باورهای غلط پیرامون تحصیل در استرالیا
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مهاجرت به استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    تحصیل در استرالیا دارای مزیت‌های گوناگونی است که همین موضوع باعث می‌شود تا هر ساله ده‌ها هزار دانش‌آموز و دانشجو از سراسر دنیا به این کشور مهاجرت کنند. با این حال برخی باورهای اشتباه در این رابطه وجود دارد که این امر سبب می‌شود تا افراد بسیاری نیز از مهاجرت به این کشور مدرن و توسعه‌یافته منصرف شوند. ما در بررسی‌های متعدد خود متوجه 18 باور اشتباه پیرامون تحصیل در استرالیا شدیم که در ادامه به صورت کامل با آن‌ها آشنا می‌شوید. ما همچنین با ارائه دلیل به شما توضیح خواهیم داد که چرا این باورها اشتباه هستند. برخی از این باورها نیز ممکن است تا حدی درست باشند اما به قدری بی‌اهمیت هستند که حتی ارزشش را ندارد که به خاطر آن‌ها بخواهید آینده کاری و تحصیلی خود در چنین کشوری را تحت تاثیر قرار دهید.

    1. پیدا کردن دوست در استرالیا دشوار است

    اگر شما دارای مهارت‌های اجتماعی ضعیفی باشید، در چنین شرایطی قطعا در پیدا کردن دوست نه در استرالیا بلکه در هر کشور دیگری نیز دچار مشکل خواهید شد. بنابراین اینکه می‌گویند پیدا کردن دوست‌ در کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، آمریکا و ... دشوار است تا حد زیادی اشتباه است زیرا شما با تقویت مهارت‌های اجتماعی خود، افزایش اعتماد‌ به‌ نفس، استفاده از تکنیک‌های دوست‌یابی و آشنایی با فرهنگ‌های کشور مقصد می‌توانید این مشکل را تا حد قابل توجهی برطرف کنید. علاوه بر این هر چه میزان تسلط شما به زبان انگلیسی بیشتر باشد، در این صورت شانس شما برای برقراری ارتباط با افراد جامعه کشور استرالیا و یافتن دوست نیز بیشتر خواهد شد. همچنین پلتفرم‌های دوست‌یابی و تبادل زبانی مختلفی وجود دارد که می‌توانند در این رابطه کمک فراوانی به شما بکنند. در مجموع همانطور که مشاهده می‌کنید پیدا کردن دوست حتی در کشورهایی با تنوع فرهنگی نسبتا بالا مانند استرالیا نیز به آسانی امکان‌پذیر است.

    2. شهریه دانشگاه‌های استرالیا بالاست

    بله دانشگاه‌های استرالیا از لحاظ شهریه نسبتا جزء گران‌ترین‌ها در دنیا هستند و طبق بررسی‌های انجام شده دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در این کشور باید سالیانه بین ۱۸ تا ۵۰ هزار دلار استرالیا (AUD) پرداخت کنند. اما مشکل اینجاست که برخی افراد در هنگام اپلای صرفا شهریه بالای دانشگاه‌های استرالیا را در نظر گرفته و هیچ توجهی به مزایای متعدد تحصیل در این کشور نمی‌کنند. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا استرالیا با وجود گرانی نسبی شهریه‌ها باز هم جزء ۵ کشور اول در پذیرش دانشجویان بین‌المللی است؟ بله به قدری مزایای تحصیل در این کشور (دسترسی به امکانات و تجهیزات پیشرفته، افزایش شانس اخذ اقامت دائم و شهروندی و...) بسیار زیاد هستند که دانشجویان حتی با وجود شهریه بالا‌ باز هم این کشور را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. علاوه بر این دولت و دانشگاه‌های استرالیا کمک‌ها هزینه‌ها و بورسیه‌های مختلفی را به دانشجویان ارائه می‌دهند که این امر می‌تواند تا حد زیادی از هزینه‌های تحصیلی آن‌ها بکاهد. استرالیا همچنین این امکان را به دانشجویان می‌دهد تا به صورت پاره‌وقت کار کنند که با توجه به سرانه درآمدی بالای این کشور قطعا درصد قابل توجهی از هزینه‌های آن‌ها کاسته می‌شود.

    3. تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی سخت است

    بله تحصیل در استرالیا مانند هر کشور دیگری می‌تواند از جنبه‌های مختلفی مانند دشوار بودن سازگاری فرهنگی، دوری از خانواده، اجبار به داشتن زندگی مستقل، تبعیض‌های نژادی و... برای دانشجویان بین‌المللی چالش‌‌انگیز باشد. اولا اینکه چنین مشکلاتی ممکن است در هر کشوری و برای هر فرد مهاجری پیش آید و نمی‌توان آن را مختص استرالیا دانست. علاوه بر این لزوما هر فردی دچار چنین مشکلاتی نخواهد شد. به عنوان مثال دانشجویان می‌توانند تحت شرایط خاصی همسر یا فرزندانشان را همراه خود به استرالیا برده و از این طریق مشکل دوری از خانواده را برطرف کنند. یا مثلا بسیاری از افراد پس از مدت کوتاهی به آسانی خود را با شرایط و فرهنگ جدید وفق می‌دهند. یا برای نمونه برخی از دانشجویان قبلا با اسکان در خوابگاه، زندگی مستقل را تجربه کرده‌اند و مشکلی با این سبک زندگی ندارند.

    4. نمی‌توان حین تحصیل در استرالیا کار کرد

    نداشتن امکان کار در حین تحصیل یکی دیگر از باورهای اشتباهی است که می‌تواند مانع از مهاجرت افراد بسیاری به این کشور شود که علت آن عدم تحقیق و مطالعه دانشجویان در رابطه با شرایط و قوانین کار در استرالیا است. دولت استرالیا این امکان را به افراد می‌دهد تا در حین تحصیل مشغول به کار شوند. این میزان برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آموزش-محور حداکثر ۴۸ ساعت در هر دو هفته است و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پژوهش-محور و دکترا نیز محدودیت خاصی در رابطه با ساعات کاری ندارند. دانشجویان همچنین می‌توانند در ایام تعطیلات تحصیلی بیشتر از محدودیت تعیین شده کار کنند.

    5. دانشجویان بین‌المللی تنها در برخی رشته‌های خاص می‌توانند تحصیل کنند

    یکی دیگر از باورهای غلط این است که دولت استرالیا تنها اجازه تحصیل در یک سری رشته‌های خاص را به دانشجویان بین‌المللی می‌دهد و در نتیجه تحصیل در سایر رشته‌ها تنها مختص افراد بومی این کشور است. این باور کاملا اشتباه بوده و شما می‌توانید بدون هیچ محدودیتی در هر مقطع و رشته‌ای که می‌خواهید مشغول به تحصیل شوید و در این رابطه هیچ تفاوتی میان شما و یک فرد بومی ساکن استرالیا وجود ندارد. با این حال نام دوره و دانشگاه انتخابی شما حتما باید در سامانه CRICOS موجود باشد.

    6. هزینه‌های زندگی در استرالیا بسیار بالاست

    6. هزینه‌های زندگی در استرالیا بسیار بالاست

    کشور استرالیا طبق آخرین آمارها در سال ۲۰۲۴ جزء ۱۰ کشور گران در جهان است و دانشجویان باید به صورت میانگین سالانه بین 24 تا 34 هزار دلار استرالیا خرج زندگی کنند. اما توجه داشته باشید که هزینه زندگی در استرالیا شهر به شهر و ایالت به ایالت می‌تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال سیدنی گران‌ترین شهر استرالیا است که هزینه زندگی در آن ۱۵% (حدود ۲۰۰ دلار در ماه) بیشتر از ملبورن است. علاوه بر این همانطور که اشاره شد؛ شما می‌توانید از گزینه‌هایی مانند کمک‌هزینه‌های تحصیلی و بورسیه و امکان کار پاره‌وقت نیز بهره‌مند شوید که می‌توانند تا حد قابل توجهی هزینه‌های مهاجرت به استرالیا و هزینه‌های زندگی شما را جبران کنند. مدیریت بودجه نیز مسئله مهمی است که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به آن بی‌توجهی می‌کنند. شما در واقع با استفاده از راهکارهای مدیریت بودجه (اسکان در خوابگاه‌های دولتی، استفاده از حمل‌ونقل عمومی و...) می‌توانید تا حد زیادی هزینه‌های زندگی خود را کاهش دهید.

    7. برای تحصیل در استرالیا باید به زبان انگلیسی مسلط باشم

    دانشجویان برای اخذ پذیرش در استرالیا نیاز به مدرک زبان انگلیسی معتبر دارند اما این بدان معنی نیست که حتما باید به این زبان مسلط باشید. زیرا شرط نمره زبان در اکثر دانشگاه‌های استرالیا نمره آیلتس ۶.۵ است و حتی با نمره ۶ هم می‌توانید از برخی رشته‌ها و دانشگاه‌های آن پذیرش دریافت کرده یا برای پذیرش مشروط اقدام نمایید. علاوه بر این دولت استرالیا تحت شرایط خاصی امکان تحصیل بدون مدرک زبان را برای دانشجویان فراهم می‌کند. با این حال هر چه سطح زبان شما بالاتر باشد، می‌توانید بهتر دروس ارائه‌ شده را درک کرده و همچنین آسان‌تر با سایر افراد جامعه ارتباط برقرار کنید.

    8. برای تحصیل در استرالیا حتما باید آیلتس بگیرید

    بسیاری از افراد فکر می‌کنند که آیلتس تنها مدرک زبان قابل قبول برای تحصیل در استرالیا است اما بر خلاف این باور اشتباه، اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور علاوه بر آیلتس مدارکی مانند PTE و CAE را نیز قبول دارند. بنابراین اگر کسب نمره خوب در آیلتس برای شما دشوار است، در این صورت می‌توانید بدون هیچ مشکلی در یکی دیگر از آزمون‌های مورد تایید دولت استرالیا یا دانشگاه مورد نظرتان شرکت کنید. فراموش نکنید که استرالیا لزوما تمام مدارک زبان انگلیسی را قبول ندارد. به عنوان مثال از سال ۲۰۲۳ مدرک تافل دیگر مورد پذیرش دولت این کشور نمی‌باشد.

     9. گزینه‌های شغلی برای دانشجویان بین‌المللی دشوار است

    باور اشتباه دیگری وجود دارد که بر اساس آن دانشجویان به سختی می‌توانند در استرالیا کار پیدا کنند. این در حالی است که تبعیض شغلی در این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا پایین بوده و علاوه بر این استرالیا از نرخ بیکاری پایینی برخوردار است و این یعنی بازار کار بهتر برای دانشجویان بین‌المللی. همچنین دولت استرالیا همانگونه که اشاره شد این امکان را به دانشجویان غیربومی می‌دهد تا در این کشور مشغول به کار شوند و در نتیجه هر گونه تبعیض شغلی خلاف قانون می‌باشد. نکته مثبت دیگر وجود موسسات کاریابی متعدد در استرالیا است که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها شغل مورد نظر خود را در مدت زمان کوتاهی پیدا کنید. به یاد داشته باشید که آسانی یا دشواری پیدا کردن شغل بستگی زیادی به مهارت‌ها و سوابق شغلی و تحصیلی شما دارد.

    10. استرالیا گزینه برای مهاجرت تحصیلی چندان محبوب نیست

    برخی فکر می‌کنند که استرالیا به دلیل گران بودن یا دور بودن از سایر کشورهای جهان گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل نیست. اما جدیدترین آمارها در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهند که استرالیا از لحاظ تعداد دانشجویان بین‌المللی پس از کشورهای آمریکا، بریتانیا، کانادا و چین در رتبه پنجم قرار دارد زیرا تحصیل در استرالیا دارای مزیت‌های بسیاری زیادی است. به عنوان مثال شما با تحصیل در این کشور می‌توانید به امکانات و تجهیزات مدرن دسترسی داشته باشید. استرالیا همچنین از لحاظ شاخص توسعه انسانی (HDI) و سرانه تولید ناخالص ملی (GDP Nominal per Capita) به ترتیب دارای رتبه ۵ و ۱۱ دنیا می‌باشد. شما همچنین با مهاجرت تحصیلی به این کشور می‌توانید شانس دریافت شهروندی یا اقامت دائم خود را تا حد بسیاری افزایش دهید و این تنها بخش کوچکی از مزایای مهاجرت دانشجویی به این کشور است.

    11. آب‌ و هوای استرالیا همیشه گرم و خشک است

    بله استرالیا نسبت به اکثر کشورهای پیشرفته دنیا کشوری گرم و خشک به شمار می‌آید و بیشتر مساحت آن را نیز بیابان تشکیل می‌دهد. با این حال تقریبا تمام شهرهای مهم استرالیا مانند سیدنی، پرت، آدلاید، کانبرا و بریزبن در مناطق ساحلی جنوبی و جنوب شرقی این کشور قرار دارند و نه در بیابان.‌ علاوه بر این دمای بیشتر شهرها تنها در برخی از روزهای سال آن هم در فصل تابستان گرم است. به عنوان مثال در طول سال میانگین دمای هوای شهر سیدنی بین ۹ تا ۲۶ درجه سانتیگراد متفاوت است که کاملا متعادل به شمار می‌آید.

    12. گرفتن پذیرش و ویزای تحصیلی دشوار است

    12. گرفتن پذیرش و ویزای تحصیلی دشوار است

    بله گرفتن پذیرش و ویزای تحصیلی برای کسانی که فاقد شرایط لازم هستند، نه تنها در استرالیا بلکه در هر کشور دیگری دشوار است. شاید با خودتان فکر کنید که مهاجرت تحصیلی به استرالیا و ورود به دانشگاه‌های این کشور نیاز به شرایط پیچیده‌ای دارد اما این موضوع به هیچ عنوان واقعیت ندارد. به عنوان مثال شما با داشتن معدل ۱۴ در ۲ سال آخر تحصیلی و آیلتس ۶.۵ می‌توانید تقریبا در بیشتر دوره‌ها، دانشگاه‌ها و رشته‌‌ها مشغول به تحصیل شوید. علاوه بر این گزینه‌ای به نام پذیرش مشروط وجود دارد که مخصوص دانشجویانی است که فاقد شرایط لازم برای ورود به دانشگاه مورد نظرشان هستند و این فرصت به آن‌ها داده می‌شود تا مدت زمان مشخصی کاستی‌های موجود را برطرف کنند. شما حتی می‌توانید بدون مدرک زبان هم برای تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا اقدام نمایید که برای کسب جزییات دقیق‌تر می‌توانید با کارشناس مجموعه ادب‌ویزا تماس بگیرید.

    13. امکان سفر در حین تحصیل وجود ندارد

    باور اشتباهی وجود دارد که بر طبق آن دانشجویان پس از ورود به خاک استرالیا تا مدت‌ها امکان بازگشت به کشور خود را ندارند. این در حالی است که دانشجویان تا زمانی که ویزای تحصیلی آن‌ها منقضی نشده می‌توانند بدون هیچ مشکل خاصی از استرالیا خارج شده و دوباره به آن بازگردند. با این حال معمولا سفر در حین برگزاری دوره‌ها امکان‌پذیر نبوده و در نتیجه بهتر است اینکار در زمان تعطیلات دانشگاهی انجام دهید.

    14. دوره‌های فاندیشن ارزش چندانی ندارند

    فاندیشن (Foundation) دوره تحصیلی برای دانش‌آموزان بین‌المللی است که موفق به کسب مدرک دیپلم مورد تایید استرالیا نشده یا فاقد شرایط لازم برای ورود به دانشگاه‌های این کشور هستند. نکته مهم در رابطه با دوره‌های فاندیشن این است که اکثر دانشگاه‌های استرالیا مدرک آن‌ها را قبول دارند و دانش‌آموزان در صورت موفقیت در آن‌ها می‌توانند به آسانی وارد دانشگاه مورد نظر خود شوند. بنابراین دوره‌های فاندیشن نه تنها فاقد ارزش نیستند بلکه می‌توان آن‌ها را به عنوان پلی میان مدرسه و دانشگاه در کشور استرالیا قلمداد کرد.

    15. دریافت بورسیه بسیار دشوار است

    برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند که دریافت بورسیه تنها مخصوص افراد نخبه یا دارای مدال المپیاد جهانی بوده و سایر دانشجویان نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند. این در حالی است که دولت استرالیا در سطح فدرال و ایالتی به دانشجویان بورسیه‌ها و کمک‌ هزینه‌های مختلفی را ارائه می‌دهد که از میان آن‌ها می‌توان به بورسیه‌های دولتی، پژوهشی، ایالتی، پارشال فاند، فول فاند و سایر موارد مشابه اشاره کرد. با این حال برای افزایش شانس دریافت بورسیه بهتر است از سوابق تحصیلی و کاری خوبی برخوردار باشید.

    16. بدون داشتن مدرک زبان نمی‌توانم در استرالیا تحصیل کنم

    بله داشتن مدرک زبان از مهم‌ترین شرایط اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی در استرالیا است اما افراد با استفاده از روش‌های مختلفی می‌توانند بدون مدرک زبان انگلیسی در این کشور مشغول به تحصیل شوند. به عنوان مثال می‌توانید از پذیرش مشروط استفاده کنید. برای نمونه اگر دانشگاه مورد نظر شما آیلتس نمره ۷ را درخواست کند اما شما دارای نمره ۶.۵ باشید؛ در چنین شرایطی از طرف دانشگاه به شما پذیرش مشروط داده می‌شود که بر طبق آن باید در مدت‌ زمان مشخصی اقدام به شرکت در آزمون آیلتس کرده و نمره ۷ را بدست آورید. علاوه بر این کسانی که در دوره‌های فاندیشن استرالیا شرکت می‌کنند معمولا برای ورود به دانشگاه‌های این کشور نیازی به داشتن مدرک زبان ندارند. همچنین کالج‌های مختلفی در سرتاسر استرالیا وجود دارد که دانش‌آموزان در صورت موفقیت در آزمون‌های‌ پایان دوره آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به داشتن مدرک زبان به صورت مستقیم در دانشگاه انتخابی خود ثبت‌نام کنند. با این حال فراموش نکنید که لزوما امکان تحصیل بدون مدرک زبان در هر دوره، رشته و دانشگاهی وجود ندارد.

    17. پس از فارغ‌التحصیلی باید به کشور خودم بازگردم

    17. پس از فارغ‌التحصیلی باید به کشور خودم بازگردم

    بله شما با پر کردن فرم ورود موقت اصلی یا همان GTE متعهد می‌شوید که پس از فارغ‌التحصیلی خاک استرالیا را ترک کرده و به کشور خود باز می‌گردید. با این حال افرادی که با موفقیت دوره تحصیلی خود در استرالیا را به پایان رسانده‌اند می‌توانند برای دریافت ویزای کار پس از فارغ‌التحصیلی (PSW) اقدام کنند. افراد تا زمانی که ویزای کار آن‌ها منقضی نشده می‌توانند در این کشور اقامت داشته باشند که البته تمام آن‌ها برای بهره‌مندی از چنین مزیتی باید تمام شرایط و قوانین مهاجرتی استرالیا را رعایت کنند. سپس بعد از حدود 2 سال کار می‌توانید برای اقامت دائم خود اقدام نمایید. علاوه بر این شما پس از پایان دوره انتخابی می‌توانید در صورت داشتن شرایط مورد نیاز به تحصیلات خود در مقطع بعدی (کارشناسی ارشد، دکترا و...) ادامه دهید.

    18. برای تحصیل در استرالیا نیاز به داشتن مقاله و پروپوزال دارم

    با اینکه داشتن مقاله، پروپوزال، پایان‌نامه و سایر موارد مشابه شانس شما برای اخذ پذیرش را افزایش می‌دهند اما لزوما داشتن آن‌ها در هر دانشگاه یا مقطع تحصیلی اجباری نیست. با این وجود برای کسب اطمینان از شرایط دوره انتخابی حتما با دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرید یا این مورد پیرامون دانشگاه‌های مورد نظرتان را از گروه مهاجرتی ادب ویزا پیگیر باشید.

    سوالات متداول باورهای غلط پیرامون تحصیل در استرالیا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت