درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    اقامت پس از تحصیل در کانادا

    چگونه اقامت پس از تحصیل در کانادا را اخذ کنیم؟

    تحصیل در کانادا یک مسیر عالی برای اخذ اقامت دائم این کشور است. بسیاری از افراد تحصیلات خود را در کانادا ادامه می‌دهند تا پس از فارغ‌التحصیلی برای اخذ اقامت دائم آماده شوند. در واقع از دید بسیاری، مهاجرت تحصیلی به ویژه مهاجرت تحصیلی به کانادا، پلی برای اخذ اقامت دائم این کشور به ویژه برای سنین پایین‌تر و مایل‌تر به تحصیل با توجه به وضعیت تجربه کاری و مدرک تحصیلیشان می‌باشد. باید گفت که در این راستا چندین برنامه وجود دارد که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند آن‌ها را برای نحوه اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا انتخاب کنند.

    این را هم باید یادآور شد که سالیان سال و به ویژه در چند سال اخیر، کانادا قوانین خود را تغییر داده است تا دانشجویان بین‌المللی به راحتی بتوانند پس از اتمام تحصیل اجازه کار و اقامت دائم را دریافت نمایند؛ به عبارتی کاریابی و ورود به دنیای اشتغال برای دانشجویان بین‌المللی فارغ‌التحصیل بسیار راحت خواهد بود. در راستای این امر بسیار مهم است که مشورت با افراد و موسساتی که در زمینه مهاجرت به کانادا تجربه و تخصص کافی دارند تا حد و درصد خیلی زیاد و بالایی کمک می‌کند تا دانشجویان بین‌المللی با برنامه‌های مناسب خود آشنا شده و سپس بتوانند بهترین گزینه برای اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا را انتخاب کنند.

    ضمن آنکه همواره آغوش گرم کانادا و نظام آموزشی کم نظیر آن به روی دانشجویان بین‌المللی دارای صلاحیت از هر نقطه جهان از جمله ایران باز بوده اما باید این را هم گفت که اگرچه اخذ پذیرش تحصیلی از کانادا به نسبت دیگر رقبای بزرگ خود در کیفیت نظام آموزشی مانند آمریکا، انگلیس، استرالیا و... راحت‌تر نیز بوده اما باز هم کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور سخت‌گیری‌ها و حساسیت‌های زیادی را در پذیرش دانشجویان بین‌المللی اعمال می‌کنند. در نتیجه اکثر دانشجویان بین‌المللی که در مراکز آموزش عالی کانادا مشغول به تحصیل هستند افرادی با استعداد و صلاحیت و کوشا محسوب می‌شوند. در واقع دولت و نظام آموزشی کانادا برای تعلیم و افزایش علم این دسته از افراد روی آنها سرمایه‌گذاری نموده است. بنابراین کانادا علاقه‌ای به از دست دادن این افراد ندارد و بنابراین در این راستا قوانینی را پیاده‌سازی نموده تا امکان اقامت دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی‌شان فراهم باشد.

    اجازه‌ی تحصیل یا همان Study permit دانشجویان بین‌المللی که مدت اقامت موقت و تحصیل در کانادا را برای شخص بنا به دوره و رشته مورد نظر معین می‌کند معمولا 90 روز بیشتر از مدت زمان دوره تحصیلی دانشجو است (به عبارت واضح‌تر مجوز تحصیل متقاضی بعد از گذشت ۹۰ روز از زمان آخرین واحد یا درسی که پاس و تکمیل کرده، منقضی خواهد شد.). در این مدت دانشجو می‌تواند بعد از فارغ‌التحصیلی در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و تکمیلی شرکت کرده و یا به دنبال یک کار مناسب مرتبط با رشته خود باشد. اگر دانشجو تمایل به ادامه اقامت در کانادا داشته باشد، بهتر است از طریق پیدا کردن یک شغل مناسب اقدام نماید. توجه داشته باشید که دانشجو نمیتواند با ویزای دانش‌آموزی به جزء برای اشتغال دانشجویی، مشغول به کار در کانادا شود. در نتیجه در این مدت 90 روز می‌تواند شغل مورد نظر خود را پیدا کرده و یک قرارداد همکاری امضا نماید. پس از استخدام دانشجو می‌تواند برای اخذ ویزای کار و work permit اقدام نماید. شانس اخذ ویزای کار برای دانشجویانی که در خاک کانادا تحصیل کرده‌اند بیشتر از هر دسته از متقاضیان مهاجرت به این کشور است.

    اگر متقاضی موفق به جمعا 3 الی 3 سال و نیم تحصیل و کار در کانادا شود می‌تواند برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام نموده و بعد از گذشت 5 سال از اخذ اقامت دائم کانادا نیز می‌تواند پاسپورت کانادا یا همان شهروندی کانادا را درخواست نماید. در ادامه درباره جزئیات، توضیحات و استثناها و قوانین خاص در این راستا حتما مطلب را تا انتها دنبال نمایید.

    سیاست جذب دانشجویان فارغ‌التحصیلان از کانادا

    سیاست جذب دانشجویان فارغ‌التحصیلان از کانادا

    از دید دولت، اداره مهاجرت و همچنین سیستم اقتصادی کشور کانادا، برای دانشجویانی که حداقل 2 سال از دوره تحصیلشان را در یکی از دانشگاه‌ها، کالج‌ها و موسسات آموزشی معتبر در کانادا گذرانده‌اند، گزینه‌های زیادی جهت مهاجرت به کانادا وجود دارد و این راه‌ها از سوی دولت پیش روی این افراد گذاشته شده است. به عبارت واضح‌تر، افرادی که سابقه تحصیل در کانادا داشته باشند برای دولت، اقتصاد و به زبان ساده‌تر کارفرمایان کانادایی جذابیت بیشتری داشته و آینده شغلی و حرفه‌ایی آن‌ها چشم‌نداز روشنی از همه نظر چه از نظر سود اقتصادی و چه از نظر سازگاری با محیط کانادا و... خواهد داشت. در واقع به دلیل کیفیت عالی نظام آموزشی و در واقع مدارس و دانشگاه‌های کانادا، این کشور مشتاق است دانشجویان خارجی را که از مؤسسات آموزشی کانادایی فارغ‌التحصیل شده اند، حفظ کند. بنابراین اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا برای این دسته از افراد بسیار راحت‌تر است. در این راستا که هم فرصت تحصیلی در کنار کار بیشتر گردد و هم راه حل‌های پیش روی دانشجویان بین‌المللی، باید گفت که ارائه درخواست؛ هم برای کار و هم در عین حال برای تحصیل موقت در کانادا امکان پذیر می‌باشد. این اقدام به نام Dual Intent یا قصد دوگانه شناخته می‌شود. Dual Intent در واقع به دانشجویان اجازه می‌دهد تا برای اقامت دائم در کانادا درخواست دهند و در عین حال مجوز تحصیل موقت خود را نیز دریافت کنند. چنین فرصتی، کانادا را به مکانی جذاب‌تر برای تحصیل و دارای فرصت‌های اقامتی بیشتر از این طریق تبدیل کرده است.

    روش‌های اخذ اقامت دائم کانادا برای فارغ‌التحصیلان

    روش‌های اخذ اقامت دائم کانادا برای فارغ‌التحصیلان

    Post Graduate Work Permit

    ساده‌ترین روش برای ورود دانشجو به بازار کار پس از فارغ‌التحصیلی بدون پیش‌نیاز خاصی، استخدام در شغلی تحت عنوان نیروی Post Graduate Work Permit یا همان اجازه کار برای فارغ‌التحصیلان (به اختصار PGWP) می‌باشد که می‌تواند بصورت Work Permit یا Open Work Permit باشد و در این راستا حتما به جاب آفر نیاز نخواهید داشت. تنها شرط برای این روش ورود به دنیای اشتغال برای اخذ اقامت دائم کانادا، حضور به مدت حداقل 8 ماه در یک دوره آموزشی یا تحصیلی در کانادا می‌باشد که شامل حال فارغ‌التحصیلان به شرط تحصیل بیش از 8 ماه در کانادا خواهد شد. اگر دوره تحصیلی شما بین 8 تا 24 ماه بوده، این مجوز کاری اندازه مدت زمان تحصیل شما بوده و اگر بیش از 24 ماه تحصیل کرده باشید، حداکثر به مدت 3 سال این مجوز صادر می‌گردد.

    • شما در این روش نیازی به شرکت در اکسپرس اینتری نداشته و پس از 18 ماه می‌توانید درخواست اقامت دائم خود را ارائه دهید. این روش، متداول‌ترین روش اخذ اقامت کاری توسط دانشجویان است.
    • دیگر برنامه‌هایی که برای ورود به بازار کار برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در نظر گرفته شده، معمولا نیاز به شرکت در اکسپرس اینتری را دارند که در زیر این روش‌ها را نام برده و قبل آن توضیحی مختصر درباره اکسپرس اینتری می‌دهیم:

    Express Entry

    شما ممکن است درباره Express Entry که اصلی‌ترین سیستم مهاجرت اقتصادی و امتیازبندی متقاضیان مهاجرت به کانادا است شنیده باشید. از زمان معرفی معقوله‌ایی به نام Express Entry از سال 2015 میلادی، دولت فعلی لیبرال در کانادا برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی، Express Entry را به عنوان یک امتیاز در نظر گرفته است و اطمینان حاصل می‌کند که تعداد بیشتری از آن‌ها برای درخواست اقامت پس از تحصیل در کانادا از این طریق دعوت شوند. نسبت فارغ‌التحصیلان بین‌المللی دعوت شده برای درخواست، بین سال‌های 2015 و 2016 از 26 درصد به 35 درصد افزایش یافته است که این آمار تا به امروز به غیر از دوران کرونا و قرنطینه بسیار بیشتر نیز شده است.

    با این حال، قبل از اینکه واجد شرایط برای دعوت از طریق برنامه مذکور باشید، باید برای یکی از برنامه‌های مهاجرتی کانادا شرایط لازم را داشته باشید تا اینکه بتوانید وارد لیست Express Entry شوید. سیستم اکسپرس اینتری (اکسپرس انتری) سیستم جامع مهاجرت و امتیازبندی متقاضیان مهاجرت به کانادا تحت سیستم جامع رتبه‌بندی (CRS) می‌باشد. در این هنگام و پس از شرکت و کسب امتیاز، دولت از کاندیداهای برتر در لیست مذکور در اکسپرس اینتری دعوت می‌کند تا درخواست خود برای اقامت کانادا را ارائه دهند و در قرعه کشی‌هایی که معمولاً طی هر دو هفته انجام می‌شود شرکت کنند. پس از سپری کردن مرحله قبل، شما تنها 60 روز فرصت دارید تا یک درخواست کامل برای اقامت دائم کانادا ارائه نمایید. روند تکمیل این پروسه معمولا ۶ ماه طول می‌کشد. Express Entry از کاندیداهای جوان با تجربه کار و تحصیل در کانادا و دارای توانایی زبان استقبال می‌کند و به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کانادا فرصتی عالی برای اخذ اقامت دائمی می‌دهد. سن پایین، مدرک تحصیلی، دانش زبان، تجربه تحصیل و حضور در کانادا، داشتن پیشنهاد شغلی و میزان سابقه کار از جمله موارد اصلی مورد بررسی در سیستم امتیازبندی اکسپرس اینتری هستند؛ درست همان مواردی که شامل حال دانشجو شده و دانشجو پس از اتمام درس و ورود به دنیای اشتغال، به راحتی سابقه کار مد نظر را هم بدست خواهد آورد.

    Canadian Experience Class

    اگر شما به عنوان یک فارغ‌التحصیل از یکی ار موسسات آموزشی معتبر در کانادا به دنبال یک مسیر استاندارد برای اقامت پس از تحصیل در کانادا هستید؛ آن هم مسیری که قبلا توسط بسیاری از افرادی در شرایط مشابه با شما طی شده است؛ برنامه مهاجرتی Canadian Experience Class یا به اختصار CEC بسیار به کار خواهد آمد. CEC در واقع یک برنامه مهاجرتی است که به افراد اجازه می‌دهد تا پس از حداقل یک سال کار در کانادا، این فرصت را داشته باشد تا برای اقامت دائم اقدام کنند و بدین وسیله در اکسپرس اینتری شرکت نمایند. در واقع در طی این برنامه، شما بعد از فارغ‌التحصیل شدن در کانادا و اخذ مجوز کار، به میزان حداقل 1 سال کار حرفه‌ای انجام خواهید داد و در این مدت توانایی کاری و همچنین برای اقدام در نهایت، توانایی زبان خود را از طریق یک آزمون شناخته شده می‌بایست ثابت کرده تا وارد لیست Express Entry شوید. اگر امتیاز CRS شما کافی باشد، به زودی برای تکمیل پرونده اقامت پس از تحصیل در کانادا دعوت خواهید شد.

    Federal Skilled Worker Class

    Federal Skilled Worker Class

    یک راه حل پیش روی دیگر برای فارغ‌التحصیلان از یکی از موسسات آموزشی معتبر در کانادا برای اخذ اقامت دائم، گزینه برنامه مهاجرتی Federal Skilled Worker Class می‌باشد که این برنامه مهاجرتی نیز برای ورود به لیست Express Entry وجود دارد. Federal Skilled Worker Class بیشتر برای آن است که اگر نتوانسته‌اید از روش بند فوق (Canadian Experience Class یا همان CEC) یعنی از طریق یک سال کار حرفه‌ای در کانادا به میزان صلاحیت و امتیاز لازم برای شرکت در اکسپرس اینتری برسید و در عین حال در خارج از کشور کانادا سابقه کار دارید، ممکن است مسیر شما برای دریافت اقامت پس از تحصیل در کانادا، این مسیر باشد. در اصل، شما باید امتیازات لازم را در یک شبکه ارزیابی که سن، توانایی زبان، تحصیل در کانادا، تجربه کار، داشتن یک پیشنهاد شغلی در کانادا و برخی از عوامل دیگر مورد بررسی قرار می گیرند، بدست آورید.

    • این برنامه در حالت کلی گزینه‌ای عالی برای کسانی است که در خارج از کانادا زندگی می‌کنند. در واقع همیشه اینطور بوده که کاندیداهای برنامه Federal Skilled Worker Class، بالاترین درصد از دعوت‌نامه‌ها را برای اقامت پس از تحصیل در کانادا دریافت می‌کنند.

    Provincial Nominee Programs (PNP)

    برنامه‌های استانی کانادا با عنوان اختصاری PNPها از جمله مشهورترین روش‌های مهاجرتی به کانادا و ورود و شرکت در سیستم اکسپرس اینتری می‌باشد. در طی این برنامه‌های استانی که برای هر استان کانادا شامل چندین و چند زیربرنامه مختلف بوده و همچنین این زیربرنامه‌ها ممکن است شامل قشرهای مختلف بتواند باشد، باید گفت که روش‌های اعطای اقامت هر کدام (کاری، سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، استخدام دانشجویان بین‌المللی و...) نیز می‌تواند مختلف باشد. برای دانشجویان باید گفت که چندین استان کانادا برای دانشجویان خارجی و بین‌المللی که اخیرا از دانشگاه، کالج یا تحصیلات تکمیلی کانادا و به هر حال هر نوع موسسه آموزشی معتبر و شناخته شده به صورت رسمی فارغ‌التحصیل شده‌اند، برای آن‌ها برنامه ویژه‌ای جهت اقامت پس از تحصیل در کانادا تحت این برنامه‌های استانی در نظر گرفته شده است.

    در طی این برنامه استان‌های آلبرتا، بریتیش کلمبیا، مانیتوبا، نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا، انتاریو، جزیره پرنس ادوارد و ساسکاچوان، شامل برنامه‌ی استانی (PNP) منحصر به فرد خود هستند که می‌توانند مسیر شما در پروسه‌ی اخذ اقامتتان باشد. برخی از این برنامه‌ها نیاز به تجربه یا پیشنهاد کار از استان مربوطه برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی را نداشته و برخی دیگر دارند. طبق قوانین Provincial Nominee Programs، در این روش به افراد اجازه داده می‌شود اقامت پس از تحصیل خود در کانادا را خیلی سریعتر از سایر برنامه‌ها دنبال کنند. 

    Quebec Experience Program

    Quebec Experience Program یا همان تجربه کبکی که برنامه مهاجرتی ویژه استان کبک بوده، یکی از سریع‌ترین فرایندهایی بوده که برای فارغ‌التحصیل متقاضی است که منجر به اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا برای آنان می‌شود. این برنامه به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا پس از اتمام دوره تحصیلی، درخواست اقامت دائم در استان کبک نمایند. 

    در واقع در طی این روش هنگامی که درخواست خود را برای این برنامه ارائه می‌دهید، باید تمام شرایط مربوط به آن را داشته باشید. دانشجویان برای واجد شرایط شدن لازم است تا به صورت تمام وقت در کبک تحصیل کرده و یکی از انواع مدرک‌ها و رشته‌ها و تخصص‌های مورد تایید این استان در طی این برنامه را به اتمام رسانده باشه و همچنین دانشجوی بین‌المللی باید از دانش بسیار خوب و کافی از زبان فرانسه برخوردار باشد. در طی این برنامه، متقاضی در استان کبک اقامت و اجازه کار خواهد گرفت.

    مدت زمان لازم برای اخذ اقامت دائم کانادا برای فارغ‌التحصیلان

    مدت زمان لازم برای اخذ اقامت دائم کانادا برای فارغ‌التحصیلان

    به طور خلاصه، در این راستا مدت زمانی که لازم است تا برای اخذ اقامت دائم شما سپری شود برابر است با: طول مدت تحصیل شما + 1 الی 1 سال و نیم کار. در روش اول کاریابی یا همان PGWP که معمول‌ترین و متداول‌ترین روش است، شما باید 18 ماه کار کرده و برای 2 روش مذکور دیگر که برای بعد نیاز به شرکت در اکسپرس اینتری خواهید داشت، داشتن 1 سال سابقه کار یا انجام 1 سال کار تخصصی کافی است. برای مثال شخصی که برای کارشناسی ارشد به کانادا می‌آید و پس از اتمام درس از روش PGWP استفاده می‌نماید آنگاه می‌تواند به میزان طول دوره ارشد خود (که معمولا 2 سال است) + 18 ماه برای گرفتن اقامت دائم کانادا اقدام نماید. یا کسی که برای تحصیل در مقطع کارشناسی به کانادا آمده باشد و از روش CEC اقدام نماید، پس از مدت دوره کارشناسی به اندازه معمولا 3 الی 4 سال + 1 سال کار + 6 ماه برای ورود و جواب گرفتن از پروسه اکسپرس اینتری می‌تواند برای اقامت دائم خود اقدام نماید.

    • در همه حالات برای اخذ شهروندی کانادا (که مرحله پس از اخذ اقامت دائم کانادا بوده) نیز باید 5 سال از حضور شما در کانادا به عنوان محصل و نیروی کار از بدو ورود شما به این کشور بگذرد.
    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول اقامت پس از تحصیل در کانادا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (4 پاسخ)
    2023-09-20

    سلام من قصد مهاجرت تحصیلی دکتری دارم، از لحظه ورود به کانادا تا رسیدن به تابعیت چقدر طول میکشه؟ اینطور ک اینجا نوشته یکسال بعد از شروع اشتغال میشه اقامت دائم گرفت، از اقانت دائم تا رسیدن به تابعیت چقدر باید بگذره؟ دنبال کشوری هستم ک کوتاهترین زمان رو از لحظه ورود تا تابعیت داشته باشه. خودمم ارشد نرم افزار خوندم، تازه درسم تموم شده، چند سالم بین ارشد و کارشناسی برنامه نویس بودم. ممنوت

    2023-09-25

    سلام. بعد از شروع کار 5 سال بعد و یا زودتر میتونین برای شهروندی درخواست بدید. برای اقامت دائم هم حداقل باید 18 ماه پس از تحصیل کار کنید.

    2023-07-14

    سلام وقتی شما بخیر من فهیم مهدوی هستم از گشوری افغانستان فعلن مهاجرا هستم فعلن ایران هستم پنادهنده گی میخاستم شرایی تم خراب هست از شما میخایم برایی من. را کومکونت

    2023-07-23

    اقدام نداریم!

    2023-02-09

    بنده تدریس زبان میکنم تو موسسات زبان . مدرک کارشناسی ارشد حوزوی دارم در موسسه ی قضایی لاریجانی مشغول به تحصیل هستم رشته های حقوق. و امکان دادن کنکور برای ارشد دانشگاه در ایران در تمامی رشته های علوم انسانی رو دارم. آیا امکان تحصیل در دانشگاه های کشور کانادا با مدرک وزارت علوم کارشناسی ارشد حوزوی وجود داره؟ یا حتما ابتدا باید در دانشگاه ایران تحصیل کنم؟ بعد برای این موضوع اقدام کنم.ممنون میشم پاسخ بدید.

    2023-02-13

    سلام. مدارک حوزوی و حقوق ایران مورد تایید نیست

    2023-01-08

    می بخشید پسری در ونکور کانادا در حال اتمام دبیرستان و بعد به دانشگاه دندانپزشکی خواهد رفت ولی ۶ ماه وقفه داره که کانادا اجازه نمیده بمونه و باید ترک کنه راه حل این مشکل چی هست که بتونیم ایشون اونجا قانونی بمونه یا به دانشگاه فوری ثبت نام کنه که مجبور نشه برگرده. تشکر میکنم راهنمایی بفرمایید

    2023-01-10

    سلام. بهترین راهی که به ذهنم میرسه اینه که تا فرصت هست برای ویزای توریستی از داخل کانادا اقدام کنه که اگه شانس یار باشه ازونجا که اقدام از خود خاک کانادا سریع‌تر خواهد بود، ویزا شده و بعد میتونه بمونه و برای دانشگاه اپلای کنه

    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ