کانادا، بهترین کشور انگلیسی زبان از منظر سیاست‌های مهاجرتی
  • نویسنده: زهرا قمی
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    بر طبق جدیدترین پژوهش‌ها و نظرسنجی‌های صورت گرفته، سیاست‌های مهاجرتی کشور کانادا در رتبه چهارم جهان و به عنوان اولین کشور انگلیسی زبان از بین 52 کشور مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه با متن کامل این گزارش آشنا شوید.

    ساختارهای پژوهش

    شاخص سیاست ادغام مهاجرتی (MIPEX) یک شاخص بین‌المللی برای سنجش سیاست‌های ادغامی است و سیاست‌های دولتی را در زمینه رفتار با مهاجران می‌سنجد. مسائلی چون پیدا کردن شغل تازه، دسترسی به خدمات زبانی و تحصیلات، رشد احساس تعلق و در نهایت تبدیل شدن مهاجر به یک شهروند فعال در جامعه در این شاخص سنجیده می‌شود. آنا تریانتافیلیدو، رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه رایرسون در زمینه مهاجرت می‌گوید:

    «این شاخص برای کانادا این امکان را فراهم می‌سازد تا سیاست‌های خود را سنجیده و بدانیم که آیا در جهت حمایت مهاجرین جدید برای انطباق با جامعه جدید کانادایی است و یا نه. این شاخص به کانادا کمک می‌کند که عملکرد خود را در طی سال‌های گذشته سنجیده تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و برای پیشرفت خود از تجربه موفق دیگر کشورها بهره بگیریم.»

    نقاط ضعف و قوت کانادا

    بر اساس آخرین گزارش شاخص سیاست ادغام مهاجرتی در سال 2020، رتبه کانادا با توجه به سیاست‌های اخیرش در زمینه دسترسی پناهندگان به خدمات بهداشتی و قوانین مربوط به شهروندی از رتبه 6 به رتبه 4 ارتقا یافته است. بر طبق این گزارش، نقطه قوت اصلی کانادا در زمینه سیاست‌های ضدتبعیض‌گرایانه اوست. در واقع کانادا موفق شده تا بالاترین امتیاز را به دلیل قوانین و سیاست‌های جهانی خود کسب کرده که شامل سیاست‌های چندفرهنگی می‌شود که در منشور حقوق و آزادی کانادایی قرار گرفته است. همچنین یکی از نقاط ضعف این کشور نیز به دلیل این واقعیت است که به غیر از شهروندان، دیگر ساکنان کانادا (حتی دارندگان اقامت دائم) اجازه مشارکت سیاسی در سطح محلی و ملی را ندارند. اگرچه دارندگان اقامت دائم می‌توانند برای درخواست تابعیت اقدام کرده و از حق رای و مشارکت سیاسی بهره‌مند گردند.

    تحرک و پویایی بازار کار بیش از دیگر بخش‌ها نیاز به پیشرفت دارد، زیرا مهاجران غیرقانونی و یا افراد دارای اقامت موقت کاری با برخی محدودیت‌ها برای استخدام روبه‌رو هستند که این موضوع موجب شده تا به خدمات درمانی دسترسی محدودی داشته باشند. از طرف دیگر، سیاست‌های مربوط به خانواده در این گزارش امتیاز زیادی را کسب کردند. البته لازم به ذکر است که فرزندان بالغ نیز به اندازه والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها نسبت به دیگر ده کشور برتر با موانعی برای اتحاد با اعضای خانواده خود در کانادا روبه‌رو هستند. همچنین فرآیند طولانی اخذ اقامت دائم برای نیروی کار موقت مهاجر موجب شد تا این کشور چندین امتیاز را در گزارش از دست بدهد. در حالیکه تحصیلات و نظام آموزشی به دلیل سیاست‌های همسو با تنوع فرهنگی و برابری آموزشی که منجر به ایجاد احساس امنیت در دانش‌آموزان می‌شود، جایگاه برجسته‌ای را در این گزارش به خود اختصاص داد.

    بهترین مقصدهای مهاجرت در جهان

    بیشترین امتیاز را در این گزارش کشور سوئد با 86 امتیاز به دست آورد. سپس فنلاند با 85 امتیاز و پرتغال با 81 امتیاز در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. کشور کانادا با 80 امتیاز در مقام چهارم و نیوزلند با 77 امتیاز در مقام پنجم قرار گرفته‌اند.

    توماس هادلستون، رئیس گروه پژوهش درباره سیاستگذاری مهاجرت می‌گوید: «در میان کشورهای انگلیسی زبان، کشور کانادا تبدیل به مقصدی جهانی و جذاب شده است. کانادا و نیوزلند موفق شده‌اند تا جایگاه کشورهایی مهمی چون استرالیا، انگلستان و آمریکا را که سابقا در این زمینه بهترین بودند اما در گزارش اخیر در به دلیل برخی سیاست‌های عوامفریبانه شاهد تنزل رتبه بوده‌اند، در دست بگیرد. »

    سوالات متداول کانادا، بهترین کشور انگلیسی زبان از منظر سیاست‌های مهاجرتی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت