تحصیل رشته دامپزشکی در کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کانادایی‌ها از دانشجویان بین‌ المللی استقبال زیادی می‌کنند و سرمایه گذاری بسیاری برای اطمینان از ایمن بودن، رفتار منصفانه و لذت بردن از اقامت خود در این کشور انجام می‌دهند. تحصیل در رشته دامپزشکی در یکی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان می‌تواند راهی عالی برای دانش اندوزی و مهاجرت همیشگی به این کانادا باشد.

    از سویی دیگر، آموزش در سطح کلاس جهانی، ارائه بورسیه‌های تحصیلی، دانشگاه‌های معتبر و بسیاری ویژگی‌های دیگر، دلایل قانع کننده‌ای برای تحصیل رشته دامپزشکی در کانادا هستند. اما اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارید و می‌خواهید در رشته دامپزشکی درس بخوانید، نیاز به کسب اطلاعات کافی در مورد شرایط تحصیل در این کشور برای شما ضروری است. ما در این بررسی به شما اطلاعات لازم جهت تحصیل در کانادا برای رشته دامپزشکی را ارائه می‌دهیم.

    درباره تحصیل رشته دامپزشکی در کانادا

    درباره تحصیل رشته دامپزشکی در کانادا

    برای دریافت مدرک دکترای دامپزشکی (DVM) در کانادا، حداقل شش سال تحصیلات دانشگاهی مورد نیاز است که این شامل دو سال تحصیل پیش از دامپزشکی و چهار سال دوره تخصصی دامپزشکی در یکی از دانشگاه‌های مطرح کانادا است. دوره‌های دامپزشکی شامل آناتومی، بیوشیمی، جنین شناسی، اپیدمیولوژی، فیزیولوژی، فارماکولوژی، سم شناسی، میکروبیولوژی، ایمونولوژی، آسیب شناسی، پزشکی بالینی و جراحی هستند

    ژان رامنی اولین زن کانادایی بود که در سال 1939 از کالج دامپزشکی انتاریو فارغ التحصیل شد. امروزه در میان فارغ التحصیلان بی‌شمار کالج‌های دامپزشکی کانادا، تعداد زنان از مردان بیشتر هستند. کالج‌ها در مورد بیماری‌های حیوانات تولیدکننده غذا، حیوانات همراه، ماهی‌ها، پرندگان و سایر حیات ‌وحش و مشکلات موجود در علوم زیست ‌پزشکی، تحقیقاتی کاملی را انجام می‌دهند.

    برخی از کالج‌ها در حال تعدیل نیازهای پیش از دامپزشکی (دو سال اول) و ارائه تغییرات در برنامه درسی هستند تا چهره در حال تغییر این حرفه را منعکس کنند. در کانادا تعداد دانشجویانی که می‌توانند در دانشکده دامپزشکی اسکان داده شوند، محدود هستند. در حال حاضر سالانه حدود 400 دامپزشک از کالج‌های دامپزشکی کانادا فارغ التحصیل می‌شوند.

    بهترین کالج‌های رشته دامپزشکی در کانادا

    بهترین کالج‌های رشته دامپزشکی در کانادا

    مدارک دامپزشکی به دانشجویان نحوه تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها را در حیوانات اهلی یا وحشی آموزش می‌دهد. دامپزشکان همچنین به افراد نشان می‌دهند که چگونه از حیوانات خانگی خود مراقبت کنند و در عین حال در موضوعاتی مانند بیوشیمی، آناتومی، ایمونولوژی، انگل‌شناسی و سایر نیز اطلاعات گسترده‌ای دارند. فارغ التحصیلان می‌توانند به عنوان جراح دامپزشکی، پرستار، محقق یا مشاور حیات وحش کار کنند. اما برای حضور در بازار کار، باید ابتدا مدرک تحصیلی خود را از بهترین دانشگاه‌های دامپزشکی کانادا دریافت کنید:

    کالج دامپزشکی انتاریو  (OVC)

    کالج دامپزشکی انتاریو قدیمی‌ترین دانشگاه دامپزشکی در کانادا است. تا سال 1965 به دانشگاه تورنتو وابسته بود و فارغ التحصیلان مدرک خود را از آن دانشگاه دریافت کردند. در سال 1965، کالج دامپزشکی انتاریو به یکی از کالج‌هایی تبدیل شد که در نهایت دانشگاه گوئلف را تشکیل داد. تا سال 1963، زمانی که کالج وسترن دامپزشکی تأسیس شد، کالج انتاریو تنها کالج دامپزشکی انگلیسی کانادا بود که به دانشجویان تمام استان‌ها خدمت می‌کرد. کالج دامپزشکی انتاریو، مدرک دکترای دامپزشکی (DVMM Sc (کارشناسی ارشد)،PhD  (دکترا) و D VSc را اعطا می‌کند. دوره‌های فوق دیپلم نیز ارائه می‌شوند.

    کالج دامپزشکی آتلانتیک  (AVC)

    کالج دامپزشکی آتلانتیک  در سال 1983 در دانشگاه جزیره پرنس ادوارد در شارلوت تاون تأسیس شد و به چهار استان اقیانوس اطلس خدمات می‌دهد که اکثر دانشجویان خود را از آنجا می‌پذیرد. اولین کلاس متشکل از 50 دانشجو در سال 1986 شروع شد و در سال 1990 فارغ التحصیل شدند. مدارک قابل دریافت عبارتند از DVM، M Sc، M VSc و PhD. و دیپلم نیز موجود هستند. مطالعه بیماری‌های گونه‌های آبزی مرتبط با آبزی پروری علاوه بر برنامه‌های دامپزشکی سنتی، یک برنامه قابل توجه در کالج دامپزشکی آتلانتیک است.

    دانشکده دامپزشکی دانشگاه مونترال

    این کالج دامپزشکی در  Saint-Hyacintheکبک واقع شده است. این دانشگاه قبل از نقل مکان به کبک در سال 1947، برای سال‌ها اوکای کبک قرار داشت، جایی که بخشی از یک مرکز آموزشی کشاورزی و دامپزشکی بود که توسط وزارت کشاورزی کبک تامین مالی شد و توسط تراپیست‌ها (یعنی یک فرقه مذهبی کاتولیک رومی) اداره می‌شد. توسعه قابل توجهی در کارکنان و امکانات این دانشکده صورت گرفته است. این دانشکده به عنوان تنها کالج دامپزشکی فرانسوی زبان در آمریکای شمالی، مدارک DVM، M Sc و PhD را ارائه می‌دهد. دوره‌های فوق دیپلم نیز ارائه می‌شوند.

    کالج وسترن دامپزشکی  (WCVM)

    کالج وسترن دامپزشکی در سال 1963 در ساسکاتون به عنوان بخشی از دانشگاه ساسکاچوان تأسیس شد و آن را به دومین کالج دامپزشکی انگلیسی زبان در کانادا تبدیل کرد. اولین دامپزشکان در سال 1969 فارغ التحصیل شدند. مدارک قابل دریافت شامل DVM، M VSc، M Sc  و  PhDهستند. دوره‌های دیپلم در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند.

    دانشکده دامپزشکی دانشگاه کلگری

    اولین کلاس از دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه کلگری در سال 2008 آغاز شد. این دانشکده در سال 2003 آلبرتا با امید به فارغ التحصیلی دامپزشکی برای حل مشکلات حیوانات دامی تأسیس شد. از جمله اولویت‌های پژوهشی دانشکده سلامت گاو و اسب، اکولوژی بیماری و رفاه حیوانات است. مدارک ارائه شده شامل DVM، M Sc و PhD هستند.

    مدارک لازم برای اخذ پذیرش رشته دامپزشکی در کانادا

    مدارک لازم برای اخذ پذیرش رشته دامپزشکی در کانادا

    برای آن که بتوانید به کانادا مهاجرت تحصیلی کرده و در رشته دامپزشکی در کانادا مشغول به تحصیل شوید، در ابتدا باید دو سال را در رشته دیگری به تحصیل بپردازید و پس از اتمام این دوره، برای دکتری دامپزشکی درخواست دهید. سپس باید مدارک زیر را به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید:

    • دیپلم/ مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد
    • ترجمه رسمی ریز نمرات و مدرک تحصیلی
    • رزومه تحصیلی (سوابق پژوهشی، علمی و کاری)
    • توصیه نامه از اساتید
    • انگیزه نامه
    • اثبات زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس) یا فرانسوی
    • تکمیل فرم پذیرش

    هزینه تحصیل دامپزشکی در کانادا

    هزینه تحصیل دامپزشکی در کانادا

    اگرچه هزینه‌های تحصیل در کانادا در قیاس با آمریکا، انگلستان و استرالیا کمتر است اما هزینه‌های تحصیل در رشته دامپزشکی در کانادا نسبتاً بالاست. هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی دامپزشکی تا 65 هزار دلار کانادا و مقطع کارشناسی ارشد تا 11 هزار دلار کانادا است. اما با دریافت بورسیه تحصیلی می‌توانید هزینه تحصیل خود به اندازه زیادی کاهش دهید.

    زمینه‌های شغلی دامپزشکی در کانادا

    زمینه‌های شغلی دامپزشکی در کانادا

    کانادا بیش از 11 هزار دامپزشک دارد که در زمینه‌های مختلف زیر کار می‌کنند:

    • مطب خصوصی: 75 درصد از دامپزشکان کانادایی در مراکز حیوانات کوچک، بزرگ یا مختلط یا در مراکز تخصصی مربوط به یک گونه یا رشته کار می‌کنند.
    • دولتی: 10 درصد از دامپزشکان کانادایی برای برخی از سطوح دولتی کار می‌کنند.
    • تدریس و تحقیق: 5 درصد از دامپزشکان کانادایی در حال تدریس و تحقیق هستند.
    • صنعت: 6 درصد از دامپزشکان مشاغل مختلف در صنعت دامپزشکی دارند.
    • 4 درصد باقی مانده از دامپزشکان در سایر زمینه‌های مرتبط مشغول به کار هستند.

    میزان درآمد و حقوق فارغ التحصیلان دامپزشکی در کانادا سالانه در حدود 79 هزار دلار کانادا است. پس از چند سال کسب تجربه دامپزشکان می‌توانند تا سالانه 110 هزار دلار کانادا درآمد به دست آورند. بالاترین دستمزد در استان ساسکاچوان و به میزان 85 هزار دلار در سال و پایین‌ترین دستمزد در استان انتاریو و به میزان 83 هزار دلار کانادا در سال است.

    باید بدانید که بازار کار رشته دامپزشکی در استان‌های ساسکاچوان، بریتیش کلمبیا و انتاریو در مقایسه با دیگر استان‌ها پررونق‌تر است اما به طور کلی، بازار کار این کشور رشد بسیاری خوبی را در حوزه کاری دامپزشکی تجربه کرده است. شما بعد از فارغ التحصیلی می‌توانید به مدت سه این کشور بمانید و به دنبال کار برگردید. بعد از پیدا کردن کار و سپری شدن سه سال می‌توانید برای اقامت دائم درخواست دهید.

    کلام آخر

    تحصیل رشته دامپزشکی در کانادا بسیار هیجان انگیز و پربار است. شما بعد از سپری کردن شش سال، می‌توانید مدرک دکتری خود را دریافت کنید و در رشته خود مشغول به کار شوید. سطح دانشگاه‌های کانادا بسیار بالاست و شما به تخصص لازم برای ورود به بازار کار دست پیدا خواهید کرد. سپس این امکان را دارید به بازار کار کانادا وارد شوید و مهارت خود در این حوزه را افزایش دهید. اگر هم به دنبال مهاجرت به کانادا هستید و می‌خواهید در رشته دامپزشکی تحصیل کنند، گروه مهاجرتی ادب آماده پاسخگویی به نیازهای شماست.

    سوالات متداول تحصیل رشته دامپزشکی در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت