باورهای اشتباه پیرامون تحصیل در کانادا
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    تحصیل در کانادا دارای مزایای گوناگونی است که همین امر باعث می‌شود تا هر ساله صدها هزار نفر از کشورهای مختلفی از جمله ایران به این کشور سفر کنند و طبق آخرین آمارهای منتشر شده حدود یک میلیون دانش‌آموز و دانشجوی بین‌المللی در کانادا مشغول به تحصیل هستند. با این حال یک سری باور غلط در رابطه با تحصیل در کانادا و در میان کسانی که می‌خواهند به این کشور مهاجرت کنند؛ وجود دارد. این باورها متاسفانه در مواردی مانع از مهاجرت تحصیلی بسیاری از افراد به کانادا می‌شوند که این امر می‌تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر آینده تحصیلی و کاری آن‌ها تاثیر منفی بگذارد. در ادامه با ۱۱ باور اشتباه پیرامون تحصیل در کانادا آشنا می‌شوید.

    ۱. اخذ پذیرش از کانادا آسان نیست

    برخی دانشجویان بر این باورند که کسب پذیرش از دانشگاه‌های کانادا به دلیل رتبه جهانی بسیار خوبی که دارند؛ بسیار دشوار است. این در حالی است که آمار نشان می‌دهند که کانادا از لحاظ تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی پس از کشورهای آمریکا و بریتانیا در رتبه سوم جهان قرار دارد که همین امر نشان‌دهنده درصد پذیرش بالای دانشگاه‌های این کشور است. علاوه بر این آسانی یا دشواری پذیرش تا حد زیادی به شرایط پرونده فرد متقاضی بستگی دارد. به عنوان مثال فردی که نمره ۸ را در آزمون آیلتس کسب کرده و دارای معدل ۱۹ در آخرین مقطع تحصیلی خود است قطعا شانس بیشتری نسبت به فرد دیگری است که به عنوان مثال دارای نمره آیلتس ۶ و معدل ۱۳ است. علاوه بر این نوع دوره و دانشگاه نیز می‌تواند بر دشواری یا آسانی اخذ پذیرش نیز تاثیر مستقیم بگذارد.

    به عنوان مثال قطعا شرایط مورد نیاز برای تحصیل در رشته مهندسی برق دانشگاه تورنتو نسبت به رشته‌ای مانند روزنامه‌نگاری در دانشگاهی مانند براک بسیار دشوارتر است. با این حال بر خلاف باور عموم دریافت پذیرش و به تبعه آن ویزای تحصیل در کانادا چندان دشوار نیست و شما با داشتن معدل حدود ۱۴ در ۲ سال آخر تحصیلی و مدرک آیلتس با نمره ۶.۵ می‌توانید در اکثر دانشگاه‌ها، دوره‌ها و رشته‌های این کشور مشغول به تحصیل شوید. علاوه بر این توصیه می‌شود که به منظور جلوگیری از ایجاد گپ تحصیلی فورا پس از فارغ‌التحصیلی فرآیند اخذ پذیرش را آغاز کنید. راهکارهای متعددی وجود دارند که تا حد بسیاری شانس اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی را افزایش دهند که برای اطلاع دقیق‌تر از جزییات آن‌ها می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

    ۲. آب‌ و هوای کانادا همیشه سرد است

    وقتی به دوستان یا آشنایان خود گزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا را پیشنهاد می‌کنید؛ ممکن است برخی از آن‌ها به دلیل آب‌وهوای سرد این کشور با این موضوع چندان موافق نباشند. بله دمای هوا در کانادا به نسبت بیشتر کشورهای دنیا سردتر است که علت آن نزدیک بودن به این کشور به قطب شمال می‌باشد.  با این حال این بدان معنی نیست که دمای شهرهایی مانند تورنتو و کلگری در ۳۶۵ روز سال زیر صفر درجه است. به عنوان مثال دمای شهر مونترال در ماه‌های ژوئن، جولای، آگوست و سپتامبر بین ۱۳ تا ۲۶ درجه سانتیگراد متغیر است که دمایی متعادل به شمار می‌آید. علاوه بر این اکثر شهرهای مهم در جنوب این کشور و در نزدیکی مرز آمریکا قرار دارند و نه در ایالت‌ها و قلمروهای سرد نزدیک به قطب شمال.

    ۳. دانشجویان نمی‌توانند حین تحصیل کار کنند

    ۳. دانشجویان نمی‌توانند حین تحصیل کار کنند

    ممکن است شما نیز مانند برخی از افراد فکر کنید که دانشجویان نمی‌توانند حین تحصیل در کانادا کار کنند. اما دولت کانادا این امکان را به دانشجویان بین‌المللی می‌دهد که به صورت پاره‌وقت و تا حداکثر ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند. توجه داشته باشید که داشتن شغل حتی به صورت پاره‌وقت می‌تواند تا حد قابل توجهی از بار هزینه‌های تحصیلی شما بکاهد و بنابراین اگر به دنبال چنین مزیتی هستید؛ ما کشور کانادا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    ۴. سازگاری با فرهنگ کانادا دشوار است

    کانادا نیز مانند سایر کشورها دارای فرهنگ مخصوص به خود می‌باشد و در نتیجه بسیاری از دانشجویان ممکن است برای سازگاری با فرهنگ این کشور با چالش‌های مختلفی مواجه شوند. اما نکته مهم در راستای مهاجرت به کانادا این است که این کشور از تنوع فرهنگی بسیار بالایی برخوردار بوده و در نتیجه چالش فرهنگی تنها مختص شما نیست و صدها هزار دانشجوی بین‌المللی از کشورهای مختلف جهان نیز با چنین مشکلاتی مواجه هستند. علاوه بر این بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که اکثر دانش‌آموزان و دانشجویان پس از گذشت مدتی با شرایط و فرهنگ موجود وفق پیدا می‌کنند. همچنین توصیه می‌شود که قبل از اقدام به اپلای حتما به خوبی در رابطه با تمام جنبه‌ها و چالش‌های فرهنگی کشور کانادا تحقیق کنید.

    ۵. دانشجویان نمی‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی کار کنند

    برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی امکان کار ندارند و در نتیجه باید به کشور خود بازگردند. اما بر خلاف این ادعا دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی و با داشتن ویزای کار (PGWP) می‌توانند بدون تقریبا محدودیت خاصی در این کشور مشغول به کار شوند و چی بهتر از این زیرا داشتن یک شغل معتبر می‌تواند شانس دریافت اقامت دائم کانادا را تا حد زیادی افزایش دهد. اگر فکر می‌کنید که پس از فارغ‌التحصیلی در پیدا کردن شغل مورد نظرتان دچار مشکل خواهید؛ در این صورت می‌توانید به موسسات کاریابی گوناگونی که در سرتاسر کانادا وجود دارند؛ مراجعه کنید. علاوه بر این با داشتن یک حساب کاربری حرفه‌ای در پلتفرم لینکدین (LinkedIn) و ارسال درخواست‌های‌ استخدام متعدد به شرکت‌های مختلف می‌توانید به شغل دلخواه خود دست پیدا کنید.

    ۶. هزینه تحصیل در کانادا بالاست

    طبق آخرین آمارهای بدست آمده در سال ۲۰۲۴ هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی سالیانه حدود ۳۶ هزار دلار است که قطعا برای بسیاری از افراد رقم بالایی می‌باشد. با این وجود عوامل مختلفی می‌توانند بر هزینه‌های تحصیلی تاثیر بگذارند. به عنوان مثال تحصیل در رشته‌ای مانند مهندسی شیمی قطعا گران‌تر از رشته‌ای مانند جامعه‌شناسی است. یا مثلا میزان شهریه در دانشگاه‌های با رتبه برتر مانند دانشگاه تورنتو نسبتا نسبت به دانشگاه‌هایی مانند شربروک گران‌تر است. حال ممکن است این سؤال را از خودتان بکنید که چرا کانادا با وجود شهریه‌ نسبتا بالای مدارس، دانشگاه‌ها، کالج‌ها و سایر موسسات آموزشی همچنان در رابطه با تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی جزو کشور برتر دنیا است.

    جواب کاملا واضح است. تحصیل در این کشور به قدری مزیت دارد که افراد با وجود این هزینه‌ها بازهم این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال شما با تحصیل در کانادا می‌توانید به تجهیزات و امکانات دانشگاهی مدرن دسترسی داشته باشید. علاوه بر این دولت کانادا بورسیه‌ها و کمک‌ هزینه‌های مختلفی را به دانشجویان غیربومی اعطا می‌کنند که می‌توانند تا حد قابل توجهی از هزینه‌های تحصیلی شما بکاهند. یا مثلا با تحصیل در کانادا می‌توانید شانس دریافت اقامت دائم را افزایش دهید و این موارد تنها بخش کوچکی از مزیت‌های متعدد تحصیل در کانادا هستند.

    ۷. هزینه زندگی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی گران است

    هزینه زندگی در این کشور برای دانشجویانی غیربومی به صورت میانگین حدود ۹۰۰ دلار کانادا در ماه است که با تبدیل آن به تومان می‌توانید متوجه شوید که رقم قابل توجهی می‌باشد. با این وجود زندگی دانشجویی در کانادا نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا گزینه ارزان‌تری به شمار می‌آید. علاوه بر این با استفاده از بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های، امکان داشتن پاره‌وقت و بکارگیری تکنیک‌های مدیریت بودجه می‌توانید تا حد قابل توجهی از هزینه‌های زندگی خود بکاهید. فراموش نکنید که زندگی در هر شهر و استان در کانادا متفاوت است. به عنوان مثال میانگین هزینه ماهانه زندگی در شهر تورنتو حدود ۲۸۲۹ دلار کانادا است اما برای زندگی در شهری مانند کبک باید هر ماهانه حدود ۱۴۰۰ دلار بودجه اختصاص دهید. توجه داشته باشید که این هزینه‌ها جدای از شهریه پرداختی شما به دانشگاه یا مدرسه است.

    ۸. دانشگاه‌های کانادا معروف نیستند

    ۸. دانشگاه‌های کانادا معروف نیستند

    وقتی در رابطه با تحصیل در کانادا صحبت می‌کنید؛ ممکن است عده‌ای به شما بگویند که دانشگاه‌های این کشور در مقایسه با کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا چندان در سطح جهانی معروف نبوده و از رتبه خوبی نیز برخوردار نیستند. اما بر خلاف این ادعاها دانشگاه‌های کانادا در نظام‌های رتبه‌بندی مانند QS، Shanghai و Time عملکرد بسیار خوبی دارند. برای نمونه در وب‌سایت QS دانشگاه‌های تورنتو، مک‌گیل، بریتیش کلمبیا و آلبرتا در سال ۲۰۲۴ به ترتیب دارای رتبه‌ جهانی ۲۱، ۳۰، ۳۴ و ۱۱۱ هستند.

    ۹. تنها دانشجویان نخبه می‌توانند بورسیه بگیرند

    یکی از باورهای اشتباه در میان دانشجویان این است که دولت‌ کانادا تنها به دانشجویان نخبه بورسیه ارائه می‌دهد. این در حالی است که دولت و دانشگاه‌های کانادا کمک‌هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی گوناگونی را به دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلفی اعطاء می‌کنند که می‌توانند تا حد قابل توجهی هزینه‌های شما در این کشور را کاهش دهند.

    ۱۰. برای تحصیل در کانادا باید فرانسه بلد باشم

    با اینکه کانادا یک کشور با دو زبان رسمی فرانسه و انگلیسی است اما فراموش نکنید که اکثر دوره‌های دانشگاهی این کشور به زبان انگلیسی برگزار شده و در نتیجه برای مهاجرت تحصیلی اغلب نیازی به دانستن زبان فرانسه ندارید؛ مگر اینکه دانشگاه شما در استان کبک (Quebec) واقع شده باشد. به یاد داشته باشید که حتی برخی از دانشگاه‌های استان کبک مانند مک‌گیل نیز انگلیسی زبان هستند.

    ۱۱. دانشگاه‌های کانادا فقط مدرک آیلتس را قبول دارند

    وقتی راجع به مهاجرت تحصیلی به کانادا صحبت می‌شود؛ معمولا به شما می‌گویند که داشتن آیلتس یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز است. اما این باور اشتباه است و تقریبا تمام دانشگاه‌های کانادا علاوه بر آیلتس مدارکی مانند تافل، PTE و CAE را نیز قبول دارند. بنابراین اگر کسب نمره بالا در آزمون آیلتس برای شما دشوار است؛ در این صورت می‌توانید بدون هیچ مشکلی در یکی از آزمون‌های مورد تایید دولت کانادا شرکت کنید.

    سوالات متداول باورهای اشتباه پیرامون تحصیل در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت