درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    ویزای تحصیلی استرالیا

    یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی جهان، استرالیا است. این کشور زیبا و جذاب به دلیل داشتن سطح آموزشی عالی و دانشگاه‌های برتر، از جمله بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود. البته دانشجویان با ویزای تحصیلی استرالیا که به ساب کلاس 500 معروف است، از امکانات خوبی برخوردار می‌شوند. از مزایای عالی تحصیل در استرالیا می‌توانیم به اشتغال آسان پس از فارغ التحصیلی و دریافت اقامت دائم اشاره کنیم. برای اطلاع از شرایط ویزای تحصیل استرالیا، مدارک، مراحل و آشنایی با هزینه‌های لازم، این مطلب از بلاگ ادب ویزا را مطالعه کنید.

    آشنایی کلی با ویزای تحصیل استرالیا یا ساب کلاس 500

    متقاضیانی که تمایل دارند در استرالیا ادامه تحصیل دهند، باید ویزای تحصیلی استرالیا یا ساب کلاس 500 را دریافت کنند. این ویزا به دارندگان این امکان را می‌دهد تا حداکثر به مدت 5 سال در این کشور زندگی کنند و کار دانشجویی انجام دهند. با داشتن ویزای ساب کلاس 500 دانشجویان می‌توانند هفته‌ای 20 ساعت کار کنند. البته محدودیت ساعت کار در طول تعطیلات برداشته می‌شود.

    قوانین جدید ویزای دانشجویی استرالیا

    قوانین جدید ویزای دانشجویی استرالیا

    • از تاریخ 23 مارس 2024، استرالیا قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای کاهش میزان صدور ویزای دانشجویی برای دانشجویان بین‌المللی وضع کرده است.
    • از اول اکتبر 2023، دانشجویان بین‌المللی که برای ویزای دانشجویی استرالیا درخواست داده‌اند باید 24505 دلار استرالیا در این کشور به عنوان تمکن مالی پس‌انداز کنند. این تغییر با هدف پوشش هزینه‌های بالای زندگی در طول اقامت آن‌ها انجام شده است.

    مزایای ویزای تحصیلی استرالیا به نسبت ویزای کاری

    ویزای تحصیلی استرالیا از جمله مسیرهای اصلی مهاجرت به استرالیا است. اگرچه ویزای تحصیلی استرالیا جزء ویزاهای موقت است، اما در صورت عدم وجود مشکل، قابلیت اخذ اقامت دائم استرالیا از طریق آن وجود دارد. از جمله مزایای مهاجرت به استرالیا از طریق ویزای تحصیلی نسبت به سایر ویزاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • سهولت صدور ویزای تحصیلی برای ایرانیان
    • آسان‌تر بودن اقدام برای دریافت این ویزا نسبت به ویزای کاری استرالیا
    • امکان انتقال اعتبار بهتر (منظور اعتبار تحصیلی و شغلی است)
    • اخذ آسان مجوز کار در استرالیا (اولویت با شهروندان و فارغ‌ التحصیلان از دانشگاه‌های این کشور است.)
    • راحتی اخذ اقامت دائم کشور استرالیا (امکان درخواست اقامت دائم بعد از یک سال کار کردن پس از فارغ‌ التحصیلی)
    • فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتر پس از پایان درس (به دلیل اعتبار بالاتر از بابت مدرک تحصیلی استرالیایی)
    • کسب تجربه زندگی بهتر برای اقامت در استرالیا
    • امکان کار دانشجویی و تجربه کار حین تحصیل
    • تجربه مهاجرت با توجه به رده سنی و فضای دانشجویی

    در ادامه با شرایط، مدارک و مراحل اخذ ویزای تحصیلی آشنا خواهیم شد.

    شرایط ویزای تحصیلی استرالیا

    شرایط ویزای تحصیلی استرالیا

    شایستگی‌ها و شرایط اخذ ویزای ساب کلاس 500 برای دانشجویان بین‌المللی واقعی به صورت زیر است. اما قبل از بررسی شرایط تحصیل در استرالیا باید اشاره کنیم که منظور از دانشجوی واقعی این است که متقاضی در کلاس‌های درس شرکت کند و روند تحصیل برای او مهم باشد.

    سن متقاضی باید مطابق با دوره تحصیلی مدنظر باشد

    سن متقاضیان دریافت ویزای دانش آموزی (برای تحصیل در مدرسه) باید 6 سال یا کمی بیشتر از مقطعی که می‌خواهند تحصیل کنند، باشد. برای تحصیل در پایه نهم دبیرستان، متقاضی باید کمتر از 17 سال سن داشته باشد. یا برای تحصیل در پایه دهم، باید کمتر از 18 سال سن داشته باشد.

    ثبت نام در یک دوره تحصیلی و ارائه مدرک آن

    متقاضیان باید برای تحصیل (مطابق با مدرک قبلی خود) در یک دانشگاه، کالج یا مدرسه درخواست ارسال کنند. سپس در صورت پذیرش از طرف دانشگاه یا مدرسه، فرم پذیرش را در پرونده مهاجرتی خود قرار دهند. درخواست ویزای دانشجویی بدون مدرک ثبت نام و پذیرش دانشگاه معتبر نخواهد بود و قابل رسیدگی نیست. فرم پذیرش دانشگاه باید مشخصات زیر را داشته باشد.

    ارائه تاییدیه ثبت نام یا COE

    متقاضیان باید در یک دوره تحصیلی تمام وقت ثبت نام کنند. موسسه تحصیلی (چه دانشگاه یا چه مدرسه) باید در  لیست مراکز مشترک المنافع موسسات و دوره‌های آموزشی برای دانشجویان خارج از کشور (CRICOS) قرار داشته باشد. در صورتی که متقاضی در داخل یا خارج از استرالیا باشد:

    • متقاضیان خارج از استرالیا: متقاضیان باید برای هر دوره تحصیلی با درخواست ویزای خود یک تاییدیه ثبت نام (COE) ارائه دهند.
    • درخواست در داخل استرالیا: ارائه COE یا Letter of Offer برای تمام دوره‌های مورد نظر الزامی است. قبل از اعطای ویزای متقاضیان باید COE خود را به اداره مهاجرت ارائه دهند.

    در صورتی که متقاضی برای بیش از یک دوره تحصیلی درخواست ویزای تحصیلی استرالیا را داشته باشد، باید:

    • در صورتی که متقاضی بخواهد بیش از 1 دوره تحصیلی را در استرالیا پشت سر بگذارد، باید تمام کدهای CoE خود را در فرم درخواست وارد کند. زیرا ممکن است ویزای تحصیلی متقاضی تنها برای دوره‌های تحصیلی نوشته شده در فرم درخواست ارائه شود.
    • متقاضیان می‌توانند برای گذراندن 2 دوره یا بیشتر که یکی بعد از اتمام دیگری شروع می‌شود، درخواست دهد. فاصله دو دوره باید کمتر از دو ماه باشد. مگر اینکه دوره اول در پایان سال تحصیلی باشد و شروع دوره بعدی در ابتدای سال تحصیلی بعدی آغاز شود.

    برای یافتن کد COE دوره‌های تحصیلی مد نظر خود با مشاورین مهاجرت تحصیلی ادب ویزا مشورت کنید.

    اقدامات رفاهی برای افراد زیر 18 سال

    متقاضیان زیر 18 سالی که برای تحصیل در استرالیا درخواست داده‌اند باید یک سری اقدامات رفاهی را برای دوران اقامت خود ترتیب دهند. البته اگر هنگام ورود به استرالیا متقاضی 18 ساله شود، باید به اداره مهاجرت اطلاع دهد، زیرا ممکن است  به ارائه برخی از خدمات رفاهی نیازی نداشته باشد.

    سطح زبان انگلیسی متقاضی

    با توجه به مقطع و رشته تحصیلی سطح زبان انگلیسی مورد نیاز برای متقاضیان متفاوت خواهد بود. در این حالت ارائه مدرکی دال بر مهارت‌های زبان انگلیسی نیاز است. توجه داشته باشید که اداره  مهاجرت استرالیا  ممکن است پس از ارسال درخواست، در هر زمانی که نیاز بداند، مدرکی دال بر مهارت زبان انگلیسی متقاضیان درخواست کند؛ حتی اگر چک لیست اسناد نشان دهد که به ارائه مدرک زبان نیازی نیست.

    مشخصات و شرایط مدرک زبان انگلیسی باید به شرح زیر باشد:

    • مدرک زبان از موسسه یا دپارتمان تایید شده اداره مهاجرت استرالیا اخذ شود.
    • نمره آزمون معین باشد.
    • تاریخ اخذ مدرک حداقل برای 2 سال قبل باشد.

    از آزمون‌های مورد تایید اداره مهاجرت استرالیا می‌توانیم به تافل، تست پیشرفته کمبریج 1C و آیلتس اشاره کنیم.

    نکته: در مواردی متقاضیان مهاجرت به استرالیا از طریق تحصیل معاف از ارائه مدرک زبان انگلیسی هستند. این معافیت برای افرادی است که شهروندی یا پاسپورت بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، کانادا، نیوزلند و ایرلند را دارند. همچنین دانشجویان تحت حمایت امور خارجه، وزارت دفاع یا متقاضیانی که در یک دوره فشرده زبان انگلیسی ثبت نام کرده‌اند، نیازی به ارائه مدرک زبان ندارند.

    اخذ بیمه درمانی برای اقامت در استرالیا

    متقاضی و همراهان او باید برای تمام مدتی که در استرالیا حضور دارند، بیمه درمانی داشته باشند. برای اطلاع از مدت پوشش مورد نیاز، مدت زمان اعتبار ویزای دانشجویی خود را مطالعه کنید. پوشش بیمه باید از روزی که متقاضی و همراهانش وارد استرالیا می‌شود، شروع شود.

    تمکن مالی کافی برای تحصیل در استرالیا

    متقاضیان تحصیل در استرالیا باید پول کافی برای پرداخت هزینه اقامت خود در استرالیا داشته باشند. البته تمکن مالی باید هزینه تحصیل و زندگی در استرالیا به مدت حداقل یک سال را پوشش دهد. میزان تمکن مالی متقاضی باید به قدری باشد که برای تامین هزینه‌های خود به کار یا خانواده خود متکی نباشد. اما امکان کار حین تحصیل برای دانشجویان وجود دارد.

    تعیین مبلغ تمکن مالی تحصیل در استرالیا با توجه به مقطع و رشته تحصیلی، محل دانشگاه و شهر یا ایالتی که متقاضی در آن اقامت دارد متفاوت خواهد بود. اما به صورت میانگین می‌توان مبلغ 29710 دلار استرالیا را برای هر سال اقامت به علاوه هزینه شهریه دانشگاه در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر شهریه سالانه دانشگاه 35 هزار دلار استرالیا باشد، تمکن مالی دانشجو باید 55 هزار دلار استرالیا برای هر سال باشد.

    سایر شرایط لازم برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا

    • ارائه گواهی سلامت متقاضی و همراهان او برای اداره مهاجرت نیاز است.
    • در صورتی که متقاضیان به دلیل سفر یا دریافت ویزاهای دیگر به دولت استرالیا بدهی دارند، باید قبل از ارسال خواست برای ویزای تحصیلی آن‌ها را پرداخت کنند. پرداخت بدهی تمامی اعضای خانواده که قصد همراهی متقاضی اصلی را دارند، باید قبل از سفر انجام شود.
    • متقاضیان ویزای لغو شده یا درخواست رد شده نداشته باشند.

    در صورتی که دریافت ویزای تحصیلی به نفع متقاضیان زیر 18 سال نباشد، این کشور درخواست را رد خواهد کرد.

    مدارک لازم برای ویزای تحصیلی استرالیا

    لیست مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیا به صورت زیر است.  قبل از هر گونه اقدام یا ارسال درخواست با مشاورین حوزه مهاجرت ادب ویزا مشورت کنید. مشاورین ادب ویزا چک لیستی از مدارک و اسنادی که نیاز است تهیه کنید را به شما تحویل می‌دهند.

    لیست مدارک هویتی و پزشکی برای ویزای دانشجویی استرالیا

    • ترجمه شناسنامه به همراه تصویر آن‌
    • پاسپورت معتبر به همراه تصویر صفحه اول آن (به صورتی که تصویر کاملا واضح و با کیفیت باشد تا تاریخ صدور و انقضای آن و لیبل یا مهر ویزاهای قبلی، در صورت وجود کاملا مشخص شود)
    • گواهی عدم سوء پیشینه
    • مدارک معاینات پزشکی خواسته شده
    • چهار قطعه عکس پرسنلی با استاندارد پاسپورت
    • در صورت تاهل ارائه ترجمه سند ازدواج
    • مدارک هویتی گفته شده برای همراهان (همسر، فرزند زیر 18 سال)
    • کلیه سوابق تحصیلی به همراه ریز نمرات مقطع تحصیلی قبلی به صورت ترجمه و معادل سازی شده
    • ارائه مدرک فنی و حرفه‌ای سرتیفیکت‌های اخذ شده و دستاوردهای تحصیلی
    • ارائه مدرک زبان با نمره خوب و مورد قبول

    تکمیل فرم‌ها و پرداخت هزینه ویزا

    فرم‌های مربوط به درخواست ویزای تحصیلی استرالیا به صورت دقیق تکمیل شده و به سفارت (به صورت آنلاین) تحویل داده شود. هزینه ویزای تحصیلی استرالیا با احتساب هزینه بیومتریک 1600 دلار استرالیا خواهد بود.

    ارائه برنامه تحصیلی، انگیزه نامه، توصیه نامه و نامه پذیرش دانشگاه

    متقاضیان باید برنامه تحصیلی و انگیزه‌نامه‌‌ای را که برای پذیرش به دانشگاه مقصد فرستاده‌اند را مجدد به سفارت ارائه دهند و اهداف تحصیلی خود را در آن‌ها کاملا مشخص کنند. نوشتن انگیزه نامه کامل و داشتن توصیه نامه تحصیلی برای اخذ پذیرش دانشگاه و ویزای تحصیلی بسیار مفید است. در کنار این مدارک، متقاضی باید نامه تایید پذیرش خود را از دانشگاه به اداره مهاجرت ارائه دهد.

    مدارک مالی؛ از شهریه دانشگاه تا تمکن مالی

    • فیش واریزی شهریه دانشگاه برای 1 ترم یا 1 سال تحصیلی
    • تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در استرالیا به مدت 1 سال (این مدارک لازم شامل موجودی و گردش حساب بانکی در 4 ماه اخیر است.)
    • ارائه تاییدیه دریافت بورسیه تحصیلی از دولت، سازمان یا موسسه آموزشی در استرالیا
    • اسناد دارایی‌های شخصی مانند سند خانه، زمین، اتومبیل و مغازه
    • تاییدیه اخذ بیمه و فیش واریزی آن
    • بیمه دانشجویی تهیه شده

    در کنار تمامی این مدارک گاهی آفیسر اداره مهاجرت مدارک دیگری از متقاضیان درخواست می‌کند که باید از طرف متقاضیان تهیه و ارائه شوند.

    مراحل دریافت ویزای تحصیلی استرالیا

    مراحل دریافت ویزای تحصیلی استرالیا

    روند اخذ ویزای تحصیلی استرالیا و پذیرش از دانشگاه یا مدرسه برای برخی افراد گنگ و مبهم است. به همین دلیل در ادامه مراحل دریافت ویزای تحصیلی استرالیا را به صورت گام به گام معرفی خواهیم کرد.

    مرحله 1؛ انتخاب دانشگاه و دریافت پذیرش از آن

    اولین کاری که برای مهاجرت به استرالیا از طریق تحصیل باید انجام شود، انتخاب دانشگاه و سپس اخذ پذیرش از آنجا است. برای پذیرش باید قبل از شروع سال تحصیلی مدارک و درخواست خود را برای دانشگاه ارسال کنید. در صورت پذیرش در دانشگاه و رشته مدنظر می‌توانید مراحل اخذ ویزای تحصیلی را شروع کنید و کد COE (تاییدیه ثبت نام) را در فرم درخواست ویزای خود قرار دهید.

    مرحله 2؛ جمع آوری مدارک لازم برای ویزای دانشجویی استرالیا

    متقاضیان باید مدارک هویتی، سوابق تحصیلی و دیگر مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی را جمع آوری کنند. سپس ترجمه رسمی از آن‌ها تهیه کنند. در این مرحله نیاز است که متقاضیان آزمون‌های مربوط به سلامت، اخذ پاسپورت یا تمدید اعتبار آن، مدرک زبان انگلیسی، گواهی عدم سوء سابقه و مدارک مالی (گردش حساب و اسناد دارایی‌ها) را آماده کنند.

    نکته: هزینه درخواست ویزای تحصیلی باید پرداخت شود و فیش آن در کنار سایر مدارک قرار گیرد.

    مرحله 3؛ اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی

    برای اخذ ویزا باید به صورت آنلاین اقدام کنید، فرقی ندارد که در داخل یا خارج از استرالیا قرار دارید. در زمان تکمیل فرم درخواست، تمامی اطلاعات خواسته شده را مطابق با واقعیت و به صورت دقیق وارد کنید. توصیه می‌شود تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی را همراه با مشاورین حوزه مهاجرت تحصیلی انجام دهید. مشاورین مجموعه ادب ویزا با بیش از 10 سال سابقه کاری در حوزه اعزام دانشجویان به خارج از کشور و مهاجرت تحصیلی، آماده ارائه مشاوره و تکمیل پرونده شما هستند.

    مرحله 4؛ انتظار برای جواب اولیه و فراخوانی به سفارت

    بعد از ارسال درخواست باید منتظر جواب از اداره مهاجرت استرالیا باشید. در این زمان می‌توانید کارهای عقب افتاده خود را انجام داده یا مدارک خود را تکمیل کنید. اما توجه داشته باشید که به صورت مرتب حساب کاربری خود را در سایت اداره مهاجرت استرالیا چک کنید. در صورت پذیرش اولیه، متقاضیان باید برای انجام انگشت نگاری، ارائه پاسپورت و اصل مدارک در سفارت استرالیا حضور پیدا کنند.

    مرحله 5؛ انتظار برای جواب نهایی

    پس از حضور در سفارت، متقاضیان باید منتظر جواب نهایی درخواست خود باشند. از این رو باید حساب کاربری و ایمیل شخصی خود را چک کنند. در صورتی که جواب درخواست مثبت باشد، باید پاسپورت خود را به سفارت تحویل دهند تا لیبل ویزای تحصیلی در آن درج شود. بعد از آن متقاضیان اجازه دارند به استرالیا سفر کنند.

    نکته: متقاضیان 90 روز قبل از شروع ترم تحصیلی خود اجازه دارند به استرالیا سفر کنند. در این حالت فرصت بیشتری برای آشنایی با این کشور، شهر محل اقامت و فضای دانشگاه خود خواهند داشت.

    الزام GS، برای تعیین دانشجوی واقعی

    از تاریخ 23 مارس 2024، شرط دانشجوی واقعی جایگزین ورود موقت واقعی (GTE) شده است. این شرط برای تمامی درخواست‌های ویزاهای دانشجویی از تاریخ 23 مارس 2024 اعمال می‌شود.

    در GS ارزیابی کاملی از قصد دانشجو برای تحصیل در استرالیا انجام خواهد شد. این بررسی به صورت فرمی از سوال و جواب‌ها است که هدف آن‌ها ایجاد یک دید کلی از متقاضی در ذهن تصمیم گیرندگان ارائه ویزا به متقاضیان است.

    سوالاتی که پرسیده می‌شود، پیرامون موارد زیر هستند:

    • بررسی ارتباط متقاضی با خانواده، جامعه و محیط کاری فعلی
    • بررسی جزئیات سوابق تحصیلی متقاضی
    • وضعیت مالی متقاضی در کشور مبدا
    • اخذ توضیحاتی در مورد رشته تحصیلی انتخابی توسط متقاضی
    • بررسی دلایل متقاضی از انتخاب استرالیا برای تحصیل

    پس از انجام GS، متقاضیان در بخش تعهدنامه دانشجویی خود باید تایید کنند، مفهوم دانشجوی واقعی را متوجه شده‌اند. منظور از دانشجوی واقعی این است که متقاضی با هدف اصلی تحصیل به استرالیا مهاجرت کرده است.

    روش‌های درخواست ویزای تحصیلی استرالیا

    برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا می‌توان به 2 روش حضوری در سفارت این کشور یا آنلاین اقدام نمود که روش آنلاین بیشتر رواج دارد. در واقع همه دانشجویان بین‌المللی برای ویزایی یکسانی درخواست می‌دهند که آن هم ویزای تحصیلی ساب کلاس 500 نام دارد.

    بدیهی است که برای اجرای پروسه اخذ ویزا به روش آنلاین، به داشتن کارت اعتباری برای پرداختی‌های لازم سایت سفارت نیاز دارید. همچنین تمامی مدارک باید به صورت نسخه دیجیتالی تهیه و برای بارگذاری در سایت آماده شوند.

    نکته 1: اگر برای درخواست ویزای تحصیلی خودتان مستقیم اقدام می‌کنید، حتما دستورالعمل‌های دقیق و لازم را برای تهیه و جمع‌آوری و همچنین نحوه ارائه مدارک و درخواست‌ها مطالعه کنید. در صورتی که به راهنمایی یا مشورت با افراد باتجربه در این حوزه نیاز دارید، با شماره 02171400111 تماس گرفته و از مشاورین متخصص ادب ویزا مشورت بگیرد.

    نکته 2: خوشبختانه کشور استرالیا بر خلاف دیگر مقاصد تحصیلی محبوب مانند آمریکا و کانادا سفارت و کنسولگری فعال در ایران  دارد.

    دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی استرالیا

    دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی استرالیا

    اصلی‌ترین علل ریجکتی ویزای تحصیلی استرالیا که معمولا برای متقاضیان اتفاق افتاده، به خاطر موارد زیر بوده است:

    • عدم ارائه تمکن مالی کافی به میزان اعلام شده برای تحصیل و زندگی در استرالیا
    • عدم ارائه یک یا چند مدرک الزام شده و در کل وجود نقص در مدارک ارسالی
    • ارائه مدارک با ترجمه ضعیف یا دارای اشتباه
    • ارائه مدارک جعلی
    • داشتن سوء سابقه
    • عدم ارائه مدرک زبان در صورت الزام
    • نداشتن سابقه شغلی (در صورتی که برای رشته و مقطع مورد نظر الزامی باشد)
    • عدم وجود تطابق رشته تحصیلی انتخابی با رشته قبلی در مقطع قبلی حتی با داشتن پذیرش تحصیلی
    • رزومه ضعیف تحصیلی
    • ارائه برنامه تحصیلی یا انگیزه‌نامه ضعیف
    • وجود گپ تحصیلی غیر قابل توجیه
    • قانع کننده نبودن دلایل متقاضی برای تحصیل
    • عدم اطمینان از برگشت دانشجو پس از اتمام تحصیل بنا به تشخیص آفیسر پرونده
    • اقدام از سوی یک موسسه مهاجرتی بدون مجوز از وزارت علوم و اعتبارات لازم دیگر

    برای جلوگیری از بروز این اشتباهات، قبل از هر اقدامی با مشاورین ادب ویزا مشورت کنید.

    هزینه‌های لازم برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا

    هزینه تحصیل در استرالیا با توجه به فاکتورهای زیر متغیر خواهد بود:

    • مقطع تحصیلی (مدرسه، دبیرستان، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)
    • رشته تحصیلی در دانشگاه
    • دانشگاه و شهر محل تحصیل

    هر کدام از این فاکتورها تاثیر چشمگیری در هزینه تحصیل دانشجویان و دانش آموزان در استرالیا دارند. اما در حالت کلی هزینه تحصیل یک دانشجو و هزینه‌های زندگی در یک سال حدود 55 تا 60 هزار دلار استرالیا خواهد بود.

    هزینه تحصیل در استرالیا در مقاطع تحصیلی مختلف

    با توجه به مقاطع تحصیلی مختلف هزینه تحصیل به صورت زیر است:

    هزینه تحصیل در استرالیا

    این هزینه به صورت میانگین بوده و امکان دارد شهریه تحصیلی شما با توجه به فاکتورهای تعیین کننده گفته شده، کمتر  یا بیشتر از این مبالغ باشد.

    هزینه ویزای تحصیلی استرالیا چقدر است؟

    هزینه‌هایی که متقاضیان برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیا باید پرداخت کنند شامل موارد زیر است:

    • هزینه تقاضای ویزای تحصیلی استرالیا یا ساب کلاس 500 برای کلیه سنین و مقاطع تحصیلی مختلف، به همراه هزینه بیومتریک 1600 دلار استرالیا است.
    • هزینه بیمه درمانی دانشجویی به صورت سالانه، حدود 550 تا 650 دلار استرالیا است. این هزینه برای صدور ویزا الزامی است.

    هزینه‌های دیگر شامل تهیه مدارک و ترجمه رسمی از آن‌ها می‌شود.

    مقایسه هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های استرالیا و ارزان‌ترین آن‌ها

    طبیعی است که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های برتر در هر کشوری بالاتر از سایر دانشگاه‌ها باشد. دانشگاه‌های برتر استرالیا نیز از این قاعده پیروی می‌کنند. در جدول زیر متوسط شهریه برترین دانشگاه‌ها و ارزان‌ترین دانشگاه‌ها مشخص شده است.

    دانشگاه‌های برتر استرالیا

    متوسط شهریه سالانه

    (دلار استرالیا)

    دانشگاه‌های ارزان استرالیا

    متوسط شهریه سالانه (دلار استرالیا)

    دانشگاه سیدنی

    50 تا 54 هزار دلار استرالیا

    فلیندرز-Flinders

    10350 دلار

    دانشگاه ملی استرالیا

    46 تا 48 هزار دلار استرالیا

    IPAG مدرسه بازرگانی

    13000 دلار

    دانشگاه ملبورن

    45 تا 47 هزار دلار استرالیا

    ولونگ (Wollongong)

    18800 دلار

    دانشگاه موناش (Monash)

    37 تا 45 هزار دلار استرالیا

    نیوانگلند (new england)

    19100 دلار

    دانشگاه آدلاید

    45 تا 48 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه ویکتوریا

    21800 دلار

     

    در کنار شهریه دانشگاه، دانشجویان باید هزینه‌های لازم برای محل اقامت، خورد و خوراک، لوازم تحصیل، مخارج جاری زندگی و حمل و نقل خود را تهیه کنند.

    مدت اعتبار ویزای تحصیلی چقدر است؟

    مدت اعتبار برای ویزای دانشجویی استرالیا حداکثر 5 الی 6 ساله است. اما در حالت کلی، مدت زمان اعتبار ویزا با توجه به مدت زمانی که مقطع و رشته تحصیلی طول می‌کشد، صادر خواهد شد. اعتبار ویزای تحصیل استرالیا در مقاطع مختلف به صورت زیر است:

    • کارشناسی: 3 تا 4 سال
    • کارشناسی ارشد:1 تا 2 سال
    • دکتری: 3 تا 6 سال

    توجه نمایید که متقاضیان تحصیل در استرالیا در هر مقطعی می‌توانند پس از اتمام تحصیل تا سقف 60 روز مازاد در خاک استرالیا باقی بمانند. طبیعتا در این حالت صرفا اجازه اقامت مانند یک توریست را خواهند داشت. مگر آنکه بخواهند ویزای خود را تمدید کنند و تغییر دهند. برای مثال می‌توانند درخواست ویزای ساب کلاس 485 یا همان ویزای کار پس از فارغ التحصیلی دهند. ویزای ساب کلاس 485 بین 1 تا 4 سال اعتبار خواهد داشت.

    آیا دانشجویان اجازه کار با ویزای تحصیلی استرالیا را دارند؟

    آیا دانشجویان اجازه کار با ویزای تحصیلی استرالیا را دارند؟

    در استرالیا کلیه دانشجویان از جمله دانشجویان بین‌المللی و دارندگان ویزای تحصیلی استرالیا، می‌توانند به کار نیمه وقت مشغول شوند. کار حین تحصیل در استرالیا باید در مدت زمان معین شده و طبق قوانین ویزای دانشجویی این کشور باشد. مدت زمان مجاز شغل دانشجویی در شرایط فعلی مطابق با قانون، حداکثر هفته‌ای 20 ساعت است. البته در زمان تعطیلات دانشجویان می‌توانند مانند دیگر افراد، هفته‌ای 40 تا 44 ساعت کار کنند.

    اگر دانشجویی بیشتر از مدت تعیین شده مشغول به کار پاره وقت شود ممکن است باعث ایجاد مشکل و حتی ابطال ویزای دانشجویی خود شود. همچنین دانشجویان در بدو ورود به این کشور، نمی‌توانند مشغول به کار پاره وقت شوند؛ مگر در حالتی که دوره تحصیلی آن‌ها شروع شده باشد. البته اغلب دانشجویان برای آشنایی با محیط زندگی جدید، معمولا پس از گذشت یک ترم یا سال تحصیلی شروع به کار دانشجویی می‌کنند. اما در کل اجازه‌ی کار از تاریخ شروع ترم تحصیلی آغاز می‌شود.

    دریافت اقامت استرالیا از طریق ویزای تحصیلی

    همانطور که پیش‌تر نیز گفته‌ایم، متقاضیان تحصیل در استرالیا در هر مقطعی می‌توانند پس از اتمام دوره تحصیلی خود به جای بازگشت به ایران یا تمدید ویزای دانشجویی، ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهند. این ویزا که ویزای ویژه فارغ‌التحصیلی در استرالیا و تحت عنوان ویزای ساب کلس 485 شناخته می‌شود، به طور متوسط به متقاضیان، مجوز 18 ماه (1 تا 4 سال) کار و زندگی در استرالیا را خواهد داد. باید اشاره کنیم که ویزای ساب کلاس 485 قابل تمدید است. متقاضیان فارغ التحصیل از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در استرالیا می‌توانند برای اخذ این مجوز و ویزای کاری اقدام کنند و با ورود به بازار کار مرتبط با رشته‌ی تحصیلی خود و صرفا 1 سال کار، درخواست اقامت دائم این کشور را بدهند.

    در گذشته نیاز بود که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی 3 سال کار کنند و بعد درخواست اقامت دائم دهند. اما بعدها به 2 سال کاهش یافت و در سال 2023 میلادی به 1 سال کاهش یافته است. این کاهش مدت زمان کار پس از فارغ التحصیلی، دریافت اقامت پس از تحصیل در استرالیا را برای متقاضیان راحت‌تر کرده است.

    سفارت استرالیا در ایران

    خوشبختانه سفارت استرالیا بر خلاف دیگر مقاصد تحصیلی محبوب مانند کانادا و آمریکا، در ایران و در شهر تهران کنسولگری فعال دارد. وظیفه اصلی سفارت استرالیا در ایران حفظ منافع این کشور در ایران است. همچنین مسئولیت رسیدگی به امور شهروندان این کشور در ایران یا متقاضیان سفر یا مهاجرت به استرالیا بر عهده سفارت است. سفارت استرالیا در تهران علاوه بر ارائه خدمات کنسولگری و گذرنامه‌ای در ایران، وظایف مهم دیگری مانند حفظ و تقویت روابط سیاسی بین ایران و استرالیا، اطلاع رسانی دقیق در رابطه با سیاست‌های این کشور را بر عهده دارد.

    آدرس دقیق سفارت استرالیا

    تهران، خیابان ولیعصر، خیابان بهار، خیابان یکتا، پلاک 11

    شماره تماس سفارت استرالیا

    02186667206

    شماره فکس سفارت استرالیا

    02187777206

    آدرس پست الکترونیکی سفارت استرالیا

    dfat-tehran@dfat.gov.au

    وبسایت رسمی سفارت استرالیا

    www.iran.embassy.gov.au

     

    دریافت ویزای تحصیلی استرالیا در کوتاه‌ترین زمان با ادب ویزا

    مجموعه مهاجرتی ادب ویزا با بیش از 10 سال سابقه در حوزه اعزام دانشجویان به خارج از کشور و مهاجرت تحصیلی، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. ادب ویزا به صورت تخصصی در حوزه مهاجرت تحصیلی به استرالیا، کانادا، آمریکا، قبرس شمالی و نیوزلند فعالیت دارد. از همین رو به تمامی قوانین، تبصره‌ها و فرم‌های مهاجرت تحصیلی در این کشورها احاطه کامل دارند. در نتیجه سپردن پرونده مهاجرت به استرالیا از طریق ویزای تحصیلی یا دریافت مشاوره از این مجموعه، کاری مثبت در جهت تصمیمی است که گرفته‌اید.

    برای دریافت مشاوره رایگان، رزرو وقت مشاوره تخصصی و تکمیل پرونده قوی مهاجرتی با شماره تماس 02171400111 حاصل فرمایید.

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول ویزای تحصیلی استرالیا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت