مدرک زبان برای تحصیل در کانادا | انگلیسی و فرانسوی
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    داشتن مدرک زبان انگلیسی به خصوص آیلتس یکی از مهم‌ترین شرایط اخذ ویزای تحصیلی از دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا است. البته صرفا داشتن مدرک زبان مهم نبوده و شما باید نمره کافی را نیز در آزمون مربوطه کسب کنید. به عنوان مثال برای ادامه تحصیلات خود در دانشگاه تورنتو باید حداقل نمره 6.5 در آزمون آیلتس یا معادل آن در سایر آزمون‌های زبان انگلیسی را کسب کنید. اکثر دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش دانشجویان مدرک زبان انگلیسی درخواست می‌کنند اما کانادا یک کشور با دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسه است و در نتیجه برای ورود به برخی از دانشگاه‌ها نیاز به ارائه مدرک زبان فرانسه (TCF، TEFAQ و...) دارید که البته اکثر آن‌ها در استان کبک واقع شده‌اند. در ادامه با ۱۳ مدرک زبان انگلیسی و فرانسه رایج برای تحصیل در کانادا آشنا می‌شوید.

    مزایای داشتن مدرک زبان در کانادا

    مزایای داشتن مدرک زبان در کانادا

    افراد با داشتن مدرک زبان در کشور کانادا می‌توانند از مزیت‌های گوناگونی بهره‌مند شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    • افزایش شانس اخذ پذیرش قطعی و به مراتب، ویزای تحصیلی
    • آسان‌تر شدن برقراری ارتباط با اساتید، معلمین، دانشجویان، افراد جامعه و...
    • کمک به پیدا کردن شغل مناسب پس از فارغ‌التحصیلی
    • درک بهتر دروس‌ ارائه شده در کلاس‌های دانشگاه و مدرسه
    • و...

    مدارک زبان انگلیسی

    انگلیسی زبان رسمی ۱۲ استان و قلمرو در کانادا است و حدود ۲۳ میلیون نفر (۵۶.۵ درصد) از ساکنین این کشور در سال ۲۰۲۴ به این زبان بین‌المللی صحبت می‌کنند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این زبان نقش بسیار پر رنگی در حوزه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی این کشور مدرن ایفا می‌کند. علاوه بر این، اکثر کلاس‌های دانشگاه‌ها و مدارس کانادا به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند و در نتیجه تسلط به این زبان و کسب نمره مورد نیاز در آزمون‌های مرتبط با آن یکی از شرایط اصلی اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا است. مدارک زبان انگلیسی و فرانسه رایج برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا عبارتند از:

    آیلتس آکادمیک

    آیلتس یا IELTS (مخفف International English Language Testing System) شناخته‌شده‌ترین آزمون بین‌المللی انگلیسی و رایج‌ترین مدرک زبان در کاناداست که اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور نمرات آن را قبول دارند و هر ساله حدود ۳.۵ میلیون نفر از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند. این آزمون از ۴ بخش Listening، Speaking، Reading و Writing تشکیل شده و طبق آخرین آمارها در سال ۱۴۰۲ برای ثبت‌نام در آن باید حدود ۹ میلیون تومان پرداخت کنید و هزینه هر آزمون‌ آزمایشی (Mock Exam) آن نیز بین ۶۰۰،۰۰۰ تا ۱،۲۰۰،۰۰۰ تومان است. ‌آزمون آیلتس در دو فرمت آکادمیک (Academic IELTS) و جنرال (IELTS General) برگزار می‌شود که البته بیشتر دانشگاه‌ها نوع آکادمیک آن را قبول دارند.

    نمرات ۰ و ۹ به ترتیب کمترین و بیشترین نمره‌ای است که می‌توانید در آزمون آیلتس کسب کنید که این نمره در واقع میانگین نمرات بدست آمده از ۴ مهارتی است که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد. آزمون آیلتس اولین بار در سال ۱۹۸۰ میلادی معرفی شد و امروزه 3 سازمان British Council ،IDP Education و Cambridge Assessment English مسئولیت برگزاری و مدیریت آن را برعهده دارند. این آزمون به قدری معروف است که بیش از ۱۲ هزار سازمان، دانشگاه و موسسه در ۱۴۰ کشور دنیا مدرک آن را قبول دارند. در مجموع نیز مدرک آیلتس بیشتر برای اهدافی مانند مهاجرت تحصیلی و کاری به کشورهای انگلیسی زبان (کانادا، استرالیا و...) و همچنین اثبات مهارت‌های زبانی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت در این آزمون در کل ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد و برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا باید به طور میانگین نمره ۶ تا ۷ را در آن کسب کنید. میزان اعتبار مدرک آیلتس ۲ سال است و نمره منفی نیز ندارد.

    • آیلتس آکادمیک: هدف این آزمون بیشتر سنجش مهارت‌های زبانی کسانی است که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلیسی زبان را دارند.
    • آیلتس جنرال: آزمون جنرال نیز بیشتر مناسب افرادی است که به دنبال مهاجرت کاری به کشورهایی مانند کانادا، استرالیا و نیوزلند هستند. کسب نمره بالا در این آزمون به نسبت آسان‌تر از آزمون آکادمیک است.

    مهارت

    تعداد سوالات یا تسک‌ها

    زمان

    Listening

    ۴۰ سوال

    حدود ۳۰ دقیقه (به علاوه ۱۰ دقیقه برای انتقال پاسخ‌ها)

    Reading

    ۴۰ سوال

    ۶۰ دقیقه

    Writing

    ۲ تسک

    ۶۰ دقیقه

    Speaking

    ۳ قسمت

    ۱۱ تا ۱۴ دقیقه

    مدرک تافل

    مدرک تافل

    تافل یا TOEFL (مخفف Test of English as a Foreign Language) یک آزمون زبان بین‌المللی و معتبر است که به صورت اینترنتی برگزار شده و اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا مدرک آن را قبول دارند. در آزمون تافل نیز ۴ مهارت اصلی زبان انگلیسی مورد سنجش قرار گرفته و در مجموع داوطلبان برای پاسخ به سوالات و تسک‌های آن حدود ۲ ساعت زمان در اختیار دارند. این آزمون توسط سازمان ETS اجرا شده و امروزه مدرک آن مورد پذیرش بیش از ۱۲ هزار دانشگاه و موسسه آموزشی از ۱۶۰ کشور دنیا می‌باشد. همچنین حدود ۳ هزار مرکز برگزاری آزمون TOEFL iBT در سراسر جهان وجود دارد که برای اطلاع از جزییات آن‌ها می‌توانید به وب‌سایت رسمی ETS مراجعه کنید. نمرات ۰ و ۱۲۰ (هر مهارت ۳۰ نمره) نیز به ترتیب کمترین و بیشترین نمره‌ این آزمون است و طبق بررسی‌های انجام شده، دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌های کشور کانادا باید به طور میانگین نمره ۸۰ تا ۱۰۰ را کسب کنند. هزینه شرکت در آزمون تافل در سال ۲۰۲۴ نیز ۲۶۵ دلار است که این میزان ممکن است تغییر کند. آزمون تافل مانند آیلتس فاقد نمره منفی است و ۲ سال اعتبار دارد.

    نمونه تافل IBT

    مهارت

    تعداد سوالات یا تسک‌ها

    زمان

    Reading

    ۲۰ سوال

    ۳۵ دقیقه

    Listening

    ۲۸ سوال

    ۳۶ دقیقه

    Speaking

    ۴ تسک

    ۱۶ دقیقه

    Writing

    ۲ تسک

    ۲۹ دقیقه

    مدرک CAEL

    آزمون ارزیابی زبان انگلیسی آکادمیک کانادا یا CAEL‌ (مخفف Canadian Academic English Language) آزمون استانداردی است که توسط سازمان Paragon Testing Enterprises و با هدف سنجش مهارت‌های زبانی کسانی که قصد مهاجرت کاری و تحصیلی به کانادا را دارند، برگزار می‌شود. در امتحان CAEL نیز مانند آیلتس و تافل ۴ مهارت اصلی داوطلبان مورد امتحان قرار گرفته و مدرک آن مورد پذیرش بیش از ۱۸۰ دانشگاه، کالج‌، سازمان‌ و شرکت‌ کانادایی است. CAEL به دو صورت آنلاین و ریموت برگزار شده و افراد شرکت‌کننده در آزمون برای پاسخ به سوالات آن ۳.۵ ساعت زمان در اختیار دارند. حداقل و حداکثر نمره آزمون CAEL به ترتیب ۱۰ و ۹۰ است و دانشجویان برای تحصیل در کانادا بهتر است به طور میانگین نمره ۶۰ تا ۷۰ را کسب کنند. هزینه این آزمون نیز ۲۸۰ دلار (به علاوه مالیات) است و شرکت در آن دارای مزیت‌های مختلفی است که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دریافت نتایج آزمون در ۸ روز کاری، امکان برگزاری به صورت ریموت، منابع و تست‌های نمونه رایگان و امکان دریافت فیدبک از طریق شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. نتایج آزمون CAEL نیز ۲ سال اعتبار دارد.

    مهارت

    تعداد سوالات یا تسک‌ها

    زمان

    Integrated Listening

    ۱۴ تا ۲۵ (به علاوه ۱ سوال اسپیکینگ)

    ۲۵ تا ۳۵ دقیقه

    Reading Integrated

    ۱۴ تا ۲۵ (به علاوه ۱ سوال اسپیکینگ)

    ۳۵ تا ۵۰ دقیقه

    Academic Unit A

    ۲۲ تا ۳۰ (به علاوه ۱ سوال رایتینگ)

    ۶۰ تا ۷۰ دقیقه

    Academic Unit B

    ۲۲ تا ۳۰ (به علاوه ۱ سوال رایتینگ)

    ۴۰ تا ۴۵ دقیقه

    Speaking

    ۳ تسک

    ۷ تا ۱۰ دقیقه

    مدرک کمبریج

    کمبریج یکی دیگر از آزمون‌های مورد تایید دانشگاه‌های کانادا است که خود به سطوح مختلفی تقسیم شده و دانشجویان برای تحصیل در کانادا باید نمره کافی را در یکی از دو آزمون سطح پیشرفته آن یعنی C1 Advanced و C2 Proficiency بدست آورند. در مجموع نیز نمرات 80 یا همان سطح A1 و 230 یا همان سطح C2 حداقل و حداکثر نمره قابل کسب در آزمون‌های کمبریج است و دانشجویان معمولا برای اخذ پذیرش تحصیلی نیاز به نمره ۱۷۶ دارند. توجه داشته باشید که مدارک کمبریج بر خلاف اکثر مدارک بین‌المللی زبان منقضی نمی‌شوند و فاقد نمره منفی هستند.

    نحوه امتیازبندی آزمون کمبریج

    کمبریج C1 Advanced

    C1 Advanced که پیش‌تر با عنوان CAE شناخته می‌شد؛ یکی از ۴ آزمون زبان اصلی برگزار شده توسط دانشگاه کمبریج است و امروزه مدرک آن مورد پذیرش بیش از ۹ هزار موسسه آموزشی، سازمان، دانشگاه و دپارتمان دولتی مختلف در دنیا می‌باشد. سطح این آزمون همانطور که از نام آن مشخص است، C1‌ است و در نتیجه کسب نمره خوب در آن نیاز به آمادگی و تلاش بالایی دارد. آزمون CAE در بیش از ۲،۸۰۰ مرکز مختلف در سراسر دنیا برگزار می‌شود و هزینه ثبت‌نام در آن نیز بین ۱۶۵ تا ۱۹۵ دلار ‌(۹ تا ۱۱ میلیون تومان) است که باید از طریق سامانه‌های پرداخت آنلاین مانند VISA و MASTERCARD پرداخت کنید. شرکت در این آزمون حدود ۴ ساعت زمان می‌برد و افراد باید در این مدت به ۸۶ سوال و ۶ تسک مختلف پاسخ دهند. کمترین و بیشترین نمره این آزمون نیز به ترتیب ۱۸۰ و ۱۹۹ است.

    مهارت

    تعداد سوالات یا تسک‌ها

    زمان

    Reading and Use of English

    ۵۶ سوال

    ۹۰ دقیقه

    Writing

    ۲ تسک

    ۹۰ دقیقه

    Listening

    ۳۰ سوال

    حدود ۴۰ دقیقه

    Speaking

    ۴ تسک

    ۱۵ تا ۲۳ دقیقه

    کمبریج  C2 Proficiency

    امتحان C2 Proficiency که قبلا به آن CPE می‌گفتند، آزمون دیگری از دانشگاه کمبریج است که به منظور سنجش مهارت‌های زبانی کسانی برگزار می‌شود که دارای سطح زبانی C2 (بالاترین سطح در معیار CEFR) هستند. آزمون C2 Proficiency به دو صورت کاغذی و کامپیوتری اجرا شده و افراد برای پاسخگویی به سوالات آن در مجموع ۴ ساعت زمان دارند. این آزمون بیشتر مناسب متقاضیان اخذ پذیرش در مقطع دکترای دانشگاه‌های کانادا است و رنج نمرات آن نیز بین ۲۰۰ و ۲۳۰ می‌باشد. تعداد سوالات این آزمون مانند C1 Advanced است و تنها بخش Speaking آن یک تسک کمتر دارد. هزینه این آزمون در سال ۲۰۲۴ نیز ۲۴۰ یورو است.

    مدرک  PTE Academic

    PTE (مخفف Pearson Test of English)‌ یکی دیگر از آزمون‌هایی است که به شکلی گسترده مورد پذیرش دانشگاه‌ها و کالج‌های کشور کانادا می‌باشد. این آزمون متعلق به موسسه Pearson انگلستان بوده و در مجموع شامل ۲۰ تسک می‌شود که برای پاسخ به آن‌ها حدود ۲ ساعت زمان دارید. آزمون Academic PTE به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار شده و هزینه آن طبق آخرین آمارها تا لحظه نگارش این مقاله ۲۴۵ دلار است. هر دانشگاهی در رابطه با نمره آزمون PTE دارای قوانین مخصوص به خود است اما با توجه به بررسی‌های انجام شده برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا باید حداقل نمره ۵۹ تا ۷۵ را کسب کنید. آزمون PTE نیز ۲ سال اعتبار دارد.

    مهارت

    تعداد سوالات یا تسک‌ها

    زمان

    Speaking and Writing

    ۷ تسک

    ۵۴ تا ۶۷ دقیقه

    Reading

    ۵ تسک

    ۲۹ تا ۳۰ دقیقه

    Listening

    ۸ تسک

    ۳۰ تا ۴۳ دقیقه

    مدرک سلپیپ

    سلپیپ یا CELPIP (مخفف Canadian English Language Proficiency Index Program) نوعی آزمون زبان است که ۲ سال اعتبار داشته و در آن مهارت‌های داوطلبان در برقراری مکالمات روزمره به زبان انگلیسی مورد سنجش قرار می‌گیرد. این آزمون به صورت خاص برای کسانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند طراحی شده و در مجموع نیز در دو فرمت CELPIP General و CELPIP General LS برگزار می‌شود که هزینه‌ها آن‌ها به ترتیب ۱۹۵ و ۲۸۵ دلار (به علاوه مالیات) است. اگر قصد دریافت شهروندی کانادا را دارید، در این صورت بهتر است در آزمون CELPIP General LS شرکت کنید و آزمون CELPIP General نیز بیشتر مناسب اخذ اقامت دائم این کشور می‌باشد. تعداد سوالات و تسک‌های CELPIP General ۸۹ عدد است که برای پاسخ به آن‌ها حداقل ۲ ساعت ۵۰ دقیقه و حداکثر ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه زمان دارید. CELPIP General LS نیز تنها شامل دو بخش Listening و Speaking شده و حداقل ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه و حداکثر ۱ ساعت ۵۵ به طول می‌انجامد. این آزمون مانند CAEL توسط موسسه Paragon Testing Enterprises برگزار شده و رنج نمرات آن بین ۴ و ۱۰ است که برای تحصیل در کانادا بهتر است حداقل نمره ۷ را در آن بدست آورید.

    مهارت

    تعداد سوالات یا تسک‌ها

    زمان

    Listening

    ۳۹ سوال

    ۴۷ تا ۵۵ دقیقه

    Reading

    ۳۹ سوال

    ۵۵ تا ۶۰ دقیقه

    Writing

    ۲ تسک

    ۵۳ تا ۶۰ دقیقه

    Speaking

    ۹ تسک

    ۱۵ تا ۲۰ دقیقه

    مدرک دولینگو

    مدرک دولینگو

    دولینگو یا DET (مخفف Duolingo English Test) یکی از بهترین آزمون‌های جایگزین آیلتس با ۲ سال اعتبار است که بیش از ۴ هزار دانشگاه و موسسه آموزشی در سراسر دنیا مدرک آن را قبول دارند. شرکت در امتحان دولینگو در کل یک ساعت زمان به طول انجامیده و شما می‌توانید تنها در عرض ۲ روز به نتایج آن دسترسی داشته باشید. این آزمون از ۲ بخش Adaptive Test و Writing and Speaking تشکیل شده و از میان مزیت‌های آن می‌توان به قیمت پایین، دسترسی سریع به نتایج آزمون، منابع رایگان، کوتاه بودن زمان برگزاری و آسان‌تر بودن آن نسبت به آزمون‌های معروفی مانند آیلتس و تافل اشاره کرد. هزینه آزمون دولینگو تا لحظه نگارش این مقاله ۴۹ دلار است که می‌توانید بدون هیچ هزینه اضافی نتایج خود را به هر تعداد دانشگاه یا موسسه آموزشی که می‌خواهید، ارسال کنید. نمرات ۱۰ و ۱۶۰ به ترتیب پایین‌ترین و بیشترین نمره آزمون دولینگو هستند و برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا بهتر است حداقل نمره ۱۱۵ را کسب کنید. توجه نمایید که دانشگاه‌های محدودتری در کانادا آزمون دولینگو را می‌پذیرند.

    مهارت

    زمان

    Adaptive Test

    ۴۵ دقیقه

    Writing and Speaking

    ۱۰ دقیقه

    مدرک OET

    آزمون زبان انگلیسی مشاغل پزشکی یا OET (مخفف Occupational English Test) نوعی آزمون است که برای سنجش مهارت‌های زبانی دانشجویان رشته پزشکی و افراد فعال در این حوزه مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمون توسط سازمان Cambridge Boxhill Language Assessment برگزار شده و هر ۴ مهارت گفتاری، شنیداری، نوشتاری و درک مطلب زبان انگلیسی را پوشش می‌دهد. آزمون OET در مجموع دارای ۶۴ سوال و تسک است که داوطلبان باید در مدت زمان ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه به آن‌ها پاسخ دهند. این آزمون به ۳ صورت کاغذی، کامپیوتری و ریموت برگزار شده و دریافت نتایج آن بین ۱۰ تا ۱۷ روز به طول می‌انجامد. رنج نمرات آزمون OET حداقل ۰ و حداکثر ۵۰۰ است و برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا بهتر است حداقل نمره ۳۵۰ (Grade B) را کسب کنید. هزینه این آزمون نیز ۴۵۵ دلار کانادا است که به نسبت گران‌تر از سایر آزمون‌های مورد بحث در این مقاله می‌باشد.

    مهارت

    تعداد سوالات یا تسک‌ها

    زمان

    Listening

    ۴۲ سوال

    ۴۰ دقیقه

    Reading

    ۴۲ سوال

    ۶۰ دقیقه

    Writing

    ۱ تسک

    ۴۵ دقیقه

    Speaking

    ۲ تسک

    ۲۰ دقیقه

    مدارک زبان فرانسه

    مدارک زبان فرانسه

    زبان فرانسه از لحاظ تعداد گویشوران (حدود ۱۰ میلیون نفر) پس از زبان انگلیسی در رتبه دوم کشور کانادا قرار دارد که بیشتر آن‌ها نیز در استان کبک ساکن هستند. فرانسه زبان رسمی در استان کبک و همچنین رایج در نیوبرانزویک و قلمروهای شمال غرب، یوکان و نوناووت نیز می‌باشد که البته سایر استان‌های این کشور نیز هر یک دارای جوامع فرانسوی زبان خود هستند. دانشگاه‌های فرانسوی زبان متعددی در کانادا وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به دانشگاه مونترال، تروا ریویر و شیکوتومی اشاره کرد. این دانشگاه‌ها اغلب در استان کبک قرار داشته و دانشجویان برای اخذ پذیرش از آن‌ها نیاز به ارائه یکی از مدارک معتبر زبان فرانسه دارند که در ادامه جزئیات آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

    مدرک CANADA TEF

    آزمون ارزیابی زبان فرانسه در کانادا یا CANADA TEF (مخفف Test d'évaluation de français au Canada)‌ یکی از مهم‌تری آزمون‌های زبانی است که در سال ۱۹۹۸ توسط موسسه CCI Paris ایجاد شد و امروزه افراد بسیاری از سراسر جهان از آن برای مهاجرت کاری و تحصیلی به کانادا استفاده می‌کنند. این آزمون تنها مختص استان کبک نبوده و دانشگاه‌ها و سازمان‌های سایر استان‌ها و قلمروهای کانادا نیز مدرک آن را قبول دارند. آزمون TEF CANADA مورد تایید اداره مهاجرت (IRCC) و دولت فدرال کانادا است و در آن هر ۴ مهارت اصلی زبان فرانسه مورد سنجش قرار می‌گیرد. نکته مثبت در رابطه با آزمون TEF CANADA این است که لازم نیست حتما در هر ۴ بخش آن شرکت کنید. به عنوان مثال افرادی که قصد دریافت شهروندی کانادا را دارند؛ کافیست تنها در دو بخش گفتاری و شنیداری شرکت کنند.‌ هزینه آزمون نیز حدود ۳۹۰ دلار است و برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسوی زبان کانادا بهتر است در هر مهارت حداقل نمره ۴۵۰ (سطح B2) را بدست آورید. تعداد سوالات و تسک‌های این آزمون نیز ۱۱۴ عدد است که برای پاسخ به آن‌ها ۲ ساعت و ۵۵ دقیقه زمان در اختیار شما گذاشته می‌شود.

    مهارت

    تعداد سوالات یا تسک‌ها

    زمان

    بازه نمرات

    Compréhension écrite

    (درک مطلب)

    ۵۰ سوال

    ۶۰ دقیقه

    ۳۰۶ تا ۶۹۹

    Compréhension orale

    (شنیداری)

    ۶۰ سوال

    ۴۰ دقیقه

    ۳۰۶ تا ۶۹۹

    Expression écrite

    (نوشتاری)

    ۲ تاپیک

    ۶۰ دقیقه

    ۲۶۸ تا ۶۹۹

    Expression orale

    (گفتاری)

    ۲ تاپیک

    ۱۵ دقیقه

    ۳۲۸ تا ۶۹۹

    مدرک CANADA TCF

    TCF CANADA‌ (مخفف au Canada Test de connaissance du français) نیز مانند CANADA TEF‌ یکی از آزمون‌های زبان فرانسه مورد تایید اداره مهاجرت کانادا است. این آزمون در مجموع از ۵ بخش مختلف تشکیل شده و شرکت در قسمت‌های شنیداری، درک مطلب و تسلط بر ساختارهای زبان (Maîtrise des structures de la langue) آن اجباری و قسمت‌های گفتاری و نوشتاری نیز اختیاری می‌باشد. آزمون TCF CANADA‌ در کل دارای ۸۲ سوال و تسک است که باید در مدت زمان ۲ ساعت و ۳۷ دقیقه به آن‌ها پاسخ دهید. تمام افراد برای شرکت در این آزمون باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشند و نتایج آن معمولا پس از ۱۵ روز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. نمرات ۰ و ۶۹۹ مانند TEF CANADA به ترتیب کمترین و بیشترین نمرات آزمون CANADA TCF هستند و برای ورود و تحصیل در کانادا نیز بهتر است به طور میانگین نمره ۴۰۰ تا ۴۹۹ (سطح B2) را بدست آورید. هزینه آزمون TCF کانادا نیز بسته به تعداد بخش‌هایی که قصد شرکت در آن‌ها را دارید بین ۲۳۰ و ۴۶۰ دلار متغیر است. این نکته را فراموش نکنید که میزان پذیرش مدرک CANADA TCF‌ در دانشگاه‌های کانادا بیشتر از CANADA TEF است. این دو مدرک از لحاظ سختی مشابه با یکدیگر هستند، با این حال سختی یا آسانی یک امتحان بستگی زیادی به میزان آمادگی افراد شرکت‌کننده در امتحان دارد.

    مهارت

    تعداد سوالات یا تسک‌ها

    زمان

    بخش‌های اجباری

    Compréhension orale

    ۲۹ سوال

    ۲۵ دقیقه

    Maîtrise des structures de la langue

    ۱۸ سوال

    ۱۵ دقیقه

    Compréhension écrite

    ۲۹ سوال

    ۴۵ دقیقه

    بخش‌های اختیاری

    Expression écrite

    ۳ تسک

    ۶۰ دقیقه

    Expression orale

    ۳ تسک

    ۱۲ دقیقه

    مدرک TEFAQ

    آزمون TEFAQ (مخفف Test d'évaluation de français adapté au Québec)‌ یک آزمون عمومی زبان فرانسه است که به طور خاص برای سنجش مهارت‌های زبانی کسانی طراحی شده که قصد تحصیل یا مهاجرت به استان کبک را دارند. این آزمون نیز مانند TCF و TEF مورد تایید اداره مهاجرت کانادا و وزارت مهاجرت کبک (MIFI) بوده و در مجموع نیز از ۴ بخش مختلف تشکیل شده است. توجه داشته باشید که در این آزمون تنها شرکت در دو بخش Compréhension orale و Expression orale اجباری بوده و برای ثبت‌نام در آن نیز باید ۲۱۵ دلار پرداخت کنید. افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های کانادا را دارند باید حداقل نمره ۵۴۱ تا ۶۹۸ (سطح ۷) را در آزمونTEFAQ  کسب کنند.

    مهارت

    تعداد سوالات یا تسک‌ها

    زمان

    وضعیت

    حداکثر نمره

    Compréhension orale

    ۴۰ سوال

    ۴۰ دقیقه

    اجباری

    ۳۶۰

    Expression orale

    ۲ تسک

    ۱۵ دقیقه

    اجباری

    ۴۵۰

    Compréhension écrite

    ۴۰ سوال

    ۶۰ دقیقه

    اختیاری

    ۴۵۰

    Expression écrite

    ۲ تسک

    ۶۰ دقیقه

    اختیاری

    ۴۵۰

    مدرک TCF QUEBEC

    آزمون TCF QUEBEC (مخفف Test de connaissance du français pour le Québec) یکی دیگر از آزمون‌های زبان فرانسه مورد پذیرش کشور کانادا است که با استفاده از آن می‌توانید به استان کبک مهاجرت کنید. با اینکه این آزمون به طور خاص برای استان کبک طراحی شده اما معمولا دانشگاه‌ها و سازمان‌های این استان سایر مدارک مورد تایید اداره مهاجرت کانادا مانند TCF و TEF را نیز قبول دارند. نکته مثبت در رابطه با آزمون TCF Quebec این است که داوطلبان می‌توانند به دلخواه در هر تعداد مهارت که می‌خواهند شرکت کنند؛ ویژگی که در آزمون TCF Canada مشاهده نمی‌شود. به عنوان مثال فردی ممکن است بخواهد تنها مهارت شنیداری خود را بسنجد و فرد دیگری نیز به کسب نمره کافی در هر ۴ مهارت نیاز داشته باشد. هزینه این آزمون ۳۰۰ دلار کانادا است و برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا باید حداقل سطح B2 را بدست آورید که البته هر دانشگاهی در این رابطه دارای شرط نمره مخصوص به خود است.

    مهارت

    تعداد سوالات یا تسک‌ها

    زمان

    Compréhension orale

    ۳۹ سوال

    ۳۵ دقیقه

    Compréhension écrite

    ۳۹ سوال

    ۱ ساعت

    Expression écrite

    ۳ تسک

    ۱ ساعت

    Expression orale

    ۳ تسک

    ۱۲ دقیقه

    چگونه خود را برای آزمون زبان آماده کنیم؟

    چگونه خود را برای آزمون زبان آماده کنیم؟

    روش‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید خود را برای آزمون‌های زبان اشاره شده در این مقاله آماده کنید که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

    • با فرمت آزمون و نحوه برگزاری آن آشنا شوید.
    • در صورت امکان در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید.
    • سوالات آزمون‌های سالیان قبل را با دقت مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار دهید.
    • در صورت نیاز در دوره‌های آمادگی آزمون شرکت کنید.
    • با شرایط و قوانین آزمون و مرکز برگزارکننده آن آشنا شوید.
    • نقاط ضعف و قوت خود در زبان انگلیسی را شناسایی کنید.
    • گرامر و دایره واژگان خود را تقویت کنید.
    • تنها از کتاب‌ها و منابع معتبر آموزشی معتبر استفاده کنید.
    • با تکنیک تست‌زنی و مدیریت زمان آشنا شوید.
    • به صورت منظم به تمرین و مرور دروس یادگرفته‌شده بپردازید.
    • مهارت‌های شنیداری، نوشتاری، گفتاری و درک مطلب خود را تقویت کنید.
    • مطالعه زبان را به هفته‌های آخر موکول نکنید.
    • از تجربیات سایر افراد شرکت‌کننده در آزمون استفاده کنید.

    نکاتی در رابطه با مدرک زبان در کانادا

    کسانی که قصد شرکت در یکی از آزمون‌های مورد تایید کشور کانادا را دارند؛ بهتر است به نکات زیر توجه کنند:

    • لزوما هر دانشگاهی تمام مدارک زبان این مقاله را قبول ندارد.
    • کسب نمره بالا در آزمون زبان شانس اخذ پذیرش قطعی را افزایش می‌دهد.
    • افراد فاقد مدرک زبان می‌توانند از گزینه پذیرش مشروط استفاده کنند.
    • برای اطمینان از شرط زبان دانشگاه‌ها با آن‌ها تماس بگیرید.
    • هزینه آزمون‌ها معمولا هر سال تغییر می‌کنند.

    سوالات متداول مدرک زبان برای تحصیل در کانادا | انگلیسی و فرانسوی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2024-03-14

    I have some documents in English language

    2024-03-24

    سلام. برای مشاوره و ارزیابی رایگان شرایط با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    مشاوره رایگان مهاجرت