه کشاورزان خوداشتغال

    4.برنامه کشاورزان خوداشتغال

    این برنامه مخصوص کارآفرینانی بوده که از منابع مالی کافی برخوردار بوده و سابقه مدیریتی و کار کشاورزی را دارد، می‌باشد؛ به طوری که بتواند زمین کشاورزی جدیدی را در استان آلبرتا برقرار ساخته یا زمینی کشاورزی از قبل آماده را خریداری نماید. شخص منتخب می‌بایست تقاضای خود را همراه با برنامه تجاری خود پیرامون کشاورزی در این استان را به یک نماینده در راستا برنامه مهاجرتی استان آلبرتا AINP ارائه دهند تا مورد ارزیابی قرار گیرند. برنامه مهاجرتی استان آلبرتا نیز در این راستا با وزارت کشاورزی و جنگلداری برای اطمینان از اینکه طرح کسب و کار ارائه شده امکان‌پذیر، مفید و قابل اجرا بوده و نیازهای صنعت کشاورزی استان آلبرتا را برآورده می‌کند مشورت می‌نماید. توجه داشته باشید که برای شرکت در این برنامه هرگونه کلاهبرداری و ارائه اطلاعات نادرست از قصد در این برنامه، شما را می‌تواند تا 5 سال از ارائه مجدد درخواست در هر زیر برنامه از برنامه‌های مهاجرتی استان آلبرتا محروم نماید. افرادی که تمایل به شرکت در این برنامه را دارند می‌بایست موارد زیر را انجام دهد:

    • ارائه مدارک مالی دال بر وجود یک کسب و کار پیرامون کشاورزی
    • ارائه مدارک گواه بر تحصیلات، تجربیات و سابقه کاری
    • ارائه طرح تجاری پیشنهادی برای مشاغل مزرعه
    • ارائه مدرک در راستای اثبات اینکه یک موسسه مالی کانادایی، تجارت کشاورزی شما را تامین می‌کند
    • حداقل سرمایه‌گذاری به ارزش 500 هزار دلار که معادل کمترین مبلغ برای راه‌اندازی یک کسب و کار کشاورزی در استان آلبرتا می‌باشد.
    • ارائه مدرک دال بر داشتن سرمایه به ارزش خالص 500 هزار دلار یا مدرک دال بر داشتن دسترسی به مبلغ معادل از طریق منابع دیگر
    • ارسال همزمان مدارک مذکور با طرح تجارتی‌تان پیرامون کشاورزی

    5.ویزای استارت آپ فارغ‌التحصیلان خارجی

    5.ویزای استارت آپ فارغ‌التحصیلان خارجی

    ویزای استارت آپ فارغ‌التحصیلان خارجی یک برنامه مهاجرتی اقتصادی در استان آلبرتا با عنوان اختصاری FGSVS بوده که به فارغ‌التحصیلان خارج از کانادا که دارای صلاحیت لازم هستند، اجازه راه اندازی شرکت‌ و کسب و کاری نوپا و مشاغل نوآورانه در استان آلبرتا را می‌دهد. افرادی که تمایل به شرکت در این برنامه را دارند می‌بایست شرایط زیر را داشته باشند:

    • حداقل 6 ماه سابقه کار تمام وقت یا ترکیبی از سابقه کار مدیریتی بطور کاملا فعال و یا تملک بر یک کسب و کار
    • تکمیل و اخذ مدرک پس از دبیرستان (مدرک دانشگاهی) خارج از کانادا که معادل یکی از مدارک تحصیلی استاندارد پس از دیپلم در کانادا باشد و این مدرک تحصیلی در طی دو سال اخیر به هنگام ارسال تقاضا اخذ شده باشد.
    • ارائه طرح تجاری با منابع مالی پیش بینی شده
    • ارائه راهکاری که یک طرح کسب و کار پیشنهادی و سرمایه‌گذاری بالقوه را مشخص می‌کند
    • حداقل سطح زبان 7 برای انگلیسی یا فرانسوی
    • حداقل تملک 34 درصدی در تجارت مورد نظر در مناطق شهری یا حداقل تملک 51 درصدی در مناطق به دور از مرکز شهر و خارج از ادمونتون و کلگری
    • حداقل سطح سرمایه‌گذاری از حقوق صاحبان سهام شخصی یا مالی شناخته شده در کانادا
    • حداقل سرمایه 100 هزار دلار برای مناطق شهری یا حداقل سرمایه 50 هزار دلار در مناطق به دور از مرکز شهر
    • توصیه نامه از سمت یک نمایندگی مجاز و مشخص شده برای برنامه مهاجرتی استان آلبرتا
    • ارائه مدارک دال بر داشتن بودجه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار و خودکفایی مالی هنگام راه اندازی استارت آپ

    سوالات متداول برنامه مهاجرتی استان آلبرتا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ