راهنمای کامل تهیه مسکن در استرالیا 2023
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    مسکن در استرالیا به ویژه در شهرهای بزرگ و معروف آن اغلب گران است. با این وجود، انواع مختلفی از خانه‌ها مانند خانه‌های مستقل، آپارتمان‌ها، سوئیت‌ها و موارد دیگر بسته به نیاز و بودجه افراد موجود هستند. به ویژه مهاجران باید در مورد انتخاب محل اقامت خود تحقیقات بیشتری انجام دهند و بنابراین توصیه می‌شود قبل از عقد قرارداد برای اجاره بلند مدت، به دنبال اقامت کوتاه مدت و موقت باشید تا بتوانید بازار مسکن استرالیا را بهتر بشناسید. اگر هم بودجه زیادی دارید، امکان خرید خانه در استرالیا برای شما مهیا است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تهیه مسکن در استرالیا در پروسه‌ی مهاجرت به استرالیا ادامه مطلب را بخوانید.

    اجاره کوتاه مدت مسکن در استرالیا

    اجاره کوتاه مدت مسکن در استرالیا

    مطمئناً هنگامی که برای اولین بار به استرالیا می‌رسید، اجاره‌های موقت توصیه می‌شوند زیرا به شما اقامت کوتاه مدت می‌دهد تا بتوانید جستجوی خود را بیشتر کنید. گزینه‌های مختلفی برای اجاره موقت وجود دارند که شامل هتل، خانه‌های مشترک و سایر اقامتگاه‌های کوتاه مدت هستند. معمولاً برای اجاره کوتاه مدت به اسناد زیادی نیاز ندارید، بنابراین فرآیند اجاره خیلی راحت است. برای یافتن آپارتمان‌های اجاره‌ای موقت که نیازها و بودجه شما را برآورده می‌کنند باد تحقیق کنید. میانگین قیمت اجاره‌های کوتاه مدت عبارتند از:

    • سیدنی: 213 دلار  در هر شب
    • ملبورن: 144 دلار در هر شب

    اجاره مسکن در استرالیا به عنوان یک خارجی

    اجاره مسکن در استرالیا به عنوان یک خارجی

    اجاره در استرالیا به عنوان یک مهاجر امکان پذیر است اما نیاز به 100 امتیاز دارید. این امتیاز یک سیستم شناسایی شخصی است که توسط دولت استرالیا ایجاد شده و توسط بسیاری از صاحبخانه‌ها قبل از اجاره مکانی به مستاجران استفاده می‌شود. موارد شناسایی یک فرد مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، قرارداد اجاره قبلی، حساب خدمات شهری و غیره امتیاز تلقی می‌شوند. اساساً برای بررسی درخواست اجاره باید حداقل 100 امتیاز را کسب کنید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم در بدو ورود به استرالیا به سراغ اجاره کوتاه مدت باشید تا بتوانید امتیاز لازم را به دست آورید.

    هزینه اجاره مسکن در استرالیا

    هزینه اجاره مسکن در استرالیا

    کانبرا گران‌ترین شهر برای اجاره خانه است و میانگین اجاره هفتگی آن 690 دلار می‌باشد. سیدنی با 640 دلار در هفته در جایگاه دوم قرار دارد و داروین با 620 دلار در هفته، هوبارت با 540 دلار در هفته و بریزبن با 525 دلار در هفته در رتبه‌های بعدی قرار دارند. جدول زیر میانگین اجاره بها در هر شهر استرالیا را به همراه میزان افزایش قیمت هر کدام در سال گذشته نشان می‌دهد:

    شهر

    متوسط اجاره خانه

    تغییر سالیانه

    سیدنی

    640 دلار استرالیا

    12.3 درصد

    ملبورن

    460 دلار استرالیا

    4.5 درصد

    بریزبن

    525 دلار استرالیا

    16.7 درصد

    آدلاید

    480 دلار استرالیا

    12.9 درصد

    پرت

    495 دلار استرالیا

    10.0 درصد

    هوبارت

    540 دلار استرالیا

    8 درصد

    داروین

    620 دلار استرالیا

    6.9 درصد

    قلمروی مرکزی استرالیا (ACT)

    690 دلار استرالیا

    11.3 درصد

    دیگر شهرهای استرالیا

    520 دلار استرالیا

    10.6 درصد

     

    مراحل و قوانین اجاره مسکن در استرالیا

    مراحل و قوانین اجاره مسکن در استرالیا

    اجاره مسکن برای افراد تازه وارد وهمچنین دانشجویانی که برای تحصیل در استرالیا به این کشور آمده بسیار بیشتر مرسوم و محبوب است. در ادامه به مراحل و قوانین اجاره خانه در استرالیا اشاره می‌کنیم:

    مرحله 1: قوانین رایج را بیاموزید

    مهاجران باید تلاش کنند تا زبان انگلیسی را بیاموزند تا اقامتگاه خود را راحت‌تر انتخاب کنند. به عنوان مثال، آپارتمان‌ها در استرالیا به عنوان فلت (Flat) شناخته می‌شوند، در حالی که از اصطلاح «house» برای خانه‌های بزرگ با فضای باز کاربرد دارد. آپارتمان‌های یک اتاق به عنوان «آپارتمان استودیویی» یا «استودیو» شناخته می‌شوند و واحد (Unit) برای توصیف آپارتمان‌های بزرگی که جدا از هم هستند اما در بلوک‌های ساختمانی ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود.

    مرحله 2: خانه مورد نظر خود را انتخاب کنید

    هنگامی که در استرالیا هستید، زمانی را برای کاوش در محله‌های مختلف شهر اختصاص دهید. مناطق مختلف ممکن است قیمت اجاره متفاوتی داشته باشند، بنابراین ارزش آن را دارد که گزینه‌های خود را در بدو ورود بررسی کنید. هر محله را از نظر امکانات رفاهی، حمل و نقل و سایر موارد ارزیابی کنید. شما می‌توانید از اینترنت، روزنامه یا حتی آژانس‌های املاک برای جستجوی مسکن استفاده کنید.

    مرحله 3: از ملک بازدید کنید

    هنگامی که چند خانه مورد علاقه خود را پیدا کردید، زمان آن رسیده است که تماس بگیرید و یک برنامه بازدید از ملک تنظیم کنید. آژانس‌های املاک و مستغلات اغلب املاک اجاره‌ای را مدیریت می‌کنند. با آژانس تماس بگیرید تا برای بازدید برنامه ریزی کند. مشاوران املاک در استرالیا ملکی را بدون اینکه مستاجر شخصاً آن را مشاهده کرده باشد اجاره نمی‌دهند. ممکن است بیش از یک نفر و به طور همزمان از یک فخانه بازدید کنند. بنابراین، تمام مدارک خود را تهیه کنید تا در صورت انتخاب خانه، قرارداد را امضا کنید.

    مرحله 4: مدارک اجاره را ارائه کنید

    مدارک و اسناد مورد نیاز برای اجاره مسکن در استرالیا عبارتند از:

    • مدارک هویتی (باید 100 امتیاز را برآورده کند)
    • گواهی درآمد (صورت حساب بانکی در سه ماه گذشته)
    • مراجع برای تایید (اگر صاحبخانه قبلی ندارید یا آن فرد در خارج از کشور هستند، کارفرما می‌تواند شما را تایید کند)
    • جزییات استخدام (اعم از حقوق، محل کار و سایر موارد)
    • قراردادهای اجاره قبلی
    • پیش پرداخت (در صورت عدم عقد قرارداد به شما بازگردانده می‌شود)

    مرحله 5: قرارداد اجاره را امتیاز کنید

    در استرالیا هیچ قانونی وجود ندارد که تعیین کند بیعانه چقدر باید باشد. با این حال، از شما خواسته می‌شود که مقداری بیعانه را که به عنوان اوراق قرضه شناخته می‌شود، به صاحب ملک تحویل دهید. بیعانه معمولاً به اندازه 4 تا 6 هفته مبلغ اجاره است. بیعانه برای محافظت از مالک در برابر هرگونه آسیب وارده به فضا یا قبوض پرداخت نشده تحویل گرفته می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که قبل از نقل مکان، ملک را برای هر گونه آسیب بررسی کنید.

    یک آپارتمان غیر مبله ممکن است برخی از وسایل مانند ماشین لباسشویی، خشک کن،و یخچال داشته باشد اما معمولاً چیزی بیشتر از این موارد را نخواهد داشت. مطمئن شوید که این وسایل سالم هستند. اگر آپارتمان  مبله است، کلیه وسائل موجود را از نظر کیفیت و سلامت فهرست کنید تا بعداً مالک مدعی نشود. برخلاف برخی کشورها، بیعانه توسط یک نهاد مستقل متعلق به دولت نگهداری می‌شوند.

    اجاره استاندارد و بلند مدت در استرالیا معمولاً بین 6 تا 12 ماه خواهد بود. قبل از امضای قرارداد اجاره، حتماً آن را به طور کامل بررسی کنید. هم شما و هم صاحبخانه باید آن را امضا کنید و هر دو طرف معامله باید یک نسخه از قرارداد را نزد خود نگه دارند. یک قرارداد اجاره باید شامل موارد زیر باشد:

    • نام، آدرس، شماره تلفن و شماره ثبت مشاور املاک (در صورت وجود)
    • نام، آدرس و شماره تلفن صاحبخانه (در صورت عدم وجود مشاور املاک)
    • نام تمام مستاجرین در قرارداد
    • آدرس محل اجاره
    • مبلغ اجاره به علاوه نحوه و زمان پرداخت آن
    • مبلغ بیعانه
    • دوره اجاره
    • چه کسی هزینه تامین و استفاده از آب را پرداخت می‌کند
    • لیست تمام لوازم خانگی
    • شرایط اضافی مانند وجود حیوان خانگی
    • تاریخ و امضا همه طرفین قرارداد

    مسئولیت‌های مالک و صاحبخانه در زمان اجاره مسکن

    مسئولیت‌های مالک و صاحبخانه در زمان اجاره مسکن

    مالک مسئول مالیات بر دارایی و هزینه‌های خدمات واحد است، در حالی که مستاجر مسئول پرداخت قبوض آب و برق می‌باشد، مگر اینکه در قرارداد خلاف آن ذکر شده باشد. اگر مکانی با استخر یا باغ را انتخاب کنید، ممکن است هزینه‌های نگهداری در اجاره لحاظ شوند. در طول مدت اقامت مستاجر، شما مسئول نگهداری عمومی خانه هستید. مالک موظف است مکان را قابل سکونت نگه دارد و از سالم بودن خدمات ضروری مانند آب و فاضلاب اطمینان حاصل کند.

    اگر تعمیرات لازم توسط صاحبخانه به موقع انجام نشده باشند، شما می‌توانید ترتیبی دهید که خودتان تعمیرات را انجام دهید و پس از آن صورت حساب را برای مالک ارسال کنید. با این حال، مبلغ را از اجاره خود کم نکنید. اگر می‌خواهید قرارداد را زودتر فسخ کنید، تا پایان مدت اجاره همچنان مسئول اجاره بها هستید.

    در برخی موارد به شما اجازه داده شود فردی را پیدا کنید تا مدت باقیمانده اجاره را بر عهده بگیرد. با حکم تخلیه نمی‌توانید از محل زندگی خود خارج شوید. تنها در صورت نقض قرارداد، به عنوان مثال آسیب رساندن به اموال، عدم پرداخت اجاره بها و سایر می‌توانید ملک را تخلیه کنید. صاحبخانه نمی‌تواند با برداشتن وسایل شما از محل، تعویض قفل‌ها یا قطع خدمات شما را بیرون کند.

    خرید ملک در استرالیا به عنوان یک خارجی

    خرید ملک در استرالیا به عنوان یک خارجی

    به عنوان یک فرد غیر مقیم نمی‌توانید به طور مستقیم یا غیرمستقیم یک خانه مسکونی مستقر در این کشور را خریداری کنید. به خاطر داشته باشید که هیچ برنامه مستقیم شهروندی استرالیا از طریق سرمایه گذاری وجود ندارد، به این معنی که نمی‌توانید خانه‌ای در این کشور بخرید و تابعیت دریافت کنید. همین امر در مورد خرید خانه در استرالیا برای اقامت دائم نیز صادق است.

    تهیه خانه در استرالیا برای یک خارجی می‌تواند دشوار باشد زیرا شرایط و محدودیت‌ها زیادی دارد. خرید خانه به نوع ویزای شما نیز بستگی دارد. بنابراین، داشتن ویزا اولین قدم برای داشتن خانه در استرالیا به عنوان یک مهاجر است و شما نمی‌توانید خانه‌ای در استرالیا بخرید و سپس برای ویزا اقدام کنید.

    مراحل خرید مسکن در استرالیا

    مراحل خرید مسکن در استرالیا

    در ادامه مراحل خرید خانه در استرالیا و الزامات خرید ملک توضیح داده شده‌اند:

    مرحله 1: شماره فایل مالیاتی (TFN) دریافت کنید

    اگر به خرید املاک و مستغلات استرالیا علاقه مند هستید، باید به تعهدات مالیاتی خود عمل ‌کنید. پس نیاز به دریافت شماره فایل مالیاتی (TFN) دارید. این شماره روند مالیاتی شما نشان می‌دهد.

    مرحله 2: افراد حرفه‌ای را استخدام کنید

    ممکن است به خدمات یک کارگزار وام مسکن که به شما جهت خرید ملک وام می‌دهد یا یک حسابدار که قوانین مالیاتی را می‌داند، نیاز داشته باشید. همچنین همکاری با مشاوران املاک برای شما می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. به طور کلی، شرکت‌های بین المللی می‌توانند کلیه خدمات مربوط به خرید منزل در استرالیا را به شما ارائه دهند. اما باید هزینه قابل توجهی را برای استفاده از این خدمات کنار بگذارید.

    مرحله 3: یک پیش تأیید برای وام خود دریافت کنید

    شما باید بدانید که چقدر می‌توانید وام بگیرید و توانایی پرداخت آن را دارید. مبلغی که در استرالیا مجاز به وام گرفتن هستید به نوع ویزای شما بستگی دارد. به موارد زی توجه کنید:

    • 80 درصد ارزش ملک: اکثر دارندگان ویزای موقت می‌توانند برای وام مسکن درخواست دهند تا زمانی که حداقل 12 ماه اجازه کار در کشور را داشته باشند.
    • 90 درصد ارزش ملک: برای دارندگان ویزا با درآمد بالا، اشتغال پایدار و ویزای بلند مدت اعمال می‌شوند.
    • 95 درصد ارزش ملک: اگر همسر یک شهروند استرالیایی یا مقیم دائم هستید، بدون در نظر گرفتن ویزای خود واجد شرایط دریافت این مبلغ خواهید بود. این مبلغ برای شهروندان نیوزلند مقیم استرالیا نیز اعمال می‌شود.

    مرحله 4: درخواست وام مسکن را پر کنید

    برای درخواست وام مسکن در استرالیا باید مطمئن شوید که در این کشور خواهید بود زیرا درخواست وام بانکی در خارج از کشور دشوار است. شما برای دریافت وام مسکن به مدارک زیر نیاز دارید:

    • کپی شناسنامه شما (گذرنامه و سایر مدارک هویتی)
    • مدرکی که واجد شرایط خرید خانه تحت هیئت بازبینی خارجی هستید (مرحله 6 را ببینید).
    • مدارک اقامت قانونی در کشور
    • اسنادی که اعتبار شما را ثابت می‌کنند (چک اعتباری، اظهارنامه مالیاتی، صورتحساب بانکی، فیش حقوقی، نامه استخدامی با جزئیات حقوق و سایر موارد)
    • اسنادی که ثابت می‌کند توانایی پرداخت وام مسکن را دارید (صورتحساب جریان نقدی خانوار، قبوض آب و برق، صورتحساب بانکی و سایر موارد).

    مرحله 5: خانه رویایی خود را پیدا کنید

    ملکی را جستجو کنید که در حد بودجه شما باشد و بر سر قیمت خرید با فروشنده توافق کنید. در این مرحله مشاور شما وارد عمل می‌شود تا در تمام جنبه‌های قانونی خرید به شما کمک کند. سپس سپرده (بیعانه) خود را برای تضمین فروش ملک پرداخت خواهید کرد.

    مرحله 6: از هیئت بازبینی خارجی تاییدیه بگیرید

    مهاجران قبل از خرید باید از این هیئت بازبینی مجوز بگیرند. ساکنان موقت فقط تا زمانی که قصد دارند از ملک به عنوان محل سکونت خود استفاده کنند (نه برای اجاره و نه به عنوان سرمایه گذاری) با تأیید هیئت مدیره مجاز به خرید مسکن هستند. خریداران باید ظرف سه ماه پس از عدم استفاده، ملک را بفروشند. برای دریافت مجوز باید درخواست را تکمیل کنید.

    برای درخواست باید هزینه پرداخت کنید و این هزینه با توجه به ارزش ملک تعیین می‌شود. برای املاک زیر یک میلیون دلار استرالیا هزینه 10 هزار دلار استرالیا است. برای هر میلیون دلار اضافی در ارزش ملک باید 10 هزار دلار دیگری نیز پرداخت کنید.

    مرحله 7: ملک خود را خریداری کنید

    پس از تایید و پرداخت هزینه‌های خود به هیئت مدیره، اکنون می‌توانید مراحل خرید خود را تکمیل کنید. بعد از طی کردن همه مراحل و عقد قرارداد، شما صاحب یک خانه در خاک استرالیا شده‌اید.

    قیمت خرید مسکن در استرالیا

    قیمت خرید مسکن در استرالیا

    در ادامه میانگین قیمت خانه در شهرهای مختلف استرالیا آمده است:

    میانگین خرید خانه در استرالیا (خانه با فضای باز)

    سیدنی

    1552015 دلار استرالیا

    ملبورن

    1074369 دلار استرالیا

    بریزبن

    840594 دلار استرالیا

    آدلاید

    793220 دلار استرالیا

    کانبرا

    1154535 دلار استرالیا

    پرت

    651956 دلار استرالیا

    هوبارت

    766010 دلار استرالیا

    داروین

    632071 دلار استرالیا

     

    میانگین خرید واحد آپارتمانی در استرالیا

    سیدنی

    790983 دلار استرالیا

    ملبورن

    579532 دلار استرالیا

    بریزبن

    448383 دلار استرالیا

    آدلاید

    398921 دلار استرالیا

    کانبرا

    599735 دلار استرالیا

    پرت

    356904 دلار استرالیا

    هوبارت

    555884 دلار استرالیا

    داروین

    390265 دلار استرالیا

    هزینه‌های پنهان خرید مسکن در استرالیا

    هزینه‌های پنهان خرید مسکن در استرالیا

    هزینه‌های اولیه برای خرید خانه شامل هزینه‌های حمل و نقل و مالیات دولتی است. هزینه‌های حقوقی معمولا بین 1500 تا 3 هزار دلار استرالیا هزینه دارند، اگرچه قیمت ممکن است بسته به پیچیدگی مذاکرات در قرارداد متفاوت باشد. با این حال، هزینه‌های اصلی خرید خانه در استرالیا فراتر از هزینه‌های خرید خانه خام هستند. برای مثال، مالیات بر حق تمبر در استرالیا گرفته می‌شود. حق تمبر به عنوان حق انتقال نیز شناخته می‌شود. حق تمبر یک هزینه اولیه است که در 3 ماه اول مالکیت خانه (برای جلوگیری از بهره) به دولت ایالتی پرداخت می‌شود.

    مالیات حق تمبر به عنوان کسری از ارزش دارایی قابل محاسبه است. به عنوان مثال، در املاک تا سقف 200 هزار دلار، حق تمبر به ازای هر 100 دلار 1.20 دلار استرالیا محاسبه می‌شود. در ردیف دوم املاک از 200 هزار تا 300 هزار دلار استرالیا، حق تمبر حداقل 2400 دلار به اضافه 2.20 دلار محاسبه می‌شود. بنابراین بهتر است از خدمات مشاوران و حسابداران برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنید.

    اینترنت و تلفن همراه در استرالیا

    اینترنت و تلفن همراه در استرالیا

    دریافت اینترنت و تلفن همراه در استرالیا ساده است. شما می‌توانید با یکی از ارائه دهندگان زیر تماس بگیرید:

    • Telstra Mobile: بزرگترین و سریعترین شبکه تلفن همراه استرالیا است که 99 درصد از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد. این شرکت برای گوشی‌های هوشمند اینترنتی ایده آل است.
    • Vodafone Mobile: تماس‌ها و پیامک‌های ملی استاندارد در برخی از برنامه‌های این شرکت در سراسر استرالیا گنجانده شده‌اند.
    • TPG Mobile: این ارائه‌ دهنده طرح‌های مقرون ‌به‌ صرفه، بدون قرارداد و پس ‌پرداخت را همراه با یک طرح پرداختی مناسب ارائه می‌دهد.
    • iPrimus Mobile : با این ارائه دهنده به چندین شبکه اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر دسترسی نامحدود خواهید داشت. این شرکت همچنین خدمات کم هزینه‌ای را ارائه می‌دهد.
    • amaysim Mobile: این ارائه دهنده نرخ مکالمه ارزان را با طرح‌های ساده پیش پرداخت و پس پرداخت، بدون قرارداد ارائه می‌دهد.

    برای اتصال به وب با:

    • Telstra: ه بزرگترین ارائه دهنده اینترنت کشور است که به 40 درصد از خانه‌ها و مشاغل در استرالیا خدمات آنلاین ارائه می‌دهد.
    • Optus: دومین تامین کننده اینترنتی معروف در استرالیا است که برنامه‌های NBN  و ADSL را ارائه می‌دهد.
    • TPG: ارائه دهنده سه سطح سرعت NBN با داده‌های نامحدود ارائه می‌دهد. این شرکت همچنین دارای یک بسته با خدمات تلفن ثابت و تماس نامحدود با سایر خطوط ثابت استرالیا است.
    • Dodo: این ارائه دهنده، اینترنت مقرون به صرفه را ارائه می‌دهد اما سریع‌ترین طرح NBN را در بازار را ندارد.
    • iiNet: با این ارائه دهنده و بسته تلویزیونی Fetch می‌توانید تلویزیون استرالیا و حتی برخی از کانال‌های بین المللی را دریافت کنید تا بتوانید برنامه ‌های تلویزیونی کشور خود را در استرالیا تماشا کنید.

    کلام آخر

    مهاجرت به استرالیا نیاز به بررسی‌های جانبه در مورد شرایط زندگی و اقامت در این کشور دارد. اکثر مهاجران با اقامتگاه‌های موقت شروع می‌کنند و سپس با تحقیقات بیشتر به سمت اجاره طولانی مدت می‌روند. تعدادی از مهاجران نیز بودجه کافی برای خرید خانه را دارند، بنابراین در استرالیا صاحب مسکن شخصی می‌شوند. شرایط و مدارک ضروری برای اجاره و خرید مسکن مورد نیاز است که با تهیه می‌توانند اقامتگاه مورد نظر خود به دست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت تحصیلی و مهاجرت به استرالیا با تیم گروه مهاجران ادب تماس بگیرید.

    سوالات متداول راهنمای کامل تهیه مسکن در استرالیا 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت