بیمه دانشجویی در کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    در حالی که کانادا به دلیل سیستم آموزش قوی و ارائه خدمات پزشکی پیشرفته در جهان مشهور است، اما پوشش درمانی رایگان برای اکثر دانشجویان بین المللی در دسترس نیست. با این حال، گزینه‌هایی مختلف برای بیمه دانشجویی در کانادا به متقاضیان ارائه می‌شوند که نیاز به پرداخت هزینه دارند. سیستم مراقبت‌های پزشکی در کانادا از هم جداست، بدین معنا که هر استان به صورت جداگانه بر بیمه درمانی خود نظارت دارد.

    اگر بیمه درمانی را در یک استان تهیه کنید، کارت عضویت شما فقط در محدوده استان مورد نظر معتبر خواهد بود و نمی‌توانید برای درمان به استان دیگری بروید. بنابراین، دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، بهتر است در مورد بیمه دانشجویی اطلاعات خود را افزایش دهند و پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

    مزایای بیمه دانشجویی در کانادا

    مزایای بیمه دانشجویی در کانادا

    داشتن بیمه درمانی برای دانشجویان بین المللی در طول دوره تحصیلی در کانادا ضروری است. در حالی که برخی از استان‌های کانادا تحت طرح استانی خود بیمه درمانی ارائه می‌دهند، بیمه‌های دولتی در اکثر موارد برای دانشجویان بین المللی در دسترس نیستند. اگر برای تمام هزینه‌های مربوط به وضعیت پزشکی خود یک پوشش بیمه مناسب تهیه نکنید، باید هر هزینه را به طور جداگانه از جیب خود پرداخت کنید.

    خدمات پزشکی بدون داشتن بیمه در کانادا بسیار گران قیمت است. به عنوان مثال، اسکن MRI ممکن است بین 900 تا 2400 دلار کانادا هزینه داشته باشد. پس بیمه درمانی به دانشجویان آرامش خاطر بدهد. آن‌ها می‌توانند با حداکثر تمرکز به تحصیلات خود ادامه دهند و هر نوع مشکل درمانی را با هزینه کم برطرف کنند. بنابراین در یک کلام بیمه دانشجویی می‌تواند به کاهش بار مالی دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها کمک کند. اکثر کالج‌ها و دانشگاه‌ها از دانشجویان می‌خواهند که بیمه درمانی برای خود تهیه کنند. بنابراین قبل از ثبت نام در کلاس‌ها حتما در مورد گزینه‌های موجود تحقیق کنید.

    آشنایی با انواع بیمه دانشجویی در کانادا

    آشنایی با انواع بیمه دانشجویی کانادا

    به طور عمده 3 نوع طرح بیمه مراقبت‌های پزشکی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از آنجایی که بیمه دانشجویی برای همه دانشجویان بین المللی اجباری است، باید بیمه‌ای را انتخاب کنید که مطابق با موقعیت مکانی و نیازهای پزشکی شما باشد. در ادامه به انواع طرح‌های بیمه دانشجویی در کانادا اشاره می‌کنیم:

    1- طرح بیمه خدمات درمانی خصوصی

    طرح‌های بیمه دانشجویی خصوصی توسط شرکت‌های غیر دولتی ارائه می‌شوند. شما می‌توانید از بین بسیاری از طرح‌های مختلف که خدمات پزشکی مختلفی مانند ارائه داروهای نسخه‌ای، هزینه‌های دندانپزشکی، اتاق‌های خصوصی بیمارستانی، خدمات آمبولانس و عینک‌های طبی را پوشش می‌دهد، یکی یا چند مورد را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که طرح خصوصی معمولاً پر هزینه‌ تر از طرح‌های عمومی هستند.

    2- طرح بیمه خدمات درمانی دانشگاهی

    بسیاری از دانشگاه‌ها با شرکت‌های ارائه دهنده بیمه همکاری می‌کنند. از طریق این ارتباط است که دانشگاه به دانشجویان خود بیمه دانشجویی می‌دهد. این نوع طرح بیمه اغلب شامل گزینه‌های مختلف درمانی نمی‌شود، احتمالاً یک طرح استاندارد و واحد به همه دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شوند. طرح‌های درمانی ارائه شده توسط دانشگاه عموماً ارزان‌تر از طرح‌های مراقبت‌های بهداشتی خصوصی هستند.

    3- سیستم درمان همگانی کشور کانادا

    دولت کانادا یک سیستم مراقبت پزشکی همگانی به نام مدیکر (Medicare) دارد که اکثر خدمات پزشکی لازم را پوشش می‌دهد. این طرح درمانی در بیشتر موارد برای شهروندان کانادایی و ساکنان دائمی در دسترس است، زیرا برنامه مراقبت‌های بهداشتی در سطح استانی اجرا می‌شود. این سیستم در طرح استان مدیریت می‌شود. شما باید بررسی کنید که آیا سیستم مراقبت‌های سلامتی استان محل تحصیل شما به دانشجویان بین المللی بیمه می‌دهد یا خیر.

    مروری بر سیستم درمان همگانی در کانادا

    مروری بر سیستم درمان همگانی در کانادا

    از آنجایی که هزینه مراقبت‌های بهداشتی همگانی یا مدیکر کانادا از طریق مالیات پرداخت و بودجه عمومی تأمین می‌شود، خدمات درمانی تا حد زیادی رایگان یا با کسری از هزینه است. خود سیستم بهداشت و درمان در سطح استانی اداره می‌شود و هر استان به طور متفاوتی عمل می‌کند. 13 طرح بیمه سلامت استانی و منطقه‌ای متمایز در کانادا وجود دارند. با داشتن کارت بیمه درمانی استانی، نیازی به پرداخت هزینه بالا برای استفاده از خدمات پزشکی ندارید. هر استان برای ساکنان خود کارت بیمه سلامت صادر می‌کند.

    بسته به جایی که زندگی می‌کنید، ممکن است قبل از درخواست کارت بیمه درمانی، مدت زمانی منتظر بمانید. به عنوان مثال، قبل از واجد شرایط بودن برای برنامه خدمات پزشکی (MSP) در بریتیش کلمبیا، سه ماه زمان انتظار وجود دارد. با این حال، اگر در آلبرتا زندگی می‌کنید، قبل از درخواست کارت بیمه درمانی، زمان انتظاری وجود ندارد. زمان انتظار به چند دلیل از جمله بررسی سوابق فرد و تقاضای بالا برای ثبت نام وجود دارد.

    هر استان یا منطقه یکسری خدمات پزشکی را برای ساکنانی که در طرح مراقبت‌های بهداشتی ثبت نام کرده‌اند پوشش می‌دهد. این خدمات شامل مراجعه به پزشک یا پزشک خانواده، آزمایشات پزشکی مانند آزمایش خون یا عکس برداری با اشعه ایکس و بستری در بیمارستان هستند. خدمات پزشکی اضافی که تحت مراقبت‌های بهداشتی همگانی قرار دارند، در هر استان به شکل متفاوتی ارائه می‌شوند. به عنوان مثال، مانیتوبا هفت ویزیت کایروپراکتیک (درمان‌های دستی) در سال را ارائه می‌دهد و نوا اسکوشیا مراقبت‌های اولیه دندانپزشکی را برای کودکان 14 ساله ارائه می‌دهد.

    سیستم درمان همگانی در سطح استان‌های کانادا

    سیستم درمان همگانی در سطح استان‌های کانادا

    دانشجویان باید قبل از ورود به کانادا بیمه درمانی مناسب را ترتیب دهند، زیرا دریافت بیمه زمان‌بر است. اکثر بیمه نامه‌های درمانی برای دانشجویان بین المللی به صورت خدمات 24 ساعته و 7 روز در هفته ارائه می‌شود. همانطور که قبل‌تر بیان شد، شرایط دریافت بیمه در سطح استانی متفاوت است. در برخی استان‌ها دانشجویان بین‌ المللی ممکن است در طرح بیمه سلامت عمومی گنجانده نشوند، بنابراین باید بیمه درمانی خصوصی خریداری کنند. با این حال در ادامه به سیستم درمانی عمومی کانادا در استان‌های مختلف اشاره می‌کنیم:

    آلبرتا: طرح بیمه مراقبت‌های بهداشتی آلبرتا (AHCIP)

    دانشجویان بین المللی که قصد دارند در استان آلبرتا به مدت شش ماه یا بیشتر بماند، واجد شرایط درخواست برای مدیکر آلبرتا یا AHCIP هستند. فقط خدمات پزشکی ضروری طبق این طرح تحت پوشش قرار می‌گیرند.

    خدمات دندانپزشکی و داروهای تجویزی تحت پوشش این سیستم نخواهند بود. اگر به مراقبت‌های پزشکی خاصی نیاز دارید، باید بیمه خصوصی را انتخاب کنید و هزینه آن‌ها را جداگانه پرداخت نمایید.

    بریتیش کلمبیا: طرح خدمات پزشکی (MSP)

    دانشجویان بین المللی که می‌خواهند در دوره‌های تحصیلی با مدت زمان بیش از شش ماه در بریتیش کلمبیا بمانند، این امکان را دارند برای مدیکر بریتیش کلمبیا یا MSP درخواست دهند. شما فقط پس از ورود به کانادا می‌توانید درخواست بیمه کنید و MSP حدود سه ماه طول می‌کشد تا درخواست‌ها را بررسی کند.

    خدمات اولیه پزشکی در طول زمان انتظار پردازش تحت پوشش قرار می‌گیرد. شما می‌توانید MSP را با طرح بیمه دیگری که توسط دانشگاه ارائه می‌شود، ترکیب کنید تا پوشش اضافی دریافت نمایید.

    مانیتوبا: طرح سلامت دانشجویی بین المللی مانیتوبا

    سیستم درمان همگانی یا مدیکر مانیتوبا به دانشجویان بین المللی خدمات ارائه نمی‌دهد. در عوض، شما باید برای طرح سلامت بین المللی دانشجویان مانیتوبا درخواست دهید. این طرح به طور خاص برای دانشجویان بین المللی ایجاد شده است و حتی خدمات پزشکی پر هزینه مانند اقامت در بیمارستان و اشعه ایکس را پوشش می‌دهد.

    نیوبرانزویک: پوشش مدیکر نیوبرانزویک

    دانشجویان بین المللی که حداقل برای یک سال تحصیلی در دانشگاه نیوبرانزویک ثبت نام کرده‌اند و برای مهاجرت به کانادا این دانشگاه و استان را انتخاب نموده، واجد شرایط درخواست برای طرح مراقبت‌های بهداشتی عمومی یا پوشش نیوبرانزویک مدیکر هستند. لازم به ذکر است که در این طرح فقط خدمات اولیه و ضروری پزشکی را تحت پوشش قرار می‌گیرد و خدمات پیشرفته خدماتی ندارد. پس دانشجویان برای پوشش اضافی باید درخواستی برای بیمه دانشگاهی یا خصوصی ارائه دهند.

    نیوفاندلند و لابرادور: طرح مراقبت پزشکی (MCP)

    نیوفاندلند و لابرادور: طرح مراقبت پزشکی (MCP)

    همه دانشجویان بین المللی به طور خودکار برای طرح بیمه سلامت نیوفاندلند و لابرادور ثبت نام می‌شوند. علاوه بر این، دانشجویان بین المللی که دوره تمام وقت را برای حداقل 12 ماه انتخاب می‌کنند، واجد شرایط درخواست برای برنامه مراقبت پزشکی استان (MCP) هستند. مدیکر نیوفاندلند و لابرادور خدمات اولیه پزشکی را پوشش می‌دهد و در صورت نیاز می‌توانید برنامه‌های بیمه پزشکی طولانی مدت با پوشش اضافی را انتخاب کنید.

    قلمروهای شمال غربی: مراقبت‌های بهداشتی مناطق شمال غربی (NWTHC)

    دانشجویان بین المللی که در یک دوره تمام وقت برای بیش از 12 ماه ثبت نام کرده‌اند، واجد شرایط درخواست برای مراقبت‌های بهداشتی مناطق شمال غربی (NWTHC) هستند. خدمات پزشکی ضروری در NWTHC پوشش داده شده است و اگر به پوشش اضافی نیز دارید، باید به دانشگاه یا شرکت‌های ارائه دهنده بیمه خصوصی مراجعه کنید.

    نوا اسکوشیا: بیمه خدمات پزشکی (MSI)

    دانشجویان بین المللی واجد شرایط برای درخواست مدیکر نوا اسکوشیا نیستند. بسیاری از دانشگاه‌های این منطقه طرح‌های بیمه درمانی مختلفی را برای دانشجویان خود ارائه می‌دهند. بیمه خصوصی نیز به دانشجویان ارائه می‌شود. پس از سپری شدن 12 ماه از دریافت اقامت دائم خود می‌توانید از طریق بیمه خدمات پزشکی (MSI) برای کارت سلامت نوا اسکوشیا اقدام کنید. هنگامی که درخواست شما پردازش شد، این امکان را دارید طرح بیمه قبلی خود را لغو کنید.

    انتاریو: طرح بیمه درمانی انتاریو (OHIP)

    دانشجویان بین المللی واجد شرایط درخواست برای سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمومی انتاریو (OHIP) نیستند، اما همه دانشگاه‌ها در این استان به دانشجویان بیمه ارائه می‌دهند. پس اگر قصد تحصیل در یک موسسه دولتی را دارید، این امکان را خواهید داشت از طریق طرح بیمه درمانی دانشگاه (UHIP) برای پوشش بیمه دانشجویی اقدام کنید. شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده بیمه نیز در سطح استانی به دانشجویان خدمات می‌دهند.

    جزیره پرنس ادوارد: کارت سلامت PEI

    دانشجویان بین‌المللی که در دوره‌های تحصیلی با مدت بیش از شش ماه ثبت نام کرده‌اند، واجد شرایط درخواست برای مدیکر جزیره پرنس ادوارد برای کارت سلامت PIE هستند. توجه داشته باشید که تنها پس از اقامت بیش از سه ماه در استان می‌توانید برای این طرح اقدام کنید.

    بنابراین، شما باید برای سه ماه اول اقامت خود در کانادا از طرح بیمه دانشگاه و بیمه خصوصی استفاده کنید. پس از دریافت کارت سلامت PIEمی‌توانید سایر طرح‌های بیمه که در سه ماه اول دریافت کردید را لغو کنید.

    کبک: اداره بیمه سلامت کبک (RAMQ)

    فقط دانشجویان بین المللی از کشورهای زیر واجد شرایط درخواست برای مدیکر کبک هستند:

    • بلژیک
    • دانمارک
    • فنلاند
    • فرانسه
    • یونان
    • لوکزامبورگ
    • نروژ
    • کشور پرتغال
    • رومانی
    • سوئد

    دانشجویان ایرانی که از دانشگاه‌های کبک پذیرش گرفته‌اند، باید برای بیمه دانشگاه یا بیمه خصوصی اقدام کنند.

    ساسکاچوان: کارت سلامت ساسکاچوان

    دانشجویان بین المللی که قصد دارند بیش از شش ماه ساسکاچوان تحصیل کنند، واجد شرایط درخواست پوشش رایگان مدیکر از طریق کارت سلامت ساسکاچوان هستند. شما می‌توانید پوشش خود را با دریافت بیمه درمانی خصوصی افزایش دهید تا خدمات پزشکی بیشتری را دریافت کنید.

    قلمرو یوکان

    از آنجایی که دانشگاه یوکان تنها موسسه آموزشی تعیین شده (DSI) در استان است، پس طرح درمانی مدیکر برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته نشده است. اگر در دانشگاه یوکان ثبت نام کنید، به طور خودکار برای طرح بیمه درمانی گروهی اجباری در دانشگاه واجد شرایط خواهید بود و نیازی به ثبت نام قبل از ورود به دانشگاه ندارید.

    هزینه بیمه دانشجویی در کانادا

    هزینه بیمه دانشجویی در کانادا

    دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا داشتن بیمه درمانی را برای همه دانشجویان اجباری کرده‌اند. ببیمه درمانی در کانادا برای دانشجویان بین المللی بسته به محل، نوع و شرکت بیمه می‌تواند متفاوت باشد. به طور متوسط، حق بیمه سالانه برای بیمه درمانی دانشگاهی و دولتی یا خصوصی در کانادا از 600 تا 900 دلار کانادا در سال متغیر است. برخی از شرکت‌های ارائه دهنده بیمه عبارتند از:

    • Manulife Financial
    • TuGo
    • Allianz Global
    • Sun Life
    • Ingle International
    • Cowan Insurance Group
    • Greenshield

    طرح‌های خدمات بیمه این شرکت‌ها شامل برخی از مزایای مشترک است که عبارتند از:

    • هزینه‌های بیمارستان و اسکان
    • هزینه‌های پزشک
    • پرستار خصوصی
    • داروهای تجویزی
    • خدمات پیراپزشکی
    • خدمات تشخیصی
    • مشاوره تروما
    • لوازم پزشکی
    • درمان سانحه دندان
    • درمان روانپزشکی

    راه‌های درخواست بیمه دانشجویی در کانادا

    راه‌های درخواست بیمه دانشجویی کانادا

    قوانین و مقررات بیمه درمانی برای همه استان‌های کانادا یکسان نیستند. اگر قصد دارید در دانشگاهی تحصیل کنید که در آن استان پوشش بیمه درمانی به شما ارائه می‌دهد، باید موارد زیر را انجام دهید:

    • برای بیمه درمانی به وبسایت استان مراجعه کنید.
    • فرم درخواست را پر کنید.
    • مبلغ حق بیمه را پرداخت کنید.

    اگر استان به شما پوشش بیمه درمانی ارائه نمی‌دهد، باید قبل از عزیمت به کانادا از طریق یک شرکت خصوصی برای بیمه اقدام کنید. برای این کار شما به موارد زیر نیاز دارید:

    • با یک شرکت بیمه سلامت تماس بگیرید.
    • طرحی را انتخاب کنید که تمام نیازهای شما را برآورده کند.
    • مبلغ حق بیمه را پرداخت کنید.

    تحصیل در کانادا با ادب ویزا

    هر دانشجوی بین المللی در کانادا باید بیمه دانشجویی دریافت کند. اگر دانشگاه یا کالج شما می‌تواند بیمه ارائه دهد، حتما از آن استفاده کنید، زیرا معمولاً ارزان‌تر از بیمه خصوصی است. بسیاری از استان‌های کانادا به شما بیمه مدیکر نمی‌دهند یا این مدیکر را با پوشش خدمات اولیه پزشکی مانند ویزیت و غیره را ارائه می‌دهند که شامل خدمات خاصی مانند دندانپزشکی نمی‌شود. با این حال، برای طرح هرگونه سوال در مورد بیمه دانشجویی، نحوه مهاجرت و تحصیل در کانادا، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول بیمه دانشجویی در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت