آشنایی با ایالت‌های استرالیا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کشور زیبای استرالیا با نام رسمی قلمرو همسود استرالیا به عنوان ششمین کشور بزرگ جهان از نظر وسعت، یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا با کیفیت زندگی بسیار سطح بالا و رضایت‌ بخش در قاره اقیانوسیه می‌باشد که بنا به چند دلیل کلی گفته شده و همچنین ده‌ها دلایل دیگر از جمله کیفیت تحصیل در استرالیا، وضعیت کار، درآمد و اشتغال، رفاه، امنیت، آسایش و وضعیت بسیار عالی حقوق بشر و... این کشور تبدیل به یکی از برترین مقاصد مهاجرتی و همچنین تحصیلی در جهان شده است. حال در این مطلب، قصد داریم شما و به خصوص افرادی که قصد مهاجرت به این کشور دارند را با ایالات و قلمروهای اصلی این کشور آشنا نماییم؛ با مقاله‌ای دیگر از وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

    لیست ایالت‌ها و قلمروهای استرالیا

    لیست ایالت‌ها و قلمروهای استرالیا

    کشور استرالیا در کل دارای 8 تقسیمات کشوری و سیاسی بوده که شامل 6 ایالت و 2 قلمرو به ترتیب زیر می‌گردد:

    • قلمروی مرکزی (پایتختی) استرالیا
    • قلمروی شمالی استرالیا
    • ایالت نیو ساوت ولز
    • ایالت کوئینزلند
    • ایالت ویکتوریا
    • ایالت استرالیای جنوبی
    • ایالت تاسمانی
    • ایالت استرالیای غربی

    قلمروی مرکزی (پایتختی) استرالیا

    قلمروی مرکزی (پایتختی) استرالیا

    قلمروی مرکزی استرالیا (Australian Capital Territory) یک قلمرو فدرال محصور در خشکی است که شامل پایتخت ملی استرالیا یعنی شهر کانبرا و برخی از شهرستان‌های اطراف آن می‌گردد. این ناحیه در جنوب شرقی سرزمین اصلی استرالیا به عنوان یک منطقه کاملا محاصره شده در داخل ایالت نیو ساوت ولز واقع شده است. تمام نهادهای مهم دولت استرالیا که پس از فدراسیون به عنوان مقر اصلی دولت برای کشور جدید تاسیس شد، همگی در این قلمرو قرار دارند. این قلمرو دارای آب و هوای نسبتا خشک و قاره‌ای است که تابستان‌های گرم تا داغ و زمستان‌های خنک تا سرد را تجربه می‌کند.بر اساس طبقه بندی کوپن-گیگر، این قلمرو دارای اقلیم اقیانوسی است. دمای قلمروی مرکزی معمولا بین 0 تا 28 درجه در طول سال نوسان دارد. مساحت این قلمرو 2358 کیلومتر مربع (رتبه 8 در استرالیا) بوده که جمعیتی برابر با 432 هزار نفر (رتبه 7 در استرالیا) را در خود جای داده و در نتیجه دارای چگالی جمعیت 180 نفر در هر کیلومتر مربع (رتبه 1 در استرالیا) می‌باشد. بزرگترین شهر در این قلمرو، شهر زیبای کانبرا (پایتخت استرالیا) بوده که به غیر از این شهر، دیگر شهرها بیشتر شهرهای کوچک، کم جمعیت و روستایی هستند.

    قلمروی شمالی استرالیا

    قلمروی شمالی استرالیا

    قلمروی شمالی یک قلمروی استرالیایی در نواحی مرکزی و مرکزی شمالی استرالیا است. قلمرو شمالی از غرب با ایالت استرالیای غربی، از جنوب با ایالت استرالیای جنوبی و از شرق با ایالت کوئینزلند مرز مشترک دارد. در شمال، این قلمرو به دریای تیمور، دریای آرافورا و خلیج کارپنتاریا، از جمله غرب گینه نو و سایر جزایر از مجمع الجزایر اندونزی مشرف است.

    قلمروی شمالی مساحتی برابر با 1,349,129 کیلومتر مربع (521 هزار مایل مربع) را پوشش می‌دهد که این مساحت، قلمروی شمالی را در جایگاه سومین بخش بزرگ فدرال استرالیا و یازدهمین بخش بزرگ کشوری در جهان قرار می‌دهد. جمعیت قلمروی شمالی و مخصوصا نسبت به مساحت بسیار آن کم است و طبق آخرین آمار از سال جاری میلادی این ناحیه تنها 247 هزار نفر جمعیت دارد که فقط کمی کمتر از نیمی از جمعیت ایالت تاسمانی است. بزرگترین تمرکز جمعیت این قلمرو، در شهر زیبای داروین که مرکز این قلمرو بوده قرار دارد. شهرهای آلیس اسپرینگ، جابیرو، تننت ریک، کاترین و چند شهر کوچک و کم جمعیت دیگر نیز در این قلمرو قرار دارند.

    ایالت نیو ساوت ولز

    ایالت نیو ساوت ولز

    ایالت نیو ساوت ولز ایالتی واقع در ساحل شرقی استرالیا می‌باشد که از شمال با ایالت کوئینزلند، از جنوب با ایالت ویکتوریا و از غرب با ایالت استرالیای جنوبی همسایه است. سواحل آن از شرق با دریاهای مرجان و تاسمان همسایه است. قلمرو پایتخت استرالیا که پیش‌تر درباره آن صحبت شده، در واقع منطقه‌ای در داخل این ایالت است. مرکز ایالت نیو ساوت ولز شهر زیبا و رویایی سیدنی است که پرجمعیت‌ترین شهر استرالیا و تقریبا محبوب‌ترین شهر استرالیا برای زندگی، برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان، کار و اشتغال، تفریح و فراغت و... می‌باشد. جمعیت ایالت نیو ساوت ولز بیش از 8 میلیون و 180 هزار نفر می‌باشد که پر جمعیت ترین ایالت در استرالیا می‌باشد و فقط بیش از 5.3 میلیون از این جمعیت در شهر سیدنی ساکن هستند.

    این ایالت دارای مساحت 810 هزار کیلومتر مربعی بوده (رتبه 5 در استرالیا) که کمی بیش از نیمی از مساحت ایالت، دارای آب و هوای خشک تا نیمه خشک است و دمای تابستان در آن می‌تواند بسیار گرم باشد؛ در حالی که شب‌های زمستان در این منطقه می‌تواند بسیار سرد گردد و میزان بارندگی در سراسر ایالت متفاوت است. متوسط دمای این ایالت در تابستان بین 19 تا 26 درجه و در زمستان بین 7 تا 18 درجه می‌باشد. دیگر شهرهای مشهور در این ایالت عبارتند از: نیوکاسل، سنترال کوست، ولونگونگ، البری، بندر کافز، بلو مانشنز، گریفیث، واگا، میت لند، فارستر، لیزمور و...

    ایالت کوئینزلند

    ایالت کوئینزلند

    ایالت کوئینزلند ایالتی واقع در شمال شرقی استرالیا و دومین ایالت بزرگ استرالیا از نظر مساحت (1 میلیون و 852 کیلومتر مربع) و سومین ایالت پرجمعیت استرالیا (با جمعیت 5 میلیون و 207 هزار نفر) است. این ایالت به ترتیب با قلمروی شمالی، ایالت استرالیای جنوبی و ایالت نیو ساوت ولز از غرب، جنوب غربی و جنوب همسایه است. کوئینزلند همچنین از شرق با دریای مرجان و اقیانوس آرام هم مرز است. در شمال این ایالت تنگه تورس قرار دارد که سرزمین اصلی استرالیا را از پاپوآ گینه نو جدا می‌کند. کوئینزلند با مساحتی معادل 1852642 کیلومتر مربع ، ششمین نهاد بزرگ زیرملیتی جهان است و از همه کشورهای جهان به جز 15 کشور بزرگتر است. به دلیل وسعت این ایالت، ویژگی‌های جغرافیایی و آب و هوای کوئینزلند بسیار متنوع است؛ از جمله جنگل‌های بارانی استوایی، رودخانه‌ها و صخره‌های مرجانی و نواحی مرطوب، رشته کوه‌ها و سواحل شنی در مناطق ساحلی گرمسیری و نیمه گرمسیری آن و همچنین بیابان‌ها و ساوانا در مناطق نیمه خشک و بیابانی در این ایالت.

    آب و هوا در ایالت کوئینزلند،  آب و هوای شمالی گرمسیری دارای میانگین دمای سالانه تقریبا 29 درجه سانتیگراد می‌باشد که تغییرات دما بین تابستان و زمستان در این ایالت بسیار کمتر از آنچه در اروپا، آمریکای شمالی و شمال آسیا تجربه می‌کنید، می‌باشد. ایالت کوئینزلند سومین ایالت استرالیا از نظر قدرت اقتصادی است و شهر زیبای بریزبن که سومین شهر بزرگ استرالیا بوده، به عنوان بزرگترین شهر و مرکز ایالت در کوئینزلند واقع است. تاونز ویل، کایرنز، گولد کوست، سان شاین کوست، مکی، توومبا، گلدستون سنترال، راک هامپتون، باندابرگ و... از جمله دیگر شهرهای مشهورتر در این ایالت هستند. تقریبا نیمی از جمعیت این ایالت (2.1 میلیون نفر) در همان شهر بریزبن سکونت دارند.

    ایالت ویکتوریا

    ایالت ویکتوریا

    ویکتوریا، ایالتی در جنوب شرقی استرالیا است. این ایالت، دومین ایالت کوچک با مساحت 228 هزار کیلومتر مربع (87817 مایل مربع و رتبه 6ام در استرالیا) و دارای رتبه دوم در تراکم جمعیت در بین ایالات استرالیا (28 نفر در هر کیلومتر مربع) است. جمعیت ایالت ویکتوریا 6 میلیون و 650 هزار نفر بوده که آن را دومین ایالت پر جمعیت استرالیا پس از ایالت نیو ساوت ولز می‌نماید. ایالت ویکتوریا از شمال با ایالت نیو ساوت ولز و از غرب با ایالت استرالیای جنوبی همسایه است و همچنین از جنوب به تنگه باس محدود می‌شود (به استثنای یک مرز زمینی کوچک با تاسمانی و واقع در امتداد جزیره مرزی). اقیانوس جنوبی در جنوب غربی و دریای تاسمان (دریای حاشیه‌ای اقیانوس آرام جنوبی) در جنوب شرقی این ایالت قرار دارند. ایالت ویکتوریا طیفی وسیع و متنوع از اقلیم‌ها و ویژگی‌های جغرافیایی را از مناطق معتدل ساحلی و مرکزی خود تا رشته کوه‌های آلپ ویکتوریایی در شمال شرقی و مناطق نیمه خشک شمال غربی را در خود در بر می‌گیرد.

    از جمعیت 6 میلیون و 650 هزار نفری در این ایالت فقط 5 میلیون و 160 هزار نفر در شهر زیبا و رویایی ملبورن ساکن هستند که این شهر را تبدیل به دومین شهر پرجمعیت در استرالیا می‌نماید و ملبورن مرکز این ایالت نیز می‌باشد. این ایالت میزبان 4 شهر از 20 شهر بزرگ استرالیا بوده که عبارتند از: ملبورن، جیلونگ، بلرت و بندیگو. از دیگر شهرهای مشهور در این ایالت می‌توان به میلدورا، شپارتن، ودونگا و وارنامبول اشاره نمود. دمای این ایالت به طور میانگین در تابستان تا 25 درجه و در زمستان حتی تا 16 درجه سانتی‌گراد هم می‌تواند بالا رود. در واقع ایالت ویکتوریا با وجود اندازه کوچکش، آب و هوای متنوعی دارد. از معتدل نیمه خشک با تابستان‌های گرم در شمال غربی تا معتدل و خنک در امتداد خط ساحلی آن.

    ایالت استرالیای جنوبی

    ایالت استرالیای جنوبی

    ایالت استرالیای جنوبی ایالتی واقع در جنوب مرکزی استرالیا می‌باشد. این ایالت، برخی از خشک ترین مناطق کشور را پوشش می‌دهد. ایالت استرالیای جنوبی با مساحت 984 هزار کیلومتر مربع (380 هزار مایل مربع)، چهارمین ایالت و قلمرو استرالیا از نظر مساحت، پنجمین ایالت و قلمرو از نظر جمعیت و همچنین ششمین ایالت و قلمرو از نظر تراکم جمعیتی است. این منطقه در مجموع 1 میلیون و 770 هزار نفر دارد و جمعیت آن پس از استرالیای غربی دومین جمعیت متمرکز در استرالیا بوده؛ به طوری که با بیش از 77 درصد از ساکنان ایالت استرالیای جنوبی در مرکز و بزرگترین شهر آن یعنی شهر بسیار زیبای آدلاید یا در اطراف آن ساکن هستند؛ به طوری که از جمعیت کل 1 میلیون و 770 نفری، 1 میلیون و 380 هزار نفر صرفا در آدلاید ساکن هستند.

    از نظر آب و هوا، این ایالت زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم و خشکی را دارد. تابستان استرالیای جنوبی از دسامبر تا فوریه ادامه دارد و میانگین دمای آن در تابستان، 28.3 درجه سانتیگراد و در زمستان 15 درجه سانتیگراد می‌باشد. به طور کلی، بخش جنوبی ایالت دارای آب و هوای مدیترانه‌ای است، در حالی که بقیه ایالت دارای آب و هوای خشک یا نیمه خشک است. شهرهای گالور، ماونت گامبیر، وایالا، مورای بریج و ویکتور هاربور از جمله دیگر شهرهای پر جمعیت آن پس از آدلاید هستند.

    ایالت تاسمانی

    ایالت تاسمانی

    ایالت تاسمانی در واقع ایالتی جزیره‌ای در استرالیا است که پس از قلمروی پایتختی، با مساحت تقریبا 91 هزار کیلومتر مربع کوچکترین ایالت در استرالیا به شمار می‌آید. تاسمانی در 240 کیلومتری (150 مایلی) جنوب سرزمین اصلی استرالیا قرار دارد که توسط تنگه باس از این بخش جدا شده است. این ایالت شامل جزیره اصلی تاسمانی که بیست و ششمین جزیره بزرگ جهان بوده به همراه چیزی در حدود 1000 جزیره کوچک دیگر در اطراف آن نیز می‌گردد. ایالت تاسمانیا همچنین کم جمعیت ترین ایالت استرالیا و پس از قلمروی مرکزی و قلمروی شمالی کم جمعیت ترین تقسیمات کشوری استرالیا با 542 هزار نفر جمعیت می‌باشد. مرکز ایالت و بزرگترین شهر تاسمانی، شهر بسیار زیبای هوبارت است که حدود 40 درصد از جمعیت این ایالت (233 هزار نفر) در شهر هوبارت زندگی می‌کنند. تاسمانی دارای آب و هوای معتدل و نسبتا خنک در مقایسه با بقیه ایالات استرالیا است که از تابستان های گرم سرزمین اصلی در امان مانده و این ایالت می‌تواند چهار فصل متمایز را تجربه کند. در تاسمانی تابستان‌ها راحت و زمستان‌ها سرد و همراه با وزش باد است و تاسمانی در تقریبا تمام سال نیمه ابری است. در طول سال، دمای این ایالت معمولاً از 5 درجه تا 22 درجه سانتیگراد متغیر است و دما به ندرت کمتر از 2 درجه یا بالاتر از 28 درجه سانتیگراد می‌رود.

    ایالت استرالیای غربی

    ایالت استرالیای غربی

    ایالت استرالیای غربی، ایالتی است که 33 درصد از مساحت استرالیا را از ناحیه غرب به استثنای قلمروهای خارجی اشغال کرده است. این ایالت که بزرگترین تقسیمات کشوری استرالیا در رتبه یکم بوده از شمال و غرب به اقیانوس هند و از جنوب به اقیانوس جنوبی، از شمال شرقی به قلمروی شمالی و از جنوب شرقی به ایالت استرالیای جنوبی محدود می‌شود. استرالیای غربی بزرگترین ایالت استرالیا است که مساحت کل آن 2 میلیون و 642 هزار کیلومتر مربع (975 هزار مایل مربع) است. ایالت استرالیای غربی همچنین دومین تقسیمات بزرگ کشوری در جهان است که تنها جمهوری سخای روسیه از آن پیشی گرفته است. جمعیت ایالت استرالیای غربی حدود 2 میلیون و 682 هزار نفر جمعیت دارد (رتبه 7 در استرالیا) و اکثریت قریب به اتفاق سکنه‌ی آن (حدود 92 درصد) در گوشه‌های جنوب غربی این ایالت زندگی می‌کنند. همچنین 79 درصد از جمعیت ایالت استرالیای غربی (2 میلیون و 125 هزار نفر) در شهر بزرگ و بسیار زیبای پرث زندگی می‌کنند.

    منطقه ساحلی جنوب غربی این ایالت دارای آب و هوای مدیترانه‌ای است. میانگین دمای ایالت معمولا بین 17.5 تا 30 درجه سانتیگراد متغیر است. نسیم دریایی در بعد از ظهرها در ایالت استرالیای غربی، مقداری از گرمای فصول گرم در این ایالت را تسکین می‌دهد. در طول پاییز، شهر پرث روزهای گرم و آفتابی و شب‌های خنک‌تری را با میانگین دمای بین 13.7 تا 26 درجه سانتی‌گراد تجربه می‌کند. از دیگر شهرهای پر جمعیت و محبوب این ایالت می‌توان به این موارد اشاره نمود: بانبری، آلبانی، جرالدتون، بولدر، باسلتون و...

    سوالات متداول آشنایی با ایالت‌های استرالیا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ