مانداموس کانادا چیست؟
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    ممکن است از کسانی که مدتی طولانی منتظر پاسخ از اداره مهاجرت بودند، درباره درخواستی به نام «مانداموس» شنیده باشید. اگر سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) وضعیت پردازش درخواست مهاجران را بیشتر از میانگین زمان پردازش مصوب در وبسایت خود یا خارج از استانداردها انجام دهد، این تاخیر غیر منطقی است؛ بنابراین در صورت درخواست متقاضی قانونا موظف است در مدت زمان معین به این تاخیر پاسخ دهد. سند مانداموس کانادا یک راه حل قانونی و قدرتمند در زمینه مهاجرت به کانادا است که می‌تواند به تسریع روند درخواست شما کمک کند. در این مقاله از وب سایت «ادب ویزا» در مورد حکم مانداموس کانادا به طور کامل صحبت می‌کنیم.

    تعریف مانداموس کانادا

    دادنامه یا سند مانداموس (Mandamus) در لاتین به معنای «ما فرمان می‌دهیم» است. به بیان ساده، این فرمانی است که توسط دادگاه مافوق صادر می‌شود تا دادگاه پایین‌تر یا یک نهاد اداری (افسر دولتی، وزارت، آژانس یا شرکت) را مجبور به انجام یا خودداری از انجام عمل خاصی کند. مانداموس به عنوان یک راه حل برای متقاضیان مهاجرت به کانادا استفاده می‌شود که در آن متقاضی برای وادار کردن اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) به انجام یک عمل خاص اقدامات لازم را انجام می‌دهد؛ به زبان ساده‌تر، اجبار اداره مهاجرت به انجام پروسه مهاجرتی شخص متقاضی از طریق تنظیم سند مانداموس و چیزی شبیه شکایت از اداره مهاجرت کانادا.

    یکی از رایج‌ترین مواردی که از مانداموس استفاده می‌شود، تاخیر در پردازش درخواست‌های ویزای کانادا و مهاجرت است. متقاضی از این طریق می‌تواند IRCC را وادار کند که در مورد تاخیر در پردازش غیر منطقی تصمیم گیری سریعی انجام دهد. نامه مانداموس را می‌توان به طور موثر در طیف گسترده‌ای از انواع کاربردها از جمله موارد زیر استفاده کرد:

    • صدور انواع ویزا و اقامت موقت
    • اقامت دائم کانادا
    • اخذ تابعیت و شهروندی کانادا
    • توانبخشی جنایی (Criminal rehabilitation)

    اهمیت سند مانداموس کانادا

    نقش مانداموس اجرای حقوق و تعهدات نهاد اجرایی است. مانداموس به عنوان محافظی در برابر بی‌عملی یا امتناع از اقدام عمل می‌کند. هنگامی که شخصی معتقد است که یک سازمان دولتی یا یک مقام دولتی از وظایف خود کوتاهی می‌کند یا زمانی که حقوق او سلب شده است، این امکان را دارد از دادگاه تقاضای صدور حکم مانداموس کند. متقاضی در صورت اعطای دادنامه می‌تواند طرف مربوطه را وادار به انجام اقدامات لازم کند. این سند به ویژه برای مهاجرانی که منتظر جواب درخواست خود هستند و انتظار زیادی کشیده‌اند یک راه قانونی موثر خواهد بود. به طور کلی، در ادامه به جزئیات مربوط به مزایای سند مانداموس اشاره می‌کنیم:

    1- کاهش اضطراب، عدم اطمینان و بلاتکلیفی

    وکلای مهاجرت به کانادا اغلب از دستور مانداموس برای کمک به مشتریان خود که با تاخیر یا ریجکتی درخواست‌های مهاجرتی خود مواجه هستند، استفاده می‌کنند. دستور مانداموس کانادا یک ابزار قانونی مهم است که برای وادار کردن مقامات دولتی به اقدام به موقع در مورد درخواست معوقه کاربرد دارد. این کار زمانی استفاده می‌شود که فرآیند عادی اداری برای رسیدگی به تاخیرها تمام شده باشد، اما راه‌ حلی وجود ندارد. از جمله برای موضوع مورد بحث ما یعنی عدم رسیدگی به پروسه‌های مهاجرتی و صدور ویزا.

    برای بسیاری از متقاضیان و خانواده‌هایشان، انتظار برای مدت طولانی بدون پاسخ قطعی می‌تواند بسیار استرس‌زا و اضطراب آور باشد. سند مانداموس می‌تواند این عدم قطعیت را با پیشبرد به موقع فرآیند بازبینی کاهش دهد و به طور بالقوه نیاز به دعاوی پرهزینه را که می‌تواند درخواست را به تاخیر بیندازد از بین ببرد. یک وکیل با تجربه مهاجرت به کانادا می‌داند که چگونه می‌تواند از این راه حل حقوقی قدرتمند استفاده کند تا مطمئن شود که حقوق شما محافظت می‌شود و درخواستتان در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی خواهد شد.

    2- محافظت از حقوق مهاجران

    یکی از مزایای حکم مانداموس این است که به محافظت از حقوق مهاجران کمک کرده و روند قانونی را تضمین می‌کند. افراد در شرایط خاص ممکن است در درخواست مهاجرت خود با تاخیر مواجه شوند و حتی پس از ثبت کلیه مدارک لازم هیچ بازخوردی دریافت نکرده باشند. این موضوع می‌تواند فوق العاده ناامید کننده باشد و بسیاری از متقاضیان را در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهند سردرگم می‌کند.

    در چنین شرایطی، درخواست بررسی قضایی از طریق حکم مانداموس ممکن است عملی‌ترین گزینه ممکن باشد. نوشته مانداموس اساسا دستوری است که مقامات دولتی را ملزم می‌کند تا وظایفشان را مطابق با تعهدات قانونی خود انجام دهند، حتی اگر این به معنای تکمیل پردازش درخواست مهاجرت افراد یا سایر موارد مرتبط باشد. به این ترتیب متقاضی می‌تواند از حق خود به صورت قانونی دفاع کند.

    3- ارائه یک راه حل قانونی

    برنامه‌های مهاجرتی ممکن است بدون هیچ راه روشنی در یک نقطه متوقف شوند. این موضوع می‌تواند به ویژه برای افراد یا خانواده‌هایی که امیدوارند زندگی خود را در یک کشور جدید شروع کنند ناامید کننده باشد. خوشبختانه، وکلای مهاجرت به کانادا می‌دانند که در مورد درخواست‌های مهاجرتی متوقف شده، امیدی وجود دارد. یکی از راه حل‌های ممکن دستور مانداموس است. وکلای مهاجرت کانادا می‌توانند با استفاده از قدرت دادگاه، حکم مانداموس را صادر کرده تا مقامات دولتی و اداره مهاجرت کانادا را مجبور به رسیدگی به درخواست شما در یک بازه زمانی معقول کنند.

    پیش نیازهای تشکیل پرونده مانداموس

    پیش نیازهای تشکیل پرونده مانداموس

    قبل از صدور مانداموس، پیش نیازهای خاصی وجود دارند که باید رعایت شوند. این معیارها در بسیاری از موارد توسط دادگاه فدرال تعیین می‌شوند. پیش نیازهای تشکیل پرونده مانداموس در اغلب موارد عبارتند از:

    1- باید یک وظیفه قانونی عمومی برای اقدام وجود داشته باشد.

    2- وظیفه باید به عهده متقاضی باشد.

    3- حق روشنی برای انجام آن وظیفه وجود دارد. شامل موارد زیر است:

    • متقاضی تمامی شرایطی را كه منجر به انجام وظیفه می‌شود، برآورده كرده است.
    • تقاضای قبلی برای انجام وظیفه یا تاخیر بی‌دلیل همراه بوده است.

    4- هیچ راه حل مناسب دیگری برای متقاضی وجود ندارد.

    5- دستور مورد نظر ارزش یا اثر اجرایی خواهد داشت.

    در بیشتر موارد، قبل از صدور مانداموس توسط دادگاه فدرال، تمام پیش نیازهای فوق باید برآورده شوند. یکی از ضروری‌ترین عوامل ارسال اخطاریه درخواستی است که افسر را در جریان قرار می‌دهد که در صورت عدم تصمیم گیری در مورد درخواست یک فرایند مانداموس در دادگاه فدرال آغاز می‌شود.

    علت تاخیر در درخواست مهاجرت چیست؟

    مسائل ساختاری و عملیاتی سازمان IRCC (اداره مهاجرت کانادا) منجر به انبوه درخواست‌های مهاجرتی کانادا و تاخیر در پردازش شده است. در حالی که دولت فدرال منابع بیشتری را به IRCC اختصاص داده است، برای رسیدگی به مسائل ساختاری، عملیاتی و فرهنگی اساسی کاری انجام نداده است. به نظر می‌رسد که عقب ماندگی‌ها و تاخیرها همچنان در آینده نزدیک سیستم مهاجرت کانادا را آزار خواهد داد.

    یک مثال از مانداموس کانادا

    برای مثال، درخواست اسپانسرشیپ همسر در داخل کانادا برای یک متقاضی خاص دارای زمان پردازش 12 ماه است. وبسایت IRCC می‌گوید که: «ما متعهد هستیم کامل‌ترین درخواست‌ها را در این بازه زمانی پردازش کنیم.» اگر درخواست متقاضی کامل است و IRCC هرگز برای اطلاعات یا اسناد اضافی با او تماس نگرفته، اما متقاضی همچنان منتظر تصمیم گیری در مورد درخواست خود بوده و 12 ماه از درخواست گذشته است، در این حال، متقاضی می‌تواند یک دادنامه مانداموس ارائه کند و اگر دادگاه فدرال با رای او موافقت کرد و تاخیر در رسیدگی را غیر منطقی تشخیص داد، آنگاه متقاضی می‌تواند به IRCC دستور دهد تا در یک بازه زمانی معین (به عنوان مثال ظرف 30 روز) تصمیمی درباره درخواست او ارائه کند.

    مراحل درخواست مانداموس کانادا

    مراحل درخواست مانداموس کانادا

    مانداموس باید مستقیما در دادگاه فدرال تسلیم شود و IRCC حق دارد به درخواست مانداموس در دادگاه پاسخ دهد. وزارت دادگستری وکیل IRCC است و ممکن است گهگاه از IRCC بخواهد که پرونده را حل و فصل کند و خود تصمیمی صادر کند تا از ادامه جلسه در دادگاه اجتناب شود. با این حال، مراحل درخواست مانداموس کانادا عبارتند از:

    1. متقاضی باید نشان دهد که حق قانونی واضحی نسبت به اقدام مورد درخواست دارد و وظیفه قانونی مربوط به انجام آن را دارد.
    2. متقاضی در بسیاری از موارد باید ابتدا تمام راه حل‌های اداری موجود را قبل از درخواست مانداموس به پایان رسانده باشد و نتیجه نگرفته باشد.
    3. دادخواست رسمی در دادگاه مربوطه تسلیم می‌شود که در آن دلایل درخواست دادنامه مانداموس ذکر شده است.
    4. دادگاه به دادخواست رسیدگی می‌کند و در مورد اعطای دادخواست تصمیم گیری می‌کند. ممکن است یک جلسه استماع برای ارائه استدلال و شواهد انجام شود.
    5. در صورتی که دادگاه احراز شرایط مانداموس را داشته باشد، دادنامه را صادر کرده و سازمان مد نظر را به انجام عمل مورد نظر وادار می‌کند.

    متقاضیان باید به خاطر داشته باشند که فقط وکلای دارای مجوز انجمن حقوقی استانی می‌توانند در دادگاه فدرال حاضر شوند و از موکلان نمایندگی کنند؛ بنابراین فقط وکلا می‌توانند در مورد اینکه آیا حقایق یک پرونده برای درخواست مانداموس مناسب است یا خیر نظر بدهند. مشاوران تحت نظارت IRCC نه می‌توانند در دادگاه فدرال حضور یابند و نه نماینده مشتریان هستند و نمی‌توانند هیچ نظری در مورد اینکه آیا درخواست مانداموس باید ارائه شود یا خیر؛ داشته باشند.

    مهاجرت به کانادا با ادب ویزا

    مانداموس در قوانین کانادا یک راه حل حقوقی است که زمانی می‌توان به دنبال آن بود که فردی معتقد باشد که دولت یا یک مقام دولتی به طور غیر منطقی در تصمیم گیری در مورد درخواست مهاجرت خود تاخیرکرده یا شکست خورده است. مانداموس یک حکم دادگاه (در اینجا به معنای دادگاه فدرال) است که دولت یا مقامات سازمان مربوطه را مجبور می‌کند تا وظایف خود را انجام دهند و در یک بازه زمانی معقول در مورد درخواست ارائه شده تصمیم بگیرند. معمولا در مواقعی که سایر راهکارها کاربردی نیستند، مانداموس آخرین راه حل خواهد بود. برای طرح هرگونه سوال در مورد نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول مانداموس کانادا چیست؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت