افزایش استخدام دانشجویان فارغ‌التحصیل در کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    به گزارش ادب ویزا به نقل از اداره مهاجرت کانادا، طبق یک مطالعه جدید از سوی Statistics Canada، تعداد فارغ التحصیلان بین‌المللی که مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (یا همان به اختصار PGWP) دریافت می‌کنند، به طرز چشمگیری افزایش یافته است. مجوز کار پس از فارغ التحصیلی به فارغ التحصیلان بین‌المللی واجد شرایط پس از تحصیل در کانادا اجازه می‌دهد تا حداکثر سه سال بسته به طول دوره تحصیلی خود در هر نقطه‌ایی از کانادا کار کنند.

    با داشتن تحصیلات و تجربه کاری کافی در کانادا، دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی یا همان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی می‌توانند به بسیاری از برنامه‌های مهاجرتی در کلاس شغلی و اقتصادی کانادا دسترسی داشته باشند. البته توجه گردد که این مجوز کار پس از فارغ التحصیلی قابل تمدید نبوده و متقاضی فقط یک بار در طول عمر می‌تواند آن را دریافت کند.

    آمارهای ارائه شده از سوی دولت کانادا، میزان مشارکت دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی را از سال 2008 تا 2018 در بازار کار این کشور مورد مطالعه قرار داد. تعداد دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی که درآمد خود را در این زمان گزارش کردند، بیش از 13 برابر از تعداد 10,300 در سال 2008 و به تعداد 135,100 در سال 2018 افزایش یافته است. در عین حال، نرخ مشارکت قشر مذکور نسبتا ثابت باقی مانده است. از طرفی صرفا چیزی در حدود سه چهارم دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی هر سال درآمد خود را گزارش می‌کنند.

    متوسط ​​درآمد سالانه دریافتی توسط دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی در دوره مذکور از 15 هزار دلار در سال 2008 به 27 هزار دلار در سال 2018 افزایش یافته است که این آمار برای منعکس شدن بهتر تفاوت ارزش دلار در طول دهه، تنظیم شده است که این درآمدها نشان دهنده افزایش حقوق این دسته از ​​نیروی کار است. تقریبا سه چهارم از همه‌ی دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی در طی پنج سال پس از دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی برای اخذ اقامت دائم و شهروندی کانادا اقدام کرده و ساکنان دائمی این کشور شدند. این مطالعه نشان می‌دهد که این نرخ‌های بالای انتقال وضعیت فرد با اقامت موقت در کانادا به اقامت دائم می‌تواند به این دلیل باشد که تجربه کاری در کانادا برای دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی شانس بیشتری را برای انتخاب به عنوان یک مهاجر و اخذ اقامت دائم افزایش می‌دهد. فارغ از مسائل صرفا مربوط به اقتصاد، باید گفت که دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی همیشه انگیزه قوی‌تری برای جستجوی اقامت دائم نسبت به کسانی که برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی درخواست نکرده‌اند، داشته باشند.

    افزایش استخدام دانشجویان فارغ‌التحصیل در کانادا

    اکثر دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی از آسیا و خاورمیانه آمده که از این قاره نیز بیشتر دو کشور مبدأ آمده اند: هند و چین. این دو کشور مبدا، تقریبا 66 درصد از کل سهم مجوزهای کار پس از فارغ التحصیلی های صادر شده را در سال 2018 تشکیل می‌داد؛ در حالی که این رقم در سال 2008 فقط 51 درصد بود. سهم دانشجویان بین‌المللی هندی که دارنده مجوز کار پس از فارغ التحصیلی شده‌اند با افزایشی بیش از چهار برابر از میزان 10 درصد در سال 2008 به 46 درصد در سال 2018 افزایش یافته است. این روند رشد برای سهم دانشجویان بین‌المللی از چین که مجوز کار پس از فارغ التحصیلی دریافت کردند برعکس بود و مقدار مورد بحث از 41% به 20% در طی بازه زمانی مذکور کاهش یافت. همچنین در طول دوره تحصیلی، دانشجویان بین‌المللی از هند که قصد تحصیل در مقطع متوسطه را داشتند بسیار سریع‌تر از دانشجویان چینی رشد کردند.

    از سوی دیگر از نظر پراکندگی آمار نشان داده که اکثریت دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی قصد داشتند به ترتیب در استان‌های انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک کار کنند. در سال‌های اخیر برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی‌های صادر شده، 56% مربوط به فارغ التحصیلان بین‌المللی بود که قصد کار در استان انتاریو را داشتند که این رقم از میزان قبلی 44% در سال 2008. به میزان 12 درصد رشد داشته است. همچنین از بین دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی که قصد کار در بریتیش کلمبیا را داشتند آمار از میزان 19% در سال 2008 به 16% در سال 2018 کاهش یافت. کبک نیز با کاهش از میزان 13 درصد در سال 2008 به 11 درصد در سال 2018 نیز چنین کاهشی را تجربه کرد.

    از میان افرادی که به کانادا مهاجرت تحصیلی کرده و به دنبال PGWP بوده‌اند، باید گفت که افراد دارنده مجوز کار پس از فارغ التحصیلی از ایران بالاترین میانگین درآمد را در سال 2018 داشتند و پس از آن افراد مهاجر از نیجریه و پاکستان در مقام دوم و سوم قرار داشتند. از سوی دیگر کمترین درآمد برای افرادی از کشور چین و پس از آن از ایالات متحده آمریکا و ویتنام مشاهده شده است. در طول دوره مورد بررسی در این آمار، درآمدها در میان افراد از کشورهای ایالات متحده آمریکا، فرانسه و کره جنوبی بیشتر از دیگر مردم مهاجر افزایش یافت. در سال 2018، دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی که در مناطق نامبرده یعنی 3 استان انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک کار می‌کردند، بالاترین درآمد متوسط ​​را گزارش کردند و پس از آن بالاترین میزان درآمد در آلبرتا و ساسکاچوان قرار داشتند و همچنین کمترین میزان درآمد مربوط به کسانی است که در کبک، نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد کار می‌کنند. از سال 2008 تا 2018، درصد تغییر و رشد درآمد در میان دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی شاغل در نیوفاندلند و لابرادور، و پس از آن در کبک و نیوبرانزویک بالاترین میزان بود و از سوی دیگر، رشد درآمد در میان افرادی که در آلبرتا، جزیره پرنس ادوارد و مانیتوبا کار می‌کردند کمترین میزان بود.

    درآمد متوسط ​​برای دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی با الگوی عمومی در بین تمام نیروهای کار کانادایی در سال 2018 مطابقت داشت. اما با کمی کاوش به صورت جزئی‌تر، آمار نشان داده که درآمد برای دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی شاغل در معدن و استخراج نفت و گاز، آب و برق و برخی مشاغل مرتبط با مدیریت دولتی، بالاترین درآمد را داشت. از سوی دیگر کمترین درآمد مربوط به کسانی است که در خدمات آموزشی کار می‌کردند. در کنار مشاغل پر درآمد مذکور، خدمات اداری و پشتیبانی، مدیریت پسماند و خدمات اصلاحی، خدمات اقامتی و غذایی و تجارت خرده فروشی، املاک و مستغلات، اجاره و لیزینگ و همچنین خدماتی دارای بالاترین میزان درآمدها بوده‌اند.

    مختصر تاریخچه مجوز کار پس از فارغ التحصیلی

    مختصر تاریخچه مجوز کار پس از فارغ التحصیلی

    برنامه مجوز کار پس از فارغ التحصیلی در سال 2003 به عنوان یک برنامه آزمایشی در استان‌هایی منتخب آغاز شد و سپس در سال 2005 در سراسر کانادا گسترش یافت. از سال 2008، مجوز کار پس از فارغ التحصیلی به فارغ التحصیلان اخیر اجازه داد تا حداکثر سه سال برای هر کارفرمایی در کشور کار کنند. سپس در سال 2014، دارندگان مجوز تحصیل اجازه یافتند پس از اتمام تحصیلات خود در حالی که منتظر تایید مجوز کار پس از فارغ التحصیلی خود بودند، کار کنند. این تغییرات برای تبدیل کانادا به مقصدی جذاب‌تر برای دانشجویان بین‌المللی و فراهم کردن مسیرهایی برای اقامت دائم برای آن‌ها ایجاد شد.

    شرایط لازم برای اخذ مجوز کار پس از فارغ التحصیلی

    شرایط لازم برای اخذ مجوز کار پس از فارغ التحصیلی

    برای واجد شرایط بودن در جهت اخذ مجوز کار پس از فارغ التحصیلی باید از یک برنامه تمام وقت و آن هم حداقل به مدت هشت ماه در یک دانشگاه، کالج یا در کل موسسه آموزشی در کانادا فارغ التحصیل شده باشید. همچنین دوره تحصیلی مورد بحث به استثنای دانشجویانی که در دوران همه‌گیری کرونا ثبت نامی بوده‌اند، باید به صورت حضوری تکمیل شده باشد تا شخص فارغ التحصیل واجد شرایط برای اخذ مجوز کار پس از فارغ التحصیلی باشد. دانشجویان بین‌المللی ممکن است زمانی را که بین مارس 2020 و 31 اوت 2022 صرف طی کردن دوره خود به صورت آنلاین بوده‌اند، می‌توانند شامل این نوع مجوز کار بشوند؛ حتی اگر کل دوره درسی آن‌ها در این مدت آنلاین بوده باشد. دوره اعتبار مجوز کار پس از فارغ التحصیلی با دوره مطالعه بین هشت ماه تا کمتر از دو سال مطابقت دارد. همچنین وره‌های درسی که حداقل دو سال طول می‌کشند بیشتر برای اخذ مجوز کار 3 ساله شانس دارند.

    سوالات متداول افزایش استخدام دانشجویان فارغ‌التحصیل در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت