درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    هزینه تحصیل در استرالیا

    استرالیا یکی از بهترین و محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در جهان است. به طوری که این کشور سالیانه به طور متوسط پذیرای بیش از 500 و حتی 600 هزار دانشجو در دانشگاه‌های خود می‌باشد. در سال 2023 میلادی استرالیا میزبان نزدیک به 700 هزار نفر دانشجوی بین‌المللی بوده است. همچنین در سال 2019 میلادی استرالیا پذیرای حدود 800 هزار دانشجوی بین‌المللی بوده که این رقم نسبت به سال 2010 که خود سالی با رکورد بالایی در این زمینه بود، بیش از 15% افزایش پیدا کرده است. خود این اعداد و ارقام گویای محبوبیت این کشور به عنوان یک مقصد تحصیلی برتر است. اگرچه این افزایش نرخ رشد دانشجویان در استرالیا نشانگر پتانسیل بالای استرالیا برای تعلیم نیروی متخصص و کیفیت بالای متدهای آموزشی در استرالیا می‌باشد اما از طرفی نمی‌توان از هزینه‌های تحصیل در استرالیا که ارقام قابل توجهی است چشم پوشی کرد. در ادامه پیرامون هزینه‌های تحصیل در استرالیا از شهریه گرفته تا حتی شرح هزینه زندگی روزمره صحبت خواهیم نمود.

    ویژگی‌های اصلی تحصیل در استرالیا

    داشتن یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی جهان (رتبه سوم)

    انگلیسی زبان بودن این کشور  است و لهجه بسیار روان

    داشتن بهترین شهرهای دانشجویی جهان مانند ملبورن و سیدنی

    استاندارد بسیار بالای زندگی در استرالیا

    امکان اخذ ویزای تحصیلی برای کلیه مقاطع تحصیلی

    امکان همراهی همسر و فرزند زیر 18 سال با دانشجو

    امکان همراهی والدین با دانش آموز زیر 18 سال

    مجوز کار و Work Permit برای همسر متقاضی و حق تحصیل فرزند

    وجود فرصت‌های شغلی زیاد پس از تحصیل

    درخواست اقامت دائم استرالیا پس از 1 سال کار

    مختصر اطلاعات کلیدی استرالیا

    نام رسمی

    قلمروی همسود استرالیا

    پایتخت

    کانبرا  (Canberra)

    نوع حکومت

    پادشاهی مشروطه پارلمانی فدرال

    واحد پول

    دلار استرالیا  (AUD)

    زبان رسمی

    انگلیسی

    مساحت کل کشور

    7.69 میلیون کیلومتر مربع (ششمین کشور بزرگ جهان)

    تعداد ایالات

    6 ایالت و 2 قلمرو

    جمعیت

    حدود 26.5 میلیون نفر (آمار 2023)

    پرجمعیت ترین شهر

    سیدنی

    بهترین شهرها

    سیدنی، ملبورن، بریزبن، پرث، کانبرا، آدلاید، هوبارت و...

    شرایط آب و هوایی

    عموما معتدل، تابستان‌های گرم و گاها مرطوب، زمستان‌های معتدل و خنک

    میزان تولید ناخالصی

    1.67 تریلیون دلار در 2023 (رتبه 13 در جهان)

    متوسط درآمد سالانه

    60 الی 70 هزار دلار استرالیا

    متوسط هزینه زندگی برای دانشجو

    15 تا 25 هزار دلار استرالیا در سال

    متوسط هزینه تحصیل برای دانشجو

    35 هزار دلار استرالیا در سال

    تعداد دانشگاه‌های رسمی

    43

    وضعیت آزادی، حقوق بشر و رضایت مردمی

    رتبه 9 در زمینه دموکراسی

    رتبه 18 در امنیت

    رتبه 17 در زمینه آزادی بیان

    رتبه 11 در زمینه شادی و رضایت مردم

    رتبه 12 در ضد نژادپرستی

    رتبه 15 در حقوق زنان

    آیا هزینه تحصیل در استرالیا بالاست؟

    در پاسخ به این سوال می‌توان گفت استرالیا پس از آمریکا و انگلیس، گرانترین مقصد انگلیسی زبان و یکی از گران‌ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در جهان می‌باشد. برای مثال یک دانشجو با احتساب شهریه و زندگی در یکی از شهرهای بزرگ استرالیا در مجموع هزینه‌ای بالغ بر 55 الی 60 هزار دلار استرالیا را در سال متحمل خواهد شد (هزینه تحصیل + زندگی). این رقم در مقایسه با کشوری مانند کانادا که از نظر قوت نظام آموزشی در رقابت با استرالیا قرار دارد، بالاتر است. البته هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ استرالیا به ویژه سیدنی و ملبورن بسیار بیشتر از سایر شهرهای این کشور می‌باشد. دانشجویان با اقامت در اطراف شهرهای کوچک‌تر می‌توانند بسیاری از حداقل هزینه‌های زندگی روزمره خود را کاهش دهند.

    بیشترین هزینه تحصیل در استرالیا، مربوط به شهریه دانشگاه‌های این کشور است که نسبت به سایر دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای جهان همچنان بالاتر است و تنها کاری که می‌توان برای کاهش این هزینه‌های شهریه انجام داد، اخذ بورسیه و کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه مورد نظر بوده که خود اخذ بورسیه،  سختی‌های مربوط به خود را داشته و نیازمند صلاحیت‌های بالایی است. نکته دیگر این است که پرداخت شهریه در استرالیا برخلاف سایر کشورها سالانه نیست و دانشجو در آغاز هر ترم تحصیلی می‌بایست شهریه خود را بپردازد. این شهریه‌ها در هر ترم ممکن است ثابت بوده و یا افزایش داشته باشند. اما این افزایش شهریه‌ها معمولا درصد و شدت بالایی ندارند و پس جای نگرانی نیست. از طرفی اجازه کار دانشجویی در حین تحصیل را هم نیز می‌توان در نظر گرفت که خود نقش به سزایی در تامین حداقل بخشی از هزینه‌ها را ایفا خواهد کرد.

    کلیات هزینه تحصیل در استرالیا در سال 2023

    کلیات هزینه تحصیل در استرالیا در سال 2023

    در این بخش هزینه تحصیل در استرالیا را صرفا از بابت شهریه‌های دانشگاه بررسی خواهیم کرد. در ابتدا کلیت و متوسط شهریه‌های تحصیلی در این کشور بیان کرده و سپس به بررسی جزئی‌تر برای هر مقطع تحصیلی می‌پردازیم. متوسط شهریه تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی 32 هزار دلار در سال می‌باشد. این مبلغ با توجه به دانشگاه انتخابی، شهری که در آن تحصیل می‌نمایید، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی می‌تواند رنجی بین 20 هزار دلار تا حتی بالای 90 هزار دلار در سال داشته باشد. البته مبلغ 90 هزار دلار یا بیشتر معمولا برای رشته‌های خاصی مانند پزشکی، دامپزشکی، MBA و... می‌باشد. اما رقم 32 هزار دلار در سال را می‌توان به عنوان یک متوسط خوب از همه دانشگاه‌ها و مقاطع تحصیلی و رشته‌های عمومی (به جزء رشته‌های گران قیمت) در نظر گرفت. حال بیاییم ابتدا شهریه‌ها را به مقاطع تحصیلی مختلف تفکیک کنیم.

    هزینه تحصیل در مدارس

    در حالی که هزینه مدارس دولتی برای شهروندان استرالیا رایگان بوده، برای دانشجویان بین‌المللی سالانه بین 7 تا 30 هزار دلار در سال هزینه خواهد داشت. هرچقدر که از مهد کودک و پیش دبستانی به سمت دبیرستان متوسطه و دبیرستان ارشد نزدیک‌تر می‌شویم، شهریه در بازه ذکر شده نیز بیشتر خواهد شد. همچنین هزینه مدارس شبانه‌روزی استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی بین 37 تا 40 هزار دلار در سال است. متوسط شهریه مدرسه عمومی 7 تا 20 هزار دلار استرالیا در سال و متوسط شهریه مدرسه خصوصی 9 تا 30 هزار دلار استرالیا در سال می‌باشد.

    هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی

    هزینه تحصیل در استرالیا از جمله در مقطع کارشناسی کاملا بستگی به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل دارد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در استرالیا سالانه بین 17 تا 45 هزار دلار استرالیا بسته به رشته و دانشگاه انتخابی می‌باشد. البته این مبلغ در رشته‌های پزشکی و رشته‌های مرتبط مانند دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی و... شهریه‌های بیشتری خواهد داشت. این مبلغ می‌تواند از بین 55 تا حتی 120 هزار دلار در سال برای رشته‌های مذکور نیز فراتر رود. دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی در رشته‌های پزشکی و زیرشاخه‌های مرتبط سالیانه در حدود 75 هزار دلار به طور متوسط شهریه خواهند پرداخت.

    هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

    هزینه تحصیل در استرالیا در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین‌المللی بین 20 تا 40 هزار دلار استرالیا بسته به رشته و دانشگاه انتخابی می‌باشد که این رقم برای مقطع دکتری می‌تواند از سالی 15 هزار دلار شروع شده و ممکن است به 50 هزار دلار در سال هم برسد. این ارقام متوسط شهریه اکثر رشته‌ها در این 2 مقطع هستند اما شهریه‌های مذکور برای برخی از رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف بسیار می‌تواند با یکدیگر دارای تفاوت‌های قابل توجهی باشند.

    • برای کلیه مقاطع تحصیلی فوق، یک سری مخارج جانبی دیگری در راستای تحصیل نیز وجود دارد؛ مانند هزینه کتاب و وسایل آموزشی و بیمه درمانی که متوسط نرخ هزینه کتاب و لوازم آموزشی بین 600 تا 1100 دلار استرالیا در سال است و از طرفی نیز هزینه بیمه‌های درمانی از 40 دلار استرالیا در ماه شروع می‌شوند.

    هزینه تحصیل در استرالیا در یک نگاه

    متوسط شهریه مدرسه عمومی

    7 تا 20 هزار دلار استرالیا در سال

    متوسط شهریه مدرسه خصوصی

    9 تا 30 هزار دلار استرالیا در سال

    متوسط شهریه کالج‌ها

    15 تا 39 هزار دلار استرالیا در سال

    متوسط شهریه مقطع کارشناسی

    17 تا 45 هزار دلار استرالیا در سال

    متوسط شهریه مقطع کارشناسی ارشد

    20 تا 40 هزار دلار استرالیا در سال

    متوسط شهریه مقطع دکتری:

    15 تا 50 هزار دلار استرالیا در سال

    متوسط شهریه رشته‌های پزشکی

    83 تا 158 هزار دلار استرالیا در سال

    متوسط شهریه رشته‌های مهندسی

    20 تا 60 هزار دلار استرالیا در سال

    متوسط شهریه رشته MBA

    50 تا 115 هزار دلار استرالیا در سال

    شهریه کلاس زبان انگلیسی

    300 دلار استرالیا در هفته

    متوسط هزینه بیمه دانشجویی

    شروع از 480 دلار استرالیا در سال

    کلیات هزینه زندگی دانشجو در استرالیا

    کلیات هزینه زندگی دانشجو در استرالیا

    هر دانشجوی بین‌المللی در استرالیا برای یک سال زندگی در این کشور بدون در نظر گرفتن هزینه تحصیل به طور تقریبی به حداقل 15 و حتی 20 هزار دلار استرالیا در سال نیاز خواهد داشت. هزینه زندگی برای یک فرد عادی در استرالیا بدون احتساب مسکن به طور متوسط 1670 دلار استرالیا در ماه است. البته این مبلغ بنا به ایالت و شهر زندگی شخص می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برای مثال این هزینه در شهرهایی مانند سیدنی و ملبورن بالاتر است و بالعکس در شهرهای خوب و محبوب دیگری مانند هوبارت، آدلاید، پرث و... کمتر است. اما ما حالت کلی و متوسط از کل کشور را در نظر گرفته‌ایم. 

    یک دانشجو با توجه به سبک زندگی دانشجویی و به واسطه صرفه‌جویی خوبی که می‌تواند داشته باشد، این هزینه ماهانه را می‌تواند حتی به 1000 دلار استرالیا در ماه نیز رسانده، در نتیجه در سال به حداقل 12 هزار دلار آن هم صرفا برای مایحتاج ضروری به غیر از مسکن نیاز خواهد داشت. برای محل سکونت هم اگر دانشجو بتواند خوابگاه دانشجویی در استرالیا تهیه کند باید گفت که هزینه خوابگاه دانشجویی در استرالیا بین 4 تا 11 هزار دلار استرالیا در سال است. 

    اگر هم که دانشجو مایل به اجاره خانه باشد، هزینه اجاره یک خانه‌ استودیویی که کمترین قیمت را دارد، در حدود 900 الی 1000 دلار در ماه خواهد بود و برای اجاره یک آپارتمان کوچک تک خواب هم حداقل در کمترین حالت باید ماهیانه 1500 الی 2000 دلار استرالیا اجاره دهد. اما با یک حساب و کتاب کوچک می‌توان یافت که تهیه خوابگاه از همه لحاظ هم از بابت صرفه‌جویی در هزینه اجاره و رفت و آمد و هم از بابت صرفه‌جویی در زمان به دلیل وجود خوابگاه‌ها در داخل پردیس دانشگاه‌ها یا در مجاورت آن‌ها و از طرفی امکان تجربه زندگی اجتماعی و روابط روزمره با دیگر دانشجویان، گزینه بهتری به ویژه برای دانشجویان خواهد بود. معمولا اجاره خانه یا تهیه اتاق‌های بزرگ در خوابگاه‌های این کشور به صورت تک یا دو نفره بیشتر در میان دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد رایج است. از طرفی در هر شهر هزینه اجاره خانه بسیار به موقعیت مکانی آن (نزدیک یا به دور از مرکز شهر) بستگی دارد.

    عنوان

    مبلغ به دلار استرالیا (CAD)

    خوابگاه و محل اقامت

    هزینه ماهانه خوابگاه دانشجویی

    450 تا 1150$

    اجاره ماهانه واحد 1 خوابه در مرکز شهر

    2330$

    اجاره ماهانه واحد 1 خوابه به دور از مرکز شهر

    1830$

    حداقل اجاره ماهانه آپارتمان 1 خوابه

    1200$

    اجاره ماهانه با تهیه خانه اشتراکی

    480 تا 750$

    هزینه‌های کلی و جزئی

    هزینه زندگی ماهانه شخص بدون احتساب مسکن

    1200 تا 1600$

    هزینه زندگی ماهانه دانشجویی بدون احتساب مسکن

    حدود 1300$

    هزینه ماهانه تسهیلات، قبوض برق، آب و...

    320$

    هزینه ماهانه اینترنت پرسرعت با سرعت 60mbps

    87$

    هزینه ماهیانه اشتراک باشگاه بدنسازی

    80$

    هزینه یک ست لباس (شامل کفش، شلوار و لباس بالا تنه)

    375$

    هزینه ماهانه حمل و نقل عمومی

    175$

    هزینه یک دستگاه خودروی نرمال و خوب

    27000$

    قیمت 1 لیتر بنزین

    2$

    قیمت 1 وعده غذای فست فود

    15$

    قیمت بلیت حمل و نقل یک طرفه شهری

    4.5$

    هزینه تاکسی به ازای هر کیلومتر

    2.2$

    آیا تحصیل رایگان در استرالیا امکان پذیر است؟

    خیر؛ متاسفانه تحصیل رایگان در استرالیا اول آنکه صرفا در مقطع مدرسه و آن هم فقط برای شهروندان استرالیا و صرفا در مدارس دولتی امکان پذیر است. دوم آنکه مقطع دانشگاهی نه فقط برای دانشجویان بین‌المللی بلکه برای خود شهروندان استرالیایی هم هزینه خواهد داشت؛ تنها تفاوت آن است که دانشجویان بین‌المللی در مقاطع دانشگاهی شهریه‌های بالاتری را نسب به دانشجویان استرالیایی باید پرداخت نمایند. پس تحصیل به صورت رایگان برای دانشجویان بین‌المللی در هیچ مقطع تحصیلی در این کشور ارائه نمی‌گردد و هر دانشجوی بین‌المللی ملزم به پرداخت شهریه در هر ترم تحصیلی می‌باشد. تنها راه تحقق این امر استفاده از اسکالرشیپ یا همان بورسیه‌های تحصیلی می‌باشد که این بورسیه‌ها هم برای هر مقطع شرایط خاص خود را داشته و همچنین بورسیه فول فاند یعنی همان تحصیل رایگان خیلی سخت‌تر قابل اخذ است و بورسیه‌های کمک هزینه بیشتر در این کشور باب هستند. در ادامه در این راستا بیشتر توضیح خواهیم داد. 

    بورسیه تحصیلی در استرالیا

    بورسیه تحصیلی در استرالیا

    بسیاری از دانشجویان بین‌المللی در کشورهای خارجی دارای سیستم‌های آموزشی برتر که معمولا شهریه‌های بالایی نیز دارند، در پی دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های آن کشور و کشور استرالیا که موضوع مورد بحث در این مطلب بوده، هستند تا بتوانند کل یا حداقل بخشی از مخارج تحصیلی خود را تامین کنند. متوسط مبلغ بورسیه تحصیلی اعطا شده به دانشجویان در استرالیا 15 هزار دلار استرالیا می‌باشد که میزان مبلغ بورسیه و فاند در مقطع تحصیلی دکترا بیشتر از سایر دوره‌های دانشگاهی است و در این راستا در حالت کلی می‌توان گفت که تقریبا برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد اخذ بورسیه بسیار سخت‌تر و رقابتی‌تر خواهد بود؛ به ویژه برای مقطع کارشناسی.

    هر ساله در استرالیا هزاران بورسیه تحصیلی هم برای دانشجویان بومی و هم بین‌المللی ارائه می‌شود که بورسیه‌های تحصیلی این کشور همانند دیگر کشورها به 2 دسته اصلی فول فاند (پوشش کلیه هزینه‌های تحصیلی) و کمک هزینه (پوشش بخشی از هزینه‌ها) تقسیم‌بندی می‌گردند. البته همانطور که ذکر کردیم جا دارد باز یادآور شویم که اولا بورسیه‌های تحصیلی بیشتر برای مقطع دکتری بوده و بعد از آن برای مقطع کارشناسی ارشد و در واقع تعداد بورسیه‌ها برای مقطع کارشناسی بسیار کمتر بوده و نکته دیگر آنکه اکثر این بورسیه‌ها به ویژه برای مقاطع غیر دکتری، کمک هزینه هستند و بورسیه‌های فول فاند در این کشور بیشتر برای مقطع دکتری هستند. البته در کمال تعجب، چندی از دانشگاه‌های برتر استرالیا که همگی دارای رتبه تک رقمی بوده (مانند دانشگاه سیدنی، ملبورن، موناش و...) بورسیه‌های فول فاندی را حتی برای مقطع کارشناسی نیز ارائه می‌دهند که مسلما اخذ آن‌ها آن هم برای این دانشگاه‌های برتر بسیار سخت و رقابتی بوده و نیاز به صلاحیت‌های بالایی می‌باشد.

    متوسط کمک هزینه بورسیه‌های تحصیلی در استرالیا معمولا به طور میانگین 15 هزار دلار بوده اما این مبالغ می‌تواند تا حتی بیش از 25 الی 30 هزار دلار در سال را هم پوشش دهند. برای اخذ بورسیه تحصیلی در استرالیا همانند هر کشور دیگری به صلاحیت‌های علمی بالایی لازم است که بطور خلاصه معدل بالا (ترجیحا معدل مقطع قبل بالای 16 الی 17)، نمره مدرک زبان بالا (حداقل آیلتس 7 یا 8) و رزومه قوی تحصیلی (مقالات، پژوهش‌ها، پروژه‌های انجام داده شده، سوابق کاری، سابقه خدمات داوطلبانه اجتماعی، انگیزه نامه قوی، توصیه نامه به تعداد بالاتر و...) 3 عامل اصلی در این راستا هستند. هر چقدر که نمرات و معدل دانشجو، نمره مدرک زبان و... دانشجو از مقادیر پیشنهاد ذکر شده بالاتر باشد، شانس بورسیه فول فاند یا با مبلغ کمک هزینه بالاتر بیشتر خواهد شد. اما در کل به غیر از بورسیه‌های خاص برای افراد واقعا ویژه، مبلغ بورسیه تا سقف 15 هزار دلار در استرالیا بیشتر معمول است.

    شهرهای بزرگ استرالیا برای تحصیل

    همانند هر کشوری در دنیا هزینه تحصیل و زندگی در استرالیا نیز به شدت وابسته به شهر محل سکونت فرد است. در نتیجه هزینه زندگی در شهرهای بزرگ استرالیا به نسبت شهرهای کوچک بیشتر است. گران‌ترین شهر استرالیا سیدنی است و پس از آن داروین و ملبورن در رتبه‌های بعدی گران ترین شهرهای استرالیا قرار دارند. پایتخت استرالیا یعنی کانبرا چهارمین شهر گران استرالیا است.

    هزینه زندگی در شهرهای بزرگ استرالیا

    هزینه زندگی در پنج شهر بزرگ استرالیا در سال 2023 برای یک شخص بدون احتساب هزینه مسکن به شرح زیر است: 

    • سیدنی : حداقل هزینه زندگی ماهانه 1812 دلار استرالیا
    • آدلاید : حداقل هزینه زندگی ماهانه 1978 دلار استرالیا
    • بریزبن : حداقل هزینه زندگی ماهانه 1835 دلار استرالیا
    • ملبورن : حداقل هزینه زندگی ماهانه 1770 دلار استرالیا
    • هوبارت: حداقل هزینه زندگی ماهانه 1450 دلار استرالیا

    حال از این بین به معرفی 4 شهر محبوب دانشجویی کمتر شناخته شده نسبت به سیدنی و ملبورن می‌پردازیم.

    شهر Gold Coast

    این شهر اولین شهر بزرگ مقرون به صرفه‌تر در استرالیا برای تحصیل و زندگی است و هزینه تحصیل در استرالیا را برای دانشجویان کاهش می‌دهد. تحصیل در شهر ساحلی Gold Coast جذابیت‌های منحصر بفرد خود را دارد. این شهر یکی از مشهورترین مناطق توریستی استرالیا است که در ایالت کوئینزلند استرالیا واقع شده است. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و صنعت گردشگری پویا، این شهر سومین ارائه دهنده بهترین خدمات تحصیلی استرالیا در سال 2019 انتخاب شد. سه دانشگاه Griffith University ، Bond University و Southern Cross University در این شهر واقع شده‌اند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که مقر اصلی دانشگاه Griffith University در بریزبن است اما برخی از دانشکده‌های این دانشگاه در Gold Coast نیز هستند. زندگی به صرفه‌تر در این شهر باعث شده که جمعیت زیادی از دانشجویان بین‌المللی در این شهر ساکن شوند. دانشجویان در این شهر بسیار راحت‌تر می‌توانند از پس هزینه تحصیل در استرالیا برآیند.

    شهر Adelaide

    شهر آدلاید پنجم شهر پرجمعیت استرالیا است. شهرداران و دولت شهر آدلاید به گونه‌ای برنامه ریزی کردند که تحصیل و زندگی در این شهر برای دانشجویان خارجی آسان باشد. این شهر بعد از Gold Coast دومین شهر مقرون به صرفه برای دانشجویان بین‌المللی است. این شهر محل استقرار دانشگاه University of Adelaide یکی از دانشگاه‌های برتر جهان است. به جز دانشگاه آدلاید دانشگاه های دیگری همچون Australian Catholic University ، University of South Australia و Flinders University در آدلاید واقع شده اند و ارائه دهنده خدمات آموزش عالی در استرالیا هستند. جالب است بدانید که آدلاید به پایتخت غذا و نوشیدنی در استرالیا معروف است.

    شهر Brisbane

    بریزبن سومین شهر بزرگ استرالیا و همچنین مرکز استان کوئینزلند است. این شهر یکی از زیباترین و به صرفه‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود. دانشگاه‌های زیادی در این شهر واقع شده‌اند؛ از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه‌های University of Queensland، Queensland University of Technology، Griffith University، James Cook University، Central Queensland University و ... می‌توان اشاره نمود. تمرکز این تعداد از دانشگاه‌های بین‌المللی و سومین شهر مقرون به صرفه استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی، بریزبن را به یکی از محبوب ترین شهرها برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است تا بتوانند با کمترین هزینه تحصیل در استرالیا را تجربه کنند. همچنین بریزبن از امکانات رفاهی و امنیت مناسبی برخوردار است. داشتن فرودگاه بین المللی، نزدیکی به سواحل استرالیا، تجمع برندها و مراکز خرید بزرگ و ... یک زندگی متفاوت و جذاب را برای دانشجویان در این شهر به ارمغان آورده است.

    شهر Canberra

    کانبرا پایتخت استرالیا، نود و نهمین شهر ارزان برای زندگی در دنیا است علاوه بر آن این شهر چهارمین شهر ارزان استرالیا نیز می‌باشد. دانشگاه‌هایی چون Australian National University، Charles Sturt University، Australian Catholic University و University of Canberra از جمله دانشگاه‌های مهم استرالیا در این شهر هستند. تحصیل و زندگی در پایتخت استرالیا جذابیت‌ها و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. کما اینکه هزینه تحصیل در استرالیا در این شهر نسبت به سایر شهرهای مهم استرالیا از جمله ملبورن و سیدنی کمتر است.

    شهر

    جمعیت

    متوسط هزینه زندگی

    متوسط درآمد

    سیدنی

    5.3 میلیون نفر

    4680 دلار استرالیا

    6300 دلار استرالیا

    ملبورن

    5 میلیون نفر

    3770 دلار استرالیا

    5200 دلار استرالیا

    آدلاید

    1.31 میلیون نفر

    4000 دلار استرالیا

    4400 دلار استرالیا

    بریزبن

    2.28 میلیون نفر

    4150 دلار استرالیا

    5170 دلار استرالیا

    کانبرا

    470 هزار نفر

    4500 دلار استرالیا

    4800 دلار استرالیا

    پرث

    2.11 میلیون نفر

    4000 دلار استرالیا

    5100 دلار استرالیا

    هوبارت

    250 هزار نفر

    2800 دلار استرالیا

    5240 دلار استرالیا

    ارزان‌ترین و گرانترین دانشگاه‌های استرالیا

    ارزان‌ترین و گرانترین دانشگاه‌های استرالیا

    معمولا دانشگاه‌های برتر استرالیا جدای از شرایط سخت‌تر برای اعطای پذیرش تحصیلی، معمولا دارای هزینه و شهریه‌های تحصیلی بیشتر هستند. از طرفی نیز دانشجویان با تحصیل در برخی از دانشگاه‌های استرالیا می‌توانند هزینه تحصیل در استرالیا را به حداقل برسانند. ارزان‌ترین دانشگاه‌ها از نظر شهریه در استرالیا به شرح زیر می‌باشند:

    نام دانشگاه

    متوسط شهریه سالانه

    دانشگاه ویکتوریا

    22 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه چارلز داروین

    23 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه کاتولیک استرالیایی

    23 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه سان شاین کوست

    24 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه سیدنی غربی

    24 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه ولونگونگ

    25 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه تورنس (خصوصی)

    25 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه فدراسیون استرالیا

    25 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه کراس جنوبی

    26 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه نیو انگلند

    26 هزار دلار استرالیا

    هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های استرالیا

    هزینه تحصیل در استرالیا آن هم در بهترین دانشگاه‌های این کشور ممکن است رقم بالایی باشد و همانطور که اشاره هم کردیم، معمولا گرانترین دانشگاه‌های استرالیا همین دانشگاه‌ها هستند اما کیفیت، اعتبار و خدمات آموزشی‌ای که دانشجو در قبال شهریه‌ای که می‌پردازد بسیار ارزنده‌تر می‌باشد. متوسط شهریه برترین دانشگاه‌های استرالیا از این قرار هستند:

    نام دانشگاه

    متوسط شهریه سالانه

    دانشگاه ملبورن

    45 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه سیدنی

    44 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه موناش

    48 دلار استرالیا

    دانشگاه نیو ساوت ولز

    46 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه کوئینزلند

    46 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه ملی استرالیا

    47 هزار دلار استرالیا

    دانشگاه آدلاید

    42 هزار دلار استرالیا

    کار دانشجویی در استرالیا

    کار دانشجویی در استرالیا

    یکی از بزرگترین مزایای تحصیل در استرالیا مجاز بودن فعالیت اقتصادی دانشجویان یا به زبان ساده امکان داشتن کار و شغل دانشجویی است. این امر می‌تواند به تامین بخش قابل توجهی از هزینه تحصیل و یا زندگی در استرالیا کمک شایانی کند. قانون کار دانشجویی مانند دیگر کشورهای پیشرفته در نظام آموزشی به این صورت بوده که هر دانشجو می‌تواند در هر هفته تا 24 ساعت فعالیت شغلی و اقتصادی داشته باشند. همین امر و در واقع امکان برای دانشجویان باعث شده تا آن‌ها بتوانند بخشی از مخارج تحصیل و زندگی خود را تامین کنند. حداقل درآمد دانشجویان در استرالیا در سال 2023 ساعتی 30 دلار استرالیا است.

    به این ترتیب یک دانشجو در استرالیا با حداقل درآمد در هفته بدون کسر مالیات می‌تواند 720 دلار استرالیا درآمد داشته باشد. در زمان تعطیلات دانشگاه‌ها مثل تعطیلات تابستانی، دانشجویان می‌توانند مشغول به کار تمام وقت شوند که با حداقل درآمد بدون احتساب مالیات 780 دلار استرالیا در هفته درآمد دریافتی داشته باشند. توجه فرمایید که درآمد ذکر شده حداقل درآمد هستند اما با یکسری مشاغل حرفه‌ایی‌تر مانند مشاغل اداری از قبیل طراحی گرافیکی، برنامه‌نویسی، طراحی وب، ترجمه، تولید محتوا و... این درآمد می‌تواند به هفته‌ایی به بیش از 1000 تا و حتی 1500 دلار نیز برسد.

    هزینه بیمه دانشجویی در استرالیا

    یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی که دانشجویان متقاضی تحصیل در استرالیا باید به آن توجه داشته باشند، هزینه بیمه دانشجویی استرالیا است. تحت پوشش بیمه بودن دانشجویان در استرالیا الزامی است و یکی از شروط پذیرش ویزای دانشجویی استرالیا، تهیه بیمه دانشجویی است. شرکت‌های بیمه زیادی در استرالیا مشغول به فعالیت هستند که برخی از مهم‌ترین شرکت‌های بیمه دانشجویی در استرالیا شرکت های NIB ، BUPA ، ALLIANZ و MEDIBANK هستند. این شرکت‌ها با نرخ‌های مناسبی به دانشجویان خدمات بیمه ارائه می‌دهند. اما نحوه پوشش‌دهی خدمات درمانی در این شرکت‌ها متفاوت است.

    هزینه خدمات درمانی در استرالیا حقیقتا بالا است و در نتیجه بهتر است دانشجویان شرکت بیمه‌ای را انتخاب کنند که خدمات درمانی جامع  و کلی را پوشش دهد. اغلب شرکت‌های بیمه هزینه ویزیت پزشک، تهیه دارو و هزینه بیمارستان‌ها را پوشش می‌دهند. اما بیشتر بیمه‌ها در استرالیا خدماتی چون هزینه‌های بارداری و زایمان، جراحی زیبایی، دندانپزشکی و چشم پزشکی را پوشش نمی‌دهند (و البته تقریبا در همه‌ی کشورهای پیشرفته دیگر در جهان). مسلم است که هزینه‌های بیمه‌های مختلف نیز با هم متفاوت است. به طور کلی بیمه یک دانشجوی مجرد در استرالیا سالانه 550 تا 650 دلار استرالیا هزینه دارد.

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول هزینه تحصیل در استرالیا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (2 پاسخ)
    2023-06-25

    نحوه پرداخت شهریه چگونه هست ؟ می‌توان قسطی تا اخر سال تحصیلی پرداخت کرد یا اینکه باید از اول همه رو تقدیم کنیم

    2023-06-27

    سلام. پرداخت شهریه به صورت سالانه بوده و برای شهریه های سالانه هم راه های مختلفی مثل وام دانشجویی یا همین پرداخت اقساطی هم وجود داره.

    2022-11-10

    من میخواستم برای کلاس دهم به استرالیا مهاجرت کنم میخواستم ببینم در کل اگه بخوام تو پانسیون بمونم چقدر بودجه لازمه

    2022-11-12

    شهریه مدارس شبانه روزی حدود 35 تا 45 هزار دلار در سال هست

    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ