تفاوت کالج با دانشگاه در کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کالج‌ها و دانشگاه‌ها هر دو بخشی از چشم انداز آموزش عالی در کانادا هستند. در حالی که این دو سیستم آموزشی از برخی جهات شبیه به هم هستند، چندین تفاوت مهم نیز با یکدیگر دارند و اهداف متمایزی را دنبال می‌کنند. سیستم کالج‌ها مبتنی بر بازار کار و کسب مهارت است، اما دانشگاه‌ها بر تحقیق و آموزش تئوری تمرکز دارند. هر دو سیستم در کانادا اعتبار بالایی دارند و این دانشجویان هستند که باید بسته به نیازهای خود دانشگاه‌ها یا کالج‌ها را انتخاب کنند در این مقاله از وب سایت «ادب ویزا» برای کمک به شما در تصمیم گیری بهتر به تفاوت کالج با دانشگاه برای تحصیل در کانادا اشاره می‌کنیم.

    دانشگاه چیست؟

    دانشگاه‌های کانادا رویکردی مبتنی بر تحقیق دارند. دانشجویان یک رشته اصلی و فرعی را انتخاب می‌کنند و طیف گسترده‌ای از واحدهای مرتبط با آن رشته را می‌گذرانند. دوره‌های کارآموزی و شرایط کوآپ (co-op) نیز وجود دارند و گاهی اوقات بسته به رشته انتخابی یک الزام هستند. دانشجویانی که در دانشگاه‌های کانادا تحصیل می‌کنند، پس از اتمام تحصیلی خود مدرک‌های حرفه‌ای (لیسانس، فوق لیسانس و دکتری) می‌گیرند.

    ویژگی‌های تحصیل در دانشگاه:

    • کلاس‌ها اغلب بیشتر از 100 دانشجو هستند.
    • اعضای هیات علمی شامل محققان، پروفسورها و متخصصان با مدرک دکتری هستند.
    • پذیرش بسیار رقابتی است. دانشجویان باید شرایط خاصی را رعایت کنند.

    مزایای تحصیل در دانشگاه:

    • امکان تحصیل پاره وقت یا تمام وقت
    • زمینه‌های مطالعاتی گسترده‌تر (رشته‌های بیشتر)
    • فرصت‌های کمک مالی و بورسیه
    • امکان انتخاب رشته اصلی و فرعی
    • بالا بودن اعتبار مدرک

    معایب تحصیل در دانشگاه:

    • دوره‌های تحصیلی طولانی‌تر
    • شرایط و الزامات بیشتر
    • کلاس‌ها با تعداد دانشجوی بیشتر
    • شهریه گران‌تر

    بررسی اجمالی دانشگاه‌ها در کانادا

    رویکرد

    پژوهش محور

    مدارک

    لیسانس

    فوق لیسانس

    دکتری

    رشته‌ها

    پزشکی

    مهندسی

    کسب و کار

    حقوق

    هنر

    علوم انسانی

    روانشناسی

    مدت تحصیل

    سه تا 10 سال

    کالج چیست؟

    کالج‌ها در کانادا بر قابلیت کار علمی و تجربی تمرکز دارند و برنامه‌هایی را ارائه می‌دهند که بر اساس آموزش شغلی، تقاضای بازار کار و کسب مهارت‌های فنی ایجاد شده‌اند. دانشجویان از دانشگاه با مدرک دیپلم یا گواهینامه به جای مدرک تحصیلی حرفه‌ای فارغ التحصیل می‌شوند. کالج همچنین یک فرصت عالی برای کسانی است که تجربه کاری در یک زمینه دارند، اما به دنبال یک دوره کوتاه مدت برای کسب مدرک هستند.

    ویژگی‌های تحصیل در کالج:

    • کلاس‌ها اغلب کمتر از 40 دانشجو هستند.
    • اساتید معمولاً متخصصان با تجربه و شناخته شده در یک صنعت خاص هستند.
    • پذیرش رقابتی نیست. شرایط پذیرش برای دانشجویان خیلی سختگیرانه نیست.

    مزایای تحصیل در کالج:

    • دوره‌های تحصیلی کوتاه‌تر
    • آموزش فنی-حرفه‌ای
    • تمرکز بر کسب مهارت
    • کلاس‌ها با تعداد دانشجوی کمتر
    • شهریه کمتر

    معایب تحصیل در کالج:

    • عدم کسب دانش تئوری عمیق
    • بورسیه و کمک‌های مالی محدود
    • اعتبار پایین‌تر نسبت به مدرک دانشگاه
    • عدم دریافت مدرک حرفه‌ای

    بررسی اجمالی دانشگاه‌ها در کانادا

    رویکرد

    فنی و حرفه‌ای

    مدارک

    دیپلم

    گواهینامه

    لیسانس (کمتر رایج است)

    رشته‌ها

    مراقبت‌های بهداشتی

    فنآوری

    کسب و کار

    هنر

    مدت تحصیل

    یک تا سه سال

    تفاوت کالج با دانشگاه در کانادا

    مهمترین تفاوت‌های بین کالج و دانشگاه در کانادا شامل رویکرد آموزشی، رشته‌های تحصیلی، نوع مدرک و طول مدت تحصیل هستند. در ادامه به جزئیات مربوط به تفاوت کالج با دانشگاه در کانادا می‌پردازیم:

    انواع مدارک

    اگر می‌خواهید در دوره‌های تحصیلی آکادمیک پذیرش بگیرید، دانشگاه گزینه بهتری است. دانشگاه‌ها به طور کلی بر مهارت‌های تحلیلی متمرکز هستند و مدارک آکادمیک به دانشجویان ارائه می‌دهند. شما در دانشگاه یک مقطع تحصیلی را انتخاب می‌کنید و در نهایت مدرک حرفه‌ای می‌گیرید. رشته‌های تخصصی که صلاحیت لازم برای ورود به بازار کار را ارائه می‌دهند شامل دندانپزشکی، پزشکی، مهندسی و حقوق هستند.

    سه نوع عمده از انواع مدارک ارائه شده توسط دانشگاه عبارتند از:

    • لیسانس (مقطع کارشناسی)
    • فوق لیسانس (مقطع کارشناسی ارشد)
    • دکتری (مقطع دکتری)

    اگر به مشاغل فنی و هنری علاقه دارید و می‌خواهید آموزش علمی ببینید، کالج گزینه بهتری است. دوره‌های تحصیلی کالج بیشتر حرفه گرا هستند و برای اشتغال زایی طراحی شده‌اند و معمولاً شامل واحدهای درسی کارآموزی می‌شوند. برای مثال، دانشجویی می‌خواهد در طراحی انیمیشن یا آرایشگری مدرک بگیرد، پس پیشنهاد می‌کنیم به سراغ کالج‌های کانادا برود.

    سه نوع عمده از انواع مدارک ارائه شده توسط دانشگاه عبارتند از:

    • دیپلم
    • گواهینامه
    • لیسانس (مقطع کارشناسی در بعضی رشته‌های فنی)

    مدت تحصیل

    مدت تحصیل

    تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه حداقل سه تا چهار سال طول می‌کشد. طول دوره تحصیل در کارشناسی ارشد اغلب دو سال است. برخی از رشته‌ها مانند پزشکی تخصصی تا 10 سال به طول مینجامند. اکثر دانشگاه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که دوره تحصیلی خود را برنامه ریزی کنید. به این معنا که می‌توانید کل واحدهای درسی در حالت استاندارد (پنج واحد در هر ترم) را بگذرانید. اگر می‌خواهید در حین رفتن به دانشگاه در جایی مشغول کار شوید (کار حین تحصیل) می‌توانید انتخاب کنید که به صورت پاره وقت تحصیل کنید و در هر ترم سه یا چهار درس بگذرانید. هر مسیری را که انتخاب کنید، طول مدت زمان تحصیل شما را مشخص می‌کند.

    مدارک کالج معمولاً یک تا سه سال طول می‌کشند تا تکمیل شوند. برنامه‌های کوتاه‌تر برای کالج یک مزیت محسوب می‌شوند، اگرچه واحدهای درسی آن‌ها معمولاً بسیار فشرده‌تر از دانشگاه هستند. شما همچنین ممکن است گزینه‌ای برای تنظیم واحدهای درسی خود نداشته باشید و اغلب اوقات کالج آن را برای شما تنظیم می‌کند. دوره‌های تحصیلی کالج اغلب شامل یک تمرین علمی هستند که در آن می‌توانید با کار در زمینه تحصیلی خود با همکاری کارفرمایان در بیرون دانشگاه تجربه عملی کسب کنید. این تمرین‌ها گاهی اوقات در ساعات معمول دوره در طول ترم گنجانده می‌شوند یا در تابستان انجام می‌شوند.

    اندازه کلاس

    تعداد دانشجویان هر کلاس در دانشگاه‌ها بسیار بیشتر از کالج‌هاست. در دانشگاه ممکن است بیش از 100 دانشجو در یک سالن سخنرانی حضور داشته باشند، به این معنی که فرصت‌های کمتری برای ارتباط استاد با دانشجو و کسب تجربه آموزشی فردی وجود دارد. دانشجویان در دانشگاه استقلال بیشتری دارند، به این معنا خودشان باید برای پیشرفت تحصیلی تلاش کرده و امور خود را مدیریت کنند. اندازه کلاس‌های درس در کالج‌ها بسیار کوچکتر و نسبت دانشجو به استاد کمتر هستند. این کلاس‌های کوچک‌تر به دانشجویان کمک می‌کند تا زمان بیشتری را با مربیان و اساتید برای کار روی پروژه‌های علمی صرف کنند.

    شهریه تحصیل

    دریافت مدارک دانشگاهی زمان بیشتری می‌برد، پس در مجموع هزینه بیشتری را باید به عنوان شهریه پرداخت کنید. میانگین شهریه سالانه طبق آمار کانادا برای دانشجویان تمام وقت در سال تحصیلی 2022 تا 2023 در دانشگاه‌ها عبارتند از:

    • مقطع کارشناسی: 36 هزار دلار کانادا
    • مقطع کارشناسی ارشد: 21 هزار دلار کانادا

    شهریه برای دوره‌های تحصیلی گواهینامه و دیپلم از 13 هزار دلار تا 22 هزار دلار کانادا در سال متغیر است. این دوره‌ها بسته به رشته ممکن است تا سه سال طول بکشند. برخی از برنامه‌های کالج هزینه جانبی بالاتری دارند، زیرا دانشجویان باید تجهیزات لازم را خریداری کنند. رشته‌هایی مانند عکاسی یا طراحی گرافیک به دوربین یا لپ تاپ پیشرفته برای ویرایش نیاز دارند.

    فرمت یادگیری

    تحصیل در دانشگاه مبتنی بر کلاس درس و سخنرانی است و دوره‌های آنلاین بسیار کمتری وجود دارند. اصطلاح «سخنرانی» به این معناست که اساتید بیشتر صحبت می‌کنند در حالی که دانشجویان گوش می‌دهند. همچنین اساتید در واقع «پروفسور» نامیده می‌شوند، زیرا این اصطلاح به عنوان یک رتبه علمی در دانشگاه‌های کانادا شناخته می‌شود. فرمت یادگیری در دانشگاه آکادمیک محور است و دانشگاه باید در زمینه تحصیلی خود تحقیقات گسترده ای انجام دهند.

    در کالج‌ها ترکیبی از برنامه‌های کلاسی و آنلاین ارائه می‌شوند، اما فرصت‌های آنلاین بسیار بیشتر از دانشگاه‌هاست. شما انعطاف پذیری بیشتری برای یادگیری را در کالج‌ها خواهید داشت و اساتید برای کمک به شما در دسترس خواهند بود. همانطور که قبل‌تر بیان شد، فرمت یادگیری در کالج‌ها تجربه محور هستند و شما مدام در معرض کارهای اجرایی قرار دارید. همچنین در کلاس‌های کالج مواردی مانند بحث‌های دانشجویی، درس‌های تعاملی و تمرین‌های عملی وجود دارند.

    کمک مالی

    هم کالج‌ها و هم دانشگاه‌ها به دانشجویان خود بورسیه و کمک مالی ارائه می‌دهند. با این حال، بورسیه‌های ارائه شده در دانشگاه‌ها بیشتر هستند. بدین دلیل که شهریه و طول مدت تحصیل بیشتر است. کالج‌ها به دلیل ارزان بودن شهریه اغلب از ارائه بورسیه صرف نظر می‌کنند. بورسیه و کمک‌های مالی توسط دولت استانی یا دانشگاه ارائه می‌شوند. کمک‌های مالی اغلب براساس شایستگی، استعداد و نیاز ارائه خواهند شد. برای اطلاع از نوع بورسیه تحصیلی باید به وب سایت دانشگاه یا کالج مورد نظر خود مراجعه کنید.

    آینده شغلی

    آمار دولتی نشان می‌دهد که در سه ماهه اول سال 2023 حدود 85300 شغل خالی در سراسر کانادا وجود داشت که نیاز به مدرک لیسانس داشتند. در مشاغل مرتبط با مدیریت یا علوم طبیعی و کاربردی، مشاغل نیازمند مدرک لیسانس به طور قابل توجهی بیشتر از نیاز به دیپلم یا گواهینامه بودند. فارغ التحصیلان دانشگاهی دیرتر وارد نیروی کار می‌شوند، اما بسته به رشته می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند. آمارها نشان می‌دهد که پنج سال پس از فارغ التحصیلی، متوسط درآمد افراد دارای مدرک لیسانس 63700 دلار کانادا بوده است، در حالی که این رقم برای افرادی که دارای مدرک کالج هستند 46700 دلار است.

    از آنجایی که دوره‌های تحصیلی کالج بر مهارت‌های شغلی خاص و ورود سریع‌تر به بازار کار تمرکز دارند، آینده شغلی پس از کالج در کانادا مثبت است. موسسات اغلب با کارفرمایان محلی ارتباط برقرار می‌کنند تا به دانشجویان کمک کنند سریع‌تر وارد بازار کار شوند. ارتباطات صنعتی در کالج‌های شغلی اغلب به فرصت‌های کارآموزی و اشتغال سریع‌تر منجر می‌شوند. در سه ماهه اول سال 2023، حدود 213040 فرصت شغلی در کانادا وجود داشتند که نیاز به مدرک دیپلم یا گواهینامه داشتند که بیش از دو برابر تعداد مشاغلی است که نیاز به مدرک لیسانس و بالاتر است. در مجموع، بازار کار فارغ التحصیلان دانشگاه و کالج خوب است، اما میزان درآمد و تقاضا به رشته و میزان مهارت فرد بستگی دارد.

    بهترین دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا

    چشم انداز شغلی

    دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر کانادا طبق جدول زیر هستند:

    دانشگاه

    کالج

    دانشگاه تورنتو

    کالج هامبر

    دانشگاه مک گیل

    کالج داگلاس

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    کالج سنتنیال

    دانشگاه مونترال

    کالج شریدان

    دانشگاه آلبرتا

    کالج آلگون‌کوین

    دانشگاه مک مستر

    کالج موهاک

    دانشگاه واترلو

    کالج سنت لارنس

    دانشگاه وسترن

    کالج جورج براون

    دانشگاه کلگری

    کالج رد دیر

    تحصیل در کانادا با ادب ویزا

    اگر می‌خواهید به عنوان یک دکتر، وکیل، مهندس، معمار، معلم یا حسابدار حرفه‌ای وارد بازار کار شویید به مدرک دانشگاهی نیاز دارید؛ اما اگر به دنبال شغلی مانند طراح داخلی، مکانیک خودرو، گرافیست، کارگردان، تکنسین آزمایشگاه، مدیریت هتل و غیره هستید، کالج انتخاب بهتری است. دانشگاه‌ها آکادمیک محور، اما کالج‌ها مهارت محور هستند. با درک تفاوت کالج با دانشگاه در کانادا می‌توانید مسیر تحصیلی خود را بهتر انتخاب کنید. هدف این است که ابتدا نیازها و استعدادهای خود را کشف کنید و سپس برای اخذ پذیرش از کالج یا دانشگاه اقدام کنید. برای طرح هرگونه سوال در مورد نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول تفاوت کالج با دانشگاه در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2024-02-27

    میخواهم در کالج یا دانشگاه رایگان تحصیل کنم میخواهم خودم سری پای خود استاد شوم درس بخوانم آینده مه خودم جور کنم

    2024-02-28

    سلام. تماس بگیرید تا کارشناسان در این زمینه شما را راهنمایی کرده و شرایط شما را به صورت رایگان ارزیابی کنن: 02171400111

    مشاوره رایگان مهاجرت