مقایسه کامل زندگی در کانادا و آمریکا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کانادا و آمریکا دو رقیب بزرگ در آمریکای شمالی همسایگانی هستند که در همه زمینه‌ها مورد مقایسه قرار می‌گیرند. اما کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؟ تا زمانی که مدتی را به این دو کشور نروید و زندگی نکنید، به درستی نمی‌توانید به این سوال پاسخ دهید. اما هم کانادا و هم ایالات متحده به عنوان مقاصدی محبوب برای مهاجرت به خارج از کشور شناخته می‌شوند. هر دو کشور از نظر شرایط زندگی، کار، تحصیل و غیره سرآمد دیگران هستند.

    کانادا و آمریکا از زیرساخت‌های قوی برخوردارند و هدفشان ایجاد کلان شهرهایی مدرن جهت ساخت دنیایی پویا و شاد است. در هر صورت، ما در این بررسی به شما چشم انداز روشنی از شرایط مهاجرت به کانادا و آمریکا و شرایط زندگی در هر یک را ارائه می‌دهیم تا بتوانید با دید بازتری مقصد مورد نظر خود را برای مهاجرت انتخاب کنید.

    مقایسه کانادا و آمریکا در یک نگاه

    مقایسه کانادا و آمریکا در یک نگاه

    شاخص‌ها

    کانادا

    آمریکا

    هزینه زندگی یک نفر

    1832 دلار

    2112 دلار

    هزینه زندگی خانواده

    4256 دلار

    4790 دلار

    اجاره یک نفر

    1065 دلار

    1325 دلار

    اجاره خانواده

    1824 دلار

    2220 دلار

    هزینه غذا

    513 دلار

    543 دلار

    هزینه‌های حمل و نقل

    72 دلار

    70 دلار

    حقوق ماهیانه پس از کسر مالیات

    2850 دلار

    4670 دلار

    تولید ناخالص داخلی سرانه

    43258 دلار

    63207 دلار

    شاخص آزادی انسان

    8.85

    8.73

    امید به زندگی

    81.7

    77.3

    شاخص ادراک فساد

    74

    67

    درصد مردم انگلیسی زبان

    82.1 درصد

    95.5 درصد

    تحصیلات عالی

    99 درصد

    100 درصد

    نمره کیفیت زندگی

    82

    75

    جمعیت

    40 میلیون

    340 میلیون

    مقایسه آب و هوا کانادا و آمریکا

    تفاوت‌های جغرافیایی و اقلیمی نسبتا آشکار است. هوای سرد قطبی در کانادا بیشتر است. ایالات متحده دارای مناطقی است که به خط استوا نزدیک بوده و نیمه گرمسیری در نظر گرفته می‌شوند. به همین دلیل ورزش‌های زمستانی در کانادا رونق بیشتری دارد.

    تنوع آب و هوایی ایالات متحده از کانادا بیشتر است. این تنوع از شرایط توندرا گرفته تا گرمسیری، به این دلیل رخ می‌دهد که این کشور در چنین منطقه وسیعی از شمال به جنوب گسترش یافته است. بیشتر ایالات متحده در عرض‌های جغرافیایی میانی قرار دارد که آب و هوای آن معتدل است. کانادا سردتر است زیرا بخش زیادی از آن در شمال و در عرض‌های جغرافیایی بالاتر قرار دارد.

    سواحل قطب شمال آلاسکا و کانادا دارای آب و هوای توندرا و پوشش گیاهی خاص خود و زمستان‌ها طولانی و به شدت سرد هستند، در حالی که تابستان‌ها کوتاه و معتدل خواهند بود. بقیه مناطق کانادا و آلاسکا دارای آب و هوای نیمه قطبی با زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های کوتاه و معتدل هستند. جنگل وسیعی از گیاهان همیشه سبز سوزنی برگ این منطقه را پوشانده است. در برخی نقاط، شرایط انجمد دائمی یا زمین یخ زده وجود دارد.

    شمال مرکزی و شمال شرقی ایالات متحده و جنوب کانادا در نزدیکی مرز ایالات متحده دارای آب و هوای قاره‌ای مرطوب است. زمستان‌ها سرد و تابستان‌ها گرم است. آب و هوا و خاک این منطقه را به یکی از پربازده‌ترین مناطق کشاورزی جهان تبدیل کرده است که محصولات لبنی، غلات و دام فراوانی دارد. بیشتر جمعیت کانادا در اینجا متمرکز است. در قسمت جنوبی این منطقه که در ایالات متحده است، تابستان طولانی‌تر می‌باشد.

    سواحل اقیانوس آرام از شمال کالیفرنیا تا جنوب آلاسکا که شامل بریتیش کلمبیا در کانادا نیز می‌شود، دارای آب و هوایی است که به عنوان ساحل غربی دریایی توصیف می‌شود. این آب و هوا تحت تاثیر جریان‌های اقیانوس آرام و کوه‌های ساحلی است که شاهد وزیدن بادهایی از غرب به شرق در وسط عرض‌های جغرافیایی است. تابستان‌ها نسبتا گرم است و زمستان‌ها طولانی و معتدل اما بارانی و مه آلود است. شنا و آب تنی در سواحل آمریکا بسیار مرسوم و لذت بخش است.

    مقایسه اقتصاد در کانادا و آمریکا

    مقایسه اقتصاد در کانادا و آمریکا

    کشوری با اقتصاد قوی بهتر می‌تواند فرصت‌های شغلی و استانداردهای بالای زندگی را برای شهروندان خود فراهم کند. علاوه بر این، یک اقتصاد قوی به کشور اجازه می‌دهد تا در زیرساخت‌ها و برنامه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کند که به نفع همه شهروندان است.

    کانادا و آمریکا از نظر اقتصادی کشورهای قوی هستند اما هر دو از نظر اندازه، جمعیت و رقابت شغلی متفاوت عمل کرده‌اند. در ادامه برخی از شاخص‌های اقتصادی سالم وجود دارند که نشان می‌دهند اقتصاد هر کشور چگونه کار می‌کند و بر شهروندانش چه تاثیری می‌گذارد.

    1- نرخ پایین بیکاری

    هر دو کشور نرخ بیکاری پایینی دارند. اما نرخ بیکاری در سه ماه آخر سال 2023 در کانادا 5.5 درصد بود که 1.7 واحد درصد بیشتر از نرخ بیکاری در سه ماه آخر سال 2023 در ایالات متحده است که به میزان 3.8 درصد می‌باشد. با اینکه تفاوت نرخ بیکاری در هر دو کشور آنقدر زیادی نیست اما کانادا به دلیل تمرکز بیشتر در تجارت و خروج هر ساله تعداد زیادی از افراد 55 ساله یا بیشتر از نیروی کار، کاهش اشتغال را تجربه کرده است.

    2- تولید ناخالص داخلی

    طبق گزارشی اخیر، تولید ناخالص داخلی سرانه کانادا کمی بیش از 51 هزار دلار بود، در حالی که تولید ناخالص داخلی آمریکا بیش از 70 هزار دلار ثبت شده بود. بدین دلیل که جمعیت ایالات متحده بسیار بیشتر از کانادا است. همچنین آمریکا در کل اقتصاد متنوع‌تری دارد.

    3- ثبات قیمت‌های کالا

    قیمت‌ها در ایالات متحده و کانادا بسیار منصفانه و پایدار هستند. یکی از دلایل این قضیه این است که کانادا و ایالات متحده رویکرد بازار آزاد را برای قیمت گذاری اتخاذ کرده‌اند، به این معنی که بازرگانان می‌توانند قیمت‌های خود را بدون دخالت دولت تعیین کنند. بنابراین، قیمت کالا در هر دو کشور به ندرت یا با اختلاف کمی تغییر می‌کند. حتی همان تغییر قیمت‌های ذکر شده با درصد بسیار پایینی اعمال می‌شوند.

    4- سیستم بانکی

    کانادا سیستم بانکی قوی‌تری دارد و کمتر تحت تاثیر بحران مالی جهانی قرار می‌گیرد. اقتصاد کانادا معمولا کمتر از اقتصاد آمریکا چرخه‌ای است، به این معنی که کانادا فراز و نشیب‌های جزئی‌تری را نسبت به آمریکا تجربه می‌کند. در نتیجه، ثابت سیستم بانکی در کانادا کمی بهتر از آمریکاست.

    5- نرخ تورم متوسط

    خانواده‌های آمریکایی بیشتر از خانواده‌های کانادایی درآمد خود را خرج می‌کنند. در نتیجه، تقاضا برای کالاها و خدمات معمولاً در ایالات متحده بیشتر است که منجر به افزایش قیمت می‌شود. آمریکا در چند سال گذشته نرخ تورم بالاتری نسبت به کانادا داشته است. اما بررسی کنونی نشان می‌دهد که نرخ تورم در آمریکا حدود 1.9 درصد و در کانادا 2 درصد است که این اعداد در مقایسه با سایر نقاط جهان به ویژه اروپا بسیار نزدیک و نسبتا پایین است.

    6- ذخایر خارجی قوی

    ذخایر خارجی برای یک کشور ضروری هستند زیرا به ایجاد ثبات در زمان عدم اطمینان اقتصادی کمک می‌کنند. همچنین می‌توان از این ذخایر برای تثبیت ارزها و نجات بانک‌ها یا سایر موارد اضطراری مالی در صورت نیاز استفاده کرد. هم آمریکا و هم کانادا ذخایر ارزی زیادی ایجاد کرده‌اند که به آن‌ها در هنگام برخورد با مشکلات اقتصادی بالقوه انعطاف‌ پذیری بالایی می‌دهد.

    7- مالیات بر درآمد

    در ایالات متحده مالیات بر درآمد فدرال بر اساس مقیاس درجه بندی شده است، یعنی افرادی که درآمد بیشتری دارند، درصد بیشتری مالیات می‌پردازند. مالیات ایالتی، محلی و فروش نیز می‌توانند بسته به محل زندگی متفاوت باشند. در کانادا، مالیات بر درآمد فدرال بر اساس مقیاس خاصی درجه بندی نمی‌شود. در عوض، همه افراد بدون توجه به میزان درآمدشان، درصد یکسانی از دستمزد خود را به عنوان مالیات می‌پردازند. با این حال، مالیات‌های استانی و منطقه‌ای می‌توانند از یک منطقه به منطقه‌ای دیگر متفاوت باشند.

    مقایسه هزینه زندگی در کانادا و آمریکا

    هزینه زندگی در کانادا به طور کلی کمتر از ایالات متحده است، اگرچه به دلایل مختلفی استثناهایی نیز وجود دارد که به سبک زندگی افراد وابسته است. هزینه زندگی در کانادا بسته به شهر بسیار متفاوت است. شهرهایی مانند تورنتو و ونکوور بسیار گران هستند، در حالی که شهرهای کوچکتر مقرون به صرفه‌تر خواهند بود. در مورد آمریکا هم همینطور است.

    شهرها نسبت به مناطق روستایی گران‌تر هستند و مناطق ساحلی نیز نسبت به مناطق داخل شهر گران‌تر خواهند بود. شما ممکن است حدود 2000 تا 2500 دلار در ماه برای هزینه‌های زندگی در هر دو کشور هزینه کنید. همچنین اجاره آپارتمان یک خوابه 40 متری در مرکز شهر در کانادا 1053 دلار آمریکاست و اجاره همین خانه در ایالات متحده برابر با 1410 دلار آمریکا خواهد بود.

    در کانادا حتی در داخل یک شهر مانند کبک ممکن است تفاوت زیادی در هزینه زندگی از یک محله به محله دیگر وجود داشته باشد. هنگام در نظر گرفتن هزینه زندگی مهم است که بیشتر از پرداخت اجاره یا وام مسکن را در نظر بگیرید. سایر هزینه‌ها مانند مواد غذایی، حمل و نقل و خدمات آب و برق نیز می‌توانند به سرعت افزایش یابند.

    در آمریکا برخی از شهرهای کوچک به دلیل کمبود شغل خوب، هزینه زندگی بالایی دارند. در حالی که شهرهایی مانند نیویورک و سانفرانسیسکو گران هستند، شهرهای دیگر کیفیت زندگی خوبی را با قیمت کمتر ارائه می‌دهند.

    مقایسه تحصیل در کانادا و آمریکا

    مقایسه تحصیل در کانادا و آمریکا

    تحصیل در کانادا برای همه کودکان در مقاطع ابتدایی و متوسطه رایگان و اجباری است. علاوه بر کمک‌های مالی، گزینه‌های بسیاری برای دانشجویانی که به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و کالج‌ها هستند، وجود دارند. بسیاری از موسسات آموزشی کانادا در شهرهای بزرگی مانند تورنتو، مونترال و ونکوور قرار دارند. برخی از محبوب‌ترین دانشگاه‌ها شامل دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا هستند.

    دانشگاه‌ها و موسسات علمی در کانادا دانشجویان برتر را از سرتاسر جهان جذب می‌کنند و یک محیط آموزشی هیجان انگیز و چالش برانگیز را ارائه می‌دهند. کانادا فرصت‌های زیادی را برای دانشجویان ارائه می‌دهد و در واقع تحصیل در کانادا یک فرصت منحصر به فردی حساب می‌شود. دانش آموزان در کانادا می‌توانند تحصیلات خود را متناسب با نیازها و علایق خاص خود تنظیم کنند. به عنوان مثال، بسیاری از دانشگاه‌های کانادا برنامه‌های آموزشی مشارکتی را ارائه می‌کنند که به دانشجویان اجازه می‌دهد تحصیلات آکادمیک را با تجربه کاری با حقوق ترکیب کنند. این نوع برنامه در ایالات متحده رایج نیست!

    دانشگاه‌های کانادا معمولاً مؤسسات بزرگی هستند که طیف وسیعی از برنامه‌ها و دوره‌ها را ارائه می‌دهند. آنها پژوهش محور هستند و اغلب پیوندهای قوی با مشاغل و صنعت با سایر مزایای اجتماعی دارند. این بدان معناست که دانشجویان دانشگاه‌های کانادا می‌توانند در دنیای واقعی به عنوان بخشی از آموزش خود خدمت کنند.

    کالج‌ها در کانادا برنامه‌های متمرکزتری نسبت به دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند. آنها نسبت به دانشگاه‌ها کوچکتر و ارزان‌تر هستند و اغلب پیوندهای قوی با جامعه محلی دارند. این باعث می‌شود که کالج‌ها انتخاب خوبی برای دانشجویانی باشند که می‌خواهند محیط آموزشی علمی – کاربردی را تجربه کنند. کالج‌ها ممکن است برنامه‌ها و دوره‌های مشابه دانشگاه‌ها را ارائه ندهند.

    دلایل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند دانشجویان برای تحصیلات عالی در ایالات متحده تحصیل کنند.  آمریکا دارای بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان است. دانشگاه‌های برتر ایالات متحده شامل ‌هاروارد، پرینستون، ییل، استنفورد، دانشگاه میشیگان، دانشگاه ویرجینیا و دانشگاه کارولینای شمالی، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه کرنل و کالج دارتموث هستند.

    هزینه تحصیل در آمریکا سال‌هاست که به طور پیوسته در حال افزایش است و هیچ نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد. از سوی دیگر، کانادایی‌ها از تحصیلات کاملاً مقرون به صرفه‌ای برخوردار هستند. متوسط ​​هزینه سالانه شهریه برای یک دوره تحصیلی چهار ساله در ایالات متحده حدود 30 هزار تا 65 هزار دلار آمریکا است. این هزینه‌ها برای بسیاری از دانشجویان و خانواده‌هایشان ممکن است بسیار زیاد باشد. همچنین تقریباً 70 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایالات متحده بدهی وام دانشجویی دارند که میانگین موجودی آن بیش از 28 هزار دلار آمریکا است.

    مقایسه سبک زندگی در کانادا و آمریکا

    شباهت‌های زیادی بین هر دو کشور آمریکای شمالی وجود دارند، با این حال چند تفاوت قابل توجهی نیز دیده می‌شود. کانادا اغلب به عنوان جامعه‌ای بازتر و مهاجر پذیرتر شناخته می‌شود که دارای سطح بسیار پایینی از جرایم مربوط به اسلحه است. جرم و جنایت معمولاً در آمریکا بیشتر از کاناداست. همچنین مردم آمریکا از نظر دینی و قومیتی نسبت به کانادایی‌ها تعصب بیشتری دارند.

    کانادا با دو زبان رسمی از جمله انگلیسی و فرانسوی است. کانادا دارای یک سیستم سیاسی است که بیشتر شبیه انگلیس می‌باشد. درحقیقت، پادشاه انگلستان همچنان رئیس دولت کانادا محسوب می‌شود. طبق آمار، هوای کانادا کمتر آلوده است، کانادایی‌ها به طور متوسط ​​دو سال بیشتر از همتایان جنوبی خود (آمریکا) عمر می‌کنند و تعداد بیشتری از کانادایی‌ها دارای گذرنامه هستند. همچنین فرهنگ تجارت الکترونیک کانادا به اندازه ایالات متحده توسعه یافته نیست.

    البته کانادا و آمریکا شباهت‌های زیادی به هم دارند، هر دو زیبایی طبیعی دیدنی و فرصت‌های شگفت ‌انگیزی برای سفر در اختیار مردم قرار می‌دهند. همچنین طیف مختلفی از ورزش‌های تیمی مانند هاکی، بیسبال و غیره را ارائه می‌دهند که تفاوت قابل ‌توجهی با آنچه در اروپا ارائه می‌شود دارند. سیستم حمل و نقل در هر دو کشور توسعه یافته است و مردم هم از خودروی شخصی و هم از سیستم حمل و نقل بهره می‌برند.

    مقایسه سیستم سلامتی در کانادا و آمریکا

    مقایسه سیستم سلامتی در کانادا و آمریکا

    شاید یکی از بزرگترین تفاوت‌هایی که مهاجران باید در مورد زندگی در کانادا و ایالات متحده در نظر بگیرند دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی است. ایالات متحده آمریکا به دلیل هزینه‌های پیچیده مراقبت‌های بهداشتی خصوصی خود خیلی محبوب نیست. بنابراین داشتن بیمه درمانی مناسب ضروری است که به احتمال زیاد از طریق کارفرمای شما ارائه می‌شود. در آمریکا بیمه همگانی برای عموم مردم وجود ندارد.

    سیستم مراقبت‌های بهداشتی همگانی کانادا از بودجه عمومی تامین می‌شود و به همه امکان دسترسی به بیمه سلامت عمومی کم هزینه را می‌دهد. با این حال، شما فقط در صورتی واجد شرایط هستید که اقامت دائم داشته باشید. ارائه کارت بیمه درمانی شما ممکن است حدود سه ماه طول بکشد. این سیستم مطلقاً همه چیز را نیز پوشش نمی‌دهد، بنابراین برخی از مهاجران ممکن است بیمه درمانی خصوصی داشته باشند.

    مقایسه ساعت کاری در کانادا و آمریکا

    نیروهای کاری در کانادا معمولاً از تعادل بین کار و زندگی بهتری نسبت به آمریکایی‌ها برخوردار هستند. در کانادا هفته کاری از دوشنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر است. با این حال، از نظر قانونی حداقل ساعات کاری که کارکنان باید در هفته کار کنند وجود ندارد. بسیاری از کارمندان می‌توانند با کارفرمایان خود در مورد شرایط کاری مختلف مانند کار از خانه یا کار در ساعات اضافی در طول روز مذاکره کنند.

    میانگین نرخ ساعتی کانادا به حرفه شما و منطقه‌ای که در آن کار می‌کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، متوسط ​​حقوق یک پزشک بیش از 200 دلار در ساعت است، در حالی که متوسط ​​حقوق برای پیشخدمت ممکن است 13 دلار در ساعت باشد.

    روز کاری معمولی در ایالات متحده 8 ساعت از دوشنبه تا جمعه است. با این حال، برنامه‌های مختلفی وجود دارند که کارفرمایان ممکن است آنها را اجرا کنند. برخی از شرکت‌ها ساعات کاری انعطاف پذیری را ارائه می‌دهند و به کارمندان اجازه می‌دهند زمان شروع و پایان خود را تعیین کنند. مرخصی با حقوق برای تعطیلات، روزهای بیماری یا اوقات شخصی نیز در آن‌ها گنجانده شده است.

    بر اساس دفتر آمار کار، متوسط ​​دستمزد ساعتی ملی برای همه مشاغل در آمریکا در ماه می‌ سال 2017 حدود 24.45 دلار بود. در حال حاضر و در سال 2022، مردم در آمریکا به طور متوسط ​​حدود 32 دلار در ساعت درآمد دارند. به طور کلی، ساعات کاری و زمان تعطیلات کانادا مشابه اروپا است، در حالی که ایالات متحده روزهای تعطیل کمتری در طول سال دارد.

    11 تفاوت کلیدی تفاوت بین زندگی در کانادا و ایالات متحده

    11 تفاوت کلیدی تفاوت بین زندگی در کانادا و ایالات متحده

    1. هر دو کشور مناطقی دارند که مهاجران از سراسر جهان در آن ساکن شده‌اند و خرده فرهنگ‌های خود را در فرهنگ بومی ایجاد کرده‌اند.
    2. یک تفاوت قابل توجه اندازه دو کشور است. کانادا تقریبا 1.6 برابر بزرگتر از ایالات متحده است.
    3. مطالعه‌ای توسط دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد که کانادایی‌ها شادتر از آمریکایی‌ها هستند، بنابراین امید به زندگی در کانادا نیز بالاتر است.
    4. کانادایی‌ها دولت خود را به عنوان یک نیروی مثبت می‌بینند، در حالی که آمریکایی‌ها به دخالت دولت در همه امور مشکوک هستند.
    5. در آمریکا صنعت سرگرمی (فیلم، موسیقی و کلاب) بسیار پررونق‌تر از کاناداست. آمریکا رتبه یک صنعت سرگرمی جهان را دارد.
    6. کانادا هم خیلی تمیزتر از آمریکاست. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ییل انجام شد نشان داد که کانادا دومین کشور پاک جهان است، در حالی که آمریکا در رتبه ناامید کننده 27 قرار دارد.
    7. کانادایی‌ها تمایل دارند خود را بخشی از یک کل جمعی ببینند، در حالی که آمریکایی‌ها بیشتر فردگرا هستند.
    8. از مهاجران جدید استقبال می‌شود و تشویق می‌شود تا مهاجران با فرهنگ کانادایی هماهنگ شوند. در حالی که در ایالات متحده، مهاجران اغلب به عنوان تهدیدی برای ارزش‌های آمریکایی تلقی می‌شوند.
    9. کانادا همچنین دارای مناطقی با مردمی است که عمدتاً فرانسوی صحبت می‌کنند، در حالی که ایالات متحده دارای مناطقی از ساکنان است که عمدتاً اسپانیایی حرف می‌زنند.
    10. کانادا مجازات اعدام را برای همه جرایم از جمله جرایم مرگ لغو کرده است. مجازات د ایالات متحده در هر ایالت متفاوت از دیگری است که به هر ایالت اجازه می‌دهد تا تصمیم خود را در مورد مجازات اعدام اتخاذ کند.
    11. ایالات متحده موضع سیاسی قوی‌تری اتخاذ می‌کند و منافع شخصی بیشتری در امور خارجی دارد. کانادا فقط در صورت لزوم مایل است در مانورهای سیاسی شرکت کند. آنها تمایل دارند این کار را بی‌سر و صدا انجام دهند و کمتر از ایالات متحده با مشکلات سیاسی جاری در سراسر جهان درآمیخته‌اند.

    مقایسه نحوه اخذ ویزا در کانادا و آمریکا

    هر دو کشور دوست دارند نیروهای ماهر را جذب کنند. کانادا بر روی سیستم امتیازی «اکسپرس انتری» کار می‌کند و به مواردی مانند تجربه، تسلط به زبان انگلیسی و فرانسه و تحصیلات شما نگاه می‌کند. همچنین شایان ذکر است که کبک فرانسوی زبان دارای سیستم مبتنی بر امتیاز جداگانه با الزامات مختلف است.

    در ایالات متحده آمریکا از سیستم حمایت کارفرما برای مشاغل تخصصی استفاده می‌شود. ویزای L-1 برای انتقال کارکنانی استفاده می‌شود که قبلاً بیش از یک سال برای یک شرکت در خارج از ایالات متحده کار کرده‌اند، در حالی که ویزای H1-B برای شرکت‌هایی است که به تخصص تئوری یا فنی نیاز دارند.

    هیچ کدام از این کشورها ویزای بازنشستگی خاصی ارائه نمی‌دهند. اگر می‌خواهید به کانادا برسید، به یکی از اعضای خانواده نیاز دارید تا شما را اسپانسر کند، در حالی که ساده‌ترین راه برای گذراندن زمان قابل توجه در ایالات متحده با ویزای B-2 است که به شما امکان می‌دهد به مدت شش ماه در این کشور زندگی کنید.

    3 راه برای مهاجرت به کانادا

    3 راه برای مهاجرت به کانادا

    بسته به شرایط خاص شما، چند راه مختلف برای مهاجرت به کانادا وجود دارند:

    1- شغل کانادایی و تحصیل

    یکی از راه‌ها، دریافت پیشنهاد شغلی از یک شرکت کانادایی است. اگر مهارت‌ها و تجربه‌ای دارید که شرکت‌های کانادایی به دنبال آن هستند، ممکن است مایل به حمایت مالی از شما برای اقامت دائم داشته باشند. همچنین از طریق مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌توانید اقامت دائم بگیرید. کانادا بعد از فارغ التحصیلی به شما سه سال فرصت کار می‌دهد، اگر بتوانید کار خوبی به دست آورید، اقامت موقت شما به اقامت دائم تبدیل می‌شود.

    2- برنامه نیروهای کار ماهر فدرال

    راه دیگر مهاجرت به کانادا از طریق برنامه نیروهای کار ماهر فدرال است. این برنامه برای افرادی با مهارت‌ها و صلاحیت‌های خاص که می‌خواهند به طور دائم در کانادا زندگی و کار کنند ارائه می‌شود. شما باید معیارهای واجد شرایط بودن را داشته باشید که اغلب شامل مهارت زبان، تجربه کاری و مدارک تحصیلی است.

    3- گزینه‌های دیگر

    اگر شرایط واجد شرایط بودن برنامه نیروهای کار ماهر فدرال را نداشته باشید، گزینه‌های دیگری مانند برنامه نامزد استانی یا کلاس تجربه کانادایی در دسترس هستند. هر برنامه شرایط متفاوتی دارد، بنابراین قبل از درخواست در مورد آنها به دقت تحقیق کنید. بسته به مسیر شما، مهاجرت به کانادا می‌تواند پیچیده و زمان بر باشد. دریافت کمک از مشاور مهاجرت ضروری است.

    3 راه برای مهاجرت به ایالات متحده

    چند راه برای مهاجرت به ایالات متحده به شرح زیر وجود دارند:

    1- مقیم دائم قانونی

    برای تبدیل شدن به یک مقیم دائم قانونی ایالات متحده که به عنوان اخذ گرین کارت نیز شناخته می‌شود، ابتدا باید برای ویزای مهاجرتی از وزارت امور خارجه ایالات متحده درخواست دهید. چند دسته ویزای مهاجرتی وجود دارند که شامل ویزاهای حمایتی خانواده، ویزای مبتنی بر اشتغال و غیره هستند. پس از دریافت ویزای مهاجرتی می‌توانید از طریق تنظیم وضعیت یا پردازش کنسولی برای دریافت گرین کارت اقدام کنید.

    2- شهروند تابعیت شده

    اگر می‌خواهید شهروند تابعیت ایالات متحده شوید، ابتدا باید شرایط واجد شرایط بودن خاصی را داشته باشید. این الزامات شامل داشتن گرین کارت برای حداقل پنج سال، داشتن 18 سال یا بیشتر، توانایی خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان انگلیسی و داشتن دانش در مورد تاریخ و دولت ایالات متحده است. هنگامی که این شرایط را برآورده کردید، باید درخواست خود را به خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده (USCIS) ارسال کنید، در مصاحبه شرکت نمایید و آزمون شهروندی را قبول کنید.

    3- پناهندگی

    پناهندگی می‌تواند راه دیگری برای مهاجرت به ایالات متحده باشد. برای واجد شرایط بودن برای پناهندگی باید بتوانید نشان دهید که ترس موجهی دارید. ممکن است این آزار و شکنجه در کشور شما بر اساس ایدئولوژی، نژاد یا هویت اجتماعیتان باشد. اگر به شما پناهندگی داده شود، می‌توانید به طور قانونی در ایالات متحده زندگی و کار کنید.

    کلام آخر

    بر اساس آخرین گزارش جهانی شادی، کانادا هشتمین کشور شاد جهان و ایالات متحده آمریکا در رتبه هجدهم قرار دارد. با این حال، رتبه هر دو کشور در سال‌های اخیر کاهش یافته است. البته، علیرغم رقابت در مورد اینکه کدام کشور استاندارد زندگی بهتری دارد، حقیقت این است که هم ایالات متحده و هم کانادا کشورهای استثنایی برای مهاجران هستند که فرصت‌های هیجان انگیز و فرهنگ غنی را ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط مهاجرت به کانادا یا آمریکا می‌توانید با گروه مهاجرتی ادب تماس بگیرید.

    سوالات متداول مقایسه کامل زندگی در کانادا و آمریکا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2023-06-04

    ممنون از شما

    2023-06-07

    ممنون از همراهی شما

    مشاوره رایگان مهاجرت