معرفی شهر سنت جان در نیوبرانزویک کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سنت جان (که با شهر سنت جانز در استان نیوفاندلند و لابرادور اشتباه گرفته نشود)، شهر بندری در جوار اقیانوس اطلس و در حوالی جنوب شرقی کانادا واقع است. این شهر در خلیج فاندی در استان نیوبرانزویک کانادا واقع شده است. سنت جان می‌توان گفت که از جمله قدیمی ترین شهرهای کانادا محسوب شده (و همچنین دانشگاه اصلی شهر یعنی دانشگاه نیوبرانزویک یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های انگلیسی زبان در کانادا می‌باشد) و سکونت در سنت جان توسط منشور سلطنتی در تاریخ 18 می 1785 در زمان سلطنت شاه جورج سوم رسمی شد اما کشف این شهر به سال 1604 میلادی باز می‌گردد. این شهر بندری در واقع سومین بندر بزرگ در کانادا از نظر میزان ظرفیت و پایهی بار و حمل و نقل به حساب می‌آید. سنت جان در سرشماری سال 2016 پرجمعیت ترین شهر استان بوده است. سنت جان از جمله شهرهای پر طرفدار کانادا برای زندگی بوده و همچنین جمعیت نسبتا قابل توجهی هر ساله برای تحصیل در کانادا به این شهر می‌آیند.

    مختصر اطلاعات شهر سنت جان

    مختصر اطلاعات شهر سنت جانز

    استان و کشور

    نیوبرانزویک، کانادا

    تاریخ تاسیس

    18 می 1785

    مساحت

    315 کیلومتر مربع

    جمعیت

    بیش از 70 هزار نفر

    آب و هوا

    مرطوب قاره‌ای، تابستان مایل به گرم و زمستان تقریبا ملایم

    شهردار

    دونا ریردون

    میزان تولید ناخالصی سالانه

    در حدود 7 میلیارد دلار کانادا

    متوسط سرانه

    51 هزار دلار کانادا

     

    تاریخ شهر سنت جان

    تاریخ شهر سنت جان

    شهر سنت جان توسط یک کاشف فرانسوی به نام ساموئل دو شامپلین کشف شد که وی در تاریخ 24 ژوئن سال 1604 در بندر سنت جان مستقر شد و نام رودخانه سنت جان نیز از آنجا به دست آمد. قبل از تاسیس سنت جان به عنوان یک شهر رسمی و قبل از سال مذکور، به مدت هزاران سال مردم و اقوام میکماق و ولاستوقییک در این شهر سکونت داشتند. منطقه سنت جان همواره منطقه مهمی برای تجارت در کانادا بوده و همچنین در دوران دفاع برای آکادیا در دوران استعمار فرانسه به عنوان یک میدان نبرد در طول جنگ داخلی آکادیا بوده است.

    سرانجام بعد از یک قرن اختلاف بر سر مالکیت زمین‌های این شهر و اطراف آن بین فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها، ساکنین انگلیسی در سال 1755 بر ساکنین فرانسوی غالب شده و آن‌ها را تبعید کردند و سپس در سال 1779 قلعه‌ی "هو" را بالای بندر این شهر ساختند.

    شهر سنت جان برای هزاران سال سرزمین مردم واباناکی بوده و منطقه ساحلی شمال غربی شهر نیز محل سکونت قوم پاساماکودی بوده است. جمعیت سنت جان با افزایش مهاجرت از کشورهایی که تحت استعمار آن‌ها بوده افزایش یافت. سرانجام در سال 1785، سنت جان یکی از اولین شهرهای ثبت شده در کانادا به حساب آمده و با توجه به سال کشف و تلقی شدن به عنوان یک شهر و حل سکونت، قدمت آن بیشتر به چشم می‌آید.  

    تحصیل در شهر سنت جان

    تحصیل در شهر سنت جان

    شهر سنت جان، شهری با محیط آرام و خوب برای زندگی، تشکیل خانواده و بزرگ کردن فرزند و همچنین تحصیل در هر مقطعی از مهد کودک گرفته تا دانشگاه، بسیار شهری مناسب است و افراد قابل توجهی هم هستند که برای مهاجرت تحصیلی به کانادا، این شهر را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند. در کنار مدارس و موسسات آموزشی متعدد در این شهر، بزرگترین و شاخص‌ترین مرکز آموزشی، دانشگاه نیوبرانزویک در این شهر می‌باشد. دانشگاه نیوبرانزویک از دانشگاه‌های مطرح در کانادا بوده که دارای رتبه 23 کشوری و رتبه کیو اس زیر 750 جهانی می‌باشد و قریب به 10 هزار نفر دانشجو را در خود جای داده و رشته‌های تحصیلی متنوعی را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد.

    دانشگاه نیوبرانزویک (به انگلیسی: University of New Brunswick) که با عنوان اختصاری UNB نیز شناخته شده، یک دانشگاه دولتی، عمومی و تحقیقاتی است که دارای 2 پردیس اصلی در شهر سنت جان و شهر فردریکتون بوده که هر دو در همین استان نیوبرانزویک مقرر هستند. قریب به 1000 نفر یعنی 10 درصد از دانشجویان دانشگاه نیوبرانزویک، دانشجویان بین‌المللی بوده و نرخ پذیرش این دانشگاه 66 درصد می‌باشد.

    جغرافیا و آب و هوای سنت جان

    جغرافیا و آب و هوای سنت جان

    شهر سنت جان که شهری بندری بوده در ضلع مرکزی جنوب استان نیوبرانزویک قرار دارد و این شهر در امتداد ساحل شمالی خلیج فاندی تا دهانه رودخانه سنت جان کشیده شده است. سنت جان در واقع جایی است که دو رودخانه با خلیج فاندی با هم تلاقی می‌کنند و آب‌های اطراف این شهر بندری، عمیق هستند. سنت جان و آب‌های آن اغلب در طول سال، عاری از یخبندان می‌باشد. مساحت سنت جان 315.96 کیلومتر مربع بوده که مساحت ناحیه کلان شهری آن به 3509 کیلومتر مربع نیز می‌رسد.

    حالت سطح زمین‌های اطراف شهر سنت جان اغلب برگرفته شده از تپه‌ها بوده و دو رشته کوه ساحلی سنت کروکس و کالدونیا که در امتداد خلیج فاندی قرار دارند در این شهر به هم می‌رسند. دشت ساحلی سنت جان میزبان دریاچه‌های متعددی با آب شیرین است؛ به ویژه در بخش‌های شرقی، غربی و شمالی شهر.

    آب و هوا و اقلیم شهر سنت جان جزء دسته قاره‌ای مرطوب طبقه بندی می‌گردد و خلیج فاندی در این شهر در هیچ وقتی از سال یخ نمی‌زند، همین پدیده باعث شده تا دمای زمستان در مقایسه با مناطق داخلی تعدیل پیدا کند. حال با این اوصاف، شهر سنت جان اغلب مواقع در معرض وزش باد از سمت غرب می‌باشد. متوسط دمای شهر در اول سال یعنی ماه ژانویه حدود منفی 8 درجه سانتیگراد می‌باشد.

    اما تابستان‌ها در سنت جان اغلب گرم یا مایل به گرم بوده و میزان دما در طول روز ممکن است از 25 درجه سانتی گراد هم فراتر رود. همچنین متوسط بارندگی در سنت جان سالانه چیزی در حدود 1295 میلی متر می‌باشد و عموما اواخر پاییز و اوایل زمستان، مرطوب ترین زمان در طی سال هستند. بالاترین دمای ثبت شده در این شهر 34.4 درجه سانتی گراد و سردترین دمای ثبت شده تاکنون نیز 36.7- درجه سانتیگراد در زمستان سال 1948 بوده است.

    فرهنگ و جمعیت

    فرهنگ و جمعیت

    مطابق با آخرین آمار و سرشماری موجود جمعیت که توسط اداره آمار کانادا انجام می‌شود، شهر سنت جان دارای جمعیتی بیش از 70 هزار نفر می‌باشد و نزدیک به 34 هزار واحد خانه مسکونی در این شهر قرار دارد. با مساحت 315 کیلومتر مربعی شهر سنت جان، تراکم جمعیتی 221 نفر در هر کیلومتر مربع را خواهد داشت. در سطح کلانشهری نیز آخرین سرشماری نشان داده که جمعیت سنت جان در این ناحیه به بیش از 130 هزار نفر هم می‌رسد و تعداد واحدهای مسکونی هم نزدیک به 60 هزار واحد می‌رسد.

    شهر سنت جان به عنوان یکی از بنادر اصلی کانادا و شهری با تاریخ زیاد و تقریبا پر فراز و نشیب، می‌توان گفت که در طی دهه‌ها و سده‌ها، به عنوان یک مرکز مهاجرت از سراسر جهان تلقی شده است و به نوبه‌ی خود در میان شهرهای کوچک و متوسط، شهری مهاجرپذیر در کانادا به حساب می‌آید. اکثر کسانی هم که در دوران قبلی به این شهر آمده اغلب تاجر بودند و در همین شهر سکونت گزیدند. همین تاجران نیروهای محرک رشد اقتصادی این شهر در طول دوران بوده‌اند.

    با توجه به آخرین آمار و سرشماری موجود از شهر سنت جان، 85.3 درصد از ساکنان این شهر نژاد سفیدپوست هستند، 11.9 درصد هم دیگر نژادها و مهاجران و 2.8 درصد هم بومیان خود کانادا هستند. پس از سفیدپوستان بزرگترین گروه‌های اقلیت در این شهر سیاه‌پوستان، مردم آسیا، اعراب، چینی‌ها و... هستند.

    از نظر دین و مذهب نیز باید گفت که با توجه به آخرین آمار و سرشماری موجود، 58.5 درصد از ساکنان سنت جان مسیحی هستند و 29.7 درصد کاتولیک، 20.6 درصد پروتستان، 5.1 درصد مسیحی غیر رسمی و 3 درصد از دیگر فرقه های مسیحی یا سنت‌های مرتبط بوده و ماقی جمعیت، خود را بی دین اعلام کرده‌اند. همچنین بزرگترین ادیان غیر مسیحی در این شهر اسلام با 3.1 درصد از جمعیت و هندو با 1 درصد از جمعیت هستند.

    اقتصاد

    اقتصاد

    شهر سنت جان به عنوان شهری بندری و با توجه به موقعیت جغرافیایی و همچنین دیرینه تاریخی آن، اقتصاد خود را از صنایع دریایی از جمله کشتیرانی، ماهیگیری و همچنین صنعت کشتی سازی عمدتا تامین می‌کند. در واقع سنت جان در صنعت ساخت کشتی در اسکله خشک شهر دارای پیشینه‌ی زیادی است و این شهر یکی از بزرگترین صنایع کشتی در جهان را دارد. البته از سال 2003 میلادی به بعد تمرکز بر صنایع و زمینه‌های اقتصادی دیگر به نسبت گذشته (که منظور تمرکز غالب بر امور کشتی‌ سازی و کشتی رانی بوده) بیشتر شده است

    دانشگاه نیوبرانزویک که دانشگاه مطرحی در کانادا بوده و همچنین موزه نیوبرانزویک و کالج اجتماعی نیوبرانزویک از جمله مراکز و موسسات مهمی در این شهر هستند که همراه با شبکه سلامتی و پزشکی Horizon و بسیاری از بخش‌های کلیدی دیگر در این شهر، به عنوان بخش‌های تحقیقاتی و تاثیر گذار در زمینه فناوری اطلاعات شهر با سرعت بالایی در حال رشد هستند. از طرف دیگر سنت جان به کمی دور شدن از صنعت عمده‌ی خود در گذشته یعنی همان امور مربوط به بندر، به سرمایه گذاری در بخش‌های مستعد در زمینه گردشگری و توریسم روی آورده است و همین شهر در کانادا به تنهایی سالانه میزبان بیش از 1.5 میلیون توریست و بازدید کننده است و چیزی در حدود 200 هزار کشتی کروز و تفریحی از این بندر در طی سال گذر دارند. همچنین در این میان هم گفتنی است که بسیاری از کسب ‌و کارهای کوچک نیز به بالای شهر نقل مکان کرده‌ و توسعه‌های ساحلی در مقیاس بزرگ‌تری در سنت جان در حال انجام است.

    در بخش دیگری از ماجرا و بحث اقتصادی، باید این را هم گفت که بخشهای مربوط به هنر و فرهنگ در این شهر نیز نقش بزرگ و قابل توجهی را در اقتصاد سنت جان دارند. تئاتر امپریال محل استقرار کمپانی تئاتر سنت جان و همچنین گروه سمفونی استان نیوبرانزویک می‌باشد و این مجموعه میزبان بخش بزرگی از نمایش‌ها، کنسرت‌ها و سایر تولیدات هنری در طول سال می‌باشد. گالری‌های هنری در سنت جان، بیش از هر شهر دیگر در اقیانوس اطلس کانادا، بالای شهر را به وضوح پوشش می‌دهند. همچنین هنرمندانی مانند میلر بریتانیا و فرد راس در شمال این شهر زیبا و غنی از فرهنگ و هنر سکونت دارند. در اولویت بعد از موارد ذکر شده در بندهای فوق هم باید گفت که نقش صنایع غذایی و همچنین صنایع دستی در این شهر نیز تاثیر ملموس و قابل توجهی در اقتصاد دارند.

    هزینه زندگی در شهر سنت جان

    هزینه زندگی در شهر سنت جان

    سنت جان از جمله شهرهای مطرح و محبوب برای مهاجرت به کانادا و زندگی در این کشور بوده که در کنار رفاه، امکانات و فرصت‌های موجود و به اندازه مناسب برای هر شخص، یک زندگی بسیار مقرون به صرفه و هزینه‌های پایین برای زندگی را به ساکنین خود ارائه می‌دهد:

    • متوسط هزینه زندگی ماهانه برای یک فرد بدون احتساب هزینه‌های مربوط به مسکن کمتر از 800 الی 900 دلار است.
    • متوسط هزینه زندگی ماهانه برای خانواده‌ایی 4 نفره بدون احتساب هزینه‌های مربوط به مسکن در حدود 3000 دلار است.
    • هزینه اجاره‌ آپارتمانی تک خواب در مرکز شهر ماهانه 920 دلار بوده و برای نقاط به دور از مرکز شهر نیز ماهانه 750 دلار می‌باشد.
    • هزینه اجاره‌ آپارتمانی 3 خوابه در مرکز شهر ماهانه 1500 دلار بوده و برای نقاط به دور از مرکز شهر نیز ماهانه 1120 می‌باشد.
    • کل هزینه‌های مربوط به تسهیلات مانند برق، آب، گاز، اینترنت پر سرعت، قبض تلفن و موبایل و... در ماه در حدود 300 دلار یا کمتر خواهد شد.
    • و مهمتر از همه با هزینه‌های بسیار مقرون به صرفه‌ی ذکر شده در بند‌های فوق، متوسط درآمد ماهانه مردم شهر سنت جان بیش از 4 هزار دلار در ماه بوده و حتی این رقم متوسط نزدیک به 4600 دلار در ماه (55 هزار دلار در سال) نیز می‌رسد.

    سوالات متداول معرفی شهر سنت جان در نیوبرانزویک کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت