اخذ گواهینامه رانندگی در کانادا و آخرین قوانین بروزرسانی شده
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    در کانادا نیز همانند کلیه نقاط و کشورهای دیگر در جهان، برای رانندگی به داشتن گواهینامه رانندگی معتبر نیاز و الزام خواهید داشت. بنابراین اگر شما هم برای تحصیل در کانادا، کار، زندگی و یا حتی برای اقامت موقت با ویزای توریستی در این کشور مایل به استفاده از وسیله نقلیه شخصی خود هستید، در این مطلب پیرامون اخذ گواهینامه رانندگی و بیمه خودرو، آخرین قوانین منتشر شده از سایت اداره مهاجرت کانادا را شرح خواهیم داد.

    تهیه بیمه خودرو

    قبل از شرح قوانین و موارد مربوط به اخذ گواهینامه رانندگی در کانادا، درباره بیمه خودرو مختصر شرحی داشته باشیم. همه رانندگان در کانادا باید برای وسیله نقلیه‌ای که در اختیار دارند پوشش بیمه‌ی خودرو دریافت کنند. همچنین اگر هر چند وقت یکبار خودرویی را که متعلق به یکی از اقوام یا دوستان یا آشنایان هست رانندگی می‌کنند، بهتر است مطمئن شوند که آن خودرو نیز دارای یک طرح بیمه وسیله نقلیه مناسب و معتبر می‌باشد.
    به طور خلاصه، هدف از طرح بیمه خودرو، پوشش هزینه صدمات و خسارت وارده به خودروهای دخیل در یک سانحه و حادثه رانندگی می‌باشد. نکته جالب آن که هزینه‌ی هر طرح بیمه، بر اساس شرکت ارائه دهنده بیمه، طرح انتخابی، سن شخص، تجربه و سوابق رانندگی و حتی محل زندگی فرد و شهر و استانی که در آن بیمه شده، متفاوت می‌باشد.

    گواهینامه رانندگی

    گواهینامه رانندگی

    کلیه رانندگان در کانادا باید تحت هر شرایط در هنگام رانندگی، گواهینامه رانندگی معتبر خود را داشته باشند. در کانادا گواهینامه رانندگی یک سند رسمی صادر شده توسط دولت هر استان یا قلمروی خاص خودش است که به دارندگان آن اجازه داده با آن رانندگی کنند. روند و پروسه اخذ گواهینامه رانندگی در هر استان یا قلمروی کانادا متفاوت است (که کانادا در کل دارای 10 استان و 3 قلمرو می‌باشد) که این تفاوت‌ها به سابقه رانندگی فرد متقاضی نیز ممکن است بستگی داشته باشد. 
    در هر حال، فرآیند کلی اخذ گواهینامه در تقریبا همه جای کانادا اینطور است که همانند ایران شامل آموزش شده و پس از آموزش، یک امتحان کتبی و تئوری و یک الی دو آزمون رانندگی عملی می‌باشد.

    این را هم در نظر داشته باشید که منابع آنلاین مختلف و زیادی برای کمک به شرکت کنندگان در آزمون کتبی گواهینامه رانندگی و همچنین برای آماده شدن جهت آزمون عملی وجود دارد و همچنین دروس آزمون رانندگی برای کمک به آمادگی متقاضیان برای آن بخش از فرآیند اخذ گواهینامه رانندگی که متقاضی در آن مرحله بوده نیز در دسترس می‌باشد. بدیهی است که شخص در کانادا اقامت دائم یا شهروندی این کشور را داشته باشد، از کسی که به تازگی مهاجرت به کانادا کرده، پروسه اخذ گواهینامه‌اش سریع‌تر به طول خواهد انجامید.

    رانندگی در کانادا با گواهینامه ایرانی و اخذ گواهینامه کانادایی

    رانندگی در کانادا با گواهینامه ایرانی و اخذ گواهینامه کانادایی

    مطابق با قوانین اداره مهاجرت کانادا، برای مدت کوتاهی افرادی که به تازگی به کانادا آمده، می‌توانند با استفاده از گواهینامه رانندگی از کشور مبدا خود، در استان و محل اقامت خود، تا مدتی رانندگی کنند. بنابراین شما با داشتن گواهینامه معتبر از کشور مبدا، می‌توانید مجوز بین‌المللی رانندگی (IDP) اخذ نمایید. به طور خلاصه، مراکز صادر کننده IDP از شخص متقاضی اصل گواهینامه را گرفته‌ و ترجمه کتبی گواهینامه بین المللی شخص را به زبان فرانسوی و انگلیسی در اختیار وی قرار می‌دهند. 

    در لیست زیر مدت زمان اعتبار گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی (IDP) برای ساکنان جدید در هر استان و قلمروی کانادا آمده است

    • استان انتاریو: 60 روز
    • استان آلبرتا: 90 روز
    • استان بریتیش کلمبیا: 90 روز
    • استان جزیره پرنس ادوارد: 4 ماه
    • استان نوا اسکوشیا: 90 روز
    • استان مانیتوبا: 3 ماه
    • استان ساسکاچوان: 90 روز
    • استان نیوفاندلند و لابرادور: 3 ماه
    • استان نیوبرانزویک: بدون دوره اعتبار برای گواهینامه‌های رانندگی بین المللی 
    • استان کبک: 6 ماه
    • قلمرو نوناووت: در سایت ویژه اخذ گواهی IDP این قلمرو، بر حسب شرایط، متفاوت خواهد بود.
    • قلمرو نورث وست: در سایت ویژه اخذ گواهی IDP این قلمرو، بر حسب شرایط، متفاوت خواهد بود.
    • قلمرو یوکان: در سایت ویژه اخذ گواهی IDP این قلمرو، بر حسب شرایط، متفاوت خواهد بود.

    سپس کلیه افراد متقاضی اخذ گواهینامه در کانادا تحت شرایط و قوانین تعریف شده، می‌تواند برای تعویض گواهینامه رانندگی بین المللی (کشور مبدا) خود با گواهینامه رانندگی کانادایی از استان یا قلمرویی که در آن اقامت داشته، اقدام نماید.

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ