زندگی در کانادا از زبان مهاجران
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:

    زندگی در کانادا از زبان مهاجران، یکی از بهترین تجربه‌هایی است که یک فرد می‌تواند در این کشور بدست آورد. کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان است و آمارهای بدست آمده نشان می‌دهند که نزدیک به ۹ میلیون مهاجر (۲۳ درصد از جمعیت کل) در این کشور زندگی می‌کنند. جمعیت ایرانیان کانادا در سال ۲۰۲۴، حدود ۴۰۰ هزار نفر است که بیشتر آن‌ها در استان‌های انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک ساکن هستند.

    زندگی در کانادا مانند هر کشور دیگری دارای مزایای و معایب مخصوص به خود است که باید قبل از مهاجرت حتما به خوبی تمام آن‌ها را بررسی کنید، زیرا مهاجرت تصمیم بسیار مهمی است که به صورت مستقیم زندگی شما را از جهت‌های مختلفی تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

    ما در این مقاله می‌خواهیم دقیقا به شما بگوییم که مهاجران در مورد زندگی در کانادا چه نظری دارند. آیا آن‌ها از زندگی در این کشور راضی هستند؟ آیا از نظر مهاجران کانادا کشور مناسبی برای زندگی نیست و باید آن را ترک کرد؟ در ادامه از جنبه‌های گوناگونی این دو پرسش مهم را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم.

    مزایای زندگی در کانادا از نظر مهاجران

    مزایای زندگی در کانادا از زبان مهاجران

    مزایای زندگی در کانادا به قدری زیاد هستند که باعث می‌شوند هر ساله افراد زیادی این کشور را به عنوان مقصدی مناسب برای کار، زندگی یا تحصیل انتخاب کنند. در مجموع مهم‌ترین مزایای زندگی در کانادا از زبان مهاجران شامل موارد زیر می‌شود:

    • سیستم درمانی بی‌نظیر
    • آموزش با کیفیت بالا
    • بالا بودن سطح زندگی
    • نرخ جرم و جنایت پایین
    • سرانه درآمدی بالا
    • تحصیل نسبتا ارزان
    • آسانی دریافت اقامت دائم

    سیستم درمانی بی‌نظیر کانادا

    کانادا دارای یکی از بهترین سیستم‌های درمانی و بهداشتی در جهان است و این کشور در مجموع اهمیت ویژه‌ای به سلامت جسمی و روانی شهروندان خود می‌دهد. در کانادا هر استان دارای سیستم درمانی مخصوص به خود است. سیستم درمانی کانادا طیف وسیعی از خدمات بهداشتی و پزشکی را به مهاجران ارائه می‌کند.

    دولت کانادا همچنین این تضمین را می‌دهد که تمام شهروندان این کشور از جمله مهاجران می‌توانند به صورت یکسان به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند. علاوه بر این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مهاجران در سرتاسر کانادا نظر مثبتی در مورد هزینه‌های درمانی این کشور دارند.

    آموزش با کیفیت بالا در سیستم آموزشی کانادا

    تعدادی از دانشگاه‌های کانادا جزو بهترین‌ها در سطح جهان هستند. به عنوان مثال ۵ دانشگاه تورنتو، مک‌گیل، بریتیش کلمبیا، آلبرتا و مونترال در رتبه‌های برتر دنیا قرار دارند. علاوه بر این، دولت‌های استانی و فدرال و دانشگاه‌ها و مدارس کمک‌هزینه‌های مختلفی را به دانش‌آموزان و دانشجویان اعطاء می‌کنند.

    نام دانشگاه

    رتبه جهانی

    دانشگاه تورنتو

    ۲۵

    دانشگاه مک‌گیل

    ۲۹

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    ۳۸

    دانشگاه آلبرتا

    ۹۶

    دانشگاه مونترال

    ۱۵۹

    دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به مدت ۲۰ ساعت در هفته در کانادا مشغول به کار شوند که این امر می‌تواند تا حدی هزینه‌های زندگی آن‌ها را کاهش دهد. همچین دانشگاه‌ها امکانات و تجهیزات پژوهشی و غیر پژوهشی متعددی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

    در مجموع بر اساس داده‌های موجود می‌توان گفت که اکثر دانشجویان از کیفیت آموزش ارائه شده در دانشگاه‌های کانادا رضایت تقریبا بالایی دارند. آمارها را نیز این ادعا را ثابت می‌کنند و با توجه به آمار وب‌سایت ICEF، بیش از یک میلیون دانش‌آموز و دانشجوی بین‌المللی در این کشور مشغول تحصیل هستند. قطعا اگر کیفیت آموزش در کانادا پایین بود، ما شاهد حضور این تعداد از دانشجوی بین‌المللی در این کشور نبودیم.

    بالا بودن سطح زندگی در کانادا

    کانادا از لحاظ کیفیت زندگی جزو بهترین‌ها در جهان است و این موضوع از طریق شاخص‌های مختلفی مانند شاخص توسعه انسانی، سرانه درآمدی، نرخ بیکاری، آسانی راه‌اندازی کسب‌وکار و بسیاری از موارد دیگر قابل اثبات می‌باشد. در مجموع نیز بیشتر مهاجران بر این باورند که کیفیت زندگی آن‌ها پس از مهاجرت به کانادا افزایش قابل توجهی داشته است.

    بر اساس آمار وب‌سایت US News، کانادا از لحاظ کیفیت زندگی پس از سوئد و دانمارک در رتبه ۳ جهان قرار دارد. همچنین نظرسنجی‌های انجام شده توسط دانشگاه وسترن نشان می‌دهد که ۹۰.۳۹% مهاجران از کیفیت زندگی خود در کانادا رضایت دارند که این میزان رضایت حتی بیشتر از خود کانادایی‌ها است. مهاجران اغلب تمایل به داشتن زندگی بهتر را به عنوان انگیزه اصلی خود برای مهاجرت ذکر می‌کنند. ما همچنین با بررسی نظرسنجی‌ دانشگاه وسترن متوجه شدیم که اکثر گروه‌های مهاجر نسبت به همتایان خود در کشور مبدا رضایت بیشتری از زندگی دارند.

    نرخ جرم و جنایت پایین در کانادا

    کانادا نسبت به بیشتر کشورهای غربی دارای نرخ جرم و جنایت پایین‌تری است. علاوه بر این، بسیاری از مهاجران با هدف زندگی در محیطی امن‌تر برای خود و خانواده خود به کانادا مهاجرت می‌کنند. طبق نظرسنجی US News Best Countries، کانادا هفتمین کشور امن در جهان است. اگرچه جرم و جنایت هنوز در کانادا وجود دارد، اما میزان وقوع جرایم خشن در این کشور بسیار کم است. این کشور همچنین از لحاظ شاخص جهانی صلح توانست در سال ۲۰۲۲ رتبه ۱۲ را به خود اختصاص دهد. در کل نیز آمارها نشان می‌دهند که مهاجران نمره بسیار خوبی را به سطح امنیت اجتماعی در کانادا می‌دهند.

    سرانه درآمدی بالا در کانادا

    میانگین درآمد هر فرد در کانادا طبق بررسی‌های صورت گرفته، نزدیک به ۵۹،۳۰۰ دلار در سال است. کانادا از لحاظ سرانه درآمدی در رتبه ۱۱ جهان قرار دارد. در کانادا نیز مانند هر کشور دیگری، میزان درآمد و رضایت شغلی در میان مهاجران بستگی به نوع کار انتخابی دارد.  

    سطح درآمد در برخی از مشاغل مانند برنامه‌نویسی، مهندسی، پزشکی، پرستار، معماری و روانشناسی بسیار بالا است. اگر چه میزان درآمد مشاغل دیگر نیز در کانادا پایین‌تر است، اما شما با فعالیت در آن‌ها می‌توانید یک زندگی مناسب در کانادا داشته باشید. از نظر مهاجران نیز میانگین درآمد در کانادا با در نظر گرفتن عواملی مانند هزینه زندگی، سطح حمایت‌های اجتماعی، بازار کار بزرگ و متنوع، اقتصاد رو به رشد، امکان ارتقای شغلی و وجود تعادل میان کار و زندگی تقریبا مطلوب است.

    طبق آمار اداره مهاجرت کانادا، در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۵ هزار مهاجر از کشورهایی با درآمد بالا یعنی فرانسه و آمریکا به کشور کانادا مهاجرت کردند و این یعنی بسیاری از مهاجران حتی با وجود زندگی در کشوری با درآمد بالا باز هم تصمیم به زندگی در کانادا گرفتند.

    تحصیل نسبتا ارزان در مدارس و دانشگاه‌های کانادا

    تحصیل در کانادا نسبت به بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا مانند آمریکا، بریتانیا و استرالیا ارزان‌تر است. به عنوان مثال بر اساس آمارهای بدست آمده، دانشجویان بین‌المللی در کانادا به صورت میانگین تنها حدود ۲۵،۰۰۰ دلار شهریه پرداخت می‌کنند که البته با داشتن شغل پاره‌وقت، دریافت بورسیه و کمک‌هزینه‌های تحصیلی می‌توان حتی این میزان کم را تا حد زیادی کاهش داد.

    همچین هزینه زندگی دانشجویی در کانادا نسبتا پایین است که همین موضوع سبب می‌شود تا بسیاری از دانشجویان این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. در مجموع با در نظر گرفتن این عوامل و نظرسنجی‌های موجود می‌توان گفت که دانشجویان بین‌المللی از میزان شهریه دانشگاه‌های کانادا رضایت دارند.

    آسانی دریافت اقامت دائم در کشور کانادا

    اخذ اقامت کانادا بر خلاف ادعاها چندان دشوار نبوده و امروزه روش‌ها و برنامه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. به عنوان مثال اقدام از طریق استادی پرمیت، ورک پرمیت، ازدواج، خوداشتغالی و... از جمله رایج‌ترین روش‌هایی هستند که با استفاده از آن می‌توانید اقامت دائم کانادا (PR) و به دنبال آن شهروندی دریافت کنید. همین موضوع باعث می‌شود که مهاجران در رابطه با دریافت اقامت دائم کانادا جز در مواردی خاص نظری مثبت داشته باشند.

    البته بهره‌مندی از چنین مزیت مهمی نیاز به رعایت تمام قوانین و شرایط در نظر گرفته شده دارد. کانادا همچنین یکی از معدود کشورهایی است که با به دنیا آمدن فرزند در این کشور می توان برای او تابعیت دریافت کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می‌توانید مقاله اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند را مطالعه کنید.

    مشکلات زندگی در کانادا از زبان مهاجران

    معایب زندگی در کانادا از زبان مهاجران

    قطعا در کانادا نیز مانند هر کشور دیگری، افراد مهاجران ممکن است با چالش‌های مختلفی مواجه ‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    • سازگاری با آب‌وهوای جدید
    • دشواری تکلم به زبان انگلیسی یا فرانسه
    • مشکلات مرتبط با سازگاری فرهنگی
    • مشکلات مرتبط با اسکان
    • چالش دوری از خانواده
    • مشکل در پیدا کردن شغل
    • دشواری اخذ گواهینامه رانندگی
    • تبعیض‌های پنهان
    • مشکلات دوست‌یابی
    • نبود بیمه همگانی برای دانشجویان

    سازگاری با آب‌وهوای جدید در کانادا

     کانادا کشوری با اقلیمی قاره‌ای است؛ بنابراین ساکنان آن زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی متعادل را تجربه می‌کنند. ایران بر خلاف کانادا از تنوع آب‌وهوایی بالایی برخوردار است و قطعا در آن نمی‌توانید جایی را پیدا ‌کنید که ۶ ماه از سال، هوا سرد و برفی باشد؛ بنابراین سازگاری با آب‌وهوای جدید یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که مهاجران با آن مواجه می‌شوند، به ویژه اگر شهر محل سکونت شما در جنوب ایران واقع شده باشد. برای برطرف کردن مشکلات آب‌وهوایی می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

    • کفش و لباس‌های مقاوم در برابر با سرما و باد خریداری کنید.
    • مطمئن شوید که خانه شما در برابر سرما مقاوم است.
    • از تردد در مناطق با آب‌وهوای زیر صفر درجه خودداری کنید.
    • در زمستان جلوی درب خانه خود را حتما برف‌روبی کنید.

    دشواری تکلم به زبان انگلیسی یا فرانسه در کشور کانادا

    گرفتن نمره ۵.۵ تا ۷ در آزمون بین‌المللی آیلتس یکی از مهم‌ترین شرایط مهاجرت کاری، تحصیل و... به کانادا است که البته دریافت چنین نمره‌ای چندان دشوار نیست. اما مشکل اینجاست که بسیاری از افراد صرفا در مدت زمان کوتاهی خود را برای آزمون زبان آماده کرده و پس از رسیدن به نتیجه دلخواه خود مطالعه و تمرین زبان را به کل کنار می‌گذارند.

    این امر سبب می‌شود تا درصد زیادی از مهاجران در کانادا برای برقراری ارتباط با سایر افراد جامعه دچار مشکلاتی شوند. البته سطح زبان شما به مرور و پس از گذشت چند ماه در کانادا تقویت خواهد شد و این مشکل بیشتر مخصوص مهاجران جدید است. فراموش نکنید که لهجه انگلیسی در کانادا کمی متفاوت از آمریکا و انگلیس است. این موضوع در مورد زبان فرانسه نیز صدق می‌کند و کسانی که در استان کبک کانادا ساکن هستند نیز ممکن است برای برقراری ارتباط با سایر شهروندان دچار مشکلاتی شوند.

    مشکلات مرتبط با سازگاری فرهنگی در کانادا

     ما در بررسی‌های خود متوجه شدیم که بسیاری از افراد پس از ورود به کانادا به سختی با فرهنگ آن سازگار می‌شوند. قطعا میان فرهنگ ما و شهروندان کانادایی تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد و سازگاری فرهنگی کمی در این کشور زمان‌بر خواهد بود. البته پرس‌وجوهای انجام شده از مهاجران نشان می‌دهند که سازگاری فرهنگی تا حد زیادی به نوع شخصیت افراد بستگی دارد و چه بسا برخی از افراد تنها چند هفته پس از ورود به کانادا خود را با فرهنگ و آداب و رسوم‌ این کشور سازگار می‌کنند.

    مشکلات مرتبط با اسکان در کشور کانادا

    از نظر مهاجران و طبق آمارهای موجود، هزینه زندگی در برخی شهرهای کانادا مانند تورنتو و کلگری بسیار بالا است. به عنوان مثال برای اجاره یک آپارتمان دو خوابه در تورنتو باید ماهانه حدود ۲۵۰۰ دلار اجاره منزل پرداخت کنید. همین موضوع باعث می‌شود تا مهاجران با مشاغل کم درآمد، در شهرهای ارزان‌تر مانند مونترال، ساسکاتون، ادمونتون، رجینا و... زندگی کنند یا به دنبال اجاره منزل در مناطق حومه‌ای یا محله‌های ارزان شهرهای گران بروند.

    البته میان میزان درآمد و فشارهای مالی ناشی از اجاره منزل رابطه مستقیم وجود دارد. به عنوان نمونه، قطعا یک فرد با شغل فروشنده فروشگاه برای زندگی در شهری مانند تورنتو دچار مشکلات مالی بسیاری می‌شود. علاوه بر این، مهاجران به خصوص افرادی که فاقد کارت اقامت دائم کانادا یا ویزای کار هستند، معمولا در یافتن یک محل اقامت مناسب دچار مشکل می‌شوند.

    امروزه تقاضا برای اجاره املاک در کانادا بسیار زیاد است اما شما بدون مجوز کار یا حق شهروندی نمی‌توانید هر جایی خانه اجاره کنید. همچنین ممکن است مدتی طول بکشد تا مهاجران بتوانند به خاطر مشکلات اقتصادی خود از طرف دولت کمک دریافت کنند. این مسئله باعث می‌شود که این افراد تا زمان یافتن یک منبع درآمد جدید با مشکلات متعددی از جمله ناتوانی در تامین مخارج زندگی مواجه شوند.

    چالش دوری از خانواده در کانادا

    احساس دلتنگی و دوری از خانواده یکی دیگر از چالش‌های مهمی است که افراد در هنگام زندگی در سایر کشورها با آن روبه‌رو می‌شوند. علاوه بر این، فرآیند مهاجرت به کانادا می‌تواند در برخی موارد طولانی و پیچیده شود که این موضوع می‌تواند استرس و فشارهای مختلفی را بر افراد و خانواده آن‌ها وارد کند. همچنین مهاجران ممکن است به دلیل دوری از خانواده، دوستان و سایر افراد نزدیک به خود تا مدت‌ها دچار افسردگی شوند.

    مشکل در پیدا کردن شغل در کانادا

    استخدام شدن در هر موقعیت شغلی نیاز به برآوردن یک سری شرایط خاص دارد. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های کانادایی تنها به دنبال افراد با سوابق تحصیلی و کاری حرفه‌ای و برجسته هستند که این امر باعث می‌شود برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود در محیط کاری رقابتی کانادا دچار مشکلاتی شوید. طبق توصیه‌های مهاجران شاغل در کانادا بهتر است قبل از مهاجرت کاری مطمئن شوید که از تمام شرایط و مهارت‌های مورد نیاز برخوردار هستید تا مانند بسیاری از افراد در پیدا کردن شغل دچار مشکل نشوید.

    دشواری اخذ گواهینامه رانندگی در کانادا

    گواهینامه رانندگی ایرانی تنها به مدت ۹۰ روز در کانادا اعتبار دارد؛ بنابراین باید از ابتدا دوباره در یک آزمون رانندگی شرکت کنید که ممکن است قبولی در آن کمی برای شما دشوار باشد. همچنین داشتن ماشین در کانادا بدون داشتن وضعیت شهروندی یا اقامت دائم چندان آسان نیست. قوانین راهنمایی رانندگی در این کشور نیز از جنبه‌های مختلفی متفاوت بوده و شاید مدت‌ها زمان ببرد تا به آن عادت کنید. به عنوان مثال جریمه‌ها سنگین‌تر و تعداد آن‌ها نیز بسیار بیشتر است. در کانادا فرمان در سمت راست ماشین قرار دارد؛ بنابراین باید همیشه از سمت چپ جاده رانندگی کنید.

    تبعیض‌های پنهان در کشور کانادا

    در کانادا نیز مانند هر کشور دیگری یک سری تبعیض‌های پنهان وجود دارد. مهاجران به ویژه کسانی که به تازگی وارد کانادا شده‌اند ممکن است در هنگام پیدا کردن شغل با تبعیض مواجه ‌شوند. برخی از کارفرمایان کانادایی نیز ترجیح می‌دهند که تنها شهروندان بومی این کشور را استخدام کنند.

    برای جلوگیری از چنین مشکلی بهتر است حتما از سوابق تحصیلی و کاری خوبی بررخودار باشید و یک رزومه قوی برای خود ایجاد کنید. تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی نیز می‌تواند به شما در این رابطه کمک بسیاری کند. همچنین بهتر است از قبل به خوبی با فرهنگ کاری در کشور کانادا آشنا شوید.

    مشکل دوست‌ یابی در کانادا

    برخی از افراد به دلایل مختلفی تا مدت‌ها پس از ورود به کانادا در تنهایی به سر می‌برند و نمی‌توانند دوستان خوبی برای خود پیدا کنند. از نظر مهاجران مواردی مانند تغییر محل زندگی، تغییرات خلق‌وخو، دوری از خانواده، تفاوت‌های فرهنگی و تغییر سبک زندگی باعث دشوار شدن پیدا کردن دوستان جدید در کانادا می‌شوند.

    توصیه می‌شود که پس از ورود به کانادا تا حد امکان در فعالیت‌های اجتماعی مختلف شرکت کنید. به عنوان مثال می‌توانید در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام کنید یا در فستیوال‌ها، جشن‌ها و مراسم‌های مختلف حضور پیدا کنید. حضور در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز می‌تواند به شما در پیدا کردن دوستان جدید کمک فراوانی کند.

    نبود بیمه عمومی برای دانشجویان در برخی استان‌های کانادا

    در کانادا هر استان دارای سیستم بیمه مخصوص به خود است؛ بنابراین ممکن است نتوانید از خدمات بیمه خود در سایر استان‌ها استفاده کنید. علاوه بر این ۳ استان انتاریو، کبک و جزیره پرنس ادوارد و همچنین قلمروی‌ یوکان فاقد بیمه دانشجویی عمومی هستند؛ در نتیجه باید خودتان از طریق شرکت‌های خصوصی برای تهیه بیمه اقدام کنید. همچنین خدمات رایگان درمانی معمولا تنها برای دارندگان ویزای کار یا شهروندی کانادا قابل استفاده می‌باشد. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که مهاجران قانونی نمی‌توانند از هیچ گونه خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

    نکاتی برای مهاجران جدید در کانادا

    رعایت نکات زیر می‌تواند به شما در مهاجرت به کانادا و داشتن یک زندگی خوب در این کشور کمک فراوانی کند:

    • به منظور کاهش هزینه‌های خود با تکنیک‌های مدیریت بودجه آشنا شوید.
    • سعی کنید قبل از مهاجرت به کانادا‌ کمی در رابطه با فرهنگ و آداب و رسوم آن تحقیق کنید.
    • قبل از هر اقدامی مطمئن شوید که از شرایط لازم برای مهاجرت با کانادا برخوردار هستید.
    • به صورت منظم قوانین مدنی و مهاجرتی کشور کانادا را مرور کنید.
    • سعی کنید یک برنامه مطالعاتی زبان انگلیسی و فرانسه برای خود ایجاد کنید و به آن پایبند باشید.
    • برای جلوگیری از احساس دلتنگی بهتر است در صورت اجازه دولت کانادا به ایران مسافرت کنید یا از خانواده خود بخواهید تا با اخذ ویزای توریستی به کانادا بیایند و مدتی را در کنار شما بمانند.
    • داشتن سابقه کار مرتبط، حرفه‌ای و مفید می‌تواند شانس شما برای کار در موقعیت‌های شغلی خوب را افزایش دهد.
    • سعی کنید با شرکت در فعالیت‌های اجتماعی چند دوست خوب برای خود پیدا کنید.
    • اگر اهل مسافرت هستید، بهتر است اقدام به تهیه یکی از بیمه‌های مسافرتی کانادا کنید.
    • نظر کسانی که در حال حاضر ساکن کشور کانادا هستند را جویا شوید.
    • مراقبت موسسات مهاجرتی کلاهبردار باشید.

    سوالات متداول زندگی در کانادا از زبان مهاجران

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت