ترفندهای کاهش هزینه‌های تحصیل در کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    در سال‌های اخیر، تعداد دانشجویان بین‌المللی که به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند چندین برابر شده است. از طرفی تحصیل در کانادا رویای بسیاری برای تحصیل در خارج از کشور شده؛ چرا که کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در جهان است که هر ساله هزاران دانشجوی بین‌المللی را برای تحصیلات عالی جذب خود می‌نماید. کانادا دارای تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های برتر جهان بوده که تحصیلات با کیفیتی بسیار عالی، روش تدریس عملی و آماده‌سازی برای بازار کار، فرصت‌های شغلی و کارآموزی فراوان، محیطی بسیار امن برای تحصیل و غیره را ارائه می‌دهند، از جمله دلایلی است که دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های کانادا هجوم آورده اند. با این حال، بحث "هزینه" همیشه عاملی است که دانشجویان در صورت انتخاب برای تحصیل در کانادا باید آن را حتما در نظر بگیرند؛ چرا که تحصیل در کانادا ارزان نیست؛ به ویژه برای ایرانیان به دلیل اختلاف بالای ارز، این هزینه‌ها بیشتر ملموس خواهد بود. اگرچه هزینه‌های تحصیل و هزینه‌های زندگی در کانادا در مقایسه با مقاصد محبوب تحصیلی دیگر مانند ایالات متحده آمریکا، انگلیس و استرالیا بسیار مقرون به صرفه‌تر است، اما هنوز هم زندگی و تحصیل در کانادا نمی‌توان گفت که ارزان است. از این رو، اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، باید راه های مختلفی را برای پس انداز در کانادا به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی بیابید.

    یکی از مزایای تحصیل در کشورهای خارجی فرصت سفر و اکتشاف است. ماهیت واقعی آموزش در خارج از کشور، رشد شخصیتی کل نگر است که از طریق یک تجربه یادگیری غنی از فرهنگ به دست می‌آید. دانش‌آموزان از چندین قومیت، مذاهب و ملل دیگر که زیر یک سقف تحصیل می‌کنند، در محیط آموزشی سطح جهانی قرار می‌گیرند که افق و دیدگاه‌شان را گسترش می‌دهد. سفر، اکتشافات، معاشرت با ملل دیگر، کسب علم، کسب تجربه، آموزش و آمادگی برای کار و غیره، فعالیت‌هایی هستند که شما در طول مهاجرت تحصیلی انجام داده و از مزایای آن‌ها بهره‌مند خواهید شد. اما برای طی کردن این ماجراجویی‌ها و تجربه‌ها و در حالی که به دنبال یک تجربه یادگیری در سطح بالا هستید، باید در کانادا پول کافی داشته و برای این هدف پول پس‌انداز نمایید و ما در این مطلب به چند ترفند اصلی و تاثیرگذار برای کاهش هزینه‌های تحصیل در کانادا می‌پردازیم؛ با وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

    اقدام برای بورسیه‌های تحصیلی

    اقدام برای بورسیه‌های تحصیلی

    شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در صورت داشتن صلاحیت‌های لازم می‌توانید برای اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا اقدام کنید. در کانادا دولت این کشور و همچنین چندین سازمان بین‌المللی و غیرانتفاعی کمک‌های مالی و بورسیه‌های زیادی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند و بنابراین از این لحاظ بورسیه به 2 دسته دولتی و غیر دولتی تقسیم می‌گردد. همچنین از نظر میزان هزینه نیز بورسیه‌ها به 2 دسته بورسیه کامل (پوشش همه هزینه‌ها/ تحصیل رایگان) و بورسیه کمک هزینه تقسیم‌بندی می‌شوند. اگر دانشجو بتواند با موفقیت یک بورس تحصیلی اخذ نماید، بسته به نوع بورسیه تحصیلی حال می‌خواهد بورسیه کامل یا کمک هزینه باشد کلیه یا بخش قابل توجهی از هزینه‌های تحصیل تامین شده و بنابراین این خود می‌تواند بهترین روش صرفه جویی در هزینه‌های تحصیل شخص باشد. اما مشکل آن این است که بورسیه جنبه رقابتی داشته و نیازمند صلاحیت‌های علمی بالا (معدل و ریزنمرات، نمره مدرک زبان، دستاوردهای علمی و فرهنگی و...) است و هر کسی موفق به اخذ آن نمی‌گردد. از طرفی هم بورسیه تحصیلی مخصوصا از نوع فول فاند و کامل در کانادا بیشتر به مقطع دکتری و در اولویت دوم، کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد.

    بهینه‌ سازی هزینه‌های تحصیل

    بهینه‌ سازی هزینه‌های تحصیل

    عوامل مختلفی در هزینه‌های کلی تحصیل در کانادا نقش اساسی را ایفا می‌کنند. در حالی که هزینه زندگی از هزینه‌های تحصیل یک مفهوم کاملا جداگانه است (و در ادامه حتما بررسی خواهد شد)، هزینه تحصیل یکی از عوامل اصلی است که می‌توانید برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی برای آن صرفه جویی‌های خوبی کنید. در اینجا چند راه پیشنهادی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید هزینه تحصیل خود را تا حد قابل توجهی به حداقل برسانید:

    برای دانشگاه‌هایی با شهریه پایین اقدام کنید

    یک مقوله صرفا کلی وجود داشته و آن این است که معمولا دانشگاه‌های که از نظر کیفیت آموزش، یا از نظر امکانات و پیشرفت، یا موقعیت شهری آن و یا ترکیبی از این موارد دارای برتری هستند، هزینه شهریه‌های تحصیلی آن‌ها نیز بالاتر است و ما منکر این قضیه نخواهیم بود اما همیشه هم اینطور نیست! پس در اینجا خود دو حالت پیش می‌آید: حالت اول اینکه شهرت، رتبه کشوری و جهانی، امکانات، موقعیت و دیگر معیارهای اصلی انتخاب یک دانشگاه برای متقاضی آنقدر مهم نیست و صرفا تحصیل در کانادا برایش اولویت است و بنابراین برای این دسته از افراد گزینه‌های بسیار زیادی در هر سه مقطع اصلی کارشناسی، ارشد و دکتری وجود دارند؛ یعنی وجود دانشگاه‌هایی با شهریه‌های بسیار ارزان؛ ضمن اینکه تعداد قابل توجهی از این دانشگاه‌های ارزان از نظر رتبه و کیفیت نظام آموزشی در جایگاه بسیار خوبی نیز قرار دارند.

    حالت دوم هم اینطور بوده که برای شخص شهرت، رتبه کشوری و جهانی، امکانات، موقعیت و دیگر معیارهای اصلی انتخاب یک دانشگاه اولویت دارد که در این راستا در کمال تعجب گفت که دانشگاه‌های بسیاری در کانادا که دارای رتبه زیر 20 و گاها 10 کشوری هستند، در کنار داشتن همه مزایای مذکور در معیارهای اشاره شده، دارای شهریه‌های ارزانی هستند؛ به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری.

    اتمام سریع‌تر دوره تحصیلی مد نظر

    برای مثال اگر برنامه کارشناسی ارشدی که برای آن درخواست می‌کنید یک دوره 3 ساله است، می‌توانید دوره تحصیلی خود را سریع‌تر به پایان برسانید تا مثلا بتوانید در طی 2 سال آن را تکمیل کنید. در این راستا می‌توانید با گذراندن کلاس‌های فشرده‌تر و برداشت واحدهای مورد نیاز بیشتر برای تکمیل سریعتر دوره، مدت برنامه تحصیلی خود را سریع‌تر به اتمام برسانید؛ برای مثال کارشناسی 4 ساله را 3 ساله تمام کنید و الی آخر

    استفاده مجدد از کتاب‌ها و لوازم تحصیلی

    استفاده از کتب و لوازم تحصیلی دست دوم یا قرض گرفتن آن‌ها، خود بسیار به صرفه جویی در هزینه‌های تحصیل در کانادا کمک می‌نماید. چرا که هزینه‌ی لوازم تحصیلی که عموما کتاب است در مقاصد محبوب انگلیسی زبان مانند، کانادا، آمریکا، انگلیس و... گران هستند. بنابراین تهیه نسخه دسته دوم کتاب و این لوازم از مغازه‌ها و مراکزی که کارشان این بوده و یا دریافت آن از دانشجویان دیگر (برای مثال از دانشجویان ترم یا سال بالا و...) بسیار به این هزینه‌ها کمک خواهد کرد.

    شغل پاره وقت دانشجویی

    شغل پاره وقت دانشجویی

    هر دانشجو در کانادا از جمله شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، زمان مقولی را در ساعات خارج از دانشگاه یا کالج و در تعطیلات آخر هفته اختیار خواهید داشت که در شغلی پاره وقت تحت عنوان شغل دانشجویی مشغول شوید. در واقع شغل پاره وقت گزینه بسیار خوبی برای پس‌انداز پول در کانادا و تامین بخش قابل توجهی از مخارج تحصیل و یا زندگی در حین تحصیل می‌باشد. در کشور کانادا دانشجویان مجاز به انجام کار دانشجویی به میزان حداکثر 20 ساعت در هفته بوده که این میزان ساعات در تعطیلاتی مانند تعطیلات تابستان، تعطیلات در زمستان و... می‌تواند از این محدوده نیز فراتر رفته تا سقف 40 ساعت در هفته نیز برسد.

    همچنین با مهاجرت تحصیلی به کانادا هر دانشجو می‌تواند برای مشاغل پاره وقت خارج از دانشگاه یا داخل محوطه دانشگاه برای کار در اواخر عصر یا در آخر هفته به انتخاب خود، البته بدون به خطر انداختن ساعات مطالعه خود، درخواست استخدام در شغلی پاره وقت را دهد. با پولی که دانشجو از طریق این مشاغل به دست می‌آورد، می‌تواند مقدار قابل توجهی از مخارج ضروری را تامین کرده و بار و فشار اقتصادی را کاهش دهد. در اینجا چند گزینه شغلی محبوب با حقوق‌های خوب برای مشاغل نیمه وقت ویژه دانشجویان بین‌المللی که در کانادا تحصیل می‌کنند آورده شده است (حقوق‌ها به ترتیب نزولی):

    • دیباگر و تست کننده اپلیکیشن و نرم افزار: 34 دلار در ساعت
    • فریلنسری و انجام پروژه‌های ترجمه، تولید محتوا، طراحی و غیره: 23.86 دلار در ساعت
    • مربی خصوصی بدنسازی: 22.70 دلار در ساعت
    • معلم خصوصی: 21 دلار در ساعت
    • مدیریت و ادمینی شبکه‌های اجتماعی: 17.80 دلار در ساعت
    • کتابدار/ کار در کتابخانه: 17.76 دلار در ساعت
    • نمایندگی برند: 17.23 دلار در ساعت
    • راننده تاکسی اینترنتی (حداقل سن > 21 سال): 16.81 دلار در ساعت
    • دستیار تحقیقات: 16.40 دلار در ساعت
    • پرستاری کودک: 16.30 دلار در ساعت
    • پیک/تحویل محصولات: 15.90 دلار در ساعت
    • دستیار مجازی: 15.85 دلار در ساعت
    • کارهای تاسیساتی: 15.80 دلار در ساعت
    • دستیار اداری: 15.48 دلار در ساعت
    • بلاگر: 15.30 دلار در ساعت
    • نگهداری از حیوانات: 15.23 دلار در ساعت
    • کار در انبار: 14 دلار در ساعت
    • رونویسی: 13.73 دلار در ساعت
    • پاسخگویی تماس: 13.70 دلار در ساعت
    • غریق نجات: 13.50 دلار در ساعت
    • دستیار کتابخانه: 13.24 دلار در ساعت
    • دستیار مشاوره املاک: 13.20 دلار در ساعت
    • دستیار آموزشی در دانشگاه: 11.85 دلار در ساعت
    • گارسون: 11.67 دلار در ساعت
    • مسئول اطلاع‌رسانی و تبلیغات پردیس دانشگاه: 10.94 دلار در ساعت

    صرفه‌ جویی در مخارج محل اقامت

    صرفه‌ جویی در مخارج محل اقامت

    اجاره مسکن یکی از هزینه‌های اصلی زندگی؛ چه برای دانشجویان و چه برای اقشار دیگر در کانادا است. به ویژه برای دانشجویان آن هم دانشجویان بین‌المللی که نه تنها در حالت کلی و بدون شغل دانشجویی منبع درآمد خاصی نداشته، بلکه ملزم به پرداخت شهریه‌های دانشجویی نسبتا بالا در کنار هزینه‌های زندگی هستند. اما در راستای انتخاب و تهیه مسکن در طول دوران دانشجویی، گزینه‌های زیادی برای اقامت وجود دارند. برای مثال اگر دانشجویی مایل به اجاره یک خانه تک خواب یا حتی سوئیت یا اتاقی کوچک به صورت تک نفره باشد، باید ماهیانه متحمل پرداخت بیش از 1000 دلار صرفا برای اجاره خانه شود. اما گزینه‌های دیگر مانند اتاق‌های مشترک با 2، 3 یا حتی 4 نفر این هزینه‌ها را چندین برابر ارزان‌تر خواهد نمود؛ به خصوص که این اتاق‌ها و سوئیت‌های اقامتی از سوی دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید تحت عنوان محل اقامت و خوابگاه دانشجویی ارائه گردد که در این حالت، هزینه‌های اقامت شما تا به میزان حتی یک سوم هم می‌تواند کاهش یابد.

    صرفه جویی در هزینه‌های سفر/ رفت و آمد

    صرفه جویی در هزینه‌های سفر/ رفت و آمد

    برای مهاجرت به کانادا برای تحصیل، در صورتی که در خوابگاه دانشجویی اقامت نداشته و در نتیجه در مسیر به دانشگاه ملزم به طی کردن مسافتی قابل توجه هستید و یا کلا در حالت عمومی برای ترددهای شهری، همواره سعی کنید که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. تقریبا همه‌ی شهرهای پیشرفته کانادا به ویژه شهرهای بزرگ و اصلی آن دارای یک سامانه حمل و نقلی شهری قوی هستند. همچنین درباره خدمات حمل و نقل شهری (برای مواردی مثل کارت بلیت دانشجویی و...) از دانشگاه خود جویا بشید. از طرفی برای مسیرهایی خارج از خط‌های وسایل حمل و نقل عمومی،  در صورتی که مسیرتان کوتاه و در حد چند دقیقه پیاده‌روی بوده، لزومی ندارد که از تاکسی؛ به عنوان گران‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی؛ استفاده نمایید.

    صرفه ‌جویی در مخارج روزمره

    صرفه ‌جویی در مخارج روزمره

    هزینه‌های روزمره مانند غذا، خواربار، خریدهای روزمره، حمل و نقل، هزینه تسهیلات مانند قبوض، اینترنت و... با چند ترفند قابل کاهش هستند:

    غذا و خوراک

    سعی کنید که آشپزی یاد بگیرید؛ چرا که در هر کجا که زندگی می‌کنید، غذا خوردن پیاپی در بیرون از خانه هرگز گزینه‌ی به صرفه از نظر اقتصادی نیست. در حالی که اگر شما مواد خام را خودتان گرفته و خودتان آشپزی کنید، هزینه‌های خورد و خوراک بیش از 2 الی 3 برابر کاهش خواهد یافت. همچنین وعده‌های غذایی ارائه شده از سمت خوابگاه‌ها نیز اگرچه هزینه جداگانه داشته اما آن‌ها نیز گزینه‌های به صرفه‌ایی هستند.

    مواد غذایی

    سعی کنید که از سوپرمارکت‌های محلی، بازارهای کشاورزان خود شهر خرید کنید و از کوپن‌ها و تخفیف‌های دانشجویی ارائه شده در این راستا برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مواد غذایی استفاده کنید. وعده های غذایی خود را برنامه ریزی کنید و هر هفته خرید کنید تا از انبار کردن بی مورد خودداری کنید. در خوراک خود از سبزیجات و میوه‌جات بیشتر استفاده نمایید و از مصرف صرفا گوشت، برنج و لبنیات به عنوان وعده غذایی بپرهیزید.

    خرید / هزینه های متفرقه

    کانادا کشوری سردسیری است و ممکن است لازم باشد برای لباس های زمستانی مناسب، کفش و لوازم جانبی مناسب هزینه‌های قابل توجهی داشته باشید. همچنین ممکن است هزینه‌های متفرقه دیگری داشته باشید که باید به آن‌ها رسیدگی شود. هنگام فروش و تخفیف‌های ویژه تعطیلات یا حتی تخفیف‌های آنلاین، مغازه‌ها و فورشگاه‌های مناسب را در این راستا شناسایی نمایید. شما با کمی جست و جو در این موارد می‌توانید همان کالاهای با کیفیت خوب را با قیمت نصف یا حتی کمتر پیدا کنید. همچنین با انتخاب طرح‌های تخفیف دار، به صورت هوشمندانه روی هزینه های متفرقه مانند قبض تلفن و اینترنت خرج کنید.

    استفاده از تخفیف‌های دانشجویی

    استفاده از تخفیف‌های دانشجویی

    کانادا یک کشور دوستدار دانشجو بوده که برای دانشجویان تسهیلات زیادی را از جمله در زمینه مالی و مایحتاج روزانه در نظر گرفته است. از جمله اصلی‌ترین این تخفیف‌ها و تسهیلات مالی عبارتند از: سفر/حمل و نقل عمومی، خرید خواربار، خرید، لوازم الکترونیکی، خرید کتاب و لوازم تحصیلی، اقامت در هتل و چندین مورد دیگر که اکثر دانشگاه‌های این کشور تخفیف‌های بسیار زیادی ارائه می‌دهد.

    سوالات متداول ترفندهای کاهش هزینه‌های تحصیل در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ