آنچه که قبل از مهاجرت به کانادا باید بدانید
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    فکر کردن در مورد اینکه به کانادا مهاجرت نکنیم سخت است! این کشور مکانی زیباست که به دلیل فرهنگ چند قومیتی و پذیرش افراد از سراسر جهان به عنوان بهترین مقصد مهاجرتی شناخته می‌شود. در عین حال، کانادا شیوه زندگی و فرهنگ منحصر به فردی دارد که تازه واردها با زندگی در آن می‌توانند به یک کانادایی تبدیل ‌شوند. مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل در کانادا و یا کار امکان پذیر است و شما می‌توانید با نشان دادن صلاحیت خود، اقامت دائم و سپس شهروندی این کشور را دریافت کنید. اما قبل از مهاجرت به کانادا بهتر است در مورد ویژگی‌های این کشور بزرگ در آمریکای شمالی اطلاعات خود را افزایش دهید.

    1- کانادا دومین کشور بزرگ جهان است

    1- کانادا دومین کشور بزرگ جهان است

    کانادا برای افرادی که آن را دوست دارند بسیار بزرگ است. کانادا دومین کشور بزرگ جهان (پس از روسیه) است که نزدیک به 10 میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد. درحقیقت، کانادا 40 برابر انگلیس وسعت دارد. بیش از چهار سال طول می‌کشد تا خط ساحلی آن را پیاده روی کنید! شهر سنت جان در نیوفاندلند (ساحل شرقی) در واقع به لندن نزدیکتر از ونکوور (ساحل غربی) است. پارک ملی وود بوفالو بزرگتر از هلند است. برای اینکه همه مناطق کانادا قابل کنترل باشند، این کشور به 13 بخش (10 استان و سه منطقه) تقسیم شده است.

    2- شهرهای کانادا در رتبه‌های برتر قرار دارند

    در رتبه ‌بندی اکونومیست در سال ۲۰۱۷ از قابل زندگی‌ترین شهرهای جهان، کمتر از سه شهر کانادا در میان 10 شهر برتر قرار گرفته‌اند. این شهرها ونکوور (سوم)، تورنتو (چهارم) و کلگری (پنجم) بودند. پنج عامل اصلی در این رتبه بندی شامل مراقبت‌های پزشکی، آموزش، محیط زیست، زیرساخت‌های توسعه و ثبات اقتصادی بودند. برای مثال، خدمات اولیه در بخش مراقبت‌های بهداشتی به صورت رایگان به ساکنان کانادا ارائه می‌شود. همچنین طرح‌های بیمه درمانی خصوصی یا تکمیلی وجود دارند که باعث شده‌اند تا از نظر درمان و خدمات پزشکی مردم در شرایط بسیار خوبی قرار گیرند.

    3- کانادا کشوری چند فرهنگی است

    3- کانادا کشوری چند فرهنگی است

    افرادی بسیاری دوست دارند به کانادا مهاجرت کنند و کانادا هم پذیرای تمامی مهاجران با فرهنگ‌های متفاوت است. بیش از 20 درصد از کانادایی‌ها در کشور دیگری متولد شده‌اند و انتظار می‌رود این رقم تا سال 2031 به 50 درصد برسد. این میزان مهاجرت دیوانه کننده است اما برای همه مهاجران موقعیت کافی برای زندگی و کار وجود دارد. نزدیک به 200 ملیت در سراسر کشور با بیش از 250 منشاء قومی در کانادا وجود دارند. درواقع، کانادا یک رنگین کمان بزرگ و زیبا از فرهنگ‌های مختلف است.

    4- کانادا کشوری دو زبانه است

    زبان انگلیسی و فرانسوی در کانادا موقعیتی مساوی دارند، یعنی هیچ کدام از دو زبان بر دیگر برتری ندارد. اگر فکر می‌کنید دو زبانه بودن سخت است، تصور کنید که در سنگاپور با چهار زبان رسمی یا هند با شانزده زبان رسمی زندگی می‌کنید! شما واقعاً متوجه فرانسوی بودن کشور نمی‌شوید، مگر اینکه در استان شرقی کبک باشید، جایی که مردم در تلاش هستند تا زبان فرانسوی را نگه دارند. قوانینی جهت استفاده کافی از زبان فرانسه در کل کشور وجود دارند. برخی از مغازه‌ای در کنار زبان انگلیسی، روی تابلوهایش فرانسوی می‌نویسند و به مشتریانش به زبان فرانسوی خوشامد می‌گویند.

    5- کانادا مناظر زیبا و بکری دارد

    5- کانادا مناظر زیبا و بکری دارد

    شهرهای کانادا خدمات خوبی دارند اما چشم اندازهای طبیعی سرسبز و بکر این کشور چیز دیگری هستند! 90 درصد کانادایی‌ها در 160 کیلومتری مرز آمریکا زندگی می‌کنند، به این معنی که فضای زیادی برای گشت و گذار و کاوش در شمال دارند. اگر می‌خواهید برای مدتی از شهر دور شوید، این فرصت برای شما وجود دارد. به غیر از جنگل‌های بارانی استوایی، کانادا تقریباً همه چشم اندازهای طبیعی خاص را دارد. خط ساحلی بی‌نظیر حاشیه اقیانوس آرام، مراتع سرسبز جادویی و کوه‌های زیبای پارک گروس مورن می‌توانند چند مورد از چشم اندازهای بکر کانادا باشند.

    6- کانادا دریاچه‌های زیادی دارد

    با طولانی‌ترین خط ساحلی جهان و وجود 20 درصد کل دریاچه‌های روی زمین، کانادا شما را از نظر لذت‌های آبی سرشار می‌کند. حدود دو میلیون دریاچه در کانادا وجود دارند که برای آب تنی و پیک نیک انتخابی فوق العاده محسوب می‌شوند. شما می‌توانید تمام ورزش‌های آبی سرگرم کننده‌ای که استرالیایی‌ها انجام می‌دهند را در خاک کانادا تجربه کنید و نگران وجود کوسه‌ها نباشید! دریاچه‌های کانادا آبی زلال و تمیز دارند و چشم انداز زیبای کوه‌ها و درختان را منعکس می‌کنند.

    7- کانادا کشوری سرد است

    7- کانادا کشوری سرد است

    وقتی می‌گوییم کانادا است، منظورمان سرمای بسیار زیاد است. به غیر از سواحل غربی کشور در بریتیش کلمبیا، در هیچ کجای کانادا میانگین دما در فصل زمستان از صفر تجاوز نمی‌کند. بخش‌های وسیعی از کشور می‌توانند تا منفی 30 درجه سانتیگراد یا منفی 40 درجه سانتیگراد کاهش پیدا کنند که این باعث می‌شود بیرون رفتن خیلی لذت ‌بخش نباشد. سردترین دمای ثبت شده تا به حال در آمریکای شمالی در یوکان کانادا در سال 1947 با دمای منفی 63 درجه سانتیگراد بود. این دما به معنای واقعی کلمه با دمای سطح مریخ برابر است.

    8- کاناداهایی به هاکی روی یخ علاقه دارند

    قرار است با این همه دریاچه یخ زده در زمستان چه کاری به غیر هاکی انجام دهید؟ این ورزش هاکی اساساً یک دین است! فینال هاکی مردان کانادا و ایالات متحده آمریکا در المپیک ونکوور در سال 2010 پربیننده‌ترین پخش تلویزیونی در تاریخ کانادا بود. حتی تصویری از بچه‌ها در حال بازی هاکی روی یک حوض یخ زده نیز وجود دارد. به نظر می‌رسد که این ورزش در واقع در انگلستان اختراع شده است اما در هیچ کجای دیگری در دنیا به مانند کانادا معتبر و شناخته شده نیست.

    9- کانادایی‌ها پوتین را دوست دارند

    9- کانادایی‌ها پوتین را دوست دارند

    پوتین (Poutine) غذای ملی کانادا است که در کبک «به هم ریختگی» معنا می‌شود. پوتین از ترکیب سیب زمینی کریسپی پوشیده شده با پنیر نیمه آب شده ساخته می‌شود. به نظر غذای خوشمزه‌ای می‌آید، به طوری که کانادایی‌ها آن را بی‌نهایت دوست دارند. این غذای محبوب در سال 1957 زمانی اختراع شد که یک راننده کامیون از فردی خواست تا روی سیب زمینی سرخ کریسپی سس پنیر بریزند. سرآشپزها در سراسر کشور سعی کرده‌اند پوتین را کمی شیک‌تر کنند و چیزهایی مانند خرچنگ و میگو را در آن ترکیب نمایند که در این کار خیلی موفق نشدند. شکل نمادین این غذا هنوز هم به همین شکل باقی مانده است.

    10- کانادایی‌ها عاشق شربت افرا هستند

    کانادایی‌ها دیوانه شربت افرا هستند. این شربت شیرین را می‌توان تقریباً در هر آشپزخانه‌ای در سراسر کشور پیدا کرد. درختان افرا در بیشتر مناطق کانادا وجود دارند و و در پاییز به رنگ قرمز روشن در می‌آیند. در گذشته بومیان کبک به فرانسوی‌ها نشان دادند که چگونه شیره درختان افرا را جمع آوری کنند و سپس فرانسوی‌ها آن را جوشانده و شربت درست کردند. فرآیند جوشاندن میزان قند شیره را از حدود 2 تا 8 درصد به 70 درصد افزایش می‌دهد که برای دندان اصلاً مناسب نیست. امروزه، کانادا 71 درصد از شربت افرا جهان را تولید می‌کند و ایالات متحده بزرگترین مشتری آنهاست. در سال 2012، دزدان به ذخایر شربت افرا کانادا یورش بردند و 30 میلیون دلار شربت افرا سرقت کردند.

    11- کانادا مسابقه طراحی پرچم داشت

    11- کانادا مسابقه طراحی پرچم داشت

    چگونه می‌توان یک پرچم ملی طراحی کرد که کل کشور از آن خوشحال باشند؟ فقط کافیست از مردم بخواهید که آن را طراحی کنند. در سال 1965، کانادا متوجه شد که هنوز پرچم رسمی ندارد، بنابراین مقامات تصمیم گرفتند که باید پرچم خوبی داشته باشند. کشورهای دیگر قبلاً همه طرح‌های ساده را انتخاب کرده بودند، بنابراین کانادایی‌ها باید خلاقیت بیشتری نشان می‌دادند. در مجموع 3541 طرح پرچم توسط شهروندان در سراسر کشور ترسیم شد که اکثر آنها شامل یک برگ افرا، یک سگ آبی، یک نماد گل زنبق بودند. در نهایت طرح «جورج اف جی استنلی» برنده شد.

    12- «متاسفم» پرکاربردترین عبارت در کاناداست

    هر کانادایی در هر فرصتی از دیگر کانادایی‌ها عذرخواهی می‌کند. کانادایی‌ها بسیار مودب هستند و کلمه «متاسفم» خوراک کلامی روزانه آنهاست. وقتی در خیابان قدم می‌زنید، هرگز از شنیدن این کلمه خسته نخواهید شد. در واقع، کانادایی‌ها به قدری از این کلمه استفاده می‌کنند که در سال 2009 مجبور به تصویب «قانون عذرخواهی» در انتاریو شدند. این بدان معناست که اگر هر کانادایی در زمان وقوع جنایت یا حادثه بگوید «متاسفم»، این به منزله اعتراف به گناه نخواهد بود و فقط ابزاری برای همدردی بیشتر است.

    13- Timmiesهمه جا هست!

    13- Timmiesهمه جا هست!

    تیم هورتونز (Tim Hortons) احتمالاً بعد از شربت افرا و کلمه متاسفم در رتبه سوم قرار می‌گیرد. این فروشگاه که به عنوان «Timmies» شناخته می‌شود، زنجیره‌ای از قهوه‌ فروشی‌ها و دونات ‌فروشی‌ها است و در همه جای کشور شعبه دارد. شعبات این فروشگاه در مراکز خرید، ایستگاه‌های قطار، سینماها و پارک‌های ملی قرار دارند. تقریباً هر شهر در سراسر کانادا یک Timmies دارد. اگر فضایی خالی در خیابان باشد، با Timmies پر خواهد شد. ظاهراً از هر ده فنجان قهوه خریداری شده در کانادا، هشت فنجان از Timmies است.

    14- هزینه زندگی بسته به محل زندگی متفاوت است

    هزینه زندگی از یک شهر کانادا به شهر دیگر متفاوت است. برای کسانی که خانه‌ای را اجاره می‌کنند، مسکن معمولاً بخش عمده هزینه‌های زندگی آنها را شما خواهد شد. زندگی در شهرهای بزرگ مانند تورنتو و ونکوور می‌تواند گران باشد. صرف نظر از شهری که انتخاب می‌کنید، زندگی در مرکز شهر معمولاً هزینه بیشتری نسبت به حومه دارد. سایر هزینه‌ها شامل غذا، قبوض آب و برق (آب، گرما، تهویه مطبوع، اینترنت، تلفن منزل، تلویزیون کابلی)، مراقبت از کودکان و مواردی مانند پارکینگ، بیمه و کارت حمل و نقل است که می‌تواند به سرعت بر هزینه‌های زندگی ماهانه شما بیفزایند.

    15- کانادا یک اقتصاد مبتنی بر اعتبار است

    15- کانادا یک اقتصاد مبتنی بر اعتبار است

    کشورهای آمریکای شمالی مانند ایالات متحده آمریکا و کانادا به عنوان اقتصادهای مبتنی بر اعتبار شناخته می‌شوند. این مهم بدین معناست که مردم از کارت‌های اعتباری خود برای خرید استفاده می‌کنند و سپس کل مبلغ بدهی را در پایان چرخه صورتحساب کارت اعتباری خود یا به صورت اقساطی بازپرداخت خواهند کرد. همچنین داشتن رتبه اعتباری یا امتیاز اعتباری برای زندگی در کانادا ضروری است. امتیاز اعتباری برای سنجش توانایی شما در بازپرداخت وام است. برخی از مواردی که ممکن است از شما درخواست گزارش اعتباری شود، هنگام اجاره مسکن، درخواست برای مشاغل خاص و دریافت وام مسکن یا سایر وام‌ها از بانک است.

    16- با گواهینامه خود می‌توانید تا 90 روز رانندگی کنید

    اگر گواهینامه رانندگی معتبر از ایران خود دارید، می‌توانید 60 تا 90 روز (زمان بین استان‌ها متفاوت است) در کانادا از آن استفاده کنید. به طور کلی، برای رانندگی به گواهینامه رانندگی کانادایی نیاز دارید. قبل از ورود به کانادا، باید قوانین صدور مجوز خاص استان خود را بررسی کنید تا بدانید تا چه مدت می‌توانید به استفاده از گواهینامه رانندگی خود ادامه دهید. یک کپی از سابقه رانندگی خود از مرجع صدور گواهینامه در کشور خود دریافت کنید. داشتن سابقه رانندگی به زبان انگلیسی یا فرانسوی برای درخواست گواهینامه و دریافت بیمه رانندگی مفید است.

    17- کانادا حیوانات خاصی دارد

    17- کانادا حیوانات خاصی دارد

    یک گوزن معمولاً بین 350 تا 450 کیلوگرم وزن دارد (بسته به جنسیت). اما این حیوان عاشق عبور از جاده‌هاست اما در این کار خیلی خوب عمل نمی‌کند. برخورد گوزن‌ها و وسایل نقلیه بسیار رخ می‌دهد، بنابراین علائم هشدار دهنده زیادی را در جاده‌های کانادا خواهید دید. سگ‌های آبی هم خوب نیستند! آنها به سگ‌ها حمله می‌کنند، دست آدم‌ها را گاز می‌گیرند و به طور کلی عاشق خرابکاری هستند. همچنین خرس‌های کانادایی بزرگ و خطرناک‌تر» هستند. خرس‌های کانادا شامل خرس سیاه، خرس گریزلی و خرس قطبی هستند. اگر خرس گرسنه باشد، به کسی رحم نخواهد کرد.

    18- پل‌های حیوانات را در جاده‌ها می‌بینید

    یک راه حل اساسی برای تمام تصادفات حیوانات و وسایل نقلیه در کانادا، ساختن پل برای آنهاست. پل‌های چمن‌زار و برگ ‌دار تنها راهی دوست ‌داشتنی برای عبور از جاده هستند. بین سال‌های 1996 تا 2012، یازده گونه از پستانداران بزرگ با استفاده از این پل‌ها به طرف دیگر جنگل رفت و آمد کردند. این حیوانات شامل گوزن‌ها و خرس‌ها می‌شوند، حیواناتی که اگر مسیر جاده‌ای معمولی را انتخاب می‌کردند، مطمئناً باعث تصادف جدی می‌شدند. برخی از گوزن‌ها آنقدر مشتاق استفاده از پل‌ها بودند که حتی قبل از اتمام ساخت از روی آنها عبور می‌کردند. اکنون مکان‌هایی در سراسر کانادا مانند بریتیش کلمبیا و آلبرتا وجود دارند که از این ساخت پل‌ها حمایت می‌کنند.

    19- قیمتی که روی کالا می‌بینید واقعی نیست!

    19- قیمتی که روی کالا می‌بینید واقعی نیست!

    در کانادا، مالیات بر فروش پیشاپیش به هزینه اقلام موجود در وبسایت‌ها یا فروشگاه‌ها درج نمی‌شود. به عبارت ساده، قیمتی که می‌بینید آن چیزی نیست که پرداخت می‌کنید. مالیات بر فروش در زمان پرداخت اضافه می‌شود. بنابراین، در زمان پرداخت باید چند دلار اضافی را در نظر بگیرید. مالیات بر کالاها و خدمات (GST)، مالیات بر فروش استانی (PST) و مالیات فروش هماهنگ (HST) برخی از مواردی هستند که در اکثر رسیدهای خود متوجه آنها خواهید شد.

    20- هنجارهای اجتماعی در کانادا متفاوت هستند

    کانادایی‌ها در تعاملات خود باز، دوستانه و مودب هستند. با این حال، قراردادهای اجتماعی و آداب کانادایی را با اجازه نقض مرزهای شخصی یا به اشتراک گذاشتن بیش از حد جزئیات زندگی خود اشتباه نگیرید. کانادایی‌ها برای حریم خصوصی خود ارزش قائل هستند و خیلی سریع وارد دوستی با شما نمی‌شوند. بحث درباره عقاید سیاسی و مذهبی با کسی که به تازگی ملاقات کرده‌اید ممکن است ایده خوبی نباشد. همچنین اصرار بر اینکه فرد نه چندان نزدیک (دوست نبودن با فرد) غذای خانگی شما را امتحان کند، بی‌ادبانه تلقی شود.

    21- انعام دادن برای خدمات یک روش رایج است

    21- انعام دادن برای خدمات یک روش رایج است

    انعام دادن در ایران رایج نیست اما در کانادایی بسیار مهم است. انعام ندادن برای خدمات بی‌ادبی محسوب می‌شود. در کانادا، کارگران صنعت خدمات و مهمان‌نوازی مانند بارمن‌ها، سرورها، آرایشگران، رانندگان، افراد تحویل غذا و غیره معمولاً فقط حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند. انعام استاندارد برای کارکنان بین 15 تا 20 درصد قبض در رستوران‌ها و حدود 10 درصد برای اکثر مشاغل خدماتی دیگر است. همچنین انعام دادن به بارمن‌ها در کانادا مرسوم تر از دیگر شغل‌هاست.

    کلام آخر

    کانادا کشوری پهناور، زیبا و چند فرهنگی است که هر مهاجری را از اقصی نقاط جهان به خود می‌خواند. بسیاری از تازه واردان پس از مهاجرت به کانادا شوک فرهنگی را تجربه می‌کنند. داشتن آگاهی از محیط زندگی در کانادا می‌تواند شما را با این کشور آشناتر کند و باعث شود تا دچار شوک فرهنگی نشوید. دانستن اینکه کانادایی چه فرهنگی دارید، به شما انتظارات واقع بینانه‌ای برای زندگی در این کشور ارائه می‌دهد. برای مهاجرت به کانادا و دریافت ویزای کانادا به تیم مشاوره گروه مهاجرتی ادب تماس بگیرید.

    سوالات متداول آنچه که قبل از مهاجرت به کانادا باید بدانید

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ