درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    تحصیل پزشکی در استرالیا

    بررسی رشته پزشکی در استرالیا

    بورسیه پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا

    پزشکی یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها و البته یکی از سخت‌ترین و پر هزینه‌ترین و همچنین زمانبرترین ذشته‌ها آن‌ها برای آن دسته از دانشجویانی است که مایل به تحصیل در خارج از کشور هستند. بسیاری از دانشجویان به دلیل سطح آموزش عالی پزشکی و شیوه زندگی راحت، برای تحصیل پزشکی، کشور استرالیا را انتخاب می‌کنند. هشت دانشگاه در استرالیا در بین 100 دانشگاه برتر پزشکی جهان قرار دارند. در واقع تحصیل رشته پزشکی در این کشور و حاصل آن که گنجینه‌ای از دانش منحصر به فرد و یک مدرک تحصیلی بسیار معتبر خواهد بود، آینده علمی و شغلی شخص فارغ‌التحصیل در این رشته را از نظر وجود تقاضا، حقوق بالا و رضایت شغلی تضمین کرده و این ضمانت نه فقط در کشور استرالیا و بلکه در هر کشوری به واسطه اعتبار بالای مدرک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه‌های استرالیا؛ به خصوص مدرک‌های پیرامون تخصص‌های پزشکی، اعتبار بالایی خواهد داشت. متوسط درآمد یک پزشک در استرالیا بین 130 تا 156 هزار دلار در سال (بدون احتساب مالیات و به عنوان رایج‌ترین درآمد) بوده که در دسته مشاغل با سطح درآمد و رفاه بسیار خوب و عالی دسته‌بندی می‌گردد. اما برای رسیدن به این مزایای مالی و موقعیت شغلی و علمی، باید متحمل شهریه‌های تحصیل رشته پزشکی در این کشور که اصلا ارزان نبوده و چه بسا گران و سنگین نیز هستند نیز گردید؛ اما آینده‌ی تضمین شده‌ی شغلی در انتظار متقاضی تحصیل در این رشته در استرالیا، به راحتی کلیه این هزینه‌های تحصیلی تقریبا زیاد را جبران خواهد نمود.

    همواره تعداد قابل توجهی از دانشکده‌های پزشکی این کشور از نظر قدرت و اعتبار نظام آموزشی در آن‌ها و مدرک تحصیلی‌ای که به فارغ‌التحصیلان ارائه می‌دهند در هر سال و برای بارهای متوالی به عنوان رتبه‌های تک رقمی و بسیار درخشان در سطح جهانی در رده‌بندی قرار می‌گیرند و همچنین در کلیه دانشکده‌های پزشکی دانشگاه‌های استرالیا به ویژه در 10 دانشگاه برتر این کشور در رشته پزشکی، همواره مدرن‌ترین، پیشرفته‌ترین و به روز ترین تجهیزات، متدهای آموزشی و ابزارها استفاده می‌گردد که در زمینه تدریس و تحقیق بکار برده می‌شوند. کلیه اساتید و دکترهای مشغول به آموزش در این دانشکده‌ها نیز همچنین جزء معتبرترین پرسنل آکادمیک کشوری و حتی در سطح جهانی بوده و همگی دارای تحصیلات در سطح بسیار بالایی هستند تا از کیفیت آموزشی تخصص پزشکی در دانشگاه‌های این کشور اطمینان حاصل گردد. از دید دیگری که به عنوان مزیتی دیگر برای تحصیل رشته پزشکی در استرالیا می‌توان گفت این است که تحصیل در استرالیا بهترین و یکی از راحت‌ترین راه‌ها و پلی برای ورود به بازار کار و اخذ اقامت دائم کشور مقصد یعنی استرالیا است و به واسطه همین مزیت یک متخصص در زمینه پزشکی، بنا به میزان تحصیلات و تخصص بیشتر خود از راحت‌تر بودن این مسیر به عنوان یک مزیت از جمله اشتغال، کاریابی و ورود به دنیای کار و اخذ اقامت دائم از طریق تحصیل در استرالیا بهره خواهد برد.

    از طرفی بین نقطه شروع و پایان مد نظر ما، یعنی به ترتیب اخذ پذیرش از یک دانشگاه و در آخر اخذ مدرک تحصیلی فاصله نسبتا زیادی به خصوص از نظر زمانی بوده و در این حین و تا اتمام تحصیل متقاضی تحصیل در رشته پزشکی در استرالیا فاکتورهای مهمی ذهن شخص را درگیر خواهد نمود؛ از جمله شهریه‌های گزاف تحصیلی، محل زندگی و هزینه و اجاره آن، هزینه‌های روزمره و ماهانه شخصی و... در کلیه مراحل تحصیل با شخص متقاضی همراه خواهد بود. بنابراین انتخاب دانشگاه مناسب و شهر و ایالتی که قصد تحصیل در آن را دارید از جمله فاکتورهای مهمی هستند که حتما باید در نظر داشته باشید. یک نکته بدیهی در راستا آنچه که الان گفته شد این است که دانشگاه‌های برتر این کشور (که معمولا شهریه‌های بیشتری نیز دارند) در شهرهای بزرگ (و در نتیجه اکثرا گرانتر نسبت به شهرهای کوچک و متوسط) قرار دارند و بنابراین این قضیه نه فقط بر شهریه تحصیلی بلکه بر هزینه زندگی شخص نیز تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین هنگام انتخاب محل و دانشگاه مد نظر برای تحصیل باید دانشگاهی را انتخاب نمایید که از نظر صلاحیت‌های علمی و آکادمیک برای متقاضی شانس قبولی را به همراه داشته باشد و دوم آنکه شهریه آن دانشگاه با بودجه متقاضی نیز همخوانی داشته باشد. 

    شرایط پذیرش در رشته پزشکی در استرالیا

    شرایط پذیرش در رشته پزشکی در استرالیا

    آنچه که بدیهی است این بوده که مجموعه شرایط برای پذیرش دانشجو برای تخصص پزشکی در استرالیا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت بوده و این را هم در نظر داشته باشید که تحصیل در رشته‌های مرتبط با پزشکی تقریبا در تمامی کشورها از جمله استرالیا نیازمند صلاحیت‌های بالاتری از نظر عمدتا علمی هستند که بیشتر در زمینه نمرات درسی، سطح دانش زبان و دیگر قابلیت‌های علمی قابل ارائه هستند. در بندی هم در پایین‌تر به طور مفصل درباره هزینه تحصیل رشته‌های پزشکی در استرالیا نیز صحبت کردیم که باید گفت هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی و شاخه‌های مرتبط با آن نیز معمولا در هر کشوری مانند همین استرالیا از دیگر رشته‌ها بالاتر است. در بندهای زیر شرایط کلی و تقریبا می‌توان گفت مشترک بین همه دانشگاه‌های استرالیا برای پذیرش در رشته‌ی پزشکی را آورده‌ایم اما برای اطلاعات دقیق‌تر و شرایط جزئی‌تر برای هر دانشگاه، باید به سایت دانشگاه مد نظر رفته و یا با آن‌ دانشگاه و پرسنل آکادمیک آن از طریق ایمیل و... مکاتبه داشته باشید.

    مدت زمان تحصیل

    مدت زمان تحصیل برای رشته پزشکی در استرالیا در مقطع کارشناسی بین 5 تا 6 سال + 1 سال دوره کارآموزی برای کسب مجوز پزشکی زمانبر خواهد بود و همچنین مدت زمان تحصیل برای مقطع تحصیلات تکمیلی پزشکی همان 4 سال + 1 سال دوره کارآموزی برای کسب مجوز پزشکی بوده و بنابراین کمترین مدت زمان برای تحصیلات پزشکی در استرالیا (برای مقطع تحصیلات تکمیلی) 4 سال + 1 سال دوره کارآموزی بوده و بیشترین مدت ممکن (یعنی کارشناسی + تحصیلات تکمیلی) با احتساب دوره کارآموزی 10 سال به طول خواهد انجامید. به زبان ساده، دوره کارشناسی پزشکی 5 الی 6 سال، دوره تحصیلات تکمیلی 4 سال و مجموع کل دوره + دوره کارآموزی در حدود 10 سال خواهد شد.

    شرط معدل و ریز نمرات

    در حالت کلی و نرمال، اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر و دارای رتبه بالا در استرالیا ساده نبوده و بلکه نیازمند یکسری صلاحیت‌های علمی از جمله در زمینه معدل و ریز نمرات مربوطه به رشته‌ی انتخابی شخص متقاضی دارد. حال اگر بحث رشته پزشکی و تخصص‌های مرتبط با آن باشد،  این حساسیت بر معدل و ریز نمرات به مراتب بیشتر خواهد شد و همچنین برای این رشته بالا بودن ریز نمرات دروس زیست، شیمی و ریاضی نیز ضروری بوده و در حالت کلی برای اخذ پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی از استرالیا به حداقل معدل 17 یا 16 نیاز خواهید داشت.

    شرط زبان

    برای همه دانشجویان بین‌المللی که زبان مادری آن‌ها غیر از انگلیسی است، ارائه مدرک زبان با نمره قابل قبول برای اخذ پذیرش از هر یک از دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی در استرالیا الزامی است. از طرفی اکثر دانشگاه‌های استرالیا ملاک و حداقل نمره مورد قبول برای زبان را برای حالت پذیرش غیر مشروط، نمره آیلتس 6.5 و گاها 6 (یا معادل آن برای دیگر مدارک معتبر زبان انگلیسی) در نظر می‌گیرند (یا معادل آن در دیگر آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی) که برای رشته پزشکی نمره آیلتس پیشنهادی برای شانس بهتر، آیلتس 7 یا بالاتر می‌باشد.

    انگیزه‌نامه قوی و توصیه‌نامه

    اگر درخواست پذیرش شما برای قبولی در رشته پزشکی که شامل مدارک عمومی و الزامات مورد نیاز دانشگاه مقصد است را مانند یک بسته ارسالی به دانشگاه مد نظر در نظر بگیرید، انگیزه‌نامه می‌توان گفت که به نوعی شبیه به دفترچه راهنمای استفاده از این بسته عمل خواهد کرد. انگیزه‌نامه که از قضا بر خلاف تصور بسیاری که صرفا آن را یک ضمیمه ساده می‌بینند، در واقع نه تنها مدرکی بسیار مهم، ضروری و تعیین کننده روند پذیرش شما بوده بلکه به آن باید به چشم یک فرصت و بستر عالی برای شخص در جهت ارائه  اطلاعات خیلی جامع، مفید و قانع کننده‌ایی از خود و برنامه تحصیلی‌ و چشم اندازها از آینده خود نگاه نمود و بنابراین در نحوه نگارش، محتویات و تهیه و تنظیم نهایی یک انگیزه نامه قوی بسیار حساسیت به خرج دهید. همچنین توصیه نامه که به نوعی حکم اعتبار و ضمانت شما نزد چند شخص برجسته از نظر آکادمیک بوده، بهتر است که مخصوصا برای رشته‌ی پزشکی 3 نسخه توصیه نامه معتبر داشته باشید.

    شرکت در آزمون‌های الزامی ورودی دانشگاه

    در هنگام درخواست اخذ پذیرش تحصیلی، ممکن است یکسری آزمون‌های ورودی از شما گرفته شود؛ مانند آزمون GRE، UCAT، GAMSAT ،ATAR و... که ممکن است مستقیما مربوط به حوزه پزشکی یا به شکلی غیر مستقیم مشخص کننده صلاحیت علمی، عقلانی و منطقی شخص متقاضی برای سنجش وی در موقعیت‌های مختلف برای تخصص مد نظرش باشد که در صورت وجود هرگونه الزام برای شرکت در این آزمون‌ها، در آن‌ها شرکت نموده و تمام تلاش خود را بنمایید تا نمره بالایی را در این آزمون‌ها کسب نمایید.

    • برای تحصیل در دوره کارشناسی پزشکی ارائه مدرک آزمون های UMAT یا همان آزمون پذیرش پزشکی و  ATAR یا همان مصاحبه پزشکی ضروری است. نمره این دو آزمون معیار های اصلی ورود دانشجویان به رشته های پزشکی در استرالیا است. برخی آزمون های جانبی نیز در برخی دانشگاه‌ها از دانشجویان گرفته می‌شود که مربوط به دروس دوره دبیرستان است مثل آزمون‌های زیست و شیمی. دانشجویانی که بتوانند این آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند می‌توانند در دوره‌های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه‌های استرالیا شرکت کنند.
    • از طرفی دانشجویانی که قصد ورود به دوره کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی رشته‌های پزشکی در استرالیا را داشته باشند می‌بایست اولا دوره‌های علوم پایه و ثانیاً مدرک آزمون GAMSAT (آزمون پذیرش دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استرالیا) یا MCAT (آزمون پذیرش کالج پزشکی) را داشته باشند. این آزمون‌ها به جهت سنجش میزان دانش و توانایی متقضیان در امور پزشکی از آن ها اخذ می‌شود. با اخذ نمره مناسب در هر یک از این آزمون‌ها دانشجو می‌تواند وارد رشته های پزشکی دانشگاه‌های استرالیا شود.

    آشنایی با 2 آزمون ورودی رایج دانشکده‌های پزشکی استرالیا

    آزمون‌های ورودی دانشکده‌های پزشکی استرالیا

    دو آزمون ورودی برای تحصیل پزشکی در استرالیا وجود دارد که اکثر دانشکده‌های استرالیا و نیوزلند به آن نیاز دارند که عبارتند از: UCAT و GAMSAT.

    UCAT

    UCAT دانش آکادمیک متقاضیان را آزمایش نمی‌کند، بلکه این آزمون، مهارت‌ها و توانایی‌های کلی شخص متقاضی را که در طول تحصیلات و زندگی خود بدست آورده را ارزیابی می‌نماید. آزمون مذکور شامل 5 بخش است:

    • استدلال کلامی
    • تصمیم گیری
    • استدلال کمی
    • استدلال انتزاعی
    • داوری موقعیتی

    برای هر بخش در این آزمون، نمره‌ای دریافت می‌کنید که مجموع آن‌ها نمره کلی شما را مشخص می‌نماید.

    GAMSAT

    اگر تصمیم دارید به عنوان دانشجوی تحصیلات تکمیلی به دانشکده پزشکی بروید، باید در آزمون پذیرش دانشکده پزشکی (GAMSAT) شرکت کنید. GAMSAT دانش آکادمیک شما را آزمایش می‌کن؛ این بدان معناست که برای رسیدن به موفقیت در GAMSAT، درک کاملی از علوم فیزیکی و بیولوژیکی ضروری است. بنابراین، اگر یک مقطع کارشناسی ارشد مربوط به رشته‌های غیر علمی را گذرانده باشید، برای آمادگی در این امتحان نیاز به مطالعات فراوان اضافی دارید. آزمون GAMSAT در کل 3 بخش دارد:

    • استدلال در علوم انسانی و علوم اجتماعی: 75 سوال در 100 دقیقه با 10 دقیقه اضافی برای خواندن
    • ارتباط کتبی: دو سوال در 60 دقیقه با پنج دقیقه اضافی برای خواندن
    • استدلال در علوم زیست شناختی و فیزیکی: 110 سوال در 170 دقیقه با 10 دقیقه اضافی برای خواندن

    امتیاز هر بخش از 100 محاسبه و از آن ها نمره متوسط گرفته می‌شود. برای ورود به اکثر دانشکده‌های پزشکی حداقل به 65 امتیاز نیاز خواهید داشت اما باید نمره بیشتری کسب کنید تا شانس تحصیل پزشکی در استرالیا را افزایش دهید.

    جلسه مصاحبه برای تحصیل پزشکی در استرالیا

    جلسه مصاحبه برای تحصیل پزشکی در استرالیا

    بخش مهم دیگر برای قبولی در رشته پزشکی در استرالیا مصاحبه است. همه دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان در این رشته نیاز به مصاحبه ندارند، اما اکثر دانشگاه‌های برتر این کار را انجام می‌دهند. برای بسیاری از متقاضیان، همین بخش مصاحبه، چالش بر انگیزترین بخش درخواست پذیرش آن‌ها می‌گردد. این سیستم مصاحبه شامل ۶ تا ۱۰ مصاحبه کوچک است که هر یک در بخش‌های مختلف انجام می‌شود (مصاحبه مالتی مینی).

    در حالی که بسیاری از افراد از سوالات و چالش‌های روال در طول این مصاحبه‌ها می‌ترسند، باید بدانند که این نوع مصاحبه به نفع شما عمل می‌کند. این فرایند بسیار عینی‌تر از یک سیستم مصاحبه معمولی است. به این ترتیب، دانشگاه ارزیابی بسیار گسترده تر و قابل توجهی از مهارت‌های غیر آکادمیک شما دریافت می‌کند. در حالی که مصاحبه‌گرها شما را از یک دیدگاه جامع ارزیابی می‌کنند، افراد بزگزارکننده این مصاحبه‌ها دنبال یکسری مهارت‌ها و ویژگی‌های اصلی هستند که عموما شامل موارد زیر می‌گردد:

    • ارتباطات
    • کیفیت استدلال
    • تفکر انتقادی
    • خلاقیت
    • مسئولیت اجتماعی
    • امنیت فرهنگی
    • آگاهی از مسائل بهداشتی
    • استدلال اخلاقی
    • خودآگاهی
    • همدلی
    • حل اختلاف
    • انتخاب شغل
    • کار گروهی
    • مراقبت از خود

    هر مصاحبه‌گر شما را در دو تا سه مورد از این خصوصیات ارزیابی می‌کند، بنابراین نیازی نیست همه این موارد را در یک جلسه کوتاه پوشش دهید. دانشگاه‌هایی که از سیستم مصاحبه مالتی مینی استفاده نمی‌کنند، از مصاحبه نیمه ساختار یافته، مصاحبه ترکیبی یا مصاحبه ارزیابی چند مهارت بهره می‌برند. همه این فرایندها جوانب مثبت و منفی خود را دارند اما خوشبختانه، صرف نظر از نوع مصاحبه ای که با آن روبرو هستید، روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید خود را برای اطمینان از تحت تاثیر قرار گرفتن مصاحبه کنندگان از الان آماده نمایید.

    هزینه تحصیل پزشکی در استرالیا

    هزینه تحصیل پزشکی در استرالیا

    هزینه زندگی در استرالیا بالا است و همچنین هزینه تحصیل یا ادامه تحصیل در این کشور نیز به شهریه‌های بالا و گران بودن شهرت دارد. با این حال، کیفیت آموزش پزشکی ارائه شده توسط دانشگاه‌های استرالیا باعث می شود بسیاری از دانشجویان هنوز هم تحصیل پزشکی در استرالیا را انتخاب کنند. اما قسمت نه چندان جالب ماجرا اینجا بوده که تحصیل در یک سری رشته‌های خاص مانند پزشکی و تخصص‌های مرتبط به آن از جمله دندانپزشکی، دامپزشکی، رشته‌های آزمایشگاه محور و... در تقریبا هر کشوری از جمله استرالیا دارای شهریه‌های تحصیلی بیشتر و سنگین‌تری هستند. تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های استرالیا به طور متوسط با میانگین‌گیری از کلیه دانشگاه‌های معتبر این کشور، برای دانشجویان بین‌المللی در حدود 55 الی 83 هزار دلار استرالیا در سال خواهد بود که این مبلغ برای برخی موسسات آموزشی ممکن است از مرز 85 هزار دلار استرالیا در سال هم فراتر رود. هزینه‌های مذکور صرفا برای شهریه و هزینه تحصیل در دانشگاه بوده و از طرف دیگر، می‌بایست هزینه‌های زندگی در استرالیا را به عنوان یک دانشجو نیز در نظر گرفت. هزینه زندگی شخصی یک دانشجو در استرالیا بدون احتساب هزینه‌های مسکن و برای حالت یک زندگی صرفه‌جویانه در حدود حداقل 10 هزار دلار در سال می‌باشد و از طرف دیگر هزینه محل سکونت هم به تصمیم خود دانشجو بستگی داشته که بنا به انتخاب وی هزینه سالانه برای محل اقامت می‌تواند بین 4 تا 16 هزار دلار نوسان داشته باشد. برای توضیح بیشتر پیرامون هزینه محل سکونت باید گفت که هزینه خوابگاه‌های دانشجویی برای دانشگاه‌های استرالیا بین 4 تا 11 هزار دلار در سال معمولا می‌باشد. از طرفی دیگر اجاره ماهیانه اتاق یا آپارتمان خارج از دانشگاه بدین صورت است که برای اتاق کوچک و در واقع خانه استودیویی در حدود 900 دلار در ماه اجاره نیاز خواهد بود و همچنین برای اجاره یک خانه کوچک تک خواب نیز  حدود 1200 تا 1400 بسته به موقعیت خانه در شهر در ماه باید اجاره داد. همچنین دانشجوی متقاضی تحصیل در رشته پزشکی در استرالیا باید هزینه کتب و لوازم تحصیل که معمولا بین 700 تا 1200 دلار در سال شده را در نظر داشته و از طرفی متوسط هزینه بیمه درمانی دانشجو (که تهیه آن اجباری بوده) و حدود 600 دلار در سال می‌باشد را هم در نظر بگیرد. بنابراین توصیه می‌گردد که برای صرفا هزینه زندگی دانشجو و نه هزینه تحصیل، حداقل 16 هزار دلار در سال را در نظر داشته باشید و عدد 20 هزار دلار در سال را می‌توان یک رقم نرمال‌تری برای زندگی راحت‌تر در نظر گرفت.

    • مدت زمان تحصیل رشته پزشکی در استرالیا برای مقطع کارشناسی بین 5 تا 6 سال + 1 سال دوره کارآموزی برای کسب مجوز پزشکی بوده و مدت زمان تحصیل مقطع تحصیلات تکمیلی پزشکی همان 4 سال + 1 سال دوره کارآموزی برای کسب مجوز پزشکی بوده و بنابراین  کمترین مدت برای تحصیل پزشکی (مقطع تحصیلات تکمیلی) 5 سال با احتساب دوره کارآموزی بوده و بیشترین مدت (کارشناسی + تحصیلات تکمیلی) با احتساب دوره کارآموزی 10 سال به طول خواهد انجامید که شما برای رسیدن به متوسط هزینه شهریه دانشگاه برای رشته پزشکی برای کل دوره تحصیلی خود، تعداد سال‌ها را به طور حدودی ضرب در 70 هزار دلار نمایید.

    بورسیه تحصیلی برای رشته پزشکی در استرالیا

    بورسیه تحصیلی برای رشته پزشکی در استرالیا

    کمک هزینه و بورسیه‌های تحصیلی در کشور استرالیا عموما به 2 دسته کلی بورسیه‌های دولتی و بورسیه‌های ارائه شده توسط هر دانشگاه تقسیم شده و همچنین از نظر مبلغ هم به 2 دسته بورسیه کامل (فول فاند) و بورسیه کمک هزینه تقسیم‌بندی می‌شوند. دولت استرالیا و همچنین هر دانشگاه در هر سال و ترم تحصیلی، بورسیه‌های تحصیلی متعددی را برای رشته‌های مختلف در نظر داشته که جدای از بورسیه‌های کامل و فول فاند (که برای رشته پزشکی و آن هم برای دانشجویان بین‌المللی بسیار نادر و سخت بوده) بقیه بورسیه‌ها دارای تنوع کمک هزینه‌های گوناگون از ترمی 2 الی 5 هزار تا حتی بیش از 50 هزار دلار هستند که این مبلغ، میزان مبلغ کمک هزینه معمول برای رشته پزشکی بوده و برای رشته‌‌های دیگر و عمومی معمولا بیشترین مبلغ کمک هزینه در حدود 30 هزار دلار در سال است؛ در حالی که این مبلغ همانطور که گفته شد برای رشته پزشکی می‌تواند از سالی 50 هزار دلار هم فراتر رود. البته هنگام انتخاب و اپلای برای هر بورسیه حتما به این موارد نیز توجه گردد که آن بورسیه تا چه مدت هزینه‌های تحصیلی شخص را پوشش می‌دهد که این مورد نیز در میان سایر مشخصات هر بورسیه ارائه شده نیز ذکر می‌گردد؛ برای مثال برخی بورسیه‌‌ها هزینه کل مدت زمان تحصیل را پوشش داده، برخی دیگر از بورسیه‌ها  برای مثال 2 سال، بورسیه‌ایی دیگر برای 2 ترم و... را پوشش می‌دهند.

    اگر شما در گوگل برای عبارت بورسیه‌های تحصیلی برای رشته پزشکی در استرالیا را به زبان اصلی سرچ کنید (برای مثال بزنید studying medicine in australia scholarships یا عبارات مشابه آن) آنگاه از منابع معتبر خواهید دید که برای هر سال میلادی تحصیلی بیش از چند صد بورسیه تحصیلی برای این رشته یا به صورت مشترک با دیگر رشته‌های متنوع دیگر در نظر گرفته شده است. برخی از این بورسیه‌ها به درصد بیان کرده که تا چه میزان از هزینه و شهریه‌های تحصیل را پوشش می‌دهند (برای مثال یک بورسیه اعلام می‌کند که در کل 30 درصد هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد) و یا ممکن است میزان کمک هزینه را به مبلغ ذکر کنند (برای مثال کمک هزینه 20 هزار دلاری در سال یا برای کل دوره‌ی تحصیلی). کلیه اطلاعات لازم دیگر پیرامون این بورسیه‌ها از جمله مانند مدت زمانی که در طول تحصیل هزینه‌ها را پوشش می‌دهند، رشته‌های تحت پوشش بورسیه مد نظر، نوع بورسیه و یا دانشگاه ارائه دهنده‌ی آن را می‌توانید در همان صفحه مخصوص به خود مشاهده نمایید. توجه گردد که در صورت داشتن صلاحیت‌های علمی بالا معمولا مبالغ در نظر گرفته شده به میزان بسیار خوبی برای رشته‌های پزشکی برای مثال در حد حتی بیش از 50 هزار دلار کمک هزینه سالیانه را می‌توانید مشاهده نمایید اما بورسیه‌های فول فاند یا همان تحصیل رایگان (بورسیه‌های با پوشش کل هزینه‌های تحصیلی) در استرالیا برای رشته پزشکی بسیار از نظر تعداد و بودجه محدود بوده که این محدودیت بیشتر شامل حال دانشجویان بین‌المللی می‌گردد و با در نظر گرفتن درخواست این نوع بورسیه برای مقطع کارشناسی در این رشته تقریبا شانس متقاضی برای اخذ بورسیه تحصیلی کامل و رایگان بسیار کم خواهد شد.

    • برای اخذ بورسیه تحصیلی نیز بطور کلی داشتن معدل بالای 16.5 الی 17 و نمره آیلتس حداقل 7 یا 8 و ارائه توصیه‌نامه از اساتید، رزومه تحصیلی و آثار و مقالات چاپ شده، تز و پایان نامه قوی، رزومه و برنامه تحصیلی قوی، شرکت و موفقیت در آزمون‌های نظیر GRE  GMAT، ATAR و... حتی در صورت عدم اجبار برای شرکت و... همچنین داشتن سوابق درخشان و افتخارات ورزشی، فرهنگی، هنری، علمی، سابقه انجام خدمات اجتماعی، میزان فعالیت در رویدادهای آکادمیک محل تحصیل، داشتن سابقه کار یا تجربه کارآموزی و... همگی در اخذ بورسیه برای رشته پزشکی در استرالیا تاثیر خواهند داشت.

    وضعیت اشتغال پس از تحصیل پزشکی در استرالیا

    وضعیت اشتغال پس از تحصیل پزشکی در استرالیا

    نه تنها امکان استخدام و ورود به دنیای اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان بین‌المللی در رشته پزشکی در استرالیا وجود داشته، بلکه متخصصین فارغ‌التحصیل از این رشته به عنوان افراد با سطح دانش و پتانسیل‌های بالایی تلقی شده و در نتیجه مسیر ورود به دنیای اشتغال و همچنین دیگر مزایای به دنبال آن مانند اخذ اقامت این کشور برای این افراد تسهیل شده؛ ضمن آنکه پس از همه گیری کرونا از سال 2020 میلادی، نیاز به قشر پزشکی و افراد متخصص در این زمینه در استرالیا و در واقع همه جای جهان بیش از پیش حس شده است.. نرخ بیکاری استرالیا در آغاز سال 2022 میلادی در حدود 4.2% اعلام شد که این رقم نسبت به سال 2020 با نرخ بیکاری بیش از 7 درصد بهبود قابل توجهی داشته است. بنابراین ابدا جای نگرانی برای وضعیت بازار کار در استرالیا و به خصوص برای این رشته و تخصص پزشکی وجود ندارد. دانشجویان پزشکی بعد از فارغ‌التحصیلی در استرالیا می‌توانند به مدت یک سال در استرالیا اقامت داشته باشند که در این مدت می‌توانند به دنبال کار باشند یا استخدام شوند اما بعد از استخدام می‌بایست به دنبال اخذ ویزای کار باشند.

    رشته پزشکی و رشته‌های پیرامون این تخصص در کشور استرالیا، بسیار محبوب، پر تقاضا و دارای میزان درآمد بسیار بالا و همچنین وضعیت شغلی بسیار رضایت‌بخش می‌باشد. در یک کلام ساده، شغل پزشکی در این کشور از جمله مشاغل بسیار آینده‌دار به شمار می‌آید. میزان تقاضا برای شغل پزشکی و پرستاری به خصوص پس از همه‌گیری سال 2020 میلادی بسیار بالا رفته است؛ همچنین شما با یک جست و جوی ساده در اینترنت برای مشاغل آزاد و در دسترس پزشکی می‌توانید حتی هزاران موقعیت شغلی پزشکی یا مشاغل مربوط به آن را در سرتاسر استرالیا پیدا نمایید. در این جست و جو خواهید دید که برای رشته پزشکی در شهرها و ایالات مختلف، موقعیت‌های شغلی متنوع با شرایط کاری مختلف برای استخدام نظیر حقوق‌های متفاوت و غالبا حقوق‌هایی بالا، ساعات کار، محل کار و... در دسترس می‌باشند که شخص متخصص در این حوزه با توجه به سابقه کار و مهارت مورد نیاز ذکر شده در هر آگهی شغلی می‌تواند یکی از این مشاغل را که به شرایط خود در زمینه موقعیت جغرافیایی، مهارت و سابقه کار، ساعات کار و میزان حقوق و... بیشتر می‌‍خورد را انتخاب نماید.

    • رایج‌ترین درآمد برای یک پزشک در استرالیا بدون احتساب مالیات حدود 156 هزار دلار در سال بوده که این درآمد با توجه به سابقه کار شخص، میزان مهارت و تخصص وی و همچنین موقعیت شغلی شخصاز این مبلغ هم می‌تواند بیشتر گردد. معمولا کمترین درآمد برای یک پزشک در استرالیا سالیانه 58 هزار دلار بوده و این درآمد می‌تواند بسته به نوع تخصص، مهارت و میزان سابقه کاری و اعتبار شخص به بیش از 490 هزار دلار در سال هم برسد. درآمد بین 130 تا 156 هزار دلار در سال رایج‌ترین درآمد برای یک پزشک در استرالیا است.

    اقامت دائم پس از تحصیل پزشکی در استرالیا

    اقامت دائم پس از تحصیل پزشکی در استرالیا

    همانطور که قبل‌تر نیز ذکر کرده‌ایم، از دید دولت استرالیا متخصصین فارغ‌التحصیل از رشته پزشکی به عنوان افراد با سطح دانش و پتانسیل‌های بسیار عالی و بالایی در زمینه علمی و تحصیلی و همچنین عملی و شغلی هستند و از آنجا که مسیر ورود به دنیای اشتغال پس از پایان تحصیل و اخذ ویزای کار و به دنباله‌ی آن اخذ اقامت استرالیا و شهروندی و تابعیت این کشور برای کلیه دانشجویان بین‌المللی که در هر رشته‌ و تخصصی به میزان حداقل 2 سال در استرالیا تحصیل کرده و در این کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند وجود دارد، بنابراین فرصت مذکور برای پزشکان؛ افراد دارای پتانسیل‌های بسیار بالاتر در زمینه‌های مذکور به شکل گسترده‌تر و با مسیری هموارتر وجود دارد.

    بنابراین هر دانشجوی فارغ‌التحصیل در رشته‌ایی مربوط به پزشکی دغدغه کاریابی در استرالیا را نداشته و پس از ورود به دنیای اشتغال و مدتی کار و پرداخت مالیات و عدم ایجاد مشکلی خاص مانند مشکل قانونی و... می‌تواند برای اقامت دائم و به دنباله‌ی آن شهروندی کشور استرالیا اقدام نماید. حالت معمول و کلی معمولا اینطور بوده که بعد از گذشت 1 سال اشتغال و گذشت از تاریخ صدور ویزای کار در استرالیا می‌توان برای اقامت دائم استرالیا اقدام نمود و بعد از گذشت 4 سال از تاریخ صدور اقامت دائم استرالیا می‌توان برای دریافت پاسپورت و شهروندی این کشور اقدام نمود. به این نکته نیز توجه گردد که در این راستا و نه فقط برای پزشکی و بلکه برای هر کار و تخصصی، منظور از کار در استرالیا کاری است که فرد در حین اشتغال به کار بیمه و مالیات پرداخت کند. در غیر این صورت مدت زمان کار وی از نظر اداره مهاجرت استرالیا قابل استناد نیست.

    بهترین دانشگاه‌های استرالیا برای پزشکی

    بهترین دانشگاه‌های استرالیا برای پزشکی

    دانشگاه‌های زیر که اکثرا جزء 10 دانشگاه برتر استرالیا بوده، بهترین دانشگاه‌های استرالیا برای تحصیل در رشته پزشکی هستند که بر اساس رتبه دانشکده پزشکی آن‌ها، میزان رضایت دانشجویان از تحصیل در آن‌ها، رتبه و اعتبار دانشگاه در حالت کلی و... انتخاب شده‌اند. 

    نام دانشگاه

    رتبه در استرالیا

    رتبه جهانی

    ملبورن

    3

    41

    سیدنی

    2

    40

    موناش

    6

    55

    کوئینزلند

    5

    46

    نیو ساوت ولز

    21

    362

    آدلاید

    8

    106

    دانشگاه ملی استرالیا

    1

    31

    دانشگاه استرالیای غربی

    7

    92

    کانبرا

    24

    456

    لا تروب 21 398

    ارزان‌ترین دانشگاه‌های استرالیا برای پزشکی

    ارزان‌ترین دانشگاه‌های استرالیا برای پزشکی

    همچنین لیست ارزان‌ترین دانشگاه‌های معتبر استرالیا برای تحصیل رشته پزشکی عبارتند از:

    نام دانشگاه

    رتبه در استرالیا

    رتبه جهانی

    دانشگاه ملی استرالیا

    1

    31

    دانشگاه سیدنی غربی

    26

    474

    دیکین

    16

    275

    سیدنی

    2

    40

    تاسمانیا

    19

    308

    موناش

    6

    55

    کورتین

    13

    217

    باند

    22

    414
    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول تحصیل پزشکی در استرالیا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ