ویزای همراه تحصیلی استرالیا (راهنمای کامل 2024)
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مهاجرت به استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    در کل دو نوع ویزای همراه تحصیلی در کشور استرالیا وجود دارد؛ ویزای همراه دانش‌آموزی و دانشجویی. بنابراین یا شما به عنوان دانشجوی بین‌المللی در استرالیا مشغول به تحصیل هستید و قصد دارید همسر یا فرزندتان را همراه با خود به این کشور بیاورید، یا اینکه دانش‌آموز هستید و می‌خواهید والدینتان (پدر، مادر یا هر دو) به شما در کشور استرالیا ملحق شوند. اعضای خانواده شما در واقع برای پیوستن به شما نیاز به دریافت روادیدی به نام ویزای همراه تحصیلی (Student Dependent Visa) دارند که این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا به صورت موقت یا دائم در کشور استرالیا اقامت داشته باشند.

    شما می‌توانید در هنگام اقدام به دریافت ویزای دانشجویی یا پس از شروع تحصیلات خود در کشور استرالیا نام اعضای خانواده خود را در فرم‌های مرتبط با ویزای تحصیلی ذکر کنید که البته در حالت اول باید نام آن‌ها در فرم 157A گنجانده شود. توجه داشته باشید که شرایط دریافت ویزای همراه تحصیلی ممکن است هر چند وقت یکبار تغییر کند؛ بنابراین به منظور اطلاع از جدیدترین قوانین و همچنین جلوگیری از هر نوع مشکلی، بهتر است به وب‌سایت اداره مهاجرت استرالیا مراجعه کنید یا از یک موسسه مهاجرتی معتبر مشاوره بگیرید. در ادامه با مزایا، شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای همراه تحصیلی استرالیا و انواع آن آشنا می‌شوید.

    انواع ویزای همراه تحصیلی

    انواع ویزای همراه تحصیلی

    ویزای همراه تحصیلی دارای انواع مختلفی است که شامل ساب‌کلاس‌های ۵۰۰، ۶۰۰ و ۵۹۰ می‌شود که در ادامه، خلاصه  توضیحات آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

    ویزای همراه تحصیلی (سابکلس های مختلف)

    این ویزا مخصوص کسانی است که در کشور استرالیا دارای ویزای دانشجویی ساب‌کلاس ۵۰۰ هستند که بدین طریق همسر و کلیه فرزندان زیر 18 سال و مجرد می‌توانند شخص دانشجو را همراهی کنند. همچنین دولت استرالیا این امکان را برای همسر دارنده ویزای تحصیلی ساب‌کلاس ۵۰۰ فراهم می‌کند تا در حین اقامت خود بتوانند مشغول به تحصیل و کار شوند. این ویزا بسته به نوع همراه، شرایط همراه و همچنین مدت زمان اعتبار، دارای سابکلس‌های مختلفی می‌باشد.

    ویزای همراه تحصیلی توریستی ساب‌کلاس ۶۰۰

    افراد دارای ویزای همراه تحصیلی توریستی ساب‌کلاس ۶۰۰ می‌توانند به صورت توریستی وارد کشور استرالیا شوند و تا مدت ۱۲ ماه در کنار همسر یا فرزند دانشجو یا دانش‌آموز خود بمانند. فرآیند دریافت این نوع ویزا بین ۲۰ تا ۷۰ روز به طول می‌انجامد.

    ویزای گاردین دانش‌آموزی ساب‌کلاس ۵۹۰

    تمام دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال برای ادامه تحصیل در کشور استرالیا باید یکی از والدین، اعضای خانواده یا قیم قانونی خود را به عنوان حامی مالی و اجتماعی معرفی کنند. به فرد همراه معرفی شده ویزایی به عنوان گاردین با ساب‌کلاس ۵۹۰ تعلق می‌گیرد که اخذ آن به طور میانگین ۴ ماه طول می‌کشد. دارندگان این نوع ویزا ‌بر خلاف افراد دارای ویزای همراه تحصیلی ساب‌کلاس ۵۰۰ حق تحصیل و کار در کشور استرالیا را ندارند و صرفا با هدف حمایت مالی از فرزند خود به این کشور سفر می‌کنند و مدت زمان اقامت آن‌ها نیز بستگی به طول تحصیل دانش‌آموز دارد.

    ویزای همراه تحصیلی ویژه ویزای ۴۸۵

    ویزای ساب‌کلاس ۴۸۵ به کسانی که از دانشگاه‌های استرالیا فارغ‌التحصیل شده‌اند تعلق می‌گیرد و این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا به صورت موقت در این کشور مشغول به تحصیل و کار شوند. دارندگان این نوع ویزا نیز می‌توانند اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان زیر 18 سال) را به کشور استرالیا بیاورند.

    مزایای دریافت ویزای همراه تحصیلی استرالیا

    دارندگان ویزای همراه تحصیلی استرالیا می‌توانند از مزیت‌های مختلفی بهره‌مند شوند که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

    • داشتن حق کار و ادامه تحصیل در استرالیا
    • امکان دریافت شهروندی و اقامت دائم
    • امکان سفر به کشورهای دیگر تا پایان زمان اعتبار ویزا
    • دسترسی به خدمات اجتماعی و امکانات پزشکی کشور استرالیا
    • اقامت موقت ۵ ساله
    • آسانی اخذ این ویزا در اکثر مواقع

    شرایط دریافت ویزای همراه تحصیلی استرالیا

    شرایط دریافت ویزای همراه تحصیلی استرالیا

    ویزای همراه تحصیلی به هر فردی تعلق نمی‌گیرد و دریافت آن نیاز به یک سری شرایط دارد که هم دانشجو (یا دانش‌آموز) و هم فرد همراه باید به آن‌ها توجه کنند. در ادامه شرایط دریافت ویزای همراه تحصیلی در کشور استرالیا را مشاهده می‌کنید:

    داشتن ویزای ساب‌کلاس ۵۰۰

    شخص اگر قصد آوردن خانواده خود به کشور استرالیا را داشته باشد؛ در این صورت حتما باید دارای ویزای تحصیلی ساب‌کلاس 500 یا ویزای پس از فارغ التحصیلی در استرالیا یا همان سابکلس 485 باشد. فرد همراه نیز برای دریافت ویزای همراه ساب‌کلاس 500 باید تمام فرم‌های مربوطه را پر کند.

    اشاره به نام اعضای خانواده

    به منظور جلوگیری از هر گونه مشکلی در هنگام آوردن فرزند یا همسر خود به استرالیا بهتر است نام آن‌ها را از ابتدا در فرم درخواست اخذ ویزای تحصیلی ذکر کنید.

    تمکن مالی

    افراد دانشجو باید ثابت کنند که از تمکن مالی کافی برای حمایت از فرزند یا همسر خود در کشور استرالیا برخوردار هستند و برای انجام این کار نیاز به ارائه یک سری مدارک بانکی دارند. تمکن مالی مورد نیاز برای حمایت از همسر قانونی و فرزند به ترتیب حداقل ۹ هزار و ۴ هزار دلار استرالیا در سال است که البته این رقم جدای از هزینه‌های مرتبط با تحصیل شما در استرالیا است. به عبارتی مبالغ ذکر شده به مبلغ تمکن مالی اصلی خود شخص دانشجو (متقاضی اصلی) اضافه خواهد شد. مثال: تمکن مالی برای شخص دارای همسر و دو فرزند = تمکن مالی اصلی + 9 هزار دلار استرالیا + (2x4) هزار دلار استرالیا

    تسلط به زبان انگلیسی (در صورت الزام)

    با توجه به شرایط ویزای تحصیلی فرد دانشجو ممکن است سطح زبان انگلیسی همسر او نیز توسط اداره مهاجرت استرالیا مورد سنجش قرار بگیرد. اما در اغلب موارد این شرط الزامی نیست.

    پذیرفته شدن در تست‌های شخصیتی و پزشکی

    دولت استرالیا ممکن است برای اطمینان از سلامت روانی و جسمی اعضای خانواده شما از آن‌ها بخواهد تا در تست‌های پزشکی و شخصیتی شرکت کنند.

    اثبات رابطه فرزند یا همسری

    دارنده ویزای دانشجویی برای اثبات رابطه خود با فرزند یا همسر خود نیاز به ارائه یک سری مدارک ( گواهی ازدواج، تولد فرزند و ...) دارد. علاوه بر این قبل از دریافت اخذ ویزای همراه تحصیلی زوجین باید ثابت کنند که حداقل ۱۲ ماه از زمان ازدواج قانونی آن‌ها گذشته است.

    قبولی در مصاحبه

    دولت استرالیا معمولا تنها بر اساس مدارک و شرایط موجود تصمیم به پذیرش یا رد افراد متقاضی مهاجرت می‌گیرد. با این حال ممکن است در برخی موارد از همسر یا فرزند شما خواسته شود تا در جلسه مصاحبه سفارت نیز شرکت کند. بنابراین از اعضای خانواده خود بخواهید تا به خوبی خود را برای مصاحبه احتمالی آماده کنند.

    تست بیومتریک استرالیا

    دولت استرالیا ممکن است به دلایل مسائل امنیتی و همچنین تایید هویت اعضای خانواده شما یک سری داده‌های بیومتریک (اثر انگشت، تصویر چهره و ...) از آن‌ها جمع‌آوری کند.

    پرداخت تمام هزینه‌های مرتبط با اخذ ویزا

    فرد همراه به منظور دریافت ویزای همراه تحصیلی باید تمام هزینه مرتبط با فرآیند را به صورت کامل پرداخت و یک رسید از تمام آن‌ها تهیه کند.

    بیمه درمانی

    تمام افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند باید دارای بیمه درمانی OSHC باشد.

    نداشتن سابقه رد شدن ویزا

    دولت استرالیا معمولا مانع از ورود افراد با سابقه رد شدن ویزا به این کشور می‌شود.

    پرداخت هزینه تحصیل مدرسه فرزند

    در صورت آوردن فرزند خود به استرالیا باید با ارائه مدارک بانکی معتبر ثابت کنید که از عهده تمام هزینه‌های تحصیلی او بر می‌آیید. هزینه تحصیل در مدارس استرالیا رقمی بین ۵۶۰۰ تا ۱۸۶۰۰ دلار به ازای هر فرزند است.

    نداشتن بدهی به کشور استرالیا

    فرد همراه و همچنین خانواده‌ی او در صورت داشتن هرگونه بدهی به دولت استرالیا باید آن را قبل از اقدام به دریافت ویزا تسویه حساب کند؛ در غیر این صورت به او ویزای همراه تحصیلی تعلق نخواهد گرفت.

    سن فرزند

    فرزند شما برای ملحق شدن به شما در کشور استرالیا جز در شرایط خاص باید زیر ۱۸ سال سن داشته باشد.

    حضور در کلاس‌ها

    فرد دانشجو یا دانش‌آموز باید با ارائه مدارکی ثابت کند که به صورت منظم در تمام کلاس‌های مدرسه یا دانشگاه شرکت کرده است.

    رعایت تمام قوانین مهاجرتی

    فرد دارنده ویزای ساب‌کلاس ۵۰۰ و اعضای خانواده باید قبل و بعد از رفتن به استرالیا تمام قوانین این کشور را به صورت کامل رعایت کنند.

    توجه: ویزاهای ساب‌کلاس ۱۰۰ و ۳۰۹ ارتباطی به ویزای همراه تحصیلی ندارند و تنها به افرادی تعلق می‌گیرند که همسر آن‌ها شهروند یا دارای اقامت دائم استرالیا هستند.

    مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای همراه تحصیلی استرالیا

    مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای همراه تحصیلی استرالیا

    افرادی که قصد دریافت ویزای همراه تحصیلی استرالیا را دارند نیاز به ارائه یک سری مدارک دارند که در ادامه تمام آن‌ها را مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید که نقص یا گم شدن مدارک ممکن است باعث رد شدن درخواست شما برای اخذ ویزای همراه تحصیلی شود.

    • فرم‌های 157A، 919 و 1281
    • مدارک مرتبط با تمکن مالی
    • گواهی عدم سوء‌پیشینه
    • مدارک طلاق (در صورت نیاز)
    • بیمه درمانی OSHC
    • پاسپورت معتبر و منقضی‌‌نشده
    • مدارک ازدواج یا گواهی تولد
    • مدارک پزشکی و روانپزشکی (در صورت نیاز)
    • رسید تمام هزینه‌های پرداخت شده
    • مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی
    • مدارک تحصیلی و کاری فرد همراه
    • مدارک مرتبط با تغییر نام (در صورت نیاز)
    • دو قطعه عکس رنگی و پاسپورتی جدید
    • مدارک GTE و CoE (در صورت نیاز)
    • مدرک زبان معتبر (در صورت نیاز)
    • مدارک واکسیناسیون
    • فرم شماره ۸۰ (در صورت درخواست)
    • مدارک شرکت در کلاس‌ها (مخصوص افراد دارنده ویزای ساب‌کلاس ۵۰۰)

    توجه : برخی موارد مانند مدارک تحصیلی و دیپلم باید ترجمه رسمی شده و نیاز به مهر آموزش، وزارت امور خارجه و دادگستری دارند.

    به دنیا آمدن فرزند پس از دریافت ویزای همراه تحصیلی

    اگر همسر شما پس از اخذ ویزای همراه تحصیلی و در هنگام اقامت در کشور استرالیا فرزندی به دنیا آورد؛ در این صورت فرزند شما نیز ویزای همراه دریافت خواهد کرد. شما به عنوان والدین باید نام فرزند خود را با مراجعه به اداره مهاجرتی استرالیا به عنوان همراه در فرم ویزا ثبت کرده و سپس برای او شناسنامه تهیه کنید. فرزند شما همچنین می‌تواند طبق قانون از تمام خدمات پزشکی و اجتماعی کشور استرالیا بهر‌ه‌مند شود. فرزند تازه به دنیا آمده شما می‌تواند در کنار همسرتان تا پایان زمان انقضای ویزای تحصیلی شما در کشور استرالیا اقامت کند و بنابراین در صورت نیاز باید برای تمدید اقامت خود و اعضای خانواده‌تان اقدامات لازم را انجام دهید.

    نحوه تغییر ویزای همراه تحصیلی به ویزای تحصیلی

    نحوه تغییر ویزای همراه تحصیلی به ویزای تحصیلی

    افراد همراه می‌توانند در صورت رعایت قوانین مهاجرتی استرالیا ویزای همراه خود را تبدیل به ویزای تحصیلی کنند که شرایط آن به صورت زیر است. البته توجه داشته باشید که تغییر ویزا بستگی به وضعیت کنونی ویزای شما دارد و ممکن است دولت استرالیا بنا به دلایل مختلفی با آن موافقت نکند. بنابراین به منظور افزایش شانس دریافت ویزای تحصیلی بهتر است از یک موسسه مهاجرتی متخصص در امور اعزام دانشجو مشورت بگیرید.

    • اقدام به دریافت پذیرش از یک دانشگاه معتبر
    • اقدام به اخذ ویزای ساب‌کلاس ۵۰۰
    • تهیه بیمه درمانی OSHC
    • کسب نمره زبان مورد نیاز در یکی از آزمون‌های مورد تایید
    • ارائه مدارک مرتبط با تمکن مالی
    • رعایت تمام موارد بیانیه GTE

    همراه شامل چه افرادی می شود؟

    • همسر قانونی
    • فرزند شما

    توجه: اگر فرزند شما بالای ۱۸ سال سن دارد؛ در این صورت ویزای همراه به او تعلق نمی‌گیرد و باید به صورت مستقل اقدام به مهاجرت و دریافت ویزا کند؛ مگر اینکه از لحاظ مالی یا اجتماعی به شما وابسته باشد که برای اثبات این موضوع نیاز به ارائه مدارک مستند مانند پرینت حساب  و سوابق پزشکی فرزند خود دارید. همچنین دقت شود که فرزند در هر حالت باید مجرد باشد.

    همراه چه زمانی می‌تواند به من در استرالیا ملحق شود؟

    همراه چه زمانی می‌تواند به من در استرالیا ملحق شود؟

    مدت زمان بررسی درخواست ویزا برای هر فرد متفاوت است و در نتیجه به صورت دقیق نمی‌توان گفت که فرد همراه چه زمانی می‌تواند به شما در استرالیا ملحق شود. با این حال عوامل و فرآیندهای مختلفی می‌توانند بر زمان پیوستن فرد همراه به شما تاثیر بگذارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    •  اثبات وجود رابطه خانوادگی میان شما و فرد همراه
    •  اثبات تمکن مالی برای تامین هزینه‌های فرد همراه
    •  نوع ساب‌کلاس فرد دانشجو یا دانش‌آموز
    •  روند بررسی درخواست ویزا
    •  توجه به ضرب‌العجل‌ها
    •  تغییر قوانین مهاجرتی
    •  تأیید ویزای تحصیلی
    •  تکمیل بودن مدارک
    •  زمان‌بندی سفر

    مراحل دریافت ویزای همراه تحصیلی

    افرادی که قصد دریافت ویزای همراه تحصیلی دارند باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهند. البته به منظور جلوگیری از نوع مشکلی و تسریع فرآیند اخذ ویزا بهتر است تمام مراحل را با کمک یک موسسه مهاجرتی معتبر انجام دهید.

    ۱. اطمینان از داشتن شرایط دریافت ویزای همراه تحصیلی

    ۲. تهیه و ترجمه تمام مدارک مورد نیاز

    ۳. ایجاد حساب ImmiAccount

    ۴. تکمیل فرم‌های مورد نیاز و ارسال مدارک

    ۵. پرداخت تمام هزینه‌های درخواستی

    ۶. انجام تست‌های پزشکی و بیومتریک

    ۷. ایجاد درخواست اخذ ویزا در ImmiAccount

    ۸. انتظار برای دریافت ویزای همراه

    ۹. اخذ ویزای همراه

    هزینه دریافت ویزای همراه تحصیلی

    هزینه دریافت ویزای همراه تحصیلی

    طبق آخرین آمارها تا لحظه نگارش این مقاله هزینه دریافت ویزای همراه تحصیلی به ازای هر فرد زیر ۱۸ سال ۱۷۵ دلار استرالیا است و افراد بالای ۱۸ سال نیز باید هر کدام ۵۳۰ دلار استرالیا پرداخت کنند. به عنوان مثال اگر بخواهید فرزند خردسال و همسر خود را با خود به استرالیا بیاورید؛ در این صورت باید ۷۰۵ دلار پرداخت کنید. هزینه دریافت ویزای تحصیلی ساب‌کلاس ۵۰۰ نیز ۷۱۰ دلار است. این قیمت‌ها معمولا هر سال تغییر می‌کنند و بنابراین به منظور دریافت آخرین قیمت‌ها می‌توانید با کارشناسان مجموعه ادب‌ ویزا تماس بگیرید. توجه داشته باشید که این هزینه‌‌ها تنها برای دریافت ویزا هستند و برای دریافت بیمه درمانی، ترجمه رسمی مدارک و سایر موارد مشابه باید هزینه‌ جداگانه‌ای را پرداخت کنید.

    سوالات متداول ویزای همراه تحصیلی استرالیا (راهنمای کامل 2024)

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2023-11-16

    سلام اگر دانش آموزی یک والد داشته باشه با ویزای گاردین ساب کلاس ۵۹۰ میتونه کار و تحصیل کنه یا نه؟

    2023-11-18

    سلام. از همون ابتدا ویزای کار تعلق نمیگیره اما پس از رسیدن به خاک استرالیا میتونین در زمینه کار درخواست بدید و اقدام کنید.

    مشاوره رایگان مهاجرت