درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    تحصیل در مدارس کانادا | شرایط، مدارک، هزینه ها 2023

    کانادا به دلایل مختلفی یکی از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل می‌باشد که از میان آن‌ها می‌توان به کیفیت بالای آموزش، تنوع فرهنگی، امکانات مدرن، سطح زندگی بالا و امکان تقویت زبان انگلیسی (یا فرانسه) اشاره کرد و از همین رو هر ساله تعداد زیادی از دانش‌‌آموزان‌ از سراسر دنیا اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی از این کشور می‌کنند. حدود ۳ درصد از این پذیرش‌های تحصیلی سهم دانش‌آموزان ایرانی هستند که این امر نشان دهنده محبوبیت بالای تحصیل در کانادا در نزد والدین و فرزندان ایرانی است.‌

    شما در واقع با فرستادن فرزند خود به مدارس کانادا به نوعی برای آینده او سرمایه‌گذاری می‌کنید زیرا دولت و مدارس کشور کانادا به قدری به مسئله آموزش اهمیت می‌دهند که فرزند شما پس از پایان دوران مدرسه می‌تواند به آسانی وارد بازار کار بین‌المللی شده یا به تحصیلات خود در بهترین دانشگاه‌های این کشور ادامه دهد. در ادامه با سیستم آموزشی و انواع مدارس، عوامل مؤثر بر اخذ استادی پرمیت، سیستم نمره‌دهی، مراحل اخذ مجوز تحصیلی و شرایط و مدارک مورد نیاز برای ادامه تحصیل در کانادا آشنا می‌شوید.

    سیستم آموزشی مدارس کانادا

    سیستم آموزشی مدارس کانادا

    در کانادا هر استان دارای سیستم آموزشی مخصوص به خود است اما با این حال تمام مدارس به منظور حفظ کیفیت آموزشی خود باید از قوانین و استانداردهای دولت فدرال پیروی کنند و بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هیچ مدرسه سطح پایینی در کانادا وجود ندارد. مقاطع تحصیلی در کشور کانادا به چهار دوره پیش‌دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دسته‌بندی شده و دانش‌آموزان پس از اتمام پایه یازدهم می‌توانند دیپلم بگیرند. تحصیل در مدارس کانادا اجباری بوده و در کل نیز ۱۱ سال به طول می‌انجامد.

    البته این میزان در استان کبک ۱۲ سال است و دانش آموزان پس از سال یازدهم باید وارد مقطعی به نام CEGEP شوند که به مانند مدرک پیش‌دانشگاهی نظام قدیم ایران است. دانش‌آموزان بدون در نظر گرفتن مقطعی که در آن هستند باید حداقل تا سن ۱۶ سالگی به مدرسه بروند و حضور در مدارس استان‌های انتاریو و نیوبرانزویک نیز تا سن ۱۸ سالگی اجباری است مگر اینکه دانش‌آموزان قبل از آن مدرک دیپلم دریافت کرده باشند. جزئیات مقاطع تحصیلی در کشور کانادا به صورت زیر است:

    مهدکودک یا پیش‌‌دبستانی

    دوره مهدکودک اولین دوره تحصیلی در کشور کانادا است که بین ۱ تا ۲ سال به طول می‌انجامد و حضور در آن به جز استان‌های نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک اختیاری می‌باشد و کودکان از سنین ۴ تا ۵ سال می‌توانند وارد مهدکودک شوند. تقریبا تمام مدارس دولتی و غیرانتفاعی کانادا دارای مهدکودک هستند و شما می‌توانید به آسانی فرزند خود را به دلخواه در یکی از آن‌ها ثبت‌نام کنید. سال اول مهدکودک معمولا در تمام شهرهای کانادا به صورت رایگان برگزار می‌شود و در برخی استان‌ها مانند کبک حضور در سال دوم برای خانواده‌های کم درآمد و دارای فرزند معلول نیز رایگان است.

    دوره ابتدایی

    کودکان پس از اتمام دوره پیش دبستانی وارد مدارس ابتدایی (Elementary Schools) می‌شوند که تحصیل در آن در کشور کانادا اجباری است. دوره دبستان در این کشور معمولا از سن ۶ یا ۷ سالگی شروع شده و تا سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی ادامه پیدا می‌کند (پایه اول تا ششم یا هفتم). در مقطع ابتدایی دانش‌آموزان تنها دارای یک معلم هستند و معمولا تمام دروس نیز تنها در یک کلاس تدریس می‌شوند.

    دوره متوسطه

    دوره متوسطه شامل دو مقطع راهنمایی و دبیرستان می‌شود که در ادامه به صورت خلاصه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

    دوره راهنمایی

    دوره راهنمایی (Intermediate Education) بلافاصله بعد از دوره ابتدایی شروع شده و دو سال نیز به طول می‌انجامد (پایه هفتم تا هشتم یا نهم). هدف از حضور در کلاس‌های دوره راهنمایی آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به مقطع دبیرستان و یادگیری دروس پیشرفته‌ آن می‌باشد.

    دوره دبیرستان

    دانش‌آموزان پس از پایه هشتم یا نهم وارد دبیرستان می‌شوند و حضور در آن در تمام استان‌ها به جز کبک ۴ سال به طول می‌انجامد. مقطع دبیرستان در استان کبک ۳ سال است و دانش‌آموزان پس از پایان آن وارد دوره‌ای به نام CEGEP می‌شوند که در ادامه به آن می‌پردازیم. در پایان دوره دبیرستان نیز به مانند هر کشور دیگری به دانش‌آموزان مدرک دیپلم اعطا می‌شود که یکی از شرایط اصلی برای ورود به دانشگاه است.

    دوره CEGEP (استان کبک) 

    کالج تدریس عمومی و حرفه‌ای یا CEGEP (مخفف Collège d’enseignement général et professionnel) دوره‌ای عمومی و ۲ ساله در استان کبک است که این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهد تا علاوه بر آماده‌سازی خود برای ورود به دانشگاه، با موقعیت‌های شغلی و دروس فنی و عمومی مختلفی نیز آشنا شوند. بنابراین تحصیل در دبیرستان‌های کبک بر خلاف سایر استان‌ها در ۱۳ سال (۱۱ سال دبیرستان و ۲ سال CEGEP) انجام می‌شود.

    مزایا تحصیل در مدارس کانادا

    مزایا تحصیل در مدارس کانادا

    مدارس کانادا از جنبه‌های مختلفی جزء برترین مدارس دنیا به شمار می‌آیند و تحصیل در آن‌ها نیز دارای مزایای متعددی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    • کمک به یادگیری زبان انگلیسی یا فرانسه
    • فعالیت‌های تفریحی و ورزشی متنوع
    • دسترسی به امکانات تحصیلی مدرن
    • افزایش شانس دریافت اقامت دائم
    • امکان دسترسی به خدمات عمومی
    • ورود راحت‌تر به دانشگاه‌های کانادا
    • کمک به آینده شغلی و تحصیلی
    • کیفیت بالای دروس ارائه ‌شده
    • استانداردهای بالای زندگی
    • شهریه مقرون به صرفه
    • وجود مدارس دوزبانه

    معایب تحصیل در مدارس کانادا

    تحصیل در مدارس کانادا دارای معایبی نیز می‌باشد که البته تعداد آن‌ها اندک بوده و بیشترشان تنها می‌توانند تأثیری غیر مستقیم بر کیفیت آموزش ارائه‌شده بگذارند: 

    • عدم امکان کار در حین تحصیل
    • آب‌وهوای تقریبا سرد
    • دشواری سازگاری با فرهنگ جدید
    • رقابتی بودن اخذ پذیرش تحصیلی
    • دور بودن نسبت به اکثر کشورها
    • گرانی اجاره منزل در شهرهای بزرگ

    عواملی که بر مدت زمان اخذ پذیرش تحصیلی و استادی پرمیت تاثیر می‌گذارند

    عواملی که بر مدت زمان اخذ پذیرش تحصیلی و استادی پرمیت تاثیر می‌گذارند

    عوامل گوناگونی وجود دارند که می‌توانند بر مدت زمان اخذ پذیرش و مجوز تحصیلی تاثیر بگذارند و در کل نیز شامل موارد زیر می‌شوند:

    وضعیت شهروندی: اگر شما یا فرزند شما دارای اقامت دائم یا شهروندی کانادا باشید، در این صورت فرآیند اخذ پذیرش بسیار کاهش پیدا می‌کند.

    میزان تسلط به زبان: دانش‌آموزانی که به زبان انگلیسی یا فرانسه مسلط نیستند ممکن است از آن‌ها خواسته شود تا قبل از اخذ پذیرش قطعی در دوره‌های زبان شرکت کنند.

    ظرفیت مدرسه: برخی مدارس هر ساله تعداد بسیار کمی از افراد را ثبت‌نام می‌کنند که این موضوع می‌تواند باعث تکمیل شدن ظرفیت کلاس‌ها، رد شدن درخواست‌های پذیرش و در نهایت هدر رفتن وقت والدین و فرزندان آن‌ها شود. بنابراین به والدین توصیه می‌شود که حتما به صورت همزمان درخواست خود را به چندین مدرسه مختلف ارسال کنند.

    قوانین مدرسه: هر مدرسه‌ای دارای قوانین مخصوص به خود است و ممکن است فرآیند اخذ پذیرش در برخی مدارس بیش از حد معمول طول بکشد.

    تغییر مقطع: تغییر مقطع در کشور کانادا مانند رفتن از ابتدایی به راهنمایی می‌تواند کمی زمان‌بر باشد که این موضوع می‌تواند بر فرآیند کلی اخذ پذیرش تحصیلی تاثیر بگذارد.

    گم شدن یا نقص مدارک: دانش‌آموزان برای اخذ پذیرش تحصیلی از کشور کانادا نیاز به ارسال مدارک مختلفی دارند و گم شدن و وجود هر نوع نقصی در آن‌ها می‌تواند باعث طولانی‌تر شدن زمان اخذ پذیرش تحصیلی یا استادی پرمیت شود.

    بی‌توجهی به ضرب‌العجل‌ها: هر مدرسه‌ای برای پذیرش دانش‌آموزان بین‌المللی دارای ضرب‌العجل مشخصی است که عدم رعایت آن‌ می‌تواند باعث به تاخیر افتادن زمان اخذ پذیرش یا رد شدن آن شود.

    مراحل اخذ پذیرش تحصیلی از مدارس کانادا

    دانش‌آموزان برای اخذ پذیرش تحصیلی از مدارس کانادا‌ نیاز به طی کردن یک سری مراحل دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

    • آشنایی با قوانین مهاجرتی کانادا
    • گرفتن مشاوره تحصیلی از یک موسسه مهاجرتی
    • تحقیق درباره شرایط مدارس
    • انتخاب مدرسه
    • ارسال نامه درخواست اخذ پذیرش
    • انتظار برای دریافت پاسخ
    • دریافت نامه قبولی پذیرش
    • اقدام برای دریافت استادی پرمیت

    انواع مدارس در کانادا

    انواع مدارس در کانادا

    مدارس در کانادا در کل به ۳ صورت دولتی، غیر انتفاعی و شبانه‌روزی هستند که خود آن‌ها می‌توانند شامل انواع دیگری از مدارس مانند مدارس زبان، فنی‌حرفه‌ای، بین‌المللی و ... شوند که در ادامه به صورت خلاصه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

    مدارس دولتی

    دانش‌آموزان تقریبا با هر شرایطی می‌توانند در مدارس دولتی (Public Schools) ثبت‌نام کنند اما تحصیل در آن‌ها تنها برای دانش‌آموزانی رایگان است که خود یا والدین آن‌ها دارای شهروندی یا اقامت دائم کانادا باشند و در نتیجه سایر دانش‌آموزان اغلب برای حضور در آن‌ها باید شهریه پرداخت کنند. هزینه این نوع مدارس از طریق مالیات‌های جمع‌آوری شده در هر ایالات تامین شده و مدیریت آن‌ها نیز بر عهده دولت استانی می‌باشد. حدود ۹۲ درصد از دانش‌آموزان کانادا در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند و در نتیجه این نوع مدارس از محبوبیت بسیار بالایی در این کشور برخوردار هستند.

    مدارس غیرانتفاعی

    مدارس غیرانتفاعی یا خصوصی (Private Schools)، مدارسی هستند که با شهریه دریافتی از والدین و دانش‌آموزان گردانده می‌شوند. تعداد دانش‌آموزان هر کلاس در آن‌ها کمتر از مدارس دولتی است که این امر می‌تواند کیفیت آموزش مطالب درسی را تا حد زیادی افزایش دهد. شهریه چنین مدارسی نیز معمولا گران‌تر از مدارس دولتی است که البته مدارسی نیز هستند که به دانش‌آموزان کمک مالی می‌کنند. مدارس خصوصی علاوه بر این دارای یک سری برنامه‌های غیردرسی مانند دوره‌های ورزشی، اردوهای تفریحی و کلاس‌های هنر، موسیقی و رقص هستند که شرکت در آن‌ها می‌تواند باعث افزایش انگیزه دانش‌آموزان شود.

    مدارس شبانه‌‌روزی

    مدارس شبانه‌‌روزی (Boarding Schools) نوعی مدرسه در کشور کانادا هستند که شهریه آن‌ها اغلب گرانتر از سایر انواع مدارس بوده و دانش‌آموزان می‌توانند به صورت همزمان در آن‌ها تحصیل و زندگی کنند. کیفیت آموزش در مدارس شبانه‌روزی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و طبق آخرین آمارها در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۲ هزار دانش‌آموز در این نوع مدارس تحصیل می‌کنند. هر مدرسه شبانه‌روزی دارای تعدادی خوابگاه‌ است که دانش‌آموزان می‌توانند در آن‌ها اسکان پیدا کنند. این مدارس همچنین دارای امکاناتی مانند سالن غذاخوری، مجموعه تفریحی، آزمایشگاه، سالن کنفرانس، کتابخانه‌ و... هستند و تعداد دانش‌آموزان هر کلاس در آن‌ها نیز معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ نفر است.

    مدارس زبان فرانسه

    مدارسی هستند که کلاس‌های آن‌ها تنها به زبان فرانسه برگزار می‌شوند و اغلب آن‌ها نیز در استان کبک کانادا قرار دارند. ‌این مدارس تمام مقاطع تحصیلی (مهدکودک تا دبیرستان) را پوشش داده و دانش‌آموزان با شرکت در چنین مدارسی می‌توانند سطح زبان فرانسه خود را تا حد بسیار زیادی تقویت کنند.

    مدارس بین‌المللی

    مدارس بین‌المللی (International Schools) به مدارسی گفته می‌شود که به صورت مستقل از سیستم آموزشی کانادا فعالیت کرده و هر ساله تعداد زیادی از دانش‌آموزان از سراسر دنیا در آن‌ها ثبت‌نام می‌کنند. این مدارس معمولا دارای شعبات مختلفی در کشورهای غیرانگلیسی و فرانسوی زبان هستند و از میان مزایای آن‌ها می‌توان به کوچک بودن اندازه کلاس‌ها (نهایت ۱۵ نفر)، فضای چندفرهنگی، کیفیت آموزشی بالا، تنوع فعالیت‌های غیردرسی و دسترسی به امکانات بی‌نظیر اشاره کرد.

    مدارس تیزهوشان

    مدارس غیردولتی متعددی در کشور کانادا وجود دارند که برنامه‌های آموزشی خاصی را به دانش‌آموزان تیزهوش ارائه می‌دهند. دانش‌آموزان با حضور در چنین مدارسی می‌توانند خود را به صورت کامل برای حضور در المپیادهای کشوری و جهانی آماده کنند. دولت کانادا همچنین به منظور حمایت از چنین دانش‌آموزانی به آن‌ها بورسیه و کمک هزینه تحصیلی می‌دهد. لازم به ذکر است که معمولا مدارس تیزهوشان برای پذیرش دانش‌آموزان آزمون ورودی برگزار می‌کنند.

    مدارس آنلاین

    کانادا دارای مدارس آنلاین (Online Schools) مختلفی است که این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهد که به صورت مجازی در کلاس‌های آن‌ها شرکت کنند. Virtual High School،Ontario Virtual School و ‌British Columbia Online school و Centre for Distance Education از جمله معروف‌ترین مدارس آنلاین در کشور کانادا هستند.

    مدارس زبان

    مدارس زبان (Language Schools) به مدارسی گفته می‌شود که به صورت خاص برای تدریس زبان به دانش‌آموزان ایجاد شده است. دانش‌آموزان بین‌المللی با حضور در چنین مدارسی می‌توانند سطح زبان انگلیسی یا فرانسه خود را تا حد قابل توجهی تقویت کرده و یا به انتخاب خود اقدام به یادگیری سایر زبان‌ها (اسپانیولی، آلمانی و...) کنند. طبق آخرین آمارهای وب‌سایت Educanada ۲۲۵ مدرسه زبان در سراسر کانادا وجود دارد.

    مدارس فنی‌حرفه‌ای

    مدارس فنی‌حرفه‌ای ‌(Vocational Schools) به مدارسی می‌گویند که در آن‌ها دانش‌آموزان می‌توانند به صورت عملی و تئوری مهارت‌های شغلی و همچنین حرفه‌های مختلفی مانند تکنسین داروخانه، نجاری، تعمیر لوازم خانگی، فیلم‌برداری و طراحی داخلی را یاد بگیرند.

    مدارس بزرگسالان

    مدارس بزرگسالان (Adult Schools) مناسب کسانی است که بنا به دلایل مختلفی قبلا اقدام به ترک تحصیل کرده‌اند. نکته مثبت در رابطه این مدارس این است که افراد با هر سن و سابقه تحصیلی می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند.

    مدارس تک جنسیتی

    مدارسی هستند که تمام دانش‌آموزان آن پسر یا دختر هستند. از میان مدارس دخترانه کشور کانادا می‌توان به The Bishop Strachan School، Elmwood School و Crofton House School اشاره کرد و Upper Canada College، St. Andrew's College و Crescent School نیز از معروف‌ترین مدارس پسرانه این کشور هستند.

    مدارس بومی

    برخی مدارس کانادا به طور خاص برای دانش‌آموزان بومی این کشور ساخته شده‌اند. در این نوع مدارس تا حد امکان سعی می‌شود فرهنگ، زبان‌، آموزه‌ها و سنت‌های مردم بومی کشور کانادا در دروس و کلاس‌های برگزار شده ادغام شوند.  

    مدارس مختلط

    مدارس مختلط (Co-edutional Schools) همانطور که از نام آن‌ها پیداست، به مدارسی گفته می‌شود که دخترها و پسرهای دانش‌آموز می‌توانند در کنار هم مشغول به تحصیل شوند. بیشتر مدارس در کشور کانادا به همین صورت هستند.

    مدارس ورزشی

    به مدارسی گفته می‌شود که علاوه بر دروس عادی به صورت حرفه‌ای به ارائه کلاس‌ها و دوره‌های ورزشی مختلفی می‌پردازند. دبیرستان National Sport School نمونه‌ای از مدارس ورزشی کانادا است که در شهر کلگری واقع شده و کلاس‌های تربیت‌بدنی مختلفی را برای دانش‌آموزان پایه نهم تا دوازدهم برگزار می‌کند.

    تحصیل در منزل

    دولت کانادا این امکان را به والدین واجد شرایط می‌دهد تا در منزل و بدون ثبت‌نام در مدارس محلی به آموزش فرزند خود بپردازند. در این روش از تدریس والدین باید تمام دروس ارائه‌شده در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را به کودکان خود آموزش دهند. البته والدین در صورت نیاز و در هر مقطعی می‌توانند فرزند خود را در مدرسه ثبت‌نام کنند.

    مدارس هیئت امنایی

    مدارس هیئت امنایی (Charter Schools) نوعی مدرسه نیمه دولتی هستند که با وجود دریافت کمک‌های مالی از طرف دولت در بسیاری از زمینه‌ها (نحوه مدیریت، متدهای آموزشی و ...) به صورت مستقل عمل می‌کنند. تعداد مدارس هیئت امنایی در کانادا بسیار اندک بوده و تا لحظه نگارش این مقاله تنها ایالت آلبرتا دارای چنین مدارسی است.

    شرایط تحصیل در مدارس کانادا

    شرایط تحصیل در مدارس کانادا

    هر مدرسه‌ در کانادا دارای شرایط پذیرش مخصوص به خود است؛ با این حال یک سری شرایط کلی نیز وجود دارد که برای تحصیل در مدارس کانادا باید آن‌ها را رعایت کنید:

    • کسب حداقل نمره مورد نیاز در دوره تحصیلی مربوطه (در صورت لزوم)
    • داشتن سن زیر ۱۸ سال
    • اخذ نامه پذیرش از یک مدرسه با مجوز DLI
    • سوابق پزشکی، روانپزشکی و درمانی (در صورت نیاز)
    • نداشتن سوءپیشینه
    • انجام تمام واکسیناسیون‌های لازم
    • مهاجرت با خانواده یا داشتن قیم تحصیلی
    • داشتن بیمه درمانی معتبر
    • قبولی در مصاحبه حضوری (در صورت نیاز)
    • رعایت تمام قوانین مهاجرتی
    • عدم حمل وسایل غیر مجاز به کانادا
    • تکمیل بودن مدارک و اطلاعات درخواستی
    • داشتن تمکن مالی
    • اخذ مجوز تحصیلی (Study Permit)
    • داشتن سطح زبان انگلیسی قابل قبول (در کبک زبان فرانسه)

    توجه: دانش‌آموزانی که دوره انتخابی آن‌ها ۶ ماه یا کمتر طول بکشد نیازی به دریافت مجوز تحصیلی ندارند. مجوز تحصیلی همچنین یک سال اعتبار دارد که در صورت ادامه تحصیل می‌توانید آن را تمدید کنید.

    هزینه تحصیل در مدارس کانادا

    هر مدرسه‌ای در کانادا دارای شهریه مخصوص به خود است و عواملی مانند کیفیت آموزش، امکانات و تجهیزات ارائه‌شده، سطح معلم‌ها، نوع مدرسه، مقطع و استان می‌توانند بر هزینه تحصیل دانش‌آموزان در این کشور تأثیر بگذارند. تحصیل در مدارس دولتی برای تمام شهروندان کانادایی کاملا رایگان است اما دانش‌آموزان بین‌المللی برای حضور در آن‌ها باید سالانه بین ۹۵۰۰ تا ۱۷۰۰۰ دلار کانادا بپردازند که این میزان برای مدارس غیرانتفاعی رقمی حدودی ۱۹۵۰۰ دلار می‌باشد. هزینه شرکت در مدارس شبانه‌روزی نیز سالانه عددی بین ۹۵۰۰ تا ۸۳۰۰۰ دلار کانادا است.

    دانش‌آموزان همچنین برای حضور در مدارس زبان باید به طور میانگین هفته‌ای بین ۳۴۰ تا ۴۲۵ دلار کانادا شهریه پرداخت کنند. شهریه مدارس فنی‌حرفه‌ای نیز بستگی به نوع مدرسه، برنامه تحصیلی ارائه شده و طول دوره آموزشی دارد و شهریه آن‌ها سالانه بین ۷۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰ دلار کانادا است. تحصیل در استان کبک ارزان‌تر از سایر استان‌های کانادا است و برای ثبت‌نام در آن‌ها باید سالانه رقمی حدود ۶۰۰۰ دلار پرداخت کنید. نرخ مالیات در این کشور رقمی بین ۱۲ تا ۱۵ درصد و هزینه‌های زندگی یک دانش‌آموز در کانادا نیز حداقل ۱۴۰۰۰ دلار کانادا است که این رقم جدای از شهریه مدارس می‌باشد.

    هزینه ماهیانه زندگی دانش‌آموزان در سال ۲۰۲۳ (دلار کانادا)

    سفر و حمل‌ونقل شهری و بین‌ شهری

    ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار

    هزینه مواد غذایی

    ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار

    عضویت در باشگاه‌های ورزشی (اختیاری)

    ۲۰ تا ۱۰۰ دلار

    بیمه درمانی

    ۵۰ تا ۸۵ دلار

    اینترنت

    ۳۰ تا ۱۰۰ دلار

    قبض آب، برق، گاز، تلفن و موبایل

    ۱۹۰ تا ۵۱۰ دلار

    هزینه اجاره آپارتمان (در صورت نیاز)

    ۴۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار

    هزینه سفر به کانادا از ایران در سال ۱۴۰۲

    حداقل ۳۰ میلیون تومان

    هزینه تهیه کیف، کفش، لباس و ...

    حداقل ۹۰ دلار

    کتاب و سایر منابع و لوازم آموزشی

    ۲۰۰ تا ۳۵۰ دلار

    هزینه دریافت مجوز تحصیلی

    ۱۵۰ دلار

    کلاس موسیقی، تئاتر، رقص و ...

    ۵۰ تا ۲۰۰ دلار

    برنامه‌های تفریحی

    ۱۲۰ تا ۲۰۰ دلار

    • ممکن است برخی مدارس در ازای برگزاری یک سری کلاس‌ها و دوره‌ها هزینه‌های اضافی از شما دریافت کنند.

    مدارک مورد نیاز برای اخذ استادی پرمیت کانادا

    مدارک مورد نیاز برای اخذ استادی پرمیت کانادا

    تحصیل در مدارس کانادا و دریافت استادی پرمیت در کانادا نیاز به ارائه یک سری مدارک و اسناد دارد که عبارتند از:

    • پاسپورت معتبر، سالم و مدت‌دار
    • نامه قبولی در مدرسه (نسخه کاغذی یا آنلاین)
    • دو قطعه عکس پاسپورتی جدید
    • شماره تلفن و آدرس پستی والدین
    • نامه حمایت و رضایت والدین
    • گواهی عدم سوء پیشینه
    • رسید تمام هزینه‌های پرداختی
    • مدرک زبان (در صورت درخواست)
    • مدارک مرتبط با سرپرست تحصیلی (کاستودین)
    • بیمه درمانی
    • نامه توضیحات یا Letter of explanation (در صورت نیاز)
    • مدارک مرتبط با تمکن مالی
    • سوابق پزشکی و درمانی
    • نامه بورسیه (در صورت نیاز)
    • مدرک CAQ (مخصوص کبک)

    زبان مدارس کانادا

    انگلیسی و فرانسه زبان‌های رسمی کشور کانادا هستند و دانش‌آموزان در هر استانی می‌توانند تحصیلات خود را در یکی از مدارس انگلیسی زبان، فرانسه زبان یا دو زبانه ادامه دهند. لازم به ذکر است که تحصیل به زبان فرانسه در استان کبک اجباری است و دانش‌آموزان تنها تحت شرایط خاصی امکان تحصیل به زبان انگلیسی را دارند. به عنوان مثال اگر به تازگی وارد کبک شده‌اید و یا قصد اقامت موقت در کبک را دارید؛ در این صورت اجباری به یادگیری زبان فرانسه نیست و علاوه بر این امکان تحصیل به زبان انگلیسی در برخی مدارس غیرانتفاعی این استان نیز وجود دارد.

    توجه داشته باشید که برای ثبت‌نام در مدارس کانادا نیازی به تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسه نیست؛ با این حال ممکن است برخی مدارس از دانش‌آموزان یک آزمون زبان آنلاین بگیرند. دولت کانادا همچنین برای کسانی که زبانشان ضعیف است دوره‌هایی مانند ESL (مخفف English as a Second Language ) و FSL (مخففFrench as a Second Language ) برگزار می‌کند و در مجموع برای ثبت‌نام در مدارس کانادا نیازی به مدارکی مانند آیلتس و تافل ندارید.

    مراحل دریافت استادی پرمیت کانادا

    مراحل دریافت استادی پرمیت کانادا

    مجوز تحصیلی (استادی پرمیت) مدرکی است که دانش‌آموزان بدون آن نمی‌توانند در مدارس کانادا تحصیل کنند. برای دریافت استادی پرمیت مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

    • تکمیل فرآیند پذیرش
    • ایجاد یک حساب IRCC
    • ارسال تمام مدارک مورد نیاز از طریق حساب IRCC
    • پر کردن فرم موجود در حساب IRCC
    • پرداخت تمام هزینه‌های مرتبط با مجوز تحصیلی
    • ارسال آنلاین درخواست دریافت استادی پرمیت
    • انجام تست‌های بیومتریک (در صورت نیاز)
    • انتظار برای دریافت پاسخ
    • دریافت نامه POE و استادی پرمیت
    • دریافت نامه‌های TRV و eTA (در صورت نیاز)
    • سفر به کانادا و شرکت در مدارس

    توجه: شما می‌توانید تمام مراحل اخذ ویزا را خودتان به تنهایی انجام دهید اما با سپردن پرونده مهاجرتی خود به موسساتی مانند ادب ویزا که دارای Agent‌های حرفه‌ای در کشور کانادا هستند می‌توانید شانس اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی خود را تا حد چشمگیری افزایش دهید.

    بهترین مدارس کانادا برای تحصیل

    طبق بررسی‌های انجام شده توسط موسسه مهاجرتی ادب ویزا، بهترین مدارس برای دانش‌آموزان بین‌المللی عبارتند از:

    کالج اپل ‌بای

    کالج اپل بای (Appleby College) یکی از معروف‌ترین مدارس شبانه‌روزی و مختلط کانادا است که در شهر اوک ‌ویل استان انتاریو واقع شده است. ۷۹۵ دانش‌آموز بین‌المللی تا لحظه نگارش این مقاله در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند و کلاس‌های آن نیز در دو دوره راهنمایی و دبیرستان برگزار می‌شوند. کالج اپل بای در سال ۱۹۱۱ تأسیس شد و به طور میانگین هر کلاس دارای ۱۶ دانش‌آموز است. این مدرسه در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار تأسیس شده و هر ساله رقمی حدود ۵.۳ میلیون دلار صرف ارائه وام، بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی به دانش‌آموزان خود می‌کند.  

    مدرسه لوئر کالج کانادا

    مدرسه لوئر کالج کانادا (Lower Canada College) یکی از قدیمی‌ترین مدارس شهر مونترال استان کبک است که در تمام مقاطع تحصیلی (مهدکودک تا پایان دبیرستان) کلاس‌ها و دوره‌های مختلفی را برای دانش‌آموزان برگزار می‌کند. هر کلاس این مدرسه به طور میانگین دارای ۱۸ دانش‌آموز است و هزینه تحصیل در آن حدود ۲۷ هزار دلار در سال است. تحصیل در مدرسه لوئر کالج دارای مزیت‌های گوناگونی است که از میان آن‌ها می‌توان به امکان دسترسی به پرستار تمام وقت، آموزش مبتنی بر نوآوری، داشتن امکانات مدرن و آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌های برتر دنیا اشاره کرد.

    مدرسه کالینگوود

    مدرسه کالینگوود (Collingwood School) یکی از معروف‌ترین مدارس بین‌المللی شهر ونکوور است که در سال ۱۹۸۴ تأسیس شد و دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی مختلفی می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند. شهریه مدرسه کالینگوود به طور میانگین هر ساله رقمی برابر با ۲۷ هزار دلار است که البته دانش‌آموزان بسته به سطح درآمد خانودگی خود می‌توانند تا ۲۲ هزار دلار کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند. هر کلاس این مدرسه نیز ۲۰ دانش‌آموز دارد و نسبت تعداد معلمان به دانش‌آموزان در آن نیز ۱ به ۸ است. مدرسه کالینگوود در مجموع دارای حدود ۱۲۵۰ دانش‌آموز است و کلاس‌های آن به زبان انگلیسی و در دو پردیس مختلف برگزار می‌شوند.

    مدرسه STS

    مدرسه STS (مخفف Strathcona-Tweedsmuir School) در استان آلبرتا واقع شده و کلاس‌های آن نیز در تمام مقاطع تحصیلی برگزار می‌شوند. کلاس‌های مدرسه STS مختلط بوده و بین ۱۶ تا ۲۲ دانش‌آموز دارند و شهریه آن نیز بین ۲۰ تا ۲۶ هزار دلار برای هر سال تحصیلی است. یکی از مزیت‌های این مدرسه این است که دانش‌آموزان آن در سال اول تحصیلی می‌توانند حداکثر ۵ هزار دلار کمک هزینه دریافت کنند. مدرسه در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد و تا لحظه نگارش این مقاله دارای ۷۲۶ دانش‌آموز است. این مدرسه غیرانتفاعی در زمین به بزرگی ۸۹ هکتار قرار دارد و کلاس‌های آن به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند.

    مدرسه پیکرینگ

    مدرسه پیکرینگ (Pickering College) یکی از مدارس قدیمی استان انتاریو واقع در شهر کوچک نیومارکت است که در سال ۱۸۴۲تأسیس شد و امروزه بیش از ۴۰۰ دانش‌آموز از کشورهای مختلف در آن تحصیل می‌کنند. هر کلاس در این مدرسه به طور میانگین دارای ۱۸ دانش‌آموز است و نسبت معلم به دانش‌آموزان در آن نیز ۱ به ۹ است. مدرسه پیکرینگ از لحاظ ورزشی بسیار فعال است و دوره‌هایی را در رشته‌هایی مانند بیسبال، هاکی روی یخ، تنیس و فوتبال برگزار می‌کند. کلاس‌های این مدرسه به دو صورت عادی و شبانه‌روزی برگزار می‌شود که شهریه آن‌ها در سال ۲۰۲۳ به ترتیب سالانه ۲۷۴۰۰ و ۶۰۶۳۵ دلار است.

    سیستم نمره‌دهی مدارس کانادا

    سیستم نمره‌دهی مدارس کانادا

    مدارس ابتدایی و راهنمایی کانادا معمولا بر اساس حروف A تا F به دانش‌آموزان نمره می‌دهند که به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین نمره ممکن هستند. سیستم درصدی و GPA نیز رایج‌ترین روش نمره‌دهی در دانشگاه‌های کانادا است که نوع اول گاهی اوقات در برخی دبیرستان‌های این کشور نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که مدارس کانادا معمولا از مدل GPA استفاده نمی‌کنند. سیستم نمره‌دهی در مدارس کانادا در کل به صورت زیر است:

    سیستم نمره‌دهی مدارس کانادا

     

    سلامت و بهداشت دانش‌آموزان

    مدارس در کانادا از جنبه‌های مختلفی برای سلامت دانش‌آموزان اهمیت قائل شده و در رابطه سلامت بدنی و ذهنی، تغذیه اصولی، بهداشت فردی و سایر موارد مشابه کلاس‌هایی را برای آن‌ها برگزار می‌کنند. علاوه‌ بر این مدارس کانادا توجه ویژه‌ای به مسئله ورزش دارند و این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهند تا در دوره‌های ورزشی مختلفی مانند شنا، فوتبال و والیبال و... ثبت‌نام کنند.

    بسیاری از مدارس این کشور همچنین دارای یک کلینیک پرستاری کوچک هستند که خدماتی مانند مشاوره سلامت، واکسیناسیون، کمک‌های اولیه و درمان سرپایی را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند. مدارس کانادا دانش‌آموزان را تشویق به خوردن غذاهای مغذی کرده و رستوران‌ها و بوفه‌های آن‌ها‌ نیز معمولا دارای یک برنامه‌ غذایی متنوع و سالم هستند. سلامت روان نیز یکی از مهم‌ترین اجزای نظام آموزشی کانادا است و دانش‌آموزان در صورت نیاز می‌توانند به روانشناس، روانپزشک و مشاوره دسترسی مراجعه کنند.

    تمکن مالی تحصیل در مدارس کانادا

    تمکن مالی تحصیل در مدارس کانادا

    تمام دانش‌آموزان برای تحصیل در مدارس کانادا باید از تمکن مالی کافی برخوردار باشند و میزان آن به طور میانگین و بدون احتساب شهریه ۱۰،۰۰۰ دلار در سال (به جز کبک) است که برای اثبات آن نیاز به ارائه یک سری مدارک بانکی دارید. به عنوان مثال اگر فرزند شما می‌خواهد در مقطع دبیرستان یکی از مدارس کانادا ثبت کند؛ در این صورت باید ثابت کنید حداقل ۴۰ هزار دلار (هر سال تحصیلی ۱۰ هزار دلار) پول در حساب بانکی خود در ایران یا کانادا دارید. توجه داشته باشید که این رقم جدای از شهریه مدرسه و هزینه زندگی در کانادا می‌باشد. تمکن مالی در هر استان و مدرسه‌ متفاوت است. برای مثال تمکن مالی در مدارس استان کبک طبق آخرین آمارها در سال ۲۰۲۳ به طور میانگین ۶۵۶۹ دلار است که میزان آن پايین‌تر از میانگین کشوری است.

    ریجکت شدن ویزای دانش آموزی

    در صورت رد شدن ویزای دانش آموزی خود ابتدا نامه دریافتی را با دقت بخوانید و سپس برای پی بردن به دلایل ریجکتی درخواست پذیرش خود با مدرسه مربوطه تماس بگیرید زیرا گاهی اوقات ممکن است به اشتباه یا به علت ناقص بودن مدارک ارسالی با پذیرش شما موافقت نشده باشد. اگر با وجود مکاتبه با مدرسه باز هم موفق به متقاعد کردن آن‌ها نشدید؛ در این صورت می‌توانید بدون هیچ مشکل خاصی درخواست خود را به سایر مدارس کانادا ارسال کنید.

    نکاتی در رابطه با اخذ پذیرش از مدارس کانادا

    رعایت نکات زیر می‌تواند شانس فرزند شما برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی در کشور کانادا را تا حد قابل توجهی افزایش دهد:

    • به منظور افزایش شانس دریافت ویزای تحصیلی بهتر است کارهای خود را به یک موسسه مهاجرتی معتبر بسپارید.
    • به منظور جلوگیری از ریجکت شدن ویزای تحصیلی باید تمام مدارک شما کامل و بدون هیچ اشتباهی باشند.
    • در حد نیاز خود با قوانین مهاجرتی کشور کانادا آشنا شوید.
    • تمام اطلاعات مورد نیاز و فرم‌های پذیرش را با صداقت کامل پر کنید.
    • از قبل در رابطه با امکانات، شرایط و قوانین مدرسه مورد نظر خود تحقیق کنید.
    • به ضرب‌العجل‌های تعیین شده توجه کرده و ارسال مدارک رو به روزهای آخر موکول نکنید.
    • بهتر است حداقل ۹۰ روز قبل از پایان اعتبار مجوز تحصیلی، آن را تمدید کنید.
    • هر چند مدت یکبار آخرین وضعیت پذیرش و ویزای خود را چک کنید.
    • حداقل ۶ ماه قبل از شروع مدارس فرآیند اخذ پذیرش را شروع کنید.
    • تمام هزینه‌های لازم را در زمان مشخص شده پرداخت کنید.

    شرایط اسکان دانش‌آموزان در کانادا

    شرایط اسکان دانش‌آموزان در کانادا

    در کل گزینه‌های مختلفی برای اسکان دانش‌آموزان بین‌المللی در کانادا وجود دارد. گزینه اول مدارس شبانه‌روزی است که دانش‌آموزان می‌توانند به صورت همزمان در آن‌ها تحصیل و زندگی کنند. با این حال باید توجه داشته باشید که شهریه مدارس شبانه‌روزی بیشتر از مدارس دولتی و غیرانتفاعی است. روش دوم Homestay نام دارد که در آن دانش‌آموزان می‌توانند تحت شرایط خاصی در کنار یک خانواده کانادایی زندگی کنند. در این روش خانواده کانادایی وظیفه حمایت و سرپرستی از فرزند شما را بر عهده دارد. گزینه دیگر زندگی در کنار پدر، مادر یا هر دوی آنها است که البته استفاده از این روش تنها زمانی امکان‌پذیر است که والدین بتوانند همراه با فرزند خود به کانادا مهاجرت و در آنجا اقامت کنند.

    چه دروسی در مدارس کانادا تدریس می‌شوند؟

    دروس مختلفی در مدارس کانادا تدریس می‌شوند که در ادامه جزئیات آن‌ها را به تفکیک مقطع مشاهده می‌کنید:

    دوره پیش‌دبستانی: یادگیری مهارت‌های اجتماعی، آشنایی با اشکال، رنگ‌ها و حروف الفبا، آموزش مبتدی اعداد، کلاس‌های ورزشی مناسب کودکان و ...

    دوره ابتدایی: زبان (سطح مبتدی)، ریاضی (هندسه پایه، محاسبات عددی ساده و ...)، علوم (آشنایی با انواع گیاهان و حیوانات، محیط زیست، آناتومی بدن و ...)، کلاس ورزش، جغرافیا و تاریخ، موسیقی، مهارت‌های اجتماعی و ...

    دوره راهنمایی: زبان (سطح متوسط)، ریاضی (جبر، هندسه، حساب و ...)، علوم پایه (سطوح پایه شیمی، زیست‌شناسی و فیزیک)، جغرافیا، تاریخ، علوم مدنی، ورزش، مهارت‌های اجتماعی و حل مسئله، بهداشت روان و ...

    دوره دبیرستان: زبان (سطح پیشرفته)، ریاضیات (جبر، حساب، هندسه، توابع، آمار و احتمال، آنالیز داده‌ها و ...)، شیمی (جدول تناوبی، ساختار ماده، واکنش‌های شیمیایی و ...)، فیزیک (الکتریسیته و مغناطیس، امواج، کوانتوم، قوانین حرکتی و ...)، زیست‌شناسی (بیوتکنولوژی، ژنتیک، بوم‌شناسی و ...)، اقتصاد، تاریخ، علوم سیاسی، ورزش، دروس انتخابی، هنر و موسیقی و ...

    گاردین یا کاستودین در کانادا

    دانش‌آموزان برای ادامه تحصیلات خود در کانادا دو گزینه پیش‌ روی خود دارند:

    • یا باید همراه با والدین خود به کانادا مهاجرت کنند.
    • یا دارای گاردین یا کاستودین معتبر (به آن قیم یا سرپرست تحصیلی نیز می‌گویند) باشند.

    گاردین یا کاستودین به فردی گفته می‌شود که وظیفه مراقبت و حمایت از فرزند شما در حین تحصیل در کانادا را بر عهده دارد. گاردین باید از جنبه‌های مختلفی مورد تایید سازمان مهاجرت کانادا قرار بگیرد و حداقل نیز دارای ۱۸ سال سن و اقامت دائم یا شهروندی این کشور باشد. کاستودین همچنین باید فاقد سوءسابقه باشد و بتواند محیطی امن و مناسب را در خانه برای دانش‌آموز شما مهیا کند.

    توجه: تنها والدینی که دارای مجوز کاری یا تحصیلی معتبر از کانادا هستند می‌توانند همراه با شما به این کشور مهاجرت کنند و فرزندان چنین والدینی نیاز به دریافت مجوز تحصیلی ندارند.  اگر هم والدین شما دارای شهروندی یا اقامت دائم کشور کانادا است؛ در این صورت نیز نیازی به داشتن قیم تحصیلی ندارید.

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول تحصیل در مدارس کانادا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت