تحصیل رشته ژنتیک در کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    در عصر جدید علوم زیستی مباحثی مانند زیست شناسی محاسباتی، بیوانفورماتیک، ژنومیک و ژنتیک موضوعات داغی برای تحصیلات عالیه هستند. بسیاری از دانشجویان برای اخذ مدرک معتبر به کانادا مهاجرت می‌کنند، زیرا این کشور یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللی است. دانشگاه‌های معتبر زیادی در کانادا هستند که امکانات پیشرفته‌ای را برای دانشجویان علاقه‌مند به رشته ژنتیک ارائه می‌دهند. تحصیل رشته ژنتیک در کانادا می‌تواند چشم اندازهای شغلی خوبی برای شما داشته باشد. در این مطلب به طور کامل در مورد شرایط، هزینه و بورسیه‌های مربوط به تحصیل در کانادا و در رشته ژنتیک صحبت می‌کنیم.

    رشته ژنتیک چیست؟

    رشته ژنتیک چیست؟

    ژنتیک رشته‌ای است که به مطالعه وراثت، تنوع ژنتیکی و ژن‌ها در موجودات زنده می‌پردازد. تحصیل در رشته ژنتیک در واقع مطالعه «علم وراثت» است. دانشمندی که به مطالعه ژنتیک می‌پردازد، به انگلیسی Geneticist نامیده می‌شود. ژنتیک از نظر پزشکی به تخصص پزشکی اشاره دارد که هدفش تشخیص و مدیریت اختلالات ارثی است. نمونه‌هایی از اختلالاتی که در محدوده ژنتیک پزشکی قرار می‌گیرند، شامل نقص مادرزادی، اوتیسم، اختلالات متابولیک و میتوکندری و ژنتیک سرطان هستند.

    ژنتیک تاثیر بسیار زیادی در مراقبت‌های درمانی دارد. با توسعه فناوری‌های جدید و پیچیده، میزان تاثیرگذاری این رشته به سرعت در حال افزایش است. اکنون جامعه جهانی به بسیاری از دانشمندان، محققان و پزشکان نیاز دارد. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند علل بیماری‌هایی که علل ژنتیکی یا ژنومی داشته را تشخیص دهند و به رفع مشکلات مردم کمک شایانی کنند.

    اهمیت مطالعه ژنتیک در چند سال گذشته نه تنها برای متخصصان مراقبت‌های درمانی، بلکه برای هر کسی که امیدوار است در آینده شغل خوبی پیدا کند، افزایش یافته است. اکنون از ژنتیک برای کمک به پیش بینی احتمال ابتلای افراد به بیماری‌ها و شرایط خاص و یافتن درمان‌های جدید برای آن‌ها استفاده می‌شود. صدها شرکت از جمله شرکت‌های داروسازی یا شرکت‌های توالی یابی ژن از داده‌های ژنتیکی در فرآیندهای سازمانی خود استفاده می‌کنند. این موضوع می‌تواند به معنای تقاضای بالای کار در حوزه ژنتیک باشد.

    همانطور که ژنتیک اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، تحصیل در این رشته نیز می‌تواند آینده خوبی داشته باشد. کانادا نیز مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان به تخصص ژنتیک اهمیت زیادی می‌دهد. کانادا مرکز برخی از آزمایشگاه‌های ژنتیک پیشرو در جهان است که باعث شده این کشور به مکانی عالی برای تحصیل در رشته ژنتیک باشد. علاوه بر این، فرصت‌های زیادی برای بورسیه‌های فوق دکتری و موقعیت‌های تحقیقاتی در مشاوره ژنتیک و مراقبت‌های سلامتی وجود دارند.

    تحصیل رشته ژنتیک در کانادا به معنای دانش اندوزی در بهترین دانشگاه‌های جهان است. برای مثال، دانشگاه تورنتو در رتبه 21 دانشگاه‌های برتر جهان در رتبه بندی کیواس (QS) 2024  قرار دارد. شما می‌توانید از امکانات پیشرفته دانشگاه‌ها برای تمرکز در تحصیل و افزایش تجربه خود در کشوری دیگر بهره ببرید. بعد از فارغ التحصیلی نیز امکان دریافت اقامت دائم و مهاجرت به کانادا وجود دارد. فقط باید شغل مناسبی را در رشته ژنتیک پیدا کنید.

    دوره‌های تحصیلی ژنتیک در کانادا

    دوره‌های تحصیلی ژنتیک در کانادا

    شما در کانادا می‌توانید ژنتیک را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مطالعه کنید. شما با اصول ژنتیک انسانی، ژنتیک بالینی و ژنومیک را همراه با موضوعات پیشرفته‌تر مانند دیابت، ژنتیک سرطان، ژن درمانی، مدل‌های حیوانی و اپی ژنتیک آشنا خواهید شد. شما یاد خواهید گرفت که از ژنتیک، ژنومیک و بیوانفورماتیک برای مراقبت از بیماران استفاده کنید.

    دانشجویانی که در رشته ژنتیک تحصیل می‌کنند، بیوشیمی، میکروبیولوژی و زیست شناسی مولکولی را مطالعه می‌کنند که به آن‌ها مهارت لازم برای تحلیل انتقادی را ارائه می‌دهد. سپس دانشجویان می‌توانند در مقاطع تحصیلی بالا در ژنتیک انسانی، حیوانی، گیاهی یا میکروبی تخصص پیدا کنند. دوره‌های مرتبط با ژنتیک مانند آمار زیستی، اپیدمیولوژی (برای ژنتیک جمعیت)، انکولوژی، و زیست شناسی سلولی (برای مطالعات DNA و مولکولی) نیز به دانشجویان ارائه می‌شوند.

    دوره‌های پیشرفته ویژه ژنتیک شامل ژنومیک، سیتوژنتیک انسانی، ایمونوژنتیک، اخلاق ژنتیک و ژنتیک سرطان هستند. برای همه دانشجویان ژنتیک در دسترس هستند تا بتوانند مطالعه مستقل را دنبال کنند. انتظار می‌رود که دانشجویان در تکنیک آسپتیک، کشت بافت، استخراج DNA، الکتروفورز ژل و بهره برداری از قطعات رایج تجهیزات آزمایشگاهی مهارت لازم را کسب کنند. علاوه بر این، جلسات عملی آزمایشگاهی فشرده در زمینه برنامه نویسی کامپیوتر، بیوانفورماتیک و ژنومیک نیز برگزار خواهد شد.

    زمینه‌های تحقیقاتی برتر در رشته ژنتیک در کانادا

    • تحقیقات پایه کنونی در ژنتیک بر وراثت ژنتیکی و ژنوم انسان، مکانیسم‌های اختلالات ژنتیکی و متابولیک (مانند نارسایی کبد)، مطالعات کروموزومی (مانند سندرم داون) و تاثیرات آزمایش ژنتیکی (مانند مسائل اخلاقی) متمرکز است.
    • بیوتکنولوژی یکی دیگر از زمینه‌های تحقیقات ژنتیک است. پروژه‌های فعلی شامل توسعه داروهای جدید، بهبود اصلاح نژاد حیوانات و ایجاد محصولات غذایی مقاوم به ژنتیک است.
    • ایجاد ارگانیسم‌های دستکاری شده ژنتیکی برای مصارف مختلف نیز در بسیاری از آزمایشگاه‌ها در حال انجام است که شامل پاکسازی زیستی (مثلاً متابولیزه کننده‌های زباله‌های سمی)، مقاومت ایمنی (مانند موش‌های آزمایشگاهی) و مبارزه با بیماری‌ها (مانند فاژها) هستند.
    • یک حوزه تحقیقاتی بزرگ مربوط به ژنتیک جمعیت است. مطالعات در مورد تکامل انسان و DNA و اثرات قرار گرفتن در معرض محیط در مقابل ژنتیک در نتایج سلامت در حال حاضر در حال انجام است. این امر به ویژه در تحقیقات سرطان و HIV مرتبط است.
    • از نظر بالینی، تحقیقات ژنتیک کنونی بر مکانیسم‌های بیماری متمرکز است که چگونگی ایجاد بیماری، تعامل بین ژن‌ها و محیط و مهندسی ژنتیک برای کاهش بیماری‌ها را شرح می‌دهد. تحقیقات کنونی به دنبال استفاده از ژن درمانی یا سایر داروهای جدید برای درمان اختلالات ژنتیکی خاص است.
    • سایر زمینه‌های تحقیقاتی شامل ژنومیکس عملکردی و پروتئومیکس، زیست ‌شناسی مولکولی و بیماری‌های عفونی، زیست ‌شناسی محاسباتی و سیستمی، ژنومیک سرطان و پزشکی مولکولی و ژنتیک انسانی هستند.

    شرایط تحصیل ژنتیک در کانادا

    شرایط تحصیل ژنتیک در کانادا

    پذیرش در یک دوره کارشناسی ژنتیک مستلزم تکمیل دیپلم دبیرستان با دروس مورد نیاز از جمله زیست شناسی، شیمی، ریاضیات و فیزیک است. پس شما ابتدا باید دیپلم خود را به همراه ریز نمرات ارائه دهید. همچنین داشتن مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسه ضروری است. و به کسب نمره مورد نیاز در آزمون‌های آیلتس و تافل مورد نیاز خواهد بود. برای مقاطع کارشناسی، آیلتس 6.5 توسط دانشگاه‌های کانادایی درخواست می‌شود. دانشجویان باید گواهی اثبات تمکن مالی ارائه دهند. دولت کانادا می‌خواهد مطمئن شود که شما از پس هزینه‌های خود بر می‌آیید.

    پذیرش در دوره تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) مستلزم داشتن مدرک تحصیلی قبلی در یک رشته مرتبط با حداقل میانگین نمرات B+ (حدود 78 درصد) است. اگر در رشته‌های زیست شناسی سلولی، ژنتیک، زیست شناسی مولکولی یا میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی تحصیل کرده‌اید، این امکان را دارید که برای دوره تحصیلات تکمیلی اقدام کنید. برخی از دانشگاه‌ها همچنین به تجربه تحقیقاتی مرتبط در زمینه ژنتیک نیاز دارند که به عنوان رزومه کاری در نظر گرفته می‌شود.

    متقاضیان مهاجرت به کانادا برای تحصیل که مدارک لیسانس خود را در کشورشان دریافت کرده‌اند و مایل به پذیرش در یک دوره کارشناسی ارشد هستند، باید GRE را با حداقل امتیاز 80 درصد ارائه دهند. پذیرش در مقطع دکتری مستلزم ارائه کارشناسی ارشد است. برای این مقطع شرکت در آزمون MCAT (آزمون پذیرش کالج پزشکی) و دریافت نمره قبولی الزامی است. برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی می‌توان در گرایش‌های زیر تحصیل کرد:

    • ژنتیک اکولوژیکی
    • ژنتیک جمعیت
    • ژنتیک انسان
    • ایمونوژنتیک
    • ژنتیک پزشکی
    • ژنتیک حفاظتی
    • ژنتیک کلاسیک
    • ژنتیک مولکولی

    هزینه تحصیل رشته ژنتیک در کانادا

    هزینه تحصیل رشته ژنتیک در کانادا

    رشته

    دانشگاه

    مدت زمان تحصیل

    هزینه سالانه

    لیسانس ژنتیک (Honors)

    دانشگاه وسترن

    چهار سال

    39105 دلار کانادا

    لیسانس ژنتیک (Honors)

    دانشگاه مانیتوبا

    چهار سال

    20400 دلار کانادا

    لیسانس زیست شناسی ژنوم

    دانشگاه تورنتو

    چهار سال

    60510 دلار کانادا

    لیسانس در زیست شناسی مولکولی و ژنتیک

    دانشگاه گوئلف

    6 ترم

    33046 دلار کانادا

    لیسانس بیولوژی

    دانشگاه واترلو

    سه تا چهار سال

    50 هزار دلار کانادا

    کارشناسی ارشد ژنتیک مولکولی

    دانشگاه تورنتو

    سه سال

    28900 دلار کانادا

    کارشناسی ارشد ژنتیک مولکولی و پزشکی (مبتنی بر پایان نامه)

    دانشگاه کلگری

    دو سال

    16162 دلار کانادا

    کارشناسی ارشد مشاوره ژنتیک

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    دو سال

    22250 دلار کانادا

    دکتری (PhD) ژنتیک پزشکی

    دانشگاه آلبرتا

    6 سال

    8870 دلار کانادا

    دکتری ژنتیک مولکولی

    دانشگاه تورنتو

    چهار سال

    6210 دلار کانادا

    بورسیه تحصیلی برای تحصیل رشته ژنتیک در کانادا

    بورسیه

    کمک هزینه سالانه

    Ontario Graduate Scholarship (OGS)

    11300 دلار کانادا

    Merck Graduate Scholarship in Biosciences

    1500 تا2200 دلار کانادا

    MBiotech Impact Award

    1100 دلار کانادا

    Vanier Graduate Scholarship

    37800 دلار کانادا

    Brock Scholars Award

    3 هزار تا 12 هزار دلار کانادا

    دانشگاه‌های برتر کانادا برای تحصیل رشته ژنتیک

    دانشگاه‌های برتر کانادا برای تحصیل رشته ژنتیک

    • دانشگاه تورنتو
    • دانشگاه مک گیل
    • دانشگاه بریتیش کلمبیا
    • دانشگاه مونترال
    • دانشگاه مک مستر
    • دانشگاه اتاوا
    • دانشگاه لاوال
    • دانشگاه آلبرتا
    • دانشگاه کلگری
    • دانشگاه دالاهو
    • دانشگاه ساسکاچوان
    • دانشگاه غرب
    • دانشگاه گوئلف
    • دانشگاه مانیتوبا

    چشم انداز شغلی پس از تحصیل ژنتیک در کانادا

    چشم انداز شغلی پس از تحصیل ژنتیک در کانادا

    اگر به دنبال شغلی در زمینه ژنتیک هستید، فرصت‌های زیادی در کانادا وجود دارند. موسسه ژنومیکس کانادا گزارش می‌دهد که حوزه ژنتیک هر سال با نرخ 12 درصد در حال رشد است. پس تقاضای زیادی در بازار کار برای متخصصان ژنتیک وجود دارد. یک متخصص ژنتیک بالینی در یک بیمارستان یا کلینیک کار خواهد کرد و مسئول ارزیابی و تشخیص بیماری‌های ژنتیکی است. او با یک مشاور ژنتیکی همکاری خواهد کرد که نتایج آزمایشات تشخیصی را به بیماران منتقل می‌کند.

    متخصصان ژنتیک همچنین می‌توانند در یک محیط آزمایشگاهی تحقیقاتی به عنوان تکنسین کار کنند، مسائل را تشخیص داده و نتایج را برای متخصص ژنتیک یا مشاور بالینی ارسال کنند. فارغ التحصیلان رشته ژنتیک می‌توانند به عنوان استاد در دانشگاه تحصیل کنند. متخصصان ژنتیک اغلب توسط آژانس‌های سلامت عمومی برای انجام مطالعات در زمینه ژنتیک جمعیت به عنوان اپیدمیولوژیست و آمارشناس استخدام می‌شوند.

    متخصصان ژنتیک همچنین می‌توانند در صنعت بیوتکنولوژی کار پیدا کنند، جایی که آن‌ها در زمینه‌هایی مانند کشاورزی و توسعه دارو مشغول به تحقیقات می‌شوند. گزینه دیگر این است که فارغ التحصیلان رشته ژنتیک به یک مشاور ژنتیک تبدیل شوند. مشاوران ژنتیک به افرادی که بیماری‌های ارثی دارند یا نگران سلامتی خود هستند کمک می‌کنند. فرصت‌های زیادی در رشته ژنتیک وجود دارند، بنابراین قبل از تصمیم گیری حتما در مورد همه گزینه‌های خود تحقیق کنید.

    حقوق برای فارغ التحصیلان تازه کار در محدوده 50 هزار تا 65 هزار دلار کانادا در سال است. برای فارغ التحصیلان دارای مدرک دکتری حقوق در محدوده 70 هزار تا 85 هزار دلار کانادا در سال خواهد بود. برای محققان با تجربه و فوق العاده با استعداد، حقوق سالانه می‌تواند به 150 هزار تا 230 هزار دلار کانادا یا 38 دلار در ساعت برسد.

    تحصیل در کانادا با ادب ویزا

    تحصیل رشته ژنتیک در کانادا می‌تواند به شما در یافتن بهترین فرصت‌های شغلی در کانادا کمک کند. تحصیل در این رشته نه تنها درک بهتری از نحوه عملکرد ژن‌ها خواهید داشت، بلکه می‌توانید از این دانش به نفع خود در هنگام درخواست شغل یا شبکه استفاده کنید. با دانستن آنچه کارفرمایان به دنبال آن هستند و مطالعه آخرین روندهای بازار کار ژنتیک، می‌توانید نسبت به آینده شغلی خود مطمئن شوید. طرح هرگونه سوال در مورد انتخاب دوره زبان، دانشگاه یا کالج، نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول تحصیل رشته ژنتیک در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت