راهنمای جامع حمل و نقل در سیدنی
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سیدنی به عنوان یک کلان شهر بزرگ در استرالیا، هیچ کمبودی برای رفت و آمد ندارد. چه از کشتی، مترو، اتوبوس یا قطارهای درون شهری استفاده کنید و چه از تاکسی. سیستم حمل و نقل سیدنی نه تنها کامل است بلکه بسیار پیشرفته نیز می‌باشد. اکثر ساکنان داخل و حومه سیدنی به راحتی می‌توانند با سیستم حمل و نقل این شهر از نقطه‌ای به نقطه دیگر برسند؛ اما برای دانشجویانی که قصد زندگی در سیدنی را دارند، درک انواع روش‌های رفت و آمد در این شهر اهمیت زیادی خواهد داشت. در این بررسی از وبسایت «ادب ویزا» به راهنمای جامع حمل و نقل در سیدنی می‌پردازیم.

    درباره سیستم حمل و نقل سیدنی

    سیدنی به عنوان پایتخت ایالت نیو ساوت ولز، شهری ساحلی با بیش از پنج میلیون نفر است. این شهر قطب اصلی حمل و نقل عمومی استرالیاست و 20.9 درصد از ساکنان از حمل و نقل عمومی برای رفتن به محل کار خود استفاده می‌کنند، در حالی که این میزان برای ساکنان ملبورن 13.4 درصد است. حمل و نقل عمومی در سیدنی به طور پیوسته در دهه گذشته بهبود یافته است، زیرا شهر وابستگی خود به خودروی شخصی را کمتر کرده است.

    شبکه حمل و نقل عمومی سیدنی از مترو، اتوبوس، کشتی، قطارهای سبک و خط متروی بدون راننده که به تازگی افتتاح شده، تشکیل شده است. مترو پوشش گسترده‌ای را در سراسر شهر ارائه می‌کنند، اگرچه بسیاری از سواحل از جمله نقطه توریستی Bondi با اتوبوس بهترین گزینه خواهند بود. یک کارت رایگان و از پیش شارژ شده به نام اوپال کارت به همه ساکنان شهر و دانشجویان که تحصیل در استرالیا را انتخاب کرده‌اند، این امکان را می‌دهد تا از تمام وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

    درباره اوپال کارت سیدنی

    داشتن کارتی که می‌توان از آن برای رفت و آمد در سیدنی استفاده کرد می‌تواند یک گزینه عالی باشد. اوپال کارت یا اپال کارت (Opal Card) امکان سفر با اتوبوس، مترو، قطار سبک شهری، کشتی و راه آهن را فراهم می‌کند. شما می‌توانید این کارت را در فرودگاه سیدنی، ایستگاه راه آهن مرکزی، مغازه‌های خرده فروشی مختلف در اطراف سیدنی خریداری کنید یا آن را به صورت آنلاین سفارش دهید. اگر خرید آنلاین را انتخاب می‌کنید باید تا دو هفته برای تحویل کارت صبر کنید. شارژ کردن کارت به صورت آنلاین نیز امکان پذیر است. حداقل مبلغ شارژ 10 دلار استرالیاست.

    اگر به صورت آنلاین کارت را شارژ می‌کنید، این مبلغ به 40 دلار استرالیا افزایش می‌یابد. همچنین خوب است بدانید که کودکان زیر چهار سال نیاز به پرداخت هزینه برای رفت و آمد در سیدنی با اوپال کارت ندارند. از سن چهار تا 15 سالگی یک نرخ مشخص اعمال می‌شود که کمتر از مبلغ بزرگسالان بیش از 16 سال است. بازنشستگان می‌توانند با نصف کرایه بزرگسالان که سقف آن 2.50 دلار در روز است از سیستم حمل و نقل سیدنی استفاده کنند. هزینه‌های معمولی اوپال کارت 15 دلار در روز (7.50 دلار برای کودکان) و 60 دلار برای هفته است.

    هنگامی که آماده حرکت هستید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که اوپال کارت خود را روی اسکنر در زمان سوار شدن و بعد از پیاده شدن لمس کنید. بر اساس مسافت طی شده، سیستم به طور خودکار مبلغ را از موجودی کارت شما کسر می‌کند. استفاده از کارت اوپال مزایای از جمله تخفیف‌ها و مشوق‌های متنوع بر اساس تعداد دفعات سفر دارد. به عنوان مثال، اگر بیش از هشت بار در هفته سفر کنید، تخفیف می‌گیرید. در نتیجه، تمام سفرهای اضافی که در آن هفته انجام می‌دهید رایگان خواهد بود.

    شما می‌توانید بلیط‌های یک سفره را از طریق اوپال برای قطار، کشتی و اتوبوس خریداری کنید، اما این بلیط‌ها به عنوان سفرهای رفت و برگشت در دسترس نیستند. شما می‌توانید بلیط تک سفر خود را در اکثر ایستگاه‌های قطار با استفاده از Eftpos، Visa، MasterCard یا پول نقد تهیه کنید. چهار نوع اوپال کارت در حال حاضر موجود هستند که عبارتند از:

    • کارت مشکی برای بزرگسالان بالای 16 سال
    • کارت سبز برای کودکان (4 تا 15 سال)
    • کارت طلایی (دارندگان کارت سالمندان و مستمری بگیران)
    • کارت نقره‌ای (دانشجویان دانشگاهی و جویندگان کار)

    متروی سیدنی

    متروی سیدنی

    سیستم قطار و مترو در سیدنی یکی از سریع‌ترین و همچنین ارزان‌ترین جایگزین برای سفر در سیدنی است. بیش از 300 ایستگاه در شهر وجود دارند که به صورت زیرزمینی و روی زمینی به ساکنان شهر خدمت رسانی می‌کنند. ایستگاه اصلی مترو و قطار در سیدنی، Sydney Central Station است که مرکز اکثر سفرهای راه آهن بین شهری و حومه‌ای است. شما می‌توانید با قطار به مقاصدی مانند کوه‌های آبی و ساحل مرکزی سفر کنید. برخی از ایستگاه‌های مترو معروف در سیدنی عبارتند از:

    • Wynyard Station
    • Town Hall
    • Circular Quay

    قطارهای متروی سیدنی بسیار مدرن هستند و هر چند دقیقه یکبار به ایستگاه می‌رسند. این موضوع مترو را به یک وسیله حمل و نقل قابل اعتماد و مورد علاقه در بین مردم سیدنی تبدیل کرده است. دانشجویان بین المللی به خاطر داشته باشند که قطارها و متروهای سیدنی در ساعات اوج شلوغ می‌شوند، بنابراین ایده خوبی است که سفر خود را از قبل برنامه ریزی کنید تا در صورت عجله به شلوغی مترو نخورید.

    اتوبوس در سیدنی

    سیدنی بیش از 5 هزار ایستگاه اتوبوس دارد، پس همیشه اتوبوسی وجود دارد که شما را به مقصد مورد نظرتان برساند. اتوبوس‌ها در سیدنی روشی محبوب و راحت برای رفت و آمد هستند. هنگامی که در سیدنی سفر می‌کنید باید مطمئن شوید که کارت اوپال شما همیشه شارژ دارد. وقتی در اتوبوس هستید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کارت را روی اسکنر قرار دهید. از آنجایی که سیدنی یک شهر بزرگ است، چندین ایستگاه اتوبوس در این شهر وجود دارند که به ساکنان و گردشگران آن خدمات ارائه می‌دهند. شما می‌توانید سوار اتوبوس شوید و به مقاصدی مانند ساحل Bondi و خلیج Watsons بروید. بعضی ایستگاه‌های اتوبوس به شما کمک می‌کنند تا با پیاده شدن در آنها از سایر وسایل حمل و نقل مانند مترو استفاده کنید. این ایستگاه‌ها عبارتند از:

    • Wynyard Station
    • Martin Place
    • Town Hall
    • Circular Quay

    اتوبوس‌های سیدنی به دلیل ترافیک ممکن است با تاخیر به ایستگاه برسند، بنابراین برای دانشجویان و افراد شاغل بسیار مهم است که در زمان درست سوار اتوبوس شوند. اتوبوس‌های سیدنی همچنین بسیار مدرن هستند و Wi-Fi رایگان و تهویه مطبوع دارند. به طور کلی، سیستم اتوبوس سیدنی یک راه قابل اعتماد و اقتصادی برای رفت و آمد در شهر است. یافتن مسیر اتوبوسی که نیازهای شما را برآورده کند به دلیل هزاران ایستگاه اتوبوس ساده است.

    کشتی در سیدنی

    انتخاب کشتی هنگام سفر در سیدنی همیشه ایده خوبی است. شما می‌توانید تمام مناطق ساحلی شگفت انگیز را کاوش کنید و حتی خانه اپرا را ببینید. حدود 30 مسیر کشتی وجود دارند که بخش‌های مختلف سیدنی را به هم متصل می‌کنند. شما می‌توانید با کشتی به بسیاری از جاذبه‌های مهم دیگر سیدنی مانند باغ ‌وحش تارونگا، بندر دارلینگ، خلیج واتسون، ساحل مانلی و پارک لونا بروید. کشتی‌ها توسط یک شرکت دولتی به نام Transport for NSW اداره می‌شوند. ایستگاه‌های محبوب کشتی در سیدنی عبارتند از:

    • Manly
    • Taronga Zoo
    • Darling Harbour
    • Circular Quay

    سیدنی یک ترمینال اصلی کشتی به نام Circular Quay دارد که همه کشتی‌ها در آن متوقف می‌شوند تا مسافران پیاده یا سوار شوند. موقعیت این ترمینال به گونه‌ای است که استفاده از سایر وسایل حمل و نقل عمومی را راحت می‌کند. شما می‌توانید از اوپال کارت خود برای پرداخت هزینه کشتی استفاده کنید. بسیاری از کشتی‌های بزرگتر در سیدنی دارای فضاهای نشستن در فضای باز هستند که می‌توانید از چشم انداز باشکوه بندر لذت ببرید. کشتی‌ها در سیدنی امکانات مدرنی مانند غذاخوری و سرویس بهداشتی دارند.

    قطار سبک شهری سیدنی

    قطار سبک شهری سیدنی

    سیستم راه آهن سبک سیدنی نقاط مهم شهر را به سرعت به هم متصل می‌کند و آن را به وسیله حمل و نقل ایده آل برای رفت و آمد در حومه و مرکز تجاری شهر (CBD) تبدیل می‌کند. این سیستم یک مسیر 12 کیلومتری با 19 ایستگاه است. در حال حاضر، شبکه راه آهن شهری از دو خط از جمله خط L2 Randwick که از Circular Quay تا Randwick ادامه دارد و L1 Dulwich Hill که از Dulwich Hill به Circular Quay می‌رود، تشکیل شده است.

    قطار سبک شهری سیدنی بسیار مدرن و شیک با فضای داخلی جادار و صندلی‌های راحت است. برای سوار شدن به قطار سبک شهری باید یک کارت اوپال خریداری کنید که می‌تواند در تمام وسایل حمل و نقل عمومی سیدنی استفاده شود. یکی از بهترین چیزها در مورد استفاده از قطار شهری سیدنی این است که راه منحصر به فردی برای دیدن زیبایی‌های شهر سیدنی است.

    دوچرخه سواری در سیدنی

    دوچرخه سواری در سیدنی به طور فزاینده‌ای برای مسافران محبوبیت زیادی دارد، زیرا مخصوص دوچرخه در دسترس هستند. هیچ برنامه اشتراک دوچرخه عمومی وجود ندارد، اما دوچرخه‌های الکترونیکی Lime بیشترین کاربرد را دارند. دوچرخه سواری بدون کلاه ایمنی غیرقانونی است، اما فقط برخی از دوچرخه‌های Lime کلاه ایمنی ضروری است. اگر قصد دوچرخه‌ سواری دارید به خاطر داشته باشید که برخی از نقاط شهر تپه‌ای هستند که باعث خسته شدن شما می‌شوند. همچنین هوا می‌تواند در تابستان به طور ناخوشایندی گرم باشد و دوچرخه سواری را به کاری طاقت فرسا تبدیل کند.

    تاکسی و سواری آنلاین در سیدنی

    اگر عجله دارید یا از ایستگاه قطار دور هستید، سیدنی تاکسی‌ها و اپلیکیشن‌های اشتراک ‌گذاری سواری زیادی مانند Uber دارد که به شما در این مواقع کمک می‌کنند. تاکسی‌ها و اپلیکیشن‌های اشتراک ‌گذاری در سرتاسر شهر کار می‌کنند. بسیاری از مردم محلی اپلیکیشن‌های اشتراک ‌گذاری سواری را به تاکسی ترجیح می‌دهند، زیرا ارزان‌تر از تاکسی هستند. استفاده از تاکسی یا اپلیکیشن‌های اشتراک ‌گذاری برای دانشجویان توصیه نمی‌شود، زیرا کلاً گران‌تر از مترو، اتوبوس و حتی کشتی هستند.

    سفر با حیوانات در حمل و نقل سیدنی

    لطفاً توجه داشته باشید که فقط حیوانات کمکی، سگ‌های پلیس و سگ‌های امنیتی در سیستم قطار سیدنی مجاز هستند و هیچ حیوان دیگری نمی‌تواند وارد مترو شود. اگر حیوان در جعبه مخصوص خود قرار دارد، می‌توان با یک حیوان خانگی در کشتی‌های سیدنی سفر کرد. حیوانات ممکن است در اتوبوس‌ها مجاز باشند، مشروط بر اینکه شما از راننده اتوبوس اجازه بگیرید و همچنین حیوان به طور مناسبی محبوس یا محصور باشد و در آسایش سایر مسافران اختلالی ایجاد نکند.

    ایمنی سفر شبانه در حمل و نقل سیدنی

    بین ساعت 3:00 بعد از ظهر تا 6:00 صبح افسران پلیس و افسران لباس شخصی در ایستگاه‌های مترو اتوبوس‌ها، کشتی‌ها و خدمات راه آهن سبک گشت زنی می‌کنند. همچنین شبکه‌ای از 10 هزار دوربین مداربسته برای تامین امنیت بیشتر مسافران وجود دارد. برخی از نکات برای سفر ایمن در شب شامل استفاده از جاده‌ها و مسیرهای پیاده ‌روی با نور کافی، ایستادن در یک منطقه با نور روشن و ایستادن در روی سکویی نزدیک دوربین مداربسته برای کمک در موارد اضطراری است.

    جابجایی تخته موج سواری و دوچرخه در حمل و نقل سیدنی

    جابجایی تخته موج سواری و دوچرخه در حمل و نقل سیدنی

    اگر از اوپال کارت استفاده می‌کنید، این امکان را دارید در سفرهای آخر هفته با دوچرخه سوار مترو شوند یا می‌توانند کرایه دوچرخه را برای کودک در ساعات اوج مصرف بپردازند. سوار شدن با تخته موج سواری در مترو امکان پذیر است، اما تنها در صورتی که قرار باشد مزاحمتی برای سایر مسافران ایجاد نکند! بنابراین سفر در ساعات اوج با تخته موج سواری توصیه نمی‌شود.

    اتوبوس‌ها اجازه سوار شدن شما به همراه دوچرخه را نمی‌دهند، اما تخته‌های موج سواری در صورتی که به هیچ وجه مزاحم سایر مسافران نشوند، مشکلی ندارند. رانندگان اتوبوس در مورد اینکه آیا تخته موج سواری را می‌توان وارد اتوبوس کرد، حرف آخر را می‌زند! دوچرخه‌ها همیشه در کشتی‌ها بدون پرداخت هزینه قابل ورود هستند، اما خدمه ممکن است اجازه حمل دوچرخه به کشتی را ندهند. ممکن است چند کشتی خصوصی برای آوردن دوچرخه در داخل کشتی هزینه طلب کنند.

    تحصیل در استرالیا با ادب ویزا

    شما می‌توانید به راحتی از حمل و نقل عمومی سیدنی استفاده کنید تا تجربه سفری روان و ارزان داشته باشید. رفت و آمد در سیدنی به منظور رفتن به دانشگاه باشد یا گشت و گذار در شهر با سیستم حمل و نقل پیشرفته این شهر همیشه راحت است. با داشتن اوپال کارت می‌توانید از اتوبوس، مترو، کشتی یا قطار سبک شهری سیدنی استفاده کنید. تحصیل و زندگی در سیدنی می‌تواند تجربه‌ای بی‌نهایت لذت بخش برای شما باشد. برای طرح هرگونه سوال در مورد نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول راهنمای جامع حمل و نقل در سیدنی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت