تحصیل رشته بینایی سنجی در کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    با توجه به اینکه 2.2 میلیارد نفر در سراسر جهان به نوعی اختلال بینایی دارند، تحصیل رشته بینایی سنجی در کانادا می‌تواند‌ مزایای شغلی بسیاری داشته باشد. همه افراد با بینایی سنجی یا اپتومتری آشنایی دارند، زیرا در کودکی برای ارزیابی قدرت بینایی و تشخیص مشکلات چشمی به نزد پزشک رفته‌اند. پزشک از شما می‌خواسته جهت حروف E را که در اندازه‌های مختلف در تابلویی درج شده بودند، تشخیص دهید. با این حال، رشته بینایی سنجی بسیار گسترده‌تر است و حوزه تخصصی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید قصد تحصیل رشته بینایی سنجی در کانادا را دارید، این مقاله از وبسایت «ادب ویزا» را تا پایان بخوانید.

    رشته بینایی سنجی چیست؟

    رشته بینایی سنجی چیست؟

    اپتومتری بر مراقبت‌های اولیه بینایی از جمله تشخیص، مدیریت و درمان شرایط و بیماری‌های چشم و سیستم بینایی تمرکز دارد. متخصصان این حوزه در انجام تست‌های بینایی، درمان سندرم خشکی چشم، درمان گلوکوم، انجام معاینات جامع چشم، تجویز و توزیع لنزهای اصلاحی و تجویز دارو برای برخی بیماری‌های چشمی مهارت دارند. دوره‌های تحصیلی بینایی سنجی معمولا چهار یا پنج سال است.

    دانشجویان در طول این سال‌ها در مورد اپتیک بینایی، فیزیولوژی عصبی بصری و تکنیک‌های بالینی همراه با سلامت و بیماری‌های سیستم بینایی انسان آموزش می‌بینند. دانشجویان در مورد بیولوژی سلولی و مولکولی، فارماکولوژی، ژنتیک، اپیدمیولوژی، فناوری بالینی، اخلاق و مدیریت عمل مطالعه خواهند کرد. در دو سال اول مباحث اولیه‌ای از دانش در علوم اپتیک و علوم بصری را یاد خواهید گرفت. همچنین دانشجویان با روش‌ها و آموزش رفتاری برای آمادگی در جهت تمرین بالینی آشنا می‌شوند.

    ارتباط با بیماران در سال سوم شروع می‌شود. در طول سال‌های سوم و چهارم، برنامه درسی به سمت آموزش بالینی تغییر می‌کند. دوره‌های کارآموزی شامل کار و کسب تجربه در مراقبت‌های اولیه و کلینیک‌های تخصصی برای درک مفاهیم بینایی دوچشمی، لنزهای تماسی، الکترودیاگنوستیک، کم بینایی، سلامت چشم و بینایی ورزشی هستند. در عین حال، دانشجویان با بیماران مختلف از اطفال گرفته تا سالمندان ارتباط می‌گیرند. دانشجویان پس از فارغ التحصیلی برای آزمون دریافت صلاحیت اپتومتری شرکت خواهند کرد.

    اهمیت تحصیل رشته بینایی سنجی در کانادا

    اگرچه برای تبدیل شدن به یک اپتومتریست در کانادا باید نزدیک به چهار تا پنج سال درس بخوانید، اما دلایل زیادی وجود دارند که چرا باید کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید. اول اینکه کانادا کشوری فوق ‌العاده دوستانه و مترقی است و با چند صد هزار دانشجوی بین ‌المللی، مکانی عالی برای تحصیل در خارج از کشور است. شما می‌توانید از بهترین دانشگاه‌های کانادا پذیرش بگیرید و از بالاترین سطح آموزشی بهره ببرید. دانشگاه‌های کانادایی همیشه در بین 100 موسسه برتر جهان رتبه بندی می‌شوند.

    دوم آنکه شما می‌توانید در حین تحصیل به صورت پاره وقت کار کنید و درآمد داشته باشید. گرفتن ویزای کار پس از فارغ التحصیلی کار سختی نیست و بعد از فارغ التحصیلی می‌توانید برای پیدا کردن کار اقدام کنید. سپس واجد شرایط دریافت اقامت دائم هستید. کانادا به دلیل بازار کار پرتقاضا از مهاجرانی که در این کشور تحصیل کرده باشند برای کار استقبال می‌کند. در حقیقت، تحصیل در کانادا را باید راهی عالی برای تحصیل، کار و زندگی در کشوری خارجی دانست. تنها کافیست شرایط لازم برای تحصیل رشته بینایی سنجی و دریافت ویزای تحصیلی کانادا را برآورده کنید.

    شرایط تحصیل رشته بینایی سنجی در کانادا

    شرایط تحصیل رشته بینایی سنجی در کانادا

    تحصیل رشته بینایی سنجی در کانادا شامل برآورده کردن یک سری شرایط عمومی است که اکثر دانشگاه‌ها آنها را از دانشجویان بین المللی می‌خواهند. دانشگاه‌ها شرایط خصوصی نیز دارند که در هر موسسه متفاوت از دیگری است. برای مثال، داشتن معدل بالا و گذراندن برخی از واحدهای درسی قبل از شروع دوره الزامی است. شرایط خصوصی دانشگاه واترلو شامل میانگین معدل GPA حدود 87 درصد (محدوده 80 تا 96) و گذراندن 19 واحد درسی پیش نیاز هستند. واحدهای درسی زیر را می‌توان‌ در دوره‌های پیش بینایی سنجی یک تا سه ساله گذراند:

    • دو ترم زیست شناسی عمومی با آزمایشگاه
    • یک ترم میکروبیولوژی
    • دو ترم فیزیولوژی
    • یک ترم شیمی عمومی با آزمایشگاه
    • یک ترم بیوشیمی
    • یک ترم شیمی آلی
    • دو ترم فیزیک با آزمایشگاه
    • یک ترم حساب دیفرانسیل و انتگرال
    • یک ترم آمار
    • یک ترم روانشناسی مقدماتی

    در ادامه نیز به شرایط عمومی تحصیل رشته اپتومتری اشاره می‌کنیم:

    • آخرین مدرک تحصیلی: دانشجویان باید آخرین مدرک تحصیلی خود را ارائه دهند. برای مثال، اگر برای لیسانس رشته بینایی سنجی درخواست می‌دهید باید مدرک دیپلم متوسطه داشته باشید.
    • مهارت زبان انگلیسی: دانشجویان باید مهارت خود در زبان انگلیسی را با ارائه نمرات مناسب از آزمون‌های آیلتس، تافل و غیره نشان دهند. تحصیل در استان کبک به مدرک زبان فرانسوی نیاز دارد.
    • اثبات تمکن مالی: دانشجویان باید با ارائه مدرک تمکن مالی به دولت کانادا نشان دهند که می‌توانند از پس شهریه و هزینه‌های زندگی خود در این کشور برآیند. ارائه گواهی از موجودی یا گردش حساب ضروری است.

    مدارک لازم برای تحصیل رشته بینایی سنجی در کانادا

    بعد از برآوردن شرایط لازم برای تحصیل رشته اپتومتری در کانادا، اکنون نوبت تهیه مدارک لازم است. مدارک ضروری برای اخذ پذیرش عبارتند از:

    • آخرین مدرک تحصیلی به علاوه ریزنمرات
    • پاسپورت معتبر
    • عکس در اندازه پاسپورتی
    • توصیه نامه
    • انگیزه نامه
    • گواهی اثبات زبان
    • گواهی تمکن مالی
    • رزومه تحصیلی

    هزینه تحصیل رشته بینایی سنجی در کانادا

    در جدول زیر می‌توانید شهریه برخی از دوره‌های اپتومتری در کانادا را مشاهده کنید:

    دوره

    دانشگاه

    مدت تحصیل

    شهریه سالانه

    دکتری بینایی سنجی

    دانشگاه واترلو

    چهار سال

    35 هزار دلار کانادا

    لیسانس بینایی سنجی

    دانشگاه مونترال

    پنج سال

    30 هزار دلار کانادا

    گواهینامه دستیار اپتومتریست

    موسسه فناوری آلبرتای شمالی

    یک سال

    13 هزار دلار کانادا

    پیش اپتومتری

    دانشگاه وینیپگ

    سه ساله

    16 هزار دلار کانادا

    پیش اپتومتری

    دانشگاه رجینا

    یک ساله

    23 هزار دلار کانادا

    بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته بینایی سنجی

    بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته بینایی سنجی

    در مجموع دو دانشگاه بینایی سنجی در کانادا وجود دارند که خدمات آموزشی را در این رشته ارائه می‌دهند. این دانشگاه‌ها عبارتند از:

    1- دانشگاه واترلو

    دانشگاه واترلو در انتاریو رقابتی‌ترین دانشکده بینایی سنجی در کاناداست که یک دوره اپتومتری چهار ساله را ارائه می‌دهد. همچنین دوره‌های تحصیلات تکمیلی از جمله کارشناسی ارشد و دکتری مرتبط با اپتومتری را ارائه می‌دهد. این دانشگاه در سراسر کانادا و جهان اعتبار زیادی دارد، زیرا اپتومتریست‌های موفقی را روانه بازار کار می‌کند. برنامه چهار ساله دکتری بینایی سنجی (OD) دانشگاه واترلو با آموزش‌های کلاسی و تجربه عملی بالینی همراه است. واحدهای درسی موضوعاتی مانند پزشکی عمومی، اپتیک، فارماکولوژی، بیماری‌های چشمی، ادراک بصری و موارد دیگر را پوشش می‌دهند. دوره‌های مرتبط با اپتومتری در دانشگاه واترلو عبارتند از:

    • سلامت و بیماری‌های سیستم بینایی
    • اپتیک بصری
    • زیست شناسی چشمی
    • نوروفیزیولوژی بصری

    2- دانشگاه مونترال

    در استان کبک که زبان اصلی مردم آن فرانسوی است، دانشکده بینایی سنجی دانشگاه مونترال قرار دارد. دانشکده بینایی سنجی دانشگاه مونترال اعتبار بالایی دارد و یکی از 100 کالج برتر جهان در این رشته محسوب می‌شود. این دانشگاه نیز مانند دانشگاه واترلو طیف وسیعی از مدارک مرتبط با بینایی سنجی را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد. برخی از این رشته‌های تحصیلی مرتبط عبارتند از:

    • علوم بینایی
    • اختلال بینایی

    بازار کار فارغ التحصیلان اپتومتری در کانادا

    دامنه عمل اپتومتری به طور چشمگیری در حال تغییر است و در زمینه‌هایی مانند تشخیص پیشرفته و همچنین درمان دارویی گسترش می‌یابد. افزایش جمعیت سالخورده باعث شده است تا تقاضا برای اپتومتریست‌ها افزایش یابد. با مدرک دکتری بینایی سنجی از دانشگاه واترلو و مونترال می‌توانید به سرعت وارد بازار کار این کشور شوید. متوسط حقوق یک اپتومتریست در کانادا 129301 دلار کانادا در سال است.

    تحصیل در کانادا با ادب ویزا

    تحصیل رشته بینایی سنجی در کانادا می‌تواند‌ درهای زیادی را به روی شما باز کند. تنها دو دانشگاه در این کشور این رشته را ارائه می‌دهند، پس رقابت برای ورود به آن دشوار است. اگر بتوانید پذیرش بگیرید، آینده خوبی در پیش دارید. کانادا به اپتومتریست‌ها نیاز بالایی دارد و به همین دلیل فارغ التحصیلان دانشگاه‌های واترلو و مونترال می‌توانند به سرعت جذب بازار کار شوند. برای طرح هرگونه سوال در مورد نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول تحصیل رشته بینایی سنجی در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت