مزایای تحصیل در کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    احتمالا از دوستان، آشنایان یا از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌دانید که کانادا یکی از مقاصد اصلی برای مهاجرت تحصیلی است؛ اما تا به حال در مورد مزایای تحصیل در کانادا فکر کرده‌اید؟ کانادا هر سال بیش از 500 هزار دانشجوی بین المللی را برای تحصیلات جذب خود می‌کند. احتمالا یکی از دلایل اصلی انتخاب کانادا به عنوان مقصد تحصیلی برتر، وجود دانشگاه‌های معتبر و برتر در این کشور است. شنیدن نام دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه مک گیل می‌تواند هر دانشجوی خارجی را جذب خود کند. با این حال، مزایای تحصیل در کانادا بیش از اعتبار دانشگاه‌هاست. در این مقاله از وبسایت «ادب ویزا» به طور کامل در مورد فواید تحصیل در کانادا صحبت می‌کنیم.

    1- اعتبار بالای مدرک تحصیلی

    1- اعتبار بالای مدرک تحصیلی

    دریافت مدرک یا گواهینامه از دانشگاه‌های کانادا به شما کمک می‌کند تا در بازار کار موفق‌تر عمل کنید. این امر به دلیل اعتبار بالای مدرک و کیفیت تحصیل در دانشگاه‌های این کشور است. بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی کیواس (QS) سال 2024، 9 دانشگاه از کانادا در بین 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. دو مورد از این دانشگاه‌ها یعنی دانشگاه تورنتو با رتبه جهانی 21 و دانشگاه مک گیل با رتبه جهانی 30 به خوبی خود را متمایز کرده‌اند.

    گرفتن مدرک از دانشگاه‌های معتبر کانادا راهی برای اثبات توانایی و پتانسیل علمی و تجربی شما خواهد بود. فقط داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور می‌تواند درهای فرصت‌های شغلی و تحصیلی بیشتر به ویژه در زمینه تحقیقاتی را به روش شما باز کند. بسیاری از کارفرمایان کانادایی و غیر کانادایی به فارغ التحصیلان 18 دانشگاه کانادا توجه دارند تا آن‌ها را جذب شرکت خود کنند. دانشجویانی که بعد از تحصیل در کانادا به ایران باز می‌گردند، به سرعت جذب بازار کار می‌شوند.

    2- دوره‌های تحصیلی متنوع و منعطف

    یکی از مزایای تحصیل در کانادا این است که می‌توانید مدرک خود را شخصی سازی کنید، یعنی به جای محدود کردن خود به یک رشته یا دوره تحصیلی خاص، رشته‌های تحصیلی مختلف را آزمایش کنید. رشته شما حوزه خاص و وسیعی را شامل می‌شود که بدون شک به دنبال گرفتن تخصص از آن هستید. شما می‌توانید قبل از انتخاب رشته خود، طیف گسترده‌ای از رشته‌ها را امتحان کنید. از این گذشته، چگونه می‌دانید که رشته مورد نظرتان برای شما مناسب است یا خیر؟

    ممکن است متوجه شوید رشته‌ای که در نظر داشتید، آن چیزی نیست که تصورش را می‌کردید. حتی ممکن است عاشق رشته دیگری شوید که از ابتدا حتی به آن فکر نمی‌کردید. برای مثال، ممکن است در سال اول دوره‌های روانشناسی را همراه با مطالعات نجوم و فیلم سازی بگذرانید. بدین معنا که ابتدا رشته روانشناسی را انتخاب می‌کنید، اما به دلیل آنکه واحدهای درسی شما شامل یک واحد فیلم‌سازی است، شاید تغییر رشته دهید و فیلم سازی بخوانید.

    این انعطاف ‌پذیری در انتخاب رشته به شما امکان می‌دهد تا ببینید چه رشته‌ای را واقعا دوست دارید. به جای حدس و گمان می‌توانید از نزدیک با رشته مورد علاقه خود آشنا شوید. همچنین این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که مهارت‌ها، دانش و علایق خود را بهتر بشناسید. از سویی دیگر، تنوع مدارک در کانادا بالا است، از لیسانس گرفته تا دکتری، دانشجویان می‌توانند دوره‌های یک یا دو ساله دیپلم و گواهینامه‌های فنی را در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا بگذرانند.

    3- کسب تجربه کاربری از طریق دوره‌های کوآپ

    3- کسب تجربه کاربری از طریق دوره‌های کوآپ

    یکی از نگرانی‌های مکرر فارغ التحصیلان این است که تجربه شغلی کافی ندارند. متاسفانه این موضوع، مشکلی رایج در سراسر جهان است. سازمان بین ‌المللی کار اعلام کرده است که 68 میلیون جوان بیکار در سراسر جهان وجود دارد که به دلیل عدم سابقه و تجربه، بسیار دیر وارد بازار کار می‌شوند. حداقل 91 درصد از کارفرمایان به دنبال فارغ التحصیلانی هستند که تجربه کاری داشته باشند.

    شما نه تنها می‌توانید همزمان در کانادا کار و تحصیل کنید، بلکه این امکان را دارید به طور خاص در یک برنامه کوآپ (CO-OP) ثبت نام کنید که بخشی از برنامه درسی شما در محل کار واقعی برگزار می‌شود. دانشگاه شما معمولا برای یافتن شغل به عنوان بخشی از برنامه درسی با شما همکاری می‌کند. برای شروع می‌توانید با حداکثر دو سال تجربه کاری فارغ التحصیل شوید. کارفرمایان برای افراد با دانش و مهارت‌های عملی بسیار ارزش قائل هستند زیرا نیازی ندارند به آن‌ها آموزش تجربی بدهند. یکی دیگر از مزایای عالی برنامه کوآپ این است که می‌توانید سالانه نزدیک به 40 هزار دلار کانادا درآمد کسب کنید.

    4- امکان کار نیمه وقت حین تحصیل

    حتی اگر در یک برنامه کوآپ ثبت نام نکرده باشید، همچنان می‌توانید به عنوان یک دانشجوی بین المللی در کانادا کار کنید. به عنوان یک دانشجوی تمتم وقت که از یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) پذیرش می‌گرفتید، می‌توانید بدون نیاز به مجوز کار در خارج از دانشگاه کار کنید. شما باید چند شرط را برآورده کنید، برای مثال دوره تحصیلی شما نباید کمتر از 6 ماه باشد. همچنین صرفا برای دوره‌های تحصیلی تمام وقت امکان کار حین تحصیل وجود دارد.

    هنگامی که واجد شرایط هستید، می‌توانید به صورت نیمه وقت در طول دوره تحصیلی خود کار کنید. کار به صورت نیمه وقت به این صورت است که هر زمان که از کلاس درس بیرون آمدید، امکان کار کردن با ساعات کار به میزان مجموعا 20 ساعت در هفته را دارید. البته توجه داشته باشید که اگر در یک دوره تحصیلی زبان دوم انگلیسی یا فرانسوی ثبت نام کنید، واجد شرایط کار خارج از دانشگاه نیستید. در حالی که کار حین تحصیل اجباری نیست، اما از این طریق می‌توانید درآمد داشته باشید و تجربه شغلی بسیار خوبی به دست آورید.

    5- اخذ مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی

    5- امکان کار بعد از فارغ التحصیلی

    کانادا نه تنها به دلیل سیستم‌های آموزشی فوق العاده قوی و امکان تحصیل در حین کار، کشوری محبوب برای مهاجرت است، بلکه به فارغ التحصیلان امکان کار بعد از تحصیل را نیز می‌دهد. کار بعد از فارغ التحصیلی از مهمترین مزایای تحصیل در کانادا است؛ بنابراین شما شانس دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) را خواهید داشت. شما می‌توانید ظرف 180 روز پس از پایان تحصیلات خود برای مجوز کار درخواست دهید.

    دوره تحصیلی شما باید بیش از هشت ماه باشد تا واجد شرایط مجوز کار باشید. اگر دوره تحصیلی شما کمتر از دو سال باشد، مدت کار به اندازه طول دوره شما خواهد بود. اگر دوره تحصیلی شما بیش از دو سال باشد، ممکن است مجوز کاری با اعتبار حداکثر تا سه سال دریافت کنید. تحت سیستم طبقه بندی ملی مشاغل (NOC)، تجربه کاری در نوع مهارت صفر (مدیریت)، سطح مهارت A (کار حرفه‌ای نیازمند مدرک) یا سطح مهارت B (شغل‌های فنی و مبتنی بر مهارت) ارائه می‌شوند. این سیستم به شما کمک می‌کند تا مسیر شغلی خود در آینده را مشخص کنید.

    6- دریافت اقامت دائم کانادا

    واجد شرایط بودن برای PGWP اولین قدم و بهترین کمک برای مهاجرت به کانادا به صورت دائمی و در آخر اخذ شهروندی و پاسپورت این کشور از طریق تحصیل است. دولت کانادا به طور مداوم افرادی را که می‌توانند در اقتصاد این کشور مشارکت داشته باشند تشویق می‌کند تا برای اقامت دائم درخواست دهند. از ماه می سال ‌2021 میلادی، دولت کانادا قصد دارد 90 هزار مهاجر جدید را به کشور بیاورد. این به معنای نیاز شدید بازار کار کانادا به نیروهای خارجی است.

    شما با دریافت اقامت دائم به مشاغل با درآمد بالاتر، امکاناتی مانند مراقبت‌های درمانی بهتر، تابعیت مضاعف و موارد دیگر دسترسی خواهید داشت. تحصیلات و تجربه کاری شما از پیش نیازهای اولیه برای دریافت اقامت دائم هستند. بعد از فارغ التحصیلی باید مجوز کار بگیرید و بعد از طی شدن سه سال می‌توانید برای اقامت دائم درخواست دهید؛ بنابراین مهاجرت تحصیلی به کانادا بهترین راه برای شروع زندگی در این کشور است.

    7- دریافت آموزش عملی و مبتنی بر مهارت

    7- دریافت آموزش عملی و مبتنی بر مهارت

    دلیلی که بیکاری جوانان در بسیاری از کشورها زیاد است، عدم تطابق بین تقاضا و عرضه نیروهای کار است. غالبا تعداد دارندگان مدرک در رشته‌هایی مانند مهندسی و پزشکی در مقایسه با تقاضای بازار بیشتر از حد نیاز است. از سوی دیگر، کمبود نیروی ماهر در زمینه‌های فنی و تجاری وجود دارد. سیستم‌های آموزش فنی حرفه‌ای هنوز در بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا جایگاه خود را به دست آورند. این سیستم در کانادا بخشی یکپارچه‌ای از سیستم آموزشی است.

    آموزش فنی حرفه‌ای یکی از چهار رکن اصلی آموزش در کاناداست. دوره‌های یادگیری عملی مبتنی بر مهارت در هر دو مقطع متوسطه (قبل از دانشگاه) و پس از متوسطه در دسترس هستند. آموزش فنی حرفه‌ای که اغلب در کانادا از آن به عنوان توسعه مهارت‌ها و یادگیری بزرگسالان (Skills Development and Adult Learning) یاد می‌شود، به شما تجربه دست اول مبتنی بر مهارت در رشته مورد نظرتان را می‌دهد؛ بنابراین شما با آموزش تجربی مناسب به راحتی وارد بازار کار خواهید شد.

    دریافت گواهینامه، دیپلم یا مدرک در آموزش فنی و حرفه‌ای اغلب هزینه و زمان کمتری به میزان یک تا دو سال نسبت به دوره‌های لیسانس چهار ساله دارد. شما با دانستن اینکه آموزش به طور مستقیم بر اساس نیاز بازار کار است، به جای واحدهای تئوری خسته کننده، تخصص فنی به دست می‌آورید. رشته‌های فنی حرفه‌ای اغلب حوزه‌های تخصصی مانند ساخت و ساز، پرستاری، کامپیوتر، هنرهای زیبا، برق، کشاورزی، کسب و کار، ماساژ درمانی و سایر موارد را شامل می‌شوند. این دوره‌ها توسط دانشگاه‌ها و کالج‌ها هم برگزار می‌شوند.

    8- زندگی در فرهنگ قومیتی متنوع

    سفر دور از خانه می‌تواند برای بسیاری از دانشجویان بین المللی سخت باشد. با این حال، زندگی در کشورهایی که تنوع قومیتی بالایی دارند، سختی‌های مهاجرت را کم می‌کند. به عنوان مثال، در سال 2019 حدود 80 درصد از رشد جمعیت کانادا به لطف مهاجرت دائم و غیر دائم به این کشور بوده است. نزدیک به 75 هزار نفر از مهاجران با اقامت موقت توانستند اقامت دائم خود را بگیرند؛ بنابراین کانادا در میان 10 کشور برتر با بیشترین جمعیت مهاجر قرار گرفته است.

    بیش از یک پنجم جمعیت کانادایی‌ها متولد خارج از کشور هستند. این موضوع نشان می‌دهد کانادا سرشار از فرهنگ‌ها، مذاهب، قومیت‌ها و نژادهای مختلف است که همه آن‌ها به صورت مسالمت آمیز در کنار هم کار می‌کنند. کانادایی‌ها هویت چندفرهنگی خود را مایه افتخار می‌دانند و با مهاجران بسیار دوستانه رفتار می‌کنند. شما نه تنها با افرادی از خود مردم کانادا آشنا می‌شوید، بلکه قومیت‌های مختلف را نیز می‌شناسید. از غذا گرفته تا هنر و جشنواره‌های مختلف، تمام دنیا را در یک کشور تجربه خواهید کرد.

    9- غوطه ور شدن در زیبایی‌های طبیعی

    9- غوطه ور شدن در زیبایی‌های طبیعی

    کانادا کشوری بسیار بزرگ محسوب می‌شود، به طوری که مساحت آن 14 برابر بیشتر از فرانسه است. این کشور مناظر طبیعی باشکوه بسیاری دارد که در چهار فصل قابل مشاهده است. از دریا گرفته تا کوه‌ها، دشت‌ها و جنگل‌ها، کانادا منبع بی‌پایان از زیبایی‌های طبیعی است. برخی از ساکنین این کشور از زمستان‌های طولانی این کشور شکایت دارند، اما فصل سرد این فرصت را برای عاشقان اسکی فراهم می‌کند تا ورزش خود را در محیطی باشکوه انجام دهند.

    همچنین دانشجویان می‌توانند از سواحل بکر جزیره پرنس ادوارد، آبدره‌های چشمگیر Saguenay و صخره Percé Gaspé در کبک، صخره‌های جذاب و دریاچه لوئیز در آلبرتا، آبشار نیاگارا در انتاریو، پارک ملی جاسپر نیز در آلبرتا و کوه ویسلر در بریتیش کلمبیا لذت نهایی را ببرند؛ بنابراین هر استان و شهری از کانادا می‌توانید یک پدیده طبیعی زیبا را از نزدیک مشاهده کنید؛ بنابراین اُنس گرفتن با طبیعت بکر این کشور را باید از مهمترین مزایای تحصیل در کانادا دانست.

    10- لذت بردن از کیفیت بالایی زندگی

    سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) کانادا را به طور مداوم در شاخص زندگی ایده‌آل بالاتر از میانگین قرار می‌گیرد. این معیارها شامل شاخص‌هایی مانند متوسط درآمد، امید به زندگی، تعادل بین کار و زندگی و سایر موارد می‌شوند که بر کیفیت زندگی شما تاثیر می‌گذارند. کانادا در تمام این معیارها نمرات بالایی دریافت کرده است.

    تحصیل در کانادا فقط به این بستگی ندارد که کدام دانشگاه و رشته را انتخاب می‌کنید، شما به امکانات و زیرساخت‌های شهری برای داشتن یک زندگی مناسب دسترسی خواهید داشت. اگرچه راهی برای اندازه گیری میزان شادی وجود ندارد، اما زمانی که انسان در محیطی پویا زندگی کند، ناخودآگاه شادی را احساس می‌کند.

    تحصیل در کانادا با ادب ویزا

    همه مزایای تحصیل در کانادا خوب هستند، اما هزینه‌ها در نهایت مهمترین عامل در مهاجرت شما به این کشور محسوب می‌شوند. به یاد داشته باشید که شهریه و هزینه‌های زندگی در دانشگاه‌ها و استان‌های این کشور با یکدیگر متفاوت هستند و دانشجویان بین المللی در کانادا بیشتر از کانادایی‌ها هزینه پرداخت می‌کنند. با این حال، کانادا نسبت به ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مقرون به صرفه‌تر است. علاوه بر شهریه، هزینه زندگی نیز در 10 استان کانادا متفاوت است. پس انتخاب شهر محل زندگی شما از نظر اعتبار دانشگاه، جاذبه‌های دیدنی و هزینه‌ها مهم است. با این حال، برای طرح هرگونه سوال در مورد نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول مزایای تحصیل در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت