مقایسه زندگی در استرالیا با اروپا 2023
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کسانی که برای مسیر مهاجرتی، شروعی جدید و ادامه‌ی زندگی خود از بین گزینه‌های مهاجرتی مختلف مردد بوده، ما به بررسی 2 گزینه جالب و چالش برانگیز خواهیم پرداخت و آن هم انتخاب بین مهاجرت به استرالیا و یا مهاجرت به یکی از کشورهای اروپایی. البته از نظر مقایسه، شاید مقایسه زندگی و مهاجرت به کانادا با اروپا و یا زندگی و مهاجرت به آمریکا با اروپا از بسیاری از ابعاد نزدیک‌تر بوده که ما دو سرفصل ذکر شده را در مقالات ماقبل بررسی کرده‌ایم. حال مقایسه زندگی در استرالیا و اروپا همانند دیگر سرفصل‌های ذکر شده نیز جالب و برای بسیاری واقعا یک تردید و چالش بزرگ برای انتخاب مسیر مهاجرتی خود می‌تواند باشد.

    اکنون شاید سوال برایتان پیش آید که چرا مقایسه استرالیا با کل قاره اروپا؟ چرا مقایسه‌ی این کشور با یک مقصد محبوب مهاجرتی مانند انگلیس یا آلمان نه؟ خب در جواب این سوال باید گفت که اولا استرالیا از نظر وسعت، کاملا کل قاره اروپا را در بر می‌گیرد و در حالی که اغلب کشورهای اروپایی کشورهای کوچک یا کم جمعیت بوده و یا ترکیبی از هر دو. همچنین از نظر معیارهای مختلف و گوناگون شاید نتوان استرالیا را صرفا با یک کشور اروپایی مقایسه کرد! برای مثال استرالیا را از نظر قدرت اقتصاد می‌توان با کشوری مانند اسپانیا مقایسه نمود، از نظر بزرگی و ساخت و سازهای مدرن شهری با کشوری مثل آلمان مقایسه نمود، از نظر فرهنگ زندگی و زبان و نژاد با کشور انگلیس مقایسه نمود و... فقط توجه داشته باشید که ما در این مقاله، عمدتا مقایسه استرالیا با کشورهای اروپای غربی و پیشرفته‌تر را ملاک قرار می‌دهیم؛ البته عمدتا و نه صرفا. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

    مقایسه جغرافیا و آب و هوای استرالیا با اروپا

    مقایسه جغرافیا و آب و هوای استرالیا با اروپا

    استرالیا ششمین کشور پهناور دنیاست و پهناوری آن به قدری بوده که اگر نقشه آن را بر روی نقشه اروپا قرار داده، تقریبا تمام این قاره را می‌پوشاند. بنابراین کسانی که دوست دارند در کشوری بزرگ زندگی کنند و از بزرگی کشور خود لذت برده، بنابراین استرالیا گزینه ارجح است. اما از طرفی اگر از وجود فواصل زیاد بین شهرها و نقاط مختلف کشور و طولانی‌تر و پر خرج‌تر بودن سفر ناراضی خواهید بود، بنابراین زندگی در قاره اروپا احتمالا برایتان ارجحیت خواهد داشت که شما در اروپا با یک ماشین سواری و چند ساعت رانندگی می‌توانید حتی از 2 الی 3 کشور هم عبور کنید!

    از نظر موقعیت جغرافیایی، اروپا تقریبا در مرکز نقشه جغرافیایی و مایل به سمت شمال قرار داشته و استرالیا در نیمکره جنوبی و در جنوب شرق نقشه جهان قرار دارد. شاید استرالیا در این مقایسه یک ضعف عظیم داشته باشد؛ چرا که در حالی که اروپا شاهراه و مرکز دید و توجه جهانی از نظر موقعیت جغرافیایی بوده، استرالیا بالعکس و به عنوان کشوری تنها (در کنار نیوزلند و محدود کشورهای جزیره‌ای در همان نزدیکی) از نظر موقعیت جغرافیایی در انزوا بوده و شب و روز و همچنین فصول سال با دیگر نقاط جهان در استرالیا برعکس است.

    از بابت آب و هوا نیز باید گفت عموما استرالیا دارای آب و هوایی معتدل و بسیار دلپذیر بوده اما قاره‌ی اروپا که ملقب به قاره‌ی سبز بوده، عمدتا به ویژه در کشورهای اروپای غربی دارای آب و هوای نسبتا سرد و همراه با بارندگی‌های نسبتا زیادی است که کسانی که به دنبال هوای معتدل بوده به ویژه با توجه به طبع ایرانیان، مسلما استرالیا آب و هوای بهتری دارد. اما اروپا از نظر سرسبزی و دارا بودن طبیعت بیشتر و منابع جنگلی و... در وضعیت بهتری قرار دارد.

    مقایسه اقتصاد استرالیا با اروپا

    مقایسه اقتصاد استرالیا با اروپا

    اگر صحبت از بزرگی اقتصاد کشورها باشد، استرالیا در رتبه سیزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا بر اساس میزان تولید ناخالصی داخلی و به میزان 1.32 تریلیون دلار مطابق با آخرین برآورد قرار داشته که تنها 4 کشور آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا در قاره‌ی اروپا هستند که دارای رتبه‌های بالاتر از استرالیا هستند و بنابراین به غیر از این 4 کشور، بقیه‌ی کشورها از نظر رتبه بندی قدرت اقتصادی بر حسب GDP یا همان تولید ناخالصی ملی از استرالیا پایین‌تر هستند. البته بحث تولید ناخالصی یک طرف، بحث‌های دیگر مانند رفاه اقتصادی و ثروت در دست مردم، میزان بحث سرانه ملی، بحث وضعیت کار و اشتغال و... نیز هر کدام در جای خود، ملاک اصلی و تعیین کننده هستند.

    متوسط سرانه ملی استرالیا 65 هزار دلار در سال بوده در حالی که بیشترین متوسط سرانه ملی در اروپا مربوط به کشور آلمان و به میزان 63 هزار دلار در سال می‌باشد و مابقی کشورها رقمی کمتر از رقم ذکر شده برخوردار بوده و حتی برخی کشورهای اروپایی (که فقیر محسوبل شده) میزان سرانه ملی آن‌ها کمتر از 18 هزار دلار بوده و در کل متوسط سرانه ملی قاره اروپا بین 35 تا 45 هزار دلار می‌باشد.

    همچنین میزان هزینه‌های زندگی، حقوق و درآمد و همچنین وجود توازن بین این دو مقوله اصلی نیز بسیار مهم است. زندگی در استرالیا و به ویژه زندگی در شهرهای بزرگ آن درست است که دارای هزینه‌های نسبتا گرانی بوده اما در مقابل و به همان نسبت، حقوق‌ها و دستمزدها بسیار خوب و بالا بوده و در کل کشور استرالیا به کشوری با حقوق و دستمزدهای بسیار بالا مشهور است؛ در حالی که حتی کشورهای بسیار پیشتاز اروپایی، به پرداخت حقوق‌های متوسط و نسبتا خوب اما هزینه‌های زندگی بالا، محدودیت و گرانی مسکن، مالیات‌های سنگین، پرداخت هزینههای اجباری دیگر مانند هزینه بهداشت و درمان سراسری و... مشهور هستند. استرالیا را می‌توان همانند آمریکا، سرزمین فرصت‌ها از نوع قاره اقیانوسیه دانست که کلی فرصت برای پیشرفت بر حسب خلاقیت و توانایی هر فرد را فراهم نموده اما نظام اقتصادی اکثر کشورهای اروپا، اینگونه است که تقریبا اکثریت مردم جامعه را از نظر میزان درآمد، ثروت، دارایی و... شبیه به یکدیگر و در یک رده و میانگین قرار داده است. برای مثال همین قضیه برای کشوری مثل سوئد بسیار صادق است؛ تا جایی که کسی انگیزه چندان زیادی برای پیشرفت کاری، شغلی و خلاقیت ندارد و بیشتر سرمایه‌ گذاران و افراد با خلاقیت‌ها و پیشرفت‌های شغلی در این کشور، افرادی از دیگر کشورها هستند.

    مقایسه موقعیت‌های مهاجرتی استرالیا با اروپا

    مقایسه موقعیت‌های مهاجرتی استرالیا با اروپا

    به همان وسعت و مقیاسی که برتری و قدرت اقتصادی استرالیا را با ادله و ارائه آمار و ارقام در بند ماقبل توضیح داده، باید گفت که استرالیا با داشتن یک بستر اقتصادی بسیار قوی به تنهایی، برای مهاجرت مقصدی آینده دار است و به زبان عام‌تر برای همه، سهمی از این ثروت و اقتصاد وجود خواهد داشت. همچنین برای مهاجرت کاری که یکی از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرتی به هر کشوری بوده، با توجه به وجود این اقتصاد قوی، دستمزدهای بالا و موقعیت‌های شغلی زیاد و متنوع، استرالیا برای مهاجرت کاری و اشتغال نیز یکی از بهترین گزینه‌ها است. در حالی که با توجه به ادله و استدلال‌های بیان شده در بند فوق، مشابه همین قضیه شاید صرفا شامل چند کشور محدود قدرتمند اروپایی شود و قطعا مابقی کشورها از استرالیا از نظر آینده برای زندگی از بعد اقتصاد، کار و اشتغال، رفاه و پیشرفت و... نخواهند داشت. البته از نظر زمانی و مدت زمانی که طول خواهد کشید تا شخص از طریق کار در استرالیا و اروپا به اقامت دائم برسد، تقریبا یکسان بوده و استرالیا با اختلاف کمی حتی شرایط بهتری را برای متقاضیان فراهم نموده است. اما اگر بحث مهاجرت تحصیلی پیش آید که در کنار مهاجرت کاری از جمله محبوب‌ترین روش‌های مهاجرتی بوده و چه بسا بسیار بیشتر از این روش به دلیل سهولت بیشتر، محبوب‌تر بوده، امتیاز بزرگ کاملا به استرالیا داده خواهد شد؛ چرا که استرالیا در کنار کانادا نسبت به تقریبا همه‌ی مقاصد مهاجرت تحصیلی قوی و محبوب دیگر بهترین و راحت‌ترین شرایط را برای اشتغال، اعطای اقامت دائم و شهروندی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم ساخته است و مطابق با آخرین قانون تثبیت شده، 1 سال کار پس از پایان تحصیل برای اخذ اقامت دائم استرالیا کافی است. از طرفی دیگر استرالیا از ویزاهای مربوط به استعدادهای هنری مانند کشورهایی از جمله آمریکا یا کانادا، به شکل وسیعی استقبال می‌نماید.

    مقایسه تحصیل در استرالیا با اروپا

    مقایسه تحصیل در استرالیا با اروپا

    استرالیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در جهان بوده و جذابیت و ارزش تحصیل در استرالیا هر ساله حدود نیم میلیون دانشجوی بین‌المللی را به این کشور می‌کشاند که استرالیا در کنار مقاصد دیگری مانند کانادا، آمریکا و انگلیس به عنوان دیگر مقاصد انگلیسی زبان برتر جهان با قوی‌ترین نظام‌های آموزشی، از نظر محبوبیت و مقبولیت، پیشتازی می‌نماید. 7 دانشگاه از حدود 40 دانشگاه این کشور دارای رتبه‌ی زیر 100 جهانی هستند که این دستاورد بالا به جزء برای کشور انگلستان، برای هیچ یک از کشورهای اروپایی صدق نمی‌نماید. هرچند که کشورهای زیادی هستند که در اروپا دارای قوی‌ترین نظام‌های آموزشی در جهان بوده اما از بابت حضور در بالاترین رتبه‌بندی‌ها از استرالیا عقب‌تر هستند. تنها مزیت تحصیل در اروپا نسبت به استرالیا، ارزان‌تر بودن شهریه‌های آن می‌باشد. از طرفی دیگر استرالیا انگلیسی زبان بوده و دارای فرهنگی مهاجر پذیر و دارای جوامع چند فرهنگی و بهترین شهرهای دانشجویی جهان (از جمله ملبورن و سیدنی) می‌باشد. حال در بند بعدی، بیشتر درباره مقایسه فرهنگ و مهاجر پذیری کشور استرالیا در برابر کل قاره اروپا صحبت خواهیم کرد.

    مقایسه فرهنگ استرالیا با اروپا

    مقایسه فرهنگ استرالیا با اروپا

    استرالیا و کشورهای اروپا به ویژه کشورهای اروپای غربی بسیار از بابت فرهنگ مردمی به صورت فردی و اجتماعی بالایی برخوردار هستند و دارای بهترین محیط‌ها برای مهاجرت، کار، تحصیل، تشکیل خانواده و... از نظر فرهنگ مردمی و ساختار اجتماعی هستند. اما از بین 4 واژه زندگی، کار، تحصیل و مهاجرت، وقتی که صرفا روی کلمه مهاجرت تمرکز شده، راه استرالیا از اروپا کمی جداتر می‌شود؛ چرا که استرالیا به طور تمام و کمال و سراسری یک مقصد فوق‌العاده برای مهاجران از جمله مهاجران از کشورهای در حال توسعه و از جمله همین ایران خودمان بوده و دارای جوامع چند فرهنگی به ویژه در 2 شهر بی نظیر سیدنی و ملبورن می‌باشد. همچنین همانطور که در بند پیشین و پیرامون مسئله تحصیل نیز اشاره گردید، استرالیا به عنوان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی یکی از امتیازات مثبت و بزرگی که داشته، این بوده که بسیار از نظر کیفیت زندگی دانشجویی و داشتن شهرهای برتر دانشجویی عالی است. اما درباره‌ی اروپا که از کشوری به کشور دیگر ممکن است این قضیه دارای تفاوت بوده، نمی‌تواند قطعی نظر داد و اگر هم بخواهیم که درباره هر کشور و فرهنگ در اروپا بحث را باز نماییم از حوصله بحث خارج خواهد بود اما عموما اینطور بهتر است بگوییم که در اروپا به غیر از کشورهای اصلی مهاجرپذیر مانند آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، نروژ و... در بقیه کشورها که مهاجر و جوامع چند فرهنگی چندانی وجود نداشته، طبیعتا از نظر جو جامعه و نحوه برخورد با مهاجر، شاید کمی تو ذوق زننده باشند و شاید از نظر رعایت فرهنگ و ادب و عدم رفتار نژادپرستانه خوب باشند اما از نظر سرد بودن طبع رفتار و ارتباط نه چندان قوی آن‌ها و همچنین نوع برخورد در جامعه با دیگران و به ویژه با مهاجران و افراد غریبه برای مهاجران یقینا چندان مسائل جالبی نخواهد بود. چه بسا که در برخی کشورهای اروپایی (حال به صورت سراسری در آن کشور یا به صورت منطقه‌ای) و به ویژه در اروپای شرقی، رفتار نژاد پرستی حداقل به صورت غیر مستقیم به وضوح تا به امروز تک و توک نیز دیده می‌شود.

    مقایسه کیفیت زندگی در استرالیا با اروپا

    مقایسه کیفیت زندگی در استرالیا با اروپا

    هرچند که مبحث مربوط به فرهنگ را در بند قبل مفصل شرح داده اما از آنجا که فرهنگ یک کشور مستقیما کیفیت زندگی در آن کشور را تعیین کرده، بنابراین باید گفت که هم استرالیا و هم اروپا از بابت فرهنگ مردمی به صورت فردی و اجتماعی بالایی برخوردار هستند و دارای بهترین بستر برای مهاجرت، کار، تحصیل، تشکیل خانواده و... هستند. اما از نظر فرهنگ مهاجرپذیری، داشتن جوامع چند فرهنگی، نحوه برخورد با مهاجران و وجود فرصت‌های مساوی با دیگر مردم در جامعه برای آن‌ها از جمله فرصت‌های شغلی، پیشرفت، مهاجرت تحصیلی و... استرالیا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی در این زمینه پیشتاز است. اگر هم صحبت از دیگر معیارها و شاخص‌های تعیین کننده کیفیت زندگی باشه؛ مانند امنیت و آرامش در جامعه، برقرار بودن تمام و کمال مسائل مربوط به حقوق بشر، بالا بودن میزان شادی و رضایت مردم، تساوی حقوق جنسیتی، اقلیتی، قومیتی، مذهبی و... باید گفت که استرالیا از میان 195 کشور دارای آمار و ارقام در جهان دارای رتبه 9 در زمینه دموکراسی، رتبه 18 در امنیت، رتبه 17 در زمینه آزادی بیان و مطبوعات، رتبه 11 در زمینه شادی و رضایت مردم، رتبه 12 در رفتار ضد نژاد پرستی مردم آن و رتبه 15 در تساوی حقوق زنان با مردان و رعایت حقوق زنان می‌باشد. بنابراین در این شاخص‌ها (و در دیگر شاخص‌های ذکر نشده) استرالیا دارای رتبه زیر 20، 15 و چه بسا 10 یعنی تک رقمی می‌باشد. اما مسئله دیگر این است که تقریبا تمام کشورهای دارای رتبه‌های تک رقمی یا رتبه‌های زیر 20 دیگر در این شاخص‌ها، کشورهای اروپایی هستند و بنابراین در این باره از آنجا که استرالیا دارای رتبه‌ی حدودی 10 تا 20 در این شاخص‌ها بوده و اروپا نیز در کل دارای 44 کشور بوده، بنابراین استرالیا در مقایسه با اروپا از یک سطح متوسط بهتری برخوردار بوده اما این مسئله کاملا بسته به هر کشور اروپایی دارد و باید گوشزد کنیم که از قضا همان رتبه‌های تک رقمی یا بالاتر از استرالیا، مقاصد اصلی و محبوب مهاجرتی در اروپا هستند.

    مقایسه حمل و نقل عمومی و خدمات شهری استرالیا با اروپا

    مقایسه حمل و نقل عمومی و خدمات شهری استرالیا با اروپا

    استرالیا به عنوان ششمین کشور پهناور جهان که دارای تمرکز جمعیتیِ حدود 90 درصد در مرز 100 کیلومتری سواحل و عمدتا در چند شهر انگشت ‌شمار داشته، پس مسلم است که حمل و نقل درون کشوری و به ویژه بین شهر‌های دور و سفرهای بین ایالتی جدای از طولانی بودن مسافت و گران شدن هزینه‌های سفر، آنقدر کارآمد نیست و چرا که با توجه به تمرکز جمعیتی شرح داده شده، عملا انتظار می‌رود بسیاری از مناطق کشور بسیار کم جمعیت و چه بسا بدون جمعیت و بلا استفاده باشد. اما سیستم‌های حمل و نقل شهری در همان شهرهای مذکور دارای بیشترین تراکم جمعیتی مانند سیدنی، ملبورن، آدلاید، بریزبن، کانبرا، پرث و... به ویژه دو شهر سیدنی و ملبورن بسیار عالی و کامل است؛ هرچند که به دلیل تراکم جمعیتی زیاد همچنان نیاز به بهبود بیشتری دارد. اما کشورهای اروپایی غالبا به دلیل مساحت‌های کوچک و جمعیت کم، معمولا سیستم‌های حمل و نقل شهری کافی دارند و حال اگر کشور مورد بحث یک کشور ثروتمند و پیشرفته باشد، این سیستم حمل و نقل به صورت تمام و کمال کارآمد است. اما با توجه به توضیحات داده شده و شرایط هر کشور، واقعیت باید گفت که مقایسه‌ی حمل و نقل استرالیا با کشورهای کوچک و کم جمعیت اروپایی مقایسه جالب و منصفانه‌ای از آب در نخواهد آمد و ممکن است در ذهن مخاطب اینطور تداعی کند که استرالیا شاید به صورت سراسری در کشور از نظر سیستم حمل و نقل ناکارآمد است که اصلا اینگونه نمی‌باشد.

    سوالات متداول مقایسه زندگی در استرالیا با اروپا 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ