آزمون ATAR استرالیا چیست؟
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    زمانی که سیستم‌های جدید وارد حوزه‌های آموزشی می‌شوند، طبیعی است که متقاضیان شک کرده و به دنبال پاسخ‌هایی برای سوالات خود باشند. یکی از این سیستم های جدید، آزمون ATAR استرالیا است. رتبه پذیرش دوره سوم استرالیا (ATAR) عددی است که عمدتاً توسط دانشگاه‌ها استفاده می‌شود تا بررسی کنند به کدام دانش آموزان یک دوره تحصیلی را اختصاص دهند. این آزمون یک امتیاز نیست بلکه یک رتبه است. اگر دانش آموزی ATAR  حدود 80 دریافت کند، این بدان معنا نیست که آنها میانگین 80 درصد را داشته‌اند، یعنی 20 درصد از بالای گروه سنی خود هستند. اگر قصد تحصیل در استرالیا را داشته و می‌خواهید در مورد آزمون ATAR اطلاعت خود را کامل کنید، این مقاله را تا پایان بخوانید.

    تعریف آزمون ATAR استرالیا

    تعریف آزمون ATAR استرالیا

    ATAR مخفف عبارت « Australian Tertiary Admission Rank» است. رتبه پذیرش سوم استرالیا یک رتبه بندی صدکی است که توسط دانشگاه‌ها برای کمک به انتخاب فارغ التحصیلان مدرسه برای ورود به دوره‌های کارشناسی استفاده می‌شود. این نمره به عنوان نشانه‌ای از شایستگی یک دانشجو برای تحصیل در سطح دانشگاه استفاده می‌شود و به دانشگاه‌ها اجازه می‌دهد تا تعداد مناسبی از دانشجویان را برای هر دوره انتخاب کنند.

    در ژوئن 2009، وزیر فدرال آموزش استرالیا «جولیا گیلارد» حذف شاخص پذیرش دانشگاه‌ها (UAI) و معرفی رتبه پذیرش سوم استرالیا یا ATAR را برای دانشجویان سال 12 در سال 2009 در منطقه پایتخت استرالیا و نیو ساوت ولز اعلام کرد. این آزمون برای یکسان کردن سیستم ورودی دانشگاه در استرالیا معرفی شد، جایی که قبلاً هر ایالت یا قلمرو سیستم جداگانه خود را داشت. آزمون ATAR استرالیا دارای مشخصات زیر است:

    • این تست شامل شانزده ترم از موضوعات ATAR و چهار موضوع با ماهیت عمومی‌تر است.
    • موضوعات از طریق سه امتحان داخلی که توسط مدرسه و یک امتحان خارجی تنظیم شده توسط سیستم  ATAR، بررسی می‌شوند.
    • این سیستم از پنج موضوع برتر برای نمرات دانشجویان استفاده می‌کند. این موضوعات را می‌توان از چهار درس عمومی و یک درس کاربردی تشکیل داد.
    • همچنین دانشجو باید در یکی از دوره‌های انگلیسی نمره C بگیرد و پنج درس انگلیسی برای انتخاب وجود دارند. لازم نیست نمره انگلیسی بخشی از محاسبه ATAR باشد.

    این سیستم دارای امتیازی است که به متقاضیان کمک می‌کند تا برای تحصیلات عالی آماده شوند. هدف نهایی دستیابی به بازتاب دقیق‌تری از پیشرفت و توانایی دانشجویان برای ورود به دانشگاه است.

    مزایای آزمون ATAR استرالیا

    مزایای آزمون ATAR استرالیا

    سیستم ATAR بر اساس اصول صحیح آموزشی، «مدل جدید طبقه ‌بندی آموزش» توسط «رابرت مارزانو» استوار شده است. این مدل دانشجویان را تشویق می‌کند که متفکر باشند و تفکر خود را از طریق شش سطح مختلف از مدیران آموزشی پردازش کنند. شش سطح و سه سیستم وجود دارند. سطوح و سیستم‌ها منجر به یک سبک آموزشی جامع‌تر می‌شوند. این سیستمی است که پایه‌ای قوی از اصول آموزشی ارائه می‌دهد.

    آزمون ATAR بسیار عادلانه است و مزایای زیر را به همراه دارد:

    • دانشجویان تشویق می‌شوند تا با هم کار کنند. این امر ارتباطات اجتماعی و مهارت‌های بین فردی را آموزش می‌دهد.
    • موفقیت دانشجویان در یک سیستم جامع محاسبه می‌شود.
    • سیستم جدید اجازه رقابت سیستماتیک بین مدارس را نمی‌دهد.
    • دانشجویان را برای ادامه تحصیل یا ورود به دنیای تجاری آماده می‌کند.
    • در صورت تغییر مدرسه یا جابجایی دانشجو از یک منطقه خاص، سیستم بدون تغییر باقی می‌ماند.
    • این تست  ویژگی‌هایی مانند استقلال، همکاری، اتکا به خود، خودباوری و اخلاق کاری را تشویق می‌کند.
    • آزمون تضمین می‌کند که معلم تأثیری بر نمره نهایی یا محتوای امتحانات سال آخر دبیرستان ندارد.

    سطوح از بالای سطح طبقه بندی به پایین در شش دسته کار می‌کنند که عبارتند از:

    • سطح 6 - خودباوری: این انگیزه، علاقه به یادگیری مطالب و حضور در مدرسه است.
    • سطح 5 - فرآیند فراشناختی: سطح تفکر و نحوه یادگیری موثر جهت پردازش اطلاعات است.
    • سطح 4 - استفاده از دانش: استفاده از دانش، توانایی به کارگیری آنچه آموخته می‌شود.
    • سطح 3 - تجزیه و تحلیل: بررسی و یافتن روابط علت و معلول را توضیح می‌دهد.
    • سطح 2 - درک: ارتباط و درک مقصود مطالب را بیان می‌کند.
    • سطح 1 - بازیابی: استفاده از دانش، به خاطر سپردن و یادآوری دانش را تداعی می‌کند.

    نمرات ATAR چگونه محاسبه می‌شوند؟

    نمرات ATAR چگونه محاسبه می‌شوند؟

    برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا در نظر داشته باشید که در همه ایالت‌های این کشور، ATAR صدکی است که بین صفر تا 99.95 داده می‌شود که عملکرد دانش آموز در دوره متوسطه را با عملکرد همسالان خود مقایسه می‌کند. به عنوان مثال، ATAR  حدود 99 نشان می‌دهد که متقاضی بهتر از 99 درصد از همتایان خود عمل کرده است. میانگین نمره ATAR معمولا حدود 70 است. نمره ATAR یک امتیاز نیست بلکه یک موقعیت در مقایسه با سایر دانشجویان آن سال است. این آزمون درصدی از جمعیت دانشجویی را نشان می‌دهد که کدام یک عملکرد بهتری داشتند یا بهتر بودند. نحوه محاسبه نمره ATAR عبارتند از:

    • نمرات از طریق سه آزمون داخلی برای هر موضوع و یک آزمون خارجی به دست می‌آیند.
    • امتحانات داخلی هر کدام 50 درصد در ریاضیات و علوم و آزمون خارجی 50 درصد از نمرت را به خود اختصاص می‌دهند.
    • امتحانات سایر دروس در امتحانات داخلی 75 درصد و در امتحانات خارجی 25 درصد محسوب می‌شود.

    آزمون ATAR برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

    آزمون ATAR برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

    هدف اصلی ATAR تعیین این است که چه کسی در یک دوره دانشگاهی شانس بیشتری برای پذیرش دارد. به یک صف طولانی فکر کنید، هر دانش آموزی که در جلوی صف باشد  احتمال ورودش بیشتر از کسانی است که عقب صف هستند. نمره ATAR خوب به دانش آموز کمک می‌کند تا به جلوی صف بیاید و برای دوره تحصیلی مورد نظر خود در دانشگاه مورد پذیرش قرار گیرد.

    دانشگاه‌ها گاهی اوقات حداقل ATAR را برای یک دوره تحصیلی تعیین می‌کنند. بنابراین، دانشجو تنها در صورت دستیابی به این حداقل می‌تواند برای ورود به دانشگاه اقدام کند. به ویژه برای دوره‌های پزشکی در استرالیا به این آزمون نیاز است. درحقیقت، ATAR بهترین راه برای پیش بینی موفقیت در دانشگاه است. هر چه ATAR بالاتر باشد، احتمالاً معدل سال اول دانشجو بالاتر خواهد بود.

    رتبه ATAR نشانی از موقعیت کلی دانش آموز در رابطه با کل متقاضیان آن سال در سراسر ایالت را ارائه می‌دهد. یک نمره بالاتر به آن دانشجو برای رشته‌ای که می‌خواهد در دانشگاه مورد نظر خود ثبت نام کند، اولویت می‌دهد. ATAR تمام دانشگاه‌های دولتی استرالیا از طریق مراکز پذیرش در سطح ایالتی مربوطه استفاده می‌شود که عبارتند از:

    • مرکز پذیرش دانشگاه‌ها (UAC) در نیو ساوت ولز و قلمرو پایتخت استرالیا
    • مرکز پذیرش دوره سوم استرالیای جنوبی (SATAC) در استرالیای جنوبی و قلمرو شمالی
    • مرکز پذیرش دوره سوم ویکتوریا (VTAC) در ویکتوریا
    • مرکز خدمات موسسات عالی (TISC) در استرالیای غربی
    • مرکز پذیرش دوره سوم کوئینزلند (QTAC) در کوئینزلند

    کلام آخر

    موسسات عالی از ATAR برای انتخاب دانشجویان برای دوره‌های تحصیلی خود استفاده می‌کنند. انتخاب رشته می‌تواند رقابتی باشد. این زمانی اتفاق میفتد که متقاضیان بیش از ظرفیت باشند. به همین دلیل، موسسات عالی به روشی برای رتبه بندی متقاضیان برای هر دوره نیاز دارند. ATAR ابزاری منصفانه و شفاف است که برای مقایسه نتایج تحصیلی دانش آموزان به منظور انتخاب دوره سوم استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات لازم در مورد نمره ATAR و نحوه اخذ ویزای تحصیلی استرالیا با گروه مهاجرتی ادب تماس بگیرید.

    سوالات متداول آزمون ATAR استرالیا چیست؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت